m

Specialbyggd BMW M3 Touring krossad
För att den var byggd av massa stulna delar

BMW bygger ingen M3 Touring (än) så en person i Storbritannien bestämde sig för att göra det själv. Dock med delar från flera olika stulna vanliga M3 vilket inte var så smart. När detta blev känt bestämde sig polisen i landet för att krossa bilen. Mark Wheaver från Central Motorway Police Group sa följande i ett uttalande: "This BMW looked great on the outside, you can’t fault the paint job, but scratch beneath the veneer and it was just tag welded and structurally unsafe. A coat of paint won’t save your life in a collision. Whoever had bodged this car together had gone to significant lengths to try and hide its true identity. Numbers had been ground off and stickers removed but we have expert vehicle examiners who use techniques to overcome these obstacles." Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya BMW M3
Går att sladda med trots sin stora grill

Den sjätte generationen av BMW M3 (G80) presenterades i september förra året. Som väntat var det inte prestandan folk snackade, och snackar om, utan utseendet. Den massiva grillen må flörta med dåtidens BMW för en herrans massa år sedan, men det betyder ju inte att man måste tycka om den för det. Och det verkar få göra. Men mycket kring den här modellen handlar ju om hur den är att köra, och det har nu Chris Harris gjort. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0

BMW förklarar saker kring nya M3 och M4
Går in mer på djupet

BMW har gjort ett antal olika klipp där man går igenom olika saker kring nya M3 och M4. I klippet ovan snackas det exempelvis om den manuella växellådan vilket kanske kan vara intressant att lyssna på. Övriga klipp som gjorts hittills hittar ni här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama
Ser kul ut

Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
2020

Chip Foose fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Bättre eller sämre?

Chip Foose har designat en och annan bil i sina dagar. Här får vi se när han tar och gör om fronten på nya BMW M3 och M4 så som han skulle vilja ha den. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Prior Design fixar till nyllet på nya BMW M3 och M4
Ser bra ut

Nya BMW M3 och M4 är säkerligen de bästa versionerna någonsin och de har massvis med hästkrafter och kan sladda och såna grejer. Men det gör ändå inte att man kan undvika den mycket kontroversiella designen och jag syftar då givetvis på den massiva grillen i nosen. Detta vill Prior Design ordna till genom att erbjuda nya fronter som de just nu håller på att skissa fram, och i mina ögon ser det ganska så lovande ut faktiskt. Om mottagandet kring dessa ser bra ut är planen att tillverka och sälja dessa fronter i framtiden. Tumnagel
56.1°
+
Bobby Green
0

Hypen kring BMW M3 E30
Villhöver

1986 presenterade BMW Motorsport den första M3:an. Den baserades på 3-seriens andra generation E30 och man hade breddat, bantat och trimmat. Under huven satt en fyra på 2,3 liter som gav mellan 195 och 215 hästar. Bromsar och hjulupphängning hämtade man från den större 5-serien. För att kunna klassa in modellen för racing var man tvungen att bygga 5000 stycken exemplar. Men bilen sålde så bra att man fick bygga fler, och den fick leva ända till 1992. Idag är bilen högt värderad som klassiker och ett måste i samlingen för en riktig BMW M-nörd. I det här klippet från Hypebeast får vi reda på mer kring den här bilens hype. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - nya BMW M3 och M4
Bättre på alla sätt - fast kanske inte utseendemässigt

Nu är nya BMW M3 och M4 officiellt presenterade och det här blir något helt nytt utseendemässigt men samma recept fast vassare prestandamässigt. Under huven på bilarna sitter en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 479 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Väljer man en Competition får man istället 510 hästar och 650 newtonmeter att leka med. Drivningen sker på bakhjulen och dit kommer kraften via en åttastegad automatlåda. Det går även att få en sexpetad manuell låda vilket är kul, dock ej till Competition. Den går dock att få med fyrhjulsdrift och aktiv M-diff. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder, 0-200 på 13,7 och toppfarten anges till 290 km/h om man har tillvalet M Driverx27s Package. Competition-versionerna klarar 0-100 på 3,9 sekunder, 0-200 på 12,5 men toppfarten är densamma. För bromseriet står sexkolvsok med 380 millimeter stora skivor fram och enkolvsok med 370 millieter stora skivor bak. Det finns även keramiska skivor på tillvalslistan och dessa mäter 400 respektive 380 millimeter. Vanliga M3 och M4 har 18-tummare fram, 19 bak. Competition har istället 19 respektive 20. Lansering sker i mars och priset för en M3 börjar på 855.000 kronor, en M4 kostar från 875.000 kronor. Competition-paketet kostar 51.000 kronor extra. Bilderna i slutet av bildspelet visar en M4 med M Performance-delar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 läcker ut
Läckra?

Imorgon ska BMW dra täcket av nya M3 och M4 men officiella bilder på prestanda-versionerna har i vanlig ordning läckt ut. Den enorma grillen är som ni redan vet på plats och den får sällskap av dubbla luftutsläpp på huven, tjocka kjolpaket och fyra stycken avgaspipor baktill. Bilarna är lika på många punkter men bakljusen är mer slimmade på coupé-modellen M4. Mer information om modellerna kommer när de är officiellt släppta. Vad tycker ni om bilarna? Tumnagel
-0.3°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 presenteras på onsdag
Grönt är skönt

På onsdag är det dags för BMW att presentera nya M3 och det här är de senaste teaserbilderna vi får på prestanda-versionen. Som vi kan se blir lanseringsfärgen härligt grön och vi får en skymt av den nya fronten som kommer att innehålla den massiva grillen. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Nya BMW M3 och M4 presenteras den 23 september
Snart dags för grillfest!

Vi vet sedan tidigare att BMW kommer dra täcket av nya M3 och M4 i september men inte vilket datum. Nu dyker det dock upp rykten som säger att det hela kommer att ske den 23:e. BMW ska redan ha börjat visa upp bilarna för speciellt utvalda, så det är väl bara att sitta snällt och vänta på smygfotade bilder som lär dyka upp snart. Enligt uppgift ska M3 lanseras i färgen Isle of Man Green. Övriga kulörer ska vara Toronto Red, Tanzanite Blue, Portimao Blue, Dravit Grey, Black Sapphire, Alpine White och Sao Paolo Yellow. Den sistnämnda ska vara lanseringsfärgen för M4. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

BMW M3 som kombi blir av - tester inleds nu
Ryktena stämde

I flera år har det florerat rykten kring en kombi-version av BMW:s prestandamodell M3. Senast igår bubblade detta upp igen, och idag bekräftar BMW att bilen faktiskt är på väg. Man har inlett tester med den i Tyskland och tillsammans med denna information fick vi följande teaserbild. I september presenteras nya M3 Sedan och M4 Coupé. Nästa år kommer nya M4 Convertible och familjen kommer alltså så småningom att även utökas med M3 Touring. BMW berättar att kombin fortfarande är i ett tidigt skede av sin två-åriga utvecklingsprocess, så det dröjer en stund till innan den kommer, men nu vet vi i alla fall att den är på väg. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Rykte BMW M3 i kombi-utförande verkar vara på gång
Kan dyka upp efter 2023

BMW har många modeller i sitt utbud men någon M3 Touring (kombi) finns inte. Men nu säger rykten att en sådan har blivit godkänd internt, och att den kan dyka upp någon gång efter 2023. Det kanske är på tiden att BMW släpper något som kan konkurrera med Audi RS4 Avant och Mercedes-AMG C 63 S Kombi. Nya M3 och M4 kommer att presenteras i september. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

BMW M3 E30 såld för 250.000 dollar
80-talet börjar bli dyrt nu...

En BMW M3 från 1988 har sålts på auktion för nätta 250.000 dollar. Det är hiskeligt mycket pengar för M3:a, även om denna verkar vara i extremt bra skick. Överlag tycker jag märka av att 80-talets bilar börjar bli dyra nu om de är i bra skick, vilket både är roligt och tråkigt på en och samma gång. Hur som helst en väldigt fin bil som är värd en titt! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Rykte M3-motorn hittar in under huven på Toyota Supra
Supra GRMN får hela 520 hästar

Nya Toyota Supra är en BMW Z4 i andra kläder och delar således motor med denna. Den har en rak sexa på 340 hästar och tidigare i år lanserades den även med turbofyra under huven. Nu snackas det om att en ännu hårigare version är på väg och att den får samma motor som kommande BMW M3 och M4, fast med hela 520 hästar istället. Supra GRMN som namnet väntas bli får alltså den dubbelturbomatade S58-motorn som idag återfinns i bland annat X3 M och X4 M där den ger 480 hästar (510 i Competition-utförande). Till paketet kommer en sjustegad dubbelkopplingslåda att monteras. Supra GRMN väntas dock inte dyka upp förrän 2023 och sägs bara byggas i 200 exemplar. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

BMW släpper teaserklipp på nya M3
Presenteras officiellt i september

I september kommer BMW att presentera den sjätte generationen av BMW M3 som då får internkoden G80. För att läska oss inför detta har man släppt följande korta teaserklipp på bilen. Även M4 kommer att presenteras i samma veva som denna. Bilarna får samma maskin som sitter i dagens X3 M och X4 M vilket innebär rak turbomatad sexa på 3,0 liter som ger 480 hästar, 510 i Competition-utförande. Nya M3 kommer att erbjudas med sexväxlad manuell låda. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Henry Catchpole kör BMW M3 CSL med manuell låda
Helt rätt växellåda för denna bil

BMW M3 E46 är en trevlig bil som när den var ny gick att få antingen med manuell låda eller den robotiserade automatlådan SMG. Men när BMW släppte den lättade specialversionen CSL av M3 gick denna bara att få med SMG-lådan, till mångas förtret. En ägare i Storbritannien har dock löst biffen själv och slängt i manuell låda i sin CSL, och i januari visade vi ett klipp där Autocar testade denna bil. Nu har även Henry Catchpole från Carfection fått köra den, och eftersom han är så bra är det värt att även dela detta. Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida