m

Så blir Teslas batterier till
Söker folk

Tesla har släppt följande videoklipp som visar lite hur deras batterier blir till för att försöka locka till sig fler personer som vill jobba med just batteriutveckling hos dem. Gammalt bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

JLab presenterar hörlurar som fästs på glasögonen
Om man inte vill ha något i öronen

Vi har tidigare sett lite olika varianter på glasögon med inbyggda hörlurar men företaget JLab satsar istället på hörlurar som fästs på ett par glasögon. Hörlurarna kallas för JBuds Frames och består av ett par minimala nedåtriktade högtalare som fästs på glasögonskalmarna och därefter beamar ner ljudet i användarens öra. Det här innebär givetvis att användaren även kommer att höra vad som sker i sin omgivning, något som vara att föredra ibland men mindre önskvärt vid andra tillfällen. Enligt JLab ska det som spelas ur hörlurarna hur som helst inte uppfattas av andra än personen som bär dem. Det finns mikrofoner i varje enhet så det går även att använda dem om man vill samtala via den mobilen till vilka hörlurarna är kopplade via bluetooth. JBuds Frames är IPX4-klassade vilket innebär att de ska klara sig i regn. Batterierna uppges räcka för upp till åtta timmars musiklyssnande på en laddning och laddas upp via den tillhörande batteriladdaren som syns på bild här nedanför. JLabs glasögon-hörlurar släpps någon gång under våren och kommer att kosta runt 50 dollar. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple sägs ha snackat med Hyundai om att utveckla en bil
Verkar även ha tagit upp frågan med andra biltillverkare

Det fortsätter att komma rykten om Apples bilplaner och nu uppger CNBC att Apple diskuterat utvecklingen av en bil med sydkoreanska Hyundai Motors. Det är en talesperson får Hyundai Motors som säger att Apple varit i kontakt med dem angående om att utveckla både en bil och batterier tillsammans med Apple. Det verkar dock som om Apple även ska ha varit i kontakt med andra biltillverkare och diskuterat sina framtida bilplaner. Talespersonen säger: "We understand that Apple is in discussion with a variety of global automakers, including Hyundai Motor. As the discussion is at its early stage, nothing has been decided." Korea Economic Daily har tidigare rapporterat att Hyundai och Apple för diskussioner om ett samarbete om att utveckla en bil tillsammans och att denna i så fall skulle kunna presenteras 2027. Hyundais aktie påverkades väldigt positivt av uppgifterna om att företaget för diskussioner med Apple om ett bilsamarbete. Sedan den sydkoreanska börsen öppnades i morse har aktien stigit med nästan 20 procent. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung presenterar fjärrkontroll med solcellsladdning
Går även att ladda upp via USB-C

Samsung har börjar visa upp lite grejer som vi antagligen kommer att få kolla in lite närmare på CES-mässan som snart drar igång. Bland annat har företaget släppte lite information om fjärrkontrollen Eco Remote Control vars inbyggda batteri går att ladda upp med hjälp av solen. Det innebär att användare av fjärrkontrollen inte kommer att behöva byta batterier till fjärrkontrollen vilket kanske resulterar i någon slags vinst för miljön. Skulle sol saknas så kommer det även gå att ladda Eco Remote Control via USB-C. Samsung uppger att fjärrkontrollens inbyggda batteri ska räcka i runt sju år, samma tid som Samsung räknar med att användare vanligtvis använder en tv-apparat innan denna byts ut. Eco Remote Control kommer att leveras med de 4K- och 8K-QLED-modeller som Samsung planerar att släppa i år. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Specifikationerna för Hyundai Ioniq 5 läcker ut
Elbilen får 45 mil som räckvidd

Hyundais kommande elbil heter Ioniq 5 och nu har en hel del specifikationer kring denna läckt ut på nätet. Bland annat får vi reda på att den kommer ha fyrhjulsdrift, bjuda på 313 hästar, göra 0-100 km/h på 5,2 sekunder och ta sig 45 mil på en laddning. Den får även en 800-voltsteknik som ska göra att man kan ladda från 20 till 80 procent på bara 15 minuter. För att ge batterierna lite extra juice ska det även finnas solceller på taket. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Elon Musk uppger att han ville sälja Tesla till Apple
Men Tim Cook ville inte träffa honom

Teslas vd Elon Musk sa igår på Twitter att han en gång i tiden funderade på att sälja Tesla till Apple. Det hela ledde dock aldrig till något mer än en tanke då Apples vd Tim Cook inte ska ha velat träffa Musk enligt honom själv. Det har tidigare gått rykten om att Tesla skulle kunna säljas till Apple men detta ska vara första gången Musk själv säger något om en sådan potentiell affär. Stämmer det som Musk säger så skulle Apple eventuellt ha kunnat köpa Tesla för en tiondel av vad företaget värderas till idag enligt Musk. Musk kommenterade även ryktet som uppger att Apple ska släppa en bil 2024 och att detta ska förses med ett så kallat monocell-batteri. Enligt Musk skulle det vara "elektrokemiskt omöjligt" då ett sådant batteri inte skulle ha den volt-styrka som krävs för att driva en bil. Istället föreslår Musk att det kanske skulle vara batterier liknande Teslas egna som ryktena handlade om och skriver på Twitter: " Tesla already uses iron-phosphate for medium range cars made in our Shanghai factory.- A monocell is electrochemically impossible, as max voltage is ~100X too low. Maybe they meant cells bonded together, like our structural battery pack?" Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple ryktas lansera egen bil 2024
Elbil med batterier utvecklade av Apple

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Apple siktar på att lansera en självkörande bil 2024. Enligt uppgifterna ska det handla om en elbil som kan komma att förses med batterier som utvecklats av Apple själva. Det ska handla om "nästa generations" batteriteknik och om detta skriver Reuters: "As for the car’s battery, Apple plans to use a unique “monocell” design that bulks up the individual cells in the battery and frees up space inside the battery pack by eliminating pouches and modules that hold battery materials.Apple’s design means that more active material can be packed inside the battery, giving the car a potentially longer range. Apple is also examining a chemistry for the battery called LFP, or lithium iron phosphate, the person said, which is inherently less likely to overheat and is thus safer than other types of lithium-ion batteries." Vidare sägs det att en eventuell bil från Apple kommer att förses med diverse teknik som till exempel olika Lidar-sensorer men det nämns inget om i vilken omfattning bilen skulle kunna bli självkörande. De flesta verkar dock utgå från att bilen kommer att bli självkörande då Apple tidigare har bekräftat att man utvecklar system för den typen av bilar. Initialt verkar det som om Apple, om de här ryktena stämmer, satsar på att göra en bil för konsumentmarknaden och inte bygga någon egen taxitjänst med självkörande bilar, något som till exempel Googles Waymo pysslar med. Det har ryktats om Apples bilprojekt Project Titan sedan 2014 och Apple har väldigt sällan kommenterat något om ett eventuellt bilprojekt officiellt. Även det här ryktet bör tas med en nypa salt och Trip Miller från Apple-ägaren Gullane Capital Partners säger: "It would seem to me that if Apple develops some advanced operating system or battery technology, it would be best utilized in a partnership with an existing manufacturer under license. As we see with Tesla and the legacy auto companies, having a very complex manufacturing network around the globe doesn’t happen overnight." Hur som helst, Apple verkar på ett eller annat sätt sugna på att ge sig in på fordonsmarknaden. Exakt hur det kommer att se ut återstår att se och håller Apple på och utveckla bilbatterier så kan det säkert vara till nytta för hela branschen. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Vi svarar på era frågor om AirPods Max!
Och testar mikrofonen!

Nu har vi lekt med AirPod Max i ett drygt dygn och börjar kunna svara på era frågor. Så här kommer svaren, eller försök till svar, på några av de frågor som ni ställde i vår unboxingartikel. Svaren finns i kortare textform här nere och med lite längre utläggning där uppe. Missa inte test av mikrofonerna på AirPods Max, Bose NC 700 och Sony WH-1000XM4! strmnzro har en hel hög med frågor. Först undrar han vad vi tycker om lightningkontakten jämfört med USB-C som konkurrenterna har. Svaret är helt enkelt att USB-C hade varit bättre men att det är ok med lightning eftersom köparna till stor del är iPhone-ägare. Om man har hoppat över till trådlös laddning så måste man ändå ha en sladd med sig även med USB-C. Sen undrar han om det är risk för att kåporna slår i varandra och repas när de viks. Ja, de kommer att slå i varandra men vi tror inte att de kommer att repas i första taget. strmnzro undrar om det skapas tryck ovanför öronen då kåporna pivoterar där istället för en central axel och det är inget vi känner av. Han undrar även om det får plats en laddsladd i fodralet och om fodralet skyddar bra. Laddsladd får inte plats och det hade väl varit att ta i att säga att fodralet skyddar bra. Det skyddar, men inte så bra. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Idag är det Brandvarnardagen!
Kolla så att din brandvarnare fungerar

December och januari är de månader då flest spis-och eldstadsrelaterade bränder uppstår. Vi hänger mer i köket, har levande ljus och eldar i öppna spisen. För att uppmärksamma kring farorna är 1 december, idag alltså, Brandvarnardagen. Dagen är till för att uppmana allmänheten att testa sina brandvarnare för att kolla att de fungerar som de ska. En så enkel sak som att byta batterier kan göra en stor skillnad. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

iFixit plockar isär MacBook Air och Pro
En fläkt mindre, typ

iFixit har nu äntligen plockat isär nya MacBook Air och MacBook Pro. Och det är förvånansvärt lite saker som skiljer faktiskt. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Ford funderar på att tillverka sina egna elbilsbatterier
Måste för att hinna med i utvecklingen

I juli sa den före detta Ford-vdn Jim Hackett att Ford inte såg några fördelar med att tillverka sina egna battericeller till elbilar. Nu verkar man dock ha vänt i frågan och den nuvarande vdn Jim Farley bekräftar att de funderar på att ta fram batterier själva. Det är nödvändigt eftersom elbilsförsäljningen har börjat ta fart och ser man då inte till att tillverka fler batterier kommer man inte hinna med utvecklingen. Tesla har som ni säkert alla redan vet egna batterifabriker och investerar mycket i detta. General Motors och Hyundai har också hoppat på det tåget. Båda sistnämnda planerar att sälja en miljon helt eldrivna bilar om året år 2025. Volkswagen räknar med tre miljoner om året samma tid. Så det kommer att behövas en hel del batterier för att täcka allas behov. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

General Motors återkallar Chevrolet Bolt EV
Årsmodell 2017 till 2019

General Motors (GM) har valt att återkalla närmare 69 000 Chevrolet Bolt EV av årgångarna 2017 till 2019. Detta efter fem Bolt-bilar började brinna i samband med att batterierna laddades till maximal kapacitet. För att lösa problemet har GM uppdaterat batteriets mjukvara som nu ser till att batteriet inte laddas mer än upp till 90 procent av sin maximala kapacitet. Återförsäljare för dessa återkallade modeller kommer från och med nästa vecka börja kunna uppdatera batterierna med den nya mjukvara. Fram tills man får sitt batteri uppdaterat råder den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA att man parkerar sin Chevrolet Bolt EV utomhus, på avstånd från bostäder. Tumnagel
33.8°
+
Frode Wikesjö
0

DJI presenterar Mini 2
Bättre bild och längre räckvid

Dji har levererat lite nyheter och den här gången handlar det om minidrönaren Mini 2. Enheten har praktiskt taget samma design som förra årets Mini och har samma låga vikt på 249 gram, men har begåvats med trevligheter som förbättrad räckvidd samt möjlighet att spela in i 4K-upplösning. Mini 2 kommer med en DJI:s OcuSync 2-koppling som ska ge användaren 2,5 gånger längre räckvidd än tidigare, mer specifikt 10 kilometer, och ska vara mer stabil än tidigare. Stabiliteten kan vara trevlig då motorerna uppdaterats och drönaren har en maxhastighet på 57 kmh. Den nya drönaren kommer med uppdaterad videokapacitet och kan spela in 4K-video i 30fps med en bitrate på 100Mbps, vilket är en ordentlig uppgradering från 2,7K/30P med 40Mbps som Minin hade. 1080p/60fps är givetvis fortfarande tillgängligt. Drönaren kan även fånga RAW-bilder i stället för bara JPG. DJI Mini 2 finns tillgänglig att köpa hos DJI precis nu och priset ligger på 479 euro för basversionen och siktar du på att flyga massvis finns även Fly More-paket för 619 euro där du får med extrabatterier och laddningsstation. Nedan har ni Peter McKinnon och CNET som snackar om den nya drönaren. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

UBL är ett positioneringssystem som fungerar under vatten
Kanske kan bli havens GPS

Forskare på MIT har utvecklat ett system som kanske skulle kunna fungera som ett slags GPS-system för saker som befinner sig under vattenytan i framtiden. GPS- och andra positioneringssystem som används för att positionera saker här på jorden fungerar väldigt dåligt under vatten då vattnet bryter ner radiovågorna som dessa system förlitar sig på. Systemet forskarna nu har utvecklat kallas man för Underwater Backscatter Localization (UBL) och det förlitar sig på akustiska signaler som reflekteras mot så kallade piezoelektriska mottagare som de träffar. På det sättet har forskarna lyckats att positionera saker som befinner sig under vattenytan. Det finns redan idag sändare som kan positionera till exempel valar under vattenytan men dessa kräver batterier vilket inte behövs i de så kallade PAB-mottagarna (Piezo-Acoustic Backscatter) som MIT utvecklat till sitt UBL-system. I en rapport skriver forskarna om mottagarna: "In contrast to traditional underwater acoustic communication systems, which require each sensor to generate its own signals, backscatter nodes communicate by simply reflecting acoustic signals in the environment. These nodes can also power up by harvesting energy from acoustic signals. Thus (...) UBL would enable us to build a long-lasting, scalable, battery-free underwater GPS." UBL fungerar både i teorin och praktiken men det finns vissa hinder kvar som måste lösas innan vi eventuellt skulle kunna få se en helt fungerande UBL-lösning för positionering under vattenytan. Bland annat så fungerar ljudsignaler dåligt på grunda vatten då de kan studsa fram och tillbaka mellan botten och vattenytan. Vidare så kan piezoelektriska material vara svåra att arbeta med då det bland annat är svårt att bestämma när dessa ska "vakna upp" och reflektera ljudsignaler. Skulle forskarna lösa de här problemen och utveckla en kommersiellt gångbar lösning för UBL-system så skulle systemet bland annat kunna användas för att göra det enklare att kartlägga världshaven. I dagsläget uppskattas det att 80 procent av världshavens bottnar än så länge in kartlagts. Systemen skulle vidare kunna användas för att positionsbestämma olika typer av undervattensfarkoster, marint liv och annat som man vill hålla koll på var det befinner sig. Här nedan hittas ett klipp från MIT där de visar upp och beskriver sina PAB-mottagare lite närmare. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite annorlunda batterifight mellan mobiler
ROG Phone 3 och iPhone 12 vinner på olika sätt

I elbilsvärlden gillar man att prata om hur stora batterier man har i bilarna, men det man pratar mindre om och som nästan är viktigare är hur mycket bilarna drar per mil. Om bilarna drar mycket per mil kan man kompensera det med större batterier, men då blir bilarna tyngre och dyrare och det är ju inte så bra. Beroende på vad man ska ha bilen kan det vara bättre med en liten bil som är snål och som inte behöver så stort batteri och därmed blir billigare att köpa. Helt enkelt många parametrar att hålla koll på och ta ställning till. I mobilvärlden har 5G och skärmar med hög uppdateringsfrekvens gjort att strömförbrukningen stuckit iväg, vilket många tillverkare har löst genom att stoppa in batterier med fler mAh. Visst har tillverkarna också blivit bättre på att få in fler mAh på mindre yta, men det har också gjort att telefonerna vuxit. ASUS har stoppat in ett monsterbatteri på 6000 mAh i sin ROG Phone 3 men mer normalt är batterier på runt 4500 mAh som Samsung Galaxy Note 20, OnePlus 8T och OnePlus 8 Pro har. Mindre hittar vi i iPhone 11 Pro Max, trots att den väger mer, nämligen 3969 mAh. Minst i det här gänget både till storlek, vikt och mAh är iPhone 12 som har ett batteri på 2815 mAh. Inte så oväntat så vinner ROG Phone 3 det här testet och lyckas hålla igång i över 10 timmar. En timme sämre är iPhone 11 Pro Max, trots att batteriet bara är två tredjedelar så stort. iPhone 12 med sitt pluttbatteri lyckas faktiskt hålla igång lika länge som OnePlus 8 Pro och Samsung Galaxy Note 20 trots att iPhone bara har 62 procent av batterikapaciteten som de andra telefonerna. Hemligheten är att iPhone drar mindre per minut som den är igång och skillnaden är rätt stor. Alla Android-telefoner ligger mellan 9 och 10 mAh per minut, iPhone 11 ligger på dryga 7 mAh/min och iPhone 12 på dryga 6 mAh/min. Om en iPhone 12 hade fått ett batteri på 6000 mAh hade det alltså räckt i över 16 timmar. Tyvärr så kommer inte iPhone 12 Pro Max att spöa iPhone 11 Pro Max eftersom batteriet är mindre i den nyare telefonen. En strömsnål telefon gör att man kan göra dem mindre och det är därför vi får se en iPhone 12 mini i år. Den telefonen rycktas ha ett 2227 mAh stort batteri vilket ger den solklart minst i det här gänget, med bred marginal. Enligt Apple ska minin ha cirka 15 procent sämre batteritid vilket borde göra att den hamnar på runt 6,5 timme i testet ovan i videon. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Även Xbox Series X är här!
Vad vill ni veta?

Det var egentligen tänkt att den här lilla förhandstitten skulle publiceras på fredag, men gårdagens Playstation 5-fest verkar gett Microsoft lite panik och justerat embargodatumet för unboxing av Series X. Eller så beror datumskiftet av någon annan anledning, men jag väljer att tolka det hela som rädsla. Det är säkert fel, men vem bryr sig egentligen. Hur som helst trillade konsolen in nyligen och vi har petat på både konsol och kontroll för att få feeling för hur den kommer vara att använda. Vi börjar med konsolen. Som vi skrev i PS5-titten så har Sony och Microsoft lite annorlunda tänk när det kommer till design. Sony kör på en mer futuristisk och bombastisk design medan Microsoft kör på lite mer säkra kort och erbjuder ett kylskåp i miniformat. Undertecknad har en förkärlek för minimalistisk design, så utseendemässigt vinner Series X. Formen är dock ganska otymplig och lär göra den svår att placera i vid TV:n. Oavsett om enheten ligger eller står kommer höjden och bredden ställa till problem. När det kommer till portar och utgångar så är det inga konstigheter. På baksidan sitter det hål för strömkabel, ethernet, två USB-A-portar och HDMI. En stor klapp på axeln ska Microsoft ha för att göra en förenklad process för att uppgradera lagringsutrymmet. Som ni ser på bilden på baksidan har enheten utrymme för Storage Expansion och om du behöver mer utrymme än vad som erbjuds är det bara att köpa en sådan modul och peta in. Det hela känns lite retrokonsol med minneskort, men funkar det så funkar det. På framsidan sitter hål för skiva, USB-port, kopplingsknapp för kontrollen och startknapp uppe i vänstra hörnet. När det kommer till kontrollen så har det till synes inte skett några större förändringar jämfört med kontrollen till Xbox One, men några trevliga detaljer har lagts till. Med nya Series X | S-kontrollen har Microsoft dragit inspiration från sin Elite-kontroll. Mer specifikt har d-paden fått ny form och design som gör det lättare att klicka in diagonal riktning än med ett vanligt styrkors. Designen på kontrollen har blivit lite rundare rent allmänt och triggerknapparna har fått lite extra kärlek i form av texturerad gummiyta. På knappfronten är det inte heller mycket nytt, men enheten fått en delningsknapp som låter dig snabbt fånga video eller bild från det du spelar och dela detta med nära och kära. Den nya kontrollen känns väldigt mycket som den gamla, men jag uppskattar ändå att de petat in bättre styrkors och mer textur på triggerknapparna. Det har inte varit ett problem tidigare, men det är ändå små trevliga förbättringar som hjälper helhetsupplevelsen. Vikten och formen gör för övrigt att kontrollen känns som att den går att använda under längre perioder, vilket är trevligt då det definitivt kommer hända. Något som jag inte förstår är Microsofts förkärlek till vanliga batterier. Precis som tidigare är det vanliga AA-batterier som gäller för att ge kontrollen ström och vill man ha ett uppladdningsbart batteri så får man lägga ut ytterligare 250-300 kronor vid release. Sure, vanliga batterier räcker länge, men uppladdningsbart batteri är bra mycket smidigare att hantera. Jag har en tendens att låta saker som fått batteritorsk ligga och samla damm än att byta batterier. Det kanske säger mer om mig än Microsofts beslut att fortsätta använda vanliga batterier. Allt som allt. Jag gillar designen på Series X, men formen kan vara lite knepig om man vill få in den i en TV-möbel. Kontrollen har få stora nyheter, men detaljändringarna är ändå trevliga tillskott. Det ska bli trevligt att få sätta sig med konsolen och nöta järnet. En ordentlig recension av Series X kommer senare och om det är något ni undrar över om konsolen så är det bara att plita ner frågorna i kommentarerna. Tumnagel
48.6°
+
André Stray
0

Tillverkningskostnaden för elbil samma som för vanlig bil 2024
Enligt ny analys

Analysfirman UBS hävdar att elbilar kommer att vara lika "biliga" att tillverka som bilar med förbränningsmotor år 2024. Idag är det batterierna i elbilar som kostar riktigt mycket pengar, men den extra kostnaden väntas dyka till 1900 dollar per bil år 2022 för att sedan inte vara någon extra kostnad alls år 2024. Det skulle ju i sin tur kunna innebära att elbilarnas pris börjar ta sig ner på förbränningsbilarnas nivå. Något som säkert är välkommet av många. Enligt Tim Bush från UBS kommer det inte finnas många anledningar att köpa en ny förbränningsbil efter 2025. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Mrwhosetheboss dränerar iPhone-batterier
Från XR till 12 Pro

Apple har presenterat nya iPhone-modeller och Mrwhosetheboss har lagt vantarna på nyheterna för att se hur läget ligger till med batteritiden. I en ny video får vi se en rad iPhones, mer specifikt SE, XR, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, 12 och 12 Pro, genomgå ett ordentligt batteritidstest för att se vilken av telefonerna som presterar bäst på batterifronten just nu. Inte helt oväntat är SE och XR de enheter som åker ut först, SE efter 4 timmar och XR efter 4,5 timmar, på grund av små batterier och aningen utdaterad hårdvara. Vinnare är 11 Pro Max som överlever i 8,5 timmar. När det kommer till nya iPhone 12 och 12 Pro så överlever båda enheterna i strax över 6,5 timmar. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Snart kommer robotarmar till roboten Spot
Boston Dynamics robothund blir lite mera användbar

Förra året börjar Boston Dynamics sälja sin robothundar Spot för 75.000 dollar styck. Nu meddelar företaget att man i början av nästa år även kommer att börja sälja lite fler tillbehör till roboten. Det handlar dels om olika slags robotarmar som kommer gå att montera på Spot, armar som kan användas för att utföra olika uppgifter eller inspektioner av varierande slag. Ni kan kolla in ett exempel på en av dessa armar i animationen här ovanför. I animationen nedan hittas en ny batteriladdare till Spot som även den kommer att släppas nästa år. Spot kommer själv att kunna hitta batteriladdaren och lägga sig där och "vila" samtidigt som batterierna laddas upp inför robothundens nästa uppdrag. Vad de olika robotarmarna eller den nya batteriladdaren till Spot kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Voi börjar kränga av sina gamla elsparkcyklar
Begagnad elsparkcykel blir din för 4000 kronor

Transporttjänsten Voi har nu börjat fräscha upp och sälja en del av sina äldre elsparkcyklar till konsumenter som kanske känner att det är dags att äga en själv, istället för att hyra dem från Voi eller någon annan tjänst. Det handlar om elsparkcyklar som är baserade på Segway ES4 och som tidigare har hyrts ut till Vois kunder. De har fräschats upp och målats om så att de ser ut som på bilden här ovanför. Det går att läsa lite mer om hur de fräschats upp här men där nämns inget om hur det ligger till med batteriet tyvärr. Vois begagnade elsparkcyklar säljs på sajten "Voi x You" och kostar för tillfället 3999 kronor styck. Uppdaterat (Tack starkeman) Gällande batteriet så skriver "Voi x You":s i sitt köpeavtal att elsparkcyklarna levereras med begagnade batterier som kan ha lägre batterikapacitet än batteriet i en ny elsparkcykel: 3.4 The Customer is aware that a used Product may have a lower battery capacity than a new e-scooter. This means that the battery will discharge fast and require frequent re-charging. A used Product may also have impaired suspension and screws and brackets may come loose and need tightening by the Customer. The Product may have scratches and scuff marks. Tumnagel
10.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Atari ska släppa ett portabelt Pong
Ännu en retrokonsol visas upp

Det gamla spelföretaget Atari har de senaste åren visat upp lite spelkonsoler för retrospel men än så länge har man haft lite problem med att leverera dessa. Det verkar dock inte hindra företaget från att visa upp ännu en retrokonsol. Den här gången handlar det om konsolen " Atari Mini PONG Jr." som är framtagen för att enbart spela Pong, kanske det mest klassiska spelet som någonsin har gjorts. Konsolen är försedd med två paddlar med vilka spelarna kontrollerar barriären som förhindrar att bollen går i "mål". Två spelare kan spela mot varandra eller så kan en spelare spela mot spelets "AI". Atari Mini PONG Jr. drivs av tre stycken AA-batterier eller via en USB-kabel. Atari uppger att konsolen kommer att släppas till jul till ett än så länge okänt pris. Givet företagets problem med att leverera annat man presenterat så ska vi antagligen ta det här releasedatumet med en nypa salt. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Exklusivt! Första svenska testet av iPhone 12 och 12 Pro!
Så bra är de!

För nästan exakt en vecka sedan presenterade Apple fyra nya telefoner. Deras lineup har ju de senaste åren förändrats lite från det att vi fick en iPhone X. Året efter kom Xs och då kom även en ny storlek, Xs Max. Vi fick även ett litet sidospår som kallades för Xr. Året efter så blev det siffror igen och Xs blev 11 Pro, Xs Max blev 11 Pro Max och så fick vi en helt vanlig 11 som uppföljare till iPhone Xr. Hänger ni med? I år utökas serien ytterligare med en iPhone 12 mini. I mitten har vi då iPhone 12 och iPhone 12 Pro, två telefoner som är väldigt mycket mer lika varandra än förra årets iPhone 11 och 11 Pro var. Faktum är att man till en början nästan undrar varför det ens finns två modeller. TL;DR iPhone 12 och iPhone 12 Pro är inte bara mellansyskonen i årets upplaga av iPhones, de är nästan tvillingar. Men även tvillingar har sina egenheter. iPhone 12 har en kamera mindre, har mindre RAM-minne, saknar LiDAR och har aluminiumram istället för stål, men väger mindre och kostar 2500 kronor färre pengar. Vilket blir ditt val? Tumnagel
48.8°
+
Roger Åberg
0

John McClane är tillbaka!
Gör reklam för DieHard-batterier

John McClane är tillbaka men tyvärr inte i en ny Die Hard-film. Istället handlar det om en reklam från Advance Auto Parts som säljer batterier från märket DieHard. Kul grej ändå, och nog är det väl dags att kika på de första filmerna igen? Bonusklipp nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

JerryRigEverything plockar isär OnePlus 8T
Ta en titt på de dubbla batterierna

OnePlus presenterade 8T förra veckan och JerryRigEverything har redan utfört diverse stresstester på enheten. Nu är det dags att se hur telefonen ser ut på insidan. Med 8T har OnePlus bumpat upp laddningen till 65W och för att telefonen ska hantera den höga effekten har batteriet delats i två och hur lösningen ser ut invärtes får vi se i videon ovan. OnePlus 8T går för övrigt att förbeställa nu och leverans sker 20 oktober. Priset ligger på 7490 kronor (jämför priser)för 8T med 12GB/256GB och 6490 kronor (jämför priser)för 8T med 8GB/128GB. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Ny eldriven MGB Roadster från RBW
Ska börja tillverkas nästa år

För två år sedan skrev vi om företaget RBW som elkonverterar gamla klassiker. Nu har de visat upp en ny version av deras Roadster som är en MGB Roadster där man ersatt drivlinan med en elmotor och ett batteripack. Det sistnämnda sitter där förbränningsmotorn en gång satt medan elmotorn som är på 95 hästar är placerad på bakaxeln. 0-100 km/h ska gå på strax över nio sekunder och toppfarten anges till 129 km/h. Ingen racerbil alltså, men det är inte heller tanken med denna. Med sina sex batterier anges räckvidden till 27 mil. Detta ökar till 32 mil om man istället väljer sju batterier. Det finns även en version med åtta batterier men räckvidden på den får vi inte reda på just nu. En full laddning ska för det klenaste alternativet ta åtta timmar. Karossen är helt nytillverkad precis som alla delar och komponenter som monteras på den. Insidan har läderstolar och modern digital instrumentering. I mittkonsolen har man tryckt in ett infotainmentsystem från Pioneer med en skärm på sju tum. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 90.000 pund. En MGB GT-version för den som vill ha fast monterat tak ska även erbjudas längre fram. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida