m

Trafikutskottet stoppar nedläggning av Bromma Flygplats
Kraftfull markering från riksdagen till regeringen

Idag satte riksdagens trafikutskott en ordentlig pinne i hjulet på regeringens planer på att lägga ner Bromma Flygplats. Detta är något man gör efter det att regeringen i april meddelade att man ville lägga ner Bromma Flygplats utan att göra någon större utredning av detta. De fyra borgerliga ledamöterna plus SD:s ledamot i utskottet ställde sig idag bakom ett tillkännagivande att någon nedstängning av Bromma flygplats inte får ske förrän regeringen har gjort en grundlig och serös utredning av effekterna av en nedstängning. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet reserverade sig emot utskottets beslut. Trafikutskottet vill bland annat att en ny utredning ska ge svar på om Arlanda klarar av att hantera den flygtrafik från Bromma som skulle flyttas till Arlanda utan att byggas ut. När regeringen presenterade planerna på att Bromma skulle stängas ned uppgav man att man skulle återkomma i augusti med ett datum för när flygplatsen skulle stängas. Så kommer nu sannolikt inte att bli fallet och huruvida Bromma Flygplats alls kommer att stängas i närtid återstår att se. Tumnagel
66.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regeringen vill lägga ner Bromma Flygplats
Tycker att all Stockholms flygtrafik ska gå från Arlanda

Regeringen meddelade idag att man vill avveckla Bromma Flygplats i Stockholm så snabbt så möjligt och istället låta styra om den trafik som idag går till Bromma till Arlanda Flygplats. Anledningen till att regeringen förespråkar att lägga ner Bromma Flygplats är för att att flygplatsen enligt en utredning från Swedavia inte är lönsam. Istället för flygplats så tänker sig man att det skulle kunna byggas bostäder där Bromma Flygplats idag ligger lite utanför centrala Stockholm. Frågan om Bromma Flygplats ska nu snabbutredas och i augusti hoppas man kunna komma med förslag om när flygplatsen eventuellt kan stängas. Tumnagel
56.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Swedavia: Inte motiverat att driva Bromma flygplats vidare
Kommer inte att bli lönsam på länge på grund av pandemin

Statens flygplatsbolag Swedavia fastslår nu i en ny rapport att det inte längre finns ekonomiska förutsättningar för att fortsätta driva Bromma flygplats. Anledningen till det att Swedavia inte längre anser att det kommer att vara lönsamt att driva Bromma Flygplats vidare beror på att pandemin har slagit undan benen för verksamheten. Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia, säger till DN: "Vi befinner oss i en samhällskris som saknar motstycke och pandemin har i grunden förändrat flygmarknaden. I skenet av det bedömer vi att Bromma kommer att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under långt tid framöver." Från regeringshåll säger näringsminister Ibrahim Baylan (S) att det behövs mer fakta innan han vill kommentera en eventuell nedläggning av Bromma flygplats. Bromma flygplats nuvarande arrendeavtal med Stockholm stad löper ut 2038. Tumnagel
46.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

AR-spel ska göra det roligare för barn att handla
Coop släpper Receptjakt

Coop har inlett ett samarbete med företaget bakom appen Peppy Pals vilket resulterat i den nya augmented reality-appen "Receptjakt med Peppy Pals". Tanken bakom appen är att barn ska leta upp ingredienser till olika recept i några utvalda Coop-butiker med hjälp av AR-funktionen i appen. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det är tänkt att fungera. "Receptjakt med Peppy Pals" finns i App Store till iOS och kommer inom kort även att släppas till Android-mobiler. I dagsläget fungerar AR-funktionen i appen i Stora Coop Tumba och i Stora Coop Bromma samt inom kort även Stora Coop Åkersberga. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rekommenderas munskydd på svenska flygplatser
Låter vettigt

P4 Gotland rapporterar att man det nu är starkt rekommenderat att folk bär munskydd på samtliga av Swedavias flygplatser i Sverige. Det gäller alltså flygplatserna Arlanda, Landvetter, Bromma, Malmö, Luleå, Umeå, Åre, Visby, Ronneby samt Kiruna och rekommendationen gäller inne i flygplatsernas terminaler. Rent formellt handlar det tydligen om en anpassning till säkerhetsprotokoll från den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA enligt Swedavias presstjänst. Swedavia nämner dock att folk som inte bär munskydd inte kommer avvisas från flygplatsen. Däremot kan personal komma fram och informera en om möjligheten att köpa munskydd på flygplatsen. Personal på dessa flygplatser som har nära kontakt med resenärerna har dock krav på sig att bära munskydd. Bonusklipp nedan. Tumnagel
52.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tre drar igång 5G i fler områden i Stockholm
Kista, Bagarmossen, Bromma och delar av Solna

Idag är det måndag och det betyder inte bara att en ny vecka med nya möjligheter börjat, utan även att Tre kickat igång sitt 5G-nät i fler områden. Mer specifikt har folk i Kista, Bagarmossen, Bromma och delar av Solna nu möjlighet att testa Tres 5G-nät så länge de har en kompatibel mobiltelefon. Tidigare meddelade Tre att 5G-nätet även skulle aktiveras i Uppsala, Västerås och Helsingborg idag, men pressmeddelandet från Tre nämner inte aktivering i dessa områden. Om ni befinner er i dessa städer, så plita gärna ner i kommentarerna om det är tillgängligt. Tumnagel
39.3°
+
André Stray
0

Tre öppnar upp mer av sitt 5G-nät
Säger sig nu har Sveriges mest utbyggda 5G-nät

Mobiloperatören Tre skriver i ett pressmeddelande att man nu utökar möjligheten att koppla upp sig mot deras 5G-nät i sex svenska städer. Tre drog igång ett litet 5G-nät i Stockholm i slutet av förra året men nu har man byggt ut detta så det även ska bli möjligt att koppla upp sig emot i Kungsholmen, Kista, Bagarmossen, Bromma och delar av Solna. Förutom det så drar Tre nu även igång sina 5G-nät i Malmö, Lund, Uppsala, Helsingborg samt Västerås. Enligt Tre gör detta att operatören nu kommer att ha Sveriges mest utbyggda 5G-nät. Tre har nu 385 stycken aktiva 5G-master i Sverige skriver företaget i pressmeddelandet och av dessa är 200 stycken i Stockholm. Per Stigenberg, teknisk direktör på Tre, säger: "Det här är första steget där vi använder frekvensspektrum vi redan har tillgång till. Efter att de riktiga 5G-frekvenserna blivit tillgängliga runt årsskiftet kommer våra kunder att kunna få betydligt snabbare hastigheter." Här nedanför hittas täckningskartor för Tres 5G-nät och i faktarutan hittas information om när det hela drar igång i respektive stad. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mera 5G från Tre nästa månad
Framtidens telefonnät lanseras lite här och där i juni

I slutet av förra året lanserade operatören Tre ett litet 5G-nät i södra Stockholm och nästa månad kommer den satsningen att utökas meddelar Tre i ett pressmeddelande. I juni kommer Tre att lansera 5G-nät i stadskärnorna i Malmö, Lund, Uppsala, Helsingborg, Västerås samt västra Stockholm inklusive Kungsholmen, Bromma och delar av Solna. Efter sommaren kommer Tre att lansera 5G-täckning i hela Stockholms innerstad. Den här lanseringen kommer bara dagar efter Tele2 lanserat sitt lilla 5G-nät i centrala Stockholm och inför den förväntade 5G-satsningen som Telia ryktas presentera senare idag. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare hittar coronavirus i Stockholms avloppsvatten
Kan ge en tydligare bild av smittspridningen

Sedan i början av april har forskare från bland annat KTH tagit prover på avloppsvattnet i Henriksdals och Bromma reningsverk i Stockholm för att mäta förekomsten av det nya coronaviruset där. Tanken bakom provtagningarna är att kunna följa förekomsterna av viruset i avloppsvattnet för att kanske kunna förutspå var det eventuellt kan bildas nya kluster som sprider viruset vidare. Det är framför allt den så kallade andra vågen av viruset som forskarna hoppas kunna fånga upp med hjälp av den här metoden. David Nilsson som är föreståndare på KTH Vattencentrum säger till DN: "Det verkar som att vi skulle kunna få en till två veckors försprång med den här metoden. Vi hoppas att det ska bli ett klokt och smart redskap i verktygslådan för både samhällsplanerare, samhällsinstitutioner och vårdgivare." Det finns idag inga konstaterade fall där man misstänker att människor skulle smittas av coronaviruset via avloppsvattnet. Det har dock funnits misstankar om att så kan ha varit fallet i till exempel Hongkong. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Drönare stängde ner världens tredje största flygplats
Även flygplatsen i Dubai drabbad av okynnesflygningar

Dubai International Airport (DXB) tvingades idag stänga ner verksamheten en tid efter det att man siktat en drönare som flög omkring i närheten av flygplatsen. Enligt flygplatsen så kunde inga plan landa eller lyfta under en halvtimmas tid då drönaren befann sig i närheten av flygplatsens område. DXB är världens tredje största flygplats sett till antalet passagerare och varje år så flyger över 88 miljoner passagerare till eller från flygplatsen. Världens största flygplats är Beijing Capital International Airport och på andraplats kommer Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta. Det här är andra gången på rätt så kort tid som en större flygplats tvingats stänga ner verksamheten efter det att drönare flugit i dess närhet. I december förra året drabbades flygplatsen Gatwick i London av en liknande händelse. Även Bromma Flygplats i Stockholm och Arlanda Flygplats har tidigare drabbats av okynnesflygningar med drönare. Tumnagel
28.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Systembolaget testar utlämningsstation för e-kunder
Slipp gå in på fysiska bolaget

Nästa vecka kommer Systembolaget att börja testa en separat så kallad utlämningsstation där kunder som har köpt varor via Systembolaget.se ska kunna hämta ut sina varor. På måndag börjar det hela pilottestas vid köpcentrumet Bromma Blocks utanför Stockholm. Utlämningsstationen är cirka 30 kvadratmeter stor och ligger i anslutning till det traditionella Systembolaget i Bromma Blocks. Utlämningsstationen går att gå in i från Systembolagets butik eller via en separat ingång. Systembolaget har valt att testa det här systemet för att göra det smidigare för deras nätkunder men även för att minska risken att någon impulsköper något litet extra när de hämtar ut sin beställning. Åsa Zettergren arbetar som affärsutvecklare på Systembolaget och hon säger till Market: "Vi vill inte att kunden ska handla mer än den hade tänkt. Planerade köp på nätet som hämtas utanför butikslokalen kan motverka impulsköp, vilket rimmar väl med vårat uppdrag." Det enda som går att köpa på Systembolagets utlämningsstation är presentförpackningar. Det kommer även att gå att reklamera beställda varor. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra fungerar bildelningstjänsten Aimo
Vi har testat!

Car2Go kom till Stockholm och försvann. DriveNow kom till Stockholm och försvann. När beskedet om att DriveNow skulle försvinna nådde oss såg det inte ljust ut för oss Stockholmare som gillar bildelningstjänster. Men från ingenstans kom Aimo, ett bolag med japanska storbolagsägare som av någon anledning ville köra på i Stockholm, staden som det bevisligen är svårt att göra detta i. Så vad är då annorlunda? Några saker faktiskt. Kommer det att räcka för att de ska överleva? Oklart. Aimo har 300 bilar som står utspridda över stan och bilarna är just nu Renault Zoe, små elbilar som är riktigt trevliga att köra. Kanske inte landsväg, men de här ska ju främst köras i stan. Jag säger just nu för Aimo är inte knutet till ett visst bilmärke som Car2Go (Daimler) och DriveNow (BMW) va. Så antalet bilar är detsamma som för DriveNow. Tumnagel
45.9°
+
Roger Åberg
0

Vi har smakat på känslan av att ha ett privat jetplan
Helt klart rimlig tjänst!

Privatjet. Ordet är fyllt med massor av saker. Från hiphopstjärnor som poserar med guld och dyra bilar till svensk jante som inte ens låter en vice statsminister flyga business. Att ha ett eget flygplan är på något sätt det ultimata beviset för att man har så mycket pengar att man skiter i allt. Extraordinär och onödig lyx. Eller? VistaJet heter ett bolag som inte tycker det. Som försöker förklara att privatjet kan vara rimligt. Lyxigt, men framförallt praktiskt och vettigt. Huh? Tumnagel
53.9°
+
Roger Åberg
0

Ska Aimo vara bildelningstjänsten som lyckas i Stockholm?
Vi hoppas det!

Precis när DriveNow, precis som Car2Go innan dem, har gett upp att försöka driva en delad biltjänst i Stockholm kommer en ny tjänst. Det är klart vågat och man kan ju undra hur de tänker när jättarna Car2Go och DriveNow har misslyckats. Bakom tjänsten står Sumitomo som är en av de största företagskoncernerna i Japan. Så man har pengar. Den nya tjänsten heter Aimo och man kommer att lansera 31 oktober. Då släpper man ut 300 Renault Zoe, en elbil som har en räckvidd på mellan 200 och 300 kilometer. Det låter ju helt fantastiskt, speciellt nu när DriveNow försvinner. Men kommer de att lyckas? Några saker talar emot det, men några saker talar faktiskt också för. Eftersom det är elbilar det handlar om så behöver man ladda dem någonstans. Elstolpar finns ju knappt i den här stan, vi pratar alltså Stockholm här, så man har ett antal hubbar dit deras personal kommer att köra bilar som behöver laddas, som står fel eller (antar jag) står på speciellt dyra platser. Så ungefär en tredjedel av bilarna kommer oftast stå på dessa platser, som inte är lika dyra som att stå på stan. Men parkeringsfrågan är ändå ett problem, det är tyvärr olagligt för Stockholms Stad att göra dealar med företag. En annan sak som talar emot tjänsten är att det inte verkade som att DriveNow och Car2Go lyckades få tillräckligt många kunder. Bilarna stod helt enkelt still för mycket. Men här kommer en annan sak som talar för tjänsten - prissättningen. Car2Go kostade 3 kronor per minut en gång i tiden och det gjorde DriveNow också ett tag, men slutade på 4,50 kronor om jag minns rätt. Aimo ligger istället på 6 kronor i minuten. Intressant prissättning Men man har olika tak som gör det väldigt attraktivt. Taket på första timmen är 100 kronor, så använder bilen i 10 minuter kostar det 60 kronor, använder du den i 30 minuter så kostar det 100 kronor och använder du den i 50 minuter kostar det 100 kronor. Det gör att man som användare blir mindre stressad och rädd för att det ska bli dyrt. 4,50 per minut låter inte så mycket men det blir snabbt pengar, en timme blir 270 kronor. Den första timmen kostar alltså max 100 kronor och efterföljande timmar max 150 kronor. Maxtaket per dag är 600 kronor. Det är bra priser som i alla fall får mig att vilja använda bilen mer per tillfälle, och kanske är något som gör att bilarna rullar mer (och inte kostar parkering) och som lockar fler kunder. Eftersom det är el är kostnaden för att bilen rullar inte lika jobbig som för bensinbilar. Det finns ingen startavgift, varken på själva abonnemanget eller körningen. Bilarna känner man igen på den färglada spoilern. Det finns alltså ett antal hubbar och parkeringshus där man kan ställa bilarna. Men det går utmärkt att ställa dem på gatan också, precis som med DriveNow. Man får ställa dem inom hemzonen, som är innerstan plus Hammarby Sjöstad, Liljeholmen, Solna och Hjorthagen. Rätt stor zon alltså. Tyvärr är inte Bromma Flygplats eller Arlanda med som zoner. Man har från start inte heller några satellitzoner som Forum Nacka och IKEA. Jag gillar ju dessa försök till bildelningstjänster så jag hoppas att Aimo fungerar. Det är intressant att de kör i Stockholm som ju är välkänt svår. Det är också härligt med bara elbilar och med en för användarna bra prissättning. Men självklar succé? Långt ifrån. Tumnagel
52.0°
+
Roger Åberg
0

Flygförbud över Stockholm i morgon
Årsdagen av terrorattacken uppmärksammas

I morgon 7 april är det ett år sedan terrorattacken på Drottninggatan utfördes och detta kommer att uppmärksammas med lite olika minneshögtider. I samband med detta har Transportstyrelsen beslutat att det ska råda flygförbud över centrala Stockholm i morgon mellan 11:00 - 17:00. Det är polisens nationella operativa avdelning (Noa) och polisregion Stockholm som anser att arrangemangen är så pass skyddsvärda att ett flygförbud införs temporärt under morgondagen. Flygförbudet gäller alla slags flygande farkoster, inklusive modellflygplan. Reguljärt flyg till och från Arlanda eller Bromma, polisflyg, ambulansflyg och svenskt militärflyg kommer dock att få flyga under flygförbudet. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lidingö- och Östermalmsbor är otrevligast i taxin
Djursholm- och Stocksundsbor borde också skärpa till sig

Uber fyller fem år i Sverige och det firar man med att dela med sig av lite fakta. Alla som åker eller kör Uber blir ju betygsatta och de som har lägst rating åker till östra och nordvästra Lidingö, Stocksund, Djursholm och Östermalm. En som är onaturligt trevlig är Carl Söderqvist von Brobergen som har åkt 614 gånger med Uber och har betyget 4,96. Lika högt betyg har föraren Azmir Talic efter 12.309 resor. Imponerande! Vill man köra trevligt folk ska man satsa på de som tar sig till Bromma flygplats, Järfälla, Segeltorp, norra Sollentuna och Kista. Malmö har i snitt de trevligaste passagerarna, följt av Göteborg och Stockholm. 1 barn har fötts i en Uber och längsta resan var på 51 mil mellan Arlanda och Landvetter. Det har hänt otroligt mycket på taximarknaden sedan Uber kom hit. Man kan tycka vad man vill om dem som företag, men det känns som att vi konsumenter har vunnit på den nya konkurrensen. Och äntligen har politikerna börjat styra upp så att de kommer att regleras tydligare. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat Indoor Wingsuit Flying
I en unik anläggning i Stockholm

För ett tag sedan var ett gäng från Feber iväg och testade hur det är att flyga inomhus i med hjälp av så kallade wingsuits i en väldigt unik anläggning i Bromma utanför Stockholm. Företaget Indoor Wingsuit Flying har byggt upp en anläggning i en av försvarsverkets gamla horisontella vindtunnlar där försvaret och SAAB testade modeller till framtida stridsflygplan förr i tiden. Detta gör att man har möjlighet att flyga fram och tillbaka samt i sidled på ett helt annat sätt jämfört när man flyger traditionell bodyflight där luften kommer underifrån. Tumnagel
50.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Husqvarna presenterar Battery Box
Hyr trädgårdsredskap istället för att köpa dem

Nu har Husqvarna presenterat lite mer information om sin Battery Box som vi skrev om för ett tag sedan. Battery Box är en 8x3 meter stor verktygsbod som kommer att innehålla trädgårdsredskap som villaägare med hjälp av den tillhörande appen kan hyra för 350 kronor per dag. Battery Box har 30 stycken elektroniska förvaringsskåp som var och ett rymmer ett trädgårdsredskap som till exempel häcksax, motorsåg, lövblåsare och trimmer. Pavel Hajman på Husqvarna säger i ett pressmeddelande: "Bilar och hem är redan en etablerad del av delningsekonomin. Att dela produkter som man bara behöver ibland, som en häcksax, ligger i tiden för många villaägare. Husqvarna Battery Box är ett bra exempel på vårt intresse för att utveckla nya innovativa och hållbara lösningar som är bra både för omvärlden och våra återförsäljare." Den 1 maj börjar Husqvarna att testa den första Battery Boxen och den kommer att stå uppställd vid köpcentret Bromma Blocks i västra Stockholm. Tyvärr verkar det som om Battery Box-appen bara kommer att finnas tillgänglig för iPhone under testperioden som kommer att vara till i oktober. Här nedan kan ni kolla in ett videoklipp på hur Battery Box och dess tillhörande app fungerar. Tumnagel
59.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna lanserar Battery Box
Verktygsbod för delningsekonomin

Snart kommer Husqvarna presentera något som man kallar för Battery Box som om jag förstår det hela rätt är en slags verktygsbod för delningsekonomin. Battery Box är en verktygsbod som innehåller 30 låsbara skåp som var och ett innehåller något slags batteridrivet trädgårdsverktyg. Dessa verktyg ska man sedan kunna boka, betala och hämta upp från skåpen via en app i mobilen. Jag antar att tanken är att dessa verktygsbodar placeras ut lite här och där och att kunderna sedan bokar verktyget för x antal timmar och hämtar upp verktyget för att sedan återlämna det när man är klar med det. Mer exakt information om Husqvarna Battery Box finns för tillfället inte tillgängligt. I slutet av månaden kommer Husqvarna tillsammans med sina samarbetspartners Telenor Connexion, Flex, Zuora, HiQ samt Bromma Blocks presentera Battery Box lite närmare. Vi återkommer förhoppningsvis med lite mer detaljerad information då. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

BRA körde premiärtur med klimatsmart flygplan i går
Sänkte utsläppen med 65 procent

En ny mer bränsleeffektiv och klimatsmart flygplanstyp testades i går på en sträcka mellan Bromma och Umeå. Bakom flygningen stod BRA som meddelar att flygningen släppte ut 65 procent mindre koldioxid per passagerarkilometer jämfört med deras traditionella flygplan. Sett till gram innebär det ett utsläpp på 42 gram per passagerarkilometer. De nya flygplanen är av modellen ATR 72-600. De har både mer bränsleeffektiva motorer och förmåga att flyga på biobränsle. Under gårdagens flygning användes en bränslemix där 45 procent bestod av biobränsle gjord av använd frityrolja från matproducenter och restauranger i USA. BRA ser dock möjligheter i att använda skog i Sverige för framtida biobränsle där sju procent av den outnyttjade skogen i Sverige skulle kunna göra hela svenska inrikesflyget fossilfritt. Här pågår dock forskningen fortfarande och till en början kommer de nya flygplanen främst att flyga på fossila bränslen. BRA har nu investerat i nio nya ATR 72-600 som ska ersätta existerande flygplanstypen SAAB 2000. De nya flygplanen minskar utsläppen med 35 procent per passagerare när de körs på fossilt bränsle och kan bli än mer effektiva när biobränsle används. Målet är att halvera de fossila utsläppen på tio år. Enligt FN står i dag utsläppen från flygplan för ungefär två procent av de globala koldioxidutsläppen. Siffran beräknas stiga till tre procent innan år 2050 om inget görs för att minska utsläppen. Tumnagel
71.6°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Luftfartsverket släpper drönarkarta
Här får du inte flyga med drönare

Sedan så kallade drönare för personligt bruk började bli populära har dessa ett antal gånger orsakat att luftrummen över flygplatser har stängt och därför har nu Luftfartsverket släppt en karta som visar var man får flyga med drönare och över vilka områden som det krävs tillstånd för att flyga med drönare eller andra radiostyrda flygmaskiner. Den interaktiva kartan är framtagen för att hobbyflygare inte ska störa ordinarie flygtrafik och det går att zooma in över städer och andra områden om man vill se tydligare var det är tillåtet att flyga med sin drönare. Som synes på kartan nedan så är det i stort sett förbjudet att flyga drönare i hela Stockholms innerstad vilket kanske inte alla är medvetna om och något som lett till att framförallt Bromma Flygplats fått stänga sitt luftrum ett antal gånger det senaste året vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
58.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kommer DriveNow till Stockholm
Plocka upp en Mini eller en BMW på gatan

Jag är lite kär i konceptet carsharing, där man registrerar sig på en tjänst och sedan hittar och låser upp en bil på gatan som man sedan också lämnar på gatan när man är färdig med den. Fördelarna är många, förutom det att man slipper äga en bil då. Man kan hämta bilen där man är och lämna den dit man ska (inom ett speciellt område) och man betalar bara per minut utan månadskostnader. Sedan i vintras har Car2Go funnits här i Sverige och de har nu 250 små Smart-bilar utspridda över stan. När jag har använt dem har de oftast funnits relativt nära och förutom något strul med appen och att bilen någon gång har stått i radioskugga har det fungerat lysande. Att ta bilen till Bromma eller Arlanda är också billigt och väldigt smidigt. Fördelen och nackdelen med Car2Go är Smartbilarna, de är lätta att parkera men nackdelen är att man bara får plats med två personer. Nu kommer DriveNow som är ett samarbete mellan BMW, som äger Mini, och hyrfirman SIXT. Med början 20 oktober kommer de att ställa upp 260 bilar över stan och här är det Mini Cooper (150 stycken), BMW 118d (60 stycken) och BMW 218d (50 stycken) som gäller. Även om det inte är några Volvo XC90 så är de här bilarna betydligt större än Smartarna och framförallt så får man med sig tre personer vilket är trevligt för oss som har familj och gillar att köra runt på kompisar. Sättet som man använder tjänsten är mycket likt Car2Go. Man registrerar sig, matar in sin körkortsinfo (man behöver inte gå och registrera sig fysiskt) och ett VISA-kort. Sedan ska det bara vara att köra. Man bokar bil i appen, låser upp bilen med appen (eller ett kort man får hem i lådan) och sedan är det bara att köra iväg. En skön funktion är att man ska kunna mata in destinationsadress i appen och så ligger den klar i navigatorn (som finns i alla bilar) när man kommer fram. Car2Go kostar 4 kronor per minut och DriveNow kostar 4.50 kronor per minut, samma pris gäller för alla bilar oavsett modell just nu. DriveNow har inga tim eller dagspriser som det ser ut nu. Står bilen still och är låst (men inte utloggad) kostar det 2.50 kronor per minut. För oss användare är fler konkurrenter bara bra och antalet tillgängliga bilar att hyra kommer nu att dubbleras. Eftersom det inte kostar någon månadsavgift finns det inget som hindrar oss användare att vara registrerade på alla tjänster och ta den bil som är närmast och som passar ens behov bäst. Man kan redan nu registrera sig om man vill och just nu är det gratis och man får 20 minuter gratis, sedan kommer det att kosta 290 kronor att registrera sig. Tumnagel
58.7°
+
Roger Åberg
0

Swedavia överväger skadestånd av drönarpiloter
Efter 15 drönarincidenter i skyddade luftrum i år

15 gånger i år har diverse drönare av olika slag olovligt befunnit sig i skyddade luftrum runt om i Sverige och vid flertalet tillfällen har bland annat har flygningar från Arlanda och Bromma Flygplats stängts ner på grund av drönarpiloternas illdåd. Nu verkar Swedavia vara rätt less på dessa incidenter och överväger nu att börja kräva skadestånd från piloter som sätter käppar i hjulet för flygbolaget, då det handlar om rätt stora kostnader om en flygplats måste stängas ner. Ulf Wallin, pressansvarig på Swedavia har detta att säga om de potentiella skadestånden: Vi ser stora risker med utvecklingen säkerhetsmässigt. Om någon fälls så finns möjligheten att begära skadestånd. Det är inte helt orealistiskt att det skulle bli så. Tumnagel
25.8°
+
André Stray
0

Uppdaterad Luftfartsverket vill stoppa flygplatshaveri med ny karttjänst
Ska visa var man får och inte får flyga

De senaste veckorna har det hänt ett gäng gånger att drönarpiloter har satt käppar i hjulet för diverse flygplatser i Sverige. Nu vill Luftfartsverket sätta stopp på det och planerar att släppa en karttjänst som quadrokopterentusiaster kan använda för att hitta säkra platser där de kan flyga fritt med sina radiostyrda flygmaskiner utan att riskera att störa flygtrafiken. Anders Lindström vid flygtrafikledningen på Bromma säger detta om de flygande störningsmomenten: Det har ökat lavinartad det senaste året, utvecklingen har gått framåt, priset har sjunkit och det har blivit oerhört populärt med de här farkosterna. När denna karttjänst släpps till allmänheten är för tillfället okänt, men den lär dyka upp illa kvickt då det verkar som att Luftfartsverket verkar vara rätt less på drönarna. Uppdatering: Som det påpekas i kommentarerna här nere så har kartan varit tillgänglig sedan förra veckan. Länk till den hittar ni här: Flygkarta för drönare. Tumnagel
22.5°
+
André Stray
0

Drönare stänger luftrummet över Stockholm
Here we go again...

Idag stängdes luftrummet över Stockholm ner då någon hade uppmärksammat en drönare som flög omkring runt Slussen. Det innebär att inga flygplan för tillfället kan lyfta eller landa från Bromma Flygplats i västra Stockholm och enligt uppgifter cirkulerar tre stycken flygplan runt Bromma och inväntar landningstillstånd, ett av flygplanen uppges vara det som transporterar det svenska ishockeylandslaget hem efter det att man blivit utslagna från VM. Det är inte första gången en drönare varit ansvarig för att stänga ner trafiken till och från Bromma Flygplats och så sent som förra veckan hände det senast. Uppdaterat DN skriver nu att Bromma Flygplats åter är öppet för flygtrafik och att sex flygplan påverkades av drönaren över Slussen. Man har än så länge dock inte hittat drönaren eller dess operatör i fråga. Tumnagel
18.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Drönare stoppade sex flyg från Bromma Flygplats
400 resenärer drabbade

Det är inte ok att flyga sin drönare nära en flygplats utan tillstånd. Gör man det så kan det gå riktigt illa, som i Bromma när sex flyg fick stoppas och flera hundra resenärer blev påverkade av förseningarna. Då flög ändå förarna sina drönare runt i Hagaparken men på flygplatsens flygrum. Det behövs också ett tillstånd för att flyga med sin drönare i större delen av stockholm, och ännu ett annat tillstånd för att flyga i närheten av en flygplats. Förarna hittades av polisen och är nu anmälda för brott mot luftfartslagen. Det här är tredje gången som Bromma har fått stoppa trafiken på grund av flygande drönare. Fler gånger kan det bli då det blir mer och mer vanligt att äga en drönare idag. Tumnagel
45.3°
+
Fenjima Manrique
0

Så här fungerar car2go
Vi tar en tur i de små bilarna på stan

Vi har tidigare pratat en del om car2go, ett nytt sätt att hyra bil i Stockholm. Nu har jag testat ett tag och jag måste säga att det är lysande. Inte för allt så klart, men för resor som påbörjas och avslutas i "hemzonen" är det billigt, smidigt och något jag använder rätt mycket. Tumme upp helt enkelt. Hemzonen är den den area där man får parkera och avsluta sin hyra. Man får så klart även parkera utanför denna men då kan man inte avsluta hyran. Just nu är det bara Stockholm som gäller och områden är grovt innerstan, Hammarby sjöstad, Solna/Sundbyberg och Kista. Dessutom kan man ta bilen till Bromma och Arlanda flygplats. Om jag ska till Solna är det alltså bara att hitta en bil där jag befinner mig, hoppa in och köra till Solna för att sedan parkera bilen i Solna och avsluta hyran. Om jag parkerar den lagligt på ett ställe där bilen får stå i 24 timmar så är bilen sedan inte mitt problem och som bilägare är det helt galet skönt. Ingen parkering att bry sig om, ingen service eller bensin att fylla på, ingen tvätt eller besiktning att komma ihåg. Bekymmersfritt helt enkelt. Och billigt. Det kostar fyra kronor minuten och det finns ingen startavgift. Du kan alltså åka runt hörnet om du vill det och det kostar dig tolv spänn. Överlag så blir det ungefär halva priset mot billig taxi i stil med UberX. Att ta den lilla bilen ut till Arlanda och Bromma är också väldigt lönsamt. Är man dessutom två personer (med lite packning då, det får ju inte plats så mycket i bilen) blir det larvigt billigt. Räkna med 250 kronor till Arlanda. Foto: Atomic Taco I filmen ovan ser ni hur själva hyrandet går till och det är inga konstigheter. Det märks att det inte är något hemmahack, bolaget har tusentals bilar i Europa och Nordamerika. Och även om appen ibland har behövts starta om funkar allt prima. Jag ser fram emot fler tjänster som car2go i Stockholm och lite fler bilar så att det verkligen finns en i varje hörna. Detta i kombination med taxi, lite "vanlig" bilpool och någon hyrbil då och då gör faktiskt att jag har svårt att motivera att ha kvar bilen. Någon som vill köpa en bättre begagnad Mini? Tumnagel
65.4°
+
Roger Åberg
0

Nu startar car2go på riktigt i Stockholm
Utökar till Solna, Hammarby Sjöstad, Kista, Bromma Flygplats och Arlanda

Jag har testat car2go i ett tag nu och tjänsten är smått genialisk. Nu startar man på riktigt och utökar samtidigt tjänsten med 150 nya bilar och ett större "hemområde". car2go är en hyrbilstjänst som man betalar för den tid man använder bilarna och bilarna står parkerade på gatan. Efter att man registrerat sig och, tyvärr, fysiskt visat sitt körkort hos dem är det superenkelt. Man drar upp sin mobil och kollar i deras app vart den närmsta bilen befinner sig. När man är sugen på att åka lite bokar man bilen och har då 30 minuter på sig att ta sig till den. Tills igår fanns det 100 bilar utparkerade på stan och nu tillkommer alltså 150 bilar till. Målet är att det inte ska vara längre än 300 meter till närmsta bil. När man har kommit fram till bilen låser man upp den med appen och hoppar in och kör. Den stora fördelen med car2go är att man kan parkera den vart man vill inom det område som är ok, och det växte som sagt nu från att bara ha varit innerstan till att även innefatta Solna/Sundbyberg, Kista/Akalla, Hammarby Sjöstad, Bromma flygplats och Arlanda flygplats. Man kan alltså plocka en bil i Solna och lämna den på Arlanda. Man parkerar vart man vill där det är lagligt, enda kravet är att man måste kunna stå där i 24 timmar. car2go tar hand om parkeringsavgiften, något som i dag verkar vara en kostsam historia eftersom man betalar full parkeringsavgift och inte har något avtal med Stockholms stad. Rent tekniskt så skickas en ping till Easypark när man låser bilen så startar de igång betalningen. Man betalar 4 kronor i minuten, 165 kronor i timmen och 650 kronor per dygn för hyran. Parkering är gratis, det finns ingen startavgift och det finns ingen månadsavgift. På Bromma tillkommer en extraavgift på 60 kronor och på Arlanda 90 kronor. Teoretiskt kan man alltså ta sig till Arlanda för 165 + 90 kronor = 255 kronor vilket är billigare både än att ta egna bilen och att ta taxi. Det är till och med billigare än Arlanda Express som kostar 260 kronor för en enkel (de har dock rabatter då och då). Just nu finns bara Smart-bilar i tjänsten. Just nu är car2go ensamma om att erbjuda detta i Stockholm, men i många andra Europeiska städer finns det mängder med konkurrenter, bland annat BMW-ägda DriveNow (car2go ägs av Daimler). Som ni ser på bilden löser inte appen problemet med att det snöar på bilarna... Ett lite längre test kommer i helgen då jag även hunnit med att använda tjänsten hem från Arlanda. Tumnagel
79.8°
+
Roger Åberg
0
2014

Drönare stoppade flyget till Bromma Flygplats
En person gripen

Vid lunchtid idag tvingades Bromma Flygplats att stoppa all flygtrafik på grund av att man upptäckt att det fanns en så kallad drönare i luftrummet. En person som sade sig filma Norra Länken på uppdrag av ett företag greps senare vid Sveaplan i Stockholm. Flygplatschefen Peder Grunditz säger till DN.se angående den stoppade flygtrafiken: "Och det får snabbt stora konsekvenser. Ett plan från Bryssel med ett 90-tal passagerare omdirigerades till Arlanda med förseningar som följd. Ytterligare 4–5 plan har vi varit tvungna att låta vänta på marken. De passagerarna blev förstås också försenade. Dessutom hade vi två plan som var tvungna att vänta i luften." Lite efter 13:00 kunde Bromma Flygplats återuppta verksamheten. Tumnagel
21.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida