m

Här är BMW X3M och X4M Competition
Mer kraft och lite större njurar

En suv med stor motor, är det verkligen något att ha? När jag för några veckor sedan körde X3M Competition på Gotland Ring så blev jag överraskad hur bra bilen gick även på bana, riktigt imponerande faktiskt. Kraften levereras av en bensinsexa och ligger på 510 hästar / 650 Nm vilket gör att 0-100 kapas med 0,3 sekunder ner till 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 250 km/h men går att höja till 285 km/h om man väljer M Driver-paketet. Avgassystemet har man pillat lite med och ljudet ska vara rejsigare än tidigare, men BMW lovar att det inte ska vara plågsamt till vardags. Bilarna har så klart fyrhjulsdrift med en en större del av kraften skickas till bakhjulen. Detta kan justeras med de olika M-lägena. X3 M Competition kostar från 930.000 kronor och X4 M Competition kostar från 953.000 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

BMW ansiktslyfter X3 och X4
Bara lagom stora njurar

Det är dags för en liten uppdatering av BMWs mindre suvar X3 och X4. På utsidan ser vi ny front med lite annorlunda njurar och smalare lampor. LED är standard men man kan även få Matrix-lysen eller Laser-lysen om man vill. Njurarna är stora men av en rimlig storlek ändå, X3 får kromade och X4 lite sportigare. Motoralternativ finns det gott om. Gemensamt för alla är nu att alla är mildhybrider och alla har fyrhjulsdrift. X3 kommer i hela sju versioner där billigaste versionen kostar 491.000 kronor och dyraste M40i kostar 702.000 kronor. X4 saknar laddhybriden X3 30e som kommer fem mil på en laddning. Den har i vanliga fall 292 hästar, men kan få 41 till under kortare perioder och bör alltså vara rätt pigg. På insidan så har tekniken fått sig en uppdatering där den största nyheten kanske är att deras digitala cockpit i plus-version numera är standard, denna har en 10,25 tum stor skärm. Här är alla versioner och svenska priser: X3 xDrive 20i = 491.000 SEK X3 XDrive 30i = 565.000 SEK X3 xDrive M40i = 702.000 SEK X3 xDrive 30e = 632.000 SEK X3 xDrive 20d = 510.000 SEK X3 xDrive 30d = 582.000 SEK X3 xDrive M40d = 697.000 SEK X4 xDrive 20i = 513.000 SEK X4 xDrive 30i = 587.000 SEK X4 xDrive M40i = 733.300 SEK X4 xDrive 20d = 532.000 SEK X4 xDrive 30d = 605.000 SEK X4 xDrive M40d = 728.000 SEK Man har även släppt en X3M och en X4M, men eftersom det hade blivit miljoner bilder i den här artikeln om vi även tog med dessa så kommer det en egen om dessa bensinmonster. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
2020

Nu kommer även Audi Q5 som Sportback
Fler coupé-suvar till folket!

Audi tyckte tydligen att världen behövde fler suvar med sluttande taklinje så här har vi Q5 Sportback. Det här blir en utmanare till bilar som BMW X4 och Mercedes GLC Coupé. Utseendemässigt har bilen fått en ny grill och en helt ny bakdel som ser aningen avhuggen ut. Designen gör inte helt oväntat att utrymmet där bak minskar och jämfört med vanliga Q5 får man inte 40 liter mindre i Sportbacken. Fäller man baksätet ska man kunna lasta upp till 1480 liter vilket är 70 liter mindre. Modellen kommer börja säljas i december och i början av nästa år lanseras den som laddhybrid. De första leveranserna ska ske nästa sommar. Några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
25.3°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är M-versionerna av BMW X3 och X4 här
Har upp till 510 hästar

Tidigt i höstas visade BMW upp prototyperna av X3 M och X4 M och nu är bilarna här på riktigt. Och man menar verkligen allvar. I Competition-utförande petar man ner den mest kraftfulla sexan BMW någonsin har byggt under huven. Visst, det är fortfarande två SUV-klumpar, men siffrorna talar för sig själva. Vi börjar med X3 M som kommer i två versioner - vanlig M och M Competition. Den förstnämnda skäms inte heller för sig och bjuder på 480 hästar och 600 newtonmeter i vrid ur den nya M TwinPower Turbo-maskinen S58 som är en rak sexa på 3,0 liter med dubbla turbo. Till den kopplas en åttastegad Steptronic-låda som självklart ser till att driva alla fyra hjulen. Det finns två lägen - 4WD och 4WD Sport som lägger det mesta av drivningen på bakhjulen. Active M Differential och Adaptive M Suspension är standard. Sprinten 0-100 km/h tar bara 4,2 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Med tillvalet Drivers Package höjs detta till 280 km/h. Competition vässar till det hela ytterligare och bjuder istället på hela 510 hästar ur samma maskin. Det gör att man kommer till 100 km/h på 4,1 sekunder istället och kan nå 285 km/h med Drivers Package. Den här versionen får 21 tum stora fälgar istället för 20, kolfiber på insidan och sportstolar i Vernasca- eller Merinoläder. Bromsarna mäter 395 millimeter fram, 370 bak. X4 bjuder på samma specar och skiljer sig endast utseendemässigt. När bilarna lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Så här låter M-versionerna av BMW X3 och X4
"Kommer snart"

I september förra året visade BMW upp att riktiga M-versioner av modellerna X3 och X4 var på väg. För två veckor sedan läckte X3:an ut och nu får vi ett kort teaserklipp från tillverkaren som avslöjar lite hur bilarna kommer att låta. Lansering väntas ske inom några månader. Tumnagel
33.1°
+
Bobby Green
0

Så här ser Geelys SUV-coupé ut
Bygger på samma plattform som Volvo XC40

Bilder på Geelys första coupé-SUV FY11 har nu läckt ut och så här ser den alltså ut. Bilen bygger på samma plattform som Volvo XC40 och det här får väl ses som den kinesiska motsvarigheten till BMW X4. Utseendet påminner även mycket om den bilen, såväl på ut- som insida. Även under huven är det Volvo som gäller för där sitter deras turbomatade fyra på 2,0 liter. Den ger 238 hästar och är kopplad till en automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Premiär i Kina väntas bli någon gång nu under första kvartalet. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0
2018

BMW visar upp prototyper av X3 M och X4 M
Kommer ha omkring 460 hästar

I helgen var det DTM-tävling på Nürburgring och då passade BMW på att visa upp två nya prototyper som ser ut att vara väldigt nära produktion. Det handlar om renodlade M-versioner av modellerna X3 och X4. Under det kralliga skalen på dessa sitter en nyutvecklad rak sexa på 3,0 liter med M TwinPower Turbo-teknik. BMW avslöjar inte effekten men tidigare rapporter pekar på att den kommer att hamna omkring 460 hästar. Bilarna får fyrhjulsdrift, aktiv M-diff och sportig fjädring. När modellerna blir helt officiella är oklart för tillfället. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

BMW uppdaterar X4
Större och mer avancerad

2014 presenterade BMW modellen X4 som är en X6 i lite mindre kostym. Nu uppdateras bilen med ny teknik, delvis nytt utseende och mer utrymme. Den har även tappat 50 kilo på vågen. Bilen har vuxit 8,1 centimeter på längden och är nu 4,75 meter lång. Avståndet mellan axlarna har ökat med 5,4 centimeter. Även bredden ökar och där är måttet nu 1,91 meter. De nya måtten gör att det går in 525 liter i bagageutrymmet mot tidigare 500. Fäller man baksätet går det in upp till 1.430 liter vilket är 30 mer än tidigare. På säkerhetssidan hittar vi bland annat adaptiv farthållare med distanshållare och autobroms med fotgängarskydd. Under huven finns det två stycken bensinmotorer och tre stycken dieselmotorer att välja mellan. De som går på bensin har antingen 184 eller 252 hästar. Dieseleffekten sträcker sig från 190 till 326 hästar. Snålast blir xDrive20d som drar 0,54 liter per mil. Fyrhjulsdrift och åttastegad Steptronic-låda är standard oavsett motoralternativ. Nya X4 kostar från 453.000 kronor och för den slanten får man versionen som kallas för xDrive20i. Den starkaste i gänget som heter M40d kostar från 665.000 kronor. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2017

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo. Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport. Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i. Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2016

Svenskt pris klart för Mercedes GLC Coupé
Blir din för 447 900 kronor

Mercedes BMW X4-utmanare GLC Coupé har nu fått ett svenskt pris och det är 447 900 kronor. Några kronor dyrare än X4 alltså som börjar på 424 400 kronor. För pengarna får man en mini-suv med sluttande tak som har fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda, backkamera och baklucka som kan öppnas med en spark som standard. Till en början erbjuds två dieselalternativ och en bensinare. GLC 220 d 4MATIC Coupé med 170 hästar är den som ligger lägst i pris. GLC 250 d 4MATIC Coupé med 204 hästar får man betala 481 900 kronor för. Bensinaren GLC 250 4MATIC Coupé med 211 hästar kostar från 472 900 kronor. Senare under året kommer även AMG-versioner och en plug-in hybrid att presenteras. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes BMW X4-utmanare är här
Möt GLC Coupé

En suv som inte är stor och som dessutom har en coupé-form måste ju vara det absolut knasigaste av kombinationer. Men folk gillar det. Beviset heter BMW X6 som blev och fortfarande är en försäljningssuccé. Mercedes ville inte vara sämre och lanserade därför GLE Coupé. Då kontrade BMW med den mindre modellen X4 och nu går Mercedes även i dessa fotspår med modellen GLC Coupé. Bilen delar det mesta med syskonet GLC men får alltså en annan form på baken som sluttar rätt så kraftigt. Dragen till storasyskonet GLE Coupé är stora och bakifrån kommer det nog till en början bli svårt att skilja dessa två åt. Motorerna är samma som de i GLC och toppversionen blir den man kallar för GLC 43 AMG - en bil som får lika mycket effekt som BMW:s motsvarighet X4 M40i - 360 hästar. Utöver denna kommer det även andra bensinalternativ, givetvis även diesel och en plug in-hybrid som kallas för GLC 350e som ska kunna komma tre mil på bara el. Alla alternativ förutom den sistnämnda får en niostegad automatlåda kopplad till motorn, hybriden får den gamla sjustegade lådan. Drivningen sker på alla fyra. Bagageutrymmet sjunker på grund av taket från 580 till 490 liter med baksätet uppfällt, fäller man blir siffrorna istället 1 205 liter mot 1 600 liter som vanliga GLC erbjuder. Bilen mäter 4,73 meter på längden vilket är 7,4 centimeter längre än GLC. Höjden som är 1,6 meter är dock 3,9 centimeter lägre. Fem körlägen för växellådan och sportfjädring är standard. Dynamic Body Control och Air Body Control finns som tillval. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Skiss på Mercedes-AMG GLC 43 Coupé
Fälgarna blir antagligen något mindre på produktionsbilen

Klart Mercedes även vill ha något i paletten som kan utmana BMW X4 och GLC Coupé är modellen som ska göra det. Den har tidigare visats som koncept och snart är det dags att visa upp den i produktionsform. Bilen kommer till New York Auto Show nu i påsk och det här är en första skiss på en av prestandaversionerna - Mercedes-AMG GLC 43 Coupé. Bilen får samma specifikationer som syskonet Mercedes-AMG GLC 43 som presenterades förra veckan vilket innebär en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter med 367 hästar, niostegad automatlåda och fyrhjulsdrift. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2015

BMW X4 M40i läcker ut
Prestandaversionen av småsuven

BMW själva har inte sagt något om X4 M40i än men Internet vet allt, och har även bilder. Bilen blir den sjätte från M Performance vid sidan av M135, M235i, M550d, X5 M50d och X6 M50d och under huven sitter det en rak turbomatad bensinsexa på 3.0 liter som ger 360 hästar och som har ett vrid på 465 Nm. Den kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Fler bilder finns på länken nedan. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida