m

Vi har provkört nya Kia Sorento
Stort och snyggt men inte riktigt premium

En Kia är svår att älska men lätt att gilla. Så är det även med nya Kia Sorento som man liksom gillar väldigt mycket som en kompis men som aldrig kommer att bli din passionerade partner. Men ibland är det mycket bättre med en bra vän än ett stormigt förhållande. Så här frän kommer inte Kia Sorento att vara i Sverige. Tyvärr! Nya Kia Sorento har fått en ny look som inte är lika rund som föregångaren. Attityden är klart bättre och jag tycker att man har lyckats få till en amerikansk känsla som ändå är bra och fungerar i Europa. Looken är inte riktigt lika fläskig som på den amerikanska storsuven Telluride, men det känns att de hör ihop. I USA har man dock vågat tuffa till specifikationerna en smula och erbjuder bilen i en X-line-version med mindre krom och svarta fälgar vilket kan blir rätt hiphop och coolt, men antar att svenska barnfamiljer inte riktigt är redo för det. Mest utstickande är de nya baklysena Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0
2018

Så påverkas du av Bonus Malus
Snart är det nya bilskattesystemet här

Den 1 juli i år börjar det nya bilskattesystemet Bonus Malus att gälla och det kommer innebära bonus för elbilar och gasbilar men högre skatt för de bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer. Ju högre koldioxidutsläpp, desto högre skatt. Skatten är 82 kronor per gram över 95 gram upp till och med 140 gram. Utsläpp utöver 140 gram kostar istället 107 kronor per gram. För dieseldrivna bilar finns även ett bränsletillägg som är på 13,52 kronor per gram. Efter tre år sänks skatten till normal nivå igen. Notera att detta gäller vid köp av nya bilar, alla bilar som redan är registrerade får behålla sin nuvarande skatt. I dagsläget är supermiljöbilspremien för elbilar 40.000 kronor men denna kommer att höjas till 60.000 kronor. Laddhybrider kommer att få bonus beroende på koldioxidutsläppet, och den ligger mellan 20 000-30 000 kronor. Teknikens Värld går i länken nedan genom allt du behöver veta om de nya bestämmelserna och tar även upp en hel del exempel på hur mycket dyrare olika bilar kommer bli att äga. Hårdast drabbas inte helt oväntat sport- och lyxbilar som drar mycket soppa och släpper ut mycket skit. En Ford Mustang släpper ut 277 gram per kilometer. Den kostade om den registrerades före halvårsskiftet 4.012 kronor i skatt per år. Efter 1 juli kostar den istället 18.709 kronor om året i tre år. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0
2017

Köp elbil och få 60 000 kronor i bonus
Nytt förslag från Regeringen

Regeringen har nu gjort om det hårt kritiserade bonus-malus-förslaget för nya bilar vilket bland annat innebär att den som köper den allra miljövänligaste nya bilen (el eller vätgas) får 60 000 kronor tillbaka istället för det remitterade förslaget på 45 000 kronor. Förslaget ska träda i kraft den 1 juli 2018. Bonusen minskar linjärt ner till 10 000 kronor till en utsläppsnivå på 60 gram koldioxid per kilometer. Köper man en ny bil som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer straffas man med en höjd skatt i malusdelen. En bil som släpper ut 150 gram kommer då att kosta omkring 4 000 kronor per år de första tre åren. Släpper bilen ut 200 gram blir summan istället runt 8 000 kronor per år. Kör man gasbil får man 10 000 kronor tillbaka. Bilar som går på etanol, fordonsgas och som redan är registrerade får ingen höjd skatt. I samma veva tar man bort den femåriga supermiljöbilspremien. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0