m

Ny väg i Michigan där bara självkörande bilar får köra
Bosse-style

Det amerikanska företaget Cavnue har fått i uppdrag att anlägga en 6,4 mil lång testväg i Michigan. Här ska endast självkörande bilar få köra och det hela är ett test för att se om stödjande infrastruktur kan bidra till att snabbt få ut autonoma bilar i trafik. Att släppa ut självkörande bilar i nivå 5 på vanliga vägar i vanlig trafik är fortfarande långt borta, så detta kanske skulle kunna vara ett alternativ. Innan man kan dra igång ska först en studie som förväntas ta två år genomföras. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen avslutar samarbetet med Aurora
Sägs istället vända sig till Ford för hjälp med självkörande bilar

Financial Times rapporterar att Volkswagen har valt att avsluta det samarbetet som man inledde förra året med startupföretaget Aurora Innovations angående självkörande bilar. Enligt FT:s uppgifter kommer Volkswagen istället satsa på att bygga sina framtida självkörande bilar på plattformen Argo AI som Ford köpte upp 2017. Ford och Volkswagen inledde redan förra året ett samarbete om att utveckla elbilar och bedömare anser därför att Argo AI kanske kan komma att passa Volkswagen bättre när det är dags att lansera framtidens autonoma bilar. Aurora har sedan tidigare även samarbeten med Hyuyndai, Fiat Chrysler och Byton så de kommer förhoppningsvis att överleva även om Volkswagen nu lämnar dem. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Se Volvos autonoma lastbilar jobba
I ett kalkstensbrott i Norge

Fullt autonoma bilar är kanske några år bort men i vissa scenarier är autonom körning snart verklighet. Här får vi se Volvo visa upp sin lösning i ett kalkstensbrott i Norge. Det här är en perfekt situation för autonom körning, man kör på en relativt liten yta, allt är relativt enkelt att kontrollera och det är inte vidare skojigt för en lastbilschaffis att sitta och köra runt runt runt. Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Euro NCAP har testat bilars självkörande system
Folk tror att det redan finns helt autonoma bilar

Euro NCAP har tillsammans med Global NCAP och Thatcham Research gjort en undersökning och den visar att fler än 70 procent av bilförare tror att det redan idag finns bilar som kan köra helt av sig själva. Så är det ju inte riktigt. Det finns självkörande funktioner i många nya bilar men att tro att man bara kan hoppa in och be bilen köra en till mataffären helt själv fungerar inte. Tillverkarna pratar om sina Adaptive Cruise Control, Speed Assist och Lane Centering-prylar men vad är dessa och vad gör de egentligen? Euro NCAP bestämde sig för att testa tio stycken olika modeller med dessa grejer och nedan ser vi hur detta såg ut. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Waymos bilar har nu rullat över 10 miljoner miles
Det är över 16 miljoner kilometer

Alphabets företag för självkörande bilar Waymo meddelade igår att företaget nu har passerat ytterligare en milstolpe. Nu har deras autonoma bilar tillsammans kört runt på USA:s vägar över 10 miljoner miles vilket motsvarar över 16 miljoner kilometer. Waymo kör än så länge runt med sina självkörande bilar i sex av USA:s delstater men exakt hur många fordon som rullar runt har man aldrig uppgett. Enligt uppgifter från amerikanska transportstyrelsen DMV så hade Waymo tidigare i år 77 stycken bilar i Kalifornien och bedömare tror att Waymos flotta består av sammanlagt runt 200 bilar. Förutom de över 16 miljoner kilometerna som Waymos bilar har rullat runt på riktiga vägar så har man nu även kört över 11 miljarder kilometer med bilarna i sin simulator. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

ARM presenterar chip för autonoma bilar
Med hängslen och livrem

Chiptillverkaren ARM har presenterat sitt senaste chip Cortex-A76AE (Automotive Enhanced) som primärt är framtaget för att hantera AI och annat i självkörande bilar. Chippet bygger på teknik som ARM har tagit med sig från mobilvärlden men är försett med funktioner som gör det hela driftsäkrare då det givetvis ställs högre kvar på det i bilar än i mobiltelefoner. Cortex-A76AE är försett med något som ARM kallar för "Split-Lock" där "Lock" innebär att man kan köra identisk kod i två av processorns olika kärnor där en av instanserna då fungerar som en slags backup om något skulle krascha i huvudinstansen. "Split" innebär att olika kärnor kan köra olika kod. Någon gång runt 2020 förväntas Cortex-A76AE dyka upp i självkörande bilar och andra maskiner som kanske kan ha intresse av funktionaliteten som chippet kan erbjuda. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida