3 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Nya Kia Sportage kostar från 375.400 kronor
Går att beställa nu

I början av september så fick vi ta del av hur nya Kia Sportage blir här i Sverige. Nu går modellen att beställa och i samma veva får vi ta del av prislappen som börjar på 375.400 kronor. För den slanten får du hybriden Sportage 1.6 T-GDi 230hk Hybrid AUT AWD Action som även går att privatleasa för 4450 kronor per månad. Vill du istället köra laddhybrid med sladd börjar prislappen på 437.900 kronor. Någon privatleasingskostnad för denna har inte meddelats än. Alla priser och versioner har ni på länken nedan. De första leveranserna sker i februari, då är det Sportage Hybrid som dyker upp. Sportage Plug-In Hybrid kommer senare under våren. Tumnagel
40.3°
0

Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest
Dacia Spring fick 1 stjärna

Euro NCAP testade nyligen elva stycken nya bilmodeller och det var med blandat resultat. Lite oväntat var kanske att elbilen Zoe från Renault fick 0 stjärnor i betyg. Den billiga elbilen Dacia Spring fick även den uselt betyg - 1 stjärna. Zoe lanserades 2012 och fick en facelift 2019. Men inget på säkerhetsfronten uppdaterades då utan det var bara utseendet. Så att modellen inte skulle få toppbetyg kanske var väntat, men bottenbetyg kommer lite som en överraskning. Enligt Euro NCAP saknar Zoe "meaningful crash avoidance technology" och att man när faceliften lanserades gjorde bilen sämre än den var tidigare. Innan hade modellen nämligen krockkudde i stolen som skyddade både bröstkorgen och huvudet, men i faceliften skyddar den bara bröstkorgen av någon anledning. Bilen har heller inte autobroms som standard. Michiel van Ratingen som är Secretary General of Euro NCAP säger följande: "Renault was once synonymous with safety. The Laguna was the first car to get five stars, back in 2001. But these disappointing results for the ZOE and the Dacia Spring show that safety has now become collateral damage in the group’s transition to electric cars." Läs mer på länken nedan. Zoe kommer att sluta säljas 2024. Tumnagel
24.2°
0

Toyota Corolla Cross kommer visst hit
Den lilla suven har Sverigepremiär i slutet av 2022

Förra sommaren presenterade Toyota den nya modellen Corolla Cross. En SUV-version av Corolla, typ. Men det var ingen modell som skulle komma hit sades det då. Nu får vi dock reda på att den visst kommer till Sverige, men lanseringen dröjer till slutet av 2022. Corolla Cross är Toyotas första modell med den femte generationen av självladdande hybridsystem. Den går att få med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och bilen baseras på plattformen GA-C. Den framhjulsdrivna versionen har en hybriddrivlina som ger 197 hästkrafter och 0–100 km/h ska gå på 8,1 sekunder. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på bakaxeln som hoppar igång och hjälper till vid exempelvis halka. Måtten på bilen är 4,46 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,62 på höjden medan hjulbasen är på 2,64 meter. Vad priset kommer ligga på lär vi få reda på närmare premiären. Tumnagel
37.3°
0

Nissan ersätter NV200 och e-NV200 med Townstar
Kommer med förbränningsmotor eller elmotor

Nissan väljer nu att ersätta dagens skåpbilar NV200 och eldrivna e-NV200 med den nya modellen Townstar. Den här kommer också att erbjudas med förbränningsmotor eller som helt eldriven. Vill man inte köra verktyg och liknande utan istället kuska runt folk finns det även en sådan version. Bensinversionen har en fyra på 1,3 liter som ger 130 hästar och 240 newtonmeter i vrid. Den eldrivna versionen har istället 122 hästar och 245 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 44 kWh och räckvidden ska ligga på strax över 28 mil. Skåpversionen ska kunna svälja två stycken EU-pallar och upp till 800 kilo last. Läs allt om Townstar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
0

Volkswagen Taigo blir din för 259.900 kronor
Tillverkarens första SUV-coupé

I somras presenterade Volkswagen den nya modellen Taigo som är deras första SUV-coupé. Nu går kärran att beställa och den blir din för 259.900 kronor. För den slanten får du 1,0 TSI 110 hk DSG R-Line. För 277.900 får du istället 1,5 TSI 150 hk DSG R-Line. Oavsett vilken du väljer så är det sjustegad dubbelkopplingslåda och framhjulsdrift som gäller. Bilen bygger på MQB-plattformen och den mäter 4,26 meter på längden, 1,75 på bredden och 1,51 på höjden. Hjulbasen är 2,55 meter. Lansering sker nästa år. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.5°
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
0

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
0
2020

Volkswagen börjar sälja nya Golf Alltrack
Kostar från 357.000 kronor

Nu drar försäljningen av nya Volkswagen Golf Alltrack igång och i samband med detta får vi det svenska priset som är från 357.000 kronor. För den pengen får du en något höjd Golf-kombi med plast runt hjulhusen, 200 hästar stark dieselsnurra och drivning på alla fyra hjulen så att du kan komma fram till sommarstugan ordentligt. Till motorn sitter en sjustegad dubbelkopplingslåda. Förbrukningen anges till 0,57 liter per mil och utsläppen till 148 gram per kilometer. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
33.5°
0

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
0

Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP
Får fyra respektive tre stjärnor

Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
0
Nästa sida