32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Eldrivna Renault Megane blir din för 403.900 kronor Går att privatleasa för 2790 kronor i månaden Nu är de svenska priserna klara för den helt eldrivna versionen av Renault Megane som har tilläggsnamnet E-Tech. Den börjar på 403.900 kronor och du kan privatleasa den från 2790 kronor i månaden. Beställning kan man lägga från första kvartalet nästa år och de första leveranserna ska äga rum under våren. Två stycken versioner kommer att erbjudas. En med batteripack på 40 kWh, elmotor på 130 hästar och räckvidd på 30 mil. Denna kan laddas med 22 eller 85 kW. Den andra har istället batteripack på 60 kWh, elmotor på 220 hästar och en räckvidd på 45 mil. Kan laddas med 22 eller upp till 130 kW. Denna version börjar istället på 453.900 kronor. Privatleasingen från 2790 kronor gäller Equilibre-versionen med 40 kWh-batteri, men man måste då även lägga en deposition på 24.000 kronor. Annars kostar den 3490 kronor i månaden. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
0
Renault rullar ut nya eldrivna Kangoo Tar sig 30 mil på en laddning I våras presenterade Renault den senaste generationen av den lilla skåpbilen Kangoo. Nu presenteras även den senaste versionen av Kangoo E-TECH Electric som bara går på el. Den har ett batteripack på 45 kWh, en elmotor som ger 120 hästar och ska ta sig 30 mil på en laddning. Man kan snabbladda och då ska man kunna få 17 mil på en halvtimme. Det finns en värmepump ombord och denna ser bland annat till att optimera räckvidden även när det är riktigt kallt ute. Man kan lasta lika mycket som i bensinversionen (upp till 3,9 kubikmeter och 600 kilo) och på dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton. Bilen börjar säljas här i Sverige nästa vår, men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
42.4°
0
Brembo visar nytt bromssystem med artificiell intelligens Kan bromsa varje hjul individuellt På 70-talet började bilar att utrustas med ABS-bromsar och sedan 2004 är det krav på att alla nya bilar som säljs i EU har det. Nu presenterar Brembo nästa stora grej inom smarta bromsar - Sensify. Det är ett nytt aktivt system med artificiell intelligens som kan bromsa varje hjul individuellt. 2024 ska en ännu ej nämnd biltillverkare lansera en bil med systemet installerat. Sensify är både elektromekaniskt och hydrauliskt och kan alltså helt automatisk, och givetvis blixtsnabbt, själv dela upp bromskraften mellan varje hjul. Med hjälp av algoritmer ska systemet kunna förutspå när ett hjul är på väg att låsa sig. Det kan då minska bromsverkan just på det hjulet innan det låser sig. Detta ska i sin tur göra att bilen inte hinner tappa greppet och att man får bättre stabilitet i bilen. Brembos vd hoppas att Sensify ska vara standard på alla premiumbilar år 2030. Tumnagel
43.4°
0
BMW presenterar nya 2-serie Active Tourer Snor grillen från 7-serien Efter läckan tidigare i veckan väljer BMW nu att presentera nya 2-serie Active Tourer helt. Det här är en modell som kanske tilltalar den som vill ha en liten bil som ändå inte är pluttig och där man kan få in lite bagage. Jag har bara sett pensionärer köra omkring i såna här men det kanske även finns barnfamiljer som gillar dem? Oavsett så har BMW sportat till den senaste upplagan och givetvis "berikat" den med en enorm grill - hämtad direkt från 7-serien. Precis som föregångaren kommer den att erbjudas som laddhybrid och där finns det två stycken olika versioner att välja mellan - 225e xDrive och 230e xDrive. Båda har fyrhjulsdrift och är utrustade med den femte generationen av eDrive-tekniken. Den förstnämnda har 245 hästar, ett batteripack på 16,3 kWh och ska ta sig upp till åtta mil på en laddning. 230 bjuder istället på 362 hästar men har i övrigt samma siffror. I bagagerummet går det in 406 liter men om man fäller och skjuter fram baksätet sväljer utrymmet 1455 liter. Elbaklucka är standard och på tillvalslistan finns elstyrd dragkrok. Svensk lansering sker nästa sommar. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
21.7°
0
Nissan rullar ut nya Qashqai Går bara att få som hybrid Då var det dags för Nissan att presentera den tredje generationen av den mycket populära crossovern Qashqai. Den här bygger på en ny plattform, ska ha bättre köregenskaper, ny teknik och mer utrustning. Dessutom går den bara att få som hybrid - antingen mildhybrid eller som e-Power. Drivning kan man få på bara framhjulen eller på alla fyra. Som växellåda finns det en sexpetad manuell eller en ny sjuväxlad Xtronic CVT-automat. Nya Qashqai blir Nissans första modell i Europa som får e-Power. Här kombinerar man ett batteri med en elmotor på 140 kW och en bensinmotor på 157 hästar. Förbränningsmotorn fungerar som en räckviddsförlängare och ser till att ladda batteriet till elmotorn som är den som driver bilen framåt. Allt om nya Qashqai finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Pris och lanseringsdatum vet vi dock inte än. Tumnagel
39.3°
0
Ford börjar dela med sig av insamlad olycksstatistik Till andra biltillverkare Ford delar nu med sig av data kring användares bilar till andra biltillverkare. Det handlar exempelvis om saker som hur många gånger en airbag har lösts ut, hur ofta folk använder dimljus och om nödbromssystemet har aktiverats. Tanken med delningen av olycksstatistiken är att ge mer uppmärksamhet kring vad som orsakar olyckorna. I förlängningen kan information även göra så att blåljuspersonal blir mer medvetna om vad som händer vilket i sin tur skulle kunna korta responstiden för när väl olyckan är framme. Initiativet kallas för Data for Road Safety och så här säger Peter Geffers som är chef över uppkopplade bilar hos Ford: "Road-safety data sharing ecosystems are more effective the more vehicles and telematics sources they include. Extending the benefits of this technology to those who do not drive Ford cars represents a significant step forwards." Tumnagel
53.5°
0
Kinesiskt snabbtåg som klarar av extrem kyla presenterat Fixar 350 km/h i 40-gradig kyla Kina har presenterat det senaste av sina höghastighetståg i deras Fuxing-serie och den här gången handlar det om ett tåg som är anpassat för att klara av extrem kyla. Det handlar om modellen "CR400AF-G" som är en ny variant av "CR400AF" som syns på bilden ovan och i videoklippet nedan. G-modellen av CR400AF ska kunna köra i upp till 350 km/h i kyla på ner till 40 minusgrader enligt China Railway Beijing Group, en del av China State Railway Group Company. Tåget ska bland annat ha fått en del komponenter utbytta just för att klara av detta och även försett med ett modifierat bromssystem. Zhou Song som är chef för China Railway Beijing Groups höghastighetståg-center säger: "If the train stops in Harbin (one of Chinax27s coldest cities in northernmost Heilongjiang) for an hour, because of the extremely cold weather, the braking system can easily freeze if it stops moving for a while. The new system will enable the brakes to move from time to time even if the train stops, like a person who stamps his feet to keep warm in cold weather." CR400AF-G är tänkt att koppla ihop Kinas huvudstad Beijing med städer som Shenyang och Harbin med en höghastighetsförbindelse. När det är dags för premiärturen var inget man uppgav när den nya tågmodellen presenterades idag. Tumnagel
47.5°
0
2020
Volkswagen Arteon R och Tiguan R börjar säljas Kostar från 579.900 respektive 519.900 kronor Volkswagen har blivit väldigt frikostiga med sitt prestandaepitet R som de nu smackar på flera modeller. Bara i år har tillverkaren rullat ut Arteon och Arteon Shooting Brake R, Tiguan R och Touareg R. Nu börjar Arteon och Tiguan att säljas och därmed får vi reda på prislapparna som är 579.900 kronor för Arteon R, 589.900 kronor för Arteon Shooting Brake R och för Tiguan R får du betala från 519.900 kronor. Gemensamt för alla bilarna är att de under huven har en turbomatad fyra på 2,0 liter (EA888 evo4) som ger 320 hästar och 420 newtonmeter, har sjustegad dubbelkopplingslåda och drivning på alla fyra hjulen. Alla gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder och är spärrade till 250 km/h som toppfart. Men, köper du R Performance-paketet höjs detta till 270 km/h istället. Läs alla nyheter om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
35.3°
0
Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP Får fyra respektive tre stjärnor Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
0
Nu kan du förhandsboka MG:s laddhybrid EHS Kostar från 34.000 euro MG är den anrika brittiska biltillverkaren som hade ett gäng roliga sportbilar i sitt utbud förr. Riktigt så ser det inte ut idag, utan nu använder man namnet till något helt annat. 2005 köptes namnet av en kinesisk bilkoncern och i dagsläget har man ett gäng riktigt generiska modeller att erbjuda. En av dessa heter EHS. Det är en SUV med laddhybrid-teknik under skalet och den kommer lanseras här i Sverige. När exakt det sker är oklart, men från och med idag kan du dock lägga en beställning. EHS kombinerar en turbomatad bensinmotor på 1,5 liter och 165 hästar med en elmotor. Systemeffekten anges till 258 hästar, 370 newtonmeter i vrid och batteripacket är på 16,6 kWh. På bara el ska man kunna köra upp till 5,2 mil. Förbränningsmotorns växellåda har sex steg, elmotorn fyra och drivningen sker på framhjulen. Bilen mäter 4,57 meter på längden, 1,87 på bredden och 1,66 på höjden. Hjulbasen anges till 2,72 meter. Förutom EHS finns även den helt eldrivna suven ZS EV, men den kan man inte köpa här än. Tumnagel
34.6°
0
Nästa sida