m

Lexus ansiktslyfter ES en smula
En väldigt liten smula

Den sjunde generationen av Lexus ES hade premiär 2018 och året efter kom den till Europa. Nu är det dags för en ansiktslyftning. Eftersom det bara har gått tre år så är skillnaderna verkligen minimala. Den skarpsynte ser att grillen är lite, lite annorlunda och att lyktorna fram har fått lite ny teknik. Lite nya fälgar också kommit till och man kan nu välja de fantastiska Sonic-färgerna. På insidan har man flyttat skärmen närmare föraren (tack!) och det finns numera Android Auto och CarPlay. Oklart om det är trådlöst dock. lite nya färger och träpaneler finns också. De digitala sidobackspeglarna har blivit bättre, framförallt när det är mörkt och när det regnar. Man har även fixat lite med dämpningen bak och ändrat formen på bromspedalen (och justerat lite elektroniska parametrar). Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Gunther Werks bygger egen 993 Speedster
En modern tolkning

Gunther Werks senaste projekt är döpt till 993 Speedster Remastered och det är en hyllning till väldigt sällsynta Porsche 993 Speedster. Modellen släpptes aldrig officiellt och endast två stycken exemplar ska ha blivit till. Flera personer har dock byggt egna versioner av bilen och nu ska alltså Gunther Werks göra samma sak. Som motor har man valt en boxersexa på 4,0 liter som Rothsport Racing har byggt. Den ska ge hela 440 hästar och 454 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften dit kommer via en uppgraderad version av 993:ans manuella Getrag-låda. För att få bilen att ha lika bra köregenskaper som deras tidigare 400R har väldigt mycket tid och energi lagts på att förstärka chassiet eftersom ett fast tak saknas. För att kompensera för detta är bland annat den främre huven i kolfiber. Vidare utrustas bilen med ett 3D-printat Inconel-avgassystem, backspeglar och dörrhandtag i aluminium och smidda Fuchs-kopior i hjulhusen. Under de två pucklarna bakom stolarna finns ett tygtak att montera för när vädret är tråkigt. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och planen är att dra igång med detta i början av nästa år. Vad man får betala är oklart. 400R börjar på 565.000 dollar och den här lär bli snäppet dyrare. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Japanskt företag visar upp holografiska knappar
Kan göra tryckandet lite mera hygieniskt

Det japanska företaget Murakami Corporation, ett företag som vanligtvis tillverkar backspeglar till bilar, har presenterat en lösning som kanske kan göra tryckandet på olika typer av knappar lite mera hygieniskt i framtiden. Murakami har utvecklat en slags holografiska knappar i samarbete med företaget Parity Innovations, ett företag som har utvecklat något man kallar för Parity Mirror. Parity Mirror är en lösning som kan få bilder att se ut som om de svävar i luften. Med hjälp av Parity Mirror och en lösning med infrarött ljus som utvecklats av Murakami ska det bli möjligt att skapa tryckbara holografiska knappar liknande dem som syns på bilden ovan. Murakami tänker sig att de holografiska knapparna skulle kunna användas på toaletter, i bankomater, i hissar och på andra platser där bakterier och virus kan spridas. Företaget hoppas kunna implementera de första lösningarna av sina holografiska knappar någon gång under nästa år. Tumnagel
56.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Citroën lyfter C3 Aircross
Får bland annat bekvämare stolar

Det har blivit dags för Citroëns modell C3 Aircross att få sig ett litet lyft. Det handlar i vanlig ordning om uppdaterat utseende överallt, mer teknik och saker som ska göra den lite tuffare - som nya hasplåtar fram och bak. LED-strålkastare är även standard. Precis som tidigare kan man lattja ordentligt med färgvalen för denna bil. Inte mindre än 70 stycken olika färgkombinationer går att på karossen, tre stycken olika på taket och flera olika för backspeglarna för den som verkligen vill sätta sin personliga prägel. På insidan hittar vi Advanced Comfort-stolarna från C5 Aircross som ska vara ännu skönare att sitta i. Dessa har 15 millimeter extra stoppning i sig och förstärkt skydd på sidorna som ska hålla fast dig bättre. Bilen får även en ny mittkonsol med större förvaringsutrymme. Infotainmentsystemet får en större skärm på nio tum och det finns Android Auto och Apple CarPlay. Under huven finns det bensin eller dieselmotorer att välja mellan. Några hybrid-alternativ finns ej. De första exemplaren ska dyka upp hos handlare i juni men någon prislapp har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har Honda E i garaget!
Extremt charmig och techig

Vi fortsätter att köra små, söta elbilar och den här veckan är det Honda E som förgyller min vardag. När den här kom som konceptbil blev vi alla kära på direkten, men inte många av oss trodde att den skulle bli verklighet. Den var liksom för bra för att vara sann. Men så fick vi höra att den faktiskt var på riktigt och att den skulle gå i produktion och vi blev alldeles till oss. Sedan kom den riktiga bilen och en del av charmen från konceptet hade försvunnit på vägen, men resultatet är ändå väldigt tilltalande och charmigt. Och framförallt var den udda inredningen fortfarande kvar med skärmar längs hela instrumentpanelen. Längst ut i kanterna har vi skärmar istället för backspeglar, framför föraren sitter förarinformation och sedan finns det två skärmar till med nöje och information för förare och passagerare. Det hela är inte perfekt, men väldigt uppfriskande och roligt. Och det känns otroligt mäktigt! Charmig, nyskapande, techig och elbil. Vad kan gå fel? Spontant så är prislappen som börjar på 370.000 spänn och den rätt trista räckvidden. Batteripacket är på 35,5 kWh och det ska på pappret räcka 22 mil och det kan nog gå en varm dag då man inte behöver använda AC. En trist dag som denna med AC på är det snarare 14-15 mil som man kommer och det är lite för lite helt enkelt, om man inte har hemmaladdning. Men har man laddning hemma är det här en riktigt rolig bil som är udda på rätt sätt. Har ni några frågor? Ställ dem bland kommentarerna så ska vi försöka svara! Tumnagel
52.4°
+
Roger Åberg
0

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Audi hyllar framgångarna R8 LMS haft på Ringen
Presenterar R8 Green Hell Edition

Nürburgrings nordslinga kallas även för "Det gröna helvetet". För att hylla framgångarna man haft med racerbilen R8 LMS på sträckan rullar man nu ut specialversionen R8 Green Hell Edition som baseras på R8 Performance. Sedan 2012 har R8 LMS vunnit 24-timmars på Nürburgring fem gånger. Lanseringsfärgen för specialaren är mörkgrön men man kan även få den i Ibis White, Daytona Gray i Mythos Black. Till färgen får man backspeglar, sidokjolar och diffusor i svart, och matta detaljer på taket, frunken och a-stolparna. Fälgarna som mäter 20 tum är mattsvarta med röda inslag. Vidare har den några dekaler som avslöjar att det här minsann inte är en vanlig svenne-råtta och Alcantara-klädda skålade sportstolar. Sömmarna är blågröna och bilen har en speciell ratt och golvrattor. Maskineriet har lämnats orört vilket innebär att den 5,2 liter stora V10:an bjuder på 620 hästar. Till den sitter en sjustegad S tronic-låda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 331 km/h. Endast 50 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 233.949 euro. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar
Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren

Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Audis elbil e-tron presenteras i S-version
Får tre stycken elmotorer

Audi breddar nu utbudet när det kommer till den helt eldrivna modellen e-tron då man presenterar en S-version. Den här sportar till bilen ytterligare och under skalet finns inte mindre än tre stycken elmotorer - en på framaxeln och två på bakaxeln. Tillsammans genererar dessa 435 hästar och 808 newtonmeter. Det är en bit mer än vad e-tron 55 som har 360 hästar och 561 newtonmeter bjuder på. Precis som den finns det även i S:en en "boost"-funktion som i upp till åtta sekunder ökar effekten ytterligare, i detta fall till 503 hästar och 973 newtonmeter. 0-100 km/h ska då gå på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 210 km/h. S-behandlingen erbjuds till både vanliga e-tron och e-tron Sportback. Utseendemässigt får versionen 20-tumsfälgar som standard men tycker man det är för litet finns även 21 och 22 tum. Innanför dessa sitter sexkolvsok och 400 millimeter stora skivor fram. Oken är svarta med ett S på. Bilen får även andra skärmbreddare för att göra den ännu bättre när det gäller luftmotstånd och köper man även till de digitala backspeglarna får man ett värde på 0.26. Vanliga e-tron har 0.28. Adaptiv luftfjädring är standard. Vad e-tron S har för räckvidd får vi tyvärr inte reda på. Inte heller när den lanseras och vad den då kommer att kosta. Batteripacket ska i alla fall vara på 95 kWh och kunna laddas från 5 till 80 procent på 30 minuter om man har tillgång till 150 kW-laddare. Världspremiär blir i Genève nästa månad. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor

Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma. Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid! Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare. Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor. De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st. Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start. ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus. ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist. Fyra färger kommer att gå att välja mellan. Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna. Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora. Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning): - större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr). Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max. Lite prisjämförelser med andra elbilar: - Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh - Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh) - Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh - Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh) - VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh - BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh - Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh - Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh - Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh - Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Jonny Smith kör Honda e
Jag vill ha en ännu mer nu

Jonny Smith gillar ju elbilar och har tidigare klämt på Honda e, men nu får han äntligen köra den. Och han är kär. Precis som vanligt är han duktig på att gå igenom de saker som man som användare verkligen bryr sig om. En sak som är rolig med denna är att förutom USB har den ett riktigt strömuttag i mitten, den har dessutom HDMI-ingång till skärmarna. Så du kan stoppa in en spelkonsol och spela loss som passagerare när du kör eller när du laddar. Eller så kör du in en Chromecast och glor på film. De där skärmarna verkar för övrigt helt ok och man kan köra på ett akvarium om man vill. Även backspeglarna som ju är skärmar fungerar riktigt bra och är mycket bättre än Audis usla skärmar. Det dåliga med Honda e är det typ obefintliga bagageutrymmet och den dåliga räckvidden. Tumnagel
44.9°
+
Roger Åberg
0

Det här är den billigaste Volvon man kan köpa
Snikversion av Volvo XC40

Volvo är ju sedan några år premium och man fokuserar precis som syskonet Polestar inte på att släppa de billigaste modellerna först. Volvo släppte XC40 2017 och det är först nu som man släpper en riktig snikversion. Om man väljer en XC40 med manuell låda och en bensinare på 129 hästkrafter (på Volvo-språk T2) och utrustningsnivån Momentum Core kommer man undan med 282.000 kronor. Då får man välja mellan vit och svart färg, 17-tumsfälgar och noll fräcka saker. Men man får elektriskt infällbara ytterbackspeglar, parkeringssensorer bak och LED-strålkastare. Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

CES 2020 Aston Martin visar smart innerbackspegel på CES
Strömmar video från tre olika kameror samtidigt

Aston Martin har tillsammans med företaget Gentex tagit fram en innerbackspegel fylld med teknik som de kommer att visa upp på den stundande CES-mässan i Las Vegas. Den kan visa video från tre olika kameror samtidigt vilket kan ge lite bättre överblick över vad som händer bakom bilen på ett och samma ställe. En av kamerorna sitter på taket medan de två andra sitter i de vanliga yttre backspeglarna. De yttre är helt vanliga så man behåller alltså dessa och tar extra hjälp av kamerorna. Backspegeln är än så länge bara en prototyp och den kommer att visas upp på mässan i en DBS Superleggera. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2019

Italdesigns Nissan GT-R i produktionskläder
Så här kommer specialversionen att se ut

Förra sommaren visade Nissan upp en GT-R som Italdesign lagt sin hand på. Den blev såpass populär att man för ett år sedan bestämde sig för att tillverka ett gäng exemplar. Nu får vi se hur bilen kommer att se ut i produktionskläder och inte mycket har hänt sedan det första konceptet. Det verkar typ bara handla om att bilen fått vanliga backspeglar. Under skalet är det fortfarande Nismo-trimmad V6:a på 3,8 liter med dubbla turbo och 720 hästar och 780 newtonmeter som gäller. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas och än finns det några kvar om du skulle vara sugen. Gör dig dock beredd på att då lätta lädret med 990.000 euro vilket är fem gånger så mycket som en vanlig GT-R kostar. Bilen kommer att ställas ut i Genève i mars nästa år och de första leveranserna ska ske i slutet av 2020. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida