Quantcast
m

Tesla är tillverkaren med flest fel – Kia klarar sig bäst
J.D. Power presenterar sin årliga kvalitetskontroll

Analysfirman J.D. Power presenterar nu sin årliga kvalitetskontroll när det kommer till nya bilar. Man har då kollat hur många problem eller fel en bil har haft under sina första 90 dagar hos den nya ägaren. I år säger listan att Kia tillsammans med Dodge delar förstaplatsen med minst fel då de hade ett genomsnitt på 136 problem per 100 bilar. På absolut sista plats med 250 problem per 100 bilar hittar vi Tesla. Fel eller problem i den här listan måste inte innebära att bilen exploderat eller liknande, utan det kan handla om småsaker som taskig kvalitet på saker eller att den elektriska bagageluckan strular. Givetvis saker som inte är bra, men man ska även ha i åtanke att listan är baserad på vad enskilda ägare har upplevt som problem med sina bilar. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Inga elbilar för polisen i Sverige på åtta år
Klarar inte kraven för ett utryckningsfordon

Förra veckan fick vi reda på att den svenska polisen under de åtta kommande åren ska köra Volvo V90 och XC60. Givetvis finns det andra bilmärken i flottan men inte några elbilar, och det kommer det heller inte att finnas på minst åtta år. Det anses helt enkelt att elbilar inte uppfyller de krav ett utryckningsfordon ska ha än. Räckvidden och laddningen som krävs är självklart några av de största bitarna. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Seat fyller 70 år idag!
Ha den äran

Den 9 maj 1950 grundades biltillverkaren Seat vilket innebär att man idag fyller hela 70 år. Företaget har 15.000 stycken anställda och är det industriföretag i Spanien som satsar mest på forskning och utveckling. Den första fabriken öppnade i Zona Franca i Barcelona 1953. Där byggde man fem stycken Seat 1400 om dagen. Modellerna 600 och 127 följde efter. 40 år efter detta byggdes en helt ny och modernare fabrik i Martorell dit man flyttade all tillverkning. Här inledde man med att tillverka andra generationen Ibiza och nya Cordoba. Nu var man uppe i 1500 tillverkade bilar om dagen. I dagsläget har fler än 19 miljoner bilar rullat ut från Seats fabriker. Läs mer om Seat i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ny eldriven sedan på gång från Roewe
Ännu en elbil från Kina

SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) har ett bilmärke som heter Roewe och nu visar de teaserbilder på elbilskonceptet R-Aura. Roewe har som mål att släppa flera elbilar under R-epitetet och det här ska vara en första provsmakning på vad man har på gång. Det handlar om en sedan med ganska slanka former, lång LED-list i fronten och ett stort glastak. Några specifikationer kring bilen har vi inte fått än. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Nu är laddpriserna för Mercedes-Benz hos Ionity klara
Full tank kommer att kosta 248 kronor

I januari gick Ionity ut med sina priser för att ladda med deras snabbladdare. Och folk satte kaffet i halsen, minst sagt, eftersom priset låg på 8,70 kronor per kWh. De flesta som kommer att ladda på Ionitys laddstationer kommer troligen ha en deal via det bilmärke som de har köpt och nu är den första dealen klar. Det är Mercedes-Benz-ägarna som har fått sitt pris - och det är 3,10 kronor per kWh. Det betyder att om du har en Mercedes-Benz EQC och laddar den fullt så kommer det att kosta dig 248 kronor. Medlemsskapet är gratis under första året. Dealen med Ionity är dock inte exklusiv. – Vi håller just nu på att förhandla med andra aktörer på den svenska marknaden och efterhand som vi får priserna klara kommer vi att kommunicera dem, säger Louise Grimsgård som arbetar med elbilsfrågor hos Mercedes-Benz Sverige. Tumnagel
8.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Vi har provkört helt nya Kia Xceed
Ceed-familjen har fått ett till syskon

Svenskarna gillar Kia och svenskarna verkar gilla bilar som ser ut att kunna fara ut i skogen så Kia passar på att få in ännu en skogsmullebil i sortimentet. Xceed är så klart en variant på populära Ceed som är den åttonde populäraste bilen i Sverige i år efter en radda med Volvos, Volkswagen och märkeskompisen Niro. Det här är så klart inte ett alternativ till en Land Rover, den kommer inte ens med fyrhjulsdrift, utan är ett lite piggare alternativ till Ceed, personligen tycker jag att den är riktigt snygg. Det handlar alltså väldigt mycket om image, trots att bilen har flera centimeter högre markfrigång, den har ökat med 4,2 centimeter jämfört med vanliga Ceed till 18,4 centimeter. Axelavståndet är exakt detsamma men bilen har blivit lite längre i fronten på grund av designen och lite längre i rumpan, men de centimetrarna har gjort att bagageutrymmet har växt från 395 liter i vanliga Ceed till 426 liter. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Razzia mot fabrik som gjorde piratkopior av lyxbilar
Gjorde fejkade Lamborghinis och Ferraris i Brasilien

Brasiliansk polis har gripit en far och son som drev en fabrik som tillverkade kopior av de italienska lyxbilmärkena Lamborghini och Ferrari. Vid tillslaget mot fabriken så beslagtogs även åtta fordon som var eller mindre färdigbyggda och som de båda hade tänkt att sälja via sociala medier i Brasilien. Priserna på kopiorna ska ha legat på mellan 180.000 - 250.000 brasilianska reals vilket motsvarar cirka 450.000 - 620.000 svenska kronor. Det kan jämföras med nypriset på en av Ferrari instegsmodeller som ligger på motsvarande över 2 miljoner kronor. Piratkopior av lyxprodukter är förhållandevis vanligt runt om i världen men piratkopior av just bilar är inte så vanligt förekommande även om det har skett tidigare skriver CNN. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dessa bilmärken söker svenskarna mest efter
Volvo i topp

Yougov och Blocket Fordon har gjort en undersökning för att få fram vilka bilmärken som svenskarna söker mest efter på Blocket. Toppar listan gör Volvo och på plats nummer två hittar vi Tesla. Ett nytt märke att hitta in på listan är Chevrolet som placerar sig på plats nummer åtta och det är främst modellerna Corvette och Camaro folk söker efter. Tittar man på vilken säkerhetsfunktion folk vill ha leder backkameran följt av autobroms. Topplista över svenskarnas drömbil 2019 (andel 2018): Volvo, 12% (11%) Tesla, 8% (11%) BMW, 7% (7%) Audi, 7% (6%) Mercedes, 7% (5%) Porsche, 5% (5%) Toyota, 4% (4%) Chevrolet, 3% (ny!) Volkswagen, 3% (3%) Ford, 2% (3%) De fem mest värdefulla säkerhetsfunktionerna i en bil enligt svenska folket: Backkamera, 19% Autobroms, 15% Varningssystem för döda vinkeln, 13% Parkoppling av telefon med högtalarsystem, 11% Adaptiv farthållare, 9% Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar teaser på kommande superbilen
Blir en modern tolkning av McLaren F1, med fläkt

Gordon Murray är "pappa" till McLaren F1 och 2017 meddelade han att han hade planer på att starta ett eget bilmärke och bygga en modern tolkning av klassikern. Jobbet fortskrider och nu får vi en första teaserbild på bygget. Bilen går för närvarande under namnet T50 och planen är att leverera de första exemplaren till kund i början av 2022. Endast 100 stycken kommer att byggas och varje har en prislapp på över 2,5 miljoner dollar. Bilen bygger kring en kolfiber-monocoque och har precis som F1 plats för tre stycken personer med föraren i mitten längst fram. Bakom sittbrunnen kommer det att sitta en högvarvig V12:a och en grej som Gordon skissade på redan på 70-talet - en fläkt som genererar extra downforce. Samma teknik fanns på den Brabham BT46B som Niki Lauda körde och vann med på Swedish Grand Prix 1978. Fläkten mäter 40 centimeter i diameter och sitter längst bak. Den ser till att suga luft från under bilen och gör att man slipper ha massa scoop och vingar för att få bra marktryck. Motorn kommer att vara en Cosworth-utvecklad V12:a på 3,9 liter med varvstoppet på 12,100 varv. Effekten kommer att ligga på omkring 650 hästar och ingen överladdning används. Till paketet kopplas en sexpetad manuell växellåda med H-mönster. Allt för att hålla bilen så analog som möjligt. Vikten på ekipaget väntas landa på omkring 980 kilo och längden på omkring 4,36 meter. Spännande minst sagt! Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Privatleasa begagnad bil
Ny idé från Kvdbil och Autolease

Det är många som privatleasar en bil men då är det nytt som gäller. Kvdbil och Autolease presenterar nu istället tjänsten Kvdbil Releasing där man kan privatleasa ett till tre år gamla bilar som tidigare gått som tjänstebilar. Lars Nykvist som är vd på Kvdbil säger fölljande: "Det här är helt unikt och första gången i Sverige som det blir möjligt att leasa en begagnad bil. Med Releasing hos Kvdbil får du som privatperson eller företagare ett enkelt, tryggt och flexibelt bilägande. Det här är ett bekymmersfritt och prisvärt finansieringsalternativ som har många fördelar. Förutom att man kan anpassa hur länge man vill leasa bilen efter behov och livssituation, behöver den som ”releasar” sin bil via Kvdbil inte bry sig om bilens framtida värde, utan kan bara lämna tillbaka den till oss när leasingperioden är till ända." Först budar man hem bilen man skulle vilja ha på kvdbil.se och efter det väljer man hur man vill finansiera köpet. Väljer man leasing anger man först hur lång period man vill köra på (1, 2 eller 3 år). Månadskostnaden beror på bilmärke, modell, utrustning, vad slutbudet blev, hur lång leasingperiod och körsträcka man väljer. Ett exempel är en Mercedes E 220d från 2017 med 2200 mil på mätaren. Med ett slutpris på 370.000 kronor blir månadskostnaden 4620 kronor om man leasar ett år, 4783 för två år och 4910 för tre år. Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Android Auto får nytt utseende
Ska även bli effektivare att använda

Nu är det fem år sedan Google lanserade Android Auto och nu har man gett sin mobilapp till bilen en välbehövlig ansiktslyftning. Det handlar inte bara om nytt utseende på Android Auto utan Google har även effektiviserat vissa funktioner i appen så att det går snabbare att till exempel ställa in navigationsfunktionen så att den enklast hittar till önskad plats. Dessutom är hela menyn i Android Auto omgjord vilket Google uppger ska göra användandet av appen enklare. Sedan Android Auto lanserades 2014 har systemet letat sig in i över 500 bilmodeller från cirka 50 olika bilmärken. Den nya designen på Android Auto börjar rulla ut någon gång i sommar. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kia nu under 85g/km i snitt på nya bilar
Bäst av de stora tillverkarna

Ett av de "vanliga" bilmärkena som fokuserar mest på el i Sverige är Kia. Nu verkar det som att detta fått effekt då man under första kvartalet i år hamnar på ett snitt bland sålda bilar på 85g/km, ner från 111g/km samma kvartal förra året. Det betyder också att man är bäst bland de tio största märkena i Sverige. Men tvåan och trean ligger inte långt efter, Renault ligger på 88g/km och Toyota på 98g/km. För resten av gänget ser det dock sämre ut, Ettan Volvo ligger på 127g/km och Volkswagen ligger på 128g/km. Snittet för alla sålda bilar ligger på 118g/km. EU har från 2021 ett krav på att märken i snitt inte ska släppa ut mer än 95g/km, något som ser ut att bli svårt att lösa för de märken som i dag ligger klart efter. Att märken som Volvo och Audi har svårt att faktiskt få igång produktionen av de modeller man i dag har som är elektrifierade gör det inte bättre. Tumnagel
51.4°
+
Roger Åberg
0

Lynk & Co öppnar showroom i Stockholm
Är just nu det snabbast växande bilmärket i världen

Lynk & Co som är systerbolag till Volvo och som också ägs av Geely går som tåget. Siffrorna från förra året visar att man lyckades med bedriften att sälja 120.414 stycken bilar. Riktigt imponerande med tanke på att förra året också var tillverkarens första ute på marknaden. Det här gör också Lynk & Co till det snabbast växande bilmärket i världen, och det här är bara början. Idag finns det hela 221 stycken showrooms i hemlandet Kina men många fler finns planerade. Under 2020 kommer man att slå upp portarna i Barcelona, London, Berlin, Bryssel, Amsterdam och i Stockholm. I showroomen finns förutom ett par bilar även bio, café-bar och någonstans att leka för barnen. Chefen Alain Visser säger följande: "Three years ago Lynk & Co started off as just an idea founded on principles unheard of within the industry. These sales numbers for a totally new brand are exceptional and proof that the focus on a simple experience from start to finish for young urbanites is working. Today we are seeing step-by-step that our mobility offering is truly disrupting the car industry from within. We are proud at the speed of our growth so far and excited by our launch into Europe, the journey is well under way. So continue to expect the unexpected as we are picking up the speed." I modellfloran finns 01,02 03 och alla bilar bygger på samma plattform som Volvo XC40 - CMA. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Här är förra årets populäraste bilar på Blocket
Billiga bilar går snabbare att sälja

30 miljarder kronor. Så mycket är begagnatmarknaden för bilar värd, bara på Blocket. Mest sökta bilmärket är ganska väntat Volvo följt av Volkswagen, BMW och Audi. Men sedan händer det saker, för Chevrolet har åkt upp från en tiondeplats till en femteplats. På sjätte plats hittar vi Saab, bilen som inte går att köpa ny. I det riktigt billiga segmentet av bilar hittar vi Skoda Pick-up, Toyota Carina och Hyundai Atos. Billiga bilar går snabbt på blocket, över 50 procent av de här tre modellerna såldes på mindre än en vecka. I prisklassen 10-19.000 kronor regerar Volvo 740, 760, 940 och 960 tillsammans med Chevrolet S10. Även här försvinner mer än hälften inom en vecka. I prisklassen mellan 20-100.000 kronor är Audi A2 en favorit, en klassiker som var före sin tid. Bra val! Mellan 100-200.000 kronor är det Volvo och Chevrolet som gäller igen, men här är det XC90, XC70 och Impala som är hetast. Men här tar det lite längre tid att sälja, drygt en tredjedel av bilarna är sålda efter en vecka. När man kommer till bilar som går för mellan 200.000 och halvmiljonen sticker Jeep Wrangler ut. 39 procent av bilarna som läggs ut försvinner inom en vecka, vilket är betydligt fler än för tvåan Audi A7 där 31 procent är borta inom en vecka. Har du en bil över halvmiljonen får du räkna med att det tar tid. Populärast här är Tesla Model S där 26 procent är borta efter en vecka. Merca G-klass är två med 21 procent och sedan finns fina klassiker som Audi R8, Porsche 911/Cayman och Nissan GT-R där 18 procent är borta efter en vecka. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0
2018

Tyskland vill inte bojkotta Huawei
Anser inte att det finns bevis för spioneri

I slutet av november så uppmanade USA sina allierade runt om i världen att begränsa användandet telekomutrustning från det kinesiska företaget Huawei. Beskedet mottogs lite olika bland USA:s allierade och Tyskland uppger nu att man för tillfället inte kommer att rekommendera landets telekomoperatörer att bojkotta nätverksutrustning för Huawei. Anledningen till det är att tyska myndigheter inte kan hitta några som helst bevis för att Huawei eller andra kinesiska intressen skulle ha använt Huawei-utrustning för att spionera på Tysklands och/eller andra länders intressen. Den tyska myndigheten BSI (Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik) uppger att de har undersökt utrustning från Huawei utan att hitta några spår av säkerhetsproblem med dessa. Tysklands tre största mobiloperatörer har utrustning från Huawei i sina nät och Huawei är även ett av de mer sålda mobilmärkena i landet. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.8°
+
Roger Åberg
0

Peugeot e-LEGEND CONCEPT - för en roligare framtid
504 Coupé lever igen, fast nu som elbil

Måste en elbil som presenteras idag se ut som något från Jetsons? Peugeot säger nej och presenterar nu konceptet e-LEGEND. Jag ska ärligt säga att tillverkarens bilar de senaste åren inte har varit jättespännande, men denna får mig att gå igång på alla cylindrar, vilken härlig skapelse! Inspirationen kommer från modellen 504 Coupé som lanserades 1969 och visst känner man igen en hel del av formerna. Klassisk design i modern förpackning. Ser framtiden ut så här i bilvärlden är den mer än välkommen. Jag menar, kolla bara in de här stolarna! Jean-Philippe Imparato som är vd för Peugeot säger följande: "Peugeot e-LEGEND CONCEPT är inte bara ett tekniskt manifest. Det är visionen för ett bilmärke, Peugeot, som aktivt fokuserar på en optimistisk och exceptionellt åtråvärd framtid. För Peugeot är autonom bilkörning och elektrifiering synonymt med ännu starkare körsensationer. För förutsägbarhet kommer aldrig att vara en del av vårt DNA." Konceptbilen mäter 4,65 meter på längden och 1,37 på höjden. Under det vackra skalet finns en elmotor på okänd effekt kopplat till ett batteripack som också det har okänd prestanda. Men på en laddning ska man i alla fall enligt WLTP-cykeln kunna ta sig 60 mil. Batterierna går att snabbladda och på 25 minuter ska man få 50 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ligger på 220 km/h. Ombord finns självkörande funktioner som kan ta över körningen när du vill göra annat. Det finns fyra stycken körlägen - Soft och Sharp som är självkörande och Legend och Boost där du kör själv. Vill du att bilen ska ta hand om körningen försvinner ratten ner i instrumentpanelen så att du får mer plats för att breda ut din dagstidning eller bättre ser filmen på den 49 tum stora skärmen. e-LEGEND visas, inte helt oväntat, upp på bilmässan i Paris nästa månad. Bygg nu tack! Tumnagel
60.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida