m

Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae slutsåld
Sista med V12:a utan elektrifiering

För tre månader sedan presenterade Lamborghini modellen Aventador LP780-4 Ultimae. Den ultimata Aventadoren. Endast 600 stycken exemplar skulle bli till, och nu är alla dessa slutsålda. Detta markerar även ett slut på en annan sak, för denna version är nämligen den sista från Lamborghini som kommer att erbjudas med V12:a utan elektrifiering. Uppföljaren kommer som vi tidigare har skrivit om att få draghjälp av elektroner. Lamborghini har även en helt eldriven modell på gång, men den kommer inte att dyka upp förrän efter 2025 någon gång. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Marcello Gandini inte imponerad av nya Countach
"Does not reflect my spirit and vision"

Marcello Gandini är designern som ritade första Lamborghini Countach. En tidlös klassiker som Lamborghini kände sig tvingade att återskapa i modern tappning och som de presenterade för några månader sedan. Egentligen är det ju bara en omstylad Aventador som hämtat lite inspiration från det vackra, och inte lika vulgära, originalet. I samband med den nya bilen skrev vi bland annat om ett kort inslag där Marcello och Mitja Borkert som ritat nykomlingen snackade lite design. Nu visar det sig att Marcello känner sig lite lurad, och att han endast trodde att den nya bilen var en showcar att visa upp på Pebble Beach för att fira att Countach fyllt 50 år. Inte att den skulle gå i produktion och säljas i flera exemplar. Alla 112 stycken, som kostar 2,64 miljoner dollar styck, är givetvis redan sålda. Det kommer alltid att finnas folk med pengar som köper såna här saker, även om originalet i många fall är bäst. Detta har gjort Marcello förbannad, såpass att han kände sig tvingad att skicka ut ett pressmeddelande där han tar avstånd från den nya bilen. Du kan läsa det i sin helhet via inbäddningen nedan men han säger bland annat: "I have built my identity as a designer, especially when working on supercars for Lamborghini. Each new model I would work on would be an innovation, a breaker, something completely different from the previous car… As far as I am concerned, to repeat a model of the past, represents in my opinion, the negation of the founding principles of my DNA." Marcello är som väntat ingen duvunge i branschen och förutom Countach ligger han även bland annat bakom bilar som Lamborghini Miura, Lancia Stratos, De Tomaso Pantera och Alfa Romeo Montreal. So since this #Gandini press release seems to be a bit of a scoop, herex27s the full thing. Absolutely searing criticism, not in any way wrong. #countach pic.twitter.com/k5cLyIBZkm— Drew Meehan (@drewdraws2) October 22, 2021 Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Lamborghini fortsätter slå försäljningsrekord
Urus säljer inte uruselt

Pandemin till trots - Lamborghini fortsätter att gå som tåget och har återigen slagit försäljningsrekord. Siffrorna för årets första nio månader är här och dessa är det nog många chefer på företaget som blir glada av. Totalt lyckades man att leverera 6902 stycken bilar mellan januari och september vilket är en ökning med 23 procent om man jämför med föregående år. Europa, Mellanöstern och Afrika är fortfarande de största marknaderna och här såldes 2622 stycken av bilarna vilket är en ökning med 17 procent. Efter dessa tre kommer USA där försäljningen ökade med 25 procent till 2407 stycken bilar. Sen har vi Asien där man sålde 1873 stycken vilket är 28 procent bättre än 2020. Bäst säljer, inte helt oväntat, suven Urus som landade på 4085 stycken exemplar. Huracán stod för 2136 stycken och Aventador för 681 stycken exemplar. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Gamla och nya Lamborghini Countach jämförs
De som designat tar sig ett snack

För några veckor sedan presenterade Lamborghini en ny Countach. Egentligen handlar det om en Aventador som fått sig ett nytt skal och ett astronomiskt pris för att locka till sig rikingar som vill leva ut sina nostalgiska fantasier. Originalet som lanserades 1974 ritades av legendaren Marcello Gandini och den nya är Mitja Borkert ansvarig för. Här får vi se de båda diskutera det gamla och det nya och hur de hänger ihop. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Det här är Lamborghini Countach LPI 800-4
En modern version av klassikern

Lamborghini Countach lär vara en av de absolut mest klassiska sportbilarna. Nu fyller modellen 50 år (!) och det måste ju firas så därför släpper Lamborghini en ny version av bilen i 112 exemplar. Bilen baseras på Aventador och får V12:an från den men med en liten elektrisk motor landar totala antalet hästkrafter på 800. Drivningen är på alla fyra, därav namnet 800-4. Man kommer alltså att tillverka 112 exemplar och man kallar det för en "few off", inte en one off. Prislappen väntas ligga på runt 20 miljoner spänn, men det lär nog sälja bilarna ändå. Personligen tycker jag att bilen andas en gnutta för mycket Aventador men om det finns en hel del vackra detaljer som känns igen från originalet. Både front och rumpa hade gärna fått vara lite rakare. Det hade kanske inte varit så bra för luftmotståndet, men det hade varit coolare. Speciellt lyktorna fram tappar lite mot originalet när de inte är raka. Att man ser så mycket gummi bakifrån älskar jag och lösningen med baklyktorna är riktigt snygg. Synd är det dock att det inte är vitt mellan dem som på originalet. Hur som helst en extremt snygg bil! 0 till 100 ska gå på 2,8 sekunder och 0 till 200 på 8,6 sekunder. Torrvikten ligger på 1595 kilo. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Sista versionen av Lamborghini Aventador är här
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae

Lamborghini Aventador har hängt med ett tag nu, modellen firar tio år i år. Som en grand finale av modellen släpper man nu Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae, den ultimata versionen helt enkelt. 350 couper och 250 roadsters kommer att byggas. Självklart hittar vi V12:an i bilen. I den här formen levererar den 780 hästar vid 8500 varv och 0-100 går på 2,8 sekunder. 0-200 tar 8,7 sekunder och toppfarten är 355 km/h. Torrvikten är på 1550 kilo. Lanseringsfärgen är tvåtons grå-grå och väljer du roadstern kan du få taket i synlig kolfiber. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Lamborghini planerar att släppa en el-superbil
Men det kan dröja till i slutet av årtiondet

Lamborghini har snackat lite om sina framtida superbils-planer och när vi kan komma att få se en helt elektrifierad Lamborghini-modell. Först kommer dock företaget att satsa på hybridmodeller och man planerar att rulla ut hybridversioner av Aventador, Huracán, Urus och Sián inom de kommande tre åren skriver The Verge. Därefter verkar fokuset ligga på att ta fram en helt ny eldrivan modell av Lamborghini. Det kan dock dröja ända tills i slutet av årtiondet innan denna når marknaden. Huruvida Lamborghini har planer på att framöver börja fasa ut sin bensindrivna modeller är inget som har nämnts än så länge. På bilden ovan syns elbilskonceptet Terzo Millennio som Lamborghini 2017 utvecklade tillsammans med det amerikanska universitetet MIT. Det kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Carfection kör Lamborghini Sián FKP 37
En uppdaterad Aventador med hybridteknik

I september 2019 presenterade Lamborghini den nya modellen Sián FKP 37. Förutom ett helt nytt utseende jämfört med Aventador bjöd den här på ytterligare en nyhet - en elmotor ihopbyggd med växellådan vilket gjorde modellen till en hybrid. Nu har Carfection fått provköra superbilen som bjuder på inte mindre än 819 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Aventador med larvfötter
Larvigt?

På vintern är det viktigt att ha bra däck på bilen som gör jobbet i snön och där det är is. Kör man på extrema ställen kan det ibland behövas snökedjor för att ta sig fram. Men egentligen vore det väl ändå bäst om alla bilar bytte från sommardäck till larvfötter direkt bara? Här ser vi en Lamborghini Aventador som försetts med just detta. Som vanligt är det massa tramsigt tjat innan det händer något i klippet, så vill ni hoppa direkt till körningen så börjar detta sex minuter in. Tumnagel
25.9°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida