m

Mercedes kommer fasa ut manuella lådor
En kostnadsbesparing

Allt fler väljer automatlåda till sin nya bil vilket gör att manuell låda blivit ett utdöende släkte. Mercedes är ytterligare en av tillverkarna som därför kommer börja fasa ut alternativet och istället bara erbjuda automatväxlade bilar. Dels är det en kostnadsbesparing för företaget men också nödvändigt då folk helt enkelt inte vill ha manuell låda i lika stor utsträckning längre. Sedan 2015 har man i USA bara kunnat få en ny Mercedes med automatlåda. Exakt när den sista modellen med manuell låda kommer att tillverkas är oklart. The head of @MercedesBenzx27s R&D operations, Markus Schaefer, has confirmed the company will "eliminate manual transmissions" as part of cost-cutting initiatives that will also see a "substantial reduction in platforms" and a "very dramatic reduction in combustion engines". pic.twitter.com/Ukm5AqP7hz— Greg Kable (@GregKable) October 6, 2020 Tumnagel
50.4°
+
Bobby Green
0
2019

Jämförelse mellan manuell och automatväxlad Supra MK4
Och en trimmad med 1000 hästar

Nya Supra börjar dyka upp här och där men den som många fortfarande brinner för är förra generationen - MK4. I det här klippet jämför man en turbomatad sådan med manuell låda och automatlåda. Men det finns ytterligare en bil - och den har inte mindre än 1000 hästar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2018

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Jag har provkört e-tron

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Nya Kia Soul är här
Uppdaterad och bättre på allt

Efter ett gäng teasers är nu äntligen nya Kia Soul här. Bilen uppdateras helt och hållet och den eldrivna versionen, som troligtvis intresserar många, får en bättre drivlina och längre räckvidd. Man ställer ut bilen på Los Angeles Auto Show och förutom EV är det GT-Line, X-Line och EX Design Collection som erbjuds. Basversionen bjuder på en fyra på 2,0 liter utan överladdning som ger 150 hästar och 178 newtonmeter. Den är kopplad till antingen en sexpetad manuell växellåda eller en automatväxlad IVT-låda. Vill man ha lite mer kraft finns det en turboladdad fyra på 1,6 liter som bjuder på 205 hästar och 264 newtonmeter. Denna får också en sjustegad dubbelkopplingslåda. Gällande elversionen så får den ett vätskekylt batteripack på 64 kWh som i sin tur matar en elmotor på 204 hästar och 395 newtonmeter. Exakt hur lång räckvidd bilen har berättar man inte för tillfället då tester kring detta fortfarande pågår. Den ska ha stöd för CCS (Combined Charging System). Körlägena Eco, Comfort, Sport och Eco+ finns och ni förstår nog alla vad dessa gör. Det finns ett smart system för kraftregenerering som man styr genom paddlarna bakom ratten. Soul EV börjar säljas i Europa under första halvåret nästa år, vad den kommer att kosta vet vi dock inte än. Säkerhetsmässigt kan bilarna utrustas med Drive Wise-systemet som inkluderar Forward Collision Avoidance, Lane Keeping Assist, Lane Changing Assist, Driver Attention Warning, Blind-spot Collision Warning, Rear Cross Collision Warning, Smart Cruise Control och High Beam Assist. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

När du tvingas köra en automatväxlad bil
Den känslan

Tycker man det är roligt att köra bil tycker man även att det är roligt att växla manuellt. Det är oerhört bekvämt med en automatväxlad bil, men inte riktigt lika roligt och utmanande. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2017

Nya BMW 5-serie Touring är här
Får lite större bagageutrymme än föregångaren

I oktober förra året presenterade BMW nya 5-serien i sedanutförande. Nu är det dags för nästa utveckling av samma bil att göra entré - kombiversionen. Den heter på BMW-språk Touring och har internbeteckningen G31. Det viktigaste är som alltid utrymmet, och den här har vuxit lite grann jämfört med föregångaren samtidigt som den har fyllts med ännu mer teknik. Bilen mäter 4,94 meter på längden vilket gör den 3,5 centimeter längre än modellen den ersätter. Hjulbasen mäter 2,97 meter vilket är samma som för sedanversionen. Måtten gör nya 5-serie Touring längre än Mercedes E-Klass Kombi men kortare än nya Volvo V90. På insidan ska benutrymmet ha förbättrats och det ska gå in tre stycken bilbarnstolar på bredden i baksätet. Med detta uppfällt ska det gå in 570 liter i bagaget, fäller man sväljer utrymmet 1 700 liter. Siffrorna för gamla kombin lyder 560 respektive 1 670 liter. Baksätet går att fälla enligt 40/20/40-konfiguration. Lastvikten har ökat med 120 kilo till max 730 kilo. Under huven finns det inledningsvis fyra stycken olika motoralternativ, ett av dessa går att få med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vill man köra på bensin kan man välja mellan 530i med bakhjulsdrift som har en rak fyra på 2,0 liter som ger 252 hästar och 350 newtonmeter eller 540i XDrive med fyrhjulsdift som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Förbrukningen för dessa är 0,58 liter per mil respektive 0,73 liter per mil. Utsläppen stannar vid 133 respektive 177 gram per kilometer. Bägge motorerna har en åttastegad automatväxlad Steptronic-låda som standard. Är man en dieselperson får man 520d, 530d eller 530d xDrive att välja mellan. Den förstnämnda har en rak fyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och 400 newtonmeter. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och mot tillägg till samma åttastegade automat som redan nämnts. Förbrukningen ska ligga på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. 530d har en rak sexa på 3,0 liter som ger 265 hästar och monstervridet 620 newtonmeter. Den drar 0,5 liter och släpper ut 134 gram per kilometer. Dessa siffror ändras till 0,55 liter och 149 gram per kilometer om man väljer det fyrhjulsdrivna alternativet. Senare tillkommer även motoralternativen 520d EfficientDynamics Edition och laddhybriden 530e iPerformance. Standardprylar är bland annat full-LED-strålkastare, adaptiv farthållare med autobroms, Steering & Lane Control Assist och fjärrstyrd parkering via nyckeldosan. Bilen har premiär på mässan i Genève i början av nästa månad, efter det kommer den att finnas i hallarna. En utmanare till Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country som troligtvis får namnet 5-serie Adventure finns också i planerna men när den kan tänkas dyka upp vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Blandade ihop pedalerna och fick en genväg
Det är inte lätt alla gånger

På en manuellt växlad bil sitter kopplingen längst till vänster, bromsen i mitten och gasen till höger. I en automatväxlad bil saknas kopplingspedalen och man har bara gas och broms att trycka på. Enkelt, och något man får lära sig innan man har körkortet i handen. Trots detta råkar personen vi ser här blanda ihop pedalerna och trycka på gasen istället för bromsen, vilket lite oväntat leder till att bilen hamnar på en annan väg. Om det var dit personen ändå skulle framgår inte, men var det så kan man väl kalla det hela för en genväg. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Aston Martin Vanquish S nu även som Volante
Cabriolet alltså

I november visade Aston Martin upp en vassare version av modellen Vanquish. Nu visas samma recept fast i cabbad form upp - det här är Vanquish S Volante. Under det vackra skalet sitter en V12:a på 6,0 liter som ger 600 hästkrafter. Till den kopplas en automatväxlad åttastegad Touchtronic III-låda som i sin tur skickar kraften vidare till det bakre hjulparet. Precis som sitt coupé-syskon får denna förutom mer effekt även lite bättre aerodynamiska egenskaper. Pris får man på förfrågan och det lär inte bli billigt. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0
2016

Råttan har kommit ikapp och förbi sitt italienska syskon
Jag har kört nya Audi R8 V10 Plus

2003 presenterade Lamborghini instegsmodellen Gallardo och den fick leva i hela tio år. Hela tiden förbättrades modellen och det kom onormalt många specialversioner hit och dit. Komponenter och teknik kom från förra generationen Audi S6, Audi RS6, Audi S8 och hjärtat i bilen var den 5,2 liter stora V10:an som är ett beprövat kraftpaket. 2006 presenterade Audi sin del av kakan - R8. I princip en Gallardo med annat skal och fyra stora ringar i grillen. Lite sämre prestanda dock, och med en prislapp som inte var lika läskig som Lambons. Och så har det alltid varit eftersom man ville undvika intern konkurrens mellan bilarna, tills nu. 2014 rullade Lamborghini äntligen ut ersättaren till Gallardo - Huracán. Förbättrad på alla punkter, vassare utseende och givetvis mer effekt och bättre prestanda. I början på förra året var det dags för Audi att presentera nya R8 och då var det helt plötsligt andra bullar på fatet. Den nya bilen suddar ut gränsen mellan de två modellerna då den är lika snabb till 100 och till och med har en högre toppfart än Huracán. Helt plötsligt handlar valet mellan de två modellerna om vilket utseende man gillar bäst, och vilken nyckel man vill skylta med på barbordet. Audins knippa glänser kanske inte lika mycket, men i verkligheten innebär den numera ett strå vassare bil. Och det betyder också en del. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0

Fler tar körkort med automatväxlad växellåda
Fördubbling på två år

Sveriges Radio rapporterar att allt fler körkortselever i Sverige väljer att köra upp i bilar med automatväxlad växellåda, något som även innebär att de enbart kommer att föra bilar av den typen när de väl får sitt körkort. Enligt statistik från Trafikverket har de som kör upp med automatväxlad bil fördubblats de senaste två åren och uppgår nu till 10% om året. Fördelen med att ta körkort för enbart automatväxlade bilar kan vara att det blir billigare och går snabbare då man slipper träna på saker som till exempel att hitta dragläget och starta i backe. Nackdelen är som sagt att man enbart kommer att få köra bilar med automatväxlad låda. Har du körkort för traditionell växellåda eller automatväxlad låda? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
-3.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Audi hyllar RS 2 med Audi RS 4 Avant Nogaro selection
Begår premiär i Genève

Audi Avant RS2. Racerkombin som får vilken dagisförälder som helst att jubla när det var dags för hämtning. En fantastisk bil på många vis som även efter 20 år har en speciell plats i mångas hjärtan. Masseras den på rätt vis kan den dessutom lämna hiskeliga effektsiffror vilket en hel del människor har upptäckt. Nu hyllar Audi ikonen genom att släppa en specialmodell av RS 4 Avant kallad Nogaro selection. Första visningen sker på bilmässan i Genève i mars. Det som skiljer denna RS 4 Avant från andra är först och främst den Nogaroblå lacken. Bilen är också späckad med specialutrustning från Audi exclusive. Motormässigt har maskinen lämnats orörd, vilket innebär att det under huven sitter en sug-V8:a på 4.2 liter som ger 450 hästar och har ett vrid på 430 Nm. Bilen gör 0-100 km/h på 4.7 sekunder men toppfarten i denna är flyttad från 250 till 280 km/h. Till motorn kopplas en automatväxlad S-Tronic-låda med sju steg. På insidan kan man få klädseln i två olika färger och dörrsidorna går i antingen svart eller Nogaroblått. Ett par blåa sömmar i ratten, växelspaksdamasken och armstödet sticker också ut. På både växelspaksknoppen och på instegslisterna sitter det även emblem som påminner om att man sitter i en specialversion. Bilen börjar säljas nu i vår men vad prispåslaget blir berättar inte Audi än. Allt om RS 4 Avant Nogaro selection och framförallt RS 2 Avant finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Qoros presenterar modellen 3 Hatch
Visas upp i Genève

Efter lite koncept och annat visar den nystartade biltillverkaren Qoros nu upp modellen 3 i halvkombiutförande. Bilen som har premiär i Genève i mars har siktet inställt på Volkswagen Golf, om den blir ett hot återstår att se. Utseendet känns igen från sedanversionen och det som skiljer mest är som sagt baken med de nya lamporna och luckan. Bilen är lika hög och bred som sedanen och har även samma axelavstånd. Under huven sitter det en fyrcylindrig motor på 1.6 liter som går att få med eller utan turbo. Till den kopplas en sexpetad manuell låda och som tillval finns en automatväxlad dubbelkopplingslåda. Mässan i Genève öppnar den 4 mars. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2013

eClutch sköter kopplingspedalen åt dig
Ny teknik från Bosch

Manuell, automat, robotlåda och dubbelkoppling. Nu kommer även eClutch som alternativ. Det är en automatisk koppling från Bosch som hjälper dig med manuellt växlad bil att trycka ned kopplingspedalen. Perfekt för när man står i köer enligt Bosch. Pedalen som ersätter din vanliga kopplingspedal fungerar på första och andra växeln och är alltså framtagen för att du ska slippa hålla på och pumpa när du sitter fast i bilkö. Du kan alltså köra på ettan och när det blir stopp bara trycka på bromsen, precis som man gör i en automatväxlad bil. Systemet ska även fungera i bilar med start/stopp-system. Du kan trampa ned pedalen själv om du skulle vilja eller så låter du elservot i Bosch pedal sköta pumpningen. När eClutch kommer att dyka upp, exakt hur det kommer att fungera och vad det då kommer att kosta är oklart för tillfället. Vad tycker ni om idén? Tumnagel
63.9°
+
Bobby Green
0

Den roligaste Jaggan någonsin

I mina ögon är F-Type den absolut mest spännande modellen i år. Något helt nytt från Jaguar, som har siktet inställt på ingen mindre än Porsche 911. Det gäller att lägga ribban högt och våga satsa om man vill komma någon vart. Och det har verkligen Jaguar gjort. Från att på senaste egentligen bara erbjuda upphottade versioner av redan existerande flärdvagnar till att nu dundra ut en regelrätt sportbil. Om den knäcker 911? Nej. Men det vill jag inte att den ska göra heller. Tumnagel
200kg
+
Bobby Green
2012

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Garanterat träsmak, men så värt det

Grande finale för gamla R8. Hur firar man det på bästa sätt? Givetvis genom att bygga en råbarkad racer som är ännu galnare än tidigare. Lättare, fetare, argare, uppkäftigare och mycket mycket hårdare. 333 stycken i coupéutförande och lika många cabbar. Men att banta en bil massa kilo och sedan såga av taket och göra en racer av den, är det så smart? Kanske inte. Skitsamma säger jag, för det här är lätt den roligaste råttan jag har kört hittills. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0
2010

Nya Volvo S60 visar upp sig!
Massvis med bilder och information om Volvos nya sedan

Nya S60 debuterar i Genève den 2 mars och lär vara en utav huvudattraktionerna. Med sina svepande linjer och ungdomliga design sticker den ut bland Volvos annars så kantiga modeller. Nya S60 är den sportigaste Volvon hittills och ännu mer dynamisk, med sina två olika chassin. För Europa är det nyutvecklade sportchassiet standard, medan komfortchassiet gäller för Nordamerika och Asien. Sportchassiet innebär styvare fjädrar, bättre styrrespons och mer dämpning. Väljer du AWD-modellen får du samtidigt en mjukvara som är speciellt anpassad till sportchassiet. Det aktiva chassiet FOUR-C har finjusterats och modifierats för ännu bättre komfort och kontroll, FOUR-C finns som tillval till alla varianter av S60. Annat godis på nyhetslistan är Advanced Stability Control, som S60 faktiskt är först ut med på sedan-marknaden. Systemet har fått en ny rollvinkelgivare som gör det möjligt att upptäcka om bilen är på väg att få sladd på ett tidigare stadie, vilket gör att antispinnsystemet kan aktiveras snabbare. Ett klipp som släpptes för ett tag sen gav oss en liten försmak på Volvos nyhet Pedestrian Detection med Full Auto Brake. Systemet upptäcker fotgängare framför bilen och bromsar automatiskt bilen helt om en olycka är på väg att inträffa. Full broms ges bara i hastigheter upp till 35 km/h, över det så bromsas bilen bara ned successivt. Motorer Starkast blir T6 AWD med sina 3,0 liter, 304 hästar och 440 Newtonmeter. Motorn är kopplad till Volvos sexväxlade automatiska växellåda med Geartronic och 0-100 km/h avverkas på 6,5 sekunder med en elektronisk spärr vid 250 km/h. 10,2 l/100 km ska förbrukningen ligga på, vilket är en förbättring med runt 10 %. S60 får även en helt ny fyrcylindrig direkinsprutad 2-liters bensinturbo på 203 hästar och 300 Newtonmeter döpt till GTDi. Med manuell låda gör 2,0 GTDi 0-100 km/h 7,7 sekunder, automatlådan behöver 8,2 sekunder. Bränsleförbrukningen landar på 7,9 liter per 100 kilometer. GTDi har ett nytt grenrör och marknadens minsta turbo i förhållande till vad motorn kan prestera. Turbinerna i turbon är tillverkade av stålplåt istället för gjutgods som det annars brukar vara. Senare i år kommer även en variant på 2,0 GTDi med höjd effekt till 240 hästar och 320 Newtonmeter, vilken kommer att gå under namnet T5. Det kommer även lite senare två stycken GTDi på vardera 1,6 liter med antingen 180 (T4) eller 150 (T3) hästar och 240 Newtonmeter. Alla GTDi-motorer kan fås med Powershift-lådan eller den sexväxlade manuella lådan. På dieselsidan erbjuds D5 och helt nya D3. D5 har dubbelturbo, 205 hästar och ett vrid på 420 Newtonmeter. Tiden till 100 km/h är densamme både för den manuella och den automatväxlade lådan, 7,8 sekunder och bränsleförbrukningen ligger på 5,9 l/100 km. Den nya 2-liters dieseln D3 levererar 163 hästar och ett vrid på 400 Newtonmeter. För den tar det 9,2 sekunder till 100 km/h, också där är det samma tid som gäller både för den manuella och automatiska lådan. I princip är D3 samma motor som 2,4D men har optimerats för att dra mindre bränsle. Har man den manuella lådan landar dricker D3 5,2 l/100 km. D3 och D5 går att få med sexstegad automat eller sexväxlad manuell, och D5 kan även fås med fyrhjulsdrift. Nya S60 kommer även den att ha en variant i DRIVe-flottan, då med en 1,6-liters diesel på 115 hästar och med ett vrid på 270 Newtonmeter. S60 DRIVe kommer enbart att erbjudas med sexväxlad manuell låda och drar 4,3 l/100 km. CO2-utsläppet ligger på 115 g/km. Motorerna som erbjuds från produktionsstart är T6:an, 2,0T, D5 och D3. Under första produktionsåret kommer T5, T4, T3 och 1,6 DRIVe. Interiör På insidan är det snyggt och prydligt som vanligt i en Volvo. Den slimmade panelen i mitten fram finns såklart kvar och bidrar till det genuina helhetsintrycket. Ett helt nytt system kallat infotainment sitter monterat. I det är all information du behöver samlad på en plats, navigator, mobil och stereo till exempel. Till ditt förfogande har du en fem- eller sju tum stor färgskärm att leka runt med. För ljudupplevelsen står inte mindre än 12 stycken högtalare och S60 blir en utav de första bilarna i världen som får Audyssey Laboratories marknadsledande MultEQ-teknik. Tekniken tar bort brus och ger en klarare ljudbild. S60 byggs i Gent, Belgien, och siktet är inställt på 90 000 bilar om året. De första bilarna kommer att levereras nu till sommaren. Så vad tycker ni nu när vi väntat så länge, är nya S60 vad ni väntade er? Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2007

Automatväxel till cykel
Slipp växla själv!

Shimano är ett företag som tillverkar växlar och annat till cyklar och de har nu tagit fram en treväxlad "automatlåda" för cyklar. Med denna installerat kommer cykeln med andra ord växla upp eller ner beroende på hastighet och andra variabler som finns i terrängen man cyklar. Nu ska Shimano börja licensiera ut tekniken till cykeltillverkare. När vi får se de första automatväxlade cyklarna eller vad de kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0