m

Elon Musk visar upp en första bild på Giga Berlin
Teslas kommande bilfabrik i Tyskland

Förra året blev det klart att Teslas fjärde så kallade "Gigafactory" skulle byggas utanför Berlin och nu har Elon Musk visat upp en första bild på hur den kommer att se ut. Som oftast är fallet när det gäller Musk så presenterades det hela på Twitter. I efterföljande tweets skrev Musk även att alla byggnaders tak skulle vara täckta på av solpaneler och att fabrikens skorstenar designats för att inte syna. Han skrev även att det skulle finnas swimmingpooler på taket och ett område för raves skriver Teslarati. Huruvida det sistnämnda var ett skämt eller inte återstår att se. Byggnaden som syns på bilden ovan tros bara vara en av flera som Tesla planerar att bygga på Giga Berlins område utanför Berlin. Giga Berlin är tänkt att börja producera bilar i juli nästa år enligt tidigare uppgifter. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo öppnar Torslandafabriken igen den 20 april
Storsanerat och med nya rutiner

Volvo Cars meddelade idag att man kommer att återuppta verksamheten i Torslandafabriken och på svenska kontor den 20 april efter en paus på grund av Coronaviruset. Både fabriken och kontoren har förberetts så att de som jobbar ska kunna återvända på ett hälsosamt och säkert sätt. Bland annat ska frivillig temperaturmätning och pulsoxiometrar (mäter mängden syre i blodet) erbjudas vid huvudingångarna. Även Volvos fabriker i Gent, Belgien kommer att öppna på måndag, dock med en reducerad produktionstakt. Den 11 maj är planen att man öppnar produktionen i South Carolina i USA igen. Audi meddelade precis att de också kommer att återuppta produktionen stegvis under de kommande veckorna. Tumnagel
60.1°
+
Bobby Green
0

Bilfabriker i Europa drar igång verksamheten igen
Audi, Renault och Hyundai smygstartar

Audi, Renault och Hyundai har alla lite smått öppnat upp sina fabriker i Europa igen. Omkring 100 stycken anställda på Audis motor-fabrik i den ungerska staden Györ började jobba igen den här veckan. Där kör man än så länge bara ett skift men tanken är att köra två i slutet av veckan. I slutet av nästa vecka hoppas man kunna dra igång med bilproduktionen igen. Renault har återstartat lite produktion i Portugal och planerar att öppna upp i Rumänien igen den 21 april. I Hyundais fall har fabriken i Tjeckien dragit igång två skift, vanligtvis brukar där vara tre. Angela Merkel är just nu i diskussioner med ledare i Tyskland om möjligheterna att lätta lite på restriktionerna så att fler fabriker i landet kan återuppta sin produktion. Enligt Bloomberg Intelligence förutspås det att tre miljoner färre bilar kommer att tillverkas i år och att det innebär 60 miljarder euro i förlorade intäkter för biltillverkarna. Tumnagel
48.8°
+
Bobby Green
0
2019

Köp en ny Saab 9-3 Aero Turbo4 från 2014
Sista Saaben auktioneras ut

Snart ska den sista Saaben som tillverkades på Stallbacka bilfabrik i Trollhättan auktioneras iväg. Det är en 9-3 Aero Turbo4 från 2014 med sex mil på mätaren, så i princip en helt ny bil som är fem år gammal. Under huven lurar en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 220 hästar. Växellådan är automatisk och drivningen sker på framhjulen. Det bedömda värdet för bilen ligger på 350.000 till 450.000 kronor. Tumnagel
50.1°
+
Bobby Green
0

Tesla börjar bygga Gigafactory 3 i Shanghai
Teslas första fabrik utanför USA

Idag togs det första officiella spadtaget för byggandet av Teslas första fabrik i Kina och även den första Tesla-fabriken utanför USA. För att uppmärksamma det hela var Teslas vd Elon Musk på besök i Shanghai där han officiellt kickade igång bygget tillsammans med Shanghais borgmästare och lite andra dignitärer. I ett uttalande sa Musk bland annat: "Over the last six years, we have opened 60 Tesla locations, nearly 1,500 Superchargers, and more than 1,850 destination chargers in the country. This week, we’ve started taking online orders for Model 3 in China, so that customers can configure their vehicle to take delivery in the weeks ahead, and Gigafactory 3 is another example of Tesla’s commitment to the China market." Tesla planerar att bygga Model 3 samt Model Y avsedda för den kinesiska marknaden i Gigafactory 3. Tesla planerar att börja bygga bilar i sin nya fabrik redan till sommaren. Här nedan hittas en bonusvideo där Musk snackar lite mer från invigningen. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nytt hem i Wales för Aston Martins eldrivna modeller
Här kommer Rapide E och kommande Lagondor bli till

Aston Martin är nu i slutskedet med att bygga om en gammal militärhangar i St Athan, Wales, till en bilfabrik. Det här kommer att bli stället där tillverkningen av eldrivna Rapide E och den kommande suven Varekai kommer att ske. Med start nästa år ska 155 stycken exemplaren av Rapide E tillverkas och sedan kommer även elbilarna under epitetet Lagonda att bli till här, den första ska släppas 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Samsung öppnar världens största mobilfabrik i Indien
Ska tillverka 120 miljoner mobiler om året

Samsung har nu invigt världens största mobilfabrik. Fabriken ligger i Noida, en bit utanför Delhi i Indien, och målet med fabriken är att tillverka upp till 120 miljoner enheter om året. Utöver att tillverka flaggskeppsenheter som S9, och troligtvis kommande Note 9, kommer fabriken fokusera på budgettelefoner med en prislapp på under 100 dollar som ska säljas på den indiska marknaden. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0
2016

Huawei har sålt 10 miljoner P9 och P9 Plus
Det går bra nu

Det rullar på i Huaweis mobilfabrik. Huawei P9 och P9 Plus släpptes i somras och sedan dess har gänget lyckats kränga tio miljoner exemplar av mobiltelefonerna. Och utanför P9-enheterna lyckades Huawei under tredje kvartalet lyckas sälja 33,59 miljoner enheter, vilket är en ökning på 23 procent jämfört med samma period förra året. 44 procent av de sålda enheterna låg i övre mellan- och i premiumsegmentet. Enligt företaget beror ökningen på att företaget lyckats ta sig mer på den europeiska marknaden. Tumnagel
46.7°
+
André Stray
0
2014

En titt i en av Audis fabriker
Sterilt och tyst

Trodde ni att en bilfabrik var oljig, högljudd och allmänt sunkig? Tänk om. Så här ser det ut i en av Audis tillverkningsanläggningar. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0
2012

Fet bilmässa i helgen
I den gamla bilfabriken i Nacka Strand

Jag och Roggan var precis på lite förhandstitt inför Gran Turismo Expo som drar igång imorgon. En bilmässa späckad med nyheter, gamla godingar och lite racerbilar. Tillställningen håller till i den gamla vackra bilfabriken i Augustendal i Nacka Strand. På plats fanns förutom snittar och champagne flera lyxbilar, sportbilar och en del vettiga alternativ som faktiskt inte bara är för show. Vid sidan av bilarna fanns det några utställare som visade upp biltillbehör och som tryffeln på anklevern även lite klockor för den som gillar det. Biljetterna kostar 190 kronor styck, barn under 15 år går in gratis. Tiderna att hålla koll på är följande: Fredag 16/11 10-20 Lördag 17/11 10-18 Söndag 18/11 10-18 Vi tog mängder med bilder men för att inte spoila för er som ska dit bjuder vi bara på några utvalda nu, resten kommer efter helgen. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Hur det är att bo i en övergiven bilfabrik
Skön dokumentär

Alan Hill bor i en övergiven gammal bilfabrik som förr i tiden ägdes av Packard Motor Cars. Han har bott där i sju år och här är hans historia. Dokumentären är gjord av David Usui och Ben Wu från Lost and Found Films Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0
2011

Hur man satte ihop bilar 1936
Nostalgi

Här får vi se hur det gick till att montera ihop bilar för så länge sedan som 1936. Filmen är filmad i Chevrolets fabrik i Michigan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Problem med lackalternativ efter jordbävningen
Färgfabrik som tillverkar pigmentet Xirallic ligger nere

Den hemska jordbävningen har fått förödande konsekvenser för Japan. Bilindustrin har blivit hårt drabbad av katastrofen och japanska biltillverkare har tvingats sätta stopp för produktionen. Nu kommer ytterligare ett bakslag som drabbar biltillverkare världen över, en färgfabrik som gör ett visst pigment som används i metalliclacker står också still. Pigmentet heter Xirallic och tillverkas i den tyska färgtillverkaren Mercks fabriker. Stället står kvar men ligger farligt nära kärnkraftverket Fukushima, bara fyra mil därifrån. Det är helt enkelt för riskabelt att arbeta just nu, så de 140 anställda får snällt avvakta. När fabriken kan vara up and running igen är det ingen som vet, men det kan ta lång tid. Xirallic ger lacken en läcker skimrande pärleffekt och det är många biltillverkare som använder sig av just detta pigment i sina metalliclacker. Konsekvenserna är att du som kund inte kan välja vilken lack du vill hos vissa bilmärken. Hos Ford kan man till exempel inte få vissa modeller i metallicsvart just nu. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo planerar SUV till 2012
Kommer att byggas på fabriken i Turin

Fiat har gått med på att investera 1,3 miljarder euro för att rusta upp och modernisera Mirafiori-fabriken, som en del av planen att investera 20 miljarder euro i de Italienska bilfabrikerna. Den lilla mini-SUV som planeras kommer bli en direkt konkurrent till Audi Q5, BMW X3 och Mercedes GLK och kommer enbart att byggas på Mirafiori-fabriken. På bilderna ser vi ett konceptet Kamal som kanske kan ge en fingervisning av hur slutprodukten kommer att se ut. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2010

Ingenjörer bygger om robotarm till Ferrari-simulator
Så nära du kan komma att köra en riktig bil

CyberMotion Simulator är en simulator byggd av ett gäng vid Max Planck Institute for Biological Cybernetics som ligger i Tyskland. Tanken med simulatorn är att komma så nära som möjligt i körkänsla när det kommer till att ratta en riktig Ferrari. I spelet kör man en Ferrari F2007 runt en bana, sittandes i en racerstol över två meter ovanför marken. Stolen, och skärmen man tittar på, sitter monterat på en stor robotarm likt de som återfinns i bilfabriker och på nöjesfält. Rätt cool, men det skulle krävas lite takhöjd för att få in en hemma. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg Agera
Vår svenska stolthets "nya" superbil

En mycket spännande nyhet som kommer att dyka upp bland hybrider och elbilar på mässan i Genéve är senaste skapelsen från Ängelholm, Koenigsegg Agera. Imponerande att bilfabrikanten har lyckats hålla så tätt för inte en endaste spionbild har cirkulerat på nätet hittills vad jag vet. Agera blir den nionde modellen någonsin tillverkad i Koenigseggs 15-åriga historia, och den sjunde modellen i produktion. Till storleken är nya Agera identisk med sin äldre broder CCX, som den också är baserad på. Under huven bor den numera välkända motorn i Koenigseggsammanhang, den 4,7-liter stora V8:an, nu trimmad till hela 910 hästar och med ett vrid på 1098 Nm. Givetvis är chassiet byggt i kolfiber och aluminium för att spara vikt, bensintankarna är även inbyggda i chassiet för att skapa optimal viktfördelning. 1287 kilo väger bilen torr, och den låga vikten bidrar till grym prestanda, eller vad sägs om 0-100 km/h på låga 3,1 sekunder? Agera toppar 394 km/h för den som vågar. En unik detalj med bilen är användandet av en speciell nickellegering kallad Inconel i avgassystemet som innehåller 76 % nickel, 15 % krom och 9 % järn. Fördelen med denna blandning är att den pallar extrem hetta, nackdelen är dock att den kan vara lite knepig att jobba med, då materialet snabbt hårdnar och blir svårt att forma. Koenigsegg använde sig även av samma material i Trevita. Koenigsegg planerar att bygga 16-20 bilar per år. Beställningar tas glatt emot på kommande mässan i Genéve. Så vad tycker ni då? Jag får lite Lotus Evora-känsla över fronten och egentligen känns den inte så ny och fräsch som jag hade hoppats på, liknar mest en uppstylad CCX faktiskt. Men spela roll, den är Svensk, och vi borde vara stolta. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0