Quantcast
m

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Orbit tog sig inte till rymden
Inget lyckat första försök

Igår var det dags för Richard Bransons rymdföretaget Virgin Orbit att försöka ta sig till rymden för första gången, ett test som egentligen skulle genomförts i helgen men som då blev framflyttat tills igår. Tyvärr gick det inte som Virgin Orbit hade planerat och raketen Launcher One tog sig inte till rymden efter att den hade släppts från "moderskeppet", den ombyggda Boeing 747:an som företaget döpt till Cosmic Girl. Exakt varför Launcher One inte tog sig till vidare till rymden återstår än så länge att se. På Twitter skrev företaget efter den misslyckade raketuppskjutningen: "Wex27ve confirmed a clean release from the aircraft. However, the mission terminated shortly into the flight. Cosmic Girl and our flight crew are safe and returning to base." Virgin Orbit har även uppgett att man planerar att försöka nå rymden förhållandevis snart igen och på bilden nedan kan ni kolla in den raket företaget håller på och färdigställer inför det. Virgin Orbit fick även några tröstande ord från en annan rymdentreprenör vilka ni kan se i den inbäddade tweeten här nedanför. Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

British Airways satte nytt rekord New York - London
Det kan man tacka stormen Ciara för

Stormen Ciara verkar ha orsakat en hel del oreda på sina håll men några som kunde dra nytta av stormvindarna var flygplan som färdades i östlig riktning över Atlanten i helgen. Det fick bland annat ett passagerarflygplan från British Airways erfara som avverkade sträckan New York till London på rekordsnabba 4 timmar och 56 minuter. Det innebär att British Airways nu övertar rekordet för snabbaste subsoniska flygning mellan de båda destinationerna från Norwegian som flög samma sträcka på 5 timmar och 13 minuter i januari 2018. I genomsnitt tar sträckan 6 timmar och 13 minuter enligt Flightradar24. Under British Airways rekordflygning kom deras Boeing 747:a upp i hastigheter på närmare 1300 km/h. Det är teoretiskt sett snabbare än ljudet men då vindarna som drev planet framåt i denna hastighet hade en hastighet på över 200 km/h så bröt flygplanet aldrig igenom ljudbarriären. En talesperson för British Airways kommenterade rekordflygningen som landade passagerarna i London två timmar före utsatt tid: "We always prioritise safety over speed records, but our highly trained pilots made the most of the conditions to get customers back to London well ahead of time." För flygplan som flög London - New York samtidigt som rekordflygningen i motsatt håll gick det dock inte riktigt lika snabbt. The Independent rapporterar att flera flygplan som flög i västlig riktning mellan London och New York blev upp till 2,5 timmar försenade. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

X019 Gameplaytrailer för Microsoft Flight Simulator
Ser vansinnigt snyggt ut

I samband med X019 visade Microsoft upp en ny gameplaytrailer för kommande Microsoft Flight Simulator där vi får se lite flygtur med Boeing 747, Citation-plan samt ett litet akrobatflyg. Allt i riktigt krisp 4K-upplösning. Microsoft Flight Simulator kommer släppas någon gång nästa år. Tumnagel
54.3°
+
André Stray
0

Jumbojet sa hejdå genom att rita flygplan i himlen
El Al tackade av Boeing 747

Tiden i luften för Boeing 747, även kallad jumbojet, börjar gå mot sitt slut och flygbolag efter flygbolag tar dem ur sina flottor. Största anledningen är så klart att de är omoderna och framförallt drar de mycket bränsle. Efter 48 år med 747 så gjorde flygbolaget El Al sin sista resa med modellen i går och flightnummer LY1747 från Rom till Tel Aviv gjorde en liten extra tur utanför Cypern. Som ni ser på bilden ovan och gifen under så blev det ett flygplan i himlen av ett flygplan i himlen. Som så där lagom flygintresserad är 747:an ändå ett speciellt plan. Det är något magiskt med storleken, de två våningarna och smeknamnet jumbojet som gör planet speciellt. Tumnagel
55.3°
+
Roger Åberg
0

Virgin Orbit testar att släppa raket från flygplan
LauncherOne ska ta satelliter till rymden i framtiden

Igår genomförde rymdföretaget Virgin Orbit ett första så kallat "drop test" av raketen LauncherOne från en modifierad Boeing 747. Det ombyggda flygplanet kallas för Cosmic Girl och tanken är att flygplanet i framtiden ska ta raketer upp till 10.700 meters höjd där dessa sedan ska fortsätta på egen hand mot rymden. Vid gårdagens test så var det dock bara själva fall-mekanismen från Cosmic Girl som testades med en prototyp av en LauncherOne-raket. Raketen tog sig med andra ord inte till rymden utan föll mot marken efter avklarat test. I framtiden tänker sig Virgin Orbit att skicka satelliter till rymden med den 21 meter långa LauncherOne-raket. Det verkar som om det kan ske inom en inte allt för avlägsen framtiden men Virgin Orbit har än så länge inte spikat något datum för ett sådant test. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Verge tar en titt på Virgin Orbit
Skickar iväg satelliter med flygplan

Att skjuta upp satelliter med raketer känns lite 2018. Därför har Richard Bransons bolag Virgin tagit fram ett nytt sätt att få satelliter i omlopp runt gjorden genom att använda sig utav en Boeing 747. The Verge har fått besöka bolaget för att ta en titt på Virgin Orbit för att se vad det hela egentligen handlar om. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Forskare har hittat universums första molekyltyp
Nu har vi bevis på att HeH+ faktiskt finns

Forskare har nu hittat den första molekyltypen som skapades efter det att Big Bang skapade universum för cirka 13,8 miljarder. Det handlar om en molekyl med beteckningen HeH+ som kallas heliumhydridjon. Forskare har länge misstänkt att heliumhydridjoner varit de första molekylerna i universum men fram tills nu inte kunnat hittat några bevis för att så var fallet. Anledningen till det är att molekylerna är väldigt svåra att registrera av de teleskop som vi har tillgängliga. Nu har dock teleskopet SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), ett teleskop som sitter monterat på en modifierad Boeing 747, lyckats observera HeH+-molekyler i nebulosanNGC 7027 som ligger 3000 ljusår från jorden. Man misstänker att HeH+ skapas i nebulosor runt stjärnor som håller på att explodera och bli supernovor. Astronomen Rolf Güsten från Max Planck Institute for Radioastronomy som var med vid upptäckten av HeH+ säger i ett uttalande: "The chemistry of the universe began with HeH+. The lack of definitive evidence of its very existence in interstellar space has been a dilemma for astronomy for a long time." HeH+-molekyler delas efter de skapats upp i vätemolekyler och heliumatomer, två av universums absolut vanligaste element. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Virgin Orbit testflyger flygplan med tillhörande raket
Ska skjuta upp små satelliter i framtiden

Virgin Groups rymdföretag Virgin Orbit har gjort en lyckad testflygning med sitt flygplan Cosmic Girl med en LauncherOne-raket hängande under flygplanets vinge. Cosmic Girl är en ombyggd Boeing 747-400 som är anpassat för att kunna skjuta raketer till rymden när flygplanet väl är uppe i luften. LauncherOne är en cirka 20 meter lång tvåstegsraket som är framtagen för att sätta mindre satelliter i omloppsbana runt jorden. Virgin Orbits chefspilot Kelly Latimer kommenterar testet i en pressrelease: "Everyone on the flight crew and all of our colleagues on the ground were extremely happy with the data we saw from the instruments on-board the aircraft, in the pylon, and on the rocket itself. From my perspective in the cockpit, the vehicles handled incredibly well, and perfectly matched what we’ve trained for in the simulators." Fördelen med att skjuta upp satelliter från ett flygplan blir att det blir betydligt mycket billigare än att skjuta upp dem från marken. I dagsläget måste företag som vill skicka upp mindre satelliter anpassa sig till när större satelliter skjuts upp från marken för att ha råd att få upp sina satelliter. Med lösningar som den från Virgin Orbit kommer det sannolikt att bli enklare att skjuta upp mindre satelliter till rymden. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Snart blir Boeing 747 en sällsynt syn i skyn
Tack för allt!

Boeing 747, eller jumbojeten som den populärt kallas, är en riktig ikon bland flygplan. Jätten introducerades 1969 och var till des att Airbus släppte A380 2007 världens största passagerareflygplan. Men snart är det slut på det roliga, i alla fall för de amerikanska bolagen. I morgon flyger Delta flygplanet för sista gången och då finns det inga amerikanska bolag som flyger med planet längre. Amerikanska presidenten kommer dock att flyga med 747:an ett bra tag till och det kommer också Lufthansa, British Airways och Korean Air Lines att göra. Nedan kan ni se hur överlycklig jag blev när jag fick sitta i cockpit på en United-747:a tidigare i år. Tumnagel
44.6°
+
Roger Åberg
0

Microsoft-grundares jätteplan har testats
Dock inte redo för att flyga ännu

Microsoft-grundaren Paul Allen och hans företag Stratolaunch har nu visat upp sitt jätteflygplan som är tänkt att användas för att skjuta upp raketer till rymden i framtiden. Det är första gången flygplanet är utanför hangaren där det byggts och igår var det dags för ett bränsletest av flygplanet. När flygplanet väl är klart att tas i bruk är tanken att flygplanet ska bära med sig raketer som sedan ska skjutas upp till rymden när planet väl är i luften. Flygplanet har sex stycken Boeing 747-motorer och kan bära med sig raketer och tillhörande satelliter som tillsammans väger cirka 230 ton. Paul Allen drog igång Stratolaunch 2011 och tanken var att det skulle vara i luften redan 2016. Så blev inte fallet och det är oklart hur tidsplanen ser ut nu. Att skjuta upp raketer och satelliter genom att först låta ett flygplan transportera dem första biten är inget nytt utan något som NASA och DARPA redan gjort och något som Virgin Galactic planerar att göra. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Virgin Galactic ska skjuta upp raketer från ett flygplan
Cosmic Girl är en ombyggd Boeing 747:a

Richard Bransons rymdföretag Virgin Galactic har meddelat att man planerar att skjuta upp raketer till rymden från ett flygplan som ska anpassas för detta ändamål. Det handlar om en Boeing 747-400 som har fått namnet "Cosmic Girl" med vilken Virgin Galactic kommer att kunna avfyra sin raket LauncherOne när Cosmic Girl nått en höjd på cirka 10.700 meters höjd. Detta kommer att antagligen att göra att det blir billigare att skjuta upp raketerna då man slipper mycket av arbetet på marken som vanligtvis krävs när man ska skjuta upp en raket. LauncherOne kommer primärt att skjuta upp mindre satelliter på max 400 kilo som ska lägga sig i omloppsbana runt jorden. Virgin Galactic ska redan ha kontrakt med NASA om att skjuta upp ett dussintals forskningssatelliter med hjälp av Cosmic Girl och man har även ett avtal med företaget OneWeb som planerar att skjuta upp 39 satelliter för att bygga upp ett rymdbaserat internetnätverk. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fågel krockar med ett flygplan
Chanslös

Här kan ni kolla in vad som hände med en fågel som hade den stora oturen att kollidera med nosen på en Boeing 747 som skulle landa på Amsterdams flygplats Schiphol. Ouch... Tumnagel
34.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hastighetsskillnader mellan olika flygfarkoster
Simulerade genom ett flygplansfönster

Ovan kan ni kolla in en kort animation som är framtagen av Clay Bavor, som i vanliga fall arbetar på Google, och i animationen visas hur man skulle uppleva himlen utanför om man färdades i tre olika flygfarkoster. Till vänster hittas en Boeing 747 som flyger med en hastighet på cirka 850 kilometer i timman, i mitten hittas spaningsplanet SR-71 Blackbird som har en topphastighet på 4.345 kilometer i timman och längst till höger simuleras en färd med New Horizons, rymdfarkosten som nyligen passerade Pluto, och den susar fram med en hastighet på hela 58.000 kilometer i timman. Tumnagel
66.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook börjar testflyga sina jättestora drönare i sommar
Har ett större vingspann än Boeing 747

I sommar är det dags för Facebook att testflyga sin massiva drönare som ska ge fler människor tillgång till internet. Den obemannade drönaren är lika lång som drygt 6 bilar, lite bredare än ett flygplan och väger endast som 4 bildäck. Drönaren är försedd med solceller och ska enligt Facebook ingenjörschef Jay Parikh kunna glida runt under väldigt långa perioder som ska sträcka sig upp till flera år. För drygt en månad sen testflög företaget mindre version av drönaren, men snart ska alltså den riktiga versionen av drönaren testflygas som för övrigt är 10 gånger större än den mindre versionen. Facebook är förstås inte de enda som vill förse hela jordens befolkning med internet. Google har sedan en tid tillbaka drivit Project Loon som ska göra samma sak med ballonger. Tumnagel
51.0°
+
André Stray
0

Boeing 747-8 blir nästa Air Force One
USA:s president får nytt flygplan

Det har blivit dags för USA:s president att byta ut sitt flygplan, det så kallade Air Force One, och valet har fallit på en Boeing 747-8. Dagens Air Force One är egentligen två stycken Boeing VC-25, en militäriserad version av Boeing 747, vilka endast går under beteckningen "Air Force One" när presidenten befinner sig på planet. Det sägs att man valde mellan Boeing 747-8 och Airbus 380 när man bestämde vilket plan som skulle få äran att bli nästa Air Force One men då Boeing är ett amerikanskt företag och Airbus A380 till mesta delen tillverkas i Frankrike så antar jag att valet antagligen var förhållandevis lätt. Här nedan ser ni en bild på när ett av de nuvarande Air Force One-planen passerar Mount Rushmore. Boeing VC-25. Bild: U.S. Air Force Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Konstnärsgrupp tar jumbojet till Burning Man
Omgjord Boeing 747 tar plats på hippiefestivalen

En konstnärsgrupp som kallar sig för Big Imagination Foundation planerar att ta ett utrangerat passagerarflygplan till den amerikanska konstnärs/indie/hippe-festivalen Burning Man som går av stapeln i Nevadas öken senare i år. Man skriver att man planerar att bygga om en Boeing 747 till en flyttbar interaktiv konstinstallation men det framgår tyvärr inte närmare vad det innebär i praktiken och det framgår inte heller om man faktiskt redan har införskaffat något flygplan även om det verkar som om så är fallet. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Boeing 747 nödlandade med trasigt landningsställ igår
Så här såg det ut

Igår drabbades en Boeing 747-400 tillhörande Virgin Atlantic av ett missöde då det blev fel på flygplanets landningsställ. Planet var på väg från London till Las Vegas men när man efter start upptäckte att det blivit fel på landningstället fick flygplanet, efter man dumpat bränslet, återvända till Gatwicks flygplats i London och nödlanda med endast tre hjul på det bakre landningsstället. Tack och lov gick allting bra och ovan och nedan kan ni se nödlandningen filmad ur olika vinklar. Nedan hittas även en film från insidan av flygplanet som filmats av en av passagerarna. Tumnagel
57.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook kommer att börja testa sina drönare nästa år
Ska bygga upp luftburet internet

I våras skrev vi lite om att Facebook var sugna på att skicka upp en dröna-rarmada över jorden och dessa skulle användas för att bygga upp ett luftburet nätverk för internet så att människor som bor där det inte finns någon tillgång till internet enklare skulle kunna ta del av detta. Nu har Facebook kommit med lite mer uppgifter om detta och Facebooks Yael Maguire, teknisk chef för Facebook Connectivity Lab, säger att man redan nästa år kommer att ha en eller flera prototyper i luften. Det kommer dock dröja tre till fem år innan man har byggt ut sitt luftburna internet och kan erbjuda internet i glest bebodda områden. De obemannade flygplanen som Facebook ska använda sig av ska vara ungefär lika stora som en Boeing 747 men betydligt lättare och försedda med solcellspaneler och man säger att de ständigt ska vara i luften om det inte inträffar några incidenter. Flygplanen kommer att flyga på runt 18.000 meters höjd för att hålla sig ovanför molnen samt undvika att hamna i vägen för andra flygplan. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu pensioneras rymdskeppsfraktarplanet
Dagens ord?

Planet som vi har sett frakta rymdfärjor både hit och dit (dock inte upp i rymden) får nu gå i pension på riktigt. Planet har inte används på ett tag men nu ställs det upp för allmän beskådan och där ska det sedan få stå. Planet är en av två plan som NASA har använt och det köptes begagnat 1989 från Japan Air Lines. Det är en tidig modell av Boeing 747 och NASA började använda det 1991 och sedan kämpade det på i 20 år. När det nu får vila har det varit i luften över 33 000 timmar under sin 38 år långa karriär. Tumnagel
51.8°
+
Roger Åberg
0

Kossor tvingade plan att nödlanda
Fes för mycket?

Dagens Dingfeber hämtas från Storbritannien där ett Boeing 747 tvingades att nödlanda efter det att planets brandlarm indikerade att det brann på planet. När tekniker senare undersökte planet kunde man dock varken finna någon aktiv brand eller något ställe där det tidigare brunnit. Istället tror man nu att det var planets last, 400 levande kor, som aktiverade brandlarmet. Man tror detta på grund av att kor har högre kroppstemperatur än människor, även om den är bra mycket lägre än en eldhärd, samt att kor fiser ut stora mängder metangas och detta ska tydligen ha räckt för att aktivera planets brandlarm. Tumnagel
54.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Strandad Dreamlifter lyfte utan problem
Startsträckan räckte

Igår skrev vi lite om den enorma Dreamlifter-kärran från Boeing som blivit strandad efter de landat på en för liten flygplats i den amerikanska delstaten Kansas. Det verkar nu det ha löst sig. I filmen ovan har en plane-spotter filmat när den, vad vi vet, Boeing B747-Dreamlifter ger sig iväg från den flygplatsen vi igår skrev om att den var för tung för att lyfta från. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fail Boeing 747 Dreamlifter landade på fel flygplats
För kort landningsbana för att flyga därifrån

Idag får sannolikt några piloter och flygledare i USA skämmas lite extra då det blivit känt att de landade på fel flygplats i den amerikanska delstaten Kansas. Som om inte det vore pinsamt nog så saknar flygplatsen planet landade på saknar flygledartorn och dess startbana är för kort för att det enorma flygplanet ska kunna lyfta och fara vidare till rätt flygplats. Det handlar om ett fraktplan av typen Boeing 747 Dreamlifter som fullastad kräver en startbana på minst 2.803 meter men startbanan på Jabara Airport där man landade är endast 1.860 meter lång. Boeing skickade ett bärgningsfordon som skulle bogsera flygplanet men det gick tydligen sönder på väg dit. Så vi kan väl kalla det här för ett klassiskt triple-fail. I filmen ovan kan ni kolla in 747 Dreamlifter lite närmare. Tumnagel
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Vestas V164 kommer att bli världens största vindkraftverk
Med blad längre än vingspannet på en Boeing 747

Vestas V164 kommer när det är färdigbyggt att bli världens största vindkraftverk. Dess enorma blad är till och med längre än vingarna på en Boeing 747. Kraftverket kommer att bli 135 meter högt, med en bladdiameter på hela 163 meter och blad som enskilt mäter 79 meter på längden. När det är igång och snurrar ska det kunna generera åtta megawatt ström, vilket är tillräckligt för att driva ett helt samhälle. Verket är tänkt att användas ute i vattnet och är optimerat för just Nordsjön. Nästa år ska de första testerna påbörjas och planerna är att de första ska vara igång 2014. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Test av raketmotorn som ska skjutsa Bloodhound SSC
Verkar elda på rätt bra

Om ungefär ett år kommer Andy Green att hoppa ner i förarsätet på Bloodhound SSC. Den kommer då att stå parkerad på raksträckan "Hakskeen Pan" i Sydafrika och vara reda att sätta nytt hastighetsrekord. Men för att det ska gå snabbt behövs en fet raketmotor, och det är den som testkörs i den här videon. Planen är att komma upp i över 1 600 km/h, vilket tar ungefär 55 sekunder för bilen att komma upp i. Vid den hastigheten kommer bilen att väsnas mer än en Boeing 747 vid start och jetmotorn som har motsvarande 35 000 hästar kommer att suga i sig 64 000 liter luft per sekund samtidigt som tempen inuti motorn kommer att nå ungefär 3 000 grader celsius. Om du vill hänga med på vad som händer uppdateras den här sajten kontinuerligt med ny information. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Snart kan du ringa från luften
Boeing utrustar flygplanen med telefonmöjlighet, Wi-Fi och live-TV

Boeing går nu ut och säger att de kommer att utrusta sina plan med system som kommer att göra det möjligt att kunna ringa samtal med din mobiltelefon under flygturen. Snacket med att elektroniken i telefoner, datorer och andra prylar skulle störa flygplanens elektronik verkar alltså vara över nu. Inom kort kommer du alltså kunna jobba på som vanligt trots att du befinner dig där uppe bland molnen. Alla nya Boeing 747-8 och 777-plan kommer från och med slutet på nästa år att vara utrustade med tekniken. Förutom telefonsamtal ska du kunna surfa på Wi-Fi (vilket man redan idag kan göra med Norwegian bland annat) och även titta på TV-sändningar live. Det nya planet 787 Dreamliner kan redan nu utrustas med grejerna i efterhand. Boeing utvärderar även om modellen 737 ska få det här i framtiden. Mike Sinnett som är chefsingenjör hos Boeing säger så här: "Wex27re always working to ensure that our products offer the airlines of the world the most modern and robust technologies available to provide their passengers with an exceptional flying experience. Passengers want the option of staying connected to e-mail and the internet and other online offerings when flying. Wex27ve looked across the industry and are partnering with several connectivity system providers across our family of airplanes." Enligt Boeing är förhoppningen att alla nya flygplan ska kunna erbjuda detta från och med 2014. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Så här skrotar man en jumbojet
Se en Boeing 747 demoleras

När man skrotar bilar så finns det nu för tiden maskiner som tar hand om den processen men när det gäller lite större grejer, som till exempel flygplan, får man göra det lite mer manuellt. Här är ett kort klipp från BBC där vi får följa hur en Boeing 747 förvandlas från ett uttjänat flygplan till en hög med skrot. Runt tre dagar tog hela skrotningen. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 747 vill lyfta trots att det saknar motorer
Starka vindar får planet att dansa

Förra veckan blåste det som attan i Mojave-öknen i Kalifornien. Där finns en kyrkogård för gamla flygmaskiner som man inte längre använder. En av dessa saknar nog att vara i luften och försöker desperat att lyfta. Planet har varken motorer eller inredning vilket drar ned vikten rejält, så därför är det inte så konstigt att nosen lättar i de hårda vindarna. Men lite kul ser det allt ut. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida