m

HTC verkar vara redo att släppa läpptracker till Vive
Modul visades upp redan 2019

HTC visade upp en läppläsarmodul till Vive under Game Developers Conference 2019 och det verkar som att företaget är redo att lansera enheter. HTC Vive har via sitt Twitter-konto teasat modulen och hintat att enheten kan komma att presenterad idag, 10 mars, vilket ni kan se om ni zoomar in i bilden i Twitter-inlägget och tittar precis där fästet börjar till höger. Läppläsare i VR-headset kan ju vara rätt bra för att ge VR-avatarer lite mer naturliga rörelser när man interagerar med andra i den virtuella världen, vilket ni kan se i videon ovan där tidig version av läppläsaren används i NeosVR. Hur som helst. Vi får se senare i dag vad HTC Vive har för planer med läppläsaren. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Facebook vill skapa avatarer som är mer verklighetstrogna
Mark Zuckerberg snackar lite om framtidens virtuella verklighet

Facebook-grundarne Mark Zuckerberg har tagit sig ett snack med The Information om hur han ser på framtiden för virtual reality för Facebook och deras dotterföretag Oculus. I The Informations podcast säger Zuckerberg bland annat att företaget siktar på att utveckla avatarer som är mer verklighetstrogna i framtiden. Facebook och Oculus har utvecklat avatarer i flera generationer och kommer att presentera ytterligare en ny version senare i år uppger Zuckerberg. Om framtidens avatarer säger han: "When I think about where you’re at with VR today, you go into the experience — there are some pretty good games and different experiences. But I’d love to get to the point where you have realistic avatars of yourself, where you can make real authentic eye contact with someone and have real expressions that get reflected on your avatar." Facebooks målsättning är att utveckla avatarer som är lika avancerade som de människoliknande skapelserna som går att skapa med Unreal Engines nyligen presenterade verktyg "MetaHuman Creator", ett verktyg som vi skrev om förra månaden. Till skillnad från Unreal Engine så vill dock Zuckerberg generera avatarer som dessa via maskinlärning. För att Zuckerbergs vision om att skapa avatarer som både ser ut och agerar som människor så kommer det dock krävas en hel del nya sensorer i VR-headset och andra VR-tillbehör. För att inte tala om den datorkraft som kommer att krävas för att få alla dessa avatarer, deras ansiktsuttryck och andra rörelser att genereras i realtid. Det innebär sannolikt att avatarer som ser ut som de i MetaHuman-demon här nedanför antagligen inte kommer att dyka upp i våra VR-världar i brådrasket. Men någon gång i framtiden är det nog inte alls omöjligt att så kommer att bli fallet. Tumnagel
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Klassiska Rollercoaster Tycoon 3 på ingång till Switch och PC
Som komplett version

Är du sugen på att göra digitala avatarer glada med lite berg- och dalbanor? Då har vi goda nyheter då Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition kommer släppas till Switch och PC 24 september. Den nya versionen av spelet ger dig tillgång till grundspelet samt expansionerna Soaked och Wild, vilket ger dig tillgång till totalt 300 olika åkattraktioner av olika slag, 500 inredningstjofräser, 60 olika butiker, 20 djur och lite annat smått och gott. Spelare på PC kommer kunna lira den nya versionen med stöd för widescreenskärmar, vilket alltid är trevligt. Tumnagel
40.2°
+
André Stray
0

Låt en batmobile visa vägen i Waze
Trafikapp tar hjälp av The Dark Knight

Googles trafiktjänst Waze har uppdaterat sin app med en liten funktion som låter användaren använda en batmobile eller en Riddler-bil som avatarer på kartan. Förutom det så kommer även "Batman" och "The Riddler" läsa upp röstinstruktioner som förhoppningsvis kan guida användaren till rätt destination. Rösterna görs av Kevin Conroy och Wally Winger, två röstskådespelare som tidigare gett röst till Batman och The Riddler i animerade Batman-filmer och tv-serier. Waze skriver om den nya funktionen: "From today, until October 31, 2020, activate the Batman experience on Waze and choose the side of DC Super Hero or Super-Villain by selecting the iconic voice of Batman (Kevin Conroy) or The Riddler (Wally Wingert) to guide you on your own adventures. Available globally in English, Spanish and Portuguese, you can follow The Riddler’s clues or enter “stealth mode” like Batman." Vill man få ytterligare superhjälte- eller superskurk-känsla när man är ute och gilder så har Waze även sammanställt två spellistor på Spotify som kanske kan passa det ändamålet. Ni hittar spellistorna till "Drive with Batman" här och "Drive with the Riddler" här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook lanserar Horizon i publik beta
Ny VR-värld börjar släppa in Oculus-användare

För ungefär ett år sedan visade Facebook upp den nya VR-världen Horizon och nu lanseras denna i en publik beta-version. Det handlar om animerad värd där användare kan knalla runt med sina avatarer och umgås med andra virtual reality-användare. Det går även att spela olika spel tillsammans och ägna sig åt andra aktiviteter som de olika verktygen i Horizon ger användaren tillgång till. Det ska även finnas möjlighet för användarna att bygga sina egna VR-världar inuti Horizon. För att ta del av Horizon måste man först ansöka om att bli inbjuden vilket görs på länken nedan. Blir man insläppt i Horizon så krävs något av Facebooks VR-headset Oculus Quest eller Oculus Rift för att kunna utforska den nya vr-världen. Här ovan hittas en intro-film till Horizon och här nedan förklaras lite mer om hur det hela fungerar rent praktiskt. Tumnagel
32.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper upp VR-företaget Spaces
Företag som fixar verklighetstrogna avatarer till VR-upplevelser

Apple uppges ha köpt upp VR-företaget Spaces, ett företag som ursprungligen startades under DreamWorks Animations tak. Spaces har sedan starten 2016 utvecklat lite olika VR-upplevelser där användaren kan scanna in sina egna ansikten vilka sedan går att använda på avatarerna som förekommer i Spaces VR-upplevelser. Exakt vad Apple har tänkt att använda Spaces eller deras teknik till finns det än så länge inga uppgifter om. Det spekuleras om att tekniken kanske kan användas i Apples så kallade memojis eller kanske till något framtida VR/AR-projekt som Apple planerar. Vad Apple betalat för Spaces finns det inga uppgifter om. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Här är allt Microsoft visade upp på sin Xbox-show
Forza! Psychonauts 2! The Gunk!

Igår kväll körde Microsoft en ordentlig spelshow och levererade trailers och nyheter som stillade hungern för Xbox-fans. Vi har lagt upp artiklar om några av titlarna, bland annat Halo Infinite, Fable, Warhammer 40K: Darktide och Obsidians nya Avowed, och nedan kan ni läsa om resterande titlar som presenterades. Pallar ni inte läsa och hellre vill showen i sin helhet, i krisp 4K-upplösning med 60 fps, så kan ni dra igång videon ovan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Hybri vill skapa en digital partner till dig
Som kan se ut som vem du vill

Tjänsten Hybri har som mål att skapa digitala partners till sina användare vilka dessa sedan ska kunna "umgås" med i mobilen, datorn eller olika vr-appar. Avatarerna som skapas i Hybri kan till exempel fungera som digitala vänner, virtuella sexpartners eller som minnen av avlidna släktingar eller vänner. Användare kan välja mellan en rad av Hybri-modeller att utgå från och dessa kan sedan förses med olika personligheter. Förutom det så kan man scanna in en bild av någon så att avatarens ansikte efterliknar fotot, något som givetvis öppnar upp marknaden för alla som vill vara "kompis" med en kändis. Ni kan kika lite mer på hur Hybri är tänkt att fungera i klippet här nedanför. Hybri ligger nu i startblocken för att snart släppa loss sin app på crowdfunding-tjänsten Kickstarter. Någon gång i december är det tänkt att de som backar crowdfunding-kampanjen ska kunna ta del av Hybris avatarer. Tumnagel
30.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony presenterar PS4 med The Last of Us: Part 2-tema
Tjusig samlarutgåva!

När Sony släpper exklusiva titlar brukar spelen ofta ackompanjeras med exklusiva varianter av Playstation 4 och inte helt oväntat gäller detta även The Last of Us: Part 2. Den nya Playstation 4 Pro-varianten kommer med Ellies tatuering ingraverad på toppen, en Dualshock 4-kontroll med liknande mönster, ett fysiskt exemplar av The Last of Us: Part 2 samt kod för digitalt innehåll som PS4-tema, avatarer och annat. Den nya konsolen kommer släppas 19 juni, vilket även är dagen då spelet kommer bli tillgängligt. Utöver konsolen kommer Sony även erbjuda lite andra PS4-tillbehör med The Last of Us-tema som bland annat en exklusiv variant av Gold Wireless Headset med matt yta och mörkröd interiör samt en Seagate 2TB Game Drive. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Sony inleder satsning på telepresence-robotar
Ska robotar bli våra avatarer när vi inte kan gå ut längre?

Sony meddelade idag att man kommer att inleda ett samarbete med det japanska robotföretaget Avatarin, ett dotterföretag till det japanska flygbolaget ANA vilket har specialiserat sig på att utveckla så kallade telepresence-robotar. Med Avatarins telepresence-robotar kan människor fjärrstyra en robot och utföra diverse uppgifter med denna. Det kanske kan vara intressant om man till exempel vill "besöka" en plats dit man inte kan ta sig. Robotarna kan givetvis användas även till att kommunicera med andra om man vill ha en lite mera fysiska närvaro än vad traditionella videokonferenser vanligtvis ger. Hiroaki Kitano som är vd för Sony AI säger i en kommentar angående det nya samarbetet med Avatarin: "Avatars or remote-controlled robots enable many types of work and communication without the physical presence of humans. For the full scale deployment of avatars, we need to combine a wide range of technologies such as robotics, sensors, AI, user interaction, and high-speed communication networks, in addition to the fleet management and service management knowhow to operate avatar fleets consistently and reliably. It is also expected that there will be an increasing demand for various remote robotic solutions that can perform physical tasks, especially in high-risk environments and situations where human contact and movement are restricted. Through collaboration with avatarin, Sony AI aims to establish a new social foundation for avatars and raise the level of social life." När vi kan få se det första resultatet av Sonys och Avatarins samarbete finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett klipp på Avatarins nuvarande telepresence-robotar. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Linden Labs säljer sin VR-värld Sansar
VR-versionen av Second Life får ny ägare

Sociala medie-företaget Linden Labs uppger nu att man säljer sin VR-plattform Sansar till det amerikanska startup-företaget Wookey Project Corp. Sansar är en VR-värld som är tänkt att efterlikna Linden Labs sociala medie-tjänst Second Life där användare kan umgås i olika digitala världar med hjälp av avatarer. Exakt vad som kommer att hända med Sansar nu saknas är oklart men Linden Labs skriver att plattformens nya ägare kommer att fokusera mer på live-event. Det innebär kanske att man kommer att kunna ta del av konserter och annat i VR-sändningar i Sansar framöver. I ett blogginlägg skriver Linden Labs: "What does this mean for you? More of the amazing events you know and love! More cosplay karaoke, more zero-gravity game nights, more of the massive interstellar shows that Sansar’s known for - thousands joining from anywhere in the world for one-of-a-kind live performances. You can also expect more features for meeting, socializing and hanging out with friends from around the world. Possibly even more ways to experience Sansar across different devices (more on this in weeks to come!). Nothing will change in your day-to-day." Vad Linden Labs säljer Sansar för finns det inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in ett klipp där youtubern "Yorkie" lattjar runt i Sansar. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 En närmare titt på Samsung Neon
Hur funkar Samsungs "artificiella människor"?

Under årets CES-mässa visade Samsung upp något som man kallade för Neon, något som inför CES-mässan beskrevs som en slags "artificella människor". Det byggdes upp en hel del hype runt Neon innan Samsung till slut visade upp något som bäst beskrivs som verklighetstrogna digitala avatar i mänsklig storlek. I klippet här ovanför har CNET tagit sig en närmare titt på Neon och även fått en privat demonstration av det hela. CNET tycker att det hela verkar vara rätt så ballt men ställer sig med rätta lite skeptiska hur det hela faktiskt skulle fungera utanför utställnings-sammanhang. Tanken är bland annat att användare ska kunna "umgås" med sina Neon-avatarer men som synes ovan så känns detta både krystat och rätt långsamt. Samsung har än så länge inte nämnt något om när eller om NEON kommer att lanseras på marknaden. Tumnagel
34.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Samsung presenterar Neon
Realistiska avatarer du kanske hänger med i framtiden

Inför CES-mässan snackades det rätt mycket om något som kallades för "Neon" och som utvecklats av Samsung Technology and Advanced Research Labs (STAR Labs) vilket inför CES beskrevs som en slags "artificiella människor". Nu har det dykt upp lite mer information samt en läckt promovideo för Neon och det verkar väl som om det hela handlar om verklighetstrogna avatarer. De digitala avatarerna som skapas med Neon har ingen fysisk representation och det är inte heller tänkta att fungera som eller ersätta våra smarta assistenter. Samsung sa bland annat om Neon: "Neons are not AI assistants. Neons are more like us, an independent but virtual living being, who can show emotions and learn from experiences. Unlike AI assistants, Neons do not know it all, and they are not an interface to the internet to ask for weather updates or to play your favorite music." Tanken bakom Neons avatarer verkar vara att dessa ska fungera som en slags digital följeslagare och vän åt användare. Pranav Mistry, chefen för STAR Labs och vd för Neon, säger vidare: "There are millions of species on our planet, and we hope to add one more.Neons will be our friends, collaborators and companions, continually learning, evolving and forming memories from their interactions." STAR Labs kommer att presentera Neon lite mer ingående vid privata visningar på CES-mässan. Då kanske vi får reda på lite mer om hur Neon är tänkt att användas eller om det bara, som det låter nu, handlar om en lite mera realistisk version av 1990-talets Tamagotchis. Här nedan hittas en läckt promovideo från Neon där Youtube-kanalen "Good Content | Tech" spekulerar lite mer om Neon. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Utbilda dina sims i nya expansionen The Sims 4: Discover University
Släpps nästa månad

Dags att spetsa öronen, The Sims 4-fans! EA har en ny expansion på ingång där vi kommer kunna utbilda våra sims-karaktärer på högre instans. Expansionen kommer ge oss tillgång till det anrika University of Britechester eller det lite mer moderna Foxbury Institute för att plugga och vi tvinga våra digitala avatarer att utföra diverse skoluppgifter och göra olika tester. Discover University kommer släppas 15 november till PC och till Xbox One och PS4 kommer expansionen släppas 17 december. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Nu kan man göra egna avatarer i Minecraft
Beta-version av Character Creator har börjat testas

Mojang har släppt en ny funktion till sitt spel Minecraft med vilket det blir möjligt att fixa till figurerna som förekommer i spelet så att dessa kanske känns skönare att vila ögonen på för spelaren. I Minecraft Character Creator kan Minecraft-spelarna piffa till sina avatarer med olika klädesplagg men det går även att fixa till kroppsliga attribut gällande ögon, kroppsbehåring, mun, armar, hudfärg och annat. En del av grejerna kan man använda gratis medan vissa grejer kostar pengar. Betaversionen av Minecraft Character Creator är släppt till Xbox One, Windows 10 och Android. När betatestet är klart sägs den dyka upp till Minecraft även på andra plattformar, till exempel iOS och Nintendo Switch. Här nedanför kan ni kolla in ett jättelångt klipp där man presenterar Minecraft Character Creator lite närmare. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Assassin's Creed Odyssey får Discovery Tour idag
Få en guidad tur till antikens Grekland

Discovery Tour petades in i Assassinx27s Creed Origins och gav spelare möjlighet att utforska forntida Egypten utan att behöva slåss eller mörda. Nu har ett sådant spelläge kastats in Assassinx27s Creed Odyssey där vi får en snarlik upplevelse, fast i antikens Grekland. Det kommer finnas fem olika guidade turer att delta i med olika guider, bland annat Herodotus som vi fått hänga en hel del med i spelet, och vi kommer få lära oss en hel del om filosofi, kända städer, dagligt liv, myter och diverse krig. För att locka spelare erbjuds även unika avatarer och hästar för spelare som tar sig igenom det mindre actionspäckade spelläget. Discovery Tour finns tillgängligt gratis för spelare som äger Assassinx27s Creed Odyssey, men kommer kunna köpas fristående för runt 200 kronor. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Samsung kan skapa animerade avatarer med endast ett foto
Kan även användas för att skapa deep fakes-videos

Här kan ni kolla in lite experimentellt arbete från Samsungs AI-center i Moskva där man kan skapa animerade avatarer baserade på bara ett eller ett fåtal fotografier av en persons ansikte. Det hela går att applicera på personer som redan finns eller, som i exemplet ovan, på personer som inte längre finns med oss. För att skapa de förhållandevis realistiska avatarerna använder Samsungs AI-forskare en artificiell intelligens som består av tre neurala nätverk som man beskriver så här: "The generator network maps input face landmarks into output frames through the set of convolutional layers, which are modulated by the embedding vectors via adaptive instance normalization. During meta-learning, we pass sets of frames from the same video through the embedder, average the resulting embeddings and use them to predict adaptive parameters of the generator. Then, we pass the landmarks of a different frame through the generator, comparing the resulting image with the ground truth." Teknik som denna skulle kunna underlätta om man vill skapa mer realistiska avatarer i chattar, spel, teleprecense-robotar och liknande. Det hela skulle givetvis även kunna användas för att skapa så kallade "deep fakes"-klipp där man kan få en person att framställas på olika sätt som kanske personen ifråga kanske inte tycker är helt önskvärt. I klippet nedan kan ni kolla in lite närmare hur "Living Portraits" fungerar. Tumnagel
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

HoloMeeting vill ha att vi ska mötas i mixed reality
Ha ditt nästa arbetsmöte med ett hologram?

Här kan ni kolla in lite hur det tyska startup-företaget HoloMeeting tänker sig att vi ska ha möten och samarbeta i framtiden med hjälp av mixed reality och hologram-avatarer. Företaget har utvecklat en mjukvara till Microsofts MR-headset HoloLens med vilket det blir möjligt att träffa arbetskamrater, kunder, leverantörer och andra via hologram-avatarer som man kan ta del av i mixed reality-upplevelsen. Detta gör det möjligt för anställda och andra att kanske sitta hemma och jobba eller någon annanstans men ändå vara någorlunda närvarande på kontoret. Företaget HoloMeeting startade 2014 och då levererade man olika typer av digitala tjänster till sina kunder. I samband med att de tio anställda sedan började arbeta hemma, då man ansåg att kontorsplatser var för dyra, kom Microsofts MR-headset HoloLens. Då beslöt man sig för att ta fram en MR-app som gjorde att de anställda smidigare kunde samarbeta på de olika platser de befann sig. Det är en vidareutveckling av det systemet som man nu säljer till andra under namnet HoloMeeting. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens kan läsa in hela dig i spelupplevelsen
Var dig själv när du gejmar

Forskare på Facebooks AI-division har utvecklat en artificiell intelligens som kan registrera hur människor ser ut och hur de rör sig för att sedan lägga in detta i till exempel ett datorspel. Det finns redan idag en uppsjö av möjligheter att göra om sina avatarer i spel och även möjlighet att lägga in sitt eget ansikte på sin avatar. Kroppsrörelser i spel förlitar sig dock på föranimerade rörelser vilket Facebooks AI-system kanske skulle kunna lösa. AI:n använder sig av två neurala nätverk, Pose2Pose, som läser in användarens rörelser, samt Pose2Frame som lägger in de inlästa rörelserna i en ny miljö. För att åstadkomma exemplen som syns i klippet ovan så spelade man in 5 - 8 minuter långa videoklipp där användarna rörde sig i den miljön de befann sig i. Detta analyserade sedan AI:n och kunde lägga in i helt nya miljöer där den inläsa personens rörelser gick att kontrollera via en handkontroll. Som synes så kanske slutresultatet behöver ytterligare finslipning för att kunna användas i kommersiella produkter men det är nog inte helt omöjligt att vi kan börja lägga in hela oss i spel inom några år med tekniker som dessa. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

God of War-utvecklarna tackar fansen för succén
Firar årsdagen med PS4-tema och avatarer

På lördag är det ett år sedan God of War lanserades. Spelet var en reboot på den populära spelserien och utvecklarna lyckades leverera en riktig rackabajsare till upplevelse som kammat in diverse priser under årets gång. För att fira årsdagen har Sony och Santa Monica Studio släppt en video där utvecklarna tackar fansen för deras stöd. Årsdagen firas inte bara med ett stycke tack-video, utan även med lite mjukvara. Mer specifikt har ett dynamiskt God of War-tema bli tillgängligt för Playstation 4 och God of War-avatarer kommer släppas på onsdag. Tumnagel
43.9°
+
André Stray
0

Oculus fixar lite mer realistiska VR-avatarer
Kan visa känslor

Facebooks VR-företag Oculus har fixat till sina VR-avatarer litegrann så att dessa nu mer ska kunna användas för att uttrycka känslor. Man kallar det hela för Expressive Avatars och de nya avatarerna ska kunna visa känslor genom att till exempel visa upp ett leende. Då Oculus inte har någon koll på vilken känsla användaren faktiskt har och vill visa så har Oculus tagit fram en algoritm som beräknar avatarens känsla baserat på saker som till exempel hur användare tittar på något eller pratar med någon annan i den virtuella verkligheten. Expressive Avatars finns tillgängliga i Home-appen på Oculus Go samt Oculus Rift och det kommer även att implementeras stöd för Expressive Avatars i vr-upplevelser som till exempel Poker Stars VR och Epic Rollercoaster. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betatesta Mortal Kombat 11 nästa vecka
Drar igång 27 mars

Känner du suget att puckla på digitala avatarer av nära och kära? Då har vi goda nyheter då du kommer kunna göra det från och med nästa vecka i betatestet av Mortal Kombat 11. Betatestet kommer dra igång nästa onsdag klockan 16:00 och det kommer avslutas 1 april. Under betatestet kommer vi få tillgång till ett par spellägen samt slagskämparna Scorpion, Skarlet, Jade, Kabal och Baracka. Vi kommer även få tillgång till Custom Character Variation System som låter oss modifiera kämparna relativt fritt. För att lägga vantarna på betaversionen så behöver ni förboka spelet till PS4 eller Xbox One. Mortal Kombat 11 släpps 23 april och kommer kunna spelas på PC, PS4 och Xbox One. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Facebook experimenterar med verklighetstrogna avatarer
Se lite mera ut som dig i själv i den digitala världen

Facebook verkar sikta på en framtid där våra digitala avatarer i stort sett kommer att se ut som vi gör i verkligheten. Som synes i animationen här ovanför så är det inte mycket som skiljer på den riktiga personen till vänster från den digitala avataren som syns till höger. Facebook kallar det hela för Codec Avatars och man har i det tysta utvecklat ett system för att ta fram sådana på Facebook Reality Labs, före detta Oculus Research, i Pittsburgh. Det handlar om ett rätt så avancerat system som först använder sig av 132 kameror för att fotografera av användaren och därefter använder man ytterligare kameror som ska registrera hur personen som ska digitaliseras rör sig. Codec Avatars är antagligen inget som vi vanliga användare kommer att få tillgång på ett tag då systemet som genererar dessa antagligen måste bli både billigare och mindre komplicerat. Men om några år så kanske vi kan se ut som oss själva i datorspel, vr-upplevelser och på andra platser. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nissan börjar testa Invisible-to-visible med 5G
Nissan I2V visar saker som är dolda för chauffören

På CES-mässan i januari så visade Nissan upp sitt smarta system "Invisible-to-Visible" (I2V) och detta har man nu börjat testa med hjälp av 5G-teknik från den japanska mobiloperatören NTT DoCoMo. I2V använder sig av sensorer både inuti och utanpå bilen samt data som hämtats in från externa sensorer på vägar, byggnader och annat via molnet. Tanken bakom systemet är att detta ska kunna upptäcka saker som är dolda för chauffören och eventuellt även ta kontrollen över bilen om det skulle behövas. Förutom det så ska man med I2V kunna få sällskap i bilen av digitala avatarer som kan föreställa familj, vänner, lärare eller andra om man skulle vilja ha någon att umgås med när man är ute och kör. Hur det ser ut i kan ni kolla in i klippet nedan som filmades när Nissans visade upp I2V på CES-mässan tidigare i år. I ett pressmeddelande skriver Nissan att man tillsammans med DoCoMo planerar att erbjuda kunder i Japan att köpa Nissan-bilar med I2V-tekniken i någon gång framtiden. Exakt när det kan ske finns det inga uppgifter om. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

3D Realms presenterar Wrath: Aeon of Ruin
Nytt FPS i Quake-motorn

3D Realms, som tydligen fortfarande är vid liv, har presenterat ett sprillans nytt lir vid namn Wrath: Aeon of Ruin. Spelet använder samma spelmotor som klassiska Quake, vilket levererar en härlig retrokänsla. I spelet får vi utforska ett mystiskt land fullt av demoner av olika slag och vi kommer få navigera genom 15 olika banor samt leka runt med 9 olika vapen. Givetvis kommer det finnas ett klassiskt multiplayer-läge där du får skjuta på digitala avatarer av nära och kära samt att det kommer finnas ett coop-läge som du kan lira med upp till tre andra vänner. Wrath: Aeon of Ruin kommer släppas i sommar till PC, PS4, Nintendo Switch och Xbox One. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0
2018

Oculus Core 2.0 släpps officiellt i oktober
Betafas färdig

Oculus Core 2.0 började betatestas tidigare i år, men under gårdagens keynote-presentation på Oculus Connect 5 berättade gänget att den nya mjukvaran har betatestats klart och kommer bli tillgänglig för Rift-användare i början av oktober. Core 2.0 kommer med en rad olika ändringar till VR-systemet ett nytt Dash-gränssnitt för dina appar, upplevelser och snabbinställningar. Sedan kommer den nya mjukvaran med lite andra trevligheter som möjligheten att göra mer med ditt digitala hem, bland annat placera ut diverse spelbelöningar, 3D-modeller och annat i hemmet. Utöver kommer Core 2.0 med nya, mer uttrycksfulla, avatarer med simulerade rörelser för ögon och mun. Core 2.0 kommer börja rulla ut 3 oktober. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

DJI släpper en lite sötare version av drönaren Spark
Ser ut som en flygande björn

Förra året så släppte DJI sin lilla drönare Spark och nu har man tagit fram en lite sötare version av denna. Det handlar om en traditionell Spark-modell som man har målat så att den ser ut som en björn. Björnen har specifikt hämtat sitt utseende från de så kallade "Line Friends", avatarer som används i den japanska meddelandetjänsten Line. Drönaren är försedd med en kamera på 12 megapixel, den laddas upp via microsUSB och den har stöd för att styras med hjälp av gester. Brown-versionen av Spark kommer att kosta 400 dollar. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bilder på Xbox och Windows avatarer läckta
Råkade läckas av före detta Microsoft-anställd

Här är lite bilder som sägs föreställa konfigureringen av de avatarer som kommer att dyka upp på Xbox och Windows 10 framöver. Det ska handla om läckta bilder som en före detta Microsoft-anställd ska haft liggande i videoformat på en sida där han visade upp sina tidigare arbeten. Videon är nu bortplockad från YouTube men skärmdumpar som de i den här artikeln kommer givetvis att finnas kvar på nätet för alltid ändå. Det var under förra årets E3 som Microsoft visade upp de nya avatarerna och då sades det att dessa skulle bli tillgängliga till hösten 2017. Det datumet flyttades senare fram till att bli "någon gång under 2018". Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebooks AI kan byta ut kroppar i videoklipp
DensePose fixar detta i realtid

Facebooks AI-division FAIR (Facebook Artificial Intelligence Research) har utvecklat en AI som man kallar för DensePose som kan användas för att byta utseende på ansikten och kroppar i videoklipp. Med DensePose kan en operatör mata in en stillbild i 2D och då applicerar AI:n utseendet på denna bild på en eller flera kroppar som syns i ett videoklipp. Den processen sker mer eller mindre i realtid. För att åstadkomma detta har forskarna på FAIR låtit ett neuralt nätverk kartlägga människans kroppsdelar genom att studera cirka 50.000 bilder som avbilade olika delar på en människas kropp. Detta ledde till att man fick ett dataset på cirka 5 miljoner punkter som DensePose sedan kunde använda för att lära sig hur en människas kropp ser ut och hur olika kroppsdelar samspelar med varandra. Den här tekniken är inte helt olikt den som används i så kallade deepfakes, fejkade kändisporrfilmer, som vi skrivit om lite den senaste tiden. DensePose är dock betydligt mycket mer avancerat då den inte bara byter ut en persons ansikte utan faktiskt ersätter hela kroppen med ett nytt utseende. DensePose skulle i framtiden kunna användas av till exempel polisen för att kunna hitta personer med ett specifikt kroppsspråk eller som uppträder misstänkt i stora folkmassor. Det skulle givetvis även kunna användas inom filmbranschen så väl som spelbranschen då man skulle kunna skapa naturtrogna skådespelare och spelavatarer baserade på ett vanligt 2D-fotografi. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida