m

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2020

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

BMW börjar med trådlös uppdatering av programvara
Funkar om du har bil från 2018

Nu presenterar BMW Remote Software Upgrade. Även känt som Over-The-Air (OTA) i folkmun. Alltså trådlös uppdatering av bilens programvara. Med detta slipper man åka in till återförsäljaren när det är dags för bilen att få sig en uppdatering och kan istället göra det hela exempelvis hemma på uppfarten. 2018 lanserades det modulära operativsystemet BMW Operating System 7 som idag finns i många av märkets nya modeller. Och de flesta av dessa kommer nu att kunna uppdateras trådlöst, men inte alla. Man kommer kunna uppdatera bilen på två vis - antingen genom direkt nedladdning via bilens integrerade SIM-kort eller genom appen BMW Connected. Uppdateringen tar runt 20 minuter varje gång. Den första uppdateringen ska finnas tillgänglig nu och den går att få till följande modeller ur senaste generation från 2018: BMW 1-serie BMW 2-serie Gran Coupé BMW 3-serie BMW 7-serie BMW 8-serie BMW X5 BMW X6 BMW X7 BMW Z4 BMW 5-serie: från ny årsmodell i juli 2020 BMW X3/X4: från ny årsmodell i juli 2021 Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Rykte Mini har två stycken suvar till på gång
En av dem ska gå på el

Mini är knappast mini längre och en av modellerna man säljer är en SUV/crossover som heter Countryman. Nu kommer rykten som säger att denna ska få sällskap av ytterligare två stycken suvar, och en av dessa ska bara gå på el. Den ena ska storleksmässigt vara ungefär som en BMW X3. Det sägs att den eldrivna ska återanvända namnet Paceman och att den andra får namnet Traveller. När de nya bilarna kan tänkas dyka upp återstår att se. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Maseratis nästa SUV dyker upp 2021
Ny sportbil kommer i år

Maserati berättar nu lite mer om framtiden och som väntat innehåller den både hybrider och rena elbilar. 800 miljoner euro ska investeras framöver och detta kommer bland annat resultera i en ny SUV som kommer att tillverkas på fabriken i Cassino bredvid Alfa Romeos modeller Stelvio och Giulia. Suven är planerad att dyka upp i förproduktionsform någon gång nästa år. Drivlinan kommer att vara elektrifierad i någon form och modellen hamnar i D-segmentet där även Mercedes GLC, Audi Q5 och BMW X3 finns. Annat nytt från Maserati är att deras nya sportbil kommer att presenteras i år. Den har vi tidigare sett i form av konceptet Alfieri och vi vet att den kommer att erbjudas som ren elbil vid sidan av traditionella alternativ. Maseratis första laddhydrid blir en version av Ghibli som kommer att lanseras senare i år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2019

BMW berättar mer om X3 som laddhybrid
Börjar tillverkas nästa månad

Nu presenterar BMW lite siffror kring X3 som laddhybrid. Under skalet finns en turbomatad fyra på 2,0 liter som är sammankopplad med en elmotor. Tillsammans genererar dessa 292 hästar och 420 newtonmeter. Till paketet sitter en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder och det roliga är slut först vid 210 km/h. Det som är mest intressant bland alla siffror är förstås hur långt bilen kommer på bara el, och det är 5,5 mil. Batteripacket är på 12 kWh och det sitter under baksätet. Versionen som kallas för X3 xDrive30e går att få med dragkrok och på den får man hänga upp till två ton. Nästa månad drar tillverkningen igång och försäljningen inleds i början av nästa år, i samband med det lär vi få reda på vad man får betala för den. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Nu är M-versionerna av BMW X3 och X4 här
Har upp till 510 hästar

Tidigt i höstas visade BMW upp prototyperna av X3 M och X4 M och nu är bilarna här på riktigt. Och man menar verkligen allvar. I Competition-utförande petar man ner den mest kraftfulla sexan BMW någonsin har byggt under huven. Visst, det är fortfarande två SUV-klumpar, men siffrorna talar för sig själva. Vi börjar med X3 M som kommer i två versioner - vanlig M och M Competition. Den förstnämnda skäms inte heller för sig och bjuder på 480 hästar och 600 newtonmeter i vrid ur den nya M TwinPower Turbo-maskinen S58 som är en rak sexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Till den kopplas en åttastegad Steptronic-låda som självklart ser till att driva alla fyra hjulen. Det finns två lägen - 4WD och 4WD Sport som lägger det mesta av drivningen på bakhjulen. Active M Differential och Adaptive M Suspension är standard. Sprinten 0-100 km/h tar bara 4,2 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Med tillvalet Drivers Package höjs detta till 280 km/h. Competition vässar till det hela ytterligare och bjuder istället på hela 510 hästar ur samma maskin. Det gör att man kommer till 100 km/h på 4,1 sekunder istället och kan nå 285 km/h med Drivers Package. Den här versionen får 21 tum stora fälgar istället för 20, kolfiber på insidan och sportstolar i Vernasca- eller Merinoläder. Bromsarna mäter 395 millimeter fram, 370 bak. X4 bjuder på samma specar och skiljer sig endast utseendemässigt. När bilarna lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Så här låter M-versionerna av BMW X3 och X4
"Kommer snart"

I september förra året visade BMW upp att riktiga M-versioner av modellerna X3 och X4 var på väg. För två veckor sedan läckte X3:an ut och nu får vi ett kort teaserklipp från tillverkaren som avslöjar lite hur bilarna kommer att låta. Lansering väntas ske inom några månader. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW X3 M läcker ut
Läcker?

BMW har som vi tidigare skrivit M-versioner av modellerna X4 och X3 på gång. Nu får vi se läckta bilder på hur den sistnämnda kommer att se ut. Inga överraskningar direkt utan det är ett kralligare kjolpaket och större fälgar som dominerar utsidan. Det finns ingen bild på baksidan än men där kommer det bland annat att finnas fyra stycken avgaspipor och en liten takvinge. När de nya medlemmarna i M-familjen kommer att presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2018
Nästa sida