m

Nios batteribytarstationer kommer till Norge
Byt ut bilens batteri istället för att ladda det

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio planerar att lansera sina så kallade batteribytarstationer i Europa och Norge blir det land där Europa-lanseringen kommer att inledas. Tanken bakom batteribytarstationer är att elbilsägare ska kunna byta ut batteriet på bilen istället för att ladda upp det, en process som ska ta cirka tre minuter enligt Nio. I oktober planerar Nio att öppna fyra batteribytarstationer i Oslo för att utöka med ytterligare stationer i andra delar av Norge under nästa år. I Kina har Nios batteribytarstationer funnits i några år och där har Nio än så länge genomfört över två miljoner batteribyten på Nio-bilar. I klippet nedan kan ni kolla in hur ett batteribyte går till i en batteribytarstation från Nio. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Nios nya eldrivna sedanmodell ET7
Tar sig 100 mil på en laddning

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har nu presenterat sin nya modell ET7. Det är en sedan som kan fås med ett batteripack på 150 kWh vilket ska ge en räckvidd på över 100 mil. Den räckvidden är dock enligt NEDC-cykeln så det lär handla om en annan siffra när bilarna väl körs av vanligt folk. Det finns även ett batteripack på 70 kWh som ska ge 50 mil och ett på 100 kWh som ska ge 70 mil. Under skalet sitter två stycken elmotorer - en på framaxeln och en på bakaxeln. Den sammanlagda effekten anges till över 650 hästar och 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. På tekniksidan hittar vi bland annat NAD (Nio Autonomous Driving) som innebär att bilen kan köra sig själv i stadstrafik, på motorvägar och på de dedikerade batteribytarstationerna. Dessa stationer är ganska så intressanta och Nio jobbar just nu på att snabba upp processen med Power Swap Station 2.0. På dessa ställen ska det tomma batteriet kunna bytas ut mot ett fulladdat helt automatiskt på under tre minuter. Man räknar med att ha 500 stycken såna här stationer i drift i slutet av året. Det första leveranserna av ET7 ska äga rum i början av nästa år och Kina blir inte helt oväntat först ut. I svenska pengar kommer lanseringsversionen med 100 kWh-batteri att kosta strax under 700.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Nio öppnar fler batteribytarstationer
Kör iväg med fulladdat batteripack efter tre minuter

Att ladda en elbils batteri tar fortfarande lång tid. Om man skulle kunna byta ut hela batteripacket mot ett nytt precis som man gör i de batteridrivna prylarna man har hemma skulle tiden kunna kapas avsevärt. Det har den kinesiska tillverkaren Nio tagit fasta på. På åtta stycken platser vid motorvägen G2 som går mellan Peking och Shanghai finns det nu stationer där man kan byta ut sitt urladdade batteri mot ett fulladdat. Mellan Peking och Shenzhen som är en sträcka på 228 mil ska det finnas 18 stycken stationer. För de som har modellen ES8 får man tolv stycken byten gratis per år och bytet ska bara ta tre minuter. Allt sköts helt automatiskt och det utplockade batteriet sätts i en laddare i väntan på nästa bil som är i behov. År 2020 är planen att inte mindre än 1.100 stycken såna här stationer ska finnas. Our battery swap network along the G2 Expressway is online! NIO vehicle owners can now travel from Beijing to Shanghai without needing to charge up. #blueskycoming #NIO pic.twitter.com/4Wean2hRHa— NIO (@NIOGlobal) 16 januari 2019 Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0