LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

BMW börjar samarbeta med Northvolt
Ska tillverka hållbara battericeller

BMW är nästa stora företag att börja samarbeta med den svenska batteritillverkaren Northvolt. Tillsammans ska man ta fram hållbara battericeller. Leverantörskontraktet är värt 20 miljarder kronor och planen är att battericellerna kommer att tillverkas i Europa från 2024 när Northvolts fabrik är färdig i Skellefteå. Oliver Zipse som är Styrelseordförande BMW AG säger följande: "I syfte att effektivisera klimatarbetet ämnar BMW Group förbättra sina produkters övergripande miljöpåverkan – från råvara till återvinning. Detta framförallt när det kommer till energikrävande produktioner så som högspänningsbatterier till elektrifierade bilar. Därför har vi nu ingått ett avtal med våra producenter som endast kommer att nyttja grön el vid produktionen av BMW:s femte generation battericeller." Läs mer i pressmeddelandet nedan eller här. Tumnagel
57.1°
+
Bobby Green
0

Teslas aktie rusade hårt igår
Upp nästan 20 procent!

Innan Tesla presenterade sitt resultat i onsdags förra veckan handlades aktien för 580 dollar. Resultatet var minst sagt bra och aktien ökade till 640 dollar (+ 10 procent) i efterhandeln och låg sedan still där torsdagen och fredagen. Men det verkar inte ha varit nog för i dag har aktien fortsatt att rusa iväg och när börsen stängde låg aktien på 780 dollar, vilket är en uppgång på 20 procent. På en dag. Sedan årsskiftet har aktien ökat över 80 procent. Anledningen till ökningen är främst för att Panasonic har fått ordning på sin battericellstillverkning i USA, något som Tesla är beroende av för att kunna tillverka sina batterier och sina bilar. Panasonic meddelade att man nu tillverkar fler och fler battericeller och börjar komma ikapp det behov som Tesla har. Man berättade även att man börjar gå plus vilket också är viktigt för Teslas framtid. Det är alltså så att Panasonic tillverkar de battericeller som Tesla sedan bygger batterier av och Analytikern Argus Research höjde även sin riktkurs från 556 till 808 dollar och investmentbolaget ARK ska även ha räknat ut att aktien kan ligga på 7000 dollar år 2024, något som knappast lugnade aktien. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Världens billigaste elbil kommer från Ryssland
Kommer att kosta runt 7000 dollar

Ryska Zetta kommer att bli världens billigaste elbil när, och om, den lanseras nästa år. Frånpriset kommer då att ligga på runt 7000 dollar och för den slanten får man en bil som tar sig 20 mil på en laddning och som har plats för fyra stycken personer (även om det ser trångt ut). Toppfarten ska ligga på 120 km/h och under skalet finns en elmotor som max ska kunna klämma ur sig 97 hästar. Zettan kommer även gå att få som pickup eller skåpbil. Det enda som inte kommer att vara ryskt på bilen är battericellerna som man importerar från Kina. Tumnagel
49.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen startar utveckling och produktion av battericeller
I den tyska kommunen Salzgitter

I Salzgitter, Tyskland, ska över 1000 stycken nya jobb skapas till år 2023/24 för att testa och producera battericeller. 300 av dessa vid Volkswagens utvecklingscenter och resterande 700 i ett joint venture mellan Northvolt och Volkswagen i syfte att bygga och driva en battericellsfabrik. Under samma period kommer över en miljard euro att investeras i koncernens battericellsaktiviteter. En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har nu dragit igång. Stefan Sommer som är ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling säger följande: "Det är ännu en milstolpe i koncernens omfattande elektriska offensiv att vi nu sammanför utveckling, testning och pilotproduktion av battericeller i Salzgitter. Genom att samla kompetensen kan vi driva fram våra egna aktiviteter för att ytterligare främja utvecklingen av battericeller som en nyckelkomponent i elektrifiering, utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Teslas framtida batterier kan räcka mycket längre än dagens
Teslas batteripartner har utvecklat ny battericell

Tidigare i år uppgav Teslas vd Elon Musk att batterierna man tagit fram till Tesla Model 3 har en livslängd som ska räcka för att transportera bilen 500.000 - 800.000 km. Någon vecka efter det så uppgav Musk även att man siktade på att ta fram ett batteri som skulle fixa hela 1,6 miljoner kilometer under sin livslängd tills nästa år och detta verkar man nu vara på god väg att åstadkomma skriver Elektrek. Tesla har arbetat tillsammans med laboratorium som drivs av litiumjon-batteri-pionjären Jeff Dahn och utvecklat en ny battericell som man säger ska kunna driva en elbil över en miljon miles, motsvarande över 1,6 miljoner kilometer. Det skulle innebära att battericellerna skulle hålla två till tre gånger längre än de som sitter installerade i dagens Teslabilar. Batterier är ofta den svaga länken i de flesta av dagens moderna prylar och ju bättre dessa blir desto enklare blir antagligen vår ilands-vardag i de flesta fall. Huruvida de nya battericellerna som Tesla och Jeff Dahn har utvecklat håller vad de utlovar återstår att se. I dagsläget verkar batterierna bara ha testats i laboratorietester och det krävs antagligen en del praktiska tester där batterierna faktiskt installerat i bilar för att bedöma om de håller måttet. Men det verkar ju hur som helst rätt lovande. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Tesla ryktas utveckla egen battericeller
Säger hejdå till Panasonic framöver?

CNBC har varit i kontakt med källor som uppger att Teslas utvecklingsavdelning håller på att utveckla battericeller till de batterier som driver Teslas bilar. Stämmer dessa rykten så innebär det antagligen att Tesla på sikt planerar att lämna sina underleverantörer som idag tillverkar battericeller till deras bilar. Tesla har haft ett batterisamarbete med Panasonic sedan 2014 men man har även andra batterileverantörer som till exempel LG. Enligt en undersökning så är batterier och battericeller den dyraste komponenten i Teslas bilar och skulle Tesla även kunna tillverka dessa helt själva så skulle det antagligen innebära en kostnadsbesparing för företaget. Skulle Tesla börja tillverka sina batterier själva så skulle det även passa bättre med Elon Musks vision för företaget vars mål är att Tesla ska utveckla, tillverka och sälja allt gällande sina bilar själva. Oavsett hur det blir med egna batterier från Tesla så lär det antagligen dröja tills nästa årtionde innan dessa eventuellt dyker upp i nya Tesla-bilar. Varken Tesla eller Panasonic har velat kommentera CNBS:s uppgifter. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes-Benz har visat upp sin första elektriska racerbil
Kommer att börja tävla i Formel E i slutet av året

2017 meddelade Mercedes-Benz att man skulle dra sig ur racingligan DTM och istället satsa på Formel E och nu har man visat upp sin första elektrifierade racingbil. Man har döpt ekipaget till "EQ Silver Arrow 01" och det kommer att börja köra i Formel E-säsongen 2020 som drar igång i slutet av det här året. Formel E har körts i fem säsonger och konkurrenter till Mercedes, som till exempel Audi, BMW, Nissan och Jaguar, finns redan representerade i Formel E. Även Porsche kommer att dyka upp i Formel E-säsongen 2020. För att utveckla EQ Silver Arrow 01 har Mercedes-Benz tagit hjälp av en rad externa företag. Det är de italienska företagen Spark och Dallara som har utvecklat bilens chassi, Atieva har tagit fram batteriet som är byggt runt battericeller från Sony och detta har integrerats i bilen av McLaren. EQ Silver Arrow 01 ska ha 340 hästkrafter och den väger lite över 900 kilo. Detta gör att den accelerar 0 - 100 km/h på cirka 2,7 sekunder. Tumnagel
46.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gamla Nissan Leaf-batterier håller igång campingvagn
Strömförsörjning för en vecka

Nissan har tillsammans med campingvagnstillverkaren Opus tagit fram det vi ser här. Nissan har skapat ROAM som är en liten kub fylld med gamla battericeller från första generationen av modellen Leaf. Kuben kopplar man sedan ihop med vagnen Air Opus och sen har man ström som ska räcka i en vecka - om man även kör med en solpanel på 400 watt. Det finns uttag för olika prylar man kan tänkas behöva koppla in och sen ser kuben även till att ta hand om belysningen och värmen i vagnen. Skulle man behöva ladda ROAM tar det bara en timme via ett vanlig eluttag. För tillfället finns det inga planer på att börja tillverka kuben utan det är bara en demonstration kring vad man kan göra med gamla batterier. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2018

iPhone Xs isärplockad
Så stora är batterierna i de nya iPhone-modellerna

En nederländsk site har fått tag på en iPhone Xs och har nu plockat isär den. I stort ser den ut som iPhone X på insidan även om det mesta är uppgraderat. Apple vägrar alltid att prata om hur stort batteri de har så det är väl främst det vi är nyfikna på. Till skillnad mot X, som hade två battericeller, har Xs en, om än lite konstigt formad sådan. Formen gör att vi gissar att det på insidan kanske fortfarande är två. Hur som helst så är batterikapaciteten faktiskt lite mindre än i X, 2658 mot 2716 mAh. Trots det säger Apple att batteritiden ska vara längre. Andra nyheter är så klart att det sitter en A12:a istället för en A11 och så är den bättre tätad så att det inte ska komma in vatten i den. Och så har RAM-minnet ökats från 3 till 4 GB. Hur stort batterierna är i Xs Max och Xr har kommit fram genom en ansökan från Apple till tekniska myndigheter i Kina. Batteriet i Xs Max är på 3174 mAh, vilket är det största iPhone-batteriet någonsin men mindre än i de flesta Android-lurar att tala om. En intressant sak är att batteriet i Xr är på 2942 mAh, vilket är mer än i Xs. Anledningen till detta är möjligen att den telefonen har mindre teknik i sig och då alltså har mer plats. Bland annat finns det ju bara en kamera. Eftersom processor och annat är detsamma som i Xs samtidigt som upplösningen på skärmen är mindre kanske Xr kommer att ha längre batteritid än dyrare Xs. Tumnagel
33.9°
+
Roger Åberg
0

Oskar har spanat in Audi e-tron
Hur känns den live?

Vår kompis Oskar Krüger från Teknikens Värld var på plats när Audi täckte av den nya eldrivna modellen e-tron och han var snäll och svarade på ett par frågor om hur upplevelsen var. - Förutom eldriften, är det här en vanlig Audi eller något unikt? "Hade inte Audi sagt att det var en elbil hade ingen trott att det vore en. I vanlig Audi-anda är mycket konservativt och svängarna tas inte ut i onödan." - Hur känns de digitala backspeglarna? "Svårt att säga utan att ha kört bilen men visst är det en häftig detalj! Det lär bli svårt att avvänja sig att kolla ut genom rutan då skärmarna sitter på dörrarna och är i minsta laget. Värt att påpeka är att denna typ av backspeglar inte är tillåtna i USA och Kina." - Något annat som du blivit förvånad över eller som är extra coolt? "Som sagt är Audi väldigt konservativa, men även noggranna. Och just det förvånar en del, att de inte tagit några genvägar utan byggt en elbil från grunden. Det enda de inte gjort själva är battericellerna, de köps in från LG." - Är det här en Tesladödare? "Sett till förnuft, helt klart. Audi har liknande räckvidd och kostar en bråkdel av priset. Men e-tron har inte prestandan och coolheten som Tesla har. Så jag tror varken Audi, Mercedes, eller Jaguar är några riktiga Tesladödare, Tesla är fortfarande överlägset snabbast." Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Vad finns i en Tesla Model 3-battericell?
Det här

Om du är nyfiken på vad som finns inuti i en av battericellerna som driver Tesla Model 3 får du svaret här. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2017

Tesla anklagade för att orsaka batteribrist i världen
Men inte elbilars batterier, utan cylinderbatterier

Teslas batterifabrik Gigafactory byggdes för att tillverkaren skulle slippa förlita sig på andra leverantörer av grejerna, och inte stå där med skägget i brevlådan och inte ha några batterier att stoppa i sina bilar. Nu anklagas Tesla för att skapa en global brist på batterier, men inte de som driver elbilar utan cylinderbatterier - såna som vi stoppar i exempelvis våra trådlösa mojänger. Enligt den koreanska tidningen ET News kräver Teslas Model 3 så mycket av japanska Panasonic att de inte hinner tillverka andra batterier. Därför måste företag leta efter sina batterier hos andra som exempelvis Samsung och LG, och de pallar inte med den stora efterfrågan. I tidningen står det bland annat: "It is impossible to purchase cylindrical batteries within Japan, and we were even notified by Panasonic that they are not going to sell cylindrical batteries anymore. It has come to a point where we cannot even purchase products from Samsung and LG and even products from Samsung and LG that were produced in China." Tumnagel
29.7°
+
Bobby Green
0
2016

Workhorse W-15 - hybridpickup som dyker upp 2018
Försedd med range extender

En stor pickup måste inte alltid vara försedd med dieseltörstande Cummins-V8:a, det finns faktiskt alternativ. Ett av de kommande, om nu den här blir verklighet, är Workhorse W-15. Det är en pickis försedd med range extender som ska kunna köras på enbart el i upp till 13 mil. När elen i batteriet är slut laddas det av den konventionella förbränningsmotorn som sitter under huven. Liknande lösningar har vi tidigare sett i bland annat Fisker Karma, Chevrolet Volt och BMW i3. Workhorse W-15 har dubbla elmotorer - en på varje axel, så den är alltså fyrhjulsdriven. Fem sittplatser ska finnas och bilen ska ha nymodigheter som exempelvis automatisk panikbroms. Battericellerna som kommer från Panasonic ligger i golvet. Den kombinerade räckvidd med både elmotorer och förbränningsmotorn anges till 50 mil. Företaget som ligger bakom säger att bilen byggs i USA och att den ska släppas på marknaden 2018. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida