m

Vi har kollat in tre nya elbilar från MG
Varav en är en kombi!

Elbilar är ju knasigt hett nu och med skattesubventioner blir privatleasingen riktigt förmånlig. MG har ju stökat om på den svenska marknaden när man började sälja tusentals av deras modell ZS EV. Man har gått snabbt fram och finns redan nu hos 40 återförsäljare över landet. I dag öppnade man sin brand store, alltså deras första lokal som är helt MG och inte delas med något annat märke. På plats fanns tre nyheter. Först uppdaterade ZS EV som nu kostar från 2495 kronor, men som har betydligt bättre räckvidd med 44 mil enligt WLTP. Detta är en budgetbil men har fått lite bättre utrustning från start. Ännu billigare än nya ZS EV väntas deras kombi MG5 bli, prislappen ska landa under 30.000 euro men vad det betyder i Sverige är lite oklart. Marknaden för små suvar där ZS EV krigar är smockfull och där behöver man prisa sig, men marknaden för små kombibilar som går på el är mer eller mindre helt tom, så där behöver nog inte MG prisa sig lika hårt. Men kan de leverera en bil för 300.000 kronor som kostar 230.000 kronor efter rabatt har de en storsäljare. Om de kan leverera vill säga. Även denna är en budgetbil, men för den prislappen kan man nog inte förvänta sig mer. Räckvidden ska vara 40 mil. Lite fräsigare och inte lika mycket budget är Marvel R. Grundversionen har 180 hästar och gör 0-100 på 7,9 sekunder med bakhjulsdrift. Denna får man för 3645 i månaden. Performance-versionen är betydligt mer intressant med fyrhjulsdrift, 288 hästar och 0-100 på 4,9 sekunder. Tumnagel
46.2°
+
Roger Åberg
0

Genesis presenterar eldrivna crossovern GV60
Har drift-läge

Genesis drar nu täcket av den nya modellen GV60 som är helt eldriven. Det är en crossover som baseras på samma plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 (E-GMP) och en av funktionerna den bjuder på är ett Drift Mode så att du kan göra feta sladdar, för det vill man ju i den här typen av bil. GV60 kommer att erbjudas med bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och som prestandaversion. Oavsett vilken du väljer får du ett batteripack på 77,4 kWh. Instegsversionen har en elmotor på bakaxeln som ger 228 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den fyrhjulsdrivna har en elmotor på vardera axel och den där bak ger 217 hästar medan den där fram ger 100 hästar. Det sammanlagda vridet anges till 605 newtonmeter. Den förstnämnda ska ta sig 45,1 mil på en laddning, den fyrhjulsdrivna 40 mil. Prestandaversionen har en 217-hästarsmotor på vardera axel istället. Den här ska ta sig 36,8 mil och köra 0-100 km/h på fyra sekunder. Bilen har ett 400/800V-system och kan ladda med upp till 350 kW. Har man den effekten kan man ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter. När GV60 kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar vätgasdrivet sportbilskoncept
Har inte övergett tekniken än

Hyundai tror på vätgasen och räknar med att kunna erbjuda vätgasdrivna bilar i samma prisklass som elbilar år 2030. 2023 planerar man därför att lansera nästa generation med bränslecell-system och detta lovar att vara 50 procent billigare än det som erbjuds idag samtidigt som det ska vara uthålligare och kraftfullare. Nu visar man upp två stycken versioner och den ena är på 100 kW och denna är tänkt att fungera i mängder av olika fordon och tillbehör. Det finns även en på 200 kW som istället är framtagen för kommersiella fordon. Bränslecellerna ska även kunna användas som nödkraft och man ska kunna länka samman flera 100 kW-enheter för att få ut exempelvis 500 kW upp till 1 MW om det skulle behövas. För att hajpa upp nyheterna presenterar man även konceptbilen Vision FK som är en sportig coupé baserad på dagens Kia Stinger. Denna prototyp har bakhjulsdrift, 680 hästar och ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder. Räckvidden anges till över 60 mil. Bilen är utvecklad tillsammans med Rimac och ska vara full med deras teknik. Vidare visar man upp Trailer Drone som i princip är en container som körs runt av två stycken eldrivna självkörande "lastbilar utan hytt". När lastbilen inte kör släp kan den även fungera som ett räddningsfordon. Ett annat fordon på samma tema man visar upp är Rescue Hydrogen Generator Vehicle som är en liten lastbil med en vätgasdriven elgenerator där bak som kan rädda strandade elbilar som fått batteritorsk på svåråtkomliga ställen. Vilka av idéerna som blir verklighet återstår som vanligt att se men vätgasen är långt från död om man frågar Hyundai. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Maskerade bilder på Skoda Enyaq Coupé
Formen ger några mil extra

Såklart kommer även Skoda Enyaq att dyka upp som coupé för det är ju såna här typer av fordon som folket vill ha. Nu får vi se ett gäng maskerade bilder på bilen som visar lite hur formen kommer att bli. Fronten är sig lik men baken och den sluttande taklinjen ska vara inspirerade av konceptet Vision iV Concept som visades 2019. Bilen har måtten 4,65 meter på längden, 1,87 på bredden och 1,61 på höjden. Det gör den 4 millimeter kortare och 1 millimeter högre än vanliga Enyaq. Formen gör bilen mer aerodynamisk vilket kommer göra att versionen med 82 kWh-batteri kommer ta sig över 53 mil. Vanliga Enyaq med samma batteripack tar sig 51 mil. Två stycken batteristorlekar och tre stycken effektlägen kommer att erbjudas och det är antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift som gäller. Bagageutrymmet kommer minska något - från 585 till 570 liter. Coupé-versionen ska ha sin premiär i början av nästa år. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

BMW lyfter iX3
Blir bättre redan efter ett år

BMW iX3 är en ren elbil, men inte en "riktig" elbil utan är byggd på samma plattform som vanliga X3, som presenterades 2017. iX3 kom dock förra året, men eftersom vanliga X3 nu ansiktslyfts så följer även iX3 med. Bilen var redan innan rätt välutrustad från start men har nu fått ännu mer saker i standardutförande. Vilket kanske gör att det lite svettiga priset kanske känns härligare. Standard är numera M Sport-exteriör och med som standard kommer även en bättre infotainmentsystem och kontrollskärm, sportstolar, sportratt och annat. Trådlös uppkoppling som gör att mjukvara kan laddas ner direkt till bilen känns också positivt. Kvar är dock drivlinan från förra versionen vilket är en smula trist. 286 hästar och 0-100 på 6,8 sekunder räcker i och för sig för de allra flesta, men när man får en Tesla Model Y Long Range som gör 0-100 på 5 sekunder för 60.000 kronor mindre känns det lite långsamt. En Model Y Performance levererar 0-100 på 3,7 sekunder för samma peng. Man behöver kanske inte alltid köra så fort men trots att iX3 har X i namnet finns den bara med bakhjulsdrift, i Teslorna får man fyrhjulsdrift vilket ju vi svenskar uppskattar. Priset för iX3 ligger på 779.000 kronor för versionen som kalls för Charged. Än bättre utrustad version kallas för Charged Plus kostar 846.500 kronor. Båda finns att beställa nu. Tumnagel
38.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Audi Q4 e-tron i olika versioner jämförs
RWD vs AWD, vanlig vs Sportback osv

Volkswagen-koncernen gör succé med sina el-suvar som byggs på MEB-plattformen. VW ID.4, Skoda Enyaq och snart Audi Q4 e-tron. Audi Q4 e-tron kommer i några olika versioner och här får vi se en vanlig med bakhjulsdrift och inte s-line mot en sportback med fyrhjulsdrift och s-line. Alltså ett ypperligt tillfälle att kolla in skillnaderna! Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen fokuserar på tre versioner av ID.3 och ID.4
Med ologiska namn

När Volkswagen släppte ID.3 släppte man en första version som fanns i tre versioner. Enkelt och effektivt. Sen började man sälja bilen på riktigt och helt plötsligt fanns det 7-8 olika versioner med konstiga namn som pure och business som ingen förstod, inte ens folket på VW. Sen gjorde man samma tramsiga resa med ID.4. Nu backar man ett steg och erbjuder tre versioner av ID.3 och tre versioner av ID.4, dessa går sedan att addera utrustning till om man vill. Tyvärr har någon tysk fortfarande inte gått en rimlighetskurs i hur man döper saker. För ID.3 är det här grundversionerna: ID.3 Pure Performance 45 kWh, upp till ca 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 150 hk, från 404 900 kr ID.3 Pro Performance 58 kWh, upp till ca 42 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 439 900 kr ID.3 Pro S 77 kWh, upp till ca 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, 4-sitsig, från 469 900 kr (en 5-sitsig version erbjuds mot pristillägg) Ja, som ni noterar används Performance och S på ett nästan brottsligt uselt sätt, Pure Performance är varken performance i hastighet eller räckvidd. Att Pro S troligen är långsammare (pga större batteri) än Pro Performance är också helt logiskt. Inte. För ID.4 är det här grundversionerna: ID.4 Pure Performance 52 kWh, upp till 34 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 170 hk, från 446 900 kr ID.4 Pro Performance 77 kWh, upp till ca 51 mils räckvidd, bakhjulsdrift, 204 hk, från 509 900 kr ID.4 GTX 77 kWh, upp till ca 48 mils räckvidd, fyrhjulsdrift, upp till 299 hk, från 565 900 kr Här är det en gnutta mer logiskt även om Pure Performance bara borde heta Pure. Som sagt så kan man som kund lägga till tillval och paket på grundversionerna. Tumnagel
26.3°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Så mycket kostar Hyundai Ioniq 5
Nu kan man boka First Edition

Ioniq 5 väckte stor uppmärksamhet när vi skrev om den här på Feber och Hyundai säger själva att man aldrig tidigare har upplevt ett så stort intresse för en modell. Från och med i dag kan man boka Ioniq 5 First Edition. Den levereras med, enligt Hyundai, hög utrustningsnivå och batteristorleken 72,6 kWh. Antingen så väljer man bakhjulsdrift och då får man 217 hästar eller så väljer man fyrhjulsdrift och då får man 305 hästar. Räckvidden enligt WLTP är 481 respektive 460 kilometer. Bakhjulsdrift kostar 544.900 kronor och fyrhjulsdrift kostar 579.900 kronor och bokar man någon av dessa så är leverans satt till efter sommaren. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Toyota GR86!
Kommer till Europa

När Toyota släppte sin GT86 var det en efterlängtad bil. 2+2 och bakhjulsdrift lovade gott, men första versionen var lite för klen för att golva publiken. 200.000 bilar har man i alla fall sålt sedan 2012 och nu är det dags för en ny version. Den här heter GR86 istället och GR står för Gazoo Racing, som är Toyotas lite roligare avdelning som innan denna är ansvariga för GR Supra och GR Yaris. GR86 kommer att placera sig mellan de två bilarna och Toyota får ett rätt komplett skojsegment. Och nu är den alltså här officiellt, eller ganska mycket här i alla fall. Toyota gör en lite annorlunda lansering och släpper fyra bilder och en del fakta. Den viktigaste informationen är att Toyota GR86, till skillnad mot Subaru BRZ, kommer att säljas i Europa. Motorn är på 2,4 liter och har fyra cylindrar. Så mycket mer än så berättar man inte just nu, men Subaru BRZ (som i princip är samma bil) levererar 230 hästar och 250 newtonmeter så räkna med de siffrorna. Vikten ligger på 1270 kilo så även om 230 hästar låter lite kan det bli skoj. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Foxconn presenterar elbilen Foxtron
Och en eldriven buss

I oktober förra året skrev vi om Foxconns open source-elbilsplattform MIH som ska ligga till grund för många framtida fordon. Nu har man visat upp ett första koncept på plattformen och det är en crossover med starka Ford Mustang Mach-E-vibbar. Den här ska enligt uppgift bli verklighet 2023 och kommer då att bära varumärkesnamnet Foxtron. Vid sidan om denna visade man även upp en stor eldriven buss som ska lanseras redan nästa år. Om även denna baseras på MIH-plattformen är dock oklart. MIH ska kunna erbjuda batteripack i storlekarna 93, 100 eller 116 kWh. Plattformen är anpassad för framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna har effekter mellan 127 och 268 hästar när de är monterade på framaxeln, mellan 201-456 hästar när de är monterade på bakaxeln. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Canoo presenterar pickup
Ge mig den nu tack

Varje dag drömmer jag om att skaffa mig en pickup och nu tror jag att Canoo har presenterat den jag vill ha. Den här baseras på samma plattform som deras tidigare minibuss och transportfordon som vi har skrivit om, men har alltså ett praktiskt flak där bak man kan fylla med diverse skit. I övrigt är pickupen utrustad med kralligare stötfångare, skärmbreddare, hasplåtar och 18-tumsfälgar skodda med terrängdäck. Canoo verkar tro att ÅVC-anläggningarna har flyttats ut i skogen. Det finns ett gäng smarta lösningar som exempelvis att man kan förlänga längden på flaket från 182 till 243 centimeter. Man ska även kunna montera en kåpa på flaket och ett taktält och på så vis få sig en liten husbil om man skulle vilja det. Det finns även en förvaringslåda man kan dra ut från sidan och i "frunken" finns ett bord man kan fälla ut. Det finns även eluttag här så att man kan koppla in prylar och maskiner. På flaket ska man få lasta upp till 816 kilo. Man ska kunna montera dragkrok men vad man får hänga på den är oklart. Man ska kunna få bilen med bara bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den senare ska bjuda på upp till 608 hästar och 746 newtonmeter i vrid. Räckvidden ska ligga på runt 32 mil. Canoo kommer börja ta emot förhandsbeställningar av bilen under årets tredje kvartal och de första leveranserna skulle kunna äga rum 2023. Vad pickupen har för pris vet vi tyvärr inte. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Jeep presenterar Grand Cherokee L
Bjässe med plats för sju

Konceptbilen Grand Wagoneer som Jeep visade upp i september förra året har nu mynnat ut i Grand Cherokee L som vi ser här. Mycket har fått hänga med från konceptet och det här är alltså versionen med tre stycken rader och plats för upp till sju stycken personer. Det kommer även att erbjudas en version utan L i namnet som då bara erbjuder två stycken rader och plats för upp till fem personer. Bilens hjulbas ligger på 3,09 meter och den totala längden mäter 5,2 meter. Med alla stolar uppfällda ska det gå in upp till 484 liter bagage, fäller man den tredje raden ökar detta till 1328 liter istället. Fäller man även den andra raden får man 2396 liter att fylla med grejer. På insidan finns en helt ny instrumentpanel som har en pekskärm i mitten på 8,4 tum, denna kan mot tillägg öka till 10,1 tum. Infotainmentsystemet är det senaste UConnect 5 som har både trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret består också av en skärm och den mäter 10,3 tum. Basmotorn är en Pentastar-V6:a på 3,6 liter som ger 294 hästar och 348 newtonmeter i vrid. Sen finns det även en Hemi-V8:a på 5,7 liter som ger 362 hästar och som har 529 newtonmeter i vrid. Oavsett vilken man väljer är det åttastegad automatlåda som gäller. Bakhjulsdrift är det som är standard, fyrhjulsdrift finns som tillval. Vad man får betala för Grand Cherokee L framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2020

Det här är nya Subaru BRZ
Ingen turbo

Subaru rullar nu ut helt nya BRZ. Men där många kanske hade förväntat sig en turbo och lite annat godis känns det här nästan bara som en utökad facelift. Utsidan har nytt utseende men på insidan har det inte hänt så mycket förutom ett digitalt instrumentkluster. Och under huven sitter det som sagt ingen stressfläkt även om effekten har ökat något. Men det kanske räcker ändå? Motorn är en boxerfyra på 2,4 liter som ger 230 hästar och 250 newtonmeter med ett varvstopp på 7000. Den driver i sin tur bakhjulen och kraften kommer dit via en sexpetad manuell växellåda. Automatlåda med sex steg finns som tillval. Man lovar vassare chassi än föregångaren och det tillsammans med låg vikt (1276 kilo) ska bidra till roliga köregenskaper. Som vi redan tidigare har meddelat så kommer den här inte att säljas i Sverige. Vad den kostar på andra ställen vet vi inte än. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

General Motors presenterar elmotorfamiljen Ultium
Cadillac Lyriq blir först ut att använda

Ultium är namnet på General Motors nya familj med elektriska drivlinor. Dessa kommer att vara det som erbjuds i nästa generation av elbilar från tillverkaren och produktionsversionen av Cadillac Lyriq blir den första att använda sig av grejerna. Även den eldrivna Hummern får Ultium-prylar i sig. Drivlinorna kommer att erbjudas i både småbilar till större pickups och finns med framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Allt är fortfarande under utveckling och inga specifikationer har släppts än. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ford Mustang Mach-E från Oslo till Trondheim
Gick på en laddning

Per Gunnar Berg som är chef för Ford i Norge har testat räckvidden på Mustang Mach-E. Han körde mellan Oslo och Trondheim vilket är en sträcka på 48,4 mil. När han kom fram hade han 14 procent kvar i batteriet, eller 6,7 mil och behövde alltså inte stanna för att ladda på vägen. Med det stora batteriet och bakhjulsdrift ska bilen klara 60 mil på en laddning, 53,9 mil om du har fyrhjulsdrift. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida