m

Asus presenterar Zenfone 8-serien
8 och 8 Flip

Asus höll låda tidigare i veckan och presenterade nya Zenfone 8-serien. Mer specifikt fick 8 och 8 Flip. Båda enheterna är utrustade med flaggskeppshårdvara som Snapdragon 888, AMOLED-skärm med hög uppdateringsfrekvens och ordentliga batterier på 4000 respektive 5000mAh samt flådigheter som hörlursuttag. Lurarna skiljer sig lite i storlek och 8 har en avlång 5,9 tum AMOLED-panel med 120Hz uppdateringsfrekvens och har en bredd på 68,5mm, vilket gör den lite mindre än Samsung Galaxy S21 med sina 71,2mm. Telefonens design är lite mer traditionell jämfört med tidigare och telefonen är utrustad med en selfiekamera i skärmens vänstra hörn och en kameramodul, I modulen sitter det två Sony-sensorer varav ena är en huvudkamera på 64 MP och andra är en vidvinkel på 12MP. Med den nya designen har det blivit möjligt att göra telefonen vattentålig med IP68-klassning. 8 Flip kommer med en lite större skärm på 6,67 tum och kör 90 Hz och är utrustad med en vridbar kameramodul på baksidan. Den vridbara modulen kommer med samma sensorer som vanliga 8, men denna ackompanjeras av en telefotokamera med 3x optisk zoom. Asus Zenfone 8 och 8 Flip kommer dyka upp i butik i slutet av maj. 8 kommer kosta mellan 7000 och 8500 kronor beroende på hur mycket ram och lagring man vill ha och 8 Flip kommer ligga på 8500 kronor. Nedan har ni lite informativa videor om telefonerna samt ett par ordentliga tittar på lurarna. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Bose släpper hörapparat
Ljudföretaget utökar sin verksamhet

Ljudföretaget Bose ger sig nu in på marknaden för hörapparater genom att släppa sin första riktiga hörapparat vilken man gett namnet "SoundControl Hearing Aids". Bose hörapparat fungerar som traditionella hörapparater men har en tillhörande app där användaren själv kan ställa in olika ljudnivåer och andra inställningar så att hörapparaten bättre kan anpassas för en specifiks användares hörselproblem. Hörapparaten drivs av traditionella batterier som används i andra hörapparater och ett batteri ska räcka i cirka fyra dagar för fjorton timmars användning om dagen. Det kommer inte gå att lyssna på musik eller ta emot samtal via Bose SoundControl Hearing Aids utan den är helt dedikerad till att bara fungera som en hörapparat. Bose SoundControl Hearing Aids är godkänd som hörapparat av det amerikanska läkemedelsverket FDA och kommer i USA att kosta cirka 850 dollar. Tumnagel
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

DxOMark börjar granska batteri i telefoner
Samsung Galaxy M51 toppar listan

DxOMark har sedan urminnes tider granskat kamerasensorer och objektiv, men har med tiden breddat granskningarna en aning och fokuserat mer på mobiltelefoners komponenter. Gänget granskar kameror fram och bak på våra enheter samt lyssnar på telefonernas högtalare. Nu har DxOMark meddelat att de börjat se vad batterierna i våra telefoner har att erbjuda. I DxOMarks batteritester undersöks enheters batteritid, hur lång tid det tar att ladda samt hur mjukvaran och hårdvaran jobbar för att förlänga batteritiden. Testandet delas upp i de tre huvudkategorierna Autonomy, Charging och Efficiency för att ge läsare bättre överskådlighet. I och med att DxOMark börjat testa batterier i telefoner så finns det givetvis en topplista där du lätt kan se vilken telefon som har bäst batteritid och listan toppas för tillfället av Samsung Galaxy M51 som får totalt 88 poäng med höga poäng i bland annat autonomy där M51 får 96 poäng och Efficiency där poängen ligger på 87. Tumnagel
41.4°
+
André Stray
0

Snubbe stoppar ett Wii i Game Boy Advanced SP
Ja, varför inte?

YouTube-kanalen StonedEdge kände att det var en bra idé att slänga in ett Wii i skalet av en Game Boy Advanced SP. Då kan man ju kanske direkt undra hur detta är möjligt och svaret på det är väl att det inte är helt möjligt då SP-skalet för detta hemmabygge fick utökas en aning. StonedEdge kallar sin konsol för Wii SPii och den har en LCD-skärm på 3,5 tum med en upplösning på 640x480. Konsolen har också ett hörlursuttag något som Game Boy Advanced SP av någon outgrundlig anledning saknade. Konsolens batterier klarar av 2,5 timmes speltid och den kör sina spel från ett microSD-kort. Wii-konsolens rörelsekänsliga kontroller är dock något som inte fick följa med i detta hemmabygge så spel som förlitar sig på dem kan ej spelas på Wii SPii. Tumnagel
40.8°
+
Frode Wikesjö
0

Tesla har en ny version av batteriet Powerwall på gång
Information om Powerwall+ har börjat skickas ut till kunder

Tesla har börjat skicka ut information om en ny version av sitt batteri Powerwall till en del kunder rapporterar Elektrek, ett batteri som man kallar för Powerwall+. Den nya versionen av Powerwall har även den en kapacitet 13,5kWh men kan leverera 9.6kW elektricitet vilket kan jämföras med de 7kW som originalversionen av Powerwall klarar av att leverera som max. I ett faktablad som Powerwall+ skriver Tesla: "Powerwall+ is an integrated solar battery system to store energy from solar production. Its integrated design and streamlined installation allow for a simple connection to any home, and improved surge power capability brings whole home backup in a smaller package. System smart controls enable owners to customize system behavior to suit their renewable energy needs." Teslas grundare Elon Musk snackade i slutet av förra månaden lite om att Powerwall 2 även skulle kunna få bättre prestanda genom en mjukvaruuppdatering. Om detta finns det dock än så länge inga ytterligare uppgifter tillgängliga. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung presenterar nya Galaxy Book Pro
I flera olika storlekar och format

Samsung har hållit lite låda och presenterat nya bärbara datorer i Galaxy Book-serien. Galaxy Book, Galaxy Book Pro och Galaxy Book Pro 360 heter de senaste tillskotten och fokus ligger på en portabel men kraftfull upplevelse. Den här gången har det satsats på att göra enheterna mer mobila med LTE och 5G-modem samt bättre koppling till Samsung-telefoner och surfplattor. Bland annat kommer du kunna spegla upp till fem appar från telefonen till datorns skärm samt använda din Samsung-platta som en andra skärm för datorn. Samtliga nya Galaxy Book-enheter kommer med elfte generationens Intel Core-processorer med Iris Xe-grafik, upp till 16GB ram och 512GB SSD-lagring. På utsidan kommer det finnas en rad användbara portar tillgängliga som HDMI, fullstor USB 3.2, USB Type-C med Thunderbolt 4, en USB-C-port samt minneskortläsare. Pro och Pro kommer gå att få med AMOLED-skärm i storlekarna 15 och 13 tum, båda med Full HD-upplösning och HDR-stöd, och Galaxy Book kör en TFT LCD-panel. På ljudfronten har enheterna ordentliga högtalare med Dolby Atmos-stöd. Batterierna i Pro och Pro 360 kommer kommer ligga på 68Wh eller 63Wh beroende på vilken skärmstorlek man vill ha och på vanliga Book ligger batteriet på 54Wh. Samtliga enheter kommer med en 65W-laddare med Type-C-plugg som inte bara kan användas för att ladda datorerna, utan även för att ladda dina andra smarta enheter. Hårdvara i all ära, men det är mjukvaran som får enheterna att sticka ut en aning. Datorerna kommer med en rad användbara funktioner som gör dem användbara i flera olika situationer. Bland annat kommer skärmarna på Pro och Pro 360 med säkerhetsfilter du kan aktivera med ett knapptryck som gör att endast du som sitter rakt framför skärmen kan se vad som visas. Vidare kan du aktivera smart brusreducering i mikrofonen som gör att störande bakgrundsljud plockas bort när du sitter i möten. Samsung meddelar att bland annat ljud gråtande barn, klick från tangentbord och hundar filtreras bort. Release kommer ske 14 maj och priserna för enheterna ser ut som sådan: Galaxy Book: 6.990 - 10.990 kronor Galaxy Book Pro: 11.490 - 15.990 kronor Galaxy Book Pro: 360 12.490 - 17.990 kronor Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

DJI presenterar Air 2S
Ny drönare med en ordentligt uppgraderad kamera

DJI har presenterat lite nytt på drönarfronten. Den här gången är det Air-serien som byggts ut med Air 2S som erbjuder en snarlik upplevelse som Mavic Air 2, fast med små designändringar och en uppgraderad kamera. Air 2S kommer med en ny sensor på 1 tum som kan ta bilder med upp till 20 MP upplösning och spela in 5,4K-video i 30 fps, eller 4K i 60 fps med 150Mbps bitrate. Med den förbättrade sensorn ska digitala zoomen förbättrats och kameran kan hantera 4 gånger zoom vid 4K-inspelning och upp till 8 gånger zoom om man sänker upplösningen till 1080p. Med den större sensorn har även vikten ökat en aning, vilket i sin tur påverkar flygtiden. Vikten ligger på 595 gram och flygtiden ligger på 31 minuter, ner från 33 minuter på Mavic Air 2. Drönaren kommer med uppgraderade sensorer för hinderdetektering och ska nu vara bättre på att upptäcka hinder som är längre bort och kan göra detta i högre hastigheter än tidigare. Drönaren ska även utrustas med uppdaterad videoöverföringsteknik som gör att videoströmmen har en teoretisk maxräckvidd på upp till 12 km. DJI Air 2S går att beställa nu via DJI:s hemsida och kommer även vara tillgänglig via välsorterade elektronikbutiker. Priset ligger på 1029 euro för standardpaketet och Fly More-samlingen, som i vanlig ordning kommer med fler batterier, ladd-hubb och bärväska, kostar 1349 euro. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Finnair vill köpa elflygplan av svenska Heart Aerospace
Små elflygplan kan komma att dyka upp på Finnairs rutter om några år

Det finska flygbolaget Finnair har tecknat ett avtal med den svenska flygplantillverkaren Heart Aerospace vilket innebär att Finnair kan komma att köpa in upp till 20 stycken av Heart Aerospace kommande modell ES-19. Det framtida inköpet är en del av Finnairs målsättning om att företaget ska bli helt koldioxidneutralt till 2045. Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, säger om avtalet med Finnair: "We have worked closely with the NEA (Nordic Network for Electric Aviation) but getting this commitment from Finnair is really important. The big challenge of building an electric aircraft isn’t just in the technology, but also building the momentum to create a project like this and building it all the way." Heart Aerospace modell ES-19 kommer att ha en kapacitet på 19 passagerare vilka man ska kunna flyga sträckor på upp till 400 kilometer på en laddning batterier. Företaget har tidigare sagt att man siktar på att ha de första ES-19 i luften någon gång runt 2025. Heart Aerospace har även planer på att i framtiden utveckla en modell som kan ta 48 passagerare. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla höjer priset på sina soltak ordentligt
Även för de som redan beställt sådana

Det har nu gått snart fem år sedan Tesla och deras dotterföretag Solar City presenterade sina så kallade soltak, tak tillverkade av solcellspaneler. Utrullningen av dessa har dock gått extremt långsamt och nu rapporterar Elektrek att Tesla beslutat sig för att höja priset ordentligt på soltaken, även för de kunder som sedan tidigare beställt sådana. I ett mail till kunder som tidigare beställt soltak från Tesla så uppger Tesla att man kommer att skicka ut ett nytt kontrakt med ett nytt pris som kunden måste underteckna för att få sitt soltak installerat. Kunden kan även välja att helt avbeställa taket. Ni hittar mailet i sin helhet här nedanför. Det sista stycket kanske kan ses som ett förtäckt hot om att godkänna det nya priset snabbast möjligt om man inte vill hamna sist i kön för soltaks-installationer. "We have increased the price of Solar Roof and have added adjustments for individual roof complexity. Learn MoreYou will receive an email in the next 1-2 days when your new agreement is ready for your review and acceptance before moving forward. If you are no longer interested in moving forward with Solar Roof, you can cancel your order by logging into your Tesla Account and your deposit will automatically be refunded.We will be prioritizing customers based on the order in which they accept their updated agreements." Det handlar inte om några små prishöjningar, The Verge har varit i kontakt med en kund som uppger att priset på installationen av soltaket gått upp från 35.000 dollar till 75.000 dollar medan priset för batterierna gått upp från 30.000 dollar till 35.000 dollar. Tesla uppger att prishöjningen beror på takens komplexitet men Elektrek skriver att prishöjningarna verkar ha skett oavsett hur komplext eller enkelt ett tak anses vara. Tesla har än så länge inte kommenterat prishöjningarna av soltaken publikt, något som kanske beror på att Tesla förra året lade ner hela sin pr-division och inte har svarat på förfrågningar från media på över ett år enligt The Verge. Tumnagel
-11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Kolla in tekniken bakom Liliums elektriska VTOL-flygplan
Flygplanet som startar och landar som en helikopter

Förra veckan presenterade den tyska flygplanstillverkaren Lilium sin första flygplansmodell avsedd för försäljning och i det här inslaget kan ni kolla in lite mer om tekniken bakom detta. Det handlar om ett eldrivet så kallat VTOL-flygplan, "Vertical Take-Off and Landning", vilket innebär att flygplanet inte behöver några landningsbanor för att starta eller landa. Lilium Jet är avsett att flyga sex passagerare plus en pilot på cirka 3000 meters höjd. Flygplanet har en maxhastighet på 280 km/h och en räckvidd på cirka 250 kilometer. I videoklippet ovan går ingenjörerna på Lilium bland annat igenom flygplanets arkitektur, kontrollsystemet, batterierna samt flygplanets motorer. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes EQS ska ha räckvidd på 77 mil
Nu snackar vi!

Mercedes fortsätter sakta men säkert på elbilsspåret och i augusti är det dags för en elektrisk version av S-klass. EQS som den heter har man inte riktigt visat upp, men nu har man berättat lite fakta om den i alla fall. Man lovar en imponerande räckvidd på upp till 77 mil under WLTP-cykeln (lite beroende på modell och utrustning) och det uppnår man bland annat med ett cd-värde på 0,2, vilket betyder att man har rekordlågt luftmotstånd. Mercedes säger att det är det lägsta någonsin för en produktionsbil. Förbrukningen på den klenare versionen (med 333 hästar) kommer att ligga på mellan 16 och 19,1 kWh/100 km och den starkare versionen på 523 hästar kommer att ha en förbrukning på 16,9 till 20 kWh/100 km. Riktigt bra om det stämmer. Man lovar även en ännu starkare modell lite längre fram. Batterierna kommer att finnas i två storlekar på 90 och 107.8 kWh. Bilen kommer att ha ny batteriteknik som är utvecklat av Mercedes själva och som innehåller en hel hög med nyheter som bland annat gör att man kan packa batterierna tätare. EQS kommer som sagt i augusti och det är lovande att andra än Tesla har ny batteriteknik på gång! Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Apple ska använda Teslas Megapack i ny anläggning
Batterifarm ska lagra energi som räcker till 7000 hem

Apple har meddelat att man kommer att bygga en ny anläggning för att lagra elektricitet från den solenergi som genereras från solpaneler på Apples solfarm California Flats och Apples huvudkontor i Cupertino. Elektriciteten kommer att lagras i Teslas enorma batterier Megapack och ska kunna lagra upp till 240 megawattimmar. Den lagrade energin ska användas för att driva Apples huvudkontor i Cupertino och är en del i Apples mål att bli helt koldioxid-neutrala till 2030. I ett pressmeddelande skriver Apple att energin som lagras skulle kunna driva 7000 hem under en dag. Apple skriver att 110 av deras partners är inblandade i byggandet av deras nya batterianläggning men nämner inget om att Teslas Megapack ska användas för lagring av solenergin. Inte heller Tesla har kommenterat detta men i ett email till The Verge bekräftar Monterey County planeringschef att det är Teslas batterier som kommer att användas i Apples batterifarm. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Demonstration av den eldrivna brandbilen
Har dieselgenerator som kan ladda batterierna

En av Rosenbauers eldrivna brandbilar var nyligen och besökte Tucson Fire Department i Arizona för att visa upp sig lite. Under skalet finns en elmotor från Volvo på varje axel och en tvåstegad växellåda inbyggd i varje motor. Dessa får kraft från batteripack på 50 upp till 100 kWh. Ombord finns även en sexcylindrig dieselmotor som fungerar som en generator till batteripacken om det skulle behövas. Man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW och har man det största batteriet ska man kunna gå från 50 till 80 procent på en timme. En vanlig brandbil av detta slag kostar runt 700.000 dollar, den eldrivna ligger istället på över en miljon dollar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar EV6
Kommer i snabb GT-version

Kia har rätt nyligen gjort om hela sitt varumärke och nu kommer deras första bil som är byggd på en plattform byggd helt för elbilar. Den heter EV6 och för att verkligen visa att man menar allvar så släpper man en vanlig version och en GT-version som gör noll till hundra på 3,5 sekunder och en toppfart på 260 km/h. Man lovar också snabb laddning med 800V / 350 kW som ska leverera från 10 till 80 procent laddning på 18 minuter och möjligheten att lägga till 10 mil på 4,5 minuter. Man lovar även räckvidd på upp till 51 mil. Tumnagel
53.6°
+
Roger Åberg
0

Kolla in när ISS dumpar tre ton med batterier
Kommer att ligga i omloppsbana runt jorden i två till fyra år

Här kan ni kolla in hur det såg ut när den internationella rymdstationen gjorde sig av med förbrukade batterier som man inte längre hade någon användning för. Pallen ska ha vägt 2,9 ton och ska vara den största "soptömningen" som skett från ISS enligt SpaceFlightNow. Ombord på pallen fanns 48 stycken uttjänta batteripack med nickelbatterier vilka de senaste åren blivit ersatta av 24 nya batteripack med litium-jon-batterier. Pallen med de gamla batterierna förväntas ligga i omloppsbana runt jorden de kommande två till fyra åren och kommer sakta men säkert att närma sig jordens atmosfär där de sedan förväntas brinna upp. Här nedan kan ni kolla in videoklipp och stillbilder från batteridumpningen. Tumnagel
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

VW ska bygga 18.000 laddstolpar i Europa
Och alla bilar ska rulla på samma plattform med samma OS

Volkswagen har hållit hov och där berättade man bland annat att man storsatsar på fabriker för batterier och gör en gigantisk deal med Northvolt. Men man berättade även lite andra intressanta saker. De två nuvarande plattformarna för elektriska bilar kommer att bli en. För fossilbilar har man använt och använder än i dag plattformarna MQB och MLB där MQB är för mindre och mellanstora bilar som Golf, A3, Passat och Tiguan och MLB är för större bilar främst från Audi och Porsche men också bilar som Touareg och Cayenne. Audi e-tron, som inte är en elbil från grunden bygger på MLB. För elbilar har man använt MEB för folkliga bilar som ID.3, ID.4, Enyaq och Q4 e-tron medan PPE-plattformen är för större och lyxigare bilar och där har vi hittills fått se Audi e-tron GT och Porsche Taycan. Nu satsar man istället på en och samma plattform för alla elbilar och den kommer att komma 2024 och heta SSP. Att ha en och samma plattform för så stor bredd av bilar är så klart inte lätt att genomföra, men det har stora fördelar när det gäller utveckling eftersom man kan fokusera all kraft på en sak. Observera att detta endast gäller elbilar, fossilbilarna kommer att fortsätta byggas på MQB och MLB. Nytt är också att Volkswagen kommer att storsatsa på sitt VW.OS och ska anställa 10.000 utvecklare till plattformen. MEB kör operativsystemet i dag och nästa år ska PPE-plattformen kommer med och 2024 är det SSP och VW.OS 2.0 som gäller. Det gemene man kanske inte vet är att väldigt lite av mjukvaran som finns i bilar görs av tillverkarna, när VW.OS 2.0 finns skulle man kunna tro att VW själva gör all mjukvara men då är planen att 60 procent ska vara skapat inhouse. I dag är den siffran 10 procent. Det är här Tesla har en stor fördel där man inte jobbar med att koppla ihop mjukvara från en stor mängd underleverantörer utan helt enkelt gör sin egen grej. Det är en bra sak, och det verkar VW nu ha fattat. Volkswagen berättade även att man kommer att storsatsa inte bara på batteritillverkning utan också på laddstolpar. Till 2025 ska man femdubbla antalet stolpar som deras kunder har tillgång till och då ska det finnas 18.000 laddstolpar i Europa. Ett rejält lyft alltså. Som jämförelse hade Tesla i slutet av förra året drygt 23.000 laddstolpar över hela världen, så det är en rejäl satsning. Tumnagel
50.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen beställer batterier för 140 miljarder av Northvolt
Ska även bygga flera egna batterifabriker

Det svenska företaget Northvolt som tillverkar litiumjonbatterier för elbilar och för lagring av energi har nu fått en jätteorder av Volkswagen på motsvarande 140 miljarder kronor. Dels ska Northvolt leverera batterier till den tyska biltillverkaren men i summan ingår också att Volkswagen köper Northvolts andel i den gemensamma batterifabriken i Tyskland som ska stå klar 2025. Volkswagen planerar att även bygga batterifabriker i Polen eller Tjeckien och i Spanien eller Portugal. Northvolts fabrik i Skellefteå ska även byggas ut till en total kapacitet på 40 GWh. Tumnagel
66.7°
+
Bobby Green
0

Alpha visar eldriven pickup
Denna vill man ju också ha

I datorns värld kan man skapa vad som helst nu för tiden. Därför är det inte direkt svårt för elbilsstartupen Alpha att fortsätta trycka ur sig modeller som folk verkar vilja ha, det är när de måste bygga dem som det jobbiga börjar. Hur som helst så har de nu även presenterat en pickup baserad på modellen Ace som vi tidigare har skrivit om. Den här kallar man för Wolf och den ser väl ut som väntat - det vill säga stencool. Designen är härligt retrokantig och det enda jag saknar är två svinlånga antenner som sticker upp precis bakom hytten. Under skalet ska samma grejer som i Alphas övriga modeller sitta vilket innebär batteripack från 75 till 85 kWh och räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorerna kan driva antingen framhjulen eller alla fyra. På dragkroken ska man få hänga upp till 1,3 ton. Flaket mäter 1,65 meter på längden och 1,49 på bredden. Det finns även en frunk för ytterligare förvaring. Bilderna visar också att man kan montera en stor solpanel där bak för att få lite extra juice till batterierna. Prislappen börjar på 36.000 dollar och man ska kunna reservera ett exemplar nu. När, och om, denna blir verklighet återstår att se. Tumnagel
49.4°
+
Bobby Green
0

Svenska Awake släpper tredje generationens bräda
Och sänker priserna kraftigt

Svenska Awake gör wakeboards som går på el och de är fantastiskt roliga, jag provkörde i somras och önskar att jag hade råd med en. Nu släpper de generation tre, som de kallar för Rävik 3. På den är skrovet fått lite ny design som erbjuder lite lite annorlunda viktfördelning och ger lite annorlunda karaktär till brädan. Man har även skapat en ny ESC (electronic speed controller), gjort om fjärrkontrollen och byggt en helt ny borstlös motor. Rävik 3 är i stil mellan de tidigare modellerna One (som är mer glida) och S (som är mer sportig). Prislappen ligger på 11.900 euro (plus moms) med standardbatteriet, vilket kan tyckas mycket. Men eftersom man har fått fart på produktionen nu (med ny fabrik på 1000 kvadratmeter) så är det en rejäl prissänkning mot tidigare, ner ungefär 5000 euro. Även Rävik One och S har fått rejält sänkta priser. Så inte lika blodigt som förut alltså, och som sagt väldigt, väldigt roligt. Alla inställningar för brädan görs i en app och det går att köpa till extra batterier om man vill köra länge. För transparensens skull, vår säljare Fredrik är posterboy för Awake och väldigt duktig på att köra, som ni ser på bilderna ovan och videon nedan. Och som ni ser behöver det inte vara 30 grader varmt för att vara roligt! Tumnagel
48.3°
+
Roger Åberg
0

Fisker skrotar planerna på solid state-batterier
Var för svårt att få till dem

I början av januari 2018 meddelade biltillverkaren Fisker att man höll på att forska kring solid state-batterier i elbilar. Nu får vi dock reda på att man lägger ned dessa planer. Det är helt enkelt för svårt att få till dem på ett bra sätt och enligt Henrik Fisker är tekniken minst sju år bort i tiden. Så här säger han till The Verge: "It’s the kind of technology where, when you feel like you’re 90 percent there, you’re almost there, until you realize the last 10 percent is much more difficult than the first 90. So we have completely dropped solid-state batteries at this point in time because we just don’t see it materializing. So, as we got toward the end of this — or let’s put it, as we got close to understanding fully this technology, we realized that it was much more difficult than we had predicted and expected in the beginning as we were very excited about some of the early things we were doing." Solid state-batterier har fasta elektrolyter istället för flytande och de ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier. De ska dessutom ha en högre energitäthet vilket gör att man kan ta fram både mindre och lättare batterier än litiumjonbatterier som fortfarande är lika kraftfulla. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Framework är en modulär laptop
Som du kan bygga ihop själv

Framework är ett amerikanskt startupföretag som utvecklat en slags modulär laptop som man hoppas ska kunna göra det enklare för köparna att uppgradera sina datorer med olika komponenter istället för att köpa nya. I sitt grundutförande har Frameworks laptop en skärm på 13,5 tum med en upplösning 2256x1504 pixlar, en 11:e generationens intelprocessor, upp till 64GB RAM och SSD-lagring på upp till 4TB. Dessutom finns det en webbkamera på 1080p 60fps samt ett batteri på 55Wh. Tanken bakom Frameworks laptop är att användare inte bara ska kunna byta processor, RAM och lagrings-komponenterna utan även kunna uppgradera skärmen, batterier, kontakter/portar och webbkameran. Varje dator som säljs är försedd med en QR-kod som ska göra det smidigt att beställa hem komponenter till den konfigurationen användaren önskar i framtiden. Frameworks laptop ska gå att köpa monterad eller i en version som användaren får bygga ihop själv. De kommer att säljas tillsammans med antingen Linux, Windows 10 Home eller Windows 10 Pro. Man hoppas kunna börja leverera de första Framework-datorerna någon gång i sommar men vad det handlar om för priser för dator och de olika komponenterna finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida