m

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

AMG GT Black Series är snabbaste produktionsbilen
Klockade 6:43.61 på Ringen

Ryktena kring att Mercedes-AMG GT Black Series satt nytt rekord för produktionsbilar på Nürburgrings nordslinga stämde! Nu berättar Mercedes officiellt att bilen lyckats klocka tiden 6:43.61. Bakom ratten under rekordkörningen satt GT3-föraren Maro Engel. Härmed är alltså detta nya kungen på banan och Lamborghini Aventador SVJ med tiden 6:44.97 får se sig nedpetad från tronen. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Mercedes-AMG GT Black Series nya kungen på Ringen?
Snackas om en tid på runt 6:43

I somras presenterade Mercedes modellen AMG GT Black Series - det värsta av det värsta. Bilen bjuder bland annat på 730 hästar, massa kolfiber och en enorm vinge på bakluckan. Nyligen siktades bilen på Nürburgring och givetvis är det för att sätta en tid. Nu ryktas det om att denna modell är den nya kungen på Ringen och att den klockat en tid på runt 6:43 minuter. Om det stämmer petar den ner Lamborghini Aventador SVJ från tronen och blir därmed den snabbaste produktionsbilen på sträckan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Ny cykel från Cervélo och Lamborghini
Kostar 18.000 dollar

För två år sedan skrev vi om en cykel som tillverkaren Cervélo tagit fram tillsammans med Lamborghini. Nu är det dags igen och här har vi Cervélo R5 Automobili Lamborghini Edition. Den här ska bara byggas i 63 stycken exemplar och på varje sitter en prislapp som säger 18.000 dollar. För pengarna får du en racer med samma färgtema som den Aventador SVJ som satte varvrekord på Nürburgring 2018. Du får även Campagnolo Bora One-hjul med Vittoria Corsa Pro-däck, sadel från Fizik Aliante och Campagnolo Super Record EPS-komponenter för att nämna några saker. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Throttle House kör Lamborghini Aventador SVJ
Ett monster på fyra hjul

Lamborghini rullade ut toppversionen Aventador SVJ redan hösten 2018 så den är inte direkt ny, men det är det här klippet från Throttle House när de provkör ett exemplar. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2019

Lamborghini Aventador för dig som behöver synas lite extra
Wrappad i blingigt krom

Om du känner att för få folk tittar på din Lamborghini Aventador SVJ när du glider förbi kanske det kan vara en god idé att wrappa den på det här viset? Krom-bilar är ute, nu är det krom som ändrar färg som gäller. Tydligen. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Lamborghini skulle kunna släppa Performante-version av Urus
Behöver suven verkligen mer krut?

Mycket vill ha mer och så kommer det alltid att vara. AutomobileMag hade nyligen ett snack med Maurizio Reggiani som är Chief Technical Director hos Lamborghini och enligt honom är det inte alls omöjligt att en Urus Performante kommer att dyka upp. En lättare, vassare och råare version av suven alltså. Rätt meningslöst såklart, men en del vill ju ha såna typer av bilar. "I think we will see. You know, at Lamborghini, years and years ago, at the time of the Gallardo, we defined this strategy. The Gallardo was the first one, and we continued with the Aventador and the Huracan. So, we have the strategy, and we will maintain the strategy, but sometimes, it’s clear you need to invent or reinvent yourself in an order that cannot be predicted. This will be our target also for the Urus. It’s difficult to talk about Lamborghini without mentioning the past models." Under huven lär den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter bli kvar, men effekten tros kliva upp från dagens 650 till runt 700 hästar. Vidare lär man slipa till chassiet ytterligare, vässa körlägena och kanske även slänga dit den aktiva aerodynamiken som finns på syskonen Huracán Performante och Aventador SVJ. Det finns även en annan version av Urus som är på väg, och det är den med hybrid-drift. Den väntas få samma drivlina som Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och runt 680 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador SVJ 63 nu även som cab
Endast 63 stycken tillverkas

På Pebble Beach förra året visade Lamborghini upp specialversionen Aventador SVJ 63. Den tillverkas endast i 63 stycken exemplar och siffran kommer från när tillverkaren drog igång sin verksamhet 1963. Nu har man nyligen även visat cab-versionen, eller Roadster som det heter på Lamborghini-språk. Precis som sitt takförsedda syskon handlar det om unika färger, mer kolfiberdetaljer och givetvis en hel del plaketter som talar om att det inte bara är en vanlig Svensson-SVJ du rattar. Vad man får betala för en sån här framgår tyvärr inte. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Valentino Balboni släpper avgassystem till Aventador SVJ
Lättviktare i titan

Den före detta testchefen hos Lamborghini, Valentino Balboni, lanserade 2016 ett avgassystem till modellen Aventador SV. Nu presenteras ett som istället är framtaget för Aventador SVJ. Det är helt och hållet i titan och väger inte mer än 4,66 kilo. Originalet väger 15 kilo så det är en markant skillnad. Tillverkningen sker i Italien och endast 63 stycken exemplar kommer att tillverkas. Utöver dessa kommer det även att släppas 15 stycken med Valentinos signatur på. Vad man får betala för ett sånt här system framgår inte men det är nog ett helt gäng med slantar. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns Lamborghini Aventador SVJ även som cab
Äntligen!

Lamborghini Aventador SVJ är det värsta du kan få från tillverkaren och nu presenteras monstret även i cabbat utförande, eller Roadster som man kallar det. Under skalet är allt som vanligt vilket innebär V12:a på 6,5 liter som utvecklar hela 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en sjustegad ISR-växellåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder, 0-200 på 8,8 och toppfarten ska ligga på över 350 km/h. Allt detta kan du nu alltså uppleva med taket bortplockat. Den här versionen adderar 50 kilo på vikten men det är troligtvis inget som så många kommer att märka av. Taket är i kolfiber och består av två stycken separata paneler som du när du tagit bort dem kan förvara under huven fram. Endast 800 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna drar igång nu i sommar. Priset börjar på 573.966 dollar. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0
2018

Porsches nästa superbil ska klara Ringen på 6:30
Det är i alla fall målet

Att vara snabb på Nürburgring är viktigt för många biltillverkare, i synnerhet de som tillverkar prestandabilar. Porsche meddelar nu att de har satt ett mål för sin nästa superbil - att den ska klara den klassiska sträckan på 6:30 minuter. Den här bilen blir alltså uppföljaren till 918 Spyder som 2013 satte tiden 6:57. Frank-Steffen Walliser chefar över tillverkarens motorsportavdelning och han säger följande: "It must achieve a 6m 30s at the Nurburgring. I don’t care about the drivetrain, 6m 30s is the target. Sports cars are defined by their performance, then we have to look how to achieve it. An electric car in 6m 30s is quite a challenge. So, a hybrid may be unlikely, a fully electric hypercar even more so." Den nuvarande rekordhållaren är Lamborghini Aventador SVJ som tidigare i år satte tiden 6:44.97. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini visar två nyheter
Urus för banan och galen Aventador

När Lamborghini visar upp något nytt vet man att det är något av det mer extrema slaget. En av nyheterna är Urus ST-X Concept och det är en version av suven Urus som är anpassad för bankörning. Faktum är att man från år 2020 kommer att börja tävla med modellen i en helt ny serie på banor i både Europa och Mellanöstern. Motorn är orörd men bilen ska vara omkring 25 procent lättare än gatversionen. I övrigt har den en annan frontspoiler, kolfiberhuv med massa luftutsläpp och en stor vinge på bakluckan. Insidan bjuder på FIA-godkända prylar i form av bur, brandbekämpning och en annan soppatank som är framtagen för racing. Aventadoren vi ser kallar man för SC18 Alston och det är ett specialbygge åt en kund framtaget av Squadra Corse. Man har utgått från en Aventador SVJ vilket innebär att V12:an på 6,5 liter här lämnar hela 780 hästar. Bilen är lackad i Grigio Daytona och designinspirationen kommer från racingversionerna av modellen Huracán - det är intag, utsläpp, vingar och massa annat smaskigt överallt, och givetvis är allt tillverkat i kolfiber. Baktill sitter en jättelik vinge och en annan motorlucka med inte mindre än tolv stycken luftutsläpp. Bakljusena har bytts till såna man hittar på specialbilen Centenario. På insidan finns massa svart Alcantara och skalstolar i kolfiber. Vem ägaren är och vad denne har fått betala för bilen framgår som väntat inte. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Så fungerar aero-systemet på Lamborghini Aventador SVJ
Plugga innan du köper

Lamborghini har släppt följande klipp där vi får lära oss om hur den aktiva aerodynamiken fungerar på den senaste värstingen Aventador SVJ. Det här är en mer avancerad version av ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) som man kallar för ALA 2.0. Dessa gör att SVJ har 40 procent mer downforce än vanliga Aventador. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

De första testerna av Lamborghini Aventador SVJ är här
Vad tycker pressen?

För en månad sedan presenterade Lamborghini värstingen Aventador SVJ. Nu har lite olika personer fått köra bilen och här har vi deras videorecensioner på hur den upplevelsen var. Våra kompisar på Teknikens Värld har också provkört bilen och deras första intryck hittar ni här. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador SVJ bjuder på 780 hästar
Och ännu vassare aerodynamik

Så, nu är då även Aventador SVJ officiellt uppvisad och presenterad. Det här är versionen för dig som bara nöjer dig med det värsta, och som vill ha lite bättre aerodynamik än vad vanliga Aventador, Aventador S och Aventador SV bjuder på. Fokus har varit att få till en ännu snabbare och vassare bil. För att lyckas med detta har man bland annat höjt effekten i den 6,5 liter stora V12:an till 780 hästar och 720 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 2,8 sekunder, till 200 km/h tar det 8,6 sekunder och det roliga är slut först vid 350 km/h. Bilen får precis som Aventador S bakhjulsstyrning och drivningen till hjulen går via den sjustegade ISR-lådan som man använt tidigare, inget dubbelkopplingsalternativ här heller alltså. Som vi kan se har ingenjörerna proppat bilen med massa aerodynamiska prylar. Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA) som man själva kallar det. Det är aktiva grejer som bland annat hjälper till att öka bilens downforce med 40 procent. Framtill sitter det små luckor som ser till att skicka luften genom karossen på bästa möjliga vis. Bilen har ett nytt tak i kolfiber och här täcks nästan hela motorrummet av ett nytt lock som även det är i kolfiber. 900 stycken exemplar kommer att tillverkas och priserna börjar på strax över 500.000 dollar styck. En specialutgåva kallad SVJ 63 som hyllar starten för tillverkaren, 1963, kommer också att säljas i 63 stycken exemplar. Bygg din bil på länken nedan. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Första bilden på Lamborghini Aventador SVJ
Snart premiär

Lamborghini kommer att visa upp Aventador SVJ på Pebble Beach men innan dess har de skickat ut lite färska teaserbilder och via den officiella appen även en bild som visar bilen i sin helhet. Superveloce Jota som de extra bokstäverna står för betyder i detta fall att bilen är lättad och att den har ännu bättre aerodynamik. Mer information kommer när bilen väl är officiell. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador SVJ slår rekord runt Ringen
6:44:97

Lamborghini kommer att visa upp SVJ-versionen av Aventador snart och som en liten förhandstitt på vad som komma ska körde man den runt nordslingan på Nürburgring. Och man slog rekord! Den nya rekordtiden är 6:44:97 vilket betyder att man tar tillbaka rekordet från Porsche. Körde gjorde Marco Mapelli och som ni ser på videon går det undan. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini Aventador SVJ Roadster läcker ut
Läcker?

Lamborghini har ytterligare en version av Aventador på gång och för ett tag sedan fick vi reda på att den skulle få tilläggsnamnet SVJ. Nu verkar det som att en bild på den cabbade versionen av bilen läckt ut lite i förtid. Vad tycker ni? Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Nästa Lamborghini Aventador får tilläggsnamnet SVJ
Har nog aktiv aerodynamik

Lamborghini har en ännu värre version av modellen Aventador på gång. SV-versionen presenterades 2015 och just nu testas en uppföljaren på denna. Folk har fångat den på både bild och video och namnet blir Aventador SVJ. SVJ står för Super Veloce Jota och det har man hämtat från Miura SVJ som såldes i en mycket begränsad upplaga på 70-talet. Vad Aventador SVJ kommer att bjuda på i effektväg är oklart för tillfället. Den borde ha mer än de 750 hästar SV har ur den 6,5 liter stora V12:an. Det har tidigare snackats om kring 800 hästar. Utseendemässigt ser vi i videon att den får en ganska så krallig vinge och ett lika kralligt kjolpaket. Rykten säger att bilen får Aerodinamica Lamborghini Attiva precis som Huracán Performante vilket är ett aktivt aerodynamik-system som ser till att styra luften kring bilen på allra bästa sätt. SVJ lär bli den sista Aventador vi får se innan en efterträdare med hybrid-drivlina tar över. Lx27avevamo sorpresa camuffata...oggi vi sveliamo il nome definitivo: Aventador SVJ Follow @black_lion478 @supercarsofsicily @just_supercars_ @romasupercars @varryx_ @indav_design #salentov12 #aventadorsvj #jota #superveloce #svj #lamborghinispy #aventador2018 #aventadorspied #supercarspy #carspy #exclusive #worldpremiere #newaventador #supervelocejota #lamborghinijota #salento #lecce #italianbestcars #lamborginiworld #worldofbestcars #luxurysupercars #luxe #spied #ragingbull Ett inlägg delat av Salento V12 (@salentov12) 17 Feb 2018 kl. 11:01 PST Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0