m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Nu kan Teslas bilar se vilken hastighetsgräns som gäller
Tesla Autopilot uppdateras

Tesla har släppt en ny uppdatering till sitt hjälpsystem Autopilot så att detta nu kan se vad det står på hastighetsbegränsnings-skyltarna ut efter vägen. Tesla skriver om den nya funktionen till Autopilot: "Speed Assist now leverages your car’s cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning." I den nya uppdateringen till Autopilot har man även gjort en uppdatering i den funktion som håller koll på trafikljus. Denna kan nu spela upp ett ljud för föraren när ett trafikljus slår om till grönt: "A chime will play when the traffic light you are waiting for turns green. If you are waiting behind another car, the chime will play once the car advances unless Traffic-Aware Cruise Control or Autosteer is active When Traffic Light and Stop Sign Control is activated, a chime will play when you can confirm to proceed through a green traffic light. To enable, tap Controls > Autopilot > Green traffic Light Chime." Tesla Autopilots nya funktion som läser av vägskyltar kommer initialt bara att vara tillgänglig i USA. Funktionen som spelar upp ett ljud när ett trafikljus slår om till grönt kommer att bli tillgänglig i USA, Kanada, Australien samt Nya Zeeland. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enligt Tesla är självkörande bilar tio gånger säkrare
Presenterar ny olycksstatistik

Tesla presenterar nu lite sammanställd olycksstatistik och enligt den menar de att det är tio gånger säkrare att köra en självkörande bil än när man kör själv. Under årets andra kvartal har man registrerat en olycka per 7,29 miljoner kilometer när Autopilot har varit aktivt. Samma siffra med systemet avstängt säger en olycka per 2,51 miljoner kilometer. Enligt USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA är siffran bland icke Tesla-ägare en olycka per 771.000 kilometer - vilket är nästan tio gånger högre. Elon Musk lovar att Teslas bilar kommer att vara helt självkörande i slutet av året och tester med det uppdaterade systemet pågår för fullt just nu. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Airbus har genomfört lyckade tester med autonomt flygplan
Flygplan fixar att både starta och landa på egen hand

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus meddelade att man nu är i mål med ett av sina test-program för autonoma flygplan. Det handlar om ett tvåårigt projekt som gått under namnet "Autonomous Taxi, Take-Off and Landing" (ATTOL) där Airbus genomfört runt 500 testflygningar. Det är ett flygplan av modellen A350-1000 XWB som försett med ett "par ögon" i form av datorsyn vilket gett flygplanet möjlighet att taxa, starta och landa helt på egen hand. Själva flygningen har därefter genomförts med den autopilot som numera är standard i de flesta flygplan. Airbus skriver att man kommer att fortsätta att testa autonoma flygplan för att bland annat "creating new business models that will transform how aircraft are developed, manufactured, flown, powered and serviced". När vi skulle kunna få se helt autonoma flygplan i passagerartrafik är dock inget som nämns och det lär antagligen inte hända än på länge. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas Autopilot på vägar den inte sett innan
Börjar bli ganska vass

I Teslas senaste mjukvaru-uppdatering 2020.28.5 förfinas Autopilot-funktionen ytterligare. YouTube-kanalen Tesla Driver bestämde sig för att testa och tog ut sin Model 3 på vägar han aldrig kört tidigare, för att se hur bra tekniken hängde med. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Teslas Autopilot ser ut att fallera ordentligt i Taiwan
Smackar rakt in i en lastbil som vält på motorväg

Teslas hjälpsystem Autopilot ser ut att ha varit inblandat i ännu en trafikolycka misstänker flera bedömare som tagit del av videoklippet ovan. I filmen syns hur en Tesla Model 3 förhållandevis obehindrat smackar rakt in i en lastbil som vält och ligger väl synlig på vägen. Det är fortfarande inte helt fastställt att föraren faktiskt använde Autopilot men i rapporteringen runt olyckan nämns det som troligt. De flesta bedömare anser även att det nästan skulle vara omöjligt för en mänsklig chaufför att vara så frånvarande att en olycka som den ovan skulle kunna ske. Ingen person ska ha skadats vid olyckan men Teslan ska ha blivit totaldemolerad. Tesla själva har än så länge inte kommenterat olyckan. Tumnagel
27.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du testa att docka Crew Dragon med ISS
SpaceX släpper rymdsimulator

Snart är det dags för SpaceX att börja skicka astronauter till den internationella rymdstationen ISS i deras farkost Crew Dragon. Inför det har SpaceX spikat ihop en webbaseras simulator där man kan testa på hur det skulle kunna vara att docka en Crew Dragon-kapsel med ISS manuellt. Simulatorn är försedd med ett gäng olika kontroller där reglagen på vänstersidan kontrollerar farkostens riktning medan de till höger ser till så att farkosten ligger i rätt position inför dockningen. Det är inte helt lätt att navigera farkosten rätt och det handlar om en rätt så långsam "parkering". Går allt som det ska när SpaceX väl skjuter upp den första bemannade Crew Dragon till ISS så kommer dock farkosten att docka med ISS automatiskt med hjälp av farkostens autopilot. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart börjar självkörande spårvagnar rulla i Shanghai
Systemet ska testas live

Snart kommer ett AI-baserat datorsystem i spårvagnar se till att dessa körs helt autonomt runt om i Shanghai. Systemet som initialt kommer att köras på test är framtaget av FITSCO (Shanghai Fuxin Intelligent Transportation Solutions Co) och ryska Cognitive Pilot. Med det nya systemet hoppas man minska antalet olyckor och minimera incidenter som annars kanske skulle ha orsakats av den mänskliga faktorn. Olga Uskova som är vd på Cognitive Pilot säger följande: "In the absence of a proper reaction from the driver, the tram will automatically control its speed and will brake in front of the obstacles. During all the upcoming tests, the tram operator will still be in the cab, but he will act as a safety controller. The goal is to have a fully autonomous prototype in the nearest future by gradually increasing the AI level of the tram autopilot." Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tesla rullar ut autopilot för stoppljus
Men bara i USA

Tesla har äntligen börjat rulla ut sin uppdatering för sin autopilot som gör att den klarar av stoppljus och stoppskyltar. Electrek rapporterar nämligen att detta finns med i uppdateringen 2020.12.6 som rullas ut till flertalet användare i USA. Uppdateringen klargör att funktionen fortfarande är i betastadiet och en liten demonstration hur funktionen fungerar kan du hitta i klippet ovan. För att denna funktion ska släppas i resten av världen måste Tesla finsjustera inställningarna så de matchar hur saker och ting ser ut i andra länder. Så innan det händer får vi fortsätta bete oss som grottfolk och sakta ner våra bilar manuellt. Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Snart kommer Teslas Autopilot kunna upptäcka trafikljus
Körassistenten tar över ännu mer av förarens uppgifter?

Tesla verkar vara på gång med en uppdaterad version av sin körassistent Autopilot som kan upptäcka trafikljus. Bilarna ska även kunna stanna vid trafikljus när det är rött eller om de håller på att slå om till rött med den version av Autopilot som Tesla nu testar. I videon nedan kan ni kolla in när Autopilot cruisar fram mellan trafikljus-korsningar och stannar av sig själv när trafikljusen slår om till rött. Teslas Autopilot kan sedan tidigare bland annat känna igen koner och andra bilar och anpassa trafiken efter det. Lite mer "avancerad" körning har Tesla än så länge överlåtit till bilförarna själva. Men framöver kanske man även kan låta Teslor glida runt för sig själv vid stadskörning även om det antagligen inte är att rekommendera inom en överskådlig framtid. Det ryktas om att Autopilots trafikljus-igenkänning kommer att dyka upp i nästa version av Autopilot men det är inget som Tesla själva har bekräftat än så länge. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lätt att lura Teslas bilar att köra för snabbt
Det räcker med lite tejp

Säkerhetsforskare på säkerhetsföretaget McAfee har demonstrerar en simpel teknik med vilken man kan lura en del av Teslas bilar att köra i en annan hastighet än den som visas på vägskyltarna, något som demonstreras i klippet ovan. Genom att sätta lite tejp på en vägskylt som anger att vägens hastighetsbegränsning är 35 mph lurade forskarna Teslas Autopilot att hastighetsbegränsningen i själva verket var 85 mph, något som gjorde att bilens fartkontroll började accelerera mot detta. Sårbarheten ligger i kamerasystemet från MobilEye som läser av vägskyltar i äldre modeller av Tesla Model S and Model X vilka kör äldre versioner av MobilEyes system. Steve Povolny som är chef för McAfee Advanced Threat Research säger: "The vulnerable version of the camera continues to account for a sizeable installation base among Tesla vehicles. The newest models of Tesla vehicles do not implement MobilEye technology any longer, and do not currently appear to support traffic sign recognition at all." McAfee har även testat den senaste versionen av MobilEyes kamerasystem för att läsa av vägskyltar och det verkar inte ha den sårbarheten som deras äldre system nu har visat upp. Enligt McAfee så har det sålts runt 40 miljoner fordon som är försedda med den versionen av MobilEyes system som verkar gå att lura med en tejpbit. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla-ägare arresterad för tandhygien
Använde tandtråd medan bilen körde på autopilot

En 58-årig Tesla-förare arresterades i Kanada eftersom personen använde tandtråd för att rensa tänderna medan bilen körde, autonomt, i 135 km/h på motorvägen. Detta gillade inte den lokala polisen eftersom de ansåg att personen inte hade någon hand på ratten och inte heller hade fokus på vägen. Att hålla rent mellan tänderna är viktigt och tandtråd är bra skit. Men att vara säker i trafiken är ännu viktigare och bättre. Så även om om dagens bilar har väldigt bra koll på allt som händer runtomkring dem är det inte läge att helt släppa taget om ratten ännu. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Tesla stryper Autopilot-funktioner i Europa
För att möta lokala lagar och regler

Tesla har börjat skicka ut en mjukvaru-uppdatering till bilar i Europa som begränsar Autopilot-systemet en del. Anledningen är lokala regler och lagar som måste följas eftersom funktionerna inte får användas på samma vis överallt. Exempelvis påverkas Summon-funktionen där man kan köra bilen med sin telefon när man inte sitter i den. Efter uppdateringen måste man stå inom sex meter från bilen för att det hela ska fungera, tidigare fanns ingen sån restriktion. Även Auto-Lane Changing-funktionen ändras. Om man använder denna och det går mer än fem sekunder kommer bilen att avbryta filbytet och automatiskt återvända till filen den var i. Vidare kommer en påminnelse om att hålla händerna på ratten nu att ljuda var 15:e sekund, detta händer dock bara om ratten inte känner av att den har någon hand på sig. Uppdateringen ska redan ha rullat ut till Model 3-ägare och ska nu även vara på väg till Model S och Model X. Ni som kör omkring i en Cybertruck eller Roadster drabbas alltså inte, än. Under "Läs mer" kan ni läsa mailet Tesla ska ha skickat ut. Tumnagel
31.5°
+
Bobby Green
0

Här är Teslas Cybertruck!
Är väldigt annorlunda, på ett bra sätt?

Så släppte då äntligen Tesla sin pickup och det är verkligen ingenting alls som är "som vanligt" med den. Namnet är Cybertruck och designen är verkligen som hämtad ur en film eller ett spel. Men den konstiga formen har en poäng, det är nämligen hela basen av bilen som man kallar för exoskeleton. Bilen ska överlag vara byggd för att hålla. Man har utvecklad en ny metall baserad på aluminium som alla paneler är tillverkade av och de ska tåla att man tar fram släggan och dunkar till dem. Glaset ska vara armerat men det gick så där när man skulle visa det under presentationen, glaset gick helt enkelt sönder. Tre versioner kommer att finnas och alla får lägga nästan 1600 kilo på flaket. Den billigaste kommer att ha en motor som driver bakhjulen och en räckvidd på 40 mil, dragvikt på 3400 kilo, gör 0-100 på 6,5 sekunder och prislappen ligger på 40.000 dollar. För 50.000 dollar får man fyrhjulsdrift med dubbla motorer, dragvikt på 4500 kilo, en räckvidd på 48 mil och den gör 0-100 på 4,5 sekunder. Den fetaste versionen kostar 70.000 dollar, har fyrhjulsdrift men tre motorer, en räckvidd på 80 mil, dragvikt på 6350 kilo och 0-100 på 2,9 sekunder. Utöver grundpriset finns ett tillval för autopilot som kostar 7000 dollar. Bilen har så klart en massa ström med sig och har både 110 och 220v så att man kan driva verktyg och annat. Den har även luftfjädring vilket är smidigt av flera anledningar. Som bonus med den har man en inbyggd luftkompressor. Som en liten bonus visade man också en ATV som får plats på flaket. Tumnagel
47.5°
+
Roger Åberg
0

Garmin Autoland kan landa ditt flygplan
Landar flygplan med hjälp av GPS

Garmin har visat upp ett nytt GPS-system som man kallar för Autoland vilket kan användas för att helt autonomt landa mindre flygplan i händelse av att piloten inte kan eller känner för att göra detta själv. Landningen sker via GPS och förutsätter att flygplatsen där flygplanet ska landa har stöd för GPS-landningssystem. Skulle så vara fallet så tar systemet över kontrollen av flygplanet och upplyser passagerarna om detta varpå landningen inledes. Skulle piloten vara utslagen men passagerarna fortfarande vara medvetna så kan dessa kommunicera med flygplatsledningen medan systemet sköter själva landningen. Vad Garmin Autolanding kostar finns det för tillfället inga uppgifter om. För att överhuvudtaget få användas måste systemet först godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA. Skulle så bli fallet så är systemet i nuläget anpassat för att installeras i de båda flygplansmodellerna Cirrus Vision Jet samt Piper M600, flygplansmodeller som kostar runt 2 och 3 miljoner dollar styck skriver Gizmodo. Här nedanför hittas ett klipp på hur Garmin Autoland fungerar. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Boring Company bygga vanliga biltunnlar?
Det är ju inte särskilt futuristiskt

Det har varit mycket snack om Elon Musks tunneföretag Boring Company de senaste två åren men en video de publicerade i slutet av förra veckan var inte särskilt imponerande och gjorde även att det uppstod en del frågetecken runt Borings framtidsplaner. När Musk först presenterade Borings planer för cirka två år sedan så uppgav man att tanken var att bilar, och människor, skulle transporteras hypersnabbt på en slags transportslädar i deras tunnlar. I videon ovan så handlar det om en Tesla som med hjälp av bilens Autopilot-system tar sig fram för egen maskin i Borings lilla tunnel. När Elon Musk fick frågan på Twitter om varför man verkar övergett idén med transportslädar i tunnlarna svarade han att "Det här är enkelt och fungerar". Givetvis fungerar det hela men det känns väl inte superfuturistiskt att bygga tunnlar där bara en bil i bredd får plats. Där fordonen dessutom ska ta sig fram för egen maskin i liknande hastigheter som på vanliga vägar. Då är det nog betydligt mycket mera effektivt och billigare att bara bygga en vanlig väg. Ni hittar ett klipp från förra veckan där en Tesla under jord tävlar mot en Tesla som kör på vanliga vägar. Här nedan hittas ett klipp från i slutet av förra året där en Tesla körs på en dragsläde i Borings testtunnel. Som synes i klippet ovan verkar man nu ha tagit bort spåret från tunneln som synes i videon nedan och istället ha asfalterat hela tunneln. Tumnagel
28.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in Tesla Autonomy Day
Idag fokuseras det på självkörande bilar

Idag arrangerar Tesla Autonomy Day vilket du kan kolla in här i kväll om du har lite tid över på påskhelgens sista dag. Tanken med Tesla Autonomy Day är att man ska presentera saker som rör Teslas program för självkörande bilar, till exempel deras mjukvara Autopilot. Tesla säger själva i ett uttalande: "Tesla is making significant progress in the development of its autonomous driving software and hardware, including our FSD (Full Self-Driving) computer, which is currently in production and which will enable full-self driving via future over-the-air software updates," Vill du kolla in livesändningen från Tesla Autonomy Day så drar den igång klockan 20:00. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla Model 3 nu från 540.880 kronor
Samtidigt börjar man med företagsleasing

Den "billiga" versionen av Tesla Model 3 är inte här än men nu lanseras en något billigare än de man har kunnat beställa tidigare i alla fall. Versionen som kallas för Standard Range Plus har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP och för den får man betala 540.880 kronor. Det lägre priset beror på en något enklare interiör, annat ljudsystem och mindre lull-lull. De övriga versionerna som erbjuds är Long Range för 653.780 kronor och Performance för 759.480 kronor. Annat nytt är att man också börjar med företagsleasing. Den billigaste Model 3:an kostar då från 3 710 kronor i månaden. Den som leasar kommer inte att kunna köpa sin bil efter avslutad period utan istället kommer dessa bilar att användas i den egna samåkningstjänsten Tesla Network. Till slut blir även Autopilot standard i alla bilar. Priset för bilen har ökat något men totalen ska ändå bli lägre än om man hade lagt till Autopilot via tillvalslistan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Är Teslas AutoPilot värd 5.000 dollar extra?
Jason tycker till

Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har en Tesla Model 3 och i det här klippet snackar han om dess funktion Enhanced AutoPilot och om den är värd de extra 5.000 dollarna man får slanta upp om man vill ha den. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Transportstyrelsen stänger Tesla-utredningen
Ingen risk för olyckor

Transportstyrelsen har nu klargjort lite kring Tesla-ärendet som vi skrev om igår. De uppgifter som då fanns var att utredningen pågått, skulle stängas men återigen kunde öppnas. Nu går Transportstyrelsen ut och säger att ärendet är helt avslutat. – Detta är ett ärende som vi följt under tre år och som vi nu avslutar eftersom vi ser att risken för olyckor med autopilotsystemet minskat, säger Anders Gunneriusson, senior rådgivare på Transportstyrelsen. Man säger även att det inte är aktuellt att förbjuda en försäljning av Teslas modeller. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0

Lyckas du hacka en Tesla Model 3 så får du den
Det finns även pengar i prispotten

Tesla vill såklart att deras bilar ska stå emot hacker-attacker men den som ändå lyckas hitta säkerhetsbrister och ta sig in i en av deras Model 3 får bilen. Allt kommer att ske under kontrollerade former under eventet Pwn2Own där man förutom bilen kan vinna pengar. På eventet samlas världens bästa hackers inom flera olika kategorier och det vi snackar om här är inom Automotive. Lyckas man ta sig in i Teslans gateway som styr drivlinan, autopilot-systemet eller säkerhetsfunktionerna VCSEC får man inte mindre än 250.000 dollar per hackat system. Klarar man av att hacka nyckeln så att bilen går att låsa upp och köra iväg med får man 100.000 dollar. Tävlingen arrangeras i Vancouver i Kanada och äger rum i mars. Tumnagel
56.4°
+
Bobby Green
0

Hur bra fungerar Navigate on Autopilot?
Engadget åkte på roadtrip

Det kommer att dröja tills vi får helt självkörande bilar men under tiden tas små steg dit. I oktober förra året berättade Tesla att man skulle börja rulla ut Navigate on Autopilot som är just det, ett steg på vägen. Det är vanliga Autopilot fast bilen vet vart du ska vilket gör att den också rekommenderar vilken fil man ska ligga i och säger till när man ska köra av. Systemet fungerar just nu bara i Kalifornien och bara på större vägar. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Beställning av Tesla Model 3 nu möjligt för alla
Leverans i mars om du beställer nu

För en månad sedan öppnade Tesla upp möjligheten för de som förbokat en Model 3 att börja speca sina bilar och lägga en beställning. Nu öppnar man upp detta för alla, så är du intresserad av ett exemplar är det bara att hoppa vidare på länken nedan och börja kryssa i hur du vill ha din bil. Som vi tidigare har skrivit börjar priserna på 650.200 kronor innan bonusavdraget på 60.000 kronor och för den slanten får du versionen som kallas för Long Range Dual Motor AWD. Den andra versionen som erbjuds för tillfället kallas för Performance och för den får du betala 767.200 kronor. Vill du ha den vidareutvecklade Autopiloten får du lägga på 55.000 kronor till. Båda två går att företagsleasa och då gäller från 4.532 kronor per månad exklusive moms före bonus- och bränslebesparingar. Förmånsvärdet är 3.791 kronor brutto enligt Skatteverkets beräkningar för 2019. De första europeiska leveranserna drar igång nästa månad. På hemsidan står det att leverans sker i mars så det är alltså det som borde gälla för Sverige. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2018

Billigaste Tesla Model 3 kommer att kosta 440.000 kr i Sverige
Men den kommer tidigast om ett halvår

I dag presenterade äntligen Tesla lite svenska priser för Model 3 och det blev väl inte direkt billigt. Den billigaste versionen som kommer att säljas till en början har 4WD och stora batteriet, kommer att kosta 650.200 kronor och då får man inte autopilot som kostar ytterligare 55.000 kronor. När Model 3 presenterades första gången pratade man om en version som skulle kosta 35.000 dollar, men vad hände med den? Det enkla svaret är att den kommer och att Tesla helt enkelt prioriterar de dyrare modellerna. Just nu har man kommit upp i fart i fabriken och bygger 1.000 bilar om dagen, men så länge man har fler ordrar än vad man kan leverera kommer man alltså att prioritera de dyrare modellerna. Anledningen är att man har bättre marginal på dem och får in mer pengar till bolaget, något som verkligen behövs. En billigare modell än de som kommer att säljas i Sverige till en början finns redan att köpa i USA. Priset på den är 46.000 dollar och då får man inte 4WD och batteriet kommer att vara mindre och ge runt 42 mil istället för 50 mil. Prislappen för den när den väl kommer till Sverige kommer att ligga på 570.000 kronor. Den absolut billigaste versionen väntas inte börja produceras förrän om fyra till sex månader. Om prislappen för den verkligen kommer att bli 35.000 dollar så kan vi räkna med ett pris på runt 440.000 kronor här i Sverige. Alla priser är innan elbilsrabatten på 60.000 kronor. Så här har vi räknat: Longrange-modellen kostar 53.000 dollar i USA och 650.200 kr i Sverige. Svenska priset är alltså dollarpriset x 12.27. Performance-modellen kostar 64.000 dollar i USA och 767.200 kr i Sverige. Svenska priset är alltså dollarpriset x 11.99. Tesla har hög marginal på Performance-modellen och ju lägre pris, desto lägre marginal. Vi uppskattar därför att den billigaste versionen kommer att har en omvandlingssiffra på 12.55 (35.000 dollar x 12.55 = ca 440.000 kr) och mellanmodellen ha en omvandlingssiffra på 12.4 (46.000 dollar x 12.4 = ca 570.000 kr). Detta är alltså våra uppskattningar. En personlig reflektion är att så länge det inte kryllar av konkurrenter och subventionerna är höga så kommer Tesla inte att sänka några priser i onödan. Tumnagel
31.4°
+
Roger Åberg
0

Tesla Model 3 kostar från 650.200 kronor
De svenska priserna är nu klara

De svenska priserna för Tesla Model 3 har nu trillat in och det är troligtvis något som intresserar många av er. Den som tidigare har förhandsbokat sin bil kan från och med idag beställa den på länken nedan och sedan vänta snällt. Du som inte har förbokat någon bil får vänta ett tag till innan konfiguratorn öppnar. De första leveranserna kommer att ske i februari nästa år. Till en början erbjuds endast bilen med det största batteripacket och fyrhjulsdrift och den version som man kallar för Performance. För den förstnämnda får du hosta upp 650.200 kronor. Prestanda-sugna får lasta upp 767.200 kronor. Priserna är innan elbilsbonusen på 60.000 kronor. Hårdvaran för funktionen Autopilot ingår men vill man utöka denna kostar det 55.000 kronor extra. De första bilarna i Sverige har svart eller vit interiör och ett paket man kallar för "Premiuminteriör". I det ingår bland annat värme i stolarna, elstyrda stolar fram, fyra USB-uttag, eluppvärmda backspeglar och ett surroundsystem med 14 stycken högtalare. Enligt WLTP-cykeln tar sig Long Range Dual Motor All-Wheel Drive-versionen 54,4 mil på en laddning. Performance ska klara sig 53 mil. Tumnagel
23.3°
+
Bobby Green
0

Tesla ska utveckla egna AI-chip
Säger hejdå till Nvidia

Teslas grundare Elon Musk har uppgett att företaget kommer att utveckla egna AI-chip till sina bilar i framtiden vilket innebär att Nvidia förlorar Tesla som köpare av sådana. I dagsläget använder Tesla Nvidia Drive PX2 till systemet som hanterar Tesla Autopilots datorsyn men Musk uppgav redan för två år sedan att man höll på att ta fram egna chip avsedda för detta. Nu har företaget snackat lite mer om sitt kommande chip och enligt Musk ska detta vara tio gånger snabbare än något som de kan köpa från Nvidia eller någon annan. Enligt Musk så ska Autopilot med Teslas egna chip kunna analysera cirka 2000 bildrutor i sekunden vilket kan jämföras med de cirka tvåhundra som systemet fixar med Nvidia Drive PX2. Tesla tros kunna spara in en del pengar genom att använda egna chip. Det är oklart vad Tesla betalar för varje Nvidia Drive PX2 men det handlar antagligen om minst tvåtusen dollar styck. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hazelights nästa spel distribueras av EA
Fares fortsätter samarbetet med EA

Hazelights tidigare spel Brothers: A Tale of Two Sons och A Way Out distribuerades av EA via EA Originals och det verkar som att samarbetet kommer fortsätta. I en intervju med VentureBeat bekräftade Josef Fares detta: "Yeah, wex27re with EA. Itx27s no problem. Itx27s super-good support. I donx27t care what publisher I work with itx27s going to be the same. This is how I work: I respect the economical aspect but nobody fucks with the vision - itx27s very, very important. And they know it at EA now, and theyx27re super-supportive - super-supportive." Vad Hazelights nästa spel kommer handla om är för tillfället oklart, men Fares berättade i samma intervju att spelet kommer ha samma Hazelight-känsla som Brothers och A Way Out men kommer vara rätt olikt dessa spel. Fares meddelade även att det kommande spelet kommer vara större och längre än A Way Out: "The next game will be longer than A Way Out. But thatx27s because it makes sense for that game. Developers should focus on making the best game. It shouldnx27t be a tick box thing. That goes for everybody - for the players, for the reviewers. Why are we talking about replayability when nobody is really even finishing the games? It doesnx27t make sense. Itx27s like everybody is going on autopilot here." När nästa spel släpps är för tillfället oklart, men det lär dröja ett par år innan vi får se det. Ovan har ni en video där Fares snackar lite A Way Out på förra årets Game Awards. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0
Nästa sida