LIVE 23:45 Oculus Gaming Showcase
m

Rykte Twitter ryktas lansera en ångra-funktion
Som kommer att kosta pengar?

Kodletaren Jane Manchun Wong har hittat en ångra-funktion som Twitter kanske kan komma att lansera i framtiden. Det ska handla om en slags knapp som ger användaren några sekunder på sig att ångra sin tweet innan denna skickas ut i flödet. Enligt Wong så verkar ångra-funktionen vara en del av den betaltjänst som Twitter eventuellt planerar att lansera. Det innebär med andra ord att det antagligen bara blir betalande användare som kommer att kunna ånga sina tweets. Tekniskt sett är det inte jättestor skillnad mellan att ångra och omgående radera en tweet som man av någon anledning inte är nöjd med. För konton med ett stort antal följare eller för andra som inte vill skicka ut konstigheter som någon ska se så kanske dock en ångra-knapp kan vara användbart. När eller om Twitter kommer att lansera en betaltjänst med en eventuell ångra-funktion finns det inga uppgifter om. I den inbäddade tweeten här nedanför kan ni kolla in hur den ångra-funktion som Twitter testar för tillfället ser ut och fungerar. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple kan ha en premiumtjänst för podcasts på gång
Där ser man

The Information rapporterar att Apple har planer på att lansera en premiumtjänst för podcasts. Denna idé är ju inte direkt något nytt då flera andra podcast-tjänster har eller planerar liknande grejer. Om detta nu blir av för Apple så skulle det i så fall ge betalande användare tillgång till exklusiva podcasts och bonusmaterial. Tydligen ska de redan ha tagit kontakt med flertalet potentiella samarbetspartners. När denna tjänst i så fall skulle kunna lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0
2020

Spotify har nu 320 miljoner användare
Varav 144 miljoner betalar för tjänsten

Spotify släppte idag sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal. Där framgår det att Spotify nu har 320 miljoner användare totalt varav 144 miljoner användare kör deras betalda premiumversion av tjänsten. Det kan jämföras med konkurrenten Apple Music som uppgav att de hade 60 miljoner betalande användare förra året. Sedan dess har Apple inte släppt några uppgifter om hur många betalande användare Apple Music har. Apple Music har heller ingen motsvarighet till reklamfinansierat alternativ som Spotify erbjuder vilket gör att det inte går att jämföra Spotifys totala användarantal med Apple Musics. Spotify går dock fortsatt med förlust och det här kvartalet slutade denna på 40 miljoner euro, motsvarande 416 miljoner kronor. Spotify förväntas fortsätta gå med förlust även nästa kvartal och företaget förutspår att denna då kommer att landa på mellan 32 och 112 miljoner euro. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify kritiska mot Apple One
Anser att Apples paketabonnemang missgynnar konkurrensen

Igår presenterade Apple sitt kommande abonnemang Apple One och det tog inte många timmar efter Apples presentation innan Spotify skickade ut ett uttalande som kritiserade Apples paketabonnemang. Spotify anser att de och andra tjänster på marknaden missgynnas av Apple One. Detta då Apple tack vare sin marknadsdominans kan erbjuda billigare paketpriser för sina egna tjänster än vad konkurrenterna till Apples enskilda tjänster kanske klarar av. I uttalandet skriver Spotify: "Once again, Apple is using its dominant position and unfair practices to disadvantage competitors and deprive consumers by favoring its own services. We call on competition authorities to act urgently to restrict Apple’s anti-competitive behavior, which if left unchecked, will cause irreparable harm to the developer community and threaten our collective freedoms to listen, learn, create, and connect." Apple säger å sin sida att man inte ser Apple One som något hinder för användare att även köra tjänster som konkurrerar med Apples egna tjänster. "Customers can discover and enjoy alternatives to every one of Apple’s services. We’re introducing Apple One because it is a great value for customers and a simple way to access the full range of Apple’s subscription services. We’ll be recommending the Apple One plan that saves you the most money based on the subscriptions you already have. It’s perfect for anyone who loves any of our services and wants to get more for less, and it’s especially great for families. Also select services included in Apple One are available to enjoy on non-Apple devices, and you can cancel anytime." Spotify meddelade i somras att deras tjänst hade 130 miljoner betalande användare och 286 miljoner användare totalt. Hur många användare Apple Music har nu för tiden är inte känt men förra sommaren hade tjänsten 60 miljoner betalande användare. Tumnagel
28.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Napster säljs vidare ännu en gång
Ska nu bli ett VR-musikföretag?

Den gamla musiktjänsten Napster byter nu ännu en gång ägare när nu VR-företaget MelodyVR köper upp Napsters varumärke och tillhörande streamingtjänst. Napster drog igång 2001 som en illegal plattform för delning av musik vilket gjorde företaget till ett av de mest (ö)kända på nätet. Efter lite olika juridiska turer köptes företaget upp av Real Networks musiktjänst Rhapsody 2012 och de döpte 2016 om sin streamingtjänst till Napster. Det är denna som nu säljs till vr-företaget MelodyVR. Napster har i dagsläget cirka 3 miljoner betalande användare vilket inte är särskilt mycket om man jämför med till exempel Spotifys över 130 miljoner betalande användare. Tillsvidare kommer MelodyVR, som specialiserat sig på musikframträdanden i virtual reality, fortsätta driva Napster vidare som en fristående tjänst. På sikt hoppas dock MelodyVR integrera sin egen tjänst med Napsters och skapa någon slags plattform för användare som vill ta del av musikupplevelser i virtual reality. MelodyVR:s vd Anthony Matchett säger i ett pressmeddelande: "MelodyVR’s acquisition of Napster will result in the development of the first ever music entertainment platform which combines immersive visual content and music streaming. For music fans today, live and recorded music are intrinsically linked. We are as keen to see our favourite artists perform live as we are to listen to their albums. Our purchase of Napster, one of the music industry’s original disruptors, is born out of our wish to deliver the world’s foremost music experience, available seamlessly across audio and visual media and in turn presenting a truly next generation music service." MelodyVR köper Napster för 70 miljoner dollar och då ingår åtaganden om att ta över Napsters skulder till divers musikförlag på cirka 44 miljoner dollar. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zoom ändrar sig angående end-to-end-kryptering
Även gratisanvändares videosamtal ska nu krypteras

Videokonferenstjänsten Zoom backar nu från sitt tidigare beslut som innebar att det bara var betalande användare som skulle erbjudas så kallad E2EE-funktionalitet, end-to-end-kryptering, skriver företagets grundare och vd Eric Yuan i ett blogginlägg. Zooms beslut om att skippa E2EE för gratisanvändare har mötts av massiv kritik då många ansett att integritet helt plötsligt blivit en kostnadsfråga för Zooms användare. Zoom hävdade från sin sida att detta var något man kände sig tvingade att göra för att inte tjänsten skulle missbrukas av kriminella som "gömde" sig bakom anonyma gratis-konton. Nu kommer dock även gratisanvändare få tillgång till E2EE-funktionalitet om de kan bekräfta sin identitet med till exempel ett telefonnummer. Yuan skriver i blogginlägget: "To make this possible, Free/Basic users seeking access to E2EE will participate in a one-time process that will prompt the user for additional pieces of information, such as verifying a phone number via a text message. Many leading companies perform similar steps on account creation to reduce the mass creation of abusive accounts. We are confident that by implementing risk-based authentication, in combination with our current mix of tools—including our Report a User function—we can continue to prevent and fight abuse." Zooms verifieringsprocess för gratisanvändare som vill använda E2EE-funktionalitet liknar den som till exempel tjänster som Signal och WhatsApp använder. Då E2EE inte lirar särskilt bra med vissa typer av hårdvara eller när någon kopplar upp sig via det fasta telenätet så är detta ett alternativ som användaren själv kan aktivera eller stänga av. Det samma gäller för den som initierar, bjuder in, till en videokonferens. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Zoom kommer inte att end-to-end-kryptera gratis-samtal
För att inte försvåra för polisen

Videokonferens-tjänsten Zoom har meddelat att man inte längre kommer att end-to-end-kryptera samtal som görs av gratisanvändare på tjänsten. End-to-end-kryptering kommer framöver enbart att erbjudas till betalande användare av Zoom, något som minskar risken för att användarna ska bli avlyssnade. Zoom uppger dock i ett uttalande att gratisanvändares samtal kommer att krypteras med AES 256 GCM. Det erbjuder ett visst skydd men inte samma starka skydd som end-to-end-kryptering ger. Anledningen till att Zoom inte längre vill erbjuda gratisanvändare end-to-end-kryptering ska delvis bero på att man inte vill förhindra polisiära myndigheter att kunna utreda de gratis-användare som eventuellt missbrukar Zooms tjänst i olika kriminella syften. I företagets senaste resultatrapport skrev Zooms vd Eric Yuan bland annat: "Free users, for sure, we don’t want to give that [end-to-end encryption]. Because we also want to work it together with FBI and local law enforcement, in case some people use Zoom for bad purpose." Ni hittar hela Zooms uttalande om end-to-end-kryptering i faktarutan här nedanför. I tweeten här nedanför hittas ett uttalande från Alex Stamos som arbetar som säkerhetskonsult åt Zoom. Tumnagel
20.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify har nu 130 miljoner betalande användare
Och 286 miljoner användare totalt

Idag presenterade Spotify sin kvartalsrapport för årets första kvartal och det ser ut som om det fortsatt rullar på för tjänsten. Spotify rapporterar att man nu har 130 miljoner premium-användare som betalar för tjänsten vilket är 6 miljoner fler än vad man hade enligt den senaste kvartalsrapporten. Totalt har Spotify nu 286 miljoner användare. Både betalande användare och det totala antalet användare har ökat med 31 procent sedan samma period förra året. Intäkterna steg med 22 procent till 1,8 miljarder euro varav den största delen kommer från betalande premium-användare. De så kallade gratis-användarna och reklamintäkter från deras lyssningar landade på 148 miljoner euro för kvartalet. Spotify går dock med förlust och under årets första kvartal landade denna på 17 miljoner euro. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify har nu 124 miljoner betalande användare
Men gör trots det förlust

Spotify fortsätter att växa och man verkar inte tycka att det är läge att luta sig tillbaka. Man satsar stort på både poddar och teknik vilket gör att man trots rejält ökade intäkter gör en förlust på 77 miljoner euro under kvartalet. Antalet betalande användare ökade till 124 miljoner från 96 miljoner för ett år sedan och 113 sedan förra kvartalet. Man har alltså fått fått in drygt 3,6 miljoner nya betalande användare i månaden. Spotify har ju även användare som kör gratisversionen och dessa är nu uppe i 153 miljoner, vilket gör att totala antalet användare nu är 271 miljoner. Intäkterna ökar stadigt och man drog in 1855 miljoner euro under kvartalet, upp 24 procent mot ett år sedan. Men som sagt så satsar man hårt på poddar och har precis meddelat att man köper poddproducenten The Ringer. Tumnagel
40.7°
+
Roger Åberg
0

Tencent köper 10 procent av Universal Music
Spotify-ägare köper in sig i världens största skivbolag

Det kinesiska jätteföretaget Tencent har köpt en storpost i världens största skivbolag Universal Music meddelade skivbolagets franska majoritetsägare Vivendi i mellandagarna. Det har sedan i somras ryktats om att Tencent har velat köpa tio procent av Universal Music och innan nyår verkar man ha förhandlat klart villkoren för detta och genomfört affären. Efter köpet värderas Universal Music till 30 miljarder euro, motsvarande cirka 310 miljarder svenska kronor. Avtalet mellan Tencent och Vivendi ger även Tencent rätt att köpa ytterligare 10 procent av Universal Music till samma värdering om köpet sker innan 15 januari 2021. Tencent äger 10 procent av Spotify och Tencent Music Entertainment Group (TME) driver även de tre streamingtjänsterna QQ Music, Kugou och Kuwo. De har tillsammans cirka 700 miljoner användare varav 120 miljoner är betalande användare. Tumnagel
20.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Mixer sänker priset för att bättre kunna konkurrera med Twitch
Microsofts spelstreaming-tjänst blir billigare

Microsoft meddelade igår att man sänker priset på ett kanalabonnemang på sin spelstreaming-tjänst Mixer från 5,99 dollar till 4,99 dollar. Detta är något de flesta bedömare tror beror på att ett abonnemang på Amazons spelstreaming-tjänst Twitch kostar 4,99 dollar. Väljer man att abonnera på en kanal från någon av de båda tjänsterna så får man en särskild badge som man visas upp när man chattar i den kanalen och det står även att användaren är en betalande användare. Hur fördelningen på intäkterna från abonnenterna fördelas mellan tjänsterna och den som driver kanalen framgår inte. När det gäller Mixer går det bara att abonnera på kanaler som drivs av deras officiella partners medan det i Twitch fall är möjligt att abonnera på kanaler från både partners och så kallade "affiliates". Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify gör vinst på en halv miljard kronor
Och har nu 113 miljoner betalande användare

Idag släppte Spotify sitt resultat för årets tredje kvartal och för ovanlighetens skull så har företaget gått med vinst under kvartalet. Spotify uppger att man gått 54 miljoner euro i vinst vilket är betydligt mycket bättre än den förlusten på 21 miljoner euro som analytiker förutspådde skulle bli Spotifys resultat för kvartalet. Analytiker hade även förutspått att Spotify nu skulle 112,9 miljoner betalande premiumanvändare och den prognosen stämde bättre. Enligt kvartalsrapporten så har Spotify nu 113 miljoner betalande användare. Totalt ska Spotify nu ha 248 miljoner aktiva användare i månaden. Spotify omsättning för tredje kvartalet landade på 1,73 miljarder euro. Det ska nämnas att mycket av vinsten som Spotify visar det här kvartalet beror på kostnadsbesparingar som företaget gjort på grund av aktiens dåliga utveckling på börsen. Detta förklaras med att Spotify fått betala lägre sociala avgifter för bolaget kopplat till medarbetares personaloptioner efter det att aktien fallit med 21 procent under kvartalet. Tumnagel
65.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify minskar förlusten
Gick "bara" back 3 miljoner euro under årets andra kvartal

Spotify har släppt sitt resultat för årets andra kvartal och det verkar som om företaget kan vara på god väg att snart gå med vinst för första gången någonsin. Spotify omsatte 1,667 miljarder euro under kvartalet och gjorde en förlust på 3 miljoner euro vilket kan jämföras med de 47 miljoner euro man gjorde i förlust under årets första kvartal. Vidare rapporteras det att Spotify nu har 108 miljoner premiumanvändare medan man har 129 miljoner användare som lyssnar på den annonsfinansierade versionen av Spotify. De betalande användare stod för 1,502 miljarder euro av Spotifys intäkt för kvartalet medan den annonsfinansierade delen drog in 165 miljoner euro. Tumnagel
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Music har nu 60 miljoner användare
Har en bit kvar till Spotifys 100 miljoner

Apple-chefen Eddy Cue säger till den franska tidningen Numerama att Apples musikstreaming-tjänst Apple Music nu har 60 miljoner användare. Detta var siffror som en talesperson för Apple senare även bekräftade för nyhetsbyrån Reuters. Senast Apple rapporterade om hur många användare Apple Music hade var i maj förra året då man uppgav att tjänsten hade 50 miljoner betalande användare. Det kan jämföras med Spotify som tidigare i år uppgav att tjänsten hade passerat 100 miljoner betalande användare. Sammanlagt hade då Spotify 217 miljoner användare som använde tjänsten. Apple Music har inget reklamfinansierat alternativ som Spotify men i de 60 miljoner användare man nu rapporterar om inkluderas även de som än så länge har hoppat på någon slags test/gratis-prenumeration av tjänsten. Tumnagel
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify har nu 100 miljoner betalande användare
Går dock med förlust för kvartalet

Förra veckan var det 13 år sedan Spotify grundades och idag meddelade företaget att man har över 100 miljoner betalande användare. Det var i samband med att Spotify tidigare idag släppte sin kvartalsrapport som det framkom att Spotify nu passerat den imponerande milstolpen. Exakt hur många betalande användare Spotifys antagligen största konkurrent Apple Music har för tillfället är okänt. I början av året ska den siffran ha legat på runt 50 miljoner betalande användare. Sammanlagt har nu Spotify 217 miljoner användare. Spotify drog föregående kvartal in 1511 miljoner euro och rörelseresultatet landade på -47 miljoner euro skriver Breakit. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apple Music nu större än Spotify i USA
Eller ja, de har fler betalande användare i alla fall

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Apples musiktjänst Apple Music nu har fler betalande användare än vad Spotify har. Enligt WSJ:s anonyma källor så ska Apple Music ha haft 28 miljoner betalande användare på den amerikanska marknaden i februari i år medan Spotifys samma månad ska haft 26 miljoner betalande användare. Apple Music ska den senaste tiden ha fått mellan 2,6 till 3 procent nya betalande användare i månaden medan samma siffror för Spotify ligger i intervallet 1,5 till 2 procent. Räknar man in de användare som kör den annonsfinansierade "gratisversionen" av Spotify så har Spotify fortsatt fler användare än Apple Music, som saknar en annonsfinansierad version av sin tjänst, i USA. Det ska observeras att det redan förra året uppgavs att Apple Music gått om Spotify i antalet betalande användare i USA. Då hade de båda tjänsterna lite över 20 miljoner betalande användare var i landet. Tumnagel
-52.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

En del Dropbox-användare får 1TB extra lagringsyta
Mera plats i molnet åt betalande användare

Molnlagrings-tjänsten Dropbox kommer snart att ge vissa av sina användare 1TB extra lagringsyta på deras tjänst. Det handlar om betalande företagsanvändare samt premium-användare som abonnerar på Dropbox Professional-alternativ, en tjänst som kostar ungefär 17 euro i månaden. Både dessa typer av användare kommer framöver att kunna lagra 3TB data på sin konton vilket kan jämföras med dagens 2TB. De användare som kör Dropbox Plus-tjänst som kostar 8 euro i månaden och som idag kan lagra 1TB på tjänsten kommer inte att få något extra lagringsutrymme tillsvidare. Gratisversionen av Dropbox erbjuder användarna 2GB lagringsutrymme. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify har nu 83 miljoner betalande användare
Har presenterat kvartalsrapport

Spotify presenterade idag sin andra kvartalsrapport som börsnoterat företag och siffrorna verkar nästan ha landat där analytikerna hade förväntat sig. Spotify drog in 1283 miljoner euro och förlusten landade på 90 miljoner euro skriver DI Digital. Båda siffrorna är något lägre än vad analytikerna hade förväntat sig. Vidare uppger Spotify att man nu totalt har 180 miljoner användare varav 82,4 miljoner är betalande användare. Spotifys aktie backade efter rapporten men bedömare anser att det kan bero på att Facebooks kraftiga börsras dragit med sig flera andra teknikföretag i fallet. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida