m

Alla nya bilar är elbilar eller hybrider i Norge nästa vår
Det visar ny prognos

Norge har som mål att sluta sälja nya bensin- och dieselbilar 2025 men nu säger prognoser från Norwegian Automobile Federation (NAF) att det kan bli ändring på detta. Anledningen är den stadigt dippade försäljningen av just vanliga bilar med förbränningsmotor sedan 2017. Man tror därför att nästan alla nya bilar som kommer att säljas nästa vår i Norge kommer att vara hybrider och elbilar. Det i sin tur skulle kunna leda til att det inte blir något förbud mot försäljning av fossilbilar 2025 eftersom att antalet nyregistreringar av dessa ändå skulle vara såpass låg då. Förra månaden stod helt eldrivna bilar för 72 procent av nybilsförsäljningen i Norge. Hybrider och laddhybrider stod för 20,4 procent. Endast 4,6 procent var bensinbilar och 3,2 procent dieselbilar. Bästsäljare är Tesla Model 3 som ren elbil, laddhybrid är Toyota RAV4 Prime och vanlig hybrid är Toyota Corolla Hybrid. Tumnagel
55.8°
+
Bobby Green
0

Utsläppen från nya bilar minskade förra året i Europa
Tack elbilen!

European Environment Agency har sammanställt data för alla bilar som såldes under 2020 och kommit fram till att snittutsläppen bland dessa minskade. Snittet låg på 107.8 gram CO2/km (enligt NEDC), vilket är 14,5 gram mindre än 2019. Faktum är att det är första gången sedan 2016 som snittet minskar, det har alltså ökat i några år i takt med att bilarna vi köper blivit större. Anledningen till minskningen är inte välvilja och smarthet hos tillverkarna utan regler och böter. Dessa har tvingat biltillverkarna att få ut elbilar på marknaden och antalet sålda elbilar tredubblades från 3,5 procent till 11 procent. Även försäljningen av laddhybrider lär ha påverkat siffrorna. Siffrorna ovan är alltså enligt den gamla mätmetoden NEDC för att man helt enkelt ska kunna jämföra bakåt i tiden. I dag använder vi den hårdare mätmetoden WLTP och enligt den var snittet för 2020 130,3 gram CO2/km. Norge är det land som har den överlägset bästa siffran, 38,2 gram enligt NEDC. Men Sverige ligger faktiskt rätt bra till med en fjärdeplats och 93,4 gram. Sämst är Bulgarien med 133 gram. Mer data finns att kolla in här. Bensinbilarna säljer fortfarande överlägset mest och både diesel och bensin ligger på runt 120 gram i snitt. Laddhybrider ligger på runt 40 gram i snitt och elbilar så klart runt noll. Detta är alltså NEDC-siffror och inte WLTP som numera används, så räkna upp dessa med cirka 20 procent. Tumnagel
48.2°
+
Roger Åberg
0

Neste är på gång med förnybar bensin
Testar tillsammans med Volvo

Bolaget Neste, alltså inte Nestle, jobbar med förnybara bränslen och har i dag förnybar diesel och förnybart flygbränsle till försäljning. Nu håller man även på att testa förnybar bensin och man är i slutfasen av testningen, bland annat med Volvo. Bolagets förhoppning är att man ska kunna leverera förnybar bensin och att den ska kunna användas som förnybar diesel (HVO100) görs. Man räknar med att den förnybara bensinen ska minska växthusgasutsläppen med upp till 65 procent, men man vill komma upp i en minskning på 90 procent på sagt. Med tanke på att den el som elbilar drivs på i många fall också ger utsläpp i någon form är det ungefär på samma nivå som elbilar. Neste säger att lösningen ska kunna användas i befintliga och nya bensinbilar och även i hybridbilar. Man testar som sagt tillsammans med Volvo, eller snarare med deras dotterbolag Powertrain Engineering som tillverkare motorer åt Volvo. Testningen görs i motortestbädd och i två fordon som rullar i trafik. När testerna är klara ska de utvärderas och sedan är det dags för kommersiella testerna och dessa kommer att ske i Sverige. När det kan bli en färdig produkt är lite oklart, men man hoppas kunna lansera "inom en snar framtid". Precis som med HVO100 är det inte bara att börja tanka direkt, i alla fall inte om man vill ha garantin kvar, utan biltillverkarna behöver också testa. Med tanke på att det sakta men säkert blir fler och fler tillverkare som tillåter HVO100 och att det borde vara ett stort intresse kring detta hos tillverkarna finns det möjlighet att det blir verklighet. Många tillverkare är intresserade av att fortsätta sälja bensinbilar, bland annat sportbilstillverkare som Porsche. För att man ska få detta behövs förnybara bränslen komma ut för att de inte helt ska förbjudas, även om många länder och städer redan har planer på att förbjuda förbränningsmotorer. Tumnagel
51.7°
+
Roger Åberg
0

Stark begagnatmarknad för bilar
Priserna upp 12 procent

Blocket rapporterar att begagnatmarknaden för bilar är uppe på rekordnivåer. Enligt dem så ökade trafiken på deras bilsektion med 15 procent i mars och priserna ökade med 12 procent jämfört med samma period förra året. Priserna har ökat mest på elbilar, där har det gått upp med 20 procent, men även bensinbilar ökade med 15 procent och dieselbilar med 11 procent. Anledningarna är flera. – Vi tror att det finns många faktorer som spelar roll till att priserna nu går upp. Nya skattesystem, delvis tillgänglighetsbrist på nya modeller och såklart pandemin som ställt om både köp och körmönster, säger Henrik Littorin, marknadsplatsdirektör för Fordon på Blocket. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Volvos vd tycker att bensin- och dieselbilar borde förbjudas
Lösningen för att få folk att välja elbilar

För att få folk att gå över till elbilar tycker Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars att bensin- och dieselbilar borde förbjudas. Enligt honom är det detta som krävs för att göra en ordentlig omställning till el och elektrifierade bilar. Ett förbud är bättre än att ge ekonomiska subventioner. Flera länder har infört att nya bensin- och dieselbilar inte får säljas från år 2030, och ett liknande förbud diskuteras även här i Sverige. Resultatet kring detta ska redovisas den 1 februari nästa år. Håkan menar att om fem år så kommer en elbil kosta lika mycket som en motsvarande fossilbil, och att det då innebär att fler kan köpa dem. Då kanske även infrastrukturen kring laddning byggts ut mer också. 2025 är Volvos mål att hälften av deras modeller är helt eldrivna, resterande ska vara hybrider. Tumnagel
52.7°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossilbilar 2030
Tio år tidigare än väntat

Vi har tidigare skrivit att Storbritannien ville förbjuda försäljning av nya bilar som endast går på bensin eller diesel i landet från år 2030. Nu meddelar premiärminister Boris Johnson att det hela är klubbat och klart. Tidigare har man sagt 2040 men planen har nu alltså tidigarelagts med tio år. Hybridbilar ska man också fasa ut, men dessa kommer att få säljas fram till och med 2035. Förutom detta meddelade Boris även att ytterligare satsningar på vind- och kärnkraft ska göras. Tumnagel
73.1°
+
Bobby Green
0

Storbritannien vill tidigarelägga förbudet mot fossilbilar
Från 2040 till 2030

Storbritannien har sedan tidigare sagt att nya bensin- och dieselbilar ska förbjudas från 2040. Nu vill landets premiärminister Boris Johnson att detta ska börja gälla redan från 2030 istället. Planerna kring detta väntas offentliggöras någon gång senare i år. Regeringen hoppas att det nya förbudet ska leda till att fler elbilar kommer ut på vägarna och att landet ska få en grön ekonomisk återhämtning efter pandemin. Tumnagel
63.2°
+
Bobby Green
0

Därför blir framtidens bensinbilar tråkigare
Mindre brumbrum

Bensindrivna bilar må vara smutsiga, men de kan vara otroligt roliga. I framtiden, eller nutiden snarare, är de inte alls speciellt roliga. Anledningen är att hårdare regler kring utsläpp på olika sätt gör bilar tråkigare, bland annat låter de tristare, manuella lådor kommer att bli ovanligare och roliga sportversioner kommer att bli sällsyntare. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Med elbil slipper man tydligen köerna
Audi gör reklamfilm för e-tron

Reklamfilmerna inför Super Bowl fortsätter att strömma in och i den här får vi se Maisie Williams sjunga Let it go, och tydligen så försvinner alla bilköer (och dumma bensinbilar, som Audi ändå verkar gilla att sälja) om man kör laddbart och har ett glatt humör. Tumnagel
29.1°
+
Roger Åberg
0

Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan

Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2). Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0
2018

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
46.0°
+
Roger Åberg
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Det blir verkligen ingen diesel i en Porsche i framtiden
Yihaaa!

I februari i år strök Porsche alla sina dieslar ur sortimentet eftersom man helt enkelt inte kunde styra upp de motorer man hade för att klara miljökraven. Nu går man ut med att det inte blir mer diesel framöver heller, vilket inte är så förvånande. Alternativet är så klart el i olika versioner. Nästa år kommer Taycan som är helt eldriven. Man räknar med att varannan Porsche kommer att vara eldriven 2025, antingen helt eller i hybridform. Detta är bra eftersom el är roligt, men också för att det gör att bolaget kommer att kunna leverera roliga bensinbilar ett tag till. Porsche lägger stora pengar på el. Till 2022 räknar man med att ha plöjt ner 6 miljarder euro i utveckling på området. Tumnagel
52.3°
+
Roger Åberg
0
2017

Volvos bensinbilar har nu partikelfilter
Mindre utsläpp, men också mindre effekt

Under vecka 46 började Volvo att utrusta bensinbilarna T3, T4, T5 och T6 man byggde i fabrikerna med partikelfilter. Detta gör man för att få ned utsläppen av partiklar så att man kan möta utsläppskraven. Bra såklart, men det finns en nackdel - bilarna tappar effekt. T6 som i vanliga fall har 320 hästar får efter ingreppet istället 310. T5 tappar lite mindre, från 254 till 250 hästar. Vridmomentet och förbrukningen ska dock inte påverkas av partikelfiltret, enligt Volvo. På Volvos sajt ser man dock att detta inte stämmer när det kommer till förbrukningen. Som exempel så har vi XC60 T6 AWD som gått från 0,77 liter per mil och 176 gram i koldioxidutsläpp till 0,78 liter och 177 gram. Prestandan ligger dock kvar på samma nivåer, i T6:ans fall är det 0-100 km/h på 5,9 sekunder med en toppfart på 230 km/h som gäller. Nytt från Volvo är också att XC60 och XC90 med D5-motorn fått avgasreningen AdBlue. Det är en vätska som ska sänka kväveoxidnivåerna som man häller i bredvid vanliga tanklocket. Från och med vecka 17 nästa år får övriga modellserier detta också. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Storbritannien förbjuder försäljning av fossildrivna bilar 2040
För att förbättra luftkvaliteten

För att förbättra landets luftkvalitet har nu Storbritannien beslutat att inga bilar som drivs med fossila bränslen ska få säljas i landet efter 2040. Det hela är en del i en större plan där man bland annat planerar att bygga om bussar så att dessa blir miljövänligare samt bygga om vägar och till och med justera trafikljusen så att bilfärderna leder till mindre utsläpp. En talesperson för den brittiska regeringen säger i en kommentar till The Guardian: "Poor air quality is the biggest environmental risk to public health in the UK and this government is determined to take strong action in the shortest time possible. That is why we are providing councils with new funding to accelerate development of local plans, as part of an ambitious £3bn programme to clean up dirty air around our roads." Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elbilar kommer att bli billigare än bensinbilar 2025
Enligt ny studie

Enligt en ny studie från Bloomberg New Energy Finance kommer elbilar att bli billigare att köpa än bensinbilar 2025. Anledningen till detta är främst att elbilarnas batterier kommer att bli billigare att tillverka i framtiden men även att elbilarna kommer att säljas i större volymer än vad de gör i dagsläget. År 2030 beräknas priset på batterier till elbilar ha fallit 77% i jämförelse mot vad de kostar idag. I USA räknar man att genomsnittspriset för en elbil idag ligger på cirka 44.000 dollar medan genomsnittspriset för en bil som drivs av fossilt bränsle ligger på cirka 28.000 dollar. År 2026 tror man att en elbil i genomsnitt kommer att kosta 29.000 dollar medan bilar som drivs av fossilt bränsle då kommer att kosta cirka 30.000 dollar. Tumnagel
73.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av begagnade bilar steg
Det rullar på

Enligt statistik som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser tagit fram så steg försäljningen av begagnade bilar med 1,9% under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året. Det innebär att det under årets tre första månader såldes 269.053 stycken begagnade bilar i Sverige. Utav de begagnade bilarna som såldes under perioden var 66,3% bensinbilar, 28,5% dieselbilar medan miljöbilar (el, gas eller hybrider) endast stod för 1,67% av begagnatmarknaden. Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, säger: "Efter ett svagt fjärde kvartal 2016 med minskad försäljning ökar nu försäljningen av begagnade bilar igen. Hela ökningen och mer därtill stod bilhandeln för medan privatmarknaden minskade svagt. En förklaring till ökningen är den mycket starka nybilsförsäljningen under samma kvartal för tre år sedan och att många av de tjänstebilar som då såldes nu kommer ut på begagnatmarknaden." Nedan hittas topp-tio-listan över de begagnade bilar som sålde bäst under kvartal ett 2017. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

I morgon blir det förbjudet att köra dieselbil i Oslo
Början på slutet?

I morgon klockan 06.00 blir det förbjudet att köra dieselfordon i Oslo. Anledningen är att stan har smått akuta problem med luften, vilket vi har skrivit om tidigare. Förbudet gäller mellan 06.00 och 22.00 och gäller alla fordon, exklusive lastbilar för 7500 kilo som har Euro VI-teknologi, taxibilar, kommersiella fordon och fordon för transport av rörselsenedsatta personer. Bryter man mot förbudet kommer man att få böta 1500 norska kronor. Förbudet gäller inte på de vägar som är statliga, alltså Ring 3, E6, E18 och riksväg 4, 163 och 190. Vissa delar av Ring 1 innefattas inte heller av förbudet. Anledningen till förbudet av diesel men inte bensin är att många dieselbilars utsläpp av kväveoxider är skyhöga när det är kallt ute, vilket det ju är då och då i Oslo. Förbudet är troligen bara det första i en rad. Norge vill förbjuda försäljningen av bensinbilar helt 2025 och städer som Paris, Madrid, Aten och Mexico City vill införa förbud av dieselbilar samma år. I takt med att olika former av eldrivning blir mer och mer populära förväntas dieselns populäritet att minska drastiskt. Renault är ett av bolagen som tror att dieseln mer eller mindre kommer att vara borta om tio år, med eller utan förbud. Tumnagel
72.3°
+
Roger Åberg
0
2016

Norge vill förbjuda försäljning av bensinbilar 2025
Politiska partier sägs vara överens om detta

Den norska tidningen "Dagens Naeringsliv" rapporterar att fyra norska partier har kommit överens om att förbjuda försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar efter 2025. Norge säljer redan idag högst andel elbilar i världen och förra året var 24 procent av alla bilar som såldes i Norge elbilar av något slag. Elon Musk var inte helt oväntat mycket uppspelt av nyheten som ni kan se i tweeten från honom här nedan. Sedan tidigare planerar bland annat Nederländerna och Indien lagar som skulle förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar i länderna. Tumnagel
85.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

TeliaSonera lanserar Telia Sense för att hålla koll på bilen
Koppla upp din gamla kärra mot nätet

TeliaSonera lanserar idag tjänsten Telia Sense med vilken man kan ta del av vissa smarta funktioner för bilar som idag oftast bara hittas i nyare premiumbilar. Telia Sense är en hårdvarudongel som man kopplar in via bilens ODB-port och den innehåller GPS, accelerometer, gyroskop, Wifi, 4G och levereras med ett inbyggt sim-kort. Väl installerat i bilen börjar Telia Sense att skicka och ta emot data från den tillhörande molntjänsten och det är även via denna tjänst som bilägarens Telia Sense-app är uppkopplad. Med TeliaSense kan bilägaren få information om olje-, bensin- samt batterinivå, se var bilen står parkerad, låsa/låsa upp bilen, larma om någon försöker flytta bilen utan tillåtelse, körjournaler, tips om hur man kör mer ekonomiskt och som bonus får man även wifi-uppkoppling i bilen. Telia Sense är kompatibelt med alla bilar som har en ODB II-port vilket ska vara alla bensinbilar sedan 2001 och alla dieselbilar sedan 2004. TeliaSonera säger dock att vissa funktioner är beroende på bilens märke och modell. TeliaSense lanseras i Sverige nästa år men det finns än så länge inga uppgifter om vad hårdvaran och ett eventuellt abonnemang kommer att kosta. Tumnagel
93.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013
2010

Cayenne läcker ut
Nu får vi de riktiga bilderna

Nu har äntligen de riktiga bilderna på nya Porsche Cayenne släppts. Igår skrev vi om läckt material som påstods vara den riktiga bilen, men det var fortfarande inte helt säkert. Nu vet vi, frågan är bara, vad tycker vi om nya Cayenne? På bilderna ser vi i alla fall att bilen blivit lite mer slimmad och lite mindre SUV-ig än tidigare. Tanken är att tona ner den stämpeln mer och mer, då Cayenneägare sällan luftar sina kolosser utanför landsvägens trygga underlag. På insidan ser vi att interiören nu mer liknar den i Panamera, med en mittkonsol som innehåller en hel del knappar och reglage. Cayenne har även hämtat en del komponenter från just denna bil. 180 kilo lättare och med samma plattform som Touareg ska nya Cayenne bli både roligare och sportigare att köra. Motorer En stor nyhet är att bilen nu också kommer att erbjudas med hybriddrift, Cayenne S Hybrid (642 800 kronor). Då handlar det om en 3,3-liters kompressormatad V6:a som är kopplad till en elmotor som sammanlagt ger en effekt på 380 hästar och ett vrid på 580 Nm. Den här uppsättningen är för övrigt också densamma som i nya Touareg. Cayenne (452 600 kronor) heter den svagaste bensinaren på 300 hästar med V6:a (samma motor som nu även erbjuds i Panamera), med tillägget S (594 000 kronor) får man 4,8-liters V8:a på 400 hästar och värstingen Turbo (945 200 kronor) har samma motor fast med stressfläkt och ger hela 500 hästar. En V6 turbodiesel (486 700 kronor) på 240 hästar kommer även att erbjudas vid sidan av bensinbilarna. Jag får hålla med om att nya Cayenne känns mer slimmad och sportigare, men oj vad Porsche-känslan försvann med den bakdelen. Premiär blir det som sagt nästa vecka på mässan i Genéve. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2009

"Bort med moms på elbilar"
Och subventionera en fullskalig utvärdering - eller?

Ny Teknik har publicerat två artiklar som berör elbilar och dess framtid. Först ut har vi en utredning från Energimyndigheten som belyser att dagens merkostnad för att köpa miljövänligt måste subventioneras för att kunna utvärdera hur bra eldrift verkligen är. Ett fullständigt "kunskapsunderlag" ska presenteras för regeringen i slutet av maj och nått som jag inte hört talas om innan är Sveriges elbilsförsök i början av 90-talet då staten subventionerade ett antal Renault Clio Electrique för att just utvärdera. Mer om det här. Andra artikeln försöker lyfta fram att Sverige borde gå i Norges fotspår vad gäller momsen för elbilar. Andra länder som redan tagit beslut i frågan är Frankrike (subventionerar upp till 130 000 kr), Spanien (100 000 kr), Storbritannien (72 000 kr), Danmark (ingen moms och höjd moms på bensinbilar) samt Israel. Sistnämnda har förutom bortplockad moms också aviserat för att det inte kommer säljas några nya bensinbilar efter år 2020 och då är frågan - hur drastiska tag tycker du att vi behöver för att verkligen byta drivmedel i tid? Är det vi konsumenter som ska belönas eller företagen som ska straffas - eller är kanske eldriften inte alls rätt väg att gå? Tumnagel
38.0°
+
Erik Svensson
0
2008

Nya Ford Focus: Under skalet intet nytt
Ford hade glömt nyheterna hemma

Det känns så här i efterhand något onödigt att flyga ner Svenska och Norska journalister till södra Frankrike för att provköra en bil som endast fått en kosmetisk ansiktslyftning. Visst, samtliga paneler, förutom taket, har modifierats för att passa in i Fords nya formspråk ”kinetic design”. Ford tycker till och med att förändringarna är så pass omfattande att man pratar om ”nya Focus”. Men förutom skalet så hade Ford tyvärr lämnat de flesta nyheterna hemma. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0
2007

Hur många miljöbilar är miljöbilar?
Egentligen...

Försäljningen av miljöbilar fortsätter öka, dels för att det finns fler modeller tillgängliga men också på grund av ekonomiska skäl som de 10 000 kr i rabatt man får om man köper en ny miljöbil. Men hur många av de miljöbilar som säljs är egentligen miljöbilar? Säga vad man vill om etanol, men jag tror inte att det är lösningen. Tyvärr så är bränsleceller är en bit bort liksom de el-bilar som bara har en bensinare under långfärder, som Volvos C30-koncept. Problemet är inte bara att etanolen nog inte är så himlans miljövänlig i slutändan som man gärna vill tro utan att folk inte behöver köra på etanol för att få de 10 000 kronorna i rabatt. Det såldes 6 234 st miljöbilar i november och 67.6 % av dessa var etanolbilar. Om vi säger att hälften av dessa mer eller mindre körs som vanliga bensinbilar så har staten (dvs vi) slantat ut med en bil över 20 000 000 kronor bara i november. Vad tycker ni? Är definitionen av vad som är en miljöbil verkligen rätt satta? Om ni har etanolbil - kör ni verkligen på etanol? Och hur många av de över 4200 etanolbilarna som registrerades i november körs egentligen på etanol? Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida