m

Försäkringsbranschen ska granska bilbränder hårdare
2017 var över hälften av bränderna bedrägeriförsök

Självklart kan det inträffa en olycka så att en bil fattar eld och brinner upp. Ett lömskt elfel kanske är orsaken. Dock är det lite för ofta det handlar om bedrägeriförsök istället. 2017 genomförde försäkringsbranschen en gemensam stor kontroll där man undersökte 469 stycken bilbränder. Resultatet visade att 52 procent av dessa bedömdes vara försök till bedrägeri. Nu vill man återigen under 2020 granska bränderna som inträffar och extra resurser kommer därför att läggas på just detta. Under år 2017 betalade försäkringsbranschen ut nästan 252 miljoner kronor i skadeersättning för bilbränder. Tumnagel
52.4°
+
Bobby Green
0
2017

Framtida litiumjonbatterier kan bli brandsäkra
Ska kunna stoppa mobilbränder på 0,4 sekunder

Under 2016 fick vi se en hel del batterirelaterade bränder. Samsung hade lite bekymmer med sin Note 7. Flertalet videor där e-cigaretter exploderar har dykt upp på internet. Sedan har väl en och annan balansbräda börjat brinna utan förvarning. Ett gäng forskare på Stanford University har kommit på en potentiell lösning på detta problem genom att lägga till trifenylfosfat i plastfibrerna som håller isär de negativa och positiva elektroderna i batteriet. När plasten värms upp och når 150 grader smälter plasten och trifenylfosfaten släpps lös och släcker elden illa kvickt. Yi Cui, som leder projektet, säger detta om den nya tekniken: Using our x27smartx27 separators, battery electrochemical performance will not be affected by the flame retardant under normal conditions. However, once there is a potential thermal runaway, the flame retardant will be activated and nip the fire or explosion in the bud. När batterier med trifenylfosfat dyker upp på marknaden är för tillfället okänt, men troligtvis lär det dröja ett par år vi får brandsäkra litiumjonbatterier. Tumnagel
53.1°
+
André Stray
0
2016

Polisen har börjat testa sina drönare skarpt
Har redan hittat flertalet användningsområden

Tidigare i år fick polisen sina tre drönare för 1,7 miljoner kronor styck för att testa om och hur de skulle kunna användas i polisens arbete. Testandet pågår för fullt och IDG har tagit ett snack med Isabel Thorén på Polisens Utvecklingscentrum för att se hur arbetet går. Enligt Isabel har drönarna börjat testats skarpt och meddelar att de ständigt hittar nya användningsområden för drönarna. Isabel säger detta till IDG: I augusti var vi nere i Malmö i samband med bilbränderna. Där hände saker nattetid och med hjälp av drönare kunde vi se hur människor samlades i grupp och se när det gick över till den västra sidan. Såg bilarna som kom in i området. Det gav en fördel till oss så att vi kunde ha våra resurser på rätt plats. Utöver detta meddelar Isabel Thorén att drönarna kan används vid bränder för att se hur spridd branden är och hur evakuering skulle kunna ske på bästa sätt. Alternativt kan drönarna användas vid jakt av farliga personer. Drönarprojektet ska utvärderas fram till juni nästa år och då kommer Polismyndigheten ta ett beslut om hur många drönare de egentligen behöver och hur dessa ska gå att användas. Hela intervjun med Isabel Thorén om polisens drönarsatsning hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
56.1°
+
André Stray
0

Poliskontroller i den svenska trafiken minskar kraftigt
Anledningen är omorganisation och terrorhot

Den svenska polisen genomförde i början av året en stor omorganisation. Detta har bland annat lett till att antalet nykterhetskontroller ute i trafiken minskat från 123 000 stycken i januari förra året till endast 31 000 stycken i januari i år. Jämfört med 2013 har även antalet nykterhetskontroller från januari till september i år minskat med 59 %. Under samma period har även nästan hälften så många hastighetsböter delats ut. Anledningen till de minskade kontrollerna sägs vara just omorganisationen men även det förhöjda terrorhotet mot Sverige. Gränskontroller och bilbränder tar också de mycket av polisens resurser. Strategin är nu att försöka få till mer kontroller av hastighet och nykterhet i trafiken och att att alla poliser i yttre tjänst ska lägga omkring 20 minuter i veckan på just detta. Tumnagel
11.6°
+
Bobby Green
0