m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Volvo säger upp avtalet med Bilia
Uppsägningstiden är två år

Bilia meddelar nu att Volvo sagt upp återförsäljaravtalet med dem. Uppsägningstiden är två år och det hela gäller både bilförsäljning och service. När denna tid har passerat vill Bilia fortsätta med att serva och sälja begagnade Volvo-bilar. Varför Volvo har sagt upp avtalet är oklart. Under förra året sålde Bilia som är Nordens största bilåterförsäljare nya Volvo-bilar för nästan 6,4 miljarder kronor i Sverige och Norge. Bilia har 135 stycken anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien och runt 5.000 stycken anställda. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Renault visar Kiger Concept
En ny crossover för Indien

Renault Kiger Concept är en förhandsvisning på en ny kompakt crossover som ska lanseras i Indien. Den produktionsklara versionen ska vara under fyra meter lång och målet är att den här ska bli populär i B-segmentet som står för 51 procent av bilförsäljningen i Indien. Bilen kommer även att säljas på andra marknader men vilka vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Huawei sålde flest mobiler i världen förra kvartalet
Petade ner Samsung till andraplatsen

Analysföretaget Canalys har släppt en ny rapport över den globala mobilförsäljningen under årets andra kvartal och enligt den så har vi fått en ny världsledare på mobiltoppen. För första gången någonsin så säljer nu kinesiska Huawei flest mobiltelefoner i världen. Samsung har legat stadigt i toppen de senaste åren men under årets andra kvartal så fick man se sig slagna av Huawei. Under perioden april till juni sålde Huawei 55,8 miljoner mobiltelefoner medan Samsung sålde 53,7 miljoner. På grund av den pågående pandemin föll Huaweis försäljning med 5 procent jämfört med samma period förra året medan Samsungs försäljning sjönk med hela 30 procent. 70 procent av alla Huawei telefoner som såldes under perioden såldes i Kina, en marknad som inte drabbats lika hårt av pandemin som många andra marknader runt om i världen. Det spekuleras nu huruvida Huawei kan behålla förstaplatsen som världens största mobilleverantör även under det här kvartalet eller om det kanske bara handlar om ett gästspel på förstaplatsen för Huawei. Tumnagel
26.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobilförsäljningen sjönk under första kvartalet
Ner 20 procent

Vad händer när man kombinerar oinspirerad telefondesign, blygsamma uppgraderingar och coronapandemi? Jo, chockerande nog en minskad försäljning av mobiltelefoner. Analysbyrån Gartner har tittat på de globala säljsiffrorna för första kvartalet 2020 och har konstaterat att försäljningen dippat med 20 procent jämfört med året innan. När det kommer till specifika företags försäljning har värsta smällen Huawei ha åkt på med en minskad försäljning på 27,3 procent. I ett uttalande säger analytikern Anshul Gupta detta om situationen: "The coronavirus pandemic caused the global smartphone market to experience its worst decline ever. Most of the leading Chinese manufacturers and Apple were severely impacted by the temporary closures of their factories in China and reduced consumer spending due to the global shelter-in-place." Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Huawei räknar med en ordentlig nedgång i mobilförsäljningen
Kommer antagligen sälja 20 - 25 procent färre telefoner i år

Den kinesiska telekomjätten Huawei sålde förra året 240 miljoner mobiltelefoner men riktigt så många förväntar man sig inte sälja i år enligt källor som The Information har varit i kontakt med. Enligt The Informations källor så tror Huawei att man kommer att sälja runt 190 - 200 miljoner mobiltelefoner under 2020. Det handlar med andra om en nedgång på 20 - 25 procent jämfört med föregående år. Anledningen till att Huawei prognosticerar en nedgång i mobilförsäljningen i år beror givetvis på att företaget inte längre får använda Googles appar i sina telefoner. Att kunna använda Googles appar på sina mobiltelefoner är oftast ett krav för de flesta västerländska mobilanvändare, bland annat för att komma åt andra appar via Google Play. Det innebär att marknaden här i väst antagligen mer eller mindre kommer att stängas för Huawei förutom möjligtvis i budgetsegmentet för de användare som inte bryr sig om appar särskilt mycket. Förra året såldes 60 procent av alla Huaweis mobiltelefoner i Kina och den marknaden förväntas vara någorlunda oförändrad under 2020. Det ska observeras att Huawei fortfarande säljer mobiltelefoner med Googles appar på den svenska marknaden, bland annat Huawei P30 Pro som syns på bilden ovan. De lurar som dyker upp senare i år från Huawei lär dock antagligen sakna Googles appar. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coronaviruset drabbar bilförsäljningen hårt
Geely börjar sälja bilar på nätet istället

Coronaviruset drabbar människor hårdast men det gör även att mycket annat påverkas - som exempelvis bilförsäljningen. I Kina vågar ingen gå till bilhandlarna för tillfället vilket har fått Geely att börja sälja bilarna på nätet med hemleverans istället. Nybilsförsäljningen i Kina har dippat 92 procent på bara 16 dagar så det är inte konstigt att man tar till denna metod. Produktionen av Geely-bilar har minskat med en tredjedel och först i slutet av månaden kommer man att börja öppna anläggningar helt igen. Givetvis är det inte bara Geely som drabbas av viruset utan flera stora tillverkare har problem eftersom de inte kan få delar tillverkade i Kina levererade. Den 5 mars är det dags för bilmässa i Genève och det kan ligga i farans riktning att den ställs in om viruset fortsätter att spridas. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Bildläcka visar LG V60 ThinQ
Läcker?

LG har ett nytt flaggskepp på ingång vid namn V60 ThinQ och nu har information om den kommande enheten börjat dyka upp på nätet. Som ni ser på bilden ovan så är det inte precis någon världsomvälvande design, men kommer med skärm på större delen av framsidan med en liten droppformad flärp. Tidigare läckor pekar på att telefonen kommer med fyra kameror på baksidan, fyra mikrofoner för vass ljudinspelning, ett ordentligt batteri på 5000mAh och ett hörlursuttag. På insidan ska det sitta ett stycke Snapdragon 865 och 8GB ram. LG V60 ThinQ skulle troligtvis presenteras i samband med MWC, men då mässan inte blir av så lär det ske någon form av streamad presentation av enheten nästa vecka. Oavsett så lär enheten inte säljas i Sverige då LG lagt ner mobilförsäljningen här. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Samsung och Huawei störst under 2019
Men Apple bröt trenden och var störst under sista kvartalet

Förra årets siffror för mobilförsäljningen har börjat ramla in och nu har siffrorna från Strategy Analytics ramlat in. Alla tillverkade berättar inte hur många enheter de säljer så det här är en kvalificerad gissningslek från analytikerna, men de brukar ligga rätt så lika. Hur som helst så behåller Samsung ledarhatten om man tittar på helåret. Man ökade försäljningen från 291,3 till 295,1 miljoner telefoner. Tydlig tvåa är Huawei som ökade rejält från 205,8 till 240,5 miljoner telefoner. Apple gick på helåret ner lite, från 206,3 till 197,4 miljoner telefoner. Men tittar man på sista kvartalet så ser vi ett tydligt trendbrott. Huawei har ju haft stora problem under året men har ändå räddats av stark försäljning i hemlandet Kina och man har därför ändå kunnat dunka ut pressmeddelanden om rekordförsäljning. Men sista kvartalet blev problemen synliga i statistiken och man sjönk från 60,5 till 56 miljoner sålda. Även Samsung sjönk lite, från 69,3 till 68,8 miljoner. Apple bröt trenden åt andra hållet och ökade från 65,9 till 70,7 miljoner telefoner. Med det blev man etta under kvartalet, något som jag inte tror har hänt tidigare. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Volvo sålde bäst förra månaden
Laddbara bilar ökar rejält

Idag presenterade branschorganisationen Bil Sweden siffrorna för förra månadens nyregistreringar på den svenska bilmarknaden. Dessa visar att Volvo tar guld, silver och brons med modellerna V60, V90 och XC60. Totalt registrerades det 5768 stycken Volvo-bilar och av dessa var 2490 stycken V60 eller V60 Cross Country. 1179 stycken V90 reggades in medan siffran för XC60 landade på 1093 stycken. Under april reggades även 441 stycken XC40, 417 stycken V40 och 148 stycken XC90. V60 är på väg att bli den folkbil som vi förutsatte att den skulle bli, det har skett en tydlig förändring där beställningarna av V60 har ökat lika mycket som V90 har minskat. Även om uppgången för V60 är rejäl så minskar Volvo totalt sett på de både modellerna och eftersom V60 är något billigare minskar omsättningen. Även om Volvo alltså minskar lite ser det mörkt ut hos Volkswagen. Golf minskar med 35 procent, Tiguan med 15 procent och Passat med hela 56 procent. Nu var april förra året en supermånad för bilförsäljningen, men VW-folket kan knappast vara nöjda med detta. Att sälja 640 stycken Passat en månad då Volvo säljer 2490 stycken V60 kan knappast ses som en vinst. Visst är V60 helt ny, men Passaten är i alla fall nyligen ansiktslyft. På elsidan ökar det rejält. Andelen laddningsbara ökade med 44 procent av antalet sålda och rena elbilar ökade med 271 procent. Anledningen till det är så klart Tesla Model 3 som nu säljs på riktigt. Förra månaden kvalade man nästan in på topp 3, men den här månaden blev det en 14 plats med 446 sålda bilar. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Sony sålde färre Playstations
Och knappt några telefoner alls

Det går sådär för Sony. På sista raden ökade försäljningen en smula under det sista kvartalet förra året men vinsten minskade lite. Och det finns saker att oroas för. Försäljningen av PS4 sjönk från 9 till 8,1 miljoner enheter. Totalt så ökade försäljningen sett i slantar, men vinsten minskade på grund av marknadsföringskostnader. Man sålde alltså mycket spel, men det krävdes ännu mer marknadsföring för att lyckas med det. Mobilsidan går fruktansvärt dåligt. Försäljningen sjönk från 18 miljarder kronor till drygt 11 miljarder kronor. Vinsten på en dryg miljard blev istället en förlust på en dryg miljard. Sett i enheter räknar man att försäljning för hela räkenskapsåret (som inte är slut ännu) kommer att sjunka från 13,5 till 6,5 miljoner. Har jag räknat rätt så betyder det att man nu har en marknadsandel på knappt en halv procent. Intresset för företagets kamerasensorer till mobiler är högt, men mobilförsäljningen går ju som ni kanske vet nedåt så det ser inte överdrivet ljust ut där heller. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Samsung visar upp första Exynos-chippet för bilar
Tar fram processorn Exynos Auto V9 tillsammans med Audi

Idag presenterade Samsung processorn Exynos Auto V9 vilken ska vara Samsungs första Exynos-chip som är framtagen för morgondagens smarta bilar. Processorn är framtagen i samarbete med Audi och förväntas dyka upp Audi-modeller som presenteras 2021. När det gäller prestandan i Exynos Auto V9 så snackar vi om ett chip som är baserat på 8nm-teknik och försett med CPU:n Cortex-A76 samt GPU:n ARM Mali G76. Medan Samsungs mobilförsäljning gick ner förra året gick deras chip-produktion upp och när man nu riktar in sig på fordonsindustrin så kan antagligen det kompensera för bortfallet på mobilmarknaden, ett bortfall som flera bedömare tror kommer att hålla i sig under året. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Sony i Lund varslar 200 anställda
Ytterligare uppsägningar verkar vara på gång

Idag varslade Sony i Lund 200 stycken av sina anställda som riskerar att bli uppsagda från företaget nästa år. Förutom det så kommer ett okänt antal konsulter att få lämna sina uppdrag på företaget skriver 8till5. Sonys platschef i Lund, Stefan Andersson, säger till 8till5: "Vi har i dag lagt ett varsel på 200 tjänster. Jag ser det som att de riskerar att bli uppsagda, men hoppas att det blir färre. Målet är att allt ska vara förhandlat och att enskilda individer är informerade till mars 2019." Sony i Lund är idag cirka 1200 personer med konsulter inräknade. Sedan Sonys mobilförsäljning började svaja i början av det här årtiondet har över tusen personer fått lämna Sonys Lunda-kontor. Tumnagel
26.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

IFA 2018 Samsung tar fram ny strategi för sina midrange-lurar
Ska bli mer lika företagets flaggskeppsmodeller

Samsungs vd Dong-Jin "DJ" Koh säger i en intervju med CNBC att man har tagit fram en ny strategi gällande sina så kallade midrange-mobiler, något som man antagligen gör att för att möta den allt tuffare konkurrensen från kinesiska mobiltelefontillverkare som Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi. DJ Koh säger till CNBC att man nu planerar att implementera tekniska lösningar från sina flaggskeppsmodeller Galaxy S och Galaxy Note i sina lite billigare Galaxy A-lurar: "In the past, I brought the new technology and differentiation to the flagship model and then moved to the mid-end. But I have changed my strategy from this year to bring technology and differentiation points starting from the mid-end." Samsung mobilförsäljning sjönk med hela 20 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året och mycket av anledningen till det uppges bero på att Galaxy S9 har sålt sämre än förväntat. Därför kommer nu Samsung att fokusera hårdare på lite billigare lurar som kanske kan attrahera yngre människor som inte tycker det är värt eller inte har råd att langa upp 10.000 kronor eller mer för en mobiltelefon. Koh säger: "So we are very much focusing on millennials who cannot afford the flagship. But how can I deliver meaningful innovation to our millennials? Thatx27s the reason Ix27m trying to differentiate the mid-section." Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det går superdåligt för HTC
Ner 77 procent från förra året

2017 var knappast ett succé-år för HTC men 2018 ser ut att bli ännu sämre. Julisiffrorna har nu läckt ut och de är superdåliga. Jämfört med samma månad förra året har intäkterna sjunkit med 77,4 procent och jämfört med juni är intäkterna ner 37,3 procent. Mobilförsäljningen går sämre än någonsin och VR-businessen tar inte fart. Faktum är att man inte har sålt för så här lite sedan 2003. Totala intäkterna för månaden slutade på 400 miljoner kronor. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Är det nu bilvärlden ska bli rädda för Tesla på riktigt?
Jag tror det!

När iPhone kom skrattade många. Klippet med Steve Ballmer där han hånar iPhone är en klassiker i dag och vi vet alla hur det gick för Nokia och alla andra som var dryga. Apple kom ju med en svinbra produkt men det räcker ju som bekant sällan långt. Man måste ha styr på tillverkning, man måste finnas i alla länder och man måste ha återförsäljare. Apple kunde det där med tillverkning, i alla fall tillräckligt bra för att komma igång. Man fanns i en hel hög med länder redan så service och support var löst. Återförsäljarna blev ett helt eget kapitel för Apple, man lyckades nämligen med något som ingen annan lyckats med - trollbinda operatörerna. Istället för att operatörerna hade makten var det helt plötsligt Apple som hade makten. Utan iPhone var man rökt som operatör så nu var de operatörerna som satt i knät på Apple. De gillade det inte, men iPhone drog in pengar och krävde väldigt lite support från operatörernas sida så de var nöjda ändå. Teslas historia är på många sätt rätt lik Apples. Man kommer in som nykomling på en marknad där alla bjässar skrattar åt en. De stora tillverkarna, och jag med för den delen, har hela tiden sagt att det är enkelt att göra en grym bil i mindre upplaga, att tillverka miljoner bilar är en annan sak. Och det är det. Det är ett mastodont-projekt att tillverka en bil. Men Tesla börjar bli ok på det. När man har igång fabriker i Kina och i Europa om några år kommer man att vara riktigt bra på det. Och då kommer de andra tillverkarna att sitta där med sina tröga återförsäljarnät och trista teknik. För Tesla har inga återförsäljare i den klassiska meningen. Man behöver inte dela pengarna med dem, man behöver inte göra dem lyckliga. En del gamla tillverkare försöker springa åt det här hållet. Geely är ändå rätt tidigt ute både med prenumerationerna på Volvo och med hela Lynk & Co-konceptet. Många andra verkar riktigt trötta här. Just Lynk & Co har fattat en annan sak som Tesla också har fattat. Man vill inte göra miljoner val. Eller miljarder val är det snarare. En vanlig Volvo kan fås i fyra miljarder kombinationer. När man beställer en Tesla väljer man motor, färg, något tillvalspaket och vinterdäck. Det är allt. Lynk & Co ska göra samma sak, man har tagit fram åtta olika versioner av varje modell och det är det som finns. Den sista pusselbiten är tekniken. Tesla är på väg att knuffa ut Nvidia och börja bygga sina egna chip för sina egna bilar, mycket på samma sätt som Apple gjorde med chipen i iPhone och iPad. Resten av bilvärlden bygger på partnerskap där olika partners levererar olika delar till bilen. Nvidia levererar hårdvaran var instrumentklustret, Bosch en annan hårdvara, biltillverkaren möjligen det som knyter dem samman. Men biltillverkaren är djupt beroende att deras partners ligger i framkant. När Tesla har makt över sin egen teknik kommer deras utvecklingstider att vara larvigt mycket kortare än konkurrenterna. Om Tesla har ett system som är överlägset i användarupplevelse, kostnad och funktion och alla konkurrenterna har dyra, trötta och dåliga system kommer det inte att bli lätt för de stora jättarna att sitta där och vara nöjda när Tesla verkligen får fart på sin produktion. För några år sedan gjorde Netflix knappt något eget material och HBO gjorde alla storserier. 2013, precis innan House of Cards skulle ha premiär, sa Ted Sarandos (chef över innehåll på Netflix) den klassiska meningen "The goal is to become HBO faster than HBO can become us". HBO fnissade och resten är historia. Så jag tror att det är dags för jättarna att bli nervösa nu. Både för Tesla, men också för den hög med andra, mindre tillverkare som kommer att följa i Teslas fotspår. Jag tror att någon jätte kommer att klara omställningen, frågan är vilken. Precis som i mobilvärlden där Samsung klarade omställningen tack vare att man förstod att Apple gjorde allt rätt så till den grad att man utan att skämmas kopierade konceptet rakt av. Men med Samsung och Apple i mobiltoppen i dag finns inga Sony, LG, Nokia eller Motorola. Där finns Huawei, OPPO och Xiaomi. Om tio år kommer det nog vara en gammal jätte, Tesla och några nya förmågor även i toppen av bilförsäljningen. Frågan är bara vilken jätte och vilka de nya förmågorna kommer att vara. Tumnagel
58.8°
+
Roger Åberg
0

Huawei fick folk att recensera en osläppt telefon
En klassisk fuling!

Huawei Mate 10 Pro kommer börja skeppas i USA 18 februari, men redan nu finns det en stor mängd kundrecensioner av telefonen på Best Buy. I skrivande stund ligger antalet recensioner på 73 och snittbetyget ligger på 4,8 stjärnor. Hur kan telefonen få så bra poäng? Jo, för att Huawei anordnade en tävling i en Facebook-grupp för Huawei Mobile som gick ut på att skriva recensioner på Best Buy hur mycket deltagarna suktar efter den kommande telefonen och upp mot nio personer kommer vinna en Mate 10 Pro. Bland annat hittar vi recensioner som dessa: I have the mate 9 and Ix27m amazed, I definitely think that the mate 10 pro is going to make the best phone. Screen and camera has better quality, big internal memory. Huawei phone seem like camera is better than the G6. Would like to try one out in the future. Best Buy har en policy om att det inte får vara någon sorts reklam, spam eller erbjudanden i recensionerna, men hur resonemanget går med dessa recensioner är för tillfället oklart. Best Buy verkar dock ha börjat rensa upp i recensionsträsket. Huawei har som känt stött på lite problem på den amerikanska marknaden då vissa operatörer inte vill köpa in deras produkter, vilket är problematiskt då upp mot 90 procent av mobilförsäljningen i USA går via de stora operatörerna. Tumnagel
22.2°
+
André Stray
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0
2017

Blocket + Byt Bil = sant
Schibsted slår ihop sin bilförsäljningstjänst med Blocket

Den norska mediakoncernen Schibsted kommer att slå ihop sin svenska bilförsäljningstjänst Byt Bil med sin köp-och-sälj-tjänst Blocket skriver Blocket i ett pressmeddelande. Jag antar att det är rätt logiskt givet att Blocket är Sveriges största köp-och-sälj-sajt och som den senaste tiden verkar satsa allt mer på marknaden för begagnade fordon. Att bilhandlarnas konkurrerande tjänst Wayke lanserades igår kan säkerligen även det ha påverkat Schibsteds beslut att låta Byt Bil bli en del av Blocket. I pressmeddelandet skriver Therese Ahlström Brodowsky, Affärsområdeschef Blocket Fordon: "Under året har Blocket Fordon och Byt Bil Nordic arbetat allt närmare varandra. Detta har bland annat resulterat i en ny premiumtjänst för bilhandlare och fler produktnyheter kommer lanseras löpande. Målsättningen är som alltid att stötta våra fordonshandlare i deras digitala resa och samtidigt generera bästa möjliga effektivitet." Fusionen av de båda tjänsterna förväntas vara klar runt årsskiftet och därefter kommer Byt Bil Nordic AB att upplösas som företag. Blocket kommer att ha cirka 200 anställda när det hela är klart. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag lanseras Wayke
Bilhandlarnas konkurrent till Blocket och Bytbil

Tidigare i år skrev vi om de svenska bilhandlarnas gemensamma webbtjänst Wayke där man kommer att sälja begagnade bilar. Det är Motorbranschens Riksförbunds som står bakom Wayke men idén kom ursprungligen från Volvo-sfären som tagit initiativet till tjänsten. Volvohandlarföreningen tog i sin tur kontakt med Motorbranschens Riksförbund och Scania Volkswagen återförsäljare som även de ställde sig positiva till idén och Wayke skapades. Målsättningen med Wayke ska vara att göra andrahandsmarknaden för bilar enklare och säkrare skriver man i ett pressmeddelande. Detta hoppas man åstadkomma bland annat genom att säkerställa alla fordons historik samt verifiera användarna med hjälp av Klarna. På Wayke kan både bilhandlare och privatpersoner lägga upp sina begagnade bilar till försäljning och dessa blir sedan sökbara i en sökmotor där presumtiva bilköpare kan söka efter bilar baserat på en lång rad olika variabler. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Ska Amazon börja sälja bilar i Europa?
Köp bilen online

Den tyska tidningen Automobilwoche rapporterar att ehandels-jätten Amazon är i full färd med att rekrytera personal inför en ehandels-satsning på bilar här i Europa. Det finns inte så mycket mer information om det här tillgängligt för tillfället men det ryktas att verksamheten kommer att skötas från Luxemburg och att Storbritannien eventuellt kommer att bli den första marknaden i Europa som får ta del av Amazons bilhandel i Europa. I USA har Amazon redan idag en tjänst där man kan köpa nya bilar online men då går köpet via en auktoriserad återförsäljare som har ett samarbete med Amazon. Om det kommer att bli ett liknande upplägg när Amazon lanserar bilförsäljning i Europa framgår inte. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota största biltillverkare igen
Volkswagen inte längre herre på täppan

Förra året gick tyska Volkswagen om japanska Toyota när det gällde antalet sålda bilar men efter de första fyra månaderna har Toyota återtagit tronen som största biltillverkare. Enligt Forbes så sålde Toyota cirka 3,53 miljoner bilar under årets första fyra månader medan Volkswagen sålde 3,34 miljoner bilar under samma period. Då Renault Nissan sålde 3,47 miljoner under perioden så innebär det att Volkswagen nu "bara" är världens tredje största biltillverkare. Totalt tror man att Toyota kommer att sälja cirka 10,58 miljoner bilar i år medan motsvarande siffror för Renault Nissan och Volkswagen är 10,41 miljoner bilar respektive 10,01 miljoner bilar. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Försäljningen av begagnade bilar steg
Det rullar på

Enligt statistik som bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser tagit fram så steg försäljningen av begagnade bilar med 1,9% under årets första kvartal jämfört med samma tidsperiod förra året. Det innebär att det under årets tre första månader såldes 269.053 stycken begagnade bilar i Sverige. Utav de begagnade bilarna som såldes under perioden var 66,3% bensinbilar, 28,5% dieselbilar medan miljöbilar (el, gas eller hybrider) endast stod för 1,67% av begagnatmarknaden. Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser, säger: "Efter ett svagt fjärde kvartal 2016 med minskad försäljning ökar nu försäljningen av begagnade bilar igen. Hela ökningen och mer därtill stod bilhandeln för medan privatmarknaden minskade svagt. En förklaring till ökningen är den mycket starka nybilsförsäljningen under samma kvartal för tre år sedan och att många av de tjänstebilar som då såldes nu kommer ut på begagnatmarknaden." Nedan hittas topp-tio-listan över de begagnade bilar som sålde bäst under kvartal ett 2017. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Köp din nya Volvo online
Tjänsten Care By Volvo utvecklas

Care By Volvo var något Volvo presenterade i oktober 2016. Det är en tjänst som bland annat gjorde det möjligt att beställa en bil på Volvo Studio i Stockholm och sedan få den levererad på önskad ort och hos önskad Volvohandlare. Nu tar man denna tjänst vidare och gör den tillgänglig för alla oavsett var i landet man bor - genom att allt sker online. Du beställer alltså bilen via din dator, mobil eller surfplatta och kan på så vis befinna dig i princip var som helst. I konceptet ingår valfri bilmodell och specifikation, finansiering, försäkring, serviceavtal, förlängd nybilsgaranti, tillgång till bilpoolen Sunfleet och rabatt på hyrbilar från Hertz. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Rekordår för bilförsäljningen i Sverige
Golf snor förstaplatsen från Volvo

2016 var ett bra år för bilbranschen. Både försäljningen av personbilar och lätta lastbilar slog rekord, 372 296 personbilar och 58 174 sålda lätta lastbilar. Bilförsäljningen ökade med 7,9 procent och lätta lastbilar med 15,3 procent. Ännu mer ökar supermiljöbilarna, 51,4 procent, men det är från rätt låga nivåer. Endast 12 992 av bilarna var supermiljöbilar, vilket är 3,5 procent. Fler var miljöbilarna, 61 259 stycken men miljö- och supermiljöbilarna stod ändå tillsammans bara för 16,5 procent av försäljningen. Vad som är mest fascinerande med förra året är att det inte var en Volvo i topp. Anledningen är så klart att Volvo V70 har bytts ut mot V90, något som gjorde att VW Golf kunde sno förstaplatsen. Volvo har fortfarande kvar plats två till fyra med V70/V90/S90, S60/V60 och XC60. XC90 kommer först på plats 22. Senast en Volvo inte var i toppen var 1962 då Bubblan tog förstaplatsen. Men Volvo regerar fortfarande som märke, hela 21,5 procent (ner från 27 procent) av de sålda bilarna var Volvos. VW kommer tvåa med 14 procent och Audi är trea med 7,3 procent. Just Audi ökade sin försäljning i december med 55 procent, så de som heligt lovade att aldrig köpa Audi på grund av Kakan-händelsen verkar inte ha varit så många i verkligheten. VW-koncernen (VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche) slår tillsammans Volvo hårt på fingrarna i år. Tillsammans sålde de en bit över 100 000 bilar förra året, Volvo sålda 71 238 stycken. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0
2016

De här bilarna säljs det mest av i Sverige
Hela listan

Teknikens Värld har sammanställt en lista av hur nybilsregistreringen i Sverige för året har sett ut hittills vilket ger oss en bild över vilka bilar det säljs mest av i vårt avlånga land. I juni registrerades 12,6 procent fler nya bilar jämfört med juni förra året och det säljs fler nya bilar än någonsin tidigare. Hittills har 187 591 stycken nya bilar registrerats i Sverige i år vilket är en ökning med 20 000 bilar mot föregående år. Av dessa är 39,2 procent privatbilsköp. Under hela 2015 såldes 345 053 stycken bilar vilket är nytt rekord, det återstår att se om 2016 kan slå detta. De bilar som har sålt bäst i år är: 1. Volvo V70/S90/V90, 15 040 stycken 2. Volkswagen Golf, 10 626 stycken 3. Volkswagen Passat, 8 015 stycken 4. Volvo S60/V60, 7 572 stycken 5. Volvo XC60, 6 652 stycken 6. Volvo V40, 6 308 stycken 7. Toyota Auris, 3 875 stycken 8. Kia Ceex27d, 3 628 stycken 9. Volkswagen Polo, 2 966 stycken 10. Audi A4, 2 811 stycken Hela listan med alla bilar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Windowslurarna nere på 0,7 procent av marknaden
Det går bra nu

Gartner har släppt en ny rapport som visar hur mobilförsäljningen såg ut under första kvartalet i år och det går sådär för Microsofts mobila enheter. I början av året lyckades Microsoft kränga 2,4 miljoner enheter med Microsofts mobila operativsystem vilket är 0,7 procent av den totala försäljningen. Under samma period förra året hade Microsoft 2,5 procent av försäljningen. Microsoft har tidigare hintat om att de hellre vill lägga fokus på att utveckla mjukvara än att bygga mobiltelefoner och med tanke på dessa siffror så kanske det är en rätt bra idé. För övrigt ryktas det om att gänget håller på att bygga en Surface-telefon, men den kommer släppas tidigast nästa år. Tumnagel
33.3°
+
André Stray
0

Konamis vinst ökar
Trots ett turbulent 2015

Mycket har hänt hos Konami det senaste året där företaget antagit ett större mobilfokus, lagt ner Silent Hills och där Hideo Kojima lämnat företaget. Men trots detta ökar nu Konami sin vinst enligt företagets finansiella rapport för det senaste budgetåret som slutade 31 mars i år. Konami redovisar att vinsten innan skatt ökat från 17 till 23,8 miljarder yen jämfört med förra året vilket innebär en ökning med nästan 508 miljoner kronor. Deras mobilspel Jikkyou Pawafuru Puroyakyu har också laddats ner 22 miljoner gånger och kanske är det företagets mobilfokus som hjälpt Konami att öka vinsten. Tumnagel
36.0°
+
Emmy Zettergren
0

Samsung visar starkt första kvartal
Tack vare tidig S7-release

I den senaste kvartalsrapporten från Samsung visar företaget bättre resultat än väntat. Tidigare har vi skrivit om prognoser som visat rätt positiva siffror för företaget, men Samsung lyckades även överträffa analytikernas prognoser. Under Q1 låg Samsungs rörelseresultat på 6.68 biljoner won, vilket är en ökning med 12 procent från förra året, och avkastningen låg på 49,78 biljoner won, en ökning på 6 procent. Boven i dramat är den tidigarelagda releasen av Galaxy S7 och S7 Edge som började säljas i slutet av första kvartalet och enligt Samsung säljer de bättre än föregångarna. Sedan verkar det även som att har börjat sälja fler TV-apparater i high-end-segmentet, vilket också har bidragit till de positiva siffrorna. I och med den stagnerande mobilförsäljningen så finns det dock en risk att företagets kommande kvartalsrapporter inte ser lika ljusa ut. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Microsofts Surface-intäkt gick upp 29 procent
Mobilförsäljningen dippade rejält med 49 procent

Microsoft släppte nyligen sin senaste kvartalsrapport där vi kan se att det ser rätt ljust ut på Surface-fronten, men på mobilfronten är siffrorna inte lika positiva. Under det senaste kvartalet lyckades Microsoft kränga en hel del Surface-enheter, vilket gjorde att intäkten landade på 1,35 miljarder dollar, vilket är en höjning på 29 procent jämfört med försäljningen från samma period förra året. Intäkten för telefonsegmentet är dock en annan historia, då den föll rejält med 49 procent. Totalt så föll Microsoft intäkt med 10 procent under kvartalet, 26,5 miljarder dollar jämfört med 23,8 miljarder. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0
Nästa sida