m

Custombyggaren Radford återuppstår
Och Jenson Button är med på tåget

Radford är en klassisk brittisk customfirma som byggde bilar förr i tiden. Den grundades av Harold Radford 1948 och på London Motor Show visade han upp sin första skapelse Bentley Countryman som var en specialbyggd kombi. Nu återsuppstår företaget och i ledningen hittar vi Formel 1-föraren Jenson Button, Ant Anstead från Wheeler Dealers, bildesignern Mark Stubbs och advokaten och den före detta rockbandsmedlemmen Roger Behle. Så här säger Ant om det hela: "The whole car sector has gone full circle. Heritage is back. Aston Martin is making DB5s and DB4 Zagatos. Jaguar is making C-Types and XKSSs. Even Bentley has announced a set of Blowers. There’s something in the air and in the market that says heritage is strong. Also, you’ve seen a resurgence in coachbuilding and the use of shared platforms is also back. Loads of manufacturers are using the same platforms with different body styling on top. When you add to the pot that Mark, Jenson, myself and Roger just happened to be here in California at the same time – right now is the right time." Man ska presentera mer inom de kommande veckorna. Läs mer på länken eller lyssna när gänget berättar om projektet i klippet nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Chip Foose ritar om Volvo Amazon
Bättre än originalet?

Här ger sig den världskända bildesignern Chip Foose på att rita om Volvos klassiska modell Amazon så att den får ett lite biffigare utseende och mer attityd. Blev det bättre tycker ni? Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Eldriven Chevrolet Corvette C2 med 2000 hästar på gång
Skapad av Peter Brock och Ian Callum

Peter Brock och Ian Callum är båda bildesigners med många år i branschen. Nu har de slagit sina påsar ihop och dragit igång företaget Ava som planerar att bygga en eldriven Corvette C2 med upp till 2000 hästar. Peter var den som ritade originalet när det begav sig så det blir en slags comeback. Den nya bilen kallas för Ava Stingray och den dunkla bilden här är det första vi får se av den. Man ska berätta mer om bilen senare den här månaden så detta är vad vi får veta hittills. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Så tycker bildesignern Frank Stephenson om BMW iX
"It's almost a vehicle that's lost its soul"

I november rullade BMW ut den helt eldrivna suven iX och internet var inte tyst. Väldigt många undrade vad BMW haft i kaffet när bilen designades och jag är beredd att hålla med. Här får vi höra vad Frank Stephenson som var den som designade första BMW X5 har att säga om bilen. Vad tycker ni om iX? Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0
2020

Vad tycker en riktig bildesigner om bilarna i GTA V?
Frank Stephenson snackar om några utvalda

Det finns en hel del balla bilar i spelet GTA V. Vissa ser man direkt varifrån skaparna hämtat inspiration och vissa är helt unika byggen. Men vad tycker en riktig bildesigner om de påhittade skapelserna? Vilken eller vilka är dina favoriter i spelet? Bonus-Frank nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson designar om Ferrari F40
Behövs det?

I mina ögon är Ferrari F40 en fulländad bil som man verkligen inte behöver förändra något på. De raka linjerna är helrätt och designen känns tidlös. Bildesignern Frank Stephenson kände sig ändå tvungen att ge sig på ikonen och så här blev hans version. Han börjar skissa runt åtta minuter in i klippet. Bättre än originalet? Bonusklipp nedan. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Så tycker Maserati MC12-designern om nya MC20
Blandar italienskt och tyskt

Bildesignern Frank Stephenson ligger bland annat bakom Maserati MC12 och vi har tidigare visat ett klipp där han snackar om hur den blev till. Som ni säkert vet släppte Maserati i september en slags uppföljare till denna kallad MC20. Här ger Frank sin syn på nykomlingen. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Chip Foose fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Bättre eller sämre?

Chip Foose har designat en och annan bil i sina dagar. Här får vi se när han tar och gör om fronten på nya BMW M3 och M4 så som han skulle vilja ha den. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Harry har kört Ian Callums specialbyggda Vanquish
Förbättrad på många punkter men oj vilket pris

Bildesignern Ian Callum presenterade för ett år sedan en specialversion av första generationen Vanquish som släpptes 2001. Den ritades av honom och inspirationen kom från DB-4 Zagato. Den nya versionen som kallas för Vanquish 25 behåller mycket av utseendet men har förfinats på alla plan. Allt som var "fel" back in the days ska ha rättats till. En sak som är helrätt är att det under huven fortfarande sitter en V12:a på 6,0 liter utan överladdning. Den har fått ytterligare 60 hästar jämfört med originalet och lämnar nu runt 580. Till den kan man även få en manuell sexpetad låda! Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dessa har nu Harry Metcalfe fått provköra. Pris? Över 500.000 dollar. Och då måste du själv fixa fram en Vanquish som byggs om. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Petes Volkswagen T2 har en V8:a där bak
Visar upp den hos Jay Leno

Igår skrev vi om en Volkswagen T2 som fått en elektrisk drivlina. Bildesignern Pete Brocks T2 är på andra sidan skalan istället - den har nämligen en V8:a från en Buick där bak. Nyligen var han och besökte Jay Leno för att visa upp bilen och så här såg det ut. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Ian Callum presenterar specialbyggd Aston Martin Vanquish
Har designat om sin egna skapelse

I början av sommaren stod det klart att bildesignern Ian Callum slutar på Jaguar efter 20 år på företaget. Nu presenterar han sitt nya projekt som är en gammal Aston Martin Vanquish V12 som fått nytt liv och förbättrats på flera punkter. Den här kallar man för Aston Martin Vanquish 25 och siffran står för att det endast kommer att byggas 25 stycken. Aston Martin står bakom projektet och målet har varit att förfina designen och uppdatera hårdvaran för att få till en riktigt fet bil. Ian är även den som ligger bakom bilens design från början så projektet kändes väl ganska naturligt för honom antar jag. "It’s rare that a designer has the chance to retell the story of one of their own cars. I’ve wanted to do that for some time and with R-Reforged we could do something special. Materials and technologies have advanced, allowing us to introduce these along with new ideas that weren’t feasible when the car was launched." Linjerna känns självklart igen men över 100 stycken olika designförändringar har gjorts. Karossen har numera front och bak i kolfiber och det sitter nya LED-strålkastare och andra baklampor monterat. Diverse smågrejer i kolfiber har även hittat dit på olika platser. Diffusorn är helt ny och detsamma gäller avgaspiporna. Spårvidden har ökats både fram och bak och bilen har sänkts tio millimeter. Nya dämpare och specialdesignade fjädrar sitter på plats. Krängningshämmarna bak och fram är av grövre typ än tidigare. Bromsarna har bytts ut mot Aston Martins senaste keramiska diton. V12:an på 5,9 liter har fått sig en mjukvaru-uppdatering, andra kamaxlar och ett sportigare avgassystem som andas bättre. Resultatet sägs vara 60 extra hästar vilket resulterar i omkring 580 totalt. En modernare sexstegad automatlåda sitter bakom motorn. Insidan har fått en helt ny mittkonsol i kolfiber som bland annat huserar en åtta tum stor infotainment-skärm med Apple CarPlay och Android Auto. Instrumentklustret är också det nytt, designat av klocktillverkaren Bremont. Stolarna är nya och sitter lägre än tidigare för en bättre position i bilen. Baksätet har man kastat ut helt och hållet. Man kan dyka upp med sin egna Vanquish och få den fixad på det här viset eller så löser Callum Designs allt åt dig. Pris för en färdig bil är 550.000 pund. De första leveranserna ske i slutet av nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Trailer för Chasing Perfect
Dokumentärfilm om bildesignern Frank Stephenson

Här har vi en trailer för dokumentärfilmen Chasing Perfect som handlar om bildesignern Frank Stephenson som sägs vara en av de mest inflytelserikaste bildesignerna i världen. Han har bland annat designat McLaren P1, Fiat 500 och så klart Ferrari F430. Chasing Perfect verkar inte vara släppt på några svenska VOD-tjänster ännu utan man får fiffla sig in på brittiska sådana om man vill se den nu på direkten. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är Giugiaros senaste koncept
En eldriven sportbil med hög markfrigång

För en månad sedan berättade vi om GFG Style som är ett företag som den legendariska bildesignern Giorgetto Giugiaro dragit igång med sin son. Då fick vi även en teaser för vad de skulle ställa ut i Genève och nu är bilen officiellt presenterad. Den heter Kangaroo och är en eldriven sportbil med lite högre markfrigång och saxdörrar som samsas med öppningsbart tak för att underlätta i- och urstigning. Man beskriver skapelsen som en "electric hyper-SUV" och under skalet ska det finnas en drivlina bestående av ett batteripack på 90 kWh som matar två stycken elmotorer som tillsammans ger 360 kW och 680 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och 0-100 km/h ska gå på 3,8 sekunder medan toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Räckvidden ska ligga på över 45 mil. Karossen är i kolfiber medan "takdörrarna" är i polykarbonat. Måtten på bilen är 4,6 meter i längd, 2,0 i bredd, 1,29 i höjd och en hjulbas som mäter 2,76 meter. Intressant koncept helt klart men troligtvis aldrig något vi kommer att få se på vägarna. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo XC40-designer börja jobba på Tesla
Ska Ian Kettle designa Tesla Model Y?

Electrek rapporterar att bildesignern Ian Kettle nyligen ska ha börjat arbeta för elbilstillverkaren Tesla. Kettle arbetade fram till i februari i år på Volvo där han bland annat lett arbetet med att designa exteriören till mini-suvven Volvo XC40 som Volvo presenterade förra året. Kettle arbetade på Volvo i Göteborg och Los Angeles i sex år innan lämnade företaget tidigare i år. På Tesla ska Kettle arbeta som senior designer och rapportera till Teslas chefsdesigner Franz von Holzhausen som tidigare arbetat för Mazda. Vad Kettle kommer att pyssla med på Tesla är okänt men det är väl inte helt otänkbart att han är inblandad i designarbetet av Teslas kommande Model Y, en modell som väl kommer att räknas som en konkurrent till Volvo XC40. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Jay Leno spanar in Kode 0
Lamborghini Aventador med nytt utseende

Bildesignern Ken Okuyamas senaste projekt kallas för Kode 0 och det är en Lamborghini Aventador som har fått sig ett nytt utseende med rätt så härliga 80-talsvibbar. Ken tog med bilen till Jay Leno och så här såg det ut. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Fiskers kommande elbil EMotion
Dat face

Det sägs att bildesignern Henrik Fiskers nya helt eldrivna bil EMotion kommer att få sig en ordentlig avtäckning senare i år och i väntan på det får vi ett par färska bilder på skapelsen. Designen har ändrats ytterligare och bilen har fått sig ett nytt ansikte. När den väl är här kommer det att vara en lyxig sedan som ska ha en räckvidd på över 64 mil och en toppfart på 260 km/h. Ladda gör man med systemet UltraCharger och på bara nio minuter ska man kunna få tillräckligt med kräm för att kunna ta sig 16 mil. Självkörande teknik kommer att finnas ombord och i den kromade delen i nosan ska det bland annat sitta ett LIDAR-system (Light detection and ranging). Den 30 juni ska man kunna lägga en förhandsbeställning på bilen som väntas kosta från 1,1 miljoner kronor i USA. Produktionen ska dock inte dra igång förrän 2019. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2015

Det här är BMWs laser och OLED-lampor
Framtiden verkar faktiskt se ljus ut!

Samtidigt som Volvo drar sig bort från bilmässorna ställde de i år ut på CES-mässan tillsammans med POC och Ericsson och en annan biltillverkare som var i Las Vegas var BMW som visade upp deras nya ljusteknologier. Det handlar om laser i fronten och OLED i rumpan och det är riktigt coolt. Laser har mycket längre räckvidd än vad vi är vana med i dag - med full tryck når ljuset 600 meter framför bilen och det är ju ingen nackdel direkt. Det finns inget halvljus utan enda läget är helljus och istället så anpassar sig styrkan beroende på din hastighet. Systemet känner även av andra fordon och ser till att de inte blir bländade. Eftersom ljuset är så exakt kan man även rita upp saker för föraren, ett exempel är att belysa objekt som man hittat med infraröd kamera som människor eller djur som gömmer sig i mörkret. Självklart följer belysningen vägen framför dig även om vägen svänger, det är ju dit du ska som du vill se, inte vad som råkar vara rakt framför dig. I rumpan ser vi OLED-lampor. Dessa är inte superstarka men väl supertunna och gör att framtidens bildesigners kan få riktigt fria tyglar att rita vad de vill, inte vad som krävs tekniskt. Konceptet som visades upp kallar man för M4 Concept Iconic Lights och är alltså ett koncept. Mycket av tekniken fungerar redan i dag, BMW i8 har laserlampor som tillval, och det sägs att BMWs M-modeller kommer att få OLED bak från och med nästa år. Tumnagel
74.4°
+
Roger Åberg
0
2014
2013

Häng med till Hot Wheels studio
Här designas några av världens minsta leksaksbilar

I Mattels Hot Wheels-studio tar man fram designen på alla nya bilar och varje år trycker man ur sig 50 stycken nya modeller. Och här jobbar riktiga bildesigners, som tidigare ritat såna bilar vi åker till affären för att köpa leksaksbilar med. Cool Hunting har besökt stället och fått sig en pratstund med ett par av dem som jobbar där. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2012

"Följ dina drömmar"
Henrik Fisker pratar på TEDx

Bildesignern Henrik Fisker är mannen bakom företaget Fisker Automotive och även designern bakom modellen Karma som på flera ställen nu har börjat rulla i Sverige. Här pratar han på TEDx om hur viktigt det är att följa sina drömmar, och att aldrig ge upp. Henrik började rita bilar i sina anteckningsböcker under skoltiden och på den vägen är det. Han sökte så småningom ett designjobb hos Volvo men fick nobben då han saknade de betyg som krävdes. Till slut kom han dock in på BMW där han designade modellen Z8 och senare började han på Aston Martin. Men när han insåg att de stora företagen är ganska långsamma och tröga att jobba med så bestämde han sig för att starta eget istället. Inspirerande tal som jag definitivt tycker att ni ska titta på. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0
2008

Har ni undrat vad den där randen vid bakluckan är bra för?
Den som känns så ful och onödig alltså

Har varit och kört Passat CC i dag (rapport kommer) och fick svar på en sådan där sak som i alla fall jag har undrat över, men inte tillräckligt för att fråga. Ni vet den där randen som finns på bakre stödfångaren, vid bakluckan. Det som ofta är rätt konstigt placerad och som inte känns så motiverad? Det är en anpassning för försäkringsbolagen. Bakluckan är nämligen i plåt och stötfångaren i plast, vilket är mycket billigare att reparera. Så ju bredare randen är, desto bättre är det försäkringsmässigt. Typ. Det är alltså inte något som världens bildesigners fått för sig är snyggt eller praktiskt utan eftergift för att försäkringspremien på bilen ska bli lägre. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0