m

Trafikverket ska släppa app som ska varna bilister för tåg
Vid obevakade järnvägsövergångar

Trafikverket säger till SVT att man planerar att utveckla en app som ska kunna varna bilister om det närmar sig ett tåg i samband med att bilisten närmar sig en obevakat järnvägsövergång. I Sverige finns det idag cirka 3500 obevakade järnvägsövergångar och navigationsappar kan redan idag varna för dessa. Nu vill Trafikverket även kunna få in information om när tåg närmar sig dessa övergångar. Detta är något som Trafikverket, tillsammans med tågoperatörer och teknikbranschen, ska arbeta för att ta fram. Det hela ska också finnas tillgängligt i en separat mobilapp. Någon gång i slutet av året hoppas Trafikverket ha en prototyp till en app färdig och man hoppas kunna börja testa den under nästa år. Här ovanför kan ni kolla in ett inslag från SVT om varningssystemet för tåg som närmar sig obevakade järnvägsövergångar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kenguru är en elbil för rullstolsburna
Liten elbil för en person

Här kan ni kolla in den några år gamla elbilen Kenguru som är speciellt framtagen för att passa rullstolsburna bilister. Bilen har bara plats för en chaufför. Gas- och broms-pedaler är utbytta mot reglage som sitter på bilens styre och det finns även en anordning som ser till att bilen inte kan starta innan rullstolen är fastlåst i bilen. Den lilla elbilen har en topphastighet på cirka 45 km/h och en räckvidd på mellan 70 till 100 kilometer. En Kenguru kostar cirka 25.000 dollar, motsvarande lite över 200.000 svenska kronor. Här nedan kan ni kolla in ett lite äldre klipp där Translogic kollar in Kenguru. Tumnagel
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0

Polisen kan få lättare att bötfälla bilister som spelar hög musik
Sänk eller pröjsa 800 spänn

Visst är det trevligt att spela lite Owe Thörnqvist på max volym när man är ute och glider i bilen. Men ibland kan det bli lite för mycket av det goda. Polisen i Värmland och Dalarna har länge haft problem med bilister som spelar alldeles för hög musik och med anledning av detta inte är lika säkra i trafiken. Samtidigt stör detta boende i närheten. Förra sommaren var störande bilmusik den enskilt vanligaste orsaken till att personer i Värmland och Dalarna ringde till polisen. Nu kan en ändring i ordningslagen vara på gång som skulle kunna göra det enklare för polisen att bötfälla dessa förare, om musik spelas på ett sätt så att det blir ordningsstörande. En bot skulle kunna ligga på 800 kronor. Ett beslut kring det nya förslaget väntas komma efter sommaren. Tumnagel
70.4°
+
Bobby Green
0

Audis car-to-X tjänst blir ännu smartare
Använder sig nu av swarm data för att bland annat varna för halka

Audi förbättrar nu tekniken car-to-X ytterligare genom att för första gången använda sig av så kallad swarm data. Den nya versionen använder sig av en car-to-cloud-app som baseras på ett nytt sätt att uppskatta friktionskoefficienten baserat på hjulspinn. Tekniken kan upptäcka förändringar i fästet och ladda upp data till molnet som i sin tur kan se till att varna bilister bakom om att vägen framöver är hal. Tekniken bakom kommer bland annat från det svenska företaget NIRA Dynamics AB och tillsammans med Car.Software organization och HERE Technologies har man vidareutvecklat varningsinformationen. Läs mer om hur det hela fungerar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Luftkvaliteten på Hornsgatan bara marginellt bättre
Bilister struntar i miljözon

I januari förra året infördes en miljözon på Hornsgatan i Stockholm. Den innebär att bilar med dålig avgasrening inte skulle få köra här. Nu har Stockholms stad utvärderat vad denna zon har bidragit med och resultatet visar att luftkvaliteten har förbättrats, men bara marginellt. Anledningen till att den inte är fantastisk är för att det finns ingen övervakning av zonen och för att bilisterna inte följer reglerna. Utsläppen av kväveoxider har minskat med två procent jämfört med ett år utan klimatzon och utsläppen av koldioxid har minskat med 0,5 procent. Om bilisterna hade följt reglerna skulle kväveoxiderna istället ha minskat med elva procent och koldioxidutsläppen med tre procent. De kommande åren ska reglerna skärpas ytterligare och från och med nästa år måste alla bilar som kör här klara Euro 6-kraven. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0
2020

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är det trafikvecka igen
Håll hastigheten - alltid

Mellan den 14 och 20 september genomför polisen vad de kallar för trafikveckan. Under denna vecka kommer extra mycket kontroller att sättas upp och fokus ligger på hastigheten, som allt som oftast är för hög på våra vägar. Ungefär hälften av alla bilister kör för fort och skulle alla bara hålla hastigheten kan ungefär 100 liv per år räddas. Så, tänk till lite extra i trafiken och håll hastigheten, inte bara denna vecka utan alla veckor. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Skyltfonden delar ut 5 miljoner till projekt för trafiksäkerhet
Pengar som kommer från personliga nummerplåtar

Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att man har delat ut 5 miljoner kronor till olika trafiksäkerhets-projekt via den så kallade "Skyltfonden". Skyltfonden finansieras via de avgifter personer som beställer personliga registreringsskyltar betalar in till Transportstyrelsen. I pressmeddelandet skriver man att pengarna från Skyltfonden bland annat kommer att gå till: Cykelöverfarter - strategier för ökad efterlevnad hos bilister. Krockprovning för motorcykel - bilkollisioner. Olycks- och skadestatistik vid påbackning av motorfordon. Modell för kommunvis redovisning av skade- och åtgärdskostnader för halkolyckor. Utvärdering och test av skyddsväst för cykel. Merparten av de pengar som Transportstyrelsen får in via personliga registreringsskyltar slussas vidare till Skyltfonden. Fonden delar ut pengar till olika projekt två gånger om året. Alla som inte är anställda av Trafikverket och har idéer om hur trafiksäkerheten i Sverige kan förbättras kan söka bidrag från Skyltfonden. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nykterhetskontroller stoppas i hela landet
På grund av virusutbrottet

P4 Värmland rapporterar att polisen nu ställer in alla planerade nykterhetskontroller i trafiken på grund av det pågående virusutbrottet i Sverige. Tidigare i veckan stoppades nykterhetskontroller i Bergslagen efter beslut av polisens skyddsorganisation och detta utökas alltså nu i till hela landet. Det ska observeras att det här bara gäller planerade rutinkontroller av bilisters nykterhet. Bilister som blir stannade av polisen vid andra tillfällen kommer fortsatt kunna få sin nykterhet i trafiken kontrollerad. Enligt den senaste statistiken från Center for Systems Science and Engineering på Johns Hopkins Univerity så har nu 355 personer i Sverige bekräftats smittade av det nya coronaviruset och av dessa har en person än så länge friskförklarats. Det har nu gått två veckor sedan Sverige fick sitt andra bekräftade fall av Covid-19 vilket man väl kan säga blev startskottet för smittspridningen av det nya coronaviruset även här i Sverige Tumnagel
28.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Artificiell intelligens ska fånga rattsurfare i Australien
Kamera ser om någon använder mobilen bakom ratten

I den australiensiska delstaten New South Wales har polisen börjat använda kameror som med hjälp av artificiell intelligens kan upptäcka om bilister använder sina mobiltelefoner bakom ratten. Precis som i flera andra länder är det förbjudet att prata eller använda sin telefon när man kör bil i Australien. Med hjälp av de nya kamerorna hoppas polisen i New South Wales att minska antalet förekomster av så kallad rattsurfning. Bilderna som flaggas i systemet kommer att granskas av en människa och anser denna att någon använt sin mobil på ett otillåtet sätt bakom ratten så kan bilisten bötfällas. Skulle en bilist bli påkommen med att använda mobilen bakom ratten så blir det varning första gången och därefter handlar det om böter på minst 344 australiensiska dollar, motsvarande cirka 2200 svenska kronor. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Artificiell intelligens lär sig vilka bilister som är rövhål i trafiken
Och anpassar sin körning efter detta

Forskare på MIT CSAIL har utvecklat en ny artificiell intelligens som kan observera hur andra, mänskliga, bilister framför sina fordon i trafiken. Baserat på det ska AI:n även kunna anpassa hur en självkörande bil hanterar vissa trafiksituationer. Hade alla bilar varit självkörande hade det här givetvis inte varit problem då maskiner inte är lika irrationella som oss människor. Maskiner agerar heller aldrig, än så länge i alla fall, på känslor och tar ej heller några chanser/risker i trafiken. Detta gör det svårt för självkörande bilar att förutse hur mänskliga chaufförer agerar i vissa situationer och därför fick MIT:s senaste AI studera hur en lång rad människor framförde bilar och kunde sedan klassificera chaufförerna som "själviska" eller "osjälviska". Klassificeringen kunde AI:n sedan använda när den självkörande bilen till exempel hamnade i trafiksituationer där två filer gick ihop. Genom att förutspå om bilisten i den sammangående filen var självisk eller osjälvisk, se illustration nedan, så kunde AI:n sedan hantera detta på lämpligt sätt. Enligt MIT kunde det själlvkörande fordonet hantera filsammanslagning 25 procent bättre när AI:n som identifierade ogina bilister var påslagen. MIT:s AI för att identifiera olika bilisters körsätt är än så länge inte redo för att tas i drift i trafik. MIT planerar att jobba vidare med AI:n och härnäst har man tänkt att träna upp den på att identifiera hur gångtrafikanter, cyklister och autonoma fordon tar sig fram i trafiken. Tumnagel
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

HVO100 på 100 stationer i Sverige
Tanka och OKQ8 sprider drivmedlet till fler stationer

Det var i april som Volvo gick ut med att alla deras dieselbilar på SPA- och CMA-plattformarna är godkända att köras på HVO100. Härligt för alla som bor nära en mack med drivmedlet, vilket då inte var så många. Nu har dock Volvo-ägda Tanka och deras samarbetspartner OKQ8 jobbat på och drivmedlet finns numera på nästan 100 stationer över hela Sverige. HVO100 sänker, om det tillverkas av bra saker, CO2-utsläppen med upp till 90 procent. Enligt Volvo så sparar det in över två ton CO2 per år för en bil som körs 1200 mil och drar 0,76 liter milen. Förutom Volvo ska dessa vara godkända för HVO100 (kolla noggrant vad som gäller för din bil!): - Alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer från Citroën, DS och Peugeot. - Alla Isuzu med diesel från 2017 och framåt. - Mercedes E-klass 220d - Alla Nissan med diesel från 2006 och framåt - Opel Grandland X och Combo med diesel - De flesta Renault med diesel från tillverkningsvecka 48, 2018. - Toyota Proace Källa: Gröna bilister Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Rekordfå dödsfall i trafiken i juli
En halvering jämfört med 2018

Transportstyrelsen rapporterar att det under juli månad omkom 22 personer i trafiken, enligt preliminär statistik. Det är en halvering om man jämför med samma period förra året och betydligt lägre än medelantalet omkomna de senaste fem åren som är 33 personer. – Sommarmånaderna brukar vara de månader då flest dödsolyckor inträffar, men i år är antalet för juni och juli det lägsta i modern tid. Den största minskningen i juli månad jämfört med samma månad tidigare år är bland personbilister. Vi ser också att antalet omkomna totalt för de sju första månaderna i år (januari-juli) är lägre än vad det varit i genomsnitt under de senaste fem åren, säger Khabat Amin, statistiker på väg- och järnväg på Transportstyrelsen. Varför siffran är så låg i år kan Transportstyrelsen inte svara på ännu eftersom de inte har hunnit analysera siffrorna. Av de omkomna färdades nio personer i personbil, nio på motorcykel och två i lätt lastbil. Tumnagel
61.2°
+
Frode Wikesjö
0

Google ledde karavan av bilar till usel väg där de körde fast
Man ska inte alltid lita på tekniken

Att man inte ska lita blint på tekniken har vi nu fått se ett nytt exempel på efter det att hundratals bilar följde Google Maps anvisningar för att undvika en olycksplats längre fram på huvudvägen. Det hela ska ha skett utanför Denver på vägen till stadens flygplats. När det blev trafikstockningar på huvudvägen försökte ett hundratals bilister hitta en alternativ väg vilket de också gjorde. Problemet med vägen var att den var både privat och i uselt skick. Detta ledde till att några av de första bilarna körde fast i leran och detta gjorde sedan att samtliga bilar blev stående då bilarna som kört fast inte gick att passera. Huruvida vägen faktiskt var privat eller verkar dock lite oklart. Enligt Google själva så ska inte den aktuella vägen vara privat. En talesperson för Google säger dock till Gizmodo angående fadäsen i Denver: "We take many factors into account when determining driving routes, including the size of the road and the directness of the route. While we always work to provide the best directions, issues can arise due to unforeseen circumstances, such as when weather conditions affect the quality of roads. We encourage all drivers to follow local laws, stay attentive, and use their best judgement while driving." Här ovanför hittas ett nyhetsinslag från en lokal tv-station om det hela. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Cyklister och bilister kommer inte överens i trafiken
Inget nytt i och för sig

Här ser vi när en bil kör om en hel kö för att sedan bli stoppad av en cyklist som förklarar att de inte får göra så. Ursäkten är att de är doktorer som har en patient som väntar, men det hjälper som vi kan se här inte ett dugg. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Google Maps varna för fartkameror i Sverige
Båda fasta och mobila sådana

Förra året började Google Maps testa att visa var det fanns fartkameror på vägarna i USA och nu verkar man i det tysta ha rullat ut den funktionen till ytterligare cirka 40 länder varav Sverige är ett. Med funktionen visas båda fasta fartkameror utmed vägen samt eventuella mobila fartkontroller om andra bilister rapporterat in sådana. Inrapporteringsfunktionen verkar inte vara aktiverad i länder som till exempel Frankrike, Tyskland och Österrike där appar som gör sådant är förbjudna. Den nya funktionaliteten i Google känner säkert igen av de flesta av er som redan idag använder Googles trafikapp Waze. Fartkameravarningarna i Google Maps kommer att finnas till Google Maps för iOS och Android men det kommer bara att vara androidversionen som initialt kommer att kunna rapportera in fartkameror utmed vägarna. Tumnagel
67.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kollektivtrafik flyttar in i parkeringsapp
Ny satsning av Parkering Göteborg och Västtrafik

Göteborgs Stads parkering och Västtrafik har inlett ett samarbete som innebär att bilister kan boka vidare färd med Västtrafiks kollektivtrafik direkt i Parkerings Göteborgs app. På det sättet minskar man antalet appar användaren behöver hålla koll på att ta sig till sitt jobb eller var den nu kan tänkas vara på väg. Maria Stenström på vd på Göteborgs Stads parkering och hon säger i ett pressmeddelande: "Om du väljer kollektivtrafik, går eller cyklar när du kan och bara tar bilen när du måste kommer problemen med köer och dålig luft att minska. Vi vet att det finns tillfällen när bilen är enda alternativet men när möjlighet finns vill vi underlätta för hållbara val i vardagen." Göteborgs Stads parkering och Västtrafik kommer nu att testa hur det funkar att köpa biljetter till kollektivtrafiken Parkerings Göteborgs app fram till 31 augusti. Målsättningen är dock att satsningen ska bli permanent efter det. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Motormännen heter nu M Sverige
Byter namn för att inte upplevas som en exkluderande organisation

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Nu byter man namn från Motormännens Riksförbund till Riksförbundet M Sverige för att inte upplevas som en exkluderande organisation. Sen tror man också att detta skulle kunna attrahera fler och yngre målgrupper. Organisationen grundades redan 1922 och hette då Sveriges förenade motormän. Två år senare bytte man dock namn till Motormännens Riksförbund och nu, 95 år senare, är det alltså dags för ett namnbyte igen. Logotypen som vi ser här kommer inte att ändras. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida