m

Självkörande version av Volkswagen ID. Buzz kommer 2025
Utvecklad för bilpooler

Volkswagen Commercial Vehicles presenterar nu planer på att erbjuda en helt självkörande version av den kommande eldrivna minibussen ID. Buzz. Målet är att den ska lanseras 2025 och då använda teknik utvecklad av företaget Argo AI. Tanken är att ta fram en bil anpassad för bildelning och bilpooler. Skissen visar en version utrustad med flera LIDAR-sensorer, bland annat i en kupa på taket. Om det är så här den självkörande versionen kommer att se ut när den väl börjar rulla på gatorna återstår att se. Vanliga ID. Buzz ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0
2019

Seat presenterar e-Scooter och e-Kickscooter
Skapar speciell avdelning för urban mobilitet

Seat presenterar nu det nya eldrivna scooter-konceptet som man släppte teaserbild på för två veckor sedan. Man har skapat en speciell avdelning för urban mobilitet som fyndigt nog har fått namnet Urban Mobility och e-Scooter och nya e-Kickscooter är två av produkterna man lyfter fram med detta. Planen är att lansera e-Scooter nästa år och den ska erbjudas till både privatpersoner och hos bilpooler/uthyrningsföretag. Motorcykeln har en elmotor på 7 kW men toppeffekten anges till 11 kW (14,8 hästar). Vridet är 240 newtonmeter och toppfarten ligger på 100 km/h. 0-50 km/h ska ta 3,8 sekunder. På en laddning ska man enligt WMTC-körcykeln (World Motorcycle Test Cycle) kunna ta sig 11,5 mil. Batteriet kan man plocka ut och ta med sig för att ladda hemma om man vill. e-Kickscootern är en uppdaterad version av det Seat har erbjudit tidigare. Den här tar sig 6,5 mil på en laddning och har två av varandra oberoende bromssystem. Vad prylarna kostar och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Volvo ersätter Sunfleet med M och höjer priserna
En vecka kommer att kosta över 2200 kronor mer

Sunfleet är namnet på en bildelningstjänst som Volvo äger. Tjänsten är störst i Sverige, finns i 53 stycken städer och innefattar omkring 1500 stycken bilar. Förra året gjorde bolaget bakom tjänsten, Sunfleet Carsharing AB, en förlust på 3,87 miljoner kronor. Vi har tidigare skrivit om Volvos nya satsning på i princip samma sak - den nya tjänsten M. Den lanseras i skarpt läge nu i höst och kommer att ersätta Sunfleet rakt av, men kommer också att bli dyrare. Jämfört med Sunfleet kommer M att bli omkring 700-800 kronor dyrare för en helg och över 2200 kronor på en vecka. Att det skiljer såpass mycket i pris försvarar Volvo med att priserna tidigare har varit subventionerade. DN skriver mer om det hela och har tagit fram ett par olika scenarior som du kan läsa på länken nedan, du måste dock betala för att kunna göra det. Tumnagel
18.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagens nya bildelningstjänst med elbilar lanserad
I Berlin

Nu lanserar Volkswagen bildelningstjänsten WeShare i Berlin. I den finns det bara helt eldrivna bilar och det handlar om 1500 stycken e-Golf. Nästa år kompletteras detta med 500 stycken e-up! och redan nu i sommar med ett gäng ID.3. 2020 planerar man att lansera i fler städer - först i Prag tillsammans med Skoda och efter det i Hamburg. Inledningsvis kommer tjänsten att kosta 19 cent per minut (cirka 2 kronor) för att från och med september öka till i snitt 29 cent per minut (cirka 3 kronor). För att använda tjänsten behöver man ha en smart telefon, rätt app, kreditkort, haft körkort i minst ett år, vara minst 21 år gammal och folkbokförd på en adress i Tyskland. Bilarna laddas via allmänna laddningsstationer i Berlin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Hur har du köpt din bil?
Dagens fråga!

Bilar är rätt trevliga saker, i alla fall att använda. Att köpa dem är kanske inte riktigt lika roligt, i alla fall inte för plånboken, men i dag finns det i alla fall lite olika alternativ. Självklart kan man köpa en bil som förr i tiden men olika form av leasing tillsammans med bilpooler och annat gör att det finns några fler valmöjligheter. Obs! Om du går i tankarna att köpa en bil inom kort, välj då gärna hur du planerar att köpa din nästa bil. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0
2017

Nästa år kan du samåka i Volkswagens eldrivna van
Om du bor i Hamburg

För ett år sedan presenterade Volkswagen att man startat företaget Moia som skulle utveckla framtidens mobilitets-tjänster. Nu presenterar de företagets första fordon - en eldriven van. 2018 kommer en flotta med 200 stycken exemplar att lanseras i Hamburg. Men, den är inte autonom som man kanske hade hoppats på, även om Moias ambition är att lansera såna produkter i framtiden. Tanken med den här är att som passagerare stoppar in varifrån man åker och vart man ska åka i en app, och sen kommer bilen dit och hämtar en. Sex stycken får plats på insidan som ser rätt så trevlig ut och där det ska finnas både wifi och eluttag. Bilen tar sig 30 mil på en laddning och ska kunna ladda upp till 80 procent på 30 minuter. För att få det hela att flyta bättre kommer man att sätta upp virtuella busshållplatser med 250 meters mellanrum där man kan stå och vänta på bilen. Vad det ska kosta att åka med är oklart för tillfället. Om tre år hoppas man ha kunnat utöka flottan till 1 000 bilar, och 2019 kommer man att börja titta på att etablera i andra städer. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Köp din nya Volvo online
Tjänsten Care By Volvo utvecklas

Care By Volvo var något Volvo presenterade i oktober 2016. Det är en tjänst som bland annat gjorde det möjligt att beställa en bil på Volvo Studio i Stockholm och sedan få den levererad på önskad ort och hos önskad Volvohandlare. Nu tar man denna tjänst vidare och gör den tillgänglig för alla oavsett var i landet man bor - genom att allt sker online. Du beställer alltså bilen via din dator, mobil eller surfplatta och kan på så vis befinna dig i princip var som helst. I konceptet ingår valfri bilmodell och specifikation, finansiering, försäkring, serviceavtal, förlängd nybilsgaranti, tillgång till bilpoolen Sunfleet och rabatt på hyrbilar från Hertz. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Miljöministern vill att fler råvaror ska cirkulera
På sikt

En ny utredning från regeringen lägger fram en del förslag som ska främja reparationer, begagnathandeln och bilpooler. Med dessa förslag hoppas man att folk ska lägga mindre pengar på nyinköp vilket då i sin tur skulle kunna leda en mer hållbar utveckling med färre sopor och fler cirkulerande råvaror. Man föreslår bland annat skatteavdrag på hyra, reparationer och begagnathandel. Detta avdrag påstår utredningen kommer göra reparationer 35 procent billigare och kosta 1,4 miljarder det första året, men även skapa runt 10 000 jobb. Man föreslår även att kommuner ska kunna avsätta vettigare parkeringsplatser för bilpoolsbilar, inte helt olikt som man gör för parkeringsplatser för handikappade. Ett annat förslag som ingår i utredningen är att stärka konsumentens ställning vid begagnathandel genom att utöka reklameringsrätten. Tumnagel
50.2°
+
Frode Wikesjö
0

Audi lägger ned bildelningstjänsten Audi Unite
Konceptet fungerade inte

I slutet av 2014 skrev vi om Audis bildelningstjänst Audi Unite. Genom den kunde du dela på en flång ny bil tillsammans med dina vänner. Exempelvis kunde du tillsammans med fyra andra ratta en R8 V10 Plus för strax över 5 500 kronor i månaden. Tjänsten lanserades som ett test i Stockholm, men nu läggs den ned. Sverige var en utvald pilotmarknad för att testa om konceptet fungerade, vilket det verkar som om det inte gjorde. Audi säger sig ha nya mobilitetskoncept på gång som ska testas på andra marknader och man tar med sig kunskapen från Stockholm i detta. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2016

Nu kommer Care by Volvo
Slipp serva, tvätta och byta däck på bilen

Vill du äga en bil, kan betala och orkar inte med allt arbete runt bilägandet? Nya tjänsten Care by Volvo kanske är något för dig då. Det handlar om ett nytt sätt att äga bil. Förutom själva bilen så ingår försäkring, service- och reparationsavtal, förlängd garanti, assistans, däck och däckhotell, in- och utvändig tvätt samt hyrbil vid service, medlemskap i bilpoolsföretaget Sunfleet - Volvo Car Sharing med ett antal fria resor och hyresdygn hos Hertz. En hel del med andra ord. Tanken med Sunfleet och Hertz är att kunderna ska använda dessa tjänster när det behövs en extra bil. Tjänsten kommer att säljas i Volvo Studio i Kungsträdgården i Stockholm från 1 november. Anledningen är att man just nu bara erbjuder tjänsten just i centrala Stockholm, men med tiden ska tjänsten erbjudas via de vanliga återförsäljarna. Det intressanta är ju vad det kommer att kosta, men det är Volvo än så länge hemliga med. Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Hon vill införa skatt på parkering
"Det är för billigt att köra bil"

Kommuner har i dag rätt att ta ut en avgift på de parkeringsplatser som finns på kommunens mark. Men arbetsplatser eller köpcentrum som har parkeringar behöver inte betala något för dessa till kommunen. Det vill Karin Svensson Smith (MP), ordförande i riksdagens trafikutskott, förändra på. – Det är alldeles för billigt att köra bil, säger hon till Dagens Nyheter. Tanken är att de kommuner som vill, det är frivilligt, ska kunna ta ut en skatt av de som upplåter parkeringsplatser åt andra. Så fungerar det i brittiska Nottingham där företag som har fler än 11 parkeringsplatser måste betala motsvarande 4000 kronor per år i skatt till kommunen. Tanken är så klart att det ska bli krångligare och dyrare att ha egen bil och använda den. Men eftersom varje kommun kommer, om förslaget blir verklighet, att få bestämma själv om det är en klok idé eller inte så kan kommuner där bilismen inte är ett problem och där bilen verkligen behövs strunta i att använda skatten. Kommuner som däremot har för mycket bilar och som vill uppmuntra folk att ta bussen, använda bilpooler eller på annat sätt förflytta sig, de kan införa skatten. – Många av de styrmedlen vi skulle vilja se i städerna för att minska antalet bilar införs inte eftersom de får negativa effekter i glesbygden. Med det här förslaget kommer man runt den debatten eftersom åtgärderna kan direkt mot de som har goda möjligheter att välja att åka kollektivt eller ingå i exempelvis en bilpool, säger Karin Svensson Smith. Om förslaget, som är inskickat som en motion, blir verklighet är oklart. Det är ännu inte förankrat i partiet. Klart är nog att om det skulle bli verklighet i exempelvis Stockholm så skulle hemkörningen av mat öka och stormarknaderna få mindre besökare. Inget jag skulle lida av personligen, men vad tycker ni? Tumnagel
-48.0°
+
Roger Åberg
0
2015

Så här fungerar car2go
Vi tar en tur i de små bilarna på stan

Vi har tidigare pratat en del om car2go, ett nytt sätt att hyra bil i Stockholm. Nu har jag testat ett tag och jag måste säga att det är lysande. Inte för allt så klart, men för resor som påbörjas och avslutas i "hemzonen" är det billigt, smidigt och något jag använder rätt mycket. Tumme upp helt enkelt. Hemzonen är den den area där man får parkera och avsluta sin hyra. Man får så klart även parkera utanför denna men då kan man inte avsluta hyran. Just nu är det bara Stockholm som gäller och områden är grovt innerstan, Hammarby sjöstad, Solna/Sundbyberg och Kista. Dessutom kan man ta bilen till Bromma och Arlanda flygplats. Om jag ska till Solna är det alltså bara att hitta en bil där jag befinner mig, hoppa in och köra till Solna för att sedan parkera bilen i Solna och avsluta hyran. Om jag parkerar den lagligt på ett ställe där bilen får stå i 24 timmar så är bilen sedan inte mitt problem och som bilägare är det helt galet skönt. Ingen parkering att bry sig om, ingen service eller bensin att fylla på, ingen tvätt eller besiktning att komma ihåg. Bekymmersfritt helt enkelt. Och billigt. Det kostar fyra kronor minuten och det finns ingen startavgift. Du kan alltså åka runt hörnet om du vill det och det kostar dig tolv spänn. Överlag så blir det ungefär halva priset mot billig taxi i stil med UberX. Att ta den lilla bilen ut till Arlanda och Bromma är också väldigt lönsamt. Är man dessutom två personer (med lite packning då, det får ju inte plats så mycket i bilen) blir det larvigt billigt. Räkna med 250 kronor till Arlanda. Foto: Atomic Taco I filmen ovan ser ni hur själva hyrandet går till och det är inga konstigheter. Det märks att det inte är något hemmahack, bolaget har tusentals bilar i Europa och Nordamerika. Och även om appen ibland har behövts starta om funkar allt prima. Jag ser fram emot fler tjänster som car2go i Stockholm och lite fler bilar så att det verkligen finns en i varje hörna. Detta i kombination med taxi, lite "vanlig" bilpool och någon hyrbil då och då gör faktiskt att jag har svårt att motivera att ha kvar bilen. Någon som vill köpa en bättre begagnad Mini? Tumnagel
65.4°
+
Roger Åberg
0
2014

Nu kommer DriveNow till London
Kom till Stockholm, snälla!

När jag var i Berlin i somras gick det inte att inte märka DriveNow, en tjänst där man kan använda bilar som i en bilpool men några steg smidigare. En klassisk bilpoolsbil behöver ju lämnas och hämtas på samma ställe men DriveNow-bilarna kollar man vart de finns i appen och så lämnar man dem där man känner för (inom vissa gränser så klart) och så betalar man för tiden man använder dem. Låser upp gör man med chipet som sitter på körkortet och allt annat som betalning etcera gör man i appen. Nu kommer DriveNow, som är ett samarbete mellan BMW och Sixt, även till London och jag vill verkligen att de kommer hit till Stockholm. Jag hade sålt min bil direkt. Sedan tidigare finns man i ett antal tyska städer, i San Fransisco och i Wien. Eftersom det är en BMW-produkt är det Mini och BMW som gäller och i Berlin var det rätt vanligt med Mini cab faktiskt. Förutom en registreringsavgift på 29 euro kostar det 31 cent per minut att köra och 15 cent per minut att ha den parkerad (om man vill ha den "paxad"). Ett dygn kostar 89 euro inklusive 20 mils körning. Oavsett tid ingår bensin, försäkring, parkering etcetera. Tumnagel
59.2°
+
Roger Åberg
0

Smart! Squido är den osynliga mobilhållaren
Svensk produkt nu på Kickstarter

Att biltillverkarna fortfarande inte kommit på ett sätt att hantera mobiltelefonen i bilen, att kunna sätta fast den på instrumentbrädan eller bara ha någon vettig plats att lägga den på, är faktiskt helt galet. Och de universalhållare som finns i dag är oftast helt värdelösa. Enter Squido, en ny liten smart mobilhållare till bilen. På ena sidan en sugpropp och på den andra en lösning som gör att du kan sätta fast hållaren i ventilationsutblåset på bilen. Jag har en liknande lösning i dag fast med en annan lösning istället för sugproppen och det fungerar ypperligt faktiskt så detta ska lätt backas upp! Den version jag har ser mer ut som en hållare, den här sugproppen känns enklare att lägga i fickan om man till exempel byter mellan flera bilar, kör bilpool eller liknande. 89 kronor för en och 149 kronor för två inklusive frakt är dessutom ett helt ok pris. Backa på! Tumnagel
55.0°
+
Roger Åberg
0
2012

Låna verktyg gratis med ToolPool
Som en bilpool fast med verktyg

Malmö Järnhandel har startat en rätt intressant tjänst på Facebook som man kallar för ToolPool som går ut på att man får låna gratis verktyg av dem. Något som antagligen kan vara intressant för alla hemmafixare som inte är helt sugna på att gå och köpa en vinkelslip som kanske används max fem gånger. Villkoren är att man får låna max fyra verktyg åt gången i högst ett dygn. Det är gratis att låna verktygen men Facebook-appen postar ett inlägg på ens Facebook-vägg varje gång man lånar ett verktyg. Så man kan väl se det som en reklamfinansierad tjänst. Sedan hoppas säkert företaget att man kanske köper eventuella tillbehör som spik, skruv och annat i järnhandeln när man ändå är på plats för att hämta sitt verktyg. Det är givetvis smidigast att bo Malmö med omnejd för att använda tjänsten men kanske fler järnhandlare på andra orter hakar på det här initiativet om det blir populärt. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0