m
2019

Google berättar mer om framtiden för adblockers
Kommer inte att försvinna

Google kommer att förändra hur extensions fungerar i Chrome. I och med den förändringen, eller de förändringarna snarare, så är det många som trodde att möjligheten till att ha Adblock i Chrome skulle försvinna. Eftersom Google tjänar pengar på annonser hade ju detta dessutom varit något som gagnade Google. Men nu har Google i två bloggposter (här och här) pratat om just detta. Google förklarar i dessa att man gör om hur extensions fungerar men att det inte förhindrar adblockers. Dock måste de göras om. This has been a controversial change since the Web Request API is used by many popular extensions, including ad blockers. We are not preventing the development of ad blockers or stopping users from blocking ads. Instead, we want to help developers, including content blockers, write extensions in a way that protects users’ privacy. Det verkar alltså som att det kan bli ett hack i skivan men att adblockers inte kommer att försvinna. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Nu börjar Firefox blockera alla tredjeparts-cookies
Gör det svårare för annonsörer och andra att spåra dig på webben

Mozillas webbläsare Firefox har genom åren vidtagit allt fler åtgärder för att skydda sina användare från att spåras på webben och detta är något man fortsatt i den senaste versionen man precis släppte. I den nya versionen av Firefox kommer cookies från tredjeparts-leverantörer att blockers som standard i webbläsaren, något som är en del av det som Mozilla kallar för "Enhanced Tracking Protection ". Det innebär att annonsörer och andra inte kan spåra var Firefox-användare surfar och vad de klickar på. Detta har varit möjligt även tidigare men då har användaren varit tvungen att aktivera det manuellt. Detta på grund av att funktionen ibland kan få vissa webbsajter som är beroende av tredjeparts-kakor att se lite muppiga ut. Förutom att aktivera blockering för trejdeparts-cookies som standard så introducerar Mozilla även något som man kallar för "Facebook Container" i Firefox. Det är en funktion som förhindrar att Facebook och deras kunder kan bygga upp profiler av användare genom Facebooks like- och kommenteringsfunktioner som finns inlagda på sajter utanför Facebook. Hur det ser ut när den funktionen aktiveras syns på bilden längst ner i den här artikeln. Till sist släpper Mozilla även lösenordshanteraren "Firefox Lockwise" till desktop-versionen av Firefox. Den har tidigare bara funnits till Firefox iOS- och Android-versioner. Hur Firefox Lockwise fungerar kan ni kolla in videoklippet här nedanför. Tumnagel
66.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu bråkar vi lite med adblockers
Men bara lite

Vi behöver, inte så förvånande, pengar för att driva Feber. Det får vi in genom att ni tittar på annonser eller prenumererar på Feber Premium. Därför börjar vi nu småbråka lite mer er som kör adblockers då man var femte sidvisning kommer att få det som ni ser på bilden ovan. Tanken är helt enkelt att påminna om Premium om man inte tycker om annonser. Vill du börja prenumerera? Det kostar bara 29 kronor och är superenkelt! Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Ändringar i Gambit i Destiny 2 på ingång
Drar igång i samband med Season of the Drifter

Bungie har levererat lite mer information om ändringar som kommer i samband med Season of the Drifter, som drar igång 5 mars. De största ändringarna kommer till PVPVE-läget Gambit, där spelarna måste samarbeta för att samla ihop ljusbollar genom att döda fiender för att frammana en kraftfull fiende vid namn primeval. Mer specifikt kommer den tredje rundan att skrotas helt och i stället frammanas primeval-fienden på momangen och det lag som sänker besten först kommer vinna matchen. Detta kommer att göra att Gambit-matcherna kommer vara över lite snabbare än tidigare. Detta är inte allt. Det kommer även ske lite ändringar när det kommer till de blockers du kan skicka över till motståndarlaget. I stället för en Taken Phalanx som skickas över när du samlat in 5 motes så kommer en Taken Goblin vandalisera hos motståndarna och denna har betydligt lägre hälsa än Phalanx. Mellanblockern kommer bli en Taken Captain som kan skjuta stora sfärer som förvirrar spelaren samt att stora blockern som tidigare var en kraftfull Ogre kommer nu vara en Taken Knight med snäppet mer hälsa än vad Ogren hade. Utöver det kommer Queenbreaker-geväret att nerfas ordentligt i samband med den kommande uppdateringen, vilket är en ändring många lär välkomna med öppna armar. Mer specifikt kommer en bugg fixas så att vapnet inte har lika mycket aim assist, vilket har hjälpt spelare att träffa motståndare i huvudet alldeles för lätt. Ändringarna kommer dyka upp 5 mars på samtliga plattformar. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Spotify förbjuder ad-blockers
Och kan stänga av konton som använder dem

I Spotifys nya användarvillkor, som börjar gälla den 1 mars, står det att du som användare inte får använda någon mjukvara som blockerar reklam på Spotify. Om du nu använder något sådant riskerar du att få ditt konto avstängt. För ungefär ett år sedan rapporterades det att runt två miljoner av tjänstens gratisanvändare kringgick reklamen på tjänsten på ett eller annat sätt. Spotify började då också att varna folk som blockerade annonser att sluta upp med detta beteende. Men nu när de nya användarvillkoren börjar gälla har Spotify fått rätten att, utan varning, stänga av ditt konto på direkten om de upptäcker att du kringgår annonser på Spotify. Tumnagel
55.1°
+
Frode Wikesjö
0

Nu fyller Feber 15 år och bryter sig ut från Bonnier
Nu kör vi!

Tiden går fort när man har roligt. För nästan exakt 15 år sedan på dagen startade jag Macfeber.com, en liten blogg som blev starten på det som blev något större och som du nu känner vid namn Feber. För 13 år sedan blev vi en del av Bonnier och där har vi haft det väldigt härligt, men nu är det dags att bli alldeles egna igen. Precis som en tonåring som tycker att det är dags att bli vuxen och klara sig själv kanske. Men det har inte så mycket med tonårsrevolt att göra, även om vi bryter oss fria. Feber har legat under det som kallas för Bonnier Magazines & Brands tillsammans med klassiska storheter som Teknikens Värld, Kamratposten och Damernas Värld. 1 januari blev Bonnier Magazines & Brands en del av Bonnier News, som också är hemmet för Expressen och Dagens Nyheter. Om vi var en liten del av Bonnier Magazines & Brands skulle vi bli en ännu mindre del av Bonnier News och vi kände helt enkelt inte att det passade oss. Så därför köper jag nu tillbaka Feber! Det är så klart läskigt att lämna en trygg famn men också väldigt roligt, spännande och peppande! Bonnier har alltid varit en bra ägare, vi har fått ta ansvar för vår egen verksamhet och i princip varit helt fria att göra vad vi velat. Men Febers grej har alltid varit att vara snabba, nyfikna och prova nya saker, något som går mycket bättre om man inte är en liten del av en stor organisation. Vad betyder det här för er besökare? Till en början inte så mycket. Vi kommer så klart att vara ännu mer motiverade att gå till jobbet vilket förhoppningsvis skiner igenom i det vi gör. Med tiden har vi stora drömmar och ambitioner, vi har flyttat till nytt kontor och går allt vägen så kommer det bland annat att bli mer video framöver - kanske lite Feber Live snart! Överlag hoppas vi kunna fokusera till 100 procent på att utveckla och uppdatera Feber. En ny och bättre form (som ändå behåller det vi har i dag) på Feber är under utveckling, men vi stressar inte med den utan hoppas lansera under våren. Det är viktigare att det blir rätt än att vi gör nytt. Eftersom 2018 fick handla en hel del om andra saker än kärnverksamheten så fick inte Feber Premium så mycket kärlek. Nu när vi blir egna och verkligen behöver varje krona hoppas vi så klart att ni alla stänger av adblockers eller blir medlemmar, varje person gör skillnad. Nu kommer största fokus att ligga på att leverera nyheter till er och göra Feber riktigt lönsam så att vi kan finnas kvar i många år till. För det vill vi verkligen, annars hade vi ju inte satsat! För vi älskar Feber och vi älskar er! Lite extra roligt är att ni verkligen har kommit tillbaka efter jul och nyår, första riktiga veckan som egna verkar bjuda på besöksrekord. Men måste vi inte fira att vi fyller 15 år? Självklart, men det tänkte vi göra under hela 2019! Tumnagel
?
+
Roger Åberg
0
2018

Adblockers fortsatt lagliga i Tyskland
AdBlock Plus vinner mål mot tyskt mediaföretag

Eyeo, företaget bakom annonsblockeraren AdBlock Plus (ABP), har vunnit ett mål mot det tyska mediaföretaget Axel Springer i Tysklands högsta domstol. Axel Springer ville tillsammans med andra tyska mediaföretag att Adblock Plus skulle förbjudas i Tyskland. En av anledningarna till att man anser det är för att Eyeo tar betalt av vissa företag som vill bli "vitlistade" och vars annonser då inte heller skulle rensas bort av ABP. Tysklands högsta domstol ansåg dock inte att ABP pysslade med något olagligt och programvaran är fortsatt laglig att använda i Tyskland. Axel Springer planerar att överklaga domen till Tysklands konstitutionsdomstol skriver nyhetsbyrån Reuters. Tumnagel
62.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tack till er som prenumererar på Feber Premium!
Verkligen, tack!

Jag vill börja med att verkligen, verkligen tacka alla som redan har blivit prenumeranter på Feber Premium! Ni bidrar till att Feber kan finnas även i framtiden och vi hoppas att ni gillar upplevelsen ni får för pengarna. Tack! Vi har slitit med att få Feber Premium på plats och det var oerhört skönt att lansera det. Nu har nästa resa börjat, eller resorna snarare. Jag vet att en del av er tror att vi nu kommer att strunta i "vanliga" Feber och att vi kommer att göra vanliga Feber sämre. Så är det så klart inte. Vi får fortfarande den absolut största delen av våra intäkter från annonser och det vore idioti att förstöra detta. Så nu fortsätter vi med den resa som vi har hållit på med i över 14 år. Vi kommer att fortsätta ge er fantastiskt innehåll. Den mix av nyheter som vi älskar att ge er vecka ut och vecka in. Vi älskar verkligen det vi håller på med och allt vi skriver om och vi hoppas att det märks. Vi ska fortsätta med att alltid försöka bli ännu bättre. Det lovar vi verkligen. Vi tror inte på att låsa in innehåll. Vi tycker att innehåll på nätet ska diskuteras och vi vill att så många som möjligt ska läsa det vi skriver. Vi tycker att ni som besöker oss ska få se vårt innehåll utan att behöva logga in. När man tycker detta så rimmar en klassisk betalvägg illa. Så vi behövde göra något annat. Det vi tar betalt för nu är en upplevelse, saker som gör besöket på Feber lite lyxigare. Vi vill ju så klart att Premium ska vara så attraktivt som möjligt för att få in prenumeranter, men vi är också smärtsamt medvetna över att vi kommer att tappa vanliga besökare om vi gör skillnaden för stor. Ett klassiskt dilemma. Vi kommer så klart att lägga till nya funktioner och ändra lite saker då och då på Feber som vi alltid har gjort. Vi kommer dock inte bara att göra saker för Premium. Feber för alla är som sagt fortsatt extremt viktigt för oss och er som besöker oss. Jag hoppas att ni som gillar oss fortsätter eller börjar att prenumerera på Premium för att ni först och främst gillar det vi gör och jag hoppas att ni som prenumererar inser hur viktiga ni är för vår överlevnad. Vi har alltid haft stor andel besökare som använder adblockers. Vi har också genom åren haft många som har vitlistat oss, även då vi inte kunnat ge en fantastisk annonsupplevelse. Detta är vi såklart oerhört tacksamma för. Men de som kör adblock och inte vitlistar oss ger oss inga intäkter. Vi har sedan adblockers kom för snart ett decennium sedan alltid haft en förståelse för att man använder adblock. Verkligen! Men nu när vi har ett alternativ så hoppas vi så klart att ni som kör adblock börjar prenumerera på Premium trots att det inte gör någon större skillnad i er användarupplevelse. 9krvecka29krmånad99krfanboy.circleContainer { max-width: 420px; margin: 0 auto; }.circle {width:120px; height:120px; border-radius:120px; font-size:30px; color:white; line-height:40px; text-align:center; background:#333; float: left; margin: 10px;font-family: SuisseLight, HelveticaNeue-Light, "Roboto Thin", Arial, serif; -webkit-font-smoothing: antialiased; letter-spacing: 0; font-weight: 300;}.price { margin-top: 33px; }.time { line-height: 0px; font-size: 16px; }@media only screen and (max-width: 480px) {.circleContainer { max-width: 280px; }} Om ni inte redan prenumererar så klicka här för att börja prenumerera, eller välj det paket som passar dig bäst här ovanför. Man får prova gratis i två veckor och det är självklart ingen bindningstid. Så om du inte har gjort det innan, prova! Vi har en lite rolig nyhet om det vi i dag kallar för fanboy-prenumerationen, men mer om det senare när det är klart! Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har bytt annonssystem!
Testa genom att slå av din annonsblockerare...

Vi har precis bytt annonssystem och det betyder lite härliga saker för er besökare. Våra tester just nu visar att det går betydligt snabbare att ladda annonserna vilket gör att upplevelsen förhoppningsvis blir bättre för er. - Hela sidan, utan annonser, ska nu laddas på mellan 0,9 och 1,7 sekunder. - Hela sidan, med annonser, ska laddas på mellan 1,5 till 2,5 sekunder. Känslan av att sidan är laddad och redo att kolla på ska dock vara snabbare än så om du har en rimlig uppkoppling. Så varför berättar vi detta? Jo, dels för att det har fungerat lite dåligt på sistone och för att vi helt enkelt vill uppmana er att vitlista oss när det nu ska gå bra. Men vi vill också få lite feedback från er läsare. Bara för att jag upplever det som snabbare betyder ju inte att det är det för alla... Om du är en av de som inte kör adblockers eller har vitlistat oss: TACK! Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Salon låter adblockers generera kryptovalutor
Betala besök med din datorkraft

Den någorlunda populära amerikanska sajten Salon testar nu ett nytt sätt att få in lite intäkter från de som blockerar annonser på deras sajt genom att istället låta dessa generera kryptovalutor. Besöker man Salons sajt med en adblocker så får man nu valet att stänga av adblockern på Salon.com, låta Salon använda den egna datorns processorkraft för att generera kryptovalutor eller att betala för Salons annonsfria app som finns till iOS, Android och Amazon Fire. I dagsläget så använder Salon adblocker-användares datorkraft för att generera kryptovalutor men man skriver i sin FAQ att man kanske kan använda denna datorkraft till något annat blockkedje-relaterat i framtiden: "Your spare computing power may go to solving the kinds of complex math problems that form the integrity of blockchains, but it can also be used for humanitarian and scientific projects such as helping research how proteins fold, to aid in biological discovery or helping pay for misdemeanor prisoners’ bail or see if we can better predict the impact of climate change. Your spare computing power can even help analyze astronomical signals to figure out if extraterrestrials are trying to contact us. Some scholars have proposed using spare computing power to help secure voting and verify the integrity of democratic elections." Tidigare har flera lite mer tveksamma tjänster använt sig av så kallad kryptojacking där besökare, oftast ovetande, upplåter sin datorkraft för att generera kryptovalutor åt webbsajtens ägare. Huruvida detta är ett sätt för lite mer legitima sajter, till exempel Salon, för att få in intäkter i framtiden återstår att se. Skulle du kunna tänka dig att slippa annonser mot att generera kryptovalutor åt oss? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
32.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

2500 sajter låter ovetande användare gräva kryptovalutor
Kryptojacking riskerar att slöa ner datorer

Ars Technica skriver att säkerhetsforskaren Willem de Groot identifierat 2496 webbsajter på nätet som ägnar sig åt så kallad "cryptojacking". Det innebär att de "kapar" användarnas webbläsare och låter dessa ovetande generera kryptovalutor åt webbplatsens ägare eller dess annonsörer. Vi har tidigare uppmärksammat cryptopjacking några gånger, bland annat när The Pirate Bay (TPB) använde sig av tjänsten CoinHive för att generera kryptovalutan Monero till TPB. Cryptojacking har även använts av mindre nogräknade annonsörer som lurat webbplatser att köra annonser med inbäddad kod som låtit webbplatsens besökare generera kryptovalutor åt annonsören. Det är oklart om de 2496 identiferade webbplatserna själva aktivt har lagt in kod för cryptojacking eller om det handlar om annonser med inbäddad kod för cryptojacking. Cryptojacking-script riskerar inte att skada datorn eller data från denna men kan slöa ner datorn och ge användaren en mindre bekväm upplevelse på nätet. Det finns några stycken cryptojacking-blockerare som fungerar ungefär som adblockers och vi har bland annat skrivit om chrome-tillägget "No Coin" tidigare. Tumnagel
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

AdBlock Plus lanserar Flattr 2.0
Ska göra det enklare att donera pengar till sina favorittjänster

Adblock Plus lanserar nu en ny version av den svenskstartade mikrobetalningstjänsten Flattr som ska göra det enklare för användare att donera pengar till de webbsajterna de ofta besöker. I den tidigare versionen av Flattrs var användarna tvungna att aktivt klicka på en knapp för att donera pengar till webbtjänster men i Flattr 2.0 kommer detta att skötas automatiskt av ett tillägg till användarnas webbläsare. Användarna kommer sedan att få ange hur mycket pengar de vill donera varje månad och dessa tjänster, om de är anslutna till Flattr, kommer sedan att få betalt baserat på hur ofta användarna besöker dem. Adblock Plus är som de flesta av er antagligen känner till en av nätets mest populära så kallade adblockers och de köpte tidigare i år upp Flattr efter att ha haft ett samarbete med tjänsten sedan 2016. Flattr drog igång sin verksamhet 2010 och bland grundarna finns den tidigare The Pirate Bay-arbetaren Peter Sunde. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Feber har blivit snabbare även med annonser
Och bättre ska det bli!

Säga vad man vill om annonser, men de gör att Feber finns. Ju fler desto bättre tycker ekonomiavdelningen, helst inga alls tycker nog de flesta användare. Andelen som surfar på Feber som använder adblockers har faktiskt gått ner, något som vi både är väldigt stolta och tacksamma över. Att sälja annonser i dag är rätt knepigt mot för några år sedan, men också väldigt mycket enklare. Då gjorde man alla dealar manuellt och hela processen var rätt yxig men kontrollerad. Vi visste exakt vem som skulle annonsera när. Det här var på tiden då flash regerade, mycket tid gick åt till att bråka med annonsörer som levererade flash-banners som dödade en normal dator. Men vi visste iaf exakt vem som skulle annonsera när och om vad. I dag är det helt annorlunda. I princip alla annonsvisningar du ser på Feber, eller i alla fall 70 procent, köps på så kallade börser i realtid. En server får frågan att en annonsvisning är på gång, skickar frågan till flera olika börser och hundratals köpare som tittar på visningen (vilken site, vilken användare osv) och så vinner någon budgivningen. Då börjar annonsmaterialet skickas från en annan server till webbläsaren. Fördelen är att flash är dött och krångligt annonsmaterial skapar krångel, så materialet är oftast bara en bild. Nackdelen är att vi har sämre koll på vem som faktiskt annonserar hos oss. Och som ni förstår tar det lite tid med de där frågorna. En vanlig sida på Feber har fem annonser, så allt detta sker dessutom fem gånger. Det här har varit ett rejält gissel för oss men för några veckor sedan bytte vi lite annonssystem i kedjan och sedan dess går det faktiskt betydligt snabbare. I dag tar det två sekunder för en normal sida att laddas och två extra sekunder innan alla annonser är laddade. Jag vill påpeka att det här är innan precis allt är laddat, själva grundsidan laddas betydligt fortare, oftast på ett ögonblick. Fyra sekunder är helt ok, men vi är inte nöjda. Vi kommer att byta mer saker i kedjan under hösten så förhoppningsvis kan vi dra ner de annonssekunderna en smula till. Jag vågar inte riktigt tro på det, men vi siktar på en sekund. Själva tiden för sidinnehållet har vi haft under sekunden tidigare, så det ska vi försöka komma ner till igen. Att det har växt till två sekunder igen är faktiskt lite pinsamt. Målet är alltså en sekund för innehållet och en sekund för reklamen. Inte mer. Tack till alla er som besöker Feber och extra stort tack till er som gör det utan adblocker. Tack! Tumnagel
48.0°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Blockers
Här ska det inte liggas!

En trailer för Blockers har släppts där Leslie Mann och John Cena spela föräldrar vars dotter planerar att idka könsligt umgänge, vilket föräldrarna tycker är helt galet och något de måste sätta stopp för. Blockers har premiär i april nästa år. Tumnagel
35.5°
+
André Stray
0

Adblockers förbjuds inte i Tyskland
Många mediaföretag hade hoppats på det

En domstol i Tyskland har dömt till företaget Eyeos fördel och kommer inte förbjuda dem att erbjuda sin programvara Adblock Plus till tyska användare. Flera tyska mediaföretag hade vänt sig till domstolen för att få dem att förbjuda Adblock Plus (ABP), en programvara som rensar bort annonser på webbsidor som inte är vitlistade. Det verkar vara lite olika villkor för vad som gäller för att bli tillagd på ABP:s så kallade vitlista då vissa verkar bli tillagda dit utan kostnad medan vissa företag ska ha fått betala för att hamna där. Förra året så vann den tyska förläggaren Axel Springer mot Eyeo då en domstol ansåg att Eyeo inte fick ta betalt av Axel Springers publikationer för att bli vitlistade i Adblock Plus. Då gårdagens dom och den från förra året delvis motstrider varandra så förväntas fallet tas upp av Tysklands högsta domstol någon gång i framtiden. Tumnagel
66.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chrome kommer att börja blockera vissa annonser nästa år
Störiga annonser försvinner i Googles webbläsare

Google skriver i ett blogginlägg att i början av nästa år kommer deras webbläsare Chrome automatiskt att blockera vissa annonser på webbsidor. Det handlar om annonser som anses försämra upplevelsen för en användare på både mobil och dator. Ni kan se vilka typer av annonser det handlar om på bilden ovan. Google har med hjälp av något som kallas för Better Ads Standards identifierat dessa typer av annonser som störande. Better Ads Standards togs fram efter det att branschorganisationen Coalition for Better Ads hade genomfört en undersökning där man frågade 25.000 personer vilka typer av annonser på webben som irriterade dem mest. Att Google nu väljer att automatiskt filtrera bort vissa annonser på webbsidor motiverar man med att dessa annonser kan uppfattas vara så irriterande att användare kan installera adblockers som blockerar alla annonser om inte de mest irriterande annonserna blockeras automatiskt. Tumnagel
86.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här fungerar våra annonser!
Det där som vi lever på

För att betala våra löner och servrar och sånt behöver vi dra in pengar. Det gör vi genom att visa annonser för er som är besökare och så tar vi betalt för det. För några år sedan var det en rätt enkel historia, man sålde in en kampanj och visade upp banners. Man hade väldigt lite koll på om annonserna faktiskt hade blivit sedda utan tittade mest på om folk hade klickat på dem, vilket ju är ett dåligt värde. Väldigt många annonskampanjer handlar ju inte om att folk ska agera i den sekunden man ser annonsen utan kanske långt senare. I dag sköts väldigt stor del av vår annonsförsäljning på olika börser. Vi erbjuder helt enkelt en placering där en annons kan visas och så budar olika annonsörer på att få synas på den. Och det man mäter i dag är främst synligheten och inte klick. Man mäter helt enkelt om annonsen har setts (minst 50 procent av annonsen måste synas i minst en sekund). Själva köpen görs automatiskt av olika system men det är ändå en del handpåläggning. Annonsören kanske vill synas just hos oss på Feber, nå en viss målgrupp (exempelvis män, eller teknikintresserade), nå personer som bor i ett visst område eller så har de koll på att just du har varit på deras hemsida tidigare eller letat efter flygresor på olika resesiter. Som ni förstår krävs det data för att göra bra köp. Vi säljer ingen data om er som besöker oss men annonsören kan ändå samla in viss data när de visar en annons hos oss för att till exempel inte visa den igen om du är på en annan sida där de vill annonsera. De kan dock köpa data på andra ställen och använda detta för att visa eller inte visa annonser för just dig här på Feber. När man surfar på nätet vill man ju ha relevanta annonser och då krävs det att man lämnar ifrån sig data om sig själv. Samtidigt så vill man kanske inte lämna från sig data. Googles affärsmodell är ju att samla in data om dig och sälja den informationen, men de brukar oftast förlåtas för detta eftersom de samtidigt ger dig relevanta tjänster som blir bättre ju mer data de har. Ett vågspel helt enkelt. Men tillbaka till de där börserna. Det är alltså inte så att det finns en oändlig pott med annonsörer och kampanjer där vi sitter och handplockar det som vi vill ska synas för er. Det är köparens marknad, vi erbjuder en plats, sätter ett pris och så får företag buda på den platsen. Självklart blockerar vi massor av företag med uppenbart tveksamt uppsåt eller kampanjer som helt enkelt är usla. Det vi mäts på är som sagt synligheten så vill du göra oss en tjänst, se till att annonserna syns på din skärm... Förutom vanliga annonser finns det en typ av annonser som blir vanligare och vanligare. Branschordet för dem är "native" och enkelt är det att företag köper plats som har en redaktionell utformning men som är tydligt annonsmärkt. Här får annonsören en rätt unik chans att synas på ett bra sätt direkt i vår miljö. Här har vi också mycket större chans att påverka innehållet, hur det ska vara utformat och hitta samarbeten som är relevanta. Just nu kör vi kampanjer för ett bilmärke, en mobiltelefon och för solceller. Alla tre tycker jag känns relevanta. Det här är dock ett svårt område och vi jobbar stenhårt på att bli bättre och bättre. Vår makt över innehållet skiljer sig också från kampanj till kampanj. Det här var lite kort om hur vår annonsaffär fungerar. Vi uppskattar väldigt mycket all feedback vi får på våra annonser och vi uppskattar verkligen alla er som inte använder adblockers här på Feber. Det är faktiskt så att andelen adblockers minskar hos oss vilket jag hoppas beror på att vi gör bättre och bättre saker. Just ja, en sak till. De där börserna och fokuseringen på synlighet har gjort att fler och fler banners är väldigt enkla och inte ens är animerade. Detta är så klart något som vi uppskattar och som vi tror att ni också uppskattar. Tumnagel
79.9°
+
Roger Åberg
0

Kommer det annonsblockerare till Chrome?
Google vill ta bort störande annonser

Annonser på webben har länge varit ett sorgebarn, minst sagt. Att det har varit så dåligt har gjort att många installerat adblockers. Sent ska dock syndaren vakna, under den senaste tiden har initiativ tagits både här i Sverige och utomlands där större spelare satt upp riktlinjer för vad som är en bra annons för användaren. En av dessa är Google som straffar framförallt mobilsiter som beter sig på ett dåligt sätt mot användaren. Nu tar man, kanske, nästa steg i detta då källor säger att Google kommer att lägga till en annonsblockerare till Google Chrome, både på desktop och i mobilen. Men det kommer inte att vara en klassisk annonsblockerare som blockar allt utan man tar "bara" bort annonser som är irriterande. Det är saker som är för stora, låter och på andra sätt är störande. Det är fortfarande inte helt klart om detta kommer till Chrome men ingen skulle väl bli speciellt ledsen över detta. Tumnagel
68.2°
+
Roger Åberg
0

Forskare tar fram en smartare adblocker
Kan "se" vad som är annonser på Facebook

Forskare på de amerikanska universiteten Princeton och Stanford har utvecklat en så kallad adblocker som de själva säger är bättre än de adblockers som finns tillgängliga idag. Forskarna började arbeta på sin Perceptual Ad Blocker förra sommaren då Facebook gjorde så att deras annonser mer såg ut som traditionella inlägg på sajten. Till skillnad från traditionella adblockers så försöker inte Perceptual Ad Blocker att identifiera annonser genom att studera kod utan istället gör den det på samma sätt som vi människor identifiera annonser, genom att helt enkelt "titta" på inläggens innehåll. På bilden nedan kan ni se vissa saker som Perceptual Ad Blocker "ser" och som gör att den klassar vissa inlägg som annonser. Perceptual Ad Blocker finns tillgänglig som extension till webbläsaren Chrome men den upptäcker bara annonser, den tar inte bort dem. Som synes i mitt exempel ovan blir detta nästan ännu mer irriterande än Facebooks traditionella annonser då blockering tar det mesta av fokuset på skärmen. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Facebooks strategi att blockera annonsblockerare lönar sig
Twitch apar efter

Facebook fortsätter att kämpa mot annonsblockerare. Ansträngningarna har också visat sig vara effektiva. Di Digital rapporterar i dag om att Facebooks annonsintäkter ökat med 18 procent på desktop under det senaste kvartalet. Kvartalet innan låg ökningen på nio procent. Men det är en katt- och råttalek som förs. Bara några dagar efter att Facebook, i augusti, lanserat sin nya kod för att gå förbi annonsblockerare hade Adblock Plus knäckt systemet. Någon dag senare slog Facebook tillbaka med en uppdaterad version av koden. Utan tvekan kommer dock annonsblockerare att fortsätta försöka kringgå systemen medan medier som har annonser på sina sidor i sin tur kommer att fortsätta försöka hitta vägar för att visa annonserna ändå. Facebook är heller inte de enda som försöker lura annonsblockerare. Twitch som är en plattform för strömmande av bland annat spelvideor har precis lanserat en ny videofunktion där annonserna blir svårare att blockera. Deras lösning är, precis som Facebooks, att koda innehållet i annonserna så att det inte skiljer sig från det övriga användargenererade innehållet. Men bara för att Facebook tjänar på att blockera annonser lär de inte kunna gasa på hur mycket som helst. Josh Olson som är analytiker vid Edward Jones säger nu att plattformen nått det tak med antal annonser som användarna kan tolerera. Ska de öka sin omsättning ytterligare måste de därför hitta fler eller andra vägar att få in intäkter. Totalt ökade vinsten 166 procent och omsättningen med 56 procent under det senaste kvartalet. Tumnagel
21.1°
+
Emmy Zettergren
0

Google avslutar samarbete med Adblock Plus
Gillar inte att de ska börja sälja annonser

I går berättade vi om att AdBlock Plus gått ut och sagt att man kommer att placera "acceptabla" annonser på sidor där man blockar annonser och dela den intäkten som blir med publicisterna. Ett utspel som nog inte gillades av någon alls, varken användare eller publicister. En av de som skulle leverera annonser till plattformen var Google. Men Google verkar inte riktigt ha varit med på detta för nu går man ut och säger att man har brutit all kontakt med AdBlock Plus och dess moderbolag. - We were just as surprised by the announcement as you were, säger en representant från Google. This is not a business that we want to be a part of. Visst är det så att annonsörer vill nå de som använder adblockers men det känns inte som att man gör det till varje pris. Det kommer nog därför inte att bli jättelätt för AdBlock Plus att få igenom sin idé, som är den värsta äta-kakan-och-ha-den-kvar-idéen det här året i alla fall. Tumnagel
65.6°
+
Roger Åberg
0

Betala dina favoritsajter med webbläsare Brave
Visa din uppskattning genom bitcoins

Tidigare i år skrev vi om webbläsaren Brave vars affärsmodell är att filtrera bort sajters egen reklam, ersätta den med sina egna annonser och sedan splitta intäkterna mellan användarna, sajterna som är med i upplägget samt sig själva. Nu implementerar man en ny funktion som ger Brave-användare möjlighet att betala sina favoritsajter i bitcoins. Tanken är att användare ansluter sin bitcoin-plånbok till Braves betalnignssystem, väljer en pott man vill betala varje månad och sedan splittas denna potten procentuellt mellan favoritsajterna som användaren har valt. Det går även att donera pengar till favoritsajterna manuellt om användarna skulle föredra det. Braves förhoppning är att användare via de här två olika systemen ska få användare att sluta använda så kallade adblockers då man hoppas att sina egna annonser är mer lättladdade och inte spårar användarna på samma sätt som sajternas egna annonser i många fall gör. Ni kan läsa mer om Brave i den inlänkade artikeln nedan och vill ni testa Brave är det bara att hoppa vidare på länken nedan. Webbläsaren finns till Windows, MacOS, Linux, iOS samt Android, Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook har uppdaterats mot Adblock Plus
Adblock-kriget fortsätter

Igår kväll skrev vi om att webbläsartillägget Adblock Plus hade uppdaterats och fungerade på Facebook efter att Facebook ändrade sin kod, vilket gjorde att annonsblockerare inte längre skulle fungera. Det verkar som att Facebook jobbar lite snabbare än Adblock Plus då utvecklarna redan uppdaterad koden på det sociala nätverket. Anledningen till att Facebook jobbar så pass snabbt är för att den senaste versionen av Adblock Plus inte bara plockar bort annonser, utan också inlägg från användarens vänner och sidor användaren följer. Facebook har lämnat denna kommentar till Techcrunch: We’re disappointed that ad blocking companies are punishing people on Facebook as these new attempts don’t just block ads but also posts from friends and Pages. This isn’t a good experience for people and we plan to address the issue. Ad blockers are a blunt instrument, which is why we’ve instead focused on building tools like ad preferences to put control in people’s hands. Troligtvis kommer Adblock Plus-utvecklarna slå tillbaka inom kort. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Facebook försöker gå runt adblockers
Och låter dig styra vilka annonser du får se

Annonser kan vara sjukt irriterande och det är upp till oss som levererar annonser att leverera så bra annonser som möjligt, så att ni som får se dem inte blir irriterade utan istället förhoppningsvis får ut något av dem. Säga vad man vill om Facebook och att de vet allt om en, men annonserna försöker de faktiskt göra rätt ok. De är oftast rätt enkla och smälter in med det övriga innehållet. Lite väl mycket kanske eftersom det ofta inte är solklart vad som är annons och vad som inte är annons. I webbversionen av Facebook har adblockers länge fungerat väl, ur användarens perspektiv. Men nu gör Facebook förändringar som gör att deras annonser inte kommer att blockas av adblockers. I alla fall inte just precis just nu, de som gör adblockers kan ju också uppdatera på sitt håll för att blocka annonserna. Det verkar som att Facebook helt enkelt försöker göra så liten skillnad mellan vanligt innehåll och sponsrat innehåll att adblockers inte ska märka skillnaden. Facebook säger också att man har fått erbjudanden från de som gör adblockers att betala för att få igenom sina annonser. Detta har man dock valt att inte göra. Samtidigt som man gör detta så gör man det också möjligt för användarna att gömma annonser man inte är intresserade av och få mer annonser av ämnen man faktiskt är intresserade av. Hur detta funkar visar man i videon ovan. Tumnagel
25.3°
+
Roger Åberg
0

Reklamhatet når nya toppnivåer
Kanske inte helt oväntat

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer har tillsammans med undersökningsföretaget Novus undersökt svenskarnas inställning till reklam och det verkar som om vi inte har särskilt mycket till övers för det. Bland annat framkommer att bara 18 procent av svenskarna har en positiv inställning till reklam. Motsvarande siffra för 2005 var 44 procent. Vidare framkommer bland annat att den mest ogillade reklamen är den i mobilappar (77%), YouTube-klipp (75%) samt spel (70%). 31% av de tillfrågade i undersökningen använder adblockers och 25% kan tänka sig att betala för att slippa reklam för en tjänst man prenumererar på. Mest negativa till reklam är män boende på landet i åldrarna 30 - 49 år medan de som är mest positiva till reklam är kvinnor i samma ålder som bor i en storstad. Siffrorna här är bara ett axplock ur rapporten och skulle du vilja läsa hela "Svenskarnas inställning till reklam" så går den att ladda ner på länken nedan. Tumnagel
51.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

IAB Sverige vill minska reklamtröttheten
Nytt initiativ skall skapa en bättre annonsmiljö

I ett försök för branschen att möta hotet av adblockers så har IAB Sverige lanserat nya riktlinjer för hur annonsmiljöerna ska se ut. Detta initiativ går under namnet "Annonsvänligt Sverige" och de olika förslagen som det innehåller ska nu gå ut på remiss till medlemmarna. Det man vill få ut av initiativet är, bland annat, att minska laddtiderna för reklamen och minska den generella reklamtröttheten som folk har. Men man vill även skapa kontroll gentemot användarna och se till att fokusera mer på användarvänlighet. ”Mediabranschen har de senaste åren upplevt en rad tekniska och kommersiella framsteg vilket har lett till att säljare och köpare inom media parallellt utvecklat nya annonsformat, metriker, mät- och effektiviseringsmetoder för att möta branschens framsteg och förväntan. Detta har lett till mindre samsyn, mindre kontroll och mindre fokus på användaren. De senaste årens kraftiga utveckling av adblockeranvändande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fokus på användarvänlighet” Några av förslagen som "Annonsvänligt Sverige" innehåller är: * Exkludering av störande annonsformat. * Stängknapp på stora annonsformat. * Fasa ut flash-baserat annonsmaterial. * Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. * Maxlängd för videoannonser. Tumnagel
57.3°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida