m

Michael Jordan köper ett NASCAR-stall
Och rekryterar Bubba Wallace som chaufför

Den gamle basketlegendaren Michale Jordan inleder nu en satsning på racing genom att köpa upp ett helt NASCAR-stall, den amerikanska banracingligan där förarna kör runt på en oval bana. Jordan uppger att detta är något han gör både för att han gillar NASCAR och för att han vill öka mångfalden inom den väldigt vita sporten. Jordan har även rekryterat NASCAR:s enda svarta förare Bubba Wallace till sitt team. Wallace har gjort sig känd för sitt arbete mot rasism och har bland annat krävt Nascar att förbjuder fans att vifta med den så kallade sydstatsflaggan under NASCAR:s race. Det här är inte det första sportlaget Jordan investerar i då han sedan tidigare äger NBA-laget Charlotte Hornets. Här ovan hittas ett inslag från Fox News om Michael Jordans NASCAR-satsning. Tumnagel
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garmin Catalyst är en GPS för racingproffs
Coachar hur man ska köra effektivast på racerbanor

Garmin har släppt en ny GPS-enhet som är speciellt utvecklad för dem som pysslar med banracing vilken är försedd med lite funktioner som inte vanligtvis hittas i GPS:er. Med Garmin Catalyst kan föraren hålla full koll på banan bilen körs på och även få röstinstruktioner om hur kurvor och annat på banan ska köras på effektivast sätt. GPS:en har en inbyggd kamera som filmar loppen som tillsammans med GPS-datan kan användas för att analysera körningen. Garmins produktchef Adam Spence säger om Catalyst: "[The Catalyst] gathers several data metrics and identifies where laps can be seamlessly joined together to create the fastest racing line. This shows users their fastest achievable time based on lines actually driven and gives them an optimal lap they can truly achieve." Garmin Catalyst släpps någon gång under det här kvartalet och här i Sverige kommer den att kosta 11.800 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Säg hej till Lamborghini Essenza SCV12
Banleksak för de med gott om pengar

Efter mycket teasers hit och dit är nu äntligen Lamborghinis senaste modell presenterad. Den heter Essenza SCV12, får endast köras på bana och kommer som väntat kosta ohemult mycket pengar. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det köparna får är bland annat tillverkarens kraftigaste icke-överladdade motor någonsin - en V12:a som ger hela 830 hästar. Bilen är utvecklad för att möta FIA:s säkerhetsregler och här finns avgassystem från Capristo och en sexstegad sekventiell växellåda från X-trac som driver bakhjulen. Cockpiten är byggd kring en monocoque i kolfiber som har en inbyggd bur. Vid 250 km/h genereras ett marktryck på hela 1200 kilo vilket är mer än hos en GT3-bil. Bilen rullar på magnesium-fälgar i storlekarna 19 tum fram, 20 bak och dessa är klädda med banracing-däck från Pirelli. Innanför hjulen sitter stora bromsar från Brembo. Med på köpet får man förvaring av bilen i en ny hangar som Lamborghini byggt i Sant’Agata Bolognese. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Rykte Koenigsegg har råbarkad banbil på gång
Blir troligtvis deras dyraste bil någonsin

Rykten flyger nu återigen omkring om att Koenigsegg har en banbil i mycket begränsad upplaga på gång. Det sägs bara bli mellan sju och elva stycken exemplar och att denna kommer att bli den dyraste bilen tillverkaren någonsin har sålt. Bilen ska än så länge gå under kodnamnet LM och man tror att den baseras på Jesko. Mer än så här vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du köra banracing i GTA Online
Spöa dina motspelare i San Andreas Prix

Rockstar Games har släppt ett tillägg till onlineläget i GTA 5 vilket gör det möjligt för spelarna att tävla mot varandra i banracing. Man kallar det hela för "Open Wheel Races" och spelarna kommer att kunna köra GTA:s motsvarighet till F1-bilar i något man kallar för San Andreas Prix. Det kommer att finnas sju olika banor i olika delar av GTA-världen där spelarna kan rejsa mot varandra. I samband med att Rockstar släpper det nya racing-läget till GTA Online så släpper man även de två nya bilarna Ocelot R88 och Progen PR4. Båda går att köpa via spelets motorbutik Legendary Motorsport och där kan man även köpa andra tillbehör om man vill pimpa sin bil ytterligare. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Volkswagen fimpar alla racingsatsningar som inte är elektriska
Nu är det eldrivet och Volkswagen ID.R som gäller

Volkswagen meddelade i fredags att man kommer att lägga ner alla satsningar på banracing för bilar som inte drivs på el. Anledningen till det är att Volkswagen antagligen inte ser någon vidare framtid för bilar som drivs på förbränningsmotorer. I ett pressmeddelande säger Volkswagens styrelseledamot Dr. Frank Welsch: "Volkswagen Motorsport broke new ground with the ID.R, and with its records around the world it demonstrated the enormous potential of electric drive. Now is the time for the next step towards the future: in motorsport, Volkswagen is resolutely committing to e-mobility and will say goodbye to factory-backed commitments using internal combustion engines." Det här innebär rent praktiskt att Volkwagen kommer att lägga ner produktionen och framtida utveckling av Golf GTI TCR. Man uppger dock i pressmeddelandet att man fortfarande kommer att förse sina nuvarande TCR-kunder med reservdelar så länge de behöver det. Volksvagen Polo GTI R5 kommer fortsatt produceras för de racingteam som vill ha dem men Volksvagen själva kommer inte att vara delaktig i de team och de eventuella tävlingarna bilarna deltar i. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Racerbilen Corvette C8.R brummar på bana
Får annan motor som kommer till gatan senare

R är tilläggsbokstaven på nya Corvette C8 när det handlar om bilen man ska använda för racing. Den har en V8:a utan överladdning på 5,5 liter istället för gatbilens 6,2 och bjuder på 500 hästar. Den skippar även stötstängerna och har istället dubbla överliggande kamaxlar. Som grädde på moset har den en så kallad flat vevaxel vilket bland annat skapar ett ganska säreget motorljud. Det här receptet ska så småningom även hitta ut i en gatversion. C8.R ska göra sin debut på 24-timmarsloppet på Daytona i januari. Fler klipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar P80/C
Banracer baserad på 488 GT3

I fyra års tid har Ferrari utvecklat bilen de nu presenterar - P80/C. Det är en brutal maskin baserad på 488 GT3 för den som älskar att köra bana och som har lite för mycket pengar. Det är kunden "TK" som har beställt åket och Ferrari beskriver personen som "a great connoisseur of the Ferrari world". Den här får man som väntat endast köra med på banan och den får väl därmed ses som en väldigt dyr leksak. Tanken med bygget har varit att ta fram en modern maskin inspirerad av ikonerna 330 P3/P4 och 1966 Dino 206 S. Under skalet finns samma chassi som i 488 GT3. "Cockpiten" har dock flyttats fram en aning vilket bland annat har gett en mer utdragen bakdel som kunnat göras rätt så aggressiv. Kunden har valt att bilen kommer med två olika konfigurationer - en för strikt racing och en för utställningar. Den förstnämnda bjuder på kolfibervinge och 18-tummare med centrumbult. Utställningsversionen har istället 21-tummare och inga aerodynamiska extratillbehör. Hela karossen är i kolfiber och lacken kallas för Rosso Vero. Insidan är ganska lik en 488 GT3 men lite av instrumentbrädan, stolarna och dörrpanelerna har fått ny look. Förmodligen är motorn orörd. Vad den här specialversionen i ett exemplar kostade TK vet vi inte. Men det kanske är bäst så. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Ginetta visar ny superbil
Har egendesignad V8:a

Det här med begreppet superbil är ju lite oklart men det är i alla fall vad Ginetta kallar sin senaste modell som man kommer att ställa ut i Genève. Det här är en banracingbil som även får köras på gatan och under huven där fram sitter en V8:a som man har utvecklat själva. Den är på 6,0 liter, har ingen överladdning och lämnar 600 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Till motorn kopplas en sexstegad sekventiell växellåda som via en kardanstång i kolfiber skickar kraften till bakhjulen. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque och vikten på ekipaget ska ligga på 1 150 kilo. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och det är först nästa år man kommer dra igång. Tolv stycken ska redan vara sålda. Priset sägs ligga omkring 400.000 pund styck. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0
2018
2017

KTM uppdaterar X-Bow GT4
Ska bli lite billigare att äga

KTM presenterar nu en uppdaterad version av modellen X-Bow GT4 och man har bland annat designat om saker så att de ska hålla längre och därmed sänka kostnaderna för de privata teamen som kör med bilarna. Växellådan lovar att palla över 700 newtonmeter i vrid och man säger att den kommer att fungera i 10 000 mil utan några problem. Fjädringen har även uppdaterats och den ska hålla dubbla den sträckan. I övrigt är ECU:n, elsystemet, kablar, kontrollpanel och antisladdsystemet också uppdaterat för en längre livslängd. Motorn är oförändrad vilket innebär en tvålitersmaskin från Audi som ger 360 hästar. Priset för bilen ligger på 180 000 dollar och alla byggslottar fram till februari är för tillfället slut. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Aston Martin presenterar Valkyrie för banan
F1-träning ingår

Om du inte tycker att Aston Martins superbil Valkyrie är tillräckligt hardcore presenterar den brittiska tillverkaren nu Valkyrie AMR Pro - en version endast avsedd för banan och som är extremare på alla sätt och vis. Bland annat har bilen bantat ytterligare, fått mer aerodynamiska prylar och ännu mer effekt. Den ska kunna komma upp i över 400 km/h på rakorna och mata 3,3 G i kurvorna. F1-inspirerade keramiska bromsar ska se till att man kan stoppa ordentligt och stampar man på pedalen riktigt hårt kommer man att utsättas för 3,5 G. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas. Alla köpare kommer att få F1-träning i simulator och ute på riktiga banor runt omkring i världen. Alla bilar är redan sålda och de första väntas levereras någon gång 2020. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2016

Det här är Aston Martin och Red Bulls hyperbil
En ny spelare i ligan

Tidigare i år skrev vi om att Aston Martin och Red Bull hade en gemensam hyperbil på gång. Den kallades AM-RB 001 och planen var att leveranserna skulle dra igång först 2018. Då fick vi endast några linjer på hur bilen skulle se ut, i dag får vi ta del av hela härligheten. Men endast bildmässigt, tekniska specifikationer får vi tyvärr vänta på. Det vi får reda på för tillfället är att bilen drivs av en mittmonterad V12:a utan överladdning och den ska vara tillräckligt vass för att ge bilen ett vikt/effektförhållande på 1:1 - en hästkraft per kilo alltså. Den ska vara fullt fungerande och kapabel att framföras på vanliga vägar, och självklart vara mycket potent när man väl tar ut den på banan. En ren banracing-version finns också med i de framtida planerna. AM-RB 001 byggs kring en kolfiberkonstruktion och både växellådan och fjädringssystemet ska vara designat av Newey och utvecklat av Red Bull Advanced Technologies. Mellan 99 och 150 stycken exemplar kommer att tillverkas och detta kommer att ske i Aston Martins fabrik i Gaydon. Av dessa kommer 25 stycken vara enbart för banan. Priset kommer att ligga omkring 2-3 miljoner pund. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

McLaren presenterar 570S Sprint
För dig som bara vill köra bana

Precis som McLaren lovade tidigare i år var det ytterligare en banversion av modellen 570S på gång. Den skulle få tilläggsnamnet Sprint och i dag presenterades den. Bilen får endast brukas på banan och är som väntat en ännu hårdare version av 570S. Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 3,8 liter som man använder i alla andra modeller och denna kopplas till en sjustegad SSG-låda. Vad motorn bjuder på i effektväg får vi tyvärr inte reda på för tillfället men McLaren försäkrar att bilen kommer att engagera föraren ordentligt och bjuda på ett trevligt ljud. Som vi kan se förses bilen med en stor vinge på bakluckan och den får även ett nytt kjolpaket som bland annat bjuder på extra downforce-vingar i fronten. Fälgarna är i magnesium, försedda med centrumbult och klädda med slicks från Pirelli. Interiören består numera av en bur, en brandsläckare och en ordentlig racingstol med sexpunktsbälte. Passagerarstol är tillval. Världspremiären äger rum på Goodwood Festival of Speed. På prislappen står det strax under 220 000 dollar och de första kunderna får sina bilar nästa år. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2014

KTM har ny banleksak på gång
En täckt sådan

KTM och Reiter Engineering går nu ut och berättar att de håller på att ta fram en ny racerbil för banan tillsammans. Till skillnad från dagens X-Bow får den nya bilen en täckt kupé i form av ett glastak och en större vinge på bakluckan. Vad det handlar om för prestanda och liknande får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Vi får heller inget datum på när den nya bilen kan tänkas dyka upp. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Felino cB7
Ny superbil från Kanada

Montréal International Auto Show pågår för fullt och en av bilarna som ställdes ut där är denna - Felino cB7. Det råder delade meningar om bilens utseende och formerna är minst sagt vågade. Företaget som byggt bilen kommer från Quebec och de medger att man inte lagt det största fokuset på utseendet utan man har faktiskt tänkt på förarens position först och främst. Efter det har målet varit att tillverka den snabbaste gatlegala banracingbilen någonsin. Under huven lurar en turbomatad V8:a på 6.2 liter som ger 525 hästar (en V6:a och turbo-fyra kommer också). Det borde vara mer än tillräckligt i en bil som har en torrvikt på 1 100 kilo och en 50/50 viktfördelning. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Bilens prestanda får vi inte reda på för tillfället tyvärr. När bilen kommer att släppas är oklart, men grundaren säger i alla fall att priset för instegsmodellen ska hamna under 100 000 dollar. Tumnagel
27.1°
+
Bobby Green
0

Nya Corvette Z06 nu officiell
Ett 634 hästar starkt banracingmonster

Chevrolets nya bansmiskare heter Corvette Z06. Den tar vid där föregångaren lämnade av och blir betydligt vassare på alla punkter. En Z06 som är som förra ZR1 i princip, fast bättre. Under den böljande huven ruvar en ny LT4-V8:a på 6.2 liter. Den får till skillnad mot förra Z06 en kompressor och levererar 634 hästar och ett vrid på 860 Nm. Till motor kopplas antingen en sjupetad manuell låda eller ny åttastegad automat. Vad det rör sig om för prestandasiffror får vi dock inte reda på än. Bilen går att få i tre olika utföranden, allt beroende på hur mycket du vill lätta på lädret. Från standardutrustning till mer avancerade grejer som ställbar bakvinge med mera. I hjulhusen sitter det 285/30 ZR19 fram och innanför dessa bromsar från Brembo med sexkolvsok. Där bak fläskas det på med 335/25 ZR 20. Väljer du till Z07-paketet får du Pilot Sport Cup-däck och keramiska bromsskivor som sparar tio kilo i vikt. På insidan får man en sportigare ratt med platt botten att hålla i, och sitter gör man i sport- eller skalstolar. I kupén samsas nappaläder med aluminium, kolfiber och mocka på sina ställen. För första gången i en Z06 ska du även kunna plocka bort en bit av taket och njuta av solen när den är framme. Med taket bortplockat är bilen fortfarande 20 % styvare än ZR1, med det på 60 %. Nya Corvette Z06 börjar levereras i januari nästa år. Tumnagel
47.7°
+
Bobby Green
0
2012

Spelintryck Forza: Horizon
Forza möter Burnout Paradise

Idag släpps Forza Horizon, men jag har redan spelat det i cirkus en vecka och tänkte därför passa på att leverera lite intryck som jag samlat på mig under mina spelsessioner. Jag är absolut ingen bilsimulatorspelare och har därför helt och hållet hållit mig borta från Forza-serien. Realism i bilspel är ingenting för mig och jag gillar absolut inte en instängd banracing där man bara brummar runt runt hela tiden såsom tidigare Forza-spel har varit. Men när jag såg Forza Horizon på E3 tidigare i år blev jag riktigt intresserad. Jag blev intresserad av den öppna världen och det verkade vara väldigt varierat. Jag tyckte att det påminde en hel del om Burnout Paradise och nu när jag spelat det kan jag konstatera att Burnout Paradise-referenserna är många. Något som jag verkligen tokdiggar. Burnout Paradise ser jag som det absolut roligaste bilspelet den här generationen och Forza: Horizon når upp till samma nivåer skulle jag vilja påstå. Tumnagel
39.7°
+
Peter Tjärndal
0

Enraged - ännu argare Apollo från Gumpert
Eller vad sägs om 780 hästar?

Tillsammans med banracingversionen av Apollo, R, presenterade Gumpert Apollo Enraged på Genève-mässan. Enraged är en specialversion av dagens Apollo som bjuder på ännu mera effekt. Enraged är gatversionen av den extrema banbilen R kan man säga. Den har en effekt på 780 hästar ur V8:an på 4.2 liter och väger in på 1 175 kilo. Extremt sparsmakad inredning med en LCD-skärm i fokus. Här finns inget lull-lull och onödiga saker som stör. Kommer endast att tillverkas i tre exemplar till ett ännu okänt pris. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0