m

Volvo lanserar större batteripack i Recharge-modellerna
Ska nu klara upp till 9 mil på el

Hybrid-versionerna av Volvo XC60, S/V60, XC90 och S/V90 som kallas för Recharge får nu ett större batteripack. Man går från 11,6 kWh till 18,8 kWh vilket ska göra det möjligt att komma upp till 9 mil på bara el. Det hävdar Volvo ska vara fullt tillräckligt för att man ska kunna klara av sin vardagskörning på el. En undersökning från konsultbolaget Sigma visar att genomsnittliga bilföraren inom premiumsegmentet kör under fem mil på en vardag. Förutom det större batteripacket ska det nu även vara möjligt att utnyttja så kallad enpedalskörning i XC60, S90 och V90 Recharge. Släpper du gasen bromsar bilen automatiskt och du slipper därför flytta foten från gaspedalen. Den bakre elmotorn är numera på 145 hästar istället för tidigare 87 och totalt bjuder Recharge T6 nu på 350 hästar och Recharge T8 på 455 hästar. Den uppgraderade motorn ska bland annat ge bättre fyrhjulsdrift. Tumnagel
55.6°
+
Bobby Green
0

Lotus Emira i racingkostym
Ska börja köras med nästa säsong

I början av juli presenterade Lotus den nya modellen Emira som blir deras sista bil med förbränningsmotor innan elen tar över. Nu visas bilen i GT4-utförande anpassad för racing. En ordentlig premiär ska ske senare i år på racerbanan i Hethel. Som väntat är raceversionen något lättare och målvikten (torr) ska ligga på 1260 kilo. Man har strippat bort alla bekvämligheter och på insidan hittar man nu en bur, sexpunktsbälte och instrumentpanel från Motec. Vidare har en stor vinge monterats på bakluckan, tåligare 18-tummare skodda med Pirelli GT4-däck sitter i hjulhusen och både bromsar och fjädring har uppgraderats ytterligare. Man har även ersatt den vanliga bensintanken med en fuel cell. Någon förändring effektmässigt ska inte ha skett vilket innebär att det även i denna sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter från Toyota som ger 400 hästar. Till den kopplas dock en annan växellåda och det är en sexstegad paddelhistoria från xTrac. Lotus kommer att bygga ett gäng Emira GT4 för säsongen 2022 och fler när det är dags för 2023. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Många som köper ny bil får just nu vänta länge
Bristen på halvledare ställer till det

Många gör inte som jag gör, letar bil i rännstenen när jag ska köpa utan de beställer nytt. Om nu inte pengarna är problemet för att göra det har det nu istället blivit så att det helt enkelt inte finns några bilar att leverera, och att den som har beställt kan få vänta länge. Orsaken är inte helt oväntat pandemin och det som den har dragit med sig i form av produktionsstörningar och framförallt brist på halvledare som är en viktig komponent i bilar. Bland annat har Toyota meddelat att de drar ner produktionen med 40 procent i september som en konsekvens av bristen. Smittspridningen har också ökat vilket gör att man bromsar lite. Volvo Cars förlänger även sitt produktionsstopp. Problemet med halvledarbristen kan fortgå under hela 2022 om det vill sig illa. I augusti registrerades 19.808 nya personbilar vilket är en minskning med 22 procent jämfört med samma månad förra året. Jämfört med 2020 har dock bilförsäljningen ökat med cirka 21 procent, men 2019 var samma siffra 26 procent. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Centern föreslår att all plast ska göras av återvunnen plast
Låter vettigt, dock oklart om görbart

Annie Lööf (C) och Centerns klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin skrev ett debattinlägg på Aftonbladets debattsida i dag där de skriver att partistyrelsen vill införa ett krav att alla plastprodukter i framtiden ska innehålla en viss nivå av återvunnen eller biobaserad plast. Via en så kallad skulle det ger företag en skyldighet att uppnå en viss nivå av återvunnet eller biobaserat material i den produkt som ett de sätter på marknaden. Utöver förslaget vill de också införa ett nytt certifikatsystem för plastproducenter som skulle fungera så att ett plastcertifikat tilldelas de plastproducenter som producerar återvunnen eller biobaserad råvara i Sverige. De som producerar komponenter och enklare produkter av plast får en kvotplikt som de ska leverera på. Certifikaten kan sedan köpas och säljas på en fri marknad, likt det elcertifikatsystem som styr mot ökad produktion av förnybar el i Sverige. Företag som inte når sin kvot får betala en kvotpliktsavgift till staten. Enligt debattörerna måste användningen av plast måste förändras om klimatförändringarna ska bromsas. Enligt dem kommer dessa förslag göra att Sverige kan ta ett rejält kliv mot en bättre miljö och minskad klimatpåverkan. Tumnagel
47.1°
+
Frode Wikesjö
0

Emilia Auto visar restomoddad Alfa Romeo Giulia GT
Har samma motor som nya Giulia QV under huven

Det tyska företaget Emilia Auto presenterar nu tillsammans med VELA Performance en riktig mumsbit i form av en restomoddad klassisk Alfa Romeo Giulia GT som under huven ska husera samma drivlina som sitter i nya Alfa Romeo Giulia QV. Det innebär en dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter som ger 510 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Till denna kopplas en åttastegad automatlåda som i sin tur driver bakhjulen. Förutom krallig maskin har man även sett till att matcha chassi och kaross med det nya hjärtat. Det sitter ställbara KW-coilovers i alla fyra hörnen, multilänk-bakaxel, adaptiv servostyrning och Brembo-bromsar med ABS och antispinn. Utseendemässigt handlar det om breddade skärmar, slimmade dörrhandtag, ny huv, modernare fram- och bakljus och dubbla centralt monterade avgaspipor där bak. Insidan är ganska clean och inte så förändrad jämfört med originalet men nyare instrument och en automatisk klimatanläggning har hittat dit i alla fall. Sitter gör man i sportstolar från Recaro. Det vi får se nu är endast renderingar men planen är att lansera bilen under nästa års andra kvartal. Endast 22 stycken exemplar kommer att bli till och varje kommer att ha en prislapp på runt 400.000 euro. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Lynk & Co firar segrar med specialmodell
Fet vinge!

Lynk & Co är ju ett systerbolag till Volvo. Här i Sverige säljer/hyr man ut en modell som heter 01 men i Kina finns det flera modeller till försäljning, bland annat sedanen 03. Det som tidigare hette Polestar och som var Volvos trimning- och racingfirma heter ju inte Polestar längre eftersom det gör elmärket Polestar, utan de heter numera Cyan Racing. Som istället för Volvos, eller Polestars, tävlar med Lynk & Co-bilar. Förvirrande? Japp. Hur som helst har det gått bra för Cyan Racing så nu släpper Lynk & Co en specialvariant av deras 03 för att fira detta. Modellen har så klart Cyan Racings färg, nya fälgar och lite emblem både på in och utsidan men också saker som spelar roll på riktigt. Bromsarna är från Akebono, däcken är Michelin Pilot Sport 4S. dämparna är från Bilstein och motorn levererar numera 265 hästar. Man har även satt på en kolfiberfrontsplitter och en feeeeet vinge bak. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Trimmad Polestar 2 visas upp i Goodwood
Snabbare och fetare

Just nu pågår Goodwood Festival of Speed, vilket gör att många biltillverkare visar upp lite snabbare och roligare versioner av sina modeller. Polestar visar upp en Polestar 2 med levererar 476 hästar vilket är 68 mer än i den vanliga versionen. Man har även uppdaterat bromsar och hjul samt justerat fjädringen. Chefsdesignern Joakim Rydholm har fått äran att köra bilen upp för den klassiska sträckan i Goodwood. “Jag utmanade design- och ingenjörsteamet till att vara lekfulla med Polestar 2 och ta fram något som visar på bilens potential just till Goodwood,” säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar. ”Jag har under några månader njutit av att köra en annan specialbyggd Polestar 2 – som fick smeknamnet ’Beast’. Det inspirerade teamet att utveckla den här bilen för Goodwood. Vi ville spänna bågen och utforska våra möjligheter.” Bilen har lite bredare spårvidd (+10 mm på varje sida) och är sänkt 30 mm. Fälgarna är på 21 tum och bromsarna från Akebono. Däcken är 275/30R21 Pirelli PZero Rosso. Jag tycker att bilen känns riktigt fläskig och arg. Vad tycker ni? Tumnagel
45.2°
+
Roger Åberg
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Apple fortsätter att jobba mot sideloading
Men är det för eller emot användaren?

Apple är i blåsväder, tillsammans med andra stora techbolag, på flera olika fronter. I USA ringer Tim Cook till Nancy Pelosi för att varna om hur dåligt det skulle vara om andra fick ha butiker på iPhone och i Europa är EU på krigsstigen med sitt Digital markets act, som bland annat inte gillar att Apple är ensam grindvakt i sina telefoner. I dag släppte Apple en rapport som starkt pratar för att sideloading är något som är uselt, framförallt för användarna. Enligt Apple så tittar EU alldeles för mycket på andra företags bästa och inte användarna. Den som vill säga emot kan säga precis samma sak, att Apple bara talar i egen sak och inte ser till användarnas bästa som, möjligen, hade varit att ha fler alternativ. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Porsche GTS!
Coupé, cabriolet eller Targa

Nu är det äntligen dags för en GTS-version av senaste generationens 911. Porsche räds inte att fylla på i modellförrådet för denna kommer i hela fem versioner. Du kan välja mellan 911 Carrera GTS som coupé eller cabriolet, 911 Carrera 4 GTS som coupé eller cabriolet och 911 Targa 4 GTS. Den senare är ser riktigt trevlig ut! Under ytan är det samma lika på alla modeller. En sexcylindrig boxermotor med turbo levererar 480 hästar (+30) och 570 Nm (+20) vilket tar bilen till hundra på 3,3 sekunder (911 Carrera 4 GTS Coupé med PDK) (-0,3 sekunder). Chassit och fjädringen är hämtade från 911 Turbo och ger en sänkning på 10 mm, dock inte i targan som har chassit från 911 Targa 4S som har lite mer komfort. Fälgarna med centrumbult (20" fram, 21" bak) och bromsarna hämtas från 911 Turbo. Man kan välja mellan åttastegad PDK eller sjuväxlad manuell. Vill man kan man också välja ett Lightweight Design-paket som lättar bilen 25 kilo. Då får man skalstolar, lättviktsglas på sidan och i bakfönstret, lättare batteri och så slipper man baksätet. Som vanligt är GTS-modellerna väldigt snygga med en massa svarta detaljer. Pris då? Från 1.415.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt elektriska BMW i4
M4-prestanda för mindre peng!

Vi har sett ett antal olika elbilar från olika tillverkare som liksom är nya typer av bilar och inte direkt ersätter någon av de nuvarande modellerna. Nu börjar det dock komma modeller som ska ersätta äldre modeller och en av dessa är BMWs i4. Detta är alltså framtidens 4-serie, men versionen med fossilmotorer som rätt nyligen har presenterats kommer att leva kvar vid sidan av denna. På utsidan känner vi igen modellen, likheterna med just 3 och 4-serien är många. Bland annat hittar vi de gigantiska njurarna i fronten. Precis som med 4-serien så ska det här vara en bil som är riktigt trevlig att köra och får bra prestanda. Två modeller kommer att släppas vid lanseringen, den enklare kallas eDrive40 och BMW vill nog att vi ska jämföra denna med M440i vilket fungerar på vissa plan men inte alla. eDrive40 har 340 hästar vilket är snudd på M440i som har 374 hästar, men noll till hundra går på 5,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder långsammare än M440i, här är den snarare jämförbar med en 430i. eDrive40 har också bakhjulsdrift precis som 430i. Prislappen på denna ligger på 625.000 kronor, vilket efter skattereduktioner är en bit över vad en 430i kostar (488.200 kronor) men inte galet mycket dyrare faktiskt. Den fetare versionen kallar man för M50 och som namnet antyder är det fart på denna. Här får man två elmotorer som tillsammans ger 544 hästar och som bonus även ger fyrhjulsdrift. 544 hästar är mer än de 480 man får i en M4:a vilket gör att accelerationen faktiskt blir bättre, 3,9 sekunder för M50 mot 4,2 för M4. Av någon anledning så har BMW valt att "bara" ta 100.000 kronor extra för denna vilket gör att prislappen landar på 725.000 kronor, en M4 börjar på 885.400 kronor. Nu är M50 inte en "riktig" M-bil även om M-gänget har varit med och hjälpt till, bilen ska ha M-fjädring, variabel sportstyrning och M-bromsar. Hur denna står sig mot M4 får vi alltså återkomma till, men det känns lovande detta. Batteriet är på 83,9 kWh i båda modellerna men räckvidden skiljer sig lite. eDrive40 kommer 59 mil medan M50 kommer 51,1 mil. Inte så illa det. På gatorna kommer i4 att börja rulla i november. Folk som vet något säger att elbilar kommer att vara billigare än motsvarande fossilbilar 2025 ungefär, men kanske är vi där i vissa fall långt tidigare. Den blåa bilen bland bilderna är M50, den vita eDrive40. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är Rimac Nevera med 1914 hästar
Produktionsversionen av C_Two för 2 miljoner euro

Rimac har äntligen visat upp produktionsklara versionen av C_Two, ett koncept som visades upp 2018. Det här är alltså en bil du kommer att kunna köpa, om du är snabb och har rejält med pengar. 150 bilar kommer att tillverkas och prislappen ligger på 2 miljoner euro. Då får du en hyperbil med 1914 hästar och toppfart på 412 km/h. Precis som Koenigsegg gillar att köpa sina bilar med lite svensk touch har Rimac valt Nevera efter deras ursprung Kroatien. Översätter man ordet från kroatiska betyder det misstro, men det är också ett begrepp för lokalbefolkningen på en storm som snabbt och oväntat drar upp och som flyger fram längs kusten med blixtar och mycket kraft. Flera delar kan styras för att styra hur mycket downforce som skapas, bland annat vingen och diffusorn bak. Rimac är kända för sina elektriska drivlinor och bilen har fyra motorer som tillsammans ger 1914 hästar och ett vrid på 2360 Nm. Batteriet har en H-form och är vätskekylt. 6960 celler ger 120 kWh. Noll till 60 mph går på 1,85 sekunder och till 161 km/h kommer man på 4,3 sekunder. Till 300 km/h kommer man på 9,3 sekunder och kvartsmilen går på 8,6 sekunder. Bromsa ska man ju också kunna och det gör man dels med klassiska bromsar men också med motorerna. Fördelningen mellan dessa ska vara riktigt avancerad och inget föraren behöver bry sig om. Motorerna ska kunna bromsa med 300 kW och till det har man Brembobromsar på 390 mm. Galen prestanda, men Rimac lovar att bilen ska vara härlig att köra. Ställbara dämpare och automatisk justeringen av höjden ska ge en trevlig upplevelse när man ligger och tuggar mil. Under nästa år kommer en uppgradering som man kallar för Driving Coach. Med hjälp av tolv ultraljudssensorer, 13 kameror och sex radars tillsammans med Nvidias Pegasus-system får man som förare aktiv guidning när man kör på ett antal racerbanor. Nedan hittar ni lite videos om bilen! Tumnagel
45.3°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer ännu en tjänst för elsparkcyklar till Stockholm
Superpedestrian lanserar elsparkcyklarna Link

Marknaden för uthyrning av elsparkcyklar verkar ännu inte vara mättad och nu lanseras en ny sådan tjänst i Stockholm. Det är det amerikanska företaget Superpedestrian som nu lanserar sina elsparkcyklar Link på Stockholms gator. Superpedestrian beskriver själva Link som de mest avancerade elsparkcyklarna på marknaden. Fordonen är försedda med lite olika säkerhetssystem som bland annat ska kunna upptäcka kortslutningar, batteribränder och havererade bromsar på fordonen. Superpedestrian har även utvecklat ett system som med hjälp av geofencing gör det omöjligt för användaren att köra med elsparcyklarna på trottoare, något som ni kan kolla in i videoklippet här nedanför. Huruvida systemet är aktiverat på de 1500 fordon som Superpedestrian nu ställer ut i Stockholm är oklart. Superpedestrians Link-scootrar finns idag i ett 30-tal städer i USA och Europa. Det är gratis att låsa upp Links elsparkcyklar och sedan kostar de 2,50 kronor i minuten att åka med. Tumnagel
22.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Cupra Born
Märkets första elbil blev inget fartvidunder

Efter att Volkswagen släppte ID.3 så har det varit fokus på de lite större SUVarna på MEB-plattformen, alltså VW ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Men nu är det dags för ett syskon till ID.3! Det är Cupra som nu levererar sin Born som jag måste säga är riktigt snygg, speciellt fronten är riktigt läcker. Bilen kommer med två motorversioner, en med 150 hästar och en med 204 hästar. Man kan även välja till en boost-funktion och med den får man 231 hästar under en kortare stund. Kraften ska räcka för att nå 100 km/h på 6,6 sekunder om man väljer batteriet på 58 kWh, väljer man det större batteriet på 77 kWh tar det 7 sekunder. Ingen supersportbil alltså, lite tråkigt att den inte finns i en fetare version faktiskt. Bilen erbjuds dock med ställbart sportchassi, sportdämpning, hårdare styrning, större bromsar och fetare däck än ID.3. Batteristorlekarna är 45, 58 och 77 kWh. Maximala räckvidden är 540 kilometer och snabbladdningen ligger på 125 kW. På insidan och kring den vanliga tekniken är det väldigt mycket ID.3 med Cupra-stil, vilket ju inte alls behöver vara fel. Bilen kommer att börja rulla innan slutet av året. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Sphero indi är en robotbil för barn
Färgkodade banor bestämmer hur den kör

Leksaks- och robottillverkaren Sphero har släppt en ny robotbil som riktar sig till de lite yngre barnen. Det handlar om en liten bil som ändrar hur den kör beroende på hur barnen bygger de färgkodade banorna bilen framförs på. Med hjälp av plattor i olika färger går det att bygga banor som anger när bilen ska accelerera, bromsa, svänga och annat. Tanken bakom indi verkar framför allt vara att lära barn hur olika plattor (funktioner) kan ändra bilens beteende, något som jag antar kan ses som en väldigt enkel form av programmering. Med den tillhörande appen går det även att ge de färgade plattorna andra egenskaper såväl som att köra indi som en vanlig radiostyrd bil. En Sphero indi med 20 färgade plattor i silikon kostar 125 dollar. Den går att förbeställa nu med leverans i september. Här nedan hittas en kort videointroduktion till Spheros senaste robotbil. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASCAR visar upp nästa generations bilar
Kommer att dyka upp nästa år

Igår presenterade NASCAR några nya modeller vilka kommer att börja användas i NASCAR:s racingliga under nästa år. Det handlar om modifierade versioner av Toyota Camry, Ford Mustang samt Chevrolet Camaro vilka har möjlighet att förses med hybridmotorer. Andra förändringarna jämfört med den nuvarande generationens NASCAR-bilar är att de nya bilarna här bredare däck, större bromsar, en ny bakfjädring samt en kamera som ska hjälpa förarna att se vad som finns bakom dem. De nya bilarna förväntas köra sitt premiärlopp på nästa års Daytona 500 vilket kommer att gå av stapeln 20 februari 2022. I klippet ovanför kan ni kolla in NASCARS egen presentation av bilarna och här nedan hittas bilder på de tre nya modellerna. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alla Activision-studior jobbar nu på Call of Duty
Lägger alla ägg i samma korg?

Activision har en hel del spelstudior under sina vingar och har de senaste åren levererat ett någorlunda brett utbud av spel. Förra året fick vi bland annat Tony Hawkx27s Pro Skater 1 + 2, Crash Bandicoot 4: Itx27s About Time och Call of Duty: Black Ops - Cold War. Mest fokus har dock legat på Call of Duty-serien och nu verkar det som att Activision gått all in på krigsserien då samtliga av Activisions spelstudios jobbar på Call of Duty på ett eller annat sätt. Majoriteten av studiorna jobbade redan med Call of Duty på något vis, men nyligen blev det känt att Crash Bandicoot 4-utvecklarna Toys For Bob skiftat fokus och jobbar nu även med Call of Duty: Warzone-innehåll, vid sidan av att stödja Crash 4. Huruvida Activision kommer fortsätta att fokusera mer på Call of Duty-serien i framtiden återstår att se, men det verkar inte som att speljätten har några planer att bromsa utvecklingen. Tumnagel
30.4°
+
André Stray
0

Hyundai släpper N-version av Kona
Liten SUV med 290 hästar

Hyundai vill att förarens ska le oavsett drivlineteknik eller karrosstyp så därför tycker man att även Kona är värd N-behandling. Man kallar det för en "hot SUV" med tydlig koppling till "hot hatch" och säger att "Kona N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning". Hyundai är ju verkligen på gång när det gäller elbilar, men Kona N drivs av en bensinmotor på två liter som ger 280 hästar och ett vrid på 392 Nm. Med ett läge som Hyundai kallar för N Grin Shift får man ut 290 hästar istället, fast bara under 20 sekunder. Det läget får man genom en knapptryckning på ratten och efter de 20 sekunderna får man vänta 40 sekunder innan man kan få extra push igen. En annan funktion kallas för N Power Shift och detta kickar in när man ger mer än 90 procents gaspådrag. Då reduceras minskningen av vridmomentet vid uppväxling så att man får ut mer effekt till hjulen. Det ska ge en extra känsla av knuff och det ska även låta lite extra ur avgasröret. Skoj! N Track Sense Shift gör att bilen känner av att man håller på och leker på bana och ser till att rätt växel ligger i vid rätt tidpunkt och växlingstiden minskas. Växellådan är förresten en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda som man kan stänga av Creep på. När man ligger i D-läget och står still och inte bromsar så börjar ju bilen i vanliga fall att rulla sakta framåt, detta försvinner när man stänger av Creep. Bilen har launch control och med det aktiverat klarar man 0 till 100 på 5,5 sekunder. Standard är också variabelt avgassystem och en elektronisk differentialbroms. Förstärka lättviktsfälgar på 19 tum är också standard liksom prestandabromsar och prestandadäck. Kona N kommer att lanseras efter sommaren och priser kommer framöver. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp ID.4 GTX
Och kommande ID.5 och ID.5 GTX!

Nyss hade Volkswagen premiär av den roligare versionen av ID.4 som man kallar för GTX, en beteckning som alla roliga versioner av deras elbilar kommer att få. ID.4 GTX presenterades på den gamla Berlin-flygplatsen Tempelhof och är så klart sportigare. Drivningen är på alla fyra och motorn är samma som vi hittar i Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron sedan tidigare och levererar 299 hästar och noll till hundra går på 6,2 sekunder. Självklart får bilden en sportigare look. I fronten har man försökt få till lite sportigare karaktär med tre lysande diamanter och stora luftintag i botten av fronten. Bak hittar man lite nya lampor som det lyser ett X i när man bromsar. Taket på GTX kommer alltid att vara helsvart eftersom man vill ha en lite tuffare känsla. Det har dykt upp spionbilder på en ID.4 med coupeform på taket och jag trodde att det skulle vara denna som blev ID.4 GTX, men istället så kommer Volkswagen att släppa denna som ID.5 och den kommer också i en GTX-version. Svenskt pris är från 565.900 kronor. Tumnagel
45.7°
+
Roger Åberg
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
42.2°
+
Roger Åberg
0

Är Polestar på gång med en fetare Polestar 2?
Polestar 2 Boost

I mars la Polestar-chefen Thomas Ingenlath upp en bild på en lite fetare Polestar 2 på sitt Instagram. Häromdagen dök en till bild upp. Det hela är lite kryptiskt, men mycket intressant. Det verkar som att Polestar är på gång med en tjockare version av sin tvåa. Som ni ser på bilden ovan är den lägre och hjulhusen är större så att 21-tummarna från Polestar 1 får plats. Den första posten är taggad med #akebono vilket skulle kunna betyda att de har satt på Akebono-bromsar på bilen, precis som på Polestar 1. Men post nummer två är taggad med #brembo så det kanske blir Brembo ändå. Öhlins och tuning är andra taggar, så det är inte en ecodrivingversion. I den andra posten skriver Thomas PS2BST vilket skulle kunna stå för Polestar 2 Boost. Om det blir namnet får vi se. Den sista taggen vi noterar är #prototype så det är inte en färdig historia detta och att Thomas läcker detta kan både betyda att det är nära produktion eller att det bara är lek som inte kommer att bli verklighet. Intressant är det hur som. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Hur kringgår Nordkorea sina oljesanktioner?
Genom att smygimportera via mystiska skepp

Det finns sanktioner som gör att Nordkorea endast tillåts att importera 500 000 fat olja per år. Förhoppningen är att dessa sanktioner ska bromsa Nordkoreas olika vapenprogram. Men FN:s säkerhetsråd rapporterade tidigare i år att landet importerar bra mycket mer petroleumprodukter än vad dessa sanktionerna tillåter. Detta för att de systematiskt lyckats kringgå oljesanktionerna. Hur de har gått tillväga har den amerikanska tidningen New York Times rotat lite i och de försöker sammanfatta det i klippet ovan. Tydligen får de hjälp av några personer som har starka kopplingar till ett Singaporianskt rederi som har en massa skepp i Taiwan. Tumnagel
35.9°
+
Frode Wikesjö
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kommer ABS-bromsar till elcyklar
Perfekt för de stora fraktcyklarna

Att frakta paket inne i stan med cykel är ju smått genialiskt på många plan. Miljövänligt, tar inte så stor plats och är i vägen när de står still och helt enkelt perfekt för att leverera mindre paket en mindre sträcka. Men cyklarna är tunga och är de fullastade så är de ändå tyngre och dessutom får de lätt hög hastighet, vilket så klart blir ett problem när man ska bromsa. Nu har Blubrake utvecklat ett ABS-system för cyklar vilket är riktigt coolt. Med det på så får man kortare bromssträcka, men man får också en säkrare inbromsning. Systemet kan sättas på i princip alla cyklar som finns och måste alltså inte finnas på cykeln när den byggs. Hur det fungerar kan ni kolla in i videon nedan. Tumnagel
42.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida