11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Chevrolets pickup Silverado presenteras med eldrift Equinox och Blazer får samma behandling Om ni inte har missat det så ska alla tillverkare erbjuda elbilar nu för tiden. Nu presenterar Chevrolet tre stycken välkända modeller med just eldrift och dessa är pickupen Silverado, crossovern Equinox och suven Blazer. Om vi börjar med Silverado EV så ser det inte alls ut som den senaste versionen av Silverado med förbränningsmotor. Den är också byggd som en elbil från grunden och baseras alltså inte på det gamla chassiet. Den går bara att få som "crew cab" med baksäte och en kul grej är att man kan fälla baksätet och från flaket skjuta in långa saker in i kupén. Behöver man ännu mer plats finns det även en frunk framtill att förvara saker i. Insidan får en skärm på elva tum framför ratten och en på 17 tum för infotainmentsystemet. Under skalet finns en elmotor på 517 hästar och 834 newtonmeter att ta nytta av och räckvidden ska ligga på över 64 mil. På dragkroken får man hänga upp till 3,6 ton men tycker man det är för klent kommer även ett speciellt dragpaket att erbjudas längre fram och det tillåter hela nio ton. Hösten 2023 lanseras Silverado EV RST First Edition som har dubbla elmotorer, 673 hästar, 1056 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på runt 4,5 sekunder. Bokningskvoten för denna version fylldes på bara tolv minuter. Silverado EV lanseras nästa vår och då i WT-utförande. Fler versioner kommer att annonseras längre fram. Vid sidan av denna pickup kommer alltså även crossovern Equinox och suven Blazer att erbjudas med bara eldrift. Precis som Silverado EV baseras dessa på den nya Ultium-plattformen och ingen av dem delar alltså något med sina förbränningssyskon. När dessa ska börja säljas och vad de då kommer att bjuda på får vi återkomma till. Tumnagel
41.7°
0
2021
Nu börjar Black Week! Få stadia-kontrollen + Chromecast Ultra för 249 spänn Nu börjar Black Week och säga vad man vill om shoppinghysterier, men det är vår plikt att visa er de riktigt bra dealarna. Vi vet att många av er har väntat med att köpa saker och planerar att köpa julklappar nu under rea-festen och då ska ni få de tipsen. Som vanligt gäller att köp inte saker du inte behöver, oavsett om det är ett bra pris eller inte. Vi börjar med ett tips för er som är sugna på Stadia Premiere Edition, det vill säga en Chromecast Ultra och en Stadia handkontroll. Google säljer detta paket för 249 kronor (899 kronor) vilket är ett kap. Minst sagt. Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. - Amazons Echo Dot kostar 349 kronor istället för 699 kronor. - Lenovos söta smarta klocka Smart Clock 2 kostar nu 399 kronor (729 kronor). - Xiaomis handdammsugare Xiaomi Trouver Solo 10 har svajat mellan 2000 och 3500 kronor men kostar nu 1399 kronor. - Retrokonsollen Blaze Evercade kostar 499 kronor (999 kronor) om man är klubbmedlem på Elgiganten. - Ankers solcellsladdare som kan ladda två saker samtidigt kostar nu 399 kronor (850 kronor). - Jabras Elite Active 75t har nu ramlat under tusenlappen och kostar 790 kronor (1190 kronor). - Jag är sjukt sugen på en spelratt och Logitech G29 kostar nu 1999 kronor (2500 kronor). - Förbrukar ungarna headsets som kalsonger? JBL Quantum 100 kostar nu 199 kronor (490 kronor). - Ett startkit från Hue med tre lampor som visar vitt och färgat ljust kostar 1190 kronor (1990 kronor). - Google Nest Protect Smoke är ett dyrt men smart brandlarm. Kostar nu 999 kronor (1290 kronor). - En Nokia 3310 av modern snitt (nåväl, 2017) kostar nu 310 kronor (590 kronor). Det här var en första liten batch med erbjudanden, mer kommer under veckan om det dyker upp bra saker! Tumnagel
52.0°
0
Rimac och Bugattis nya företag är igång Detta kommer bli spännande! I somras blev det klart att Rimac Automobili och Bugatti Automobiles slår sina påsar ihop. Tillsammans har de bildat det nya företaget Bugatti Rimac d.o.o och från och med igår är man igång med verksamheten i högkvarteret i Zagreb, Kroatien. Tillsammans ska de använda sig av Rimacs tekniska expertis och Bugattis 110 år gamla arv av ingenjörskap för att skapa magi - typ. Grundaren av Rimac - Mate Rimac, kommer att fungera som det nya företagets vd. Christophe Piochon kommer att bli ny COO för Bugatti Rimac. De båda företagen kommer för närvarande att fortsätta tillverka sina produkter på olika håll men ska på sikt växa ihop mer och mer. Porsche kommer att fungera som en strategisk partner och kommer bland annat att dela med sig av två stycken medlemmar från Board of Management och två från Supervisory Board. Den största aktieägaren i Bugatti Rimac kommer att vara Rimac Group med 55 procent. Mate Rimac kommer att behålla sin andel på 35 procent i Rimac Group. Porsche äger 22 procent och Hyundai Motor Group äger 11 procent, övriga investerare 32 procent. Utvecklingen, produktionen och försörjningen av batterisystem, drivlinor och andra elbilsdelar kommer att förläggas under den nyskapade avdelningen Rimac Technology som Rimac Group äger till 100 procent. 200 miljoner euro är investerat i vad som 2023 ska bli Rimac Campus där Rimac Technology kommer att ha sin nya bas. Tumnagel
43.4°
0
Uppfläskad DeLorean DMC-12 till SEMA Och Bandit-inspirerad Chevrolet Silverado Nästa månad är det dags för SEMA-mässan igen. Nu får vi reda på några av åken som kommer att ställas ut hos Toyo Tires, och det är bland annat en tokfet DeLorean DMC-12 och en Nu blåser vi snuten (Smokey and the Bandit)-inspirerad Chevrolet Silverado. I filmen var det en Pontiac Trans Am man körde, men det verkar inte spela någon roll. Bakom den feta pickisen står Saleen och Legendary Concepts. Förutom ett rejält breddningskit får bilen åttakolvsok från Brembo och en kompressormatad V8:a på 5,3 liter som ger 710 hästar. Den DeLorean DMC-12 vi ser har också breddats rejält och fått en dubbelturbomatad motor av något slag. Det bådar gott eftersom effekt aldrig har varit den här modellens starka sida. Vidare kommer Ken Block att vara med och ställa ut en Audi Sport Quattro som byggts av LCE Performance. Här kommer även finnas en moddad Chevrolet K5 Blazer från 1972 och en Mazda RX-7 från 1994 med 1000 hästar på hjulen. Mässan äger rum på Las Vegas Convention Centre mellan den 2 och 5 november. Tumnagel
37.6°
0
Stor undervattenseld utanför Mexikos kust Port till helvetet? Natten till i dag började en undervattensrörledning från det mexikanska oljebolaget Pemex läcka gas vilket ledde till att det började brinna på vattnet. Elden kallades på sociala medier för öga av eld på grund av eldens cirkulära form. Branden tog mer än fem timmar att släcka helt och enligt Pemex så skedde inga skador samt att produktionen inte påverkas av branden. Olyckan ska inte heller orsakat något spill vilket ju man får hoppas är sant. Tumnagel
28.8°
0
2020
Javicia Leslie blir nya Batwoman Tar över efter att Ruby Rose hoppat av rollen Skådespelerskan Javicia Leslie kommer att ta över rollen som Batwoman efter det att Ruby Rose hoppat av från denna tidigare i år. Leslie har tidigare medverkat i tv-serien God Friended Me och hon säger om sin nya roll som Batwoman: "I am extremely proud to be the first Black actress to play the iconic role of Batwoman on television, and as a bisexual woman, I am honored to join this groundbreaking show which has been such a trailblazer for the LGBTQ+ community." I nästa säsong av Batwoman kommer karaktären Ryan Wilder att vara Batwoman, inte Katie Kane vilket var den rollen som Ruby Rose spelade. Ryan Wilder ska innan hon blev Batwoman varit knarksmugglare, en markant skillnad från Kane som var en förmögen arvtagerska. Nästa säsong av Batwoman drar igång på amerikanska CW i januari 2021. Tumnagel
23.7°
0
2019
Mercedes-Maybach GLS är här En ny form av lyx Efter teaserbilden igår har Mercedes-Maybach nu presenterat GLS 600. Det är en jätte-SUV som man beskriver som en ny form av lyx. Den ser ut som en Mercedes GLS men är rejält uppsnoffsad i alla hörn. Den har till och med en egen doft som blandar blommor, läder och kryddigt te. Bilen rullar på 22-tummare men 23 tum finns som tillval och man har valt att lacka bilen i två stycken olika färger som delar sig på midjan. Kombinationen finns i sju stycken olika färger och dessa ska alltså sätta extra prägel på utsidan och visa att det inte är någon vanlig snik-GLS du kör omkring i. Öppnar du dörren sänker sig luftfjädringen med 2,5 centimeter och i samma veva kommer ett trappsteg ut från under bilen så att det blir ännu enklare att kliva in. Väl på plats omfamnas du av en mycket genomarbetad interiör som låter dig bada i lyxigheter. Som väntat är det där bak man vill, och bör sitta. Man kan få bilen med fem eller fyra säten men oavsett val så är det rejäla fåtöljer även bak som gäller. Kör du på fyra platser får du en fet mittkonsol där bak med mugghållare som håller inställd temperatur, uppvärmt armstöd och ett kylskåp som rymmer tre stycken flaskor bubbel. Här ser man ut att kunna trivas! Under huven och bakom den enorma grillen sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 558 hästar och som har ett vrid på 729 newtonmeter. Trots sin vikt på stadiga 2,78 ton gör bilen 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Vad den lyxiga kolossen kommer att kosta vågar man knappt tänka på, men det blir nog en ansenlig summa. Lansering sker under andra halvan av 2020. Tumnagel
32.6°
0
DC lägger ner Vertigo Serierna ska istället släppas under DC Black Label DC Entertainment meddelade nyligen att de kommer lägga ner sin förlagsetikett Vertigo under nästa år. Vertigo grundades 1993 och fokuserade på serier som riktade till en lite äldre publik. Mängder av fantastiska serier har släppts under Vertigo-namnet så som The Sandman, Preacher, 100 Bullets, Fables, Doom Patrol, Y: The Last Man (vila i frid Ampersand), Swamp Thing, iZombie, Lucifer och så klart Hellblazer. Istället för att släppa serier för vuxna under en egen förlagsetikett kommer DC dela upp sina serier under kategorierna DC Kids, DC och DC Black Label. Där DC Kids riktar sig till barn i åldern 8 till 12, DC riktar sig till folk från 13 år och DC Black Label är för folk som är 17 eller äldre. We’re returning to a singular presentation of the DC brand that was present throughout most of our history until 1993 when we launched Vertigo to provide an outlet for edgier material. That kind of material is now mainstream across all genres, so we thought it was the right time to bring greater clarity to the DC brand and reinforce our commitment to storytelling for all of our fans in every age group. This new system will replace the age ratings we currently use on our material. Nu har det varit på tal länge att förlagsetiketten Vertigo skulle läggas ner så detta borde väl inte direkt komma som en överraskning för allt för många. Tumnagel
35.8°
0
Porsche Panamera fyller 10 år Är det en tvådörrars-version på gång? I april 2009 presenterade Porsche sin första GT-modell - Panamera. Det innebär att bilen nu har hunnit fylla tio år vilket givetvis är värt att uppmärksamma. Modellen hade både prestanda och var praktisk, utan att för den delen vara en fyrkantig kombi. Planen initialt var att tillverka 20.000 stycken exemplar om året och hittills har man levererat 235.000 stycken. En ordentlig fyrsitsig modell är dock inget nytt för Porsche utan detta experimenterade man med redan på 50-talet med modellen 356. Senare togs en prototyp på 911 fram och även en förlängd version av 928. 1988 gjorde man det igen med Type 989. Men utvecklingskostnaderna var för stora för denna typ av bil så man valde att inte fullfölja prototypen. Ett helt gäng år senare, 2009, var läget annorlunda och Panamera föddes. Andra generationen hade premiär den 28 juni 2016. I mars 2017 presenterade man ytterligare en version - Sport Turismo. Inte en regelrätt kombi, men i samma anda i alla fall. De senaste ryktena kring modellen är att den kommer att komma i en tvådörrars-version. Det blir en modell för den som tycker att 911 är för trång men som inte är i behov av fyra dörrar. Tumnagel
40.3°
0
2018
Bandwidth Alliance ska konkurrera med Amazons molntjänst Gemensam satsning från Microsoft, IBM, Cloudflare och andra Amazons molntjänst AWS är världen för tillfället ledande molntjänst men det hoppas några av Amazons konkurrenter försöka ändra på genom att dra igång något som man kallar Bandwidth Alliance. I Bandwidth Alliance ingår jättar som Microsoft och IBM men även en del mindre spelare som till exempel Cloudflare, Digital Ocean, Backblaze och Packet. Tanken bakom alliansen är att medlemmarnas kunder ska kunna flytta sin data mellan medlemmarnas olika molntjänster utan att behöva betala den tjänsten man lämnar. I Amazons fall är det oftast gratis att ansluta sig till AWS men vill man lämna tjänsten och ta med sig datan som lagrats på AWS kan det kosta rätt mycket, något som givetvis kan göra så att Amazons kunder drar sig från byta från AWS till något annat. Cloudflares VD Matthew Prince beskriver AWS som Eagles klassiska låt "Hotel Californa": "It’s sort of the ‘Hotel California. It’s free to put your data in, but to get your data out, it costs a substantial amount of money. That creates a whole data gravity issue where data gets locked in the cloud. You basically have to pick your provider and stick with that provider forever. We’re starting to see the attitudes around that change." Målet med Bandwidth Alliance är att kunder ska kunna mixa ihop tjänster lite som det passar dem bäst utan att låsa in sig hos en enda leverantör. Man kanske till exempel skulle kunna tänka sig att en kund skulle vilja köra Googles analsysverktyg, Amazons lagring och IBM Watson som AI i ett framtida system. På bilden nedan syns grundarna och de för tillfället enda medlemsföretagen i Bandwidth Alliance. Här nedan hittas även en bonuslåt. Tumnagel
42.2°
0
Nästa sida