m

Kinto Share växer till sig
Finns nu även i Malmö

Volvo tyckte att det var en lysande att lägga ner Sunfleet och starta ogooglingsbara M istället, en tjänst som enligt rykten inte går alls bra. Det verkar har lämnats en lucka i marknaden för nu växer Toyotas bildelningstjänst Kinto Share så det knakar, man började med 40 bilar i Stockholm förra året och nu har man 300 bilar som rullar i Stockholm och Göteborg. Nu kommer man även till Malmö och börjar med tio bilar, men till sommaren ska det finnas 100 bilar. Tjänsten är stationsbaserad så bilarna kan inte lämnas där man behagar utan de hämtas och lämnas på en viss plats. Nackdelen är flexibiliteten, fördelen är att det alltid finns en plats. Just nu finns det en typ av abonnemang men snart kommer det att finnas tre, Free, Light och Plus. Just ni finns endast Light, men det är gratis så det är ju gott. Man betalar per timme, dag, 3 dagar, vecka eller månad och utöver det så får man betala två kronor per kilometer inklusive drivmedel, tullar och den där parkeringsplatsen då. Kinto Share ägs av Toyota och bilarna är allt från små Toyota Yaris, till lyxigare Lexus UX eller transportbilen Proace. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Reseplaneraren Travis fördjupar samarbetet med Voi
Boka och betala elsparkcyklar direkt i Travis app

Nobinas reseplanerarapp Travis uppdateras nu genom ett fördjupat samarbete med elsparkcykel-företaget Voi, något som gör att det nu blir möjligt att båda boka och betala Vois elsparkcyklar i Travis app. Travis är en reseplanerare där deras användare kan söka efter vad som förhoppningsvis är det effektivaste sättet att ta sig fram till sin önskade destination. Appen innehåller information om kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi vilken kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Travis hittas gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2020

Volkswagen ska göra om grekisk ö till elfordonsparadis
Alla fordon med förbränningsmotor ska bytas ut

Volkswagengruppen och Grekland meddelar nu att den lilla ön Astypalea ska "förvandlas" till ett paradis för eldrivna fordon. De 1500 stycken bilarna med förbränningsmotorer som idag finns där ska ersättas med omkring 1000 stycken eldrivna fordon istället. Och man ska dra igång en bildelningstjänst där dessa ingår. Förutom bilar ska det finnas eldrivna mopeder och elscootrar. På ön bor det 1300 stycken personer och varje år (kanske inte detta året) besöks den av 72.000 stycken turister. Även lokala bussar, polisbilar, ambulanser, brandbilar och liknande ska också bytas ut mot elfordon. Volkswagen ska installera 230 stycken laddstolpar runt om på ön. Och elen till dessa ska komma från förnybara energikällor. Tumnagel
69.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Dacias första elbil
Den billigaste elbilen i Europa

I mars fick vi se en eldriven konceptbil från Dacia och nu presenteras den i produktionsutförande. Den ser ut som konceptet, får namnet Spring Electric och kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Svenska priser och lanseringsdatum är dock ej fastställda än. Bilen har en räckvidd på 29,5 mil vid stadskörning och 22,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Elmotorn ger 44 hästar och har ett vrid på 125 newtonmeter. Batteripacket är på 26,8 kWh och toppfarten anges till 125 km/h. Med 30 kW DC-laddare kan man ladda 80 procent på en timme, med laddbox på 7,4 kW tar det fem timmar att ladda fullt. Spring Electric mäter 3,73 meter på längden, 1,62 på bredden och är 1,51 meter hög. Det finns plats för fyra stycken vuxna och i bagagerummet ska man få in 300 liter. Bilen har utrustning som infotainmentskärm på sju tum, autobroms, röstigenkänning och Apple CarPlay. Den kommer i tre stycken olika versioner - en för bildelning, en skåpbilsversion och en personbilsversion. Bildelningsversionen är den som kommer att lanseras först och det sker nästa vår. Hösten 2021 släpps de andra två verisonerna. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Toyota lanserar bildelningstjänsten Kinto Share i Sverige
Låna en Corolla för 65 kronor per timme

2018 presenterade Toyota bildelningstjänsten Kinto Share. Tidigare i år lanserades den i Europa och nu är den igång även här i Sverige, eller i alla fall i Stockholm. Just nu kan du boka en Corolla Touring Sports Hybrid på 15 olika platser i Stockholm. Det kostar från 65 kronor per timme plus ett kilometerpris på två kronor. Längre fram ska Kinto Share finnas på fler platser i landet och man ska även kunna välja bland andra modeller än Corolla. Johan Lundblad som är Mobility Manager på Toyota Sverige säger följande: "Vår målsättning är smart, tillgänglig och prisvärd mobilitet för alla, men det är ett långsiktigt arbete där vi växer i takt med behov och efterfrågan. Vi börjar nu med en mindre pilot i Stockholm, men det långsiktiga målet är att erbjuda den mest kompletta mobilitetslösningen i Sverige, oavsett kundens behov. I takt med olika marknaders mognadsfaser kommer KINTO att innehålla olika typer av tjänster på en global och europeisk marknad. I Sverige ser vi att stationsbaserad bildelning är en uppskattad tjänst med hög nyttjandegrad vilket är en viktig parameter ur många aspekter. För att nå framtidens miljö- och klimatutmaningar är det viktigt att vi reser smartare, och med våra modeller och rätt erbjudande är vi övertygade om att vi kommer kunna tillhandahålla en hållbar och tillgänglig mobilitetstjänst." Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Dansk bildelningstjänst öppnar i Malmö och Göteborg
I slutet av februari

Den danska fildelningstjänsten GreenMobility kommer i slutet av februari att dra igång i Malmö och Göteborg. 100 bilar ska placeras ut i Malmö till en början, om det blir lika många i Göteborg återstår att se. I Danmark är priset 4 danska kronor per minut, 2 danska kronor om man har köpt ett paket och 595 danska kronor per dygn. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Sunfleet blir M även i Göteborg och Malmö
Volvo storsatsar

Bildelningstjänsten Sunfleet är på väg att försvinna och i Stockholm och Uppsala har den redan blivit M. Eller det verkar som att man fortfarande kan hyra lite Renault-bilar i Sunfleet-appen här, men alla Volvo-bilar har flyttats till M. M är ägt av just Volvo och tanken verkar dels vara att växla upp verksamheten men också få lönsamhet i den. Uthyrningen har därför blivit dyrare än med Sunfleet, men enligt M också tydligare. Projektet verkar vara viktigt för Volvo, man har hittills lagt ner 400 miljoner kronor på teknik bakom tjänsten. På de tre månader man funnits i Stockholm har man lyckats få in 20.000 användare. Hur många som använder tjänsten frekvent är okänt. Precis som med Sunfleet finns det tre abonnemang, eller prisplaner som man själva säger. Lilla prisplanen är gratis och då är timpriset 135 kronor. Lagom kostar 195 kronor i månaden och då är timpriset 110 kronor. Stora kostar 895 kronor och då är timpriset 85 kronor. Det finns även dygn- och helgpriser. I alla versioner ingår bränsle, trängselskatt och 300 km per dag. Nu kommer alltså tjänsten även till Göteborg (16 mars) och Malmö (23 mars). Tycker du att tjänsten har blivit bättre eller sämre sedan Sunfleet blev M? Tumnagel
36.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Volvo ersätter Sunfleet med M och höjer priserna
En vecka kommer att kosta över 2200 kronor mer

Sunfleet är namnet på en bildelningstjänst som Volvo äger. Tjänsten är störst i Sverige, finns i 53 stycken städer och innefattar omkring 1500 stycken bilar. Förra året gjorde bolaget bakom tjänsten, Sunfleet Carsharing AB, en förlust på 3,87 miljoner kronor. Vi har tidigare skrivit om Volvos nya satsning på i princip samma sak - den nya tjänsten M. Den lanseras i skarpt läge nu i höst och kommer att ersätta Sunfleet rakt av, men kommer också att bli dyrare. Jämfört med Sunfleet kommer M att bli omkring 700-800 kronor dyrare för en helg och över 2200 kronor på en vecka. Att det skiljer såpass mycket i pris försvarar Volvo med att priserna tidigare har varit subventionerade. DN skriver mer om det hela och har tagit fram ett par olika scenarior som du kan läsa på länken nedan, du måste dock betala för att kunna göra det. Tumnagel
18.8°
+
Bobby Green
0

Aimo börjar med sparkcyklar i Stockholm
Bildelningstjänst utökar

Aimo, bildelningstjänsten som vi har skrivit om tidigare, utökar nu. Som alla andra är det elsparkcyklar man lanserar och nu har vi väl över tio olika företag som hyr ut elsparkcyklar i Stockholm. Man hoppas så klart tjäna pengar på uthyrningen, men också att man kan dra in folk till deras app som sedan hyr bilarna. Aimos elsparkcyklar ska kosta två kronor minuten men till skillnad mot många andra har man ingen startavgift. Precis som med bilarna så kan man boka dem i 15 minuter innan man använder dem, så att man är säker på att de finns där när man kommer. Man måste även vara 19 år och ha körkort. Elsparkcyklarna ska börja finnas på stan i dag. Tumnagel
27.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagens nya bildelningstjänst med elbilar lanserad
I Berlin

Nu lanserar Volkswagen bildelningstjänsten WeShare i Berlin. I den finns det bara helt eldrivna bilar och det handlar om 1500 stycken e-Golf. Nästa år kompletteras detta med 500 stycken e-up! och redan nu i sommar med ett gäng ID.3. 2020 planerar man att lansera i fler städer - först i Prag tillsammans med Skoda och efter det i Hamburg. Inledningsvis kommer tjänsten att kosta 19 cent per minut (cirka 2 kronor) för att från och med september öka till i snitt 29 cent per minut (cirka 3 kronor). För att använda tjänsten behöver man ha en smart telefon, rätt app, kreditkort, haft körkort i minst ett år, vara minst 21 år gammal och folkbokförd på en adress i Tyskland. Bilarna laddas via allmänna laddningsstationer i Berlin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Nu kommer elsparkcykeltjänsten Moow till Stockholm
Hur mycket sparkcyklar fixar egentligen staden?

Det går inte att gå många meter i Stockholms innerstad nu för tiden utan att man ser en elsparkcykel från någon av tjänsterna som hyr ut sådana och nu lanseras ännu en sådan tjänst i Stockholm. Det handlar om det svenska företaget Moow som sedan tidigare bland annat driver en bildelningstjänst. Exakt hur många elsparkcyklar företaget kommer att ställa ut i Stockholm är oklart men nu på förmiddagen fanns det ett 40-tal lediga Moow-sparkcyklar tillgängliga i Stockholms innerstad. En Moow kommer att kosta tio kronor att låsa upp och därefter är det ett minutpris på 1,50 kronor som gäller. Moow etablerar sig nu på en marknad som flera bedömare redan anser vara överetablerad. Sedan tidigare driver Lime, Voi, Tier och Glyde liknande tjänster som Moow i Stockholm och en del andra svenska städer. Tumnagel
19.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag lanserar Volvo bildelningstjänsten M
Först ut på test i Stockholm

I juli förra året presenterade Volvo det nya varumärket M som är en delningstjänst för bilar. Idag lanseras en testversion av appen till tjänsten som inledningsvis kommer att fungera på Kungsholmen, Liljeholmen och Hammarby Sjöstad i Stockholm. Bildelningstjänsten Sunfleet som är ett dotterbolag till Volvo kommer till en början att integreras i och samverka med den nya tjänsten M. När M växer kommer dock Sunfleet att fasas ut. M-bilarna kommer inte att vara brandade som Sunfleets bilar är idag. Genom appen bokar man en bil som man antingen vill låna några timmar eller en hel dag. Du betalar 145 kronor per timme eller 995 kronor per dag och sen är det även en fast månadsavgift på 295 kronor utöver detta. Bränsle, biltullar, försäkring och 30 mil per dag ingår. Läs mer om hur det hela är tänkt att fungera på länken nedan. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover vill belöna sina kunder med kryptovaluta
Om de delar med sig av sin data

Storbritanniens största biltillverkare Jaguar Land Rover meddelade idag att man håller på att testa mjukvara som skulle kunna belöna deras kunder med kryptovaluta om de går med att dela med sig av data som genereras under körningen. Det kan handla om data om till exempel trafikstockningar, vägarbeten, potholes och liknande. Det ska även gå att bli belönad om man upplåter sin bil till ett bildelningsprogram så att även andra kan använda bilen. Väljer en av Jaguar Land Rover kunder att hoppa på programmet så belönas denne med kryptovalutan IOTA. Det är en kryptovaluta som lanserades 2017 och det finns även en tillhörande marknadsplats, IOTA Marketplace, där företag och organisationer kan sälja data mot IOTA-pengar. När eller om Jaguar Land Rover kommer att rulla ut det här belöningsprogrammet till sina kunder finns det ingen fastställd tidsplan för skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.9°
+
Roger Åberg
0

Studie: Självkörande bilar kan bli mobila bordeller
Och hushåll för knarkare

Den självkörande framtiden är på väg, men det kommer inte bara att dra med sig goda ting. I alla fall inte om man läser den studie som Annals of Tourism Research publicerat på länken nedan. I den tar man nämligen upp att bland annat självkörande bilar skulle kunna fungera som mobila bordeller och som hem för knarkare. Företag som har självkörande taxi-bilar lär väl troligtvis utrusta dessa med kameror för att kunna hålla koll på vad som försiggår i dem, men privatpersoner som lånar ut sina bilar via bildelningstjänster lär inte göra det i samma utsträckning. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Idag drar bildelningstjänsten Aimo igång i Stockholm
Ska de lyckas bättre än tidigare tjänster?

Idag drar den japanska bildelningstjänsten Aimo igång sin verksamhet i Stockholm vilket innebär att staden har fått en ny aktör på bildelnings-marknaden efter det att Car2Go och DriveNow lagt ner sin verksamhet i Stockholm. Aimo kommer initialt ha 300 stycken eldrivna Renault Zoe rullande på Stockholms gator. Bilarna har en räckvidd på 200 - 300 kilometer och kan hämtas upp på olika platser i Stockholms innerstad, Hammarby Sjöstad, Solna, Liljeholmen samt Hjorthagen. Man bokar bilarna via Aimos app och de kostar 6 kronor i minuten under färdens första 17 minuter. Efter 17 minuter övergår taxan automatiskt till en timkostnad på 100 kronor för första timman. På kartan nedan hittas var bilarna får köras samt hämtas upp och lämnas av. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Nya hyrbilstjänsten Aimo på ingång i Stockholm
Drar igång i höst med 300 elbilar

För bara någon vecka sedan bestämde sig BMW att lägga ner sin hyrbilstjänst DriveNow på grund av lågt intresse och för höga sidokostnader. Ur askan verkar en ny hyrbilstjänst uppstått. Nämligen Aimo Solutions. Aimo Solutions kommer starta sin verksamhet i höst och då kommer 300 elbilar bli tillgängliga i Stockholmsområdet. I ett pressmeddelande säger marknadsföringschefen Josephine Adorelle från Aimo att deras upplägg kommer vara bättre än föregångarnas: – Vi har ett delvis annat och bättre upplägg, som vi återkommer till i höst, och i det ingår bland annat att vi enbart kommer att erbjuda avgasfria elbilar. Ai i Aimo står för artificiell intelligens och enligt företaget används AI för att förbättra och anpassa tjänsten till användarens behov. Mer specifikt hur detta kommer ske är oklart. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Volkswagen drar igång hyrbilstjänst
Hyr elbil via Volkswagen WE

Volkswagen har meddelat att de nästa år kommer att lansera hyrbilstjänsten Volkswagen WE. Tjänsten verkar likna bildelningstjänster som till exempel DriveNow och Car2Go där användaren plockar upp en ledig WE-bil på gatan och lämnar den någon annanstans när ärendet är uträttat. Det kommer bara att vara elbilar som går att hyra via Volkswagen WE. Volkswagen Brands styrelseledamot Jürgen Stackmann sa under presentationen: "We are convinced that the car sharing market still has potential. That is why we are entering this market with a holistic single-source concept covering all mobility needs from the short journey that takes just a few minutes to the long vacation trip. Our vehicle-on-demand fleets will consist entirely of electric cars, and will therefore provide zero-emission, sustainable mobility. That is an intelligent way to relieve the strain on urban areas." Volkswagen WE drar igång i Tyskland nästa år och i andra delar av världen 2020. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snapchat och Instagram fimpar Giphy
På grund av rasistisk gif-animation

Bilddelningstjänsterna Instagram och Snapchat har tagit bort stödet för tredjepartstjänsten Giphy då instagram- och snapchat-användare har upptäckt att det finns rasistiskt material på Giphy. Det var efter användaren av de båda bildelningstjänsterna hittade en animerad gif som inte kan tolkas på något annat sätt än väldigt rasistiskt som klagomålen började strömma in. Ni kan se en bild från animationen här nedan. När användaren av Instagram och Snapchat började uppmärksamma den rasistiska animationen så stängde båda tjänsterna av möjligheten att posta gif-animationer från Giphy i sina flöden. Jag antar att det handlar om en temporär avstängning och att Giphy återigen dyker upp på Instagram och Snapchat när de säkerställt att deras tjänst är fri från rasism och andra tråkigheter. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida