m

Snapchats hastighetsfilter tas bort
Tros ha hetsat en del användare att köra på tok för snabbt

Något som jag tyckte var lite roligt när jag en gång i tiden använde Snapchat var deras så kallade hastighetsfilter. Detta ser nu dock ut att försvinna från appen rapporterar NPR. Med hastighetsfiltret kunde Snapchat-användare skicka med den ungefärliga hastigheten de färdades i med sina snapchat-inlägg. Detta verkar tyvärr ha hetsat en del att köra på tok för snabbt, något som de kanske gjort för att imponera på sina följare eller av någon annan dum anledning. Snapchats hastighetsfilter ska ha använts vid flera bilolyckor i USA de senaste åren, några med dödlig utgång. Snapchat hade innan man tog bort filtret begränsat hastigheten som filtret kunde visa till cirka 55 km/h. Detta verkar dock ha gjort filtret mindre populärt och nu tar alltså Snapchat bort filtret helt. En talesperson för Snapchats moderföretag Snap säger till Engadget: "Nothing is more important than the safety of our Snapchat community, and we had previously disabled the filter at driving speeds. Today the sticker is barely used by Snapchatters, and in light of that, we are removing it altogether." Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

147 personer skadades i olyckor med A-traktorer förra året
En uppgång på 27 procent sedan 2019

Det har börjat registreras rejält mycket fler A-traktorer, det som tidigare kallats EPA-traktorer, i Sverige sedan en regelföränding gällande dessa genomfördes förra året. Detta har även inneburit att det har skett fler olyckor med personskador där A-traktorer varit inblandade rapporterar TT. Förra året skadades 147 personer i olyckor där A-traktorer varit inblandade. Något som kan jämföras med de 96 personer som skadades i sådana olyckor 2019 och de 73 personer som skadades 2018. Mellan 2017 och 2018 skedde dock en nedgång i A-traktor-olyckor med personskador då det var 108 stycken som skadades i sådana olyckor 2017. Enligt Trafikanalys fanns det i slutet av förra året 33.208 A-traktorer registrerade i Sverige vilket kan jämföras med de 25.419 A-traktorer som fanns registrerade i slutet av 2019. Det innebär att antalet A-traktorer i Sverige ökade med 30 procent mellan 2019 och 2020, alltså mer än vad personskadorna med fordonen ökade procentuellt sett. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oklart om Autopilot låg bakom Tesla-olycka som dödade två
Elon Musk anser inte det i alla fall

De två amerikanska myndigheterna National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och National Transportation Safety Board (NTSB) har nu dragit igång utredningar om vad som orsakade helgens dödsolycka med en Tesla Model S i Texas. Enligt polisen satt ingen vid ratten vid tillfället för olyckan, något som indikerar att Teslans Autopilot framförde fordonet. Detta är dock något som Teslas vd Elon Musk tillbakavisar. Han gick kort efter olyckan ut med ett uttalande på Twitter där han uppgav att Teslas data visar att Autopilot inte ska ha varit aktiverad vid olyckstillfället. Musk sa vidare att ägaren till bilen inte hade köpt den senaste uppdateringen FSD (Full Self Driving) till Autopilot. Enligt vittnen polisen varit i kontakt med ska dock ägaren av bilen tagit med sig en kompis på en biltur just för att visa upp bilens förmåga att köra själv. Teslas data som Musk refererar till är inte heller något som polisen eller de båda myndigheterna som utreder olyckan har fått ta del av. De har därför utfärdat en husrannsakningsorder mot Tesla för att komma åt datan från bilen som kraschade. NHTSA uppgav för nyhetsbyrån Reuters förra månaden att man då hade dragit igång 27 olika utredningar där man utreder bilolyckor med Tesla-bilar, olyckor där bilens körassistent Autopilot kan ha varit delaktig i olycksförloppet. Tumnagel
29.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Vildsvin snortade i sig kokain för över 200.000 kronor
Även knarkhandlarna börjar få problem med europas vildsvin

Jordens pågående klimatförändringar verkar uppskattas av vildsvin som de senaste åren har förökat sig explosionsartat i Europa, något som bland annat lett till problem för en del av Europas lantbrukare och skogsägare. Från Italien kommer uppgifter om att vildsvin även har ställt till det för några knarkhandlare i Toscana. Polisen i den italienska staden Siena rapporterar att de gripit fyra personer misstänkta för narkotikabrott efter det att man avlyssnat konversationer på telefon mellan de nu gripna personerna. I samtalen som avlyssnades kunde polisen bland annat höra hur de nu gripna personerna beklagade sig över att vildsvin grävt upp och förstört stora mängder kokain som de gömt genom att gräva ner det i Toscanas Valdichiana-dal. Enligt polisen ska vildsvinen grävt upp kokain vars värde motsvarade över 200.000 kronor. Hur många vildsvin som delade på detta är oklart men det snackas om att det kan ha handlat om en flock på 30 - 50 djur. Trots att vildsvinen nu verkar ha stört knarkhandeln i Italien litegrann så är djuren inte särskilt uppskattade i landet. Det uppskattas att det finns runt 2 miljoner vildsvin i Italien som förstör åkrar, skogar och annat. Det uppskattas även att vildsvin varit inblandade i 10.000 bilolyckor och 13 människors död i Italien bara i år. Tumnagel
58.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bosch tar fram små bomber som ska göra elbilar säkrare
Spränger bort batterikabeln om bilen krockar

Bosch har utvecklat ett nytt system som kanske kan göra elbilar lite säkrare i framtiden i den händelse av att en olycka skulle vara framme. Bosch senaste nyhet på fordonsfronten är ett system som med hjälp av små sprängladdningar, liknande dem som detonerar när en airbag aktiveras, ska kapa kopplingen mellan bilens batteri och resten av bilen. Tanken är att de små bomberna ska detonera om bilen känner av att den är med om en kollision och de små explosionerna som då uppstår ska effektivt kapa kopplingen mellan bilens batteri och elsystemet. Tanken bakom systemet är att det ska förhindra att bilens kaross blir strömförande vid en olycka samt att förhindra eventuella bränder som kan uppstå på grund av detta. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Föroreningar ger dagens barn kortare livslängd
Medellivslängden förkortas med 20 månader på grund av föroreningar

I en ny rapport från amerikanska Health Effects Institute framkommer det tydligt att luftföroreningar blir ett allt större hälsoproblem runt om i världen. Enligt rapporten State of Global Air (SOGA) 2019 så berodde ett av tio dödsfall under 2017 på luftföroreningar vilket gör det till en större dödsorsak än till exempel rökning och bilolyckor. Dessutom så har man räknat ut att barn som lever idag kommer att få sin naturliga medellivslängd förkortad med i genomsnitt 20 månader på grund av luftföroreningar. Värst är det i Sydostasien där man räknar med medellivslängden i genomsnitt förkortas med 30 månader för barn som växer upp där idag. Sverige var ett av de tio länderna som hade lägst förekomst av skadliga mikropartiklar i luften och här beräknas livslängden förkortas med i genomsnitt fem månader för barn som växer upp här. Tumnagel
22.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det är viktigt att ha säkerhetsbälte på sig
Det kan nog de här snubbarna skriva under på

Här är några bilder från den Nya Zeeländska säkerhetskampanjen "Belted Survivors" vilket är en kampanj vars syfte är att öka användandet av säkerhetsbälten när man kör bil i landet. Kampanjen är framtagen av NZ Transport Agency (NZTA) och består av bilder, berättelser och videoklipp på tio personer som överlevt svåra bilolyckor, med stor sannolikhet för att de har haft säkerhetsbälte på sig vid olyckstillfället. Enligt NZTA så omkommer runt 90 personer om året i bilolyckor på grund av att de inte använt säkerhetsbälte. Majoriteten av dessa har varit unga män som bott på landsbygden, ungefär som de tio personerna som nu medverkar i reklamkampanjen. Här nedan kan ni kolla in ett videoklipp när en av överlevarna berättar om sin olycka samtidigt som vi får se hur FX-företaget PROFX med hjälp av makeup har återskapat skadorna han ådrog sig vid olyckstillfället. Ni hittar fler bilder på överlevare och deras berättelser på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Människor bakom de flesta olyckor med självkörande bilar
Kanske lika bra att vi slutar köra själva?

Nyhetstjänsten Axios har studerat bilolyckor i Kalifornien där självkörande bilar varit inblandade de senaste åren och kunnat konstatera att det oftast har varit människor som orsakat dessa olyckor. Det senaste fyra åren har det skett 88 stycken bilolyckor med självkörande bilar i Kalifornien och av dessa bedöms endast en av olyckorna ha varit orsakad av en självkörande bil som framfördes i autonomt läge. Det skedde ytterligare sju stycken olyckor där de självkörande bilarna anses ha orsakat olyckorna men då var det säkerhetschaufförerna i bilarna som hade kontrollen över bilarna. Tre av de 88 rapporterade incidenterna med självkörande bilar uppges ha orsakats av människor som attackerat de självkörande bilarna fysiskt genom att slå på dem eller klättra upp på bilarnas tak. Tumnagel
55.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tiotal misstänks för bedrägerier med trafikolyckor
Ska ha arrangerat egna olyckor

Länsförsäkringar Kronoberg misstänker att en grupp på ett tiotal personer har satt i system att arrangera bilolyckor där deras egna bilar och ibland även oskyldiga trafikanter varit inblandade. Det handlar om kollisioner i låg fart vid korsningar och rondeller. De som Länsförsäkringar Kronoberg nu tror har anordnat bilolyckorna misstänks för att ha stått och väntat vid till exempel korsningar. När det sedan har kommit en bil från ett håll där det råder väjningsplikt har bedragarna åkt ut i korsningen och orsakat en bilolycka där den andra bilen då har ansetts vara vållande till olyckan. David Grahn, chef för personskador och utredning på Länsförsäkringar Kronoberg, tror att de arrangerade bilolyckorna är någon slags form av penningtvätt då de drabbade försäkringstagaren vill få bilen inlöst och ersatt kontant, ofta för mer än vad den är värd, skriver Expressen. Tumnagel
24.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

75-åringar inblandade i minst olyckor i trafiken
Riktigt unga inblandade i flest olyckor

Enligt försäkringsstatistik så orsakar bilförare som är 75 år gamla minst trafikolyckor med person- eller plåtskador vilket kanske visar att äldre bilförare inte alltid är sämre chaufförer än genomsnittet. Mest bilolyckor med person- eller plåtskador orsakar de riktigt unga. Det är 3,5 högre risk att en 18-19-åring orsakar en bilolycka jämfört med genomsnittet i Sverige. Mellan 40 - 80 år pendlar de svenska bilförarna runt genomsnittet för att runt 75 år orsaka 20 procent mindre trafikolyckor än genomsnittet. Statistiken visar även att en 90-åring i genomsnitt inte är inblandad i fler trafikolyckor än den genomsnittlige 35-årige bilföraren. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autoliv börjar samarbeta med Seeing Machines
Ska utveckla system för att hitta trötta och distraherade förare

Det svenska bilsäkerhetsföretaget Autoliv ska börja samarbeta med företaget Seeing Machines som är veteraner inom datorsyns-området. Tanken bakom samarbetet är att de båda företagen ska utveckla nästa generations "driver monitoring systems" (DMS) vilket ska kunna identifiera trafikfarliga chaufförer. Framför allt ska systemet, med hjälp av kameror, sensorer och annat, försöka se om en förare är distraherad eller trött. Förutom att bara identifiera trötta och distraherade förare så är tanken att systemet även ska kunna ta kontroll över bilen och göra en lämplig manöver om föraren anses vara olämplig att köra själv. Enligt American Automobile Association så var trötta förare inblandade i 21 procent av alla bilolyckor med dödlig utgång i USA under 2015. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla-förare som körde ihjäl sig ignorerade varningar från Autopilot
Tog inte tag i ratten trots sju varningar

Förra året skedde den första dödsolyckan där Tesla halv-autonoma Autopilot varit aktiverad i den Tesla Model S som den förolyckade föraren körde i och nu är utredningen om den olyckan klar. Det är amerikanska National Transportation Safety Board (NTSB) som i en femhundra sidor lång rapport bland annat kommit fram till att föraren av Telan ignorerade flera varningar från Autopilot som uppmanade mannen att ta tag i ratten. Enligt NTSB så hade mannen bara hållit i ratten i 25 sekunder under en bilfärd som varade i 35 minuter och under färden hade föraren fått sju stycken varningar från Autopilot. Nyhetsbyrån Reuters skriver: "The report said the Autopilot mode remained on during most of his trip and that it gave him to a visual warning seven separate times that said "Hands Required Not Detected." In six cases, the system then sounded a chime before it returned to "Hands Required Detected" for one to three second periods." Tidigare i år undersökte amerikanska National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Teslan som var inblandad i olyckan och kunde inte hitta något felaktigt på denna eller dess Autopilot. NHTSA kunde även konstatera att lastbilen som Teslan körde in i borde ha varit synlig för föraren i minst sju sekunder innan olyckan inträffade men trots detta så vidtog föraren inga åtgärder för att undvika kollisionen. Föraren av lastbilen som Teslan kolliderade med inväntar nu åtal för att ha brutit mot väjningsplikten. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Medellivslängden bland sydkoreanska kvinnor snart 90 år
Vi blir äldre i framtiden

Imperial College London och World Health Organization (WHO) har i en rapport försökt förutspå hur medellivslängden för människor som föds 2030 kommer att se ut och stämmer det så kommer sydkoreanska kvinnor bli de första som har en medellivslängd på över 90 år. Enligt studien så kommer medellivslängden för svenska kvinnor att öka från cirka 83 år för de som är födda 2010 till cirka 86 år för de kvinnor som föds 2030. Det placerar svenska kvinnor på 15:e plats bland de 37 i-länderna som undersökts i rapporten. Svenska mäns medellivslängd förväntas ökas från cirka 79 år till cirka 83 år om jämför män som är födda 2010 med de män som kommer att födas 2030. Något som framgår rätt tydligt i undersökningen är att män och kvinnors medellivslängd blir allt mer lika ju senare födda de är. Detta beror på att män traditionellt har haft ohälsosammare livsstil och varit överrepresenterade i bilolyckor med dödlig utgång samt oftare fallit offer för mord. Nu för tiden, när män och kvinnor har allt mer liknande livsstilar, har glappet i medellivslängd mellan könen minskat. Tumnagel
44.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

USA vill att mobiltelefoner får ett särskilt läge för bilkörning
Som blockerar en del appar

Den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) vill i sin jakt på att undvika bilolyckor att mobiltelefontillverkare implementerar ett särskilt läge för bilkörning i sina mobiltelefoner. Tanken är att telefonen i bilkörnings-läge ska blockera appar som kan distrahera bilföraren, till exempel sms, sociala medie-appar och epost-appar, medan andra appar, som till exempel navigations- och musik-appar, fortsatt skulle fungera på telefonen. NHTSA kommer inte att försöka genomföra det hela genom någon lagstiftning utan kommer att ta fram riktlinjer för hur ett bilkörnings-läge skulle kunna se ut och hoppas sedan att detta är något tillverkarna implementerar frivilligt. Tumnagel
65.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes självkörande bilar kommer att prioritera passagerarnas säkerhet
Fotgängare och andra bör hålla sig ur vägen

När vi kommer allt närmare en samtid där vi kommer att transporteras av självkörande bilar har det allt mer börjat diskuteras hur dessa bilar bör agera i händelse av en potentiell olyckssituation. Det vill säga ska en självkörande bil till exempel hellre rädda en passagerare i bilen genom att istället köra över fem barn framför bilen. Många tillverkare av självkörande bilar har inte direkt lämnat några besked i den här mycket komplexa frågan men nu har i alla fall Mercedes sagt hur deras självkörande bilar kommer att agera i framtiden. Enligt Christoph von Hugo som arbetar med självkörande bilar på Mercedes så kommer deras självkörande bilar alltid att prioritera passageraren eller passagerarnas säkerhet. Det helt oavsett vilka konsekvenser det kan få för andra trafikanter i närheten av bilen. Under en intervju på bilsalongen i Paris sa von Hugo: "If you know you can save at least one person, at least save that one. Save the one in the car. If all you know for sure is that one death can be prevented, then that’s your first priority. You could sacrifice the car. You could, but then the people you’ve saved initially, you don’t know what happens to them after that in situations that are often very complex, so you save the ones you know you can save." Det här kan låta lite dramatiskt men enligt statistik från USA så beror 94 procent av alla bilolyckor på den mänskliga faktorn. Så oavsett hur de självkörande bilarna kommer att resonera i framtiden så kommer det antagligen att bli säkrare att färdas på våra vägar. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

21-åring död i bilolycka
Spelade eventuellt Pokémon Go samtidigt som han körde

En 21-årig man på danska Nordjylland hittades i morse död i sin bil som han hade kraschat in i ett träd. Polisen misstänker nu att mannen spelade Pokémon Go samtidigt som han körde bilen. Appen ska ha varit öppen på mannens mobiltelefon när han hittades. Polisen säger att de givetvis inte kan veta om mannen spelade Pokémon Go men på grund av att appen var igång när mannen hittades misstänker man att så är fallet. Pokémon Go-spelande har varit orsaken bakom några bilolyckor i USA men detta är första gången mig veterligen som någon har dött av sitt eventuella spelande. Tumnagel
23.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Elva olyckor har skett med Googles självkörande bilar
Efter 275.000 avverkade mil

Chris Urmson, chefen för Googles program med självkörande robotbilar, skriver i ett blogginlägg att Googles självkörande bilar varit med i elva stycken bilolyckor de senaste sex åren och detta efter att man har tillrygglagt nästan 275.000 mil i bilarna. Urmsons inlägg kommer samtidigt som nyhetsbyrån AP rapporterar (se nyhetsinslag under "Läs mer", autoplay) att Googles självkörande bilar varit inblandade i fyra stycken olyckor sedan i september förra året. Det är tre stycken av Googles Lexus-bilar och en från biltillverkaren Delphi som råkat ut för olyckor men det ska inte ha handlat om några värre grejer. I två av tillfällena ska bilarna ha körts autonomt medan i två av fallen ska det ha funnits en mänsklig chaufför bakom ratten säger en källa med insyn till AP. Då Google har runt 50 självkörande bilar som rullar runt på de amerikanska vägarna vilket gör att man för tillfället ligger betydligt mycket högre över olycksgenomsnittet i USA. Chichago Tribune skriver: "The national rate for reported “property-damage-only crashes” is about 0.3 per 100,000 miles driven, according to data from the National Highway Traffic Safety Administration. In that context, Google’s three in about 140,000 miles may seem high." Tumnagel
53.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland förbjuder människor med personlighetsstörningar att köra bil
Till dessa räknas bland annat transsexuella

I ett försök att minska antalet bilolyckor i Ryssland förbjuder man nu människor med personlighetsstörningar att köra bil. I begreppet "personlighetsstörning" inkluderas även människor som är transsexuella samt har sexuella fetischismer eller är exhibitionister. Den nya lagen kritiseras av både "Russian Lawyers for Human Rights" och "Russian Psychiatric Association" då man bland annat tycker att den är diskriminerande samt tror att människor i framtiden kan komma att undvika att söka psykiatrisk hjälp av rädsla för att bli av med körkortet. I Ryssland dör varje år 18,6 personer i trafiken för var 100.000 invånare vilket kan jämföras med Sveriges 3 stycken för var 100.000 invånare. Tumnagel
-36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Bröst orsakade över 500 bilolyckor på ett dygn
Reklamkampanj fick förare att spåra ur

Ibland händer det att vi skriver om tokigheter i trafiken i Ryssland, men det brukar oftast handla om bråk vid rödljusen, svajiga omkörningar eller fickparkeringssvårigheter. Men den här gången är det inget av det som orsakat 517 stycken krascher på bara ett dygn. Denna gång är det en reklamkampanj med en bild på ett par bröst som har fått ett helt gäng med förare att balla ur. Kampanjen kommer från Sarafan Advertising Agency som presenterar ett nytt sätt att visa upp reklam på. Brösten är alltså endast där för att få folk och annonsörer att hajja till, och sedan inse hur bra det är att annonsera på sidan av skåpbilar. "We are planning to bring a new advertising format onto the market, encouraging companies to place their ads on the sides of trucks, as we thought this would be a good alternative to putting them on the sides of public transport. We wanted to draw attention to this new format with this campaign." Byrån säger nu i efterhand att de kommer att betala ut ersättning till de förare vars skador inte täcks av deras försäkring. Bonus-Ryssland nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Historien om Detroit och airbagen
En kvart från New York Times

När det var som värst dog 52 000 om året i USA från bilolyckor - 1000 i veckan. Ralph Nader förde en kamp om säkrare fordon, främst med airbagen som vapen, men bilindustrin kämpade emot av en enda anledning - pengar. Airbags var dyrt och dyrare bilar gjorde det svårare att sälja dem. Det här är en dokumentär från The New York Times som är riktigt intressant. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

FBI oroliga för att förarlösa bilar kan användas som vapen
Men ser även fördelar med fordonen

Brittiska The Guardian har en artikel där man skriver om att den amerikanska polismyndigheten FBI är oroliga för utvecklingen av helt förarlösa bilar då man misstänker att dessa kan komma att användas som vapen av terrorister och andra kriminella dårar. Förutom det ganska så självklara ändamålet, att terrorister skulle kunna använda förarlösa bilar för att leverera bilbomber till mål man vill slå ut, så oroar sig FBI även över att en person i en förarlös bil skulle kunna använda båda sina händer till att beskjuta poliser vid en biljakt. FBI ser dock även fördelar med robotbilar då dessa antagligen rejält kommer att minska bilolyckor som uppstått på grund av att någon var ouppmärksam i trafiken. Man ser även fördelar i att polisen själva använder förarlösa bilar då dessa mer exakt skulle kunna förfölja ett annat fordon vid en biljakt än vad en människa skulle vara kapabel att göra. FBI tror att den amerikanska kongressen kommer att godkänna att förarlösa bilar börjar rulla runt i USA inom fem till sju år. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2011

Mexikaner kan få 30 års fängelse för Twitter-terrorism
Skrev kommentarer som orsakade panik och olyckor

Två personer i Mexiko hade inte alla hästar hemma och bestämde sig för att bus-twittra lite. Något som kan stå de båda dyrt. De riskerar nämligen nu 30 års fängelse var för att ha orsakat panik och diverse bilolyckor på grund utav deras twittrande. De två sitter just nu fängslade i staden Veracruz, i väntan på rättegång. Det var när radioprataren Maria de Jesus Bravo Pagola och matteläraren Gilberto Martinez Vera börja sprida falska rykten om att det sprang runt män med vapen och attackerade skolor runt om i staden som paniken började sprida sig. Förtvivlade föräldrar hoppade då in i sina bilar och körde i ilfart till skolor där deras barn befann sig, vilket medförde totalt 26 stycken bilolyckor i den panikartade situationen. Nödtelefoner till polis och ambulans brakade ihop på grund av överbelastning, vilket i sin tur gjorde att riktiga olyckor inte kunde rapporteras. Maria de Jesus Bravo Pagola anser att hennes straff är orimligt då hon bara re-tweetade vad Gilberto Martinez Vera skrev. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Över 5000 åkte fast förra veckan - använde inte bältet
Bältesveckan slog till

Förra veckan var det bältesvecka i hela landet. Polisen var ute på vägarna för att kontrollera att alla som kör använder sig av bilbältet. Det gör de inte, då 5 333 personer åkte dit för att inte ha spänt fast sig. I Stockholm var det värst. I nästan hälften av de fall där människor omkommit i bilolyckor de senaste två åren har personen eller personerna inte använt säkerhetsbältet. Av de 5 333 personerna som åkte dit var 4 586 av dem förarna själva. 643 var passagerare och 113 var minderåriga. I Stockholm var det så många som 1 255 som struntade i bältet. På andra plats över slarviga personer hamnade Skåne med 659 personer. Kontrollen visar att användandet av denna livräddande uppfinning inte har blivit bättre sen förra året. Varje år skulle man kunna spara 40 stycken liv om alla i hela Sverige använde bilbälte när de är ute och kör. Värt att tänka på. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2010

Svensk biltidning speciellt framtagen för iPad
Bilporr!

Extrema Bilar är en tidning speciellt framtagen för iPad. Här kan du läsa om feta sportbilar, kolla på videoklipp, gissa vilket ljud vilken bil tillhör och bygga ihop din egen bil i ett klipp och klistra-läge. Tidningen finns inte i pappersform utan enbart till iPad. Det handlar alltså inte om en PDF som flyttats över utan allt material är genomtänkt och anpassat för att fungerar bra på paddan. Du kan nypa och dra som väntat, spela upp videor i både litet och stort format och läsa tidningen i både upprätt- och landskapsläge. Gustav har testat tidningen på sin iPad och hans första intryck är att den är lite buggig och att navigationen ibland inte fungerar alls. Han berättar att det finns roliga saker att läsa, som de dyraste bilolyckorna till exempel. Det finns massor med stora snygga bilder att bläddra sig igenom men överlag så lär man sig inte så mycket nytt. Det här är en porrtidning för bilfanatiker. Se klipp efter hoppet. Priset för Extrema Bilar är 28 kronor och du hittar den på länken nedan eller om du söker på namnet i App Store på din padda. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Låt trafikljusen bestämma!
Självorganiserade trafikljus förhindrar trafikstockning

Ett system med helt självgående trafikljus skulle kunna förhindra trafikstockningar, enligt europeiska forskare. Nyckeln är att låta trafikljusen själva skifta från grönt till rött ljus istället för att följa ett förprogrammerat mönster. Även om det ibland kan kännas som att det aldrig slår om från rött till grönt, så är faktiskt ljusen inställda för att skapa ett så bra trafikflöde som möjligt. Superdatorer har räknat ut de mest optimala mönstren för att uppnå detta, och det är grönt längre under perioder då det är som mest trafik. Tyvärr tar systemen inte hänsyn till stora folkmassor, folk som går på övergångställen eller bilolyckor. Stefan Lämmer, professor vid Dresden University of Technology i Tyskland och Dirk Helbing, professor från Zürich som jobbar på Santa Fe Institute i New Mexico säger att ett självgående system skulle fungera bättre. De båda professorerna började tänka trafiken som ett stort flöde, och jämförde korsningar som ett stort nätverk av rör. Sen monterade de en sensor på varje trafikljus som ger information om trafiken just nu. Datachip i trafikljusen räknar ut det förväntade flödet av bilar, och bestämmer därefter hur länge det ska vara grönt. Dock finns det ett problem. Det blir lite "djungelns lag" över det hela. Om alla trafikljus skulle reagera på "sin" trafik samtidigt, skulle det kunna ställa till det ordentligt och förstöra hela syftet. Lösningen är att ljusen kommunicerar med varandra, och räknar ut hur en förändring på ett ställe förändrar resten av systemet. Istället för att bli förhindrat av naturliga växlingar i flödet, som till exempel en snabb inbromsning eller någon som inte ser att det blivit grönt, så tar systemet och utnyttjar dessa situationer och ser till att minsta lilla lucka blir fylld. Trafikljusen skulle också kunna "begära" att bara få visa grönt när det verkligen finns behov för det, något som skulle kunna eliminera att behöva sitta still vid ett rödljus när det faktiskt inte är någon trafik. Stefan och Dirk har testat deras vision i en datorsimulerad version av Dresdens stadscenter, och kom fram till att väntetiderna skulle kunna reduceras med 10 till 30 %. Vad tror ni? Kan det fungera i verkligheten? Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
2009

Bilkrascher i keramik
av Judith Monten

Judith Monten säger att ritualen av att samla på saker gav henne inspirationen till serien i keramik som visar olika bilolyckor. Hon menar att själva samlandet har ökat enormt och att det mesta omkring oss har ett samlarvärde för någon. Tumnagel
36.9°
+
Lotta Madetoja
0

Iscensatte nästan 100 "olyckor"
Anlitades av människor som ville begå försäkringsbedrägeri

1,6 miljoner pund sägs den totala summan landa på, efter att 24-årige Mohammed Patel iscensatt nästan 100 stycken bilolyckor mellan 2005 och 2008. Mohammed tog 500 pund i betalning innan han skred till verket och kraschade sina "kunders" bilar på ett sådant sätt att det skulle kunna ses som en vanlig bilolycka. Anställda på ett kontor i Manchester uppmärksammade ett stort antal bilkrascher i en närliggande rondell och blev misstänksamma. Försäkringsbolag kontaktades och ett bolag, AXA, började utreda olyckorna som trillade in titt som tätt och kontaktade sedan polisen. Polisundersökningen visade att Mohammed medvetet bromsat hårt med bilarna så att bakomvarande bil inte haft en chans att stanna och på så sätt fått det hela att se ut som en olycka. I genomsnitt har bedragarna kunnat plocka ut hela 17,000 pund från försäkringsbolag runt om i landet tack vare Patels hjälp. Patel själv lyckades skrapa ihop runt 46,000 pund på sin briljanta affärsidé och köpte presenter till sin flickvän, lyxbilar och utlandssemester för pengarna. Patel har erkänt 17 stycken anklagelser, bland annat bedrägeri och vårdslöshet i trafik. Mohammed Patel ska återigen resa till ett ställe, fast denna gång en lite längre period, nämligen fyra och ett halvt år. Platsen heter finkan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0