10 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Google lägger ner YouTube Originals Slut med dyra tv-produktioner från YouTube YouTube har meddelat att man lägger ner sin satsning på att utveckla egna tv-program, en satsning man inledde 2016 under namnet "YouTube Originals". Sedan starten har YouTube Originals bland annat gjort grejer som Cobra Kai, som nu flyttat till Netflix, dokumentärserien Justin Bieber: Seasons och Will Smiths fitness-serie Best Shape of My Life. Det verkar som om Googles planer med YouTube Originals ursprungligen var att kanske kunna konkurrera med betalda streaming-tjänster som till exempel Netflix. Så här fem år senare det inte inte ut att ha blivit fallet. Därför var det antagligen klokt att sluta kasta pengar på dyra produktioner för YouTube Originals och istället fortsätta tjäna pengar på dem som laddar upp sina egna grejer till YouTube. YouTube uppger att man fortsatt kommer att finansiera vissa produktioner till YouTube Kids samt YouTube Black Voices. Tumnagel
47.4°
0
2021
Opibus ingår partnerskap med Uber Ska leverera 3000 stycken eldrivna motorcyklar nästa år För några veckor sedan skrev vi om det svenska företaget Opibus som fått in 65 miljoner kronor i en ny finansiseringsrunda. Pengarna ska gå till att vidareutveckla företagets eldrivna motorcyklar och nu får vi reda på att de kommer behöva tillverka ett gäng. Opibus ingår nämligen partnerskap med Uber och ska till nästa år leverera 3000 stycken motorcyklar åt Uber-förare. Genom att använda sig av Ubers plattform kan fler förare erbjuda sina tjänster till kunder vare sig det handlar om transporthjälp eller matleveranser. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Opibus är den första afrikanska eldrivna motorcykeln anpassad efter lokala behov. Den har en robust ram, bra offroad-egenskaper och dubbla utbytbara batterier. Tumnagel
42.1°
0
Här är allt som visades på Game Awards More is more, baby Vi har under förmiddagen levererat några av de största nyheterna som levererades under Game Awards, men i och med att showen var över tre timmar lång så finns det kilovis med andra nyheter. Och för att undvika att fylla hela dagen med spelgrejer, vilket får några av er som inte vet hur scrollhjulet på musen fungerar att knyta näven i fickan, så kör vi en rackabajsare till artikel där vi i stället lägger in allt. Hittills har vi skrivit om att svenska Hazelight storvann med It Takes Two som vann Game of the Year samt att trailers släppts för Elden Ring, Suicide Squad: Kill the Justice League, Alan Wake samt Halo-serien och dessa fristående artiklar hittar ni via de inlänkade artiklarna. Resten hittar ni under Läs Mer. Tumnagel
38.9°
0
Lite fler grejer från gårdagens DC FanDome Black Adam, Shazam! och Aquaman I går höll DC låda via sitt DC FanDome-jippo där man då visade massvis med trailers och annat för kommande DC-grejer. De stora grejerna var väl första titten på The Flash och The Batman men det fanns ju en hel del annat också. Den här första titten på Black Adam är ju ganska spännande då det snackats i halva evigheter om att denna film skulle bli gjord. Black Adam ska dyka upp den 29 juli 2022. Passande nog så släppte DC också en första titt på Shazam! Fury of the Gods som regisseras av David F. Sandberg. Denna film har har premiär den 2 juni 2023. Jason Momoa dök också upp på DC FanDome för att visa upp lite klipp från inspelningen av Aquaman and the Lost Kingdom. Dena film ska dyka upp den 16 december 2022 och Amber Heard, Dolph Lundgren, Patrick Wilson samt Yahya Abdul-Mateen II kommer alla återvända för att reprisera sina roller från förra filmen. Vill man se hela DC FanDome i repris så kan man kolla in den sju timmar långa sändningen via länken nedan. Tumnagel
38.8°
0
Första trailern för The Batman Ser bra ut! En av de mer efterlängtade trailerns från DC Fandome måste vara de för The Batman. Så det finns väl ingen anledning till att dra ut på det här mer så kolla in den nu på direkten ovan. En detaljerad genomgång av allt som man får se i trailern kan du hitta via länken nedan. Om du inte diggar YouTube-kvalitén på trailern så kan du kolla in trailern i bättre kvalité i klippet nedan. The Batman har biopremiär den 4 mars 2022. Tumnagel
53.4°
0
Lotus Emira blir din för 75.995 pund Går att få med sex eller fyra cylindrar I början av juli rullade Lotus ut den nya modellen Emira. Nu är priset för den nya sportbilen officiellt och det börjar på 75.995 pund för den man kallar för First Edition. Förutom priset får vi även reda på alla specifikationerna. Standard har bilen en mittmonterad kompressormatad Toyota-V6:a på 3,5 liter som ger 400 hästar. Till den kopplas en manuell sexpetad låda som driver bakhjulen. Som tillval finns en sexstegad automat med paddlar bakom ratten. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder (4,2 för automat) och toppfarten anges till 290 km/h. Emira V6 First Edition ska börja tillverkas nästa vår. Nästa höst kommer även en First Edition med fyrcylindrig motor att släppas. Det är Mercedes-AMG:s turbomatade M139-maskin man har stoppat i här och den ger 360 hästar. En instegsversion som får prislappen 59.995 pund släpps någon gång 2023. Speca din bil på länken nedan. Mer information finns i pressmeddelandet. Tumnagel
46.7°
0
Toyota rullar ut RAV4 ADVENTURE Får bland annat tuffare front Till årsmodell 2022 får Toyotas modell RAV4 en ny medlem i form av RAV4 ADVENTURE. Den har en helt ny tuffare front, underkörningsskydd och enligt Toyota en "go anywhere spirit". En ännu mer äventyrlig version av vanliga RAV4 alltså. Du kan få bilen med tvåfärgslackering där tak, A-stolpar och bakspoiler är lackade i Dynamic Grey och resten av karossen i Urban Khaki - som bilderna visar här alltså. Det är en vink till den klassiska terrängbilen Toyota FJ40 Land Cruiser och färgsättningen den hade. Strålkastarna är av projektortyp med LED-teknik, även dimljusen har nu LED i sig. Nya är också de tio-ekrade fälgarna. Insidan har fått ny klädsel i syntetiskt läder och orange dekorsömmar. Under skalet finns en elmotor på bakaxeln och under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter. Tillsammans genererar dessa 222 hästar. På dragkroken får man hänga upp till 1650 kilo. Tumnagel
39.2°
0
Det här är nya Subaru WRX "The rally legend for the next generation" Femte generationen av Subaru WRX är nu presenterad och man beskriver den som en rally-legendar för nästa generation. Hur mycket rally det egentligen är i den här återstår att se, speciellt eftersom man av någon anledning valt att ha plast runt hjulhusen som annars bara brukar finnas på skogsmulle-kombis och suvar. Nya WRX bygger på samma plattform som Forester och Outback och under huven sitter det en turbomatad boxerfyra på 2,4 liter som ger 275 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell växellåda är standard men WRX GT får automatisk åttastegad CVT-låda med paddlar bakom ratten. Den får även elektroniskt justerbara dämpare vilket inte har erbjudits till denna modell tidigare. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den här lär troligtvis inte hitta till Sverige utan här kommer det nog fortsatt bara vara Forester, Outback och XV som kommer säljas. Tumnagel
34.9°
0
2020
Lucid Air är äntligen här Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.3°
0
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Nästa sida