m

Halvledarbristen har kostat bilindustrin 210 miljarder dollar
Bara i år

Även om inte alla vet vad en halvledare är har ni nog sett namnet swisha förbi den senaste tiden. Det är bland annat en viktig komponent i bilar och pandemin har gjort att det har blivit en ordentlig brist på just halvledare. Enligt konsultfirman AlixPartners har bristen kostat fordonsindustrin runt 210 miljarder dollar. Och det är bara i år, och året är inte slut än som ni säkert redan vet. I maj trodde firman att kostnaden skulle landa på 110 miljarder dollar men det blev alltså betydligt mer. Man trodde även att det skulle leda till 3,9 miljoner färre tillverkade fordon men den siffran är istället på 7,7 miljoner. På årets bilmässa i München sa Ola Källenius som är vd för Daimler att bristen på halvledare kan pågå ända in i 2023. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Så här påverkar bristen på chip biltillverkare
Bilar levereras med mindre utrustning

Som de flesta säkert vet råder det en brist på chip i världen just nu, detta har lett till att många företag har fått problem med sin leveranskedja. Bland de industrier som drabbats värst är bilindustrin och i denna video undersöker Wall Street Journal hur biltillverkare löser situationen. Vissa tillverkar bilar med de delar som finns och inväntar chip som saknas, medan andra helt enkelt tar bort viss utrustning på bilar temporärt. Tumnagel
35.5°
+
Hugo Engström
0

Nya Tesla Roadster borde skeppas 2023
Om inte 2022 går åt pipsvängen

2020 är det där året många vill glömma, covid kom och fuckade upp allt i princip. Efterdyningar sköljde givetvis över till 2021 och det kommer ta ett bra tag innan saker och ting har lagt sig igen. Pandemin gjorde att mängder av saker fick skjutas upp eftersom det helt enkelt inte gick att skeppa saker kors och tvärs över planeten längre. Ett område som drabbades var bilindustrin där Tesla figurerar. De har ju som bekant en ny Roadster på gång som hela tiden försenas, och det är väl kanske inte så konstigt då det inte direkt har varit en modell man har fokuserat på när man har haft möjligheten att jobba på med andra projekt. Det senaste kring superbilen är dock att den kommer att börja levereras 2023. Under förutsättning att 2022 inte skiter sig också då. Det är i alla fall vad Elon Musk förutspår. Men hans tidsscheman har en tendens att inte hållas direkt så vi får väl se hur det blir. Nya Roadster presenterades redan i november 2017 så den börjar tyvärr bli lite lastgammal nu innan den ens finns. 2021 has been the year of super crazy supply chain shortages, so it wouldn’t matter if we had 17 new products, as none would ship. Assuming 2022 is not mega drama, new Roadster should ship in 2023.— Elon Musk (@elonmusk) September 1, 2021 Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Lexus presenterar nya NX
Kommer som laddhybrid

NX är en viktig bil i Europa för Lexus och nu kommer en ny generation som bjuder på två mycket välkomna nyheter. Den första är att bilen kommer som laddhybrid. Vi känner igen lösningen från Toyota RAV4 där den är riktigt trevlig, speciellt räckvidden är riktigt härlig med över sju mil på bara el. Trots att batteriet är lika stort i NX som i RAV4 (18,1 kWh), hästarna är exakt samma (306 hästar) och 0 till 100 går på sex sekunder i båda bilarna så väntas Lexus NX komma 63 kilometer istället för 75 kilometer som i RAV4. Men eftersom Toyota håller vad de lovar kan du troligen räkna med dryga sex mils räckvidd. Bensinmotorn är på 2,5 liter och jobbar på framhjulen medan elmotorn jobbar på bakhjulen. Laddhybriden får beteckningen 450h+ men det finns även en annan version som kallas 350h och som har Lexus vanliga hybridteknik. Den har 242 hästar och gör 0 till 100 på 7,7 sekunder. Jämfört med förra versionen är det 15 procent snabbare, samtidigt har man minskat utsläppen med 10 procent. En annan trevlig nyhet är att man jobbat om förarmiljön. Borta är den där ålderdomliga styrplattan och istället rör man skärmen med fingrarna som på resten av bilindustrin. Konceptet kallas för Tazuna och ser riktigt trevligt ut. Det nya systemet ska vara betydligt mer responsivt, men man verkar inte så stolt över det eftersom man bra visar Apple CarPlay på bilderna. Välkommet är det hur som helst! En rolig detalj är att dörrarna öppnas med en knapp som sedan öppnar dörren elektroniskt. Detta jobbar tillsammans med systemet som upptäcker saker i döda vinkeln, så kommer det en cyklist eller annan bil farande varnas man. Om jag minns rätt från RAV4 så var bakluckan mördande långsam, men i Lexus NX ska man ha fixat detta. Den ska vara snabb (4 sekunder) och tystare än tidigare. Bra! Tumnagel
36.6°
+
Roger Åberg
0

Bosch öppnar chip-fabrik i Tyskland
Bolagets största investering

Det råder stor brist på chip just nu, framförallt i bilvärlden. Passande så öppnar nu Bosch en stor fabrik i Dresden i Tyskland som har kostar 1 miljard euro att bygga och glädjande nog kommer de första chipen att rulla ut från fabriken i juli, sex månader innan det var beräknat att produktionen skulle startas. Det här är den största investeringen som Bosch någonsin har gjort. 700 personer kommer att arbeta på fabriken som Bosch beskriver som "kontrollerad av artificiell intelligens, helt datadriven och självoptimerande". Bosch levererar en herrans massa saker till bilindustrin, men de första chipen som rullar ut från fabriken ska in i skruvdragare och annat. I september rullar de första leveranserna till bilindustrin ut från fabriken. Tumnagel
61.5°
+
Roger Åberg
0

Ericsson och Samsung tecknar patentavtal
Frid och fröjd igen

Ericsson och Samsung har nu löst den patenttvist som uppstod efter det att Ericsson stämde Samsung i slutet av förra året. Anledningen till att Ericsson stämde Samsung uppgav Ericsson berodde på att Samsung var ovilliga att förhandla fram ett förnyat patentavtal enligt de så kallade FRAND-reglerna (Fair, Reasonable and Non-Discriminatory). Nu meddelar dock Ericsson att man har tecknat ett nytt flerårigt patentavtal med Samsung vilket ger Samsung rätt att använda Ericssons patent i sina mobiltelefoner. I ett pressmeddelande skriver Ericsson att man även kommit överens med Samsung om att samarbeta om att utveckla den öppna standardiseringen inom mobilindustrin. Exakt vad det innebär framgår dock inte. Tumnagel
44.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inte heller Nissan vill göra bilar med Apple
Är inte intresserade av att bli bilindustrins Foxconn

Vem som eventuellt ska hjälpa Apple att tillverka en framtida bil har det ryktats en hel del om den senaste tiden. Nu rapporterar Financial Times att Apple fört diskussioner med japanska Nissan om att bygga en bil tillsammans. Diskussionerna verkar dock ha strandat då Nissan, precis som så många andra biltillverkare, är rädda för att ett samarbete med Apple skulle leda till att de blev bilbranschens motsvarighet till Foxconn. Det vill säga en underleverantör som inte alls håvar in samma typer av pengar som Apple gör på de produkterna företaget tillverkar åt dem. Financial Times skriver: "Talks faltered after the US company asked that Nissan make Apple-branded cars, a demand that would effectively downgrade the automaker to a hardware supplier. Many carmakers have expressed a fear of becoming “the Foxconn of the auto industry,” a reference to the Taiwanese manufacturing group that assembles iPhones." Även Nissans COO har uttalat sig om eventuella samarbeten med Apple och säger till Financial Times: "We have to check who has got the best competency to catch what the customer is thinking. For this, we can do the partnership, but that is to adapt their services to our product, not vice versa." Förra veckan stod det klart att diskussionerna mellan Apple och Hyundai om att bygga en bil tillsammans även de har avslutats. Även dessa samtal ryktas ha avslutats på grund av att Hyundai var oroliga för att ett samarbete med Apple framöver skulle leda till att de enbart skulle komma att fungera som en underleverantör till Apple. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mer om den stora skärmen i Cadillacs eldrivna modell Lyriq
Så här kommer den att fungera

I somras fick vi en smygtitt på skärmen som kommer att hamna i Cadillacs kommande elbil Lyriq och nu bjuder tillverkaren på en video som visar lite mer hur den kommer att fungera och se ut. Enligt Cadillac ska skärmen ha den högsta pixeldensiteten inom bilindustrin idag och den ska ha möjlighet att återskapa över en miljard olika färger. Lyriq är forffarande under utveckling och kommer inte att börja säljas förrän 2023. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2020

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0
2019

Ree Auto visar plattform för framtidens bilar
Där det mesta av det tekniska ryms i hjulhusen

Det israeliska bilföretaget Ree Auto har utvecklat en plattform där det ska bli möjligt att bygga eldrivna bilar, minibussar och pickupper. Det handlar om en modulär plattform där i stort sett allt förutom bränslekällan sitter i fordonens hjul och hjulhus. Det innebär, som ni kan se i videoklippet nedan, att det går att bygga en mängd olika fordon på plattformen nästan oavsett hur de är designade. Då bränslekällan sitter separerad från resten av plattformen är tanken att bilar som byggs på Ree:s plattform ska gå att drivas på batterier, bränsleceller, fossilt bränsle eller någon annan energikälla. Ree har redan inlett samarbeten med en del andra företag inom bilindustrin där Mitsubishi antagligen är det mest kända. År 2023 planerar Ree att börja bygga de första fordonen på sin plattform och det kommer då att handla om något slags självkörande fordon. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vindruta som blockerar laserpekare framtagen till flygplan
Skyddar piloterna mot idioter på marken

Sedan laserpekare blev allmänt tillgängliga på marknaden har det ibland uppstått problem med mindre begåvade människor som använder laserpekarna för att blända och irritera chaufförer, piloter och andra. Det här är givetvis helt vansinnigt och kan i värsta fall leda till svåra olyckor om chauffören eller piloten tappar kontrollen över fordonet som framförts. För att kanske lösa det problemet har forskare på amerikanska Lewis University tagit fram en slags vindruta som kan blockera ljuset från laserpekare så att detta inte syns av piloter och chaufförer. Vindrutan består av två lager glas som separeras av ett tunt skikt med flytande kristaller. Det finns även sensorer i rutan som känner av om denna träffas av ett starkt koncentrerat ljus, typ en laserpekare, och då aktiveras de flytande kristallerna och dimmar ner rutans ljusgenomsläpp på det aktuella området i rutan. Själva rutan är cirka sex centimeter tjock så tillsvidare är den här lösningen antagligen inte så intressant för bilindustrin men för flygbranschen kan den nog vara ett intressant alternativ. IEEE Spectrum skriver att det 2004 rapporterades om cirka 50 incidenter där någon riktat laserpekare mot flygplan men den siffran hade stigit till hela 6700 stycken rapporter 2017. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida