m

Inte heller Nissan vill göra bilar med Apple
Är inte intresserade av att bli bilindustrins Foxconn

Vem som eventuellt ska hjälpa Apple att tillverka en framtida bil har det ryktats en hel del om den senaste tiden. Nu rapporterar Financial Times att Apple fört diskussioner med japanska Nissan om att bygga en bil tillsammans. Diskussionerna verkar dock ha strandat då Nissan, precis som så många andra biltillverkare, är rädda för att ett samarbete med Apple skulle leda till att de blev bilbranschens motsvarighet till Foxconn. Det vill säga en underleverantör som inte alls håvar in samma typer av pengar som Apple gör på de produkterna företaget tillverkar åt dem. Financial Times skriver: "Talks faltered after the US company asked that Nissan make Apple-branded cars, a demand that would effectively downgrade the automaker to a hardware supplier. Many carmakers have expressed a fear of becoming “the Foxconn of the auto industry,” a reference to the Taiwanese manufacturing group that assembles iPhones." Även Nissans COO har uttalat sig om eventuella samarbeten med Apple och säger till Financial Times: "We have to check who has got the best competency to catch what the customer is thinking. For this, we can do the partnership, but that is to adapt their services to our product, not vice versa." Förra veckan stod det klart att diskussionerna mellan Apple och Hyundai om att bygga en bil tillsammans även de har avslutats. Även dessa samtal ryktas ha avslutats på grund av att Hyundai var oroliga för att ett samarbete med Apple framöver skulle leda till att de enbart skulle komma att fungera som en underleverantör till Apple. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer om den stora skärmen i Cadillacs eldrivna modell Lyriq
Så här kommer den att fungera

I somras fick vi en smygtitt på skärmen som kommer att hamna i Cadillacs kommande elbil Lyriq och nu bjuder tillverkaren på en video som visar lite mer hur den kommer att fungera och se ut. Enligt Cadillac ska skärmen ha den högsta pixeldensiteten inom bilindustrin idag och den ska ha möjlighet att återskapa över en miljard olika färger. Lyriq är forffarande under utveckling och kommer inte att börja säljas förrän 2023. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Ree Auto visar plattform för framtidens bilar
Där det mesta av det tekniska ryms i hjulhusen

Det israeliska bilföretaget Ree Auto har utvecklat en plattform där det ska bli möjligt att bygga eldrivna bilar, minibussar och pickupper. Det handlar om en modulär plattform där i stort sett allt förutom bränslekällan sitter i fordonens hjul och hjulhus. Det innebär, som ni kan se i videoklippet nedan, att det går att bygga en mängd olika fordon på plattformen nästan oavsett hur de är designade. Då bränslekällan sitter separerad från resten av plattformen är tanken att bilar som byggs på Ree:s plattform ska gå att drivas på batterier, bränsleceller, fossilt bränsle eller någon annan energikälla. Ree har redan inlett samarbeten med en del andra företag inom bilindustrin där Mitsubishi antagligen är det mest kända. År 2023 planerar Ree att börja bygga de första fordonen på sin plattform och det kommer då att handla om något slags självkörande fordon. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vindruta som blockerar laserpekare framtagen till flygplan
Skyddar piloterna mot idioter på marken

Sedan laserpekare blev allmänt tillgängliga på marknaden har det ibland uppstått problem med mindre begåvade människor som använder laserpekarna för att blända och irritera chaufförer, piloter och andra. Det här är givetvis helt vansinnigt och kan i värsta fall leda till svåra olyckor om chauffören eller piloten tappar kontrollen över fordonet som framförts. För att kanske lösa det problemet har forskare på amerikanska Lewis University tagit fram en slags vindruta som kan blockera ljuset från laserpekare så att detta inte syns av piloter och chaufförer. Vindrutan består av två lager glas som separeras av ett tunt skikt med flytande kristaller. Det finns även sensorer i rutan som känner av om denna träffas av ett starkt koncentrerat ljus, typ en laserpekare, och då aktiveras de flytande kristallerna och dimmar ner rutans ljusgenomsläpp på det aktuella området i rutan. Själva rutan är cirka sex centimeter tjock så tillsvidare är den här lösningen antagligen inte så intressant för bilindustrin men för flygbranschen kan den nog vara ett intressant alternativ. IEEE Spectrum skriver att det 2004 rapporterades om cirka 50 incidenter där någon riktat laserpekare mot flygplan men den siffran hade stigit till hela 6700 stycken rapporter 2017. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kias eldrivna konceptbil har 21 stycken skärmar
Rimligt

Vi har tidigare fått en teaserbild på ett nytt eldrivet koncept som Kia kommer att visa upp i Genéve nästa vecka. Nu får vi ytterligare två stycken och en av dem visar att det framför ratten sitter inte mindre än 21 stycken små skärmar. Det är ju några fler än vad vi är vana vid såklart. Så varför har Kia gjort på detta viset? För att skojja lite med bilindustrin såklart och hysterin kring att bilar ska ha så många skärmar i sig. Det räcker ju med en stor. Vad som finns under skalet och andra intressanta saker kring bilen får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2018

Icona tog med sig självkörande Nucleus till Los Angeles
Har plats för sex stycken personer

Det är som ni säkert redan vet inte bara jättarna inom bilindustrin som ställer ut på bilmässor. Nu senast på Los Angeles Auto Show var Icona på plats med sitt koncept Nucleus. Bilen var även på Genève i våras. Grejen med den här är inte att köra den, utan istället att åka med. Se det som ett transportmedel för ditt kött bara. Stig in, njut av framtidsdesignen, ta en kopp kaffe, ha ett möte eller se bara till att slappna av innan du är framme. Självkörande i nivå 5 och inget vi kommer att få se på vägarna nästa år direkt. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

En av bilvärldens mäktigaste gripen i Japan
Nissans styrelseordförande Carlos Ghosn anklagas för fiffel

Igår gick det chockvågor genom bilindustrin efter det att en av bilvärldens mäktigaste gripits för ekonomisk brottslighet i Japan. Det handlar om Carlos Ghoshn som är styrelseordförande i de tre bilföretagen Nissan, Renault och Mitsubishi. Han är dessutom ansvarig för alliansen mellan dessa tre bilföretag, en allians som räknas som den största inom bilindustrin. Tillsammans står alliansen för försäljningen av var nionde bil i världen och har tillsammans 470.000 anställda i cirka 200 stycken länder. Ghosn var under 2000-talet även vd för både Nissan och Renault i olika omgångar. Ghoshn anklagas att tillsammans med en annan person i Nissans styrelse att ha undanhållit information om delar av Ghosns lön. Enligt japanska myndigheter handlar det om runt 5 miljarder yen, motsvarande cirka 400 miljoner kronor, som Ghosn och hans kollega inte redovisat för japanska myndigheter under de senaste fem åren. Maxstraffet för den här typen av brott i Japan är 10 års fängelse samt böter på upp till 10 miljoner yen (cirka 800.000 kronor). Tumnagel
43.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lynk & Co 03 med 500 hästar
Cyan Racing visar koncept för gatan

Lynk & Co rullar nu deras modell 03 i ett utförande vi inte har sett tidigare. Det här är en konceptbil med inte mindre än 500 hästar under huven, och även om den ser ut som en renodlad banbil är det faktiskt tänkt att man ska snurra runt på gatorna med denna. I samma veva presenteras även en version som man bara får köra på bana med - 03 TCR. Den kommer Thed Björk att tävla med i nästa års upplaga av WTCR. Victor Yang som är kommunikationschef för Zhejiang Geely Holding Group säger följande: "Sammanslagningen mellan Lynk & Co och Cyan Racing kommer att utgöra spetsen av vår prestandabilsdebut. Kombinationen av Lynk & Cos utmaning inom bilindustrins konventioner och Cyan Racings stora erfarenheter från motorsport och prestanda är två viktiga inslag i detta unika samarbete." Exakt vad som är gjort med bilarna för att få till prestandan framgår inte för tillfället. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida