Quantcast
m

El-Mustang med 1400 arga hästar
Det går att göra busiga elbilar

Fords Mustang Mach-E är väl kanske inte den roligaste bilen på planeten men Ford jobbar på att tvätta bort den stämpeln. Därför har man snickrat ihop ett koncept som kanske inte har så mycket kvar av originalet men som ändå visar att det går att busa även med elbilar. Konceptet har alltså 1400 hästar som kommer från inte mindre än sju motorer, tre där fram och fyra där bak. Man har använt bilen inte bara för att visa att det går att busa utan de olika motorerna har tydligen varit ett bra lab för att testa olika setups med fram/fyr/bakhjulsdrift och hur det påverkar körningen. Batteriet är specialbyggt och är på 56,8 kWh och kyls när det laddas så att man ska kunna köra direkt när det fått fullt med kräm i sig. Bonusvideo nedan där bilen bland annat bråkar lite med Ken Blocks fossilkärra. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Nissan presenterar eldrivna suven Ariya
Ser ut som konceptet och tar sig 50 mil på en laddning

I höstas visade Nissan upp konceptbilen Ariya och nu är den här i produktionsutförande. Trevligt nog så har inte mycket förändrats designmässigt vilket det brukar göra. Det här är alltså en coupé-SUV som helt och hållet går på el och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 50 mil enligt WLTP. Ariya kommer att erbjudas i fem stycken olika utföranden. Insteget har bakhjulsdrift och elmotorn bak kopplad till ett batteripack på 63 kWh. Motorn ger 218 hästar och 300 newtonmeter i vrid, 0-100 km/h ska gå på 7,5 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. Den här tar sig 36 mil på en laddning. Nästa version bjuder på 242 hästar och har ett större batteripack på 87 kWh och det är denna som man ska kunna köra 50 mil med innan det är dags att ladda igen. Sen är det tre stycken olika fyrhjulsdrivna versioner som gäller. Dessa får nyheten e-4ORCE som är Nissans mest avancerade fyrhjulsdrift hittills. Den första har batteripacket på 63 kWh, 279 hästar och 560 newtonmeter. Den här gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 200 km/h. Räckvidden ligger på 34 mil. Den andra har 87 kWh, elmotor på 306 hästar och 600 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppar 200 km/h. Här är räckvidden 46 mil. Flaggskeppet kallas för 87kWh Performance. Det bjuder på 394 hästar, 600 newtonmeter, klarar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 200 km/h och tar sig 40 mil på en laddning. Man ska kunna snabbladda med upp till 130kW i CCS-systemet. Laddaren ombord för hemmaladdning är en 7,4 kW enfas-laddare. Versionerna med 87 kWh har dock en trefas-laddare som klarar 22 kW. På dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. De första leveranserna ska dra igång i Japan i mitten av nästa år, och där kommer frånpriset att ligga på fem miljoner yen vilket i svenska pengar är 428.000 kronor. Till Europa kommer bilen i slutet av 2021 och vad den kommer att kosta här ska vi få reda på inom några månader. Läs allt om Ariya i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Sex meter långt lyx-monster som klarar terräng
Det här är Aznom Palladium

De italienska företagen Aznom Automotive och Camal Studio har slagit sina påsar ihop och börjar nu teasa frukten av detta. Det vi ser här är Aznom Palladium - en superlyxig sex meter lång bil i förhöjt sedan-utförande som ska klara terräng. Drivningen sker på alla fyra hjulen men åbäket kan även köras med endast bakhjulsdrift. Kraften under skalet kommer från en dubbelturbomatad maskin av okänt slag som ger 680 hästar. Troligtvis är Palladium byggd på någon befintlig plattform men vilken får vi inte reda på för tillfället. Tydligen ska det här projektet ha pågått under två års tid och nu börjar man närma sig produktion. Debuten är planerad att äga rum i september. Tumnagel
33.5°
+
Bobby Green
0

Snik-version av Porsche Taycan presenterad i Kina
Driver endast på bakhjulen

Förra hösten rullade Porsche ut den eldrivna modellen Taycan och versionerna som fanns då var Taycan Turbo och Taycan Turbo S. Efter detta har Taycan 4S tillkommit som får räknas som en instegsversion. Nu har en ännu billigare och enklare version presenterats i Kina och den skiljer sig genom att endast driva på bakhjulen där de andra är fyrhjulsdrivna. I detta utförande heter modellen kort och gott Taycan och erbjuds i två stycken versioner - antingen med 79,2 kWh och 408 hästar ur elmotorn eller 93,4 kWh och 476 hästar. Räckvidden anges till 41,4 respektive 48,9 mil. Notera att detta är enligt NEDC-cykeln eftersom man inte kör med WLTP där borta. 0-100 km/h går på 5,4 sekunder för båda och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Frunken är större här eftersom den inte behöver dela plats med en elmotor, och utrymmet sväljer nu totalt 491 liter vilket är en ökning med 44 liter. Om den här konstellationen kommer att säljas utanför Kina återstår att se. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Mulholland Automotive presenterar sportbilen Legend 480
Ska lanseras i år

Mulholland Group har i många år varit inblandade i motorsport och fungerat som leverantör åt bland annat Formel 1. Nu har de bestämt sig för att börja tillverka egna bilar och sportbilen Legend 480 är först ut. Bilen beskrivs som superlätt och en "pure drivers car". Det är en tvåsitsig coupé med V8:a under huven och bakhjulsdrift. Siffrorna i modellnamnet står för motorns effekt och för växlandet står en sexpetad manuell låda. Chassiet är i kolfiber och de exteriöra linjerna ska vara ritade av den förra TVR-designchefen Damian McTaggart. Planen är att lansera Legend 480 senare i år och efter denna ska det presenteras inte mindre än tre stycken bilar. Vad man får betala framgår dock inte för tillfälllet. Tyvärr finns det ingen bättre bild på hur bilen ser ut baktill. Tumnagel
30.7°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo RWD nu även som cabriolet
Möt sommaren med taket nere

I början av året rullade Lamborghini ut en version av Huracán Evo med bara bakhjulsdrift. Nu presenteras Spyder-versionen av denna vilket alltså innebär att man får ett tygtak man kan fälla bort när vädret är trevligt. Precis som i versionen med hårt tak bjuds det på en V10:a på 5,2 liter som ger 610 hästar och 560 newtonmeter i vrid. Det räcker för att man ska kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på bara 3,5 sekunder. Det roliga är slut först vid 324 km/h. Taket tar 17 sekunder att fälla bort och det kan man göra i hastigheter upp till 50 km/h. Prislappen säger 175.838 euro innan skatt. De första kunderna ska få sina bilar nu i sommar. Bygg ditt exemplar på länken nedan. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Cadillac rullar ut långa versionen av Escalade
Är 5,76 meter lång!

Om du inte trodde att Cadillacs maffigaste modell Escalade kunde bli maffigare gick du bet. Nu presenterar man nämligen den långa versionen med tilläggsnamnet ESV och det här blir herren på täppan för den som vill ha en jätte-SUV. Vanliga Escalade som presenterades i början av februari mäter 5,38 meter på längden vilket knappast är något diskret mått. Men ESV är hela 5,76 meter lång! Hjulbasen har också ökat från 3,07 till 3,4 meter. Den nya längden ger 18,1 procent mer lastutrymme och man ska kunna få in upp till sjuka 3584 liter om man trixar bort sätena. ESV erbjuds med två stycken olika motoralternativ och dessa är en V8:a på 6,2 liter som ger 420 hästar och 620 newtonmeter eller en turbomatad Duramax-dieselsexa på 3,0 liter som bjuder på 280 hästar och 620 newtonmeter i vrid. Oavsett val är det tiostegad automatlåda som gäller, och modellen erbjuds både med fyrhjulsdrift eller endast bakhjulsdrift. Prislappen börjar på strax över 80.000 dollar. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Ny instegsversion av Porsche Taycan på gång
Bakhjulsdrift, mindre batteri och lägre prislapp

Just nu är den billigaste versionen av Porsche Taycan du kan köpa den som heter Taycan 4S. En sån får du från 1.170.000 kronor vilket ändå är en ganska stor slant. Men en billigare version är på väg och troligtvis lanseras den någon gång nästa år. För att få ned prislappen kommer den enbart med en elmotor på bakaxeln som driver bakhjulen. Effekten väntas ligga på 450 hästar och batteripacket lär bli något klenare än det på 79,2 kWh som sitter i 4S. Förutom en instegsversion kommer även en GTS-variant att dyka upp nästa år. Med den ska man fylla tomrummet som finns mellan 4S och Turbo. GTS sägs få dubbla motorer och en effekt på runt 600-620 hästar. Batteripacket är troligtvis det stora på 93,2 kWh vilket lär ge en räckvidd på runt 45 mil. Nästa steg för Taycan är kombiversionen Cross Turismo som ryktas presenteras någon gång i höst. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Rykte Bakhjulsdrift och rak sexa i nästa Mazda6?
Kanske dyker upp 2022

Lite rykten kring Mazda bubblar nu upp och de säger att nästa Mazda6, som väntas dyka upp 2022, får rak sexa och bakhjulsdrift. Mazda har tagit patent på en ny motor kopplad till en åttastegad automatlåda som då i sin tur endast ska driva bakhjulen, och det är alltså detta recept som kanske kan hamna i den kommande 6:an. Den nya motorn skulle kunna få SkyActiv-X-teknik och modellen kommer även att erbjudas med dieselmaskin och som både mild- och laddhybrid. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Porsche Boxster förklädd till 356 Speedster
Bra eller anus?

En Porsche 356 Speedster hade ju varit trevligt att ratta runt i men ska du ha en äkta får du hosta upp väldigt mycket stålar. En del bygger därför replikor baserade på Volkswagen Bubbla men vill du ändå att det ska vara en Porsche undertill fixar företaget Total Headturners detta genom att erbjuda denna ombyggda Porsche Boxster (987). Visst, man ser ju att den skiljer sig en hel del från originalet men formerna finns ändå där, och resultatet ser ganska så ballt ut i mina ögon. Att det dessutom är en ganska mysig boxersexa monterad i mitten istället för en ganska trött boxerfyra i baken gör ju inte saken sämre. 240 hästar, manuell sexpetad låda och givetvis bakhjulsdrift - kul sak! Bilen vi ser här är till salu och blir din för 69.995 pund. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Förserie-versioner av Byton M-Byte har rullat av bandet
Snart får första kunderna den nya el-suven

Snart ska de första kunderna få sina exemplar av Bytons helt eldrivna SUV M-Byte och nu har de första förserie-bilarna rullar av bandet i fabriken. I höstas fick vi bilder på hur bilen skulle se ut i produktionsform och inget ser ut att ha förändrats sedan dess. Kina är första marknaden att få ta del av bilen och där kommer två stycken versioner av modellen att säljas. En som har en elmotor på 270 hästar under skalet, bakhjulsdrift, batteripack på 72 kWh och en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Den andra versionen har dubbla elmotorer, över 400 hästar, batteripack på 95 kWh och en räckvidd på 43,5 mil. Som vi tidigare har nämnt är det Hedin Bil som kommer att stå för försäljningen här i Sverige och lanseringen kommer att ske någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.4 ser produktionsklar ut
Lanseras i Europa senare i år

Trots att Volkswagen har strul med sin första masstillverkade elbil ID.3 har de som vi tidigare berättat fler bilar i familjen på gång. Näst på tur är ID.4 som man nu visar upp nya bilder på, och den ser ju faktiskt ganska så klar ut. Det här är alltså produktionsversionen av konceptet ID.CROZZ och en bil som kommer att lanseras i Europa senare i år. Om allt går enligt planerna vill säga. ID.4 bygger på MEB-plattformen och initialt kommer den bara med bakhjulsdrift. Senare lanseras en fyrhjulsdriven version som väntas få dubbla elmotorer. Enligt Volkswagen får en av versionerna upp till 50 mils räckvidd men vilken det gäller återstår att se. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Hedin Bil kommer att sälja Byton i Sverige och Norge
Lansering sker nästa år

Nu får vi reda på att Hedin Bil blir sälj- och servicepartner i Norge och Sverige för det kinesiska elbilsmärket Byton. Tidigare har det sagts att deras första modell M-Byte skulle lanseras här i år men detta har skjutits fram till mitten av nästa år istället. 65.000 personer har redan reserverat bilen och 25.000 av dessa finns i Europa. Sverige och Norge är två av de viktigaste marknaderna här tillsammans med Schweiz, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Planen är att öppna möjlighet att förhandsboka bilen för 500 euro i mitten av året. Gör man det säkrar man en tidig produktionsplats av en bil. Prislappen kommer att vara från 45.000 euro men det är exklusive moms, frakt och leveransomkostnader. För den pengen får man en elmotor på 272 hästar och ett batteripack på 72 kWh som ska ge en räckvidd på 36 mil enligt WLTP. Toppversionen med fyrhjulsdrift har istället dubbla elmotorer på sammanlagt 408 hästar och ett batteri på 95 kWh som ger 43,5 mils räckvidd. Det finns även en version av denna med bara bakhjulsdrift som då ger lite längre räckvidd - 46 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Mittmotor, bakhjulsdrift och kompressor
Toyota Previa har allt en sportbil har

Min bästa kompis familj hade en Toyota Previa när vi växte upp. Jag minns att jag tyckte att den såg ut som en dammsugare, jag blev alltid åksjuk när jag åkte med i den och att det enda kompisens pappa gjorde med den var att byta tändstift en gång - annars gick den felfritt och som en klocka. Den något udda skapelsen har faktiskt motorn placerad i mitten bakom framaxeln och drivningen bak. Sen kom det även en version med kompressor. Riktiga sportbilsgrejer alltså! I det senaste klippet från Petrolicious får vi lära oss lite mer om bilen, som här kallas för The Eggvan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Det här är Europa-versionen av Ford Mustang Mach-E
Får uppdaterad fjädring, styrning och fyrhjulsdrift

Ford presenterar nu Europa-versionen av den helt eldrivna suven Mustang Mach-E. Den skiljer sig en del från den man bland annat kommer att sälja i USA och det ingenjörerna har gjort är att justera fjädring, styrning och fyrhjulsdrift för att den ska passa européer bättre. Och europeiska vägar. Väljer man en Mustang Mach-E med det fetaste batteripacket och endast bakhjulsdrift ska räckvidden enligt WLTP ligga på 60 mil. Det ska gå att snabbladda och har du tillgång till 150 kW ska det ta tio minuter att tanka i 9,3 mil. Enligt Ford är det den här versionen som 85 procent av kunderna kommer att välja. Svenska priser och alla specifikationer kring bilen har inte släppts än. Priserna i Tyskland ska dock börja från 46.900 euro och i Norge 422.000 norska kronor. Lanseringen i Europa kommer att ske någon gång under året. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Leveranser av Tesla Model Y börjar om två veckor
Anställda kanske får sina bilar snart

Nu bubblar det upp ett rykte om att Teslas senaste modell Model Y kommer att börja levereras redan om två veckor, betydligt mycket tidigare än det tidigare har sagts. Om ryktet stämmer handlar det säkert om bilar till anställda i väldigt liten volym. Anledningen till ryktet är tweeten nedan och det faktum att den VIN decoder som National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) har på sin sajt nu uppdaterats så att även Model Y finns med där. Bilen har även fått certifiering från Californian Air Resources Board (CARB) den 9 januari vilket kan vara ytterligare en indikation på att det börjar brännas. Bara ett rykte som sagt, men det kan ju också stämma. Model Y kommer att börja på 43.700 dollar och för den slanten får man Long Range med bakhjulsdrift. Long Range med fyrhjulsdrift kommer att kosta 47.700 dollar och Performance kommer att börja på 56.700 dollar. CONFIRMED from a Tesla employee. Model Y first deliveries happening in 2 weeks.#Tesla #TSLA— Moez (@moez) 18 januari 2020 Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo nu med endast bakhjulsdrift
Ska vara roligare att köra

För ett år sedan presenterade Lamborghini en version av Huracán med tillägget Evo. Nu kommer ytterligare en version av den versionen och här har man plockat bort drivningen på framhjulen. Med den här lovar tillverkaren att sätta föraren i centrum för körupplevelsen. Det borde väl även Lamborghinis övriga modeller också göra men här kanske ännu mer. Vdn Stefano Domenicali säger följande om nytillskottet: "The Huracán EVO rear-wheel drive puts the car in the driver’s hands: the driving experience is delivered by the hardware. This car reminds the driver of Lamborghini’s pure engineering origins: the driver is at the center of the Huracán EVO RWD’s performance, with unfiltered feedback and an emotive and more engaging driving experience controlled by the pilot." Bakom sittbrunnen sitter den välbeprövade V10:an på 5,2 liter. Här ger den 610 hästar och 560 newtonmeter. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder, till 200 tar det 9,3 och det roliga är slut först vid 325 km/h. Den här är 33 kilo lättare än vanliga Evo och vågen stannar på 1389 kilo. Prislappen börjar på 208.571 dollar. De första kunderna ska få sina bilar till våren. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
2019

Regular Car Reviews kör kul Kei - igen
Honda Beat från 1991

Den senaste bilen som Regular Car Reviews har testat är urgulliga Honda Beat. Det är en liten tvåsitsig cabriolet i Kei-segmentet. Den har motorn bak, bakhjulsdrift och enligt den här videon känns den nästan som en Ariel Atom. Det är såklart en överdrift men oj vad jag vill ha en ändå. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Vi har kollat in Ford Mustang Mach-e
Snyggare i verkligheten

Att Ford väljer att presentera sin första(:ish) helelektriska bil i Norge är inga konstigheter eftersom de lär vara landet som skriker högst efter elbilar. I ett land där 45 procent av alla nya bilar är elbilar är det inte lätt att vara återförsäljare åt ett märke som inte har några att erbjuda. Inte roligt att vara Ford-handlare då alltså. De återförsäljare som var på plats nu på morgonen jublade därför högt när Mustang Mach-e presenteras - och framförallt när priset presenterades, 422.000 norska kronor blir priset här efter momsrabatt. I Sverige lär billigaste versionen hamna på strax över halvmiljonen. Tumnagel
35.8°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar eldrivna Mustang Mach-E
Tar sig upp till 48,3 mil

Efter läckorna förra veckan har Ford nu som utlovat presenterat den nya elbilen Mustang Mach-E. Det är en SUV/crossover med Mustang-inspirerat utseende som är Fords första riktiga utmanare i det "nya" elbilsträsket. Designen kommer säkert många att ha åsikter om och som väntat lär det bli en del som älskar den och en del som hatar den. Personligen tycker jag att Ford kunde ha skippat Mustang-biten då denna modell är så långt från Mustang-arvet man kan komma. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu kan du få nya Audi R8 med bara bakhjulsdrift
Donut-alert!

Hösten 2017 presenterade Audi R8 V10 RWS och de där tre sista bokstäverna innebar att den endast drev på bakhjulen. Det var en specialversion som endast tillverkades i 999 exemplar. För ett år sedan rullade man ut faceliften av R8 men initialt var det då bara fyrhjulsdrift som gällde. Nu kommer en version som kallas för V10 RWD och den har som namnet avslöjar bara drivningen på bakhjulen. Till skillnad från föregångaren blir den här dock en permanent medlem i utbudet och alltså inget som bara finns i några få exemplar. Den skarpsynte kan urskilja versionen på frontsplittern, luftintagen fram och att luftutsläppen bak har blivit bredare. Motorn är samma beprövade V10:a på 5,2 liter som tidigare. Den ger här 540 hästar och 540 newtonmeter. Maskinen är kopplad till en sjustegad S Tronic-automatlåda och 0-100 km/h ska för Coupé ta 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 320. Vågen säger 1595 kilo vilket gör denna version 65 kilo lättare än den fyrhjulsdrivna. Bakhjulsdriften erbjuds till både coupé- och cab-versionen och priset börjar på 144.000 euro respektive 157.000 euro. Lanseringen i Europa kommer att ske i början av nästa år. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Corvette C8 kostar från 59.995 dollar
Bang for the buck

Chevrolet har nu släppt priserna på nya Corvette C8 som lanseras tidigt nästa vår. Priset börjar på 59,995 dollar vilket i svenska pengar blir 576.767 kronor. Det kommer den ju inte att kosta när den går att köpa här såklart, men det är ändå ett bra pris för bilen om du bor i staterna. Här får du en mullig V8:a på 490 hästar i en sportig mittmotorbil med dubbelkopplingslåda och bakhjulsdrift. Elstyrda sportstolar i läder, dubbla klimatzoner, parkeringssensorer, Brembo-bromsar, instrumentkluster på tolv tum och pekskärm på åtta tum med Apple CarPlay och Android Auto är standard. Känns som ganska mycket för pengarna eller? Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Nu finns äntligen Tesla Model 3 för 35.000 dollar
Kommer det här bli den nya folkelbilen?

Den största grejen när Tesla presenterade Model 3 var priset. Äntligen skulle det komma en elbil som "alla" hade råd med, kanske en ny folkelbil till och med? Man sa då att den skulle kosta 35.000 dollar vilket såklart är mycket pengar men ändå i samma liga som väldigt många andra bilar. De första versionerna av Model 3 som lanserades kostade dock betydligt mer, men nu är det äntligen dags för den billigare versionen att göra entré. Tesla har uppdaterat sidan där man beställer bilen och där finns nu även en version kallad Standard Range och priset på den är alltså 35.000 dollar. För pengarna får man en bil som har en elmotor bak och bakhjulsdrift, gör 0-100 km/h på 5,7 sekunder och har en räckvidd på 35 mil. Förutom denna version lanseras Standard Range Plus, Mid Range och Long Range. Den förstnämnda kommer 38 mil på en laddning och kostar 37.000 dollar. Mid Range kostar 40.000 dollar och tar sig 42 mil medan Long Range klarar 52 mil och kostar 43.000 dollar. Alla dessa versioner är bakhjulsdrivna och har bara en motor. Standard Range erbjuds inte i Sverige än men den borde dyka upp på den svenska hemsidan inom kort. Inom en månad ska de första exemplaren börja levereras i USA. Till Europa kommer bilarna inom tre till sex månader. Tumnagel
66.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida