34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Klart att Telia får köpa TV4
Bonnier säljer sin kronjuvel

Idag meddelade EU-kommissionen att man inte ser några hinder för att Telia köper Bonnier Broadcasting från deras nuvarande ägare Bonnier. Det innebär att Telia kommer att bli ägare till bland annat TV4, C More och finska MTV. Det var i maj förra året som det blev känt att Telia ville köpa Bonnier Broadcasting och nu ser det alltså ut som om så blir fallet. Affären mellan de båda jätteföretagen förväntas vara klar 2 december och Telia kommer att betala 9,2 miljarder kronor för köpet av Bonnier Broadcasting. Tumnagel
19.7°
0

Viasat och Canal Digital går ihop
Skapar nytt nordiskt tv-bolag

Nordic Entertainment Group (Nent) har ingått avtal med norska Telenor som innebär att de båda kommer att starta ett nytt företag där deras båda tjänster Viasat Consumer och Canal Digital ingår. Syftet med det nya företaget är att stärka upp de båda företagens tv-erbjudande. Det nybildade företaget kommer att erbjuda sina kunder tv via båda satellit och bredband. Nents vd Anders Jensen säger till Di om affären: "Vår satellit-affär är satt under strukturell press så därför är det en jättestor fördel att vi kan göra den här kombinationen och få ut synergier som gör att vi kan investera mer i den framtiden som vi ser framför oss. Det är en win-win." Det spekuleras att Telenor och Nent gör den här satsningen inför Telias köp av Bonnier Broadcasting, där bland annat TV4 och C MORE ingår, men Anders Jensen säger att så inte är fallet: "Nej jag tror inte man ska blanda ihop de olika delarna. Det här ska ses som en isolerad affär som ger väldigt god mening för bägge parter. Det finns säkert fler samarbetsmöjligheter längs vägen men just nu fokuserar vi på det här." De nya företaget beräknas ha runt 1,25 miljoner kunder vid utgången av året och har en sammanlagt omsättning på 7.6 miljarder kronor. Det nybildade företaget kommer att ha huvudkontor i både Stockholm och Oslo. Affären måste godkännas av diverse konkurrensmyndigheter och skulle så bli fallet så förväntar man sig att affären blir klar någon gång under första halvan av 2020. Tumnagel
38.6°
0

Telia får antagligen köpa TV4 i höst
Har förbundit sig att göra vissa eftergifter

Det har nu gått över ett år sedan Telia uppgav att man ville köpa Bonnier Broadcasting, Bonniers tv-företag som bland annat äger TV4, C More och finska TV3. Den senaste tiden har affären granskats av EU-kommissionen och nu har nyhetsbyrån Reuters tagit del av ett dokument som pekar på att EU-kommissionen antagligen kommer att godkänna affären. Ett eventuellt godkännande kommer dock efter det att Telia uppgett att man kommer att göra en del eftergifter om affären godkänns. Bland dessa nämns till exempel att tv-distributörer i Sverige och Finland ska få "rättvis och rimlig" tillgång till de Bonnierägda tv-kanalerna, att Telia garanterar att internetleverantörer i Sverige och Finland ska få licens för tv-kanalerna samt att Telia lovar att sälja reklamtid på "rättvisa och rimliga" villkor i såväl Sverige som Finland skriver Dagens Industri. Varken EU-kommissionen eller Telia har velat kommentera Reuters uppgifter. EU-kommissionen förväntas lämna besked om ett eventuellt godkännande av affären mellan Telia och Bonnier 19 november. Tumnagel
19.6°
0

HBO gör dokumentärserie om Knutby-dramat
Det är mycket Knutby på gång nu

Expressens Spoiler Alert rapporterar att HBO Nordic är på gång med att spela in en dokumentärserie om det så kallade Knutby-dramat som utspelades i den lilla uppländska byn Knutby i början av 2000-talet. Bakom dokumentärserien står filmbolaget Warner Bros samt Anton Berg och Martin Johnson, männen som ligger bakom krim-podden Spår. HBO Nordic bekräftar för Expressen att man är i ett framskridet utvecklingsskede av dokumentärserien om Knutby. När det hela kan komma att ha premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Dokumentärserien om Knutbydramat blir den andra tv-serien som kommer att belysa fallet. Tidigare i år blev det klart att det hela även kommer att dramatiseras i en tv-serie som baseras på Jonas Bonniers kommande bok Knutby – en roman. Tumnagel
40.8°
0

Knutbydramat blir tv-serie
Mordfall blir tv-serie med manus från Jonas Bonnier

Nu blir det omskrivna Knytbydramat film. Det handlar om händelser som utspelades i den lilla orten Knutby 2004. Där fick en sektliknande religiös sammanslutning omvärldens ögon riktade mot sig efter ett mord och mordförsök på församlingens medlemmar, brott som var beställda och utförda av andra medlemmar i församlingen. Efter de uppmärksammade brotten greps och dömdes församlingens pastor Helge Fossmo för detta då han ansågs ha beställt morden från en kvinna som var med i församlingen. Även kvinnan, den så kallade barnflickan som utförde brotten, dömdes för dessa. Nu kommer det hela bli en tv-serie som ska baseras på en kommande bok som författaren Jonas Bonnier håller på att skriva om fallet. Jonas Bonnier kommer även att vara med och skriva manuset till tv-seriens sex avsnitt. När det är dags för premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Ovan hittas ett inslag från TV4 som spelades in 2014. Tumnagel
30.8°
0

Uppgifter: EU ska granska Telias köp av Bonnier Broadcasting
Bryter affären mot EU:s konkurrenslagar?

Förra sommaren blev det klart att Telia skulle köpa Bonnier Broadcasting, ett uppköp som innebär att Telia bland annat kommer att äga TV4, CMORE och finska MTV. Nu verkar det dock som om EU kan sätta stopp för den affären uppger nyhetsbyrån Reuters. Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att EU kommer att granska affären för att se om den eventuellt bryter mot EU:s konkurrenslagar. Enligt Reuters källor ska detta vara ett beslut EU tagit efter att man inte varit nöjda med Telias redovisning i frågan. Enligt källorna kommer EU imorgon, fredag 10 maj, meddela att man officiellt inleder en granskning av affären och att denna ska vara avslutad senast 90 dagar efter det. Det var i juli förra året som Telia meddelade att man hade kommit överens med Bonnier AB om att köpa Bonnier Broadcasting för 9,2 miljarder kronor. Tumnagel
45.4°
0

Bokiño är en ny sajt för barnböcker
Hitta böcker till barn i alla åldrar

Mediaföretaget Bonnier har lanserat webbsajten Bokiño där man hade tänkt att tipsa föräldrar om böcker som de kan läsa för sina barn eller som barnen kan läsa själva. Boktipsen är inordnade i olika ålderskategorier varav var och en innehåller ett cirka 10 - 20 lästips. Förutom lästipsen så ska det även arrangeras frågestunder om barnböcker och det kommer även finnas inspirationsartiklar, pysseltips och lite annat. Bokiño drivs av barnboksförlaget Bonnier Carlsen och skulle man vilja köpa någon av böckerna det tipsas om så länkas man vidare till ehandeln Adlibris som ägs av Bonnier Books AB. Tumnagel
36.8°
0

Några ord om våra annonser
De där som ni kanske har råkat se en del av...

Först! Ett stort tack till alla er som besöker oss och inte har Adblock påslaget. Ni, och ni som kör Feber premium, gör att Feber kan finnas! Det är amazing. Jag vill också rikta ett tack för att ni står ut med vår resa. Som ni kanske vet köpte jag loss Feber från Bonnier vid årskiftet. Vi har alltid varit tvungna att leverera vinst, så det är inget nytt egentligen, men det blev liksom viktigt på ett helt annat sätt än tidigare. Effekten när man vill mycket är att man tar i från tårna och det blir kanske inte så bra alltid. Därav överbombningen av annonser just nu. Vi är helt ärligt inte riktigt där att vi kan säga nej tack till pengar just nu. Men det hindrar inte att vi faktiskt lyssnar på er. De senaste dagarna har det som sagt varit lite av en overload (minst sagt) av annonser och vi håller på och styr upp det kontinuerligt. Tekniken vill inte riktigt som vi vill dock (att det kommer annons på annons är så klart inte bra för någon), de spärrar vi har satt upp funkar inte alltid. Vilket drabbar er. Eftersom det kommer nya kampanjer, format och viljor hela tiden så är detta ett ständigt pågående arbete. Det första läget när man vill ha intäkter är så klart att få in så mycket pengar som möjligt. Men det är ett ständigt justerande på vad som faktiskt är rimligt. Stora annonser ger stora intäkter, men de kanske inte ska visas på varenda sidvisning. Är en gång per besök rimligt? Per dygn? Det är så klart hela tiden ett vågspel att matcha intäkter med bra upplevelse för besökarna. Bäst vore inga annonser alls, men då hade intäkterna varit noll. Som tur är så har vi Feber premium, där du för bara 29 kronor per månad får en helt reklamfri upplevelse! Och nej, vi bombar inte med annonser för att få medlemmar. Men är det inte vårt jobb att ta tillräckligt bra betalt för bra och rimliga format så att Feber överlever utan att vara irriterande? Det är helt korrekt att det är vårt ansvar. Eller mitt ansvar. Vi är inte där ännu och jag kan inte lova när vi kommer fram dit, men det är ett väldigt tydligt mål vi har och jag tror att det kommer att gå att lösa. Tills dess ber vi om ert tålamod och er fortsätta kritik! När vi ändå pratar om annonser: Vi har i veckan förändrat hur "vanliga" annonser laddas. Tidigare laddades fem artiklar och fem annonser direkt när man kom in på sidan. Nu laddar vi fem artiklar och annonserna laddas när de kommer i skärm. Det gör att det går snabbare att ladda sidan initialt och att annonserna faktiskt visas för en verklig person, vilket är lite av poängen. Det kan under vissa omständigheter uppfattas som hackigt, men fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Vi kommer att fortsätta med annonser och försöka tjäna så mycket pengar det bara går eftersom det möjliggör att Feber finns. Men vi kommer också att fortsätta att lyssna på er. Alla kommentarer och mail läses och betyder mycket, även om det kanske inte görs något i exakt den stunden. Någon har mailat och bett om ursäkt för att han gnällde. Det får man faktiskt gärna göra, vi uppmuntrar det till och med. För om ni känner att ni behöver gnälla så har vi gjort något fel och då behöver vi höra det. Återigen, tack! Och (snart) trevlig helg! Tumnagel
74.9°
0

Roger snackar lite om Feber i Tidsskriftspodden
Lyssna på chefen!

Podcasten Tidskriftspodden har nu sänt över 50 avsnitt och i avsnitt 58 tog de sig ett snack med Febers vd, chefredaktör och grundare Roger Åberg. Anledningen till detta var bland annat att Feber lämnade Bonnier Tidskrifter vid årsskiftet och nu driver Roger, tillsammans med oss andra, det vidare i egen regi. Bland frågorna som Roger besvarar finns bland andra "Vilken roll spelar Feber i mediernas ekosystem?", "Vad väntar runt hörnet för Feber-användarna?" och "Hur stort är Feber och hur stort kan det bli?" Ni kan lyssna på avsnitt 58 av Tidskriftspodden i den inbäddade ljudfilen nedan och avsnittet går även att ladda hem från iTunes om man vill lyssna på det i sin podcast-app. Tumnagel
43.3°
0

Mittmedia börjar med BankID-inloggning
Enklare men också mer kontroll

Mittmedia, som i förra veckan blev uppköpta av Bonnier News och Amedia, börjar snart att testa en nytt sätt för sina användare att logga in. Syftet är att göra det enklare för användarna att logga in, men det är inte riktigt hela sanningen. – Vi följer noga hur användarna använder tjänsten och märker att många försöker logga in flera gånger eller att man beställer nya lösenord för att de glömmer dem. Minskar vi friktionen så blir kunderna mer lojala, stannar kvar och använder produkten längre, säger Robin Govik till Dagens Media. Det är ju klokt att göra saker och ting enklare, och BankID är härligt, men man gör också flytten för att kunna hålla bättre koll på användarna. Bland annat vill man att ett konto per person ska gälla och så vill man personalisera innehållet. – Vi ser att många konton har många användare, kanske fem, sex per konto. Det har inte varit ett problem egentligen. Men nu när vi har byggt upp ett så pass stort kundunderlag ser vi att man betalar för det man använder. Dessutom bygger innehållets personalisering på inloggningen, om fler delar konto blir personaliseringen felaktigt. Du får en sämre produkt och upplevelse. Lösningen kommer att börja rullas ut i nästa vecka. Till en början som ett alternativ för de som skriver in ett felaktigt lösenord, men över tid vill man att BankID ska vara det primära inloggningssättet. Tumnagel
23.0°
0
Nästa sida