m

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian säljer sina Boeing 737 Max-plan
I hopp om att överleva rekonstruktionen

Norska E24 rapporterar att flygbolaget Norwegian har valt att inte längre använda sig av det problemtyngda flygplanet Boeing 737 Max. Norwegian var ett av de många flygbolagen som köpte dessa Max-plan från Boeing innan de började krascha och hålla på. Norwegian ska nu leta nya ägare till de Boeing 737 Max-plan de har i flottan. Förutom att endast ha en flotta med plan som folk är villiga att åka i så är detta en del av Norwegians räddningsaktion för att överleva sin rekonstruktion. Överlever man denna rekonstruktion innerbär det att Norwegian framöver endast kommer ha flygplan av typen Boeing 737 NG i flottan. Tumnagel
50.1°
+
Frode Wikesjö
0

Boeing 737 MAX får klartecken att flyga i Europa igen
Efter att ha haft flygförbud i nästan två år

Idag gav EASA (European Union Aviation Safety Agency) klartecken för flygbolag att återigen börja flyga Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX i Europa igen. Detta sker efter att flygplansmodellen haft flygförbud sedan i mars 2019 efter att två olyckor med den då relativt nya modellen ledde till att 346 människor dog. Sedan dess har Boeing fixat de problem som ledde till olyckorna och i slutet av förra året godkändes modellen även för flygningar i USA. EASA-chefen Patrick Ky säger i ett uttalande: "Vi har fullt förtroende för att flygplanet är säkert, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna godkänna det. Men vi kommer att fortsätta att övervaka 737 Max noga när flygningarna återupptas." Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boeing 737 MAX flyger nu kommersiellt igen
Brasilianska GOL flög passagerare med olycksdrabbad modell igår

Nyhetsbyrån AP skriver att det brasilianska flygbolaget Gol Airlines har genomfört en passagerarflygning med Boeings uppdaterade version av den olycksdrabbade modellen Boeing 737 MAX. Det är Flighradar24 som uppger att flygningen mellan São Paulo till Porto Alegre skedde med en 737 MAX, något som även ska ha framgått på passagerarnas biljetter. Flygningen av Gol Airlines är därmed den första kommersiella flighten som sker med 737 MAX sedan denna fick flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor där 346 personer miste livet. Det har sedan tidigare varit känt att Gol Airlines har planerat att börja flyga reguljärt med den uppdaterade versionen av 737 MAX 18 december. Passagerare som inte vill flyga med modellen ska kostnadsfritt kunna boka om sina biljetter till andra flighter med Gol Airlines. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max gör sin första flygning efter hävt flygförbud
American Airlines tog med pressen på en kort flight

Igår genomförde det amerikanska flygbolaget American Airlines den första flygningen med passagerare med den uppdaterade versionen av den olycksdrabbade flygmodellen Boeing 737 Max. Den 45 minuter långa flighten gick från Dallas till Oklahoma och med ombord fanns cirka 90 passagerare varav merparten var journalister eller anställda på American Airlines. American Airlines har tidigare sagt att man kommer att börja flyga Boeing 737 Max reguljärt 29 december medan Southwest Airlines planerar att börja flyga reguljärt med modellen någon gång i början av nästa år. Både American Airlines och Southwest Airlines har uppgett att det kommer att framgå när passagerare bokar biljetter om den aktuella flighten kommer att flygas med Boeing 737 Max. Passagerare som vill boka om flighter som flygs med Boeing 737 Max kommer även att få göra det utan extra kostnad hos båda de amerikanska flygbolagen. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX godkänd i USA
Olycksdrabbad modell kommer att flyga igen innan årets slut

Det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) meddelade idag att man nu har godkänt Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för flygningar i USA. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars 2019 efter det att modellen drabbats av två olyckor där 346 människor miste livet. FAA:s chef Steve Dickson, som själv har testflugit 737 MAX inför godkännandet, sa i en kommentar till att denna nu godkänts för flygningar: "Based on all the activities we have undertaken during the past 20 months, and my personal experience flying the aircraft, I can tell you now I am 100% comfortable with my family flying on it." Det amerikanska flygbolaget American Airlines planerar att genomföra sin första kommersiella flygning sedan flygförbudet hävts 29 december medan Southwest Airlines planerar att ha sina 737 MAX i luften någon gång under andra kvartalet 2021. Tumnagel
24.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Europas flygsäkerhetsverk ger Boeing 737 MAX klartecken
Kanske kan börja flyga igen redan i år

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA (European Union Aviation Safety Agency) nästa månad kommer att godkänna Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för passagerarflygningar. Det är EASA:s chef Patrick Ky som säger till Bloomberg att man är nöjda med de testflygningar som man genomförde under september med Boeing 737 MAX och att man formellt planerar att godkänna modellen för kommersiell trafik nästa månad. Efter det formella godkännande väntar en månad då olika instanser kan få säga sitt om EASA:s godkännande av 737 MAX. Det här innebär rent tekniskt att Boeing 737 MAX skulle kunna få flyga i Europa innan årets slut. Med tanke på pandemin är det dock antagligen inte särskilt troligt. EASA är den första av världens flygmyndigheter som ser ut att godkänna Boeing 737 MAX, inte ens USA:s eget flygsäkerhetsmyndigheten har än så länge gjort det. Boeing 737 Max belades med flygförbud i mars 2019 efter två flygolyckor som orsakade 346 människors död. Det har i efterhand konstaterats att olyckorna berodde på en mjukvara gjorde att de olycksdrabbade flygplanen kunde överstegra under vissa förhållanden. Kommer du att våga flyga med Boeing 737 MAX när modellen börjar flyga igen? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
29.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kommer antagligen inte att börja flyga i år
Nya förseningar för olycksdrabbad modell

Tidigare i år kom det uppgifter som gjorde gällande att Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX skulle börja användas i passagerartrafik i år men så verkar nu inte bli fallet. Det är Wall Street Journal som har varit i kontakt med källor som uppger att flygplansmodellen som tidigast i början av nästa år kommer att börja användas för passagerartrafik. Enligt WSJ:s källor beror den senaste förseningen på ytterligare regulatoriska förseningar i USA. Boeing 737 MAX var med i två flygolyckor 2018 och 2019 vilka ledde till att 346 personer miste livet. Efter den andra olyckan i mars 2019 förbjöds flygplansmodellen att flyga kommersiellt och sedan dess har flygplanen stått parkerade. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing återupptar testerna av 737 Max
Och Norwegian avbeställer sina exemplar

Sedan våren 2019 har Boeings flygplansmodell 737 Max varit belagd med flygförbud efter krascherna och problemen med att det helt plötsligt kunde få för sig att störtdyka. Nu har man dock återupptagit testerna med flygplanet för att tillsammans med Federal Aviation Administration (FAA) besluta om man ska få börja köra med kärrorna igen. En del av testerna har varit att svänga extremt tvärt med planet för att försöka återskapa de scenarier som har utspelat sig tidigare. "While the certification flights are an important milestone, a number of key tasks remain. The FAA is following a deliberate process and will take the time it needs to thoroughly review Boeing’s work. We will lift the grounding order only after we are satisfied that the aircraft meets certification standards." Norwegian meddelar även att de hade 97 stycken Boeing-plan beställda men att man nu avbeställer alla, och bland dessa fanns 737 Max. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

Boeing pausar produktionen av 737 MAX
Har 400 flygplan på lager som väntar på att levereras

Det amerikanska flygbolaget Boeing meddelade igår att man kommer att pausa produktionen av den olycksdrabbade flygplansmodellen 737 MAX i januari. Anledningen till det är att modellen inte har blivit godkänd av världens flygmyndigheter att flyga igen efter de två flygolyckor med flygplansmodellen som på ett halvår kostade 346 människor livet. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars men Boeing har trots det fortsatt producera modellen till de kunder som beställt modellen men ej fått dessa levererade. Efter att ha tillverkat 42 stycken 737 MAX-plan i månaden sedan modellen fick flygförbud har Boeing nu cirka 400 stycken flygplan som väntar på att levereras, något som inte kan ske innan modellen blivit godkänd att flyga passagerare igen. Hur länge produktionsstoppet förväntas pågå finns det än så länge inga uppgifter om. Boeing skriver i sitt uttalande: "We know that the process of approving the 737 Max’s return to service, and of determining appropriate training requirements, must be extraordinarily thorough and robust, to ensure that our regulators, customers, and the flying public have confidence in the 737 Max updates. The FAA and global regulatory authorities determine the timeline for certification and return to service. We remain fully committed to supporting this process. It is our duty to ensure that every requirement is fulfilled, and every question from our regulators answered." Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX får vara kvar på marken lite till
American Airlines vågar inte riktigt släppa loss dem ännu

Vi har tidigare rapporterat att American Airlines skulle börja flyga med sina Boeing 737 Max-plan igen den 16 januari 2020. Men nu har de valt att förlänga flygstoppet för den olycksdrabbade modellen till den 4 mars. Anledningen till det är att ytterligare inspektioner ska genomföras så passagerare ska våga åka med dessa plan igen. Samtliga Boeing 737 Max-plan fick som bekant flygförbud då två plan kraschade relativt tätt inpå varandra i Indonesien och Etiopien. Tumnagel
43.3°
+
Frode Wikesjö
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing startar fond för offer för 737 MAX-olyckorna
Planerar att avsätta 100 miljoner dollar till denna

Flygplanstillverkaren Boeing meddelade igår att man ska dra igång en fond som ska ersätta anhöriga och andra som drabbats av de båda flygolyckorna som orsakade närmare 350 personers död under ett halvår då två Boeing 737 MAX-flygplan störtade. Boeing planerar att under de kommande åren avsätta 100 miljoner dollar, motsvarande cirka 930 miljoner kronor, vilka ska gå till omkostnader, utbildning och annat till de som anser sig ha drabbats av flygolyckorna på något sätt. I ett uttalande säger Boeings vd Dennis Muilenburg: "We at Boeing are sorry for the tragic loss of lives in both of these accidents and these lives lost will continue to weigh heavily on our hearts and on our minds for years to come. The families and loved ones of those on board have our deepest sympathies, and we hope this initial outreach can help bring them comfort." Det ska observeras att pengarna i fonden inte ska användas för att betala de, antagligen, enorma skadestånd som Boeing kommer att få betala till de som drabbats av flygolyckorna när juridiska processer om detta runt om i världen väl är klara. Det är processer som till viss del redan dragit igång och antagligen något som kan komma att ta åratal att reda ut i domstolar runt om i världen. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya problem med Boeing 737 MAX upptäckta
Kan leda till ytterligare förseningar

USA:s luftfartsmyndighet FAA meddelade igår att de hade upptäckt ett nytt problem med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX efter att man för ett tag sedan började testa denna på nytt. Det handlar om den flygplansmodell som på ett halvår störtade två gånger vilket ledde till att 346 människor miste livet. Boeing uppgav i maj att man hade fixat problemet som man ansåg ledde till de båda olyckorna och att modellen var redo att tas i bruk igen efter godkännande från världens flygmyndigheter. Det nya problemet som upptäcktes av FAA hade med flygplanets överstegringsskydd att göra. Enligt FAA så ska piloten som testade en överstegerings-situation i en simulator haft svårt att återfå kontrollen över flygplanet när detta skedde. Det har rapporterats att piloterna på de båda störtade Boeing-planen ska ha upplevt liknande problem och haft svårt att återfå kontrollen över flygplanen i samband med att dessa störtade. Det har tidigare sagts att Boeing 737 MAX-flygplanen eventuellt skulle kunna vara i luften igen i september. Huruvida så fortsatt är fallet är för tillfället oklart. Men antagligen kommer det nu att bli ytterligare förseningar innan världens flygbolag kan börja använda sina 737 MAX igen. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing får inte plats med alla 737 MAX som ska fixas
Ställer dessa nu på personalparkeringen

Här kan ni kolla in ett drönarklipp från Boeings fabrik i Renton där många av de Boeing 737 MAX-flygplan som inte längre får flyga förvaras. 737 MAX-modellen är som bekant belagd med flygförbud efter två flygolyckor i år och förra året. Då planen inte är i luften måste de parkeras någonstans och på Boeings Renton-fabrik har man tydligen inte längre plats att ställa flygplanen på deras traditionella flygplatsparkering. Istället får man nu ställa upp en del av flygplanen på personalparkeringen vilket synes i klippet ovan och den inbäddade instagram-bilden nedan. Runt 500 stycken Boeing 737 MAX-flygplan har belagts med flygförbud och av dessa finns runt 100 stycken vid Boeings fabrik i Renton. När vi får se modellen flyga igen är än så länge oklart men det har tidigare snackats om att detta eventuellt kan ske i september. Visa det här inlägget på Instagram Ze Planes! Ze Planes! #boeingfield #boeingseattle #b737max #grounded #avgeek #aviationlovers #megaplane #megaaviation #planeaddict #aviationenthusiast #shotoniphone Ett inlägg delat av DPermadi77 (@dpermadi77) 21 Jun 2019 kl. 9:04 PDT Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing kan tänka sig att byta namn på 737 MAX-modellerna
Till något som inte förknippas med flygolyckor?

Den här veckan pågår flygplansmässan Paris Air Show och under den passade nyhetsbyrån Bloomberg på att ta sig ett snack med Boeings ekonomichef Greg Smith om framför allt den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX. USA:s president Donald Trump föreslog redan för två månader sedan att Boeing borde byta namn på Boeing 737 MAX till något och annat. Det verkar inte som om Boeing är helt främmande för den idén enligt Smith. I intervjun säger Smith bland annat om ett eventuellt namnbyte på 737 MAX: "I’d say we’re being open-minded to all the input we get. We’re committed to doing what we need to do to restore it. If that means changing the brand to restore it, then we’ll address that. If it doesn’t, we’ll address whatever is a high priority." Det verkar dock inte som om ett namnbyte på 737 MAX är något som står högst upp på dagordningen för Boeing. Boeing gick ut med ett uttalande efter Bloomberg intervjuat Smith där man sa: "Our immediate focus is the safe return of the Max to service and re-earning the trust of airlines and the traveling public. We remain open-minded to all input from customers and other stakeholders, but have no plans at this time to change the name of the 737 Max." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing MAX 737 kanske börjar flyga igen i september
Åtminstone i USA

Förra månaden uppgav Boeing att man fixat den mjukvara i sina 737 MAX-flygplan som tros ha orsakats två flygolyckor under ett halvår där över 350 människor miste sina liv. Det innebär rent konkret att Boeing anser att flygplansmodellen nu ska vara redo att flyga kommersiellt igen, något som nu kommer att bli upp till världens flygmyndigheter och flygbolag att avgöra. Exakt när vi kan få se Boeing 737 MAX-flygplan i luften igen är inte helt spikat men det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav i ett pressmeddelande igår att de som tidigast kommer att ta modellen i bruk igen i september. Sedan tidigare har även de amerikanska flygbolagen Southwest Airlines och United Airlines uppgett att de kommer att ställa in alla sina tidigare planerade flygningar med 737 MAX till åtminstone augusti månads slut. Boeing är som bekant ett amerikanskt företag och att USA, Boeing och de amerikanska flygbolagen vill ha "framtidsplanet" 737 MAX i luften igen så snart som möjligt råder det antagligen igen tvekan om. Hur resten av världens flygmyndigheter och flygbolag ställer sig till att åter igen börja flyga med modellen återstår dock att se. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing tänkte vänta till 2020 med att fixa säkerhetsfunktion
Snabbade upp detta efter två kraschade 737 MAX-flygplan

Nu kommer nya uppgifter gällande Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX som gör gällande att Boeing ursprungligen hade planerat att installera ett säkerhetslarm i flygplanen 2020. Detta ska dock ha snabbats upp efter de två olyckorna med flygplansmodellen, olyckor som tog över 350 människors liv. Det ska handla om ett larm som ska indikera om en sensor gav felaktiga värden för "angle of attack", även kallat för "AoA alert". Boeing ska redan 2017 ha planerat en mjukvaruupddatering för denna varningssensor men beslutade sig för att avvakta med det till 2020 då man planerade att introducera en större modell av 737 MAX-flygplanen. En talesperson för Boeing säger i ett uttalande: "We fell short in the implementation of the AoA Disagree alert and are taking steps to address these issues so they do not occur again." När, eller om, Boeing 737 MAX börjar flyga igen kommer samtliga redan sålda flygplan av modellen ha den tidigare saknade säkerhetsfunktionen och det samma gäller alla nya 737 MAX-flygplan som tillverkas skriver LA Times. Tumnagel
12.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död. Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången. Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder. Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing uppger att de nu har fixat Boeing 737 MAX
Nu ska detta inspekteras av världens flygmyndigheter

Boeing meddelade igår att man nu anser sig vara klara med den uppdateringen av deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX, en modell som råkat ut för två dödliga flygolyckor det senaste året. I sitt uttalande skriver Boeing bland annat: "Boeing has completed development of the updated software for the 737 MAX, along with associated simulator testing and the company’s engineering test flight. To date, Boeing has flown the 737 MAX with updated MCAS software for more than 360 hours on 207 flights." Boeing uppger vidare att den amerikanska flygplansverket FAA och deras internationella motsvarigheter nu ska utvärdera den uppdaterade modellen och det samma gäller även flygbolagen som har köpt in modellen. Boeing vd Dennis Muilenburg säger i ett uttalande: "With safety as our clear priority, we have completed all of the engineering test flights for the software update and are preparing for the final certification flight. We’re committed to providing the FAA and global regulators all the information they need, and to getting it right. We’re making clear and steady progress and are confident that the 737 MAX with updated MCAS software will be one of the safest airplanes ever to fly. The accidents have only intensified our commitment to our values, including safety, quality and integrity, because we know lives depend on what we do." Det finns inga uppgifter när FAA och andra myndigheter kommer att vara klara med sina utvärderingar av Boeing 737 MAX. Det är med andra ord oklart om eller när vi får se modellen i passagerartrafik igen. Tumnagel
26.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter varnade för Boeing 737 MAX redan efter första olyckan
Boeing ville dock inte skynda fram någon lösning

Nu kommer det fram ytterligare uppgifter som ställer flygplanstillverkaren Boeing i om möjligt ännu sämre dager efter de båda flygolyckorna med deras flygplans modell Boeing 737 MAX. Det är New York Times som rapporterar att ett antal amerikanska piloter var oroliga över flygplansmodellens säkerhet redan efter den första olyckan med 737 MAX, den olycka då ett Boeing 737 MAX 8 störtade kort efter start utanför Indonesien förra hösten. Piloterna ska ha mött representanter för Boeing i ett möte bakom stängda dörrar i november förra året. Där uttryckte piloterna oro över bland annat det system som nu misstänks ligga bakom de båda olyckorna med 737 MAX, olyckor där runt 350 personer fick sätta livet till. Piloterna krävde att Boeing skulle vidta vissa säkerhetsåtgärder som antagligen hade gjort att flygplansmodellen skulle varit tvungen att tas ur bruk en period. Detta skulle givetvis kunna bli dyrt för Boeing och vid mötet sa Boeings representanter därför nej till extra säkerhetsåtgärder på modellen. Boeing sa då att man inte vill skynda fram en lösning och att man ansåg att piloterna skulle kunna hantera eventuella problem som skulle kunna uppstå med modellen. Så var bekant inte fallet och några månader efter mötet störtade ytterligare ett 737 MAX-flygplan i Etiopien, en händelse som ledde till att flygplansmodellen fick flygförbud i hela världen. Boeing har nu börjat testflyga 737 MAX igen efter att ha fixat det system som man tror lett till de båda olyckorna. Förtroendet för Boeing är dock antagligen på en hyggligt låg nivå bland världens flygbolag och, framför allt, världens alla piloter och passagerare för tillfället. Så när eller om 737 MAX flyger reguljärt igen återstår att se. Boeing har valt att inte kommentera New York Times senaste uppgifter. Tumnagel
18.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing trodde att varningssystem för 737 MAX var aktivt
Vilket bara 20 procent hade

Boeing har släppt ett uttalande angående deras olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX och där framkommer lite uppgifter som inte varit kända sedan tidigare. Det handlar om det varningssystem som skulle förhindra att flygplanen steg för kraftigt, ett system som nu istället misstänks för att ha fått två 737 MAX 8 att störtdyka mot marken kort efter start. Boeings ledning ska ha trott att det system som varnar för att sensorerna som skulle upptäcka om en eventuell stegring av flygplanet visade felaktiga värden var aktiverat, det så kallade AOA Disagree-systemert, på alla Boeing 737 MAX 8. Detta var dock något man upptäckte redan ett år före den första flygolyckan med ett Boeing 737 MAX 8 i Indonesien förra hösten. I sitt uttalande skriver Boeing att man utvärderade om missen skulle kunna leda till några större säkerhetsproblem för modellen. Man ansåg inte att så var fallet och vidarebefordrade inte denna information vare sig till Boeings ledning, världens luftfartsmyndigheter eller sina kunder: "When the discrepancy between the requirements and the software was identified, Boeing followed its standard process for determining the appropriate resolution of such issues. That review, which involved multiple company subject matter experts, determined that the absence of the AOA Disagree alert did not adversely impact airplane safety or operation. Accordingly, the review concluded, the existing functionality was acceptable until the alert and the indicator could be delinked in the next planned display system software update. Senior company leadership was not involved in the review and first became aware of this issue in the aftermath of the Lion Air accident." Efter de båda olyckorna med Boeing 737 MAX 8, där runt 350 personer miste sina liv, har Boeing kunnat konstatera att bara 20 procent av de flygplan som levererats av den aktuella modellen hade AOA Disagree-systemet aktiverat då detta var en funktion som kostade extra. Varken flygplanet som tillhörde Lion Air som störtade i Indonesien förra året eller det flygplan från Ethiopian Airlines som störtade tidigare i år hade AOA Disagree-systemet aktiverat. Tumnagel
15.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida