m

Google investerar i flygplanstillverkaren Merlin Labs
Företaget som utvecklar teknik för autonoma flygplan

Det amerikanska startupföretaget Merlin Labs har meddelat att man tagit in 25 miljoner dollar i finansiering från Google Ventures och First Round Capital. Pengarna kommer att användas till att förverkliga Merlins planer på att bygga en flotta av helt autonoma flygplan. Merlin Labs har fram tills nu verkar i så kallat stealth mode men uppger nu att man tillsammans med flygföretaget Dynamic Aviation ska göra 55 stycken King Air-flygplan helt autonoma. Det innebär att flygplanen ska kunna starta, flyga och landa helt utan pilot. Merlin Labs vd Matt George säger till The Verge: "What we’re working on is creating a truly autonomous digital pilot,” Merlin Labs CEO Matt George told The Verge, “either to be able to go and take that airplane and fly it totally unmanned, but then also on larger aircraft to be able to reduce crew. So taking existing aircraft that are already out there, and enabling those aircraft to be able to go fly autonomously." Merlin Labs har inga planer på att själva driva ett flygbolag. Företaget satsar istället på partnerskap med logistikföretag och andra som vill köra sina flygplan självflygande inför framtiden. I videoklippet ovan hittas en introduktionsfilm från Merlin Labs. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reliable Robotics satsar på autonoma flygplan
Hoppas kunna börja flyga frakttrafik med robotflygplan nästa år

Det amerikanska startupföretaget Reliable Robotics har utvecklat ett system som kan göra befintliga flygplan helt autonoma, något som gör att de kan starta, flyga och landa utan någon pilot i planet. De båda grundarna av Reliable Robotics, Robert Rose och Juerg Frefel, har tidigare arbetat för Tesla och SpaceX. De har en vision om att vi i framtiden kommer att flyga både gods och passagerare i små autonoma flygplan snarare än i jätteflygplan med piloter. I dagsläget består företagets "flotta" av endast två ombyggda flygplan vilka kan flyga autonomt. Flygplanen går dock även att fjärrstyra av en mänsklig pilot från marken om något fel eller annat skulle uppstå med flygplanens autonoma system. Ett av Reliable Robotics flygplan tillhör fraktföretaget FedEx och man hoppas kunna börjar utföra fraktflygningar med detta någon gång under 2022. För att det hela ska gå att genomföra krävs dock att Reliable Robotics system och flygplan godkänns av den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Uber säljer av sin flygverksamhet
Uber Elevate säljs till Joby Aviation

Uber säljer nu sin verksamhet för utveckling av "flygande taxibilar" till företaget Joby Avation. Affären liknar den affär som blev officiell häromdagen där Uber sålde sin division för utveckling av självkörande bilar till sin konkurrent Aurora. I samband med att Ubers Elevate, Ubers divison för utveckling av så kallade VTOL-flygplan, blir en del av Joby så kommer Uber även att investera 75 miljoner dollar i Joby Aviation. Hur resten av affären ser ut rent ekonomiskt finns det inga publika uppgifter om. Uber har även tidigare investerat 50 miljoner dollar i Joby Aviation, ett företag där även Toyota, Intel och Jet Blue är delägare. Det ser med andra ord ut som om Uber med veckans affärer kommer fokusera mer på sin huvudverksamhet, det vill säga passagerartransporter. Det innebär att Uber slipper ifrån utgifter för att utveckla både självkörande bilar och flygfarkoster. Då Uber nu är delägare i både Aurora och Joby så kommer man sannolikt dock kunna integrera företagens fordon i sin tjänst den dagen dessa väl blir redo för passagerartrafik. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaktplan med och utan pilot ska fajtas mot varandra
U.S. Air Force satsar mer på autonoma stridsplan

Det amerikanska flygvapnet U.S. Air Force har länge använt autonoma drönare i sin verksamhet för spaning och bombning av mål på marken. Nästa år planerar man dock att ta detta ytterligare ett steg längre då man ska låta ett autonomt flygplan strida mot ett jaktplan som är bemannat med en pilot. Det var amerikanska Joint Artificial Intelligence Center (JAIC) som avslöjade att ett dylikt test planerades inför nästa sommar utan att lämna så mycket mer detaljer än så. Det nämns inget om vilken typ av flygplan eller drönare som kommer att styras av en AI. Det finns dock en hel del fördelar med att använda ett autonomt flygplan vid strider i luften. Bland annat så skulle flygplanet kunna få en design med bättre aerodynamik då konstruktionen inte skulle behöva ta någon hänsyn till att en pilot ska få plats i flygplanet. Det skulle antagligen även bli billigare att bygga AI-jaktplan då diverse reglage, instrumenttavlor, säkerhetsanordningar och annat inte heller skulle behövas byggas in i flygplanen. The Drive skriver vidare: "At its most basic, a UCAV would be able to perform many of the same functions as manned aircraft, but would be able to make key decisions faster and more accurately, taking into account much more information in a shorter period of time, without any concern about being distracted or confused by the general chaos of combat. They can also be networked into swarms that work cooperatively to maximize their combat effectiveness at any given time far beyond what a human-piloted formation could." Det verkar som sagt än så länge saknas konkreta uppgifter om hur nästa års luftstrid mellan ett bemannat och ett obemannat flygplan kommer att utspela sig. Det finns heller inga uppgifter om vilken relation det här projektet har till U.S. Air Force andra program som involverar obemannade luftfarkoster. I videon ovan kan ni kolla in hur det såg ut när ett bemannat flygplan tog sig an två obemannade flygplan i filmen Green Lantern från 2011. Vi får hoppas att de obemannade flygplanen som USA planerar att använda inte är riktigt lika dumma som de i filmen. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Robot har fått flyglicens
I framtiden kanske ROBOpilot tar dig fram i luften

Det amerikanska företaget DZYNE Technologies har utvecklat en robot som på egen hand kan starta, flyga och landa flygplan av lite olika modeller. Man kallar roboten för ROBOpilot och den klarade nyligen av Federal Aviation Administration’s Practical Test, något som innebär att den i framtiden kanske kan få börja flyga helt på egen hand. ROBOpilot ska kunna utföra de moment som krävs av en mänsklig pilot men ser dock inte ut som en humanoid robot vilket ni kan se på bilden ovan. Tanken är att ROBOpilot i framtiden skulle kunna användas för att göra ett traditionellt flygplan autonomt så att det får möjlighet att flyga på egen hand. Att bygga om traditionella flygplan till autonoma drönarplan är något som redan görs idag men det ska vara dyrt. New Scientist uppger att det kan kosta upp till en miljon dollar per flygplan. Det framgår inte vad en ROBOpilot kostar men då den kan sättas in och tas ur vid behov i befintliga flygplan så antar jag att det handlar om en mer ekonomisk lösning än att bygga om hela flygplanet permanent. Initialt har man tänkt sig att system som ROBOpilot enbart ska flyga obemannade fraktflygplan men i framtiden det kanske även får förtroendet att flyga passagerare. Men det lär nog dröja ett tag. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing visar upp autonomt flygplan
Loyal Wingman ska hjälpa till med spaning och övervakning

Boeing Australia visade igår upp ett autonomt flygplan som man kallar för "Loyal Wingman" vilket är tänkt att fungera som ett slags hjälpflygplan till bemannade forsknings-, spanings- eller fraktflygplan. Tanken är att ett bemannat flygplan ska kunna ta med sig ett eller flera Loyal Wingmans upp i luften och att dessa sedan kan förse det bemannade flygplanet med ett extra par "ögon". Loyal Wingman kommer eventuellt även kunna användas för elektronisk krigsföring men man verkar för tillfället inte ha några planer på att bestycka flygplanet med konventionella vapen. Det autonoma flygplanet är 11,7 meter långt och har en räckvidd på 3200 kilometer. Loyal Wingman är en del av ett system som Boeing kallar för "Boeing Airpower Teaming System" och Kristin Robertson som chefar för Boeing Australias autonoma flygplanssatsning säger i ett uttalande: "The Boeing Airpower Teaming System will provide a disruptive advantage for allied forces’ manned/unmanned missions. With its ability to reconfigure quickly and perform different types of missions in tandem with other aircraft, our newest addition to Boeing’s portfolio will truly be a force multiplier as it protects and projects air power." Boeing planerar att ha en första version av Loyal Wingan i luften nästa år. Framöver planerar man att börja sälja flygplanet till det australiensiska flygvapnet och till andra länder som Australien räknar till sina allierade. I klippet nedan kan ni kolla in hur det kan se ut när ett gäng med Loyal Wingmans flyger tillsammans med ett F/A-18-stridsflygplan samt ett E-7 Wedgetail-flygplan vilket kan fungera som en slags flygande kommandocentral. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Airbus soldrivna flygplan slog rekord
Flög nonstop i 26 dagar

Airbus har premiärflugit sitt soldrivna flygplan Zephyr och då passade man även på att slå rekord för att hålla ett flygplan i luften så länge som möjligt. Zephyr S HAPS (high altitude pseudo-satellite) höll sig flygande i 25 dagar, 23 timmar och 47 minuter innan det återvände till Airbus testanläggning för landning. Så länge har aldrig något flygplan i någon kategori flugit nonstop tidigare. Det obemannade flygplanet är helt soldrivet och brukar flyga på över 21.000 meters höjd där det sällan finns några andra flygplan och aldrig något dåligt väder. Tanken bakom planet är att det ska kunna användas för övervakning men även förse avlägsna platser på jorden med kommunikation. Facebooks Aquila-projekt inkluderade flygplan liknande Zephyr och när nu Facebook sagt att man ska låta någon annan tillverka dessa flygplan så ligger nog Airbus rätt bra till i budgivningen. Även Google och deras moderföretag Alphabet hade planer på att beama internet från autonoma flygplan men det projektet lade man ner förra året. Istället siktar nu Google på att beama internet från himlen med hjälp av sina Project Loon-ballonger. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing ska bygga autonoma flygplan
Drar igång nytt center i Massachusetts för detta

Flygplanstillverkaren Boeing uppgav igår att man kommer att starta "Boeing Aerospace & Autonomy Center" i Cambridge, Massachusetts. Boeing kommer att hyra in sig i universitetet MIT:s företagspark och där kommer man initialt att husera på en lite över 9200 kvadratmeter stor yta i det nybyggda 17-våningshuset vid Kendall Square. På Boeing Aerospace & Autonomy Center kommer man bland annat att pyssla med att utveckla autonoma flygplan som inte kräver några piloter. Greg Hyslop är teknisk chef på Boeing och han säger i ett pressmeddelande: "Boeing is leading the development of new autonomous vehicles and future transportation systems that will bring flight closer to home. By investing in this new research facility, we are creating a hub where our engineers can collaborate with other Boeing engineers and research partners around the world and leverage the Cambridge innovation ecosystem." I Boeings lokaler på MIT kommer det även att finnas plats för Aurora Flight Sciences som Boeing nyligen köpte upp. De har tidigare bland annat utvecklat VTOL-flyplan åt den amerikanska militärens forskningsdivision DARPA och håller på att utveckla ett bränslesnålt passagerarflygplan åt NASA. Företaget är även inblandade i att utveckla flygande taxibilar åt Uber. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017
2015
2014

Kina har tagit fram laserkanon för att skjuta ner drönare
Spionera inte på Kina

Kina meddelade igår att man har tagit fram ett slags laservapen som ska kunna skjuta ner mindre luftburna farkoster som till exempel så kallade drönare. Lasern har en räckvidd på närmare två kilometer och kan skjuta ner luftburna farkoster på upp till 500 meters höjd på fem sekunder. Anledningen till att man tagit fram det här vapnet är givetvis för att man vill förhindra att radiostyrda och autonoma flygplan/quadrokopter/drönare används för att spionera på kinesiska intressen. Vi har tyvärr varken hittat bild eller video på Kinas senaste laservapen men vi återkommer om något sådant skulle dyka upp. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Obemannat flygplan landar på hangarfartyg
Drönaren X-47B:s första gång

För första gången någonsin så har det obemannade flygplanet X-47B genomfört en landning på ett hangarfartyg. Det hela skedde på hangarfartyget USS George H.W. Bush som vid tillfället befann sig utanför Virginias kust. I maj så gjorde samma typ av flygplan sitt första obemannade lyft från ett hangarfartyg. Det ska tilläggas att det handlar inte om några helt autonoma flygplan utan de kontrolleras av en människa som befinner sig i ett kontrollrum någonstans i världen. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0