m

Citroën lanserar fraktversion av sin elbil Ami
Ami Cargo är antagligen den sötaste budbilen på marknaden

För ett år sedan lanserade Citroën den lilla elbilen Ami och nu har man presenterat en version av denna som är tänkt att fungera som budbil i stadstrafik. Citroën Ami hade två säten men i Ami Cargo har ett av dessa slängts ut och ersatts av ett modulärt lastutrymme där man kan förvara paket i olika storlekar. Precis som Ami är Ami Cargo försedd med ett 5.5kWh batteri vilket ska ge den en räckvidd på cirka 75 kilometer. Maxhastigheten ligger på 45 km/h vilket gör att det inte krävs något bilkörkort för att köra den. En Citroën Ami Cargo kommer att kosta cirka 6500 euro i Frankrike men kommer även gå att avbetala med 25 euro i månaden om man först hostar upp 2500 euro. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här låter Amazon och Rivians budbil
Störande?

I oktober förra året presenterade Amazon deras nya budbil som de tagit fram tillsammans med Rivian. Nu har de första exemplaren börjat rulla och här får vi se ett av dem leverera lite paket. Eftersom det handlar om en helt eldriven bil måste den ge från sig ljud som uppmärksammar folk om att den kommer farande. Men har man inte tagit i lite väl mycket här? Den låter till och med när den står still. Stackars chaufförer som måste lyssna på det här hela dagarna. Tumnagel
12.5°
+
Bobby Green
0
2020

Amazon visar upp sin första helt eldrivna transportbil
Ett samarbete med Rivian

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Amazon hade beställt 100.000 stycken eldrivna transportbilar från Rivian. Nu visar man upp den färdiga produkten som är helt specialanpassad efter Amazons behov. Bilarna har hyllor i lastutrymmet, förstärkta dörrar för bättre säkerhet och dubbla skärmar som kan visa en 360-graders kameravy runt bilen. Vad det sitter för batteripack i golvet framgår inte men på en laddning ska man kunna ta sig omkring 24 mil. De första bilarna ska börja rulla ut på vägarna i USA nästa år. 2022 är målet att 10000 av de beställda bilarna ska vara i drift, 2030 ska resterande 90.000 också vara ute. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Fully Charged spanar in Arrival 1
De nya eldrivna budbilarna

Vi har tidigare skrivit om elbilsföretaget Arrival som tagit fram smarta och smidiga transportbilar som bland annat Royal Mail och UPS har köpt in ett helt gäng av. Nu har Fully Charged tagit sig en titt på grejerna för att se vad det handlar om. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays Motiv får nytt liv som självkörande pod
Något att rulla omkring med i stan?

2013 visade Gordon Murray Design och Yamaha gemensamt upp den lilla mini-bilen Motiv.e. Det var ett koncept som aldrig såg dagens ljus, och nu har man återanvänt namnet och smackat detta på en ny liten skapelse. Den här ska vara eldriven, helt självkörande och fungera som en pod man hoppar in i när man behöver flytta sig från punkt a till punkt b. Det finns bara plats för en så om man råkar ha några kompisar får dessa stanna hemma eller ta en egen pod. Bilen är utvecklad tillsammans med Delta Motorsport och itMoves och den bygger på den patenterade iStream Superlight-tekniken som är framtagen för att kunna skapa säkra och kostnadseffektiva autonoma fordon. Den mäter 2,5 meter på längden, 1,3 meter på bredden och är 1,6 meter hög. Elmotorn är på 27 hästar och får sin kraft från ett batteripack på 17,3 kWh. Toppfarten anges till 65 km/h. Räckvidden på en full laddning anges till omkring tio mil och batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 40 minuter. Om det visar sig att det finns intresse för Motiv kan det även komma versioner som har plats för fler i framtiden. Handikappsanpassning och budbils-funktioner finns också med i planerna. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2019

Volvo ska också bygga lastbilar åt Amazon
Ska hjälpa till med ehandels-jättens logistik

Tidigare i år beställde Amazon 100.000 eldrivna lastbilar från det amerikanska startup-företaget Rivian men när det gäller lite större lastbilar så verkar det som om Volvo som bland annat tillverkar sådana åt Amazon. Det är BusinessInsider som skriver att Volvo och företaget Kenworth är de två företag som förser Amazon med lastbilar avsedda för godstrafik. Det handlar om lastbilar utan sovhytt vilket indikerar att de antagligen inte är avsedda för några längre sträcker skriver BusinessInsider. Hur många lastbilar, eller ja, det verkar egentligen vara trailerdragare som det handlar om, som Volvo kommer att göra åt Amazon är okänt. Hoppar ni vidare på länken nedan kan ni kolla in när några av dem står uppställda på en parkering. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon ska köpa 100.000 eldrivna budbilar från Rivian
Ska göra företagets leveranser till grönare

Under ett evenemang som Amazon anordnade igår där det skulle snackas klimat så meddelade Amazons vd Jeff Bezos att företaget har beställt 100,000 bilar från elbilsföretaget Rivian, ett företag som än så länge presenterat den eldrivna pickupen R1T och SUV:en R1S. Detta skulle innebära att Rivian har en eldriven skåpbil på gång eller att man nu kommer att utveckla en sådan. Rivians första fordon är byggda på samma plattform och Rivian säger att dessa kommer att få en räckvidd på över 600 kilometer och kunna köra 0 - 100 km/h på 3 sekunder. Att Amazon väljer Rivian som leverantör till sin eldrivna budbilar är antagligen inte särskilt konstigt då Amazon investerade en okänd summa pengar i Rivian tidigare i år. Rivian drog igång sin verksamhet 2009 och hade initialt tänkt att göra bilar som skulle konkurrera med Tesla men beslöt sig senare för att satsa mer på lite tyngre fordon. Även biltillverkaren Ford är ett av de företag som tidigare investerat i Rivian. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Waymo börjar köra ut varor åt Walmart i USA
En självkörande bil kommer lastad med mat

Waymo har inlett ett test tillsammans med den amerikanska butikskedjan Walmart. Testet innebär att ett litet antal kunder till Walmart i Arizona nu kommer att kunna få sina varor levererade hem av Waymos självkörande bilar. Vissa bedömare menar att Alphabet, Waymos ägare, med det här testet siktar på att börja konkurrera med Amazons tjänst för snabb leverans, Amazon Prime Now. Analytikern Julie Palmer säger till BBC: "Google and Amazon are both looking at cutting-edge ways to enter the food retail market, and wex27re only beginning to see them flex their muscles." Google och Walmart inledde ett samarbete redan förra året som innebar att Walmarts kunder kunde beställa varor via Googles smarta assistent Google Assistant, antingen på en Google Home eller direkt i mobilappen. De beställda varorna levererades sedan hem till kunden med Googles budtjänst Google Express där denna fanns tillgänglig. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

UPS visar upp eldrivna budbilar
Söta!

Budföretaget UPS har gått samman med elbilstillverkaren Arrival och tagit fram ett nytt transportmedel för paket som vi ser här. Inledningsvis handlar det om 35 stycken bilar som kommer att testköras och utvärderas. Räckvidden på en laddning anges till omkring 25 mil och man kommer att köra i Paris och London. För närvarande ska UPS ha fler än 300 stycken eldrivna fordon och 700 stycken hybrider i sin flotta. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

SureFlys hybrid-helikopter flyger
Inte högt eller långt, men ändå

Vi har tidigare sett en pickup med hybrid-teknik och en budbil som bara går på el från tillverkaren Workhorse Group. På CES-mässan i januari visade de även upp SureFly - en hybrid-helikopter. Nu har man tagit den första flygturen med bygget och här kan vi se hur det såg ut. Motorerna ombord är helt eldrivna och de får kraft från en bränsledriven generator. Räckvidden anges till strax över elva mil. Helikoptern ska vara väldigt lättkörd och inte kräva särskilt mycket träning för att manövreras. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

The Slow Mo Guys kapar taket på budbilar
Återskapar den låga bron

Ni har nog alla sett klippen där lastbilar och budbilar kapar sina tak för att de kör in i en låg bro. Eftersom The Slow Mo Guys ville ha ytterligare video på detta bestämde de sig för att återskapa scenariot själva och filma allt i slow motion. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Waymo ryktas bygga bilar ihop med Honda
Sägs handla om självkörande budbilar

Nyhetsbyrån Bloombergs uppger att Alphabets företag för självkörande bilar Waymo ska inleda ett samarbete med den japanska biltillverkaren Honda. Waymo har sedan tidigare samarbeten med Fiat Chrysler och Jaguar genom att ha gjort Chrysler Pacifica samt Jaguar i-Pace självkörande. I Hondas fall ska det dock inte handla om självkörande bilar för persontrafik utan istället ska de båda företagen ta fram en flotta av självkörande budbilar. Enligt Bloombergs källor kan det även röra sig om en helt ny bilmodell som Waymo och Honda kommer att utveckla. Tidigare har Waymo, om man bortser från deras egna lilla ägg-bil, bara gjort redan existerande bilmodeller självkörande. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Före detta Faraday Future-chefer startar elbilsföretag
Första modellen ska komma 2021

Ett gäng med chefer som har lämnat Faraday Future går nu ihop och startar ett eget elbilsbolag. Man kallar sig för Evelozcity och enligt uppgift ska man ha fått in omkring en miljard dollar från investerare i USA, Europa och Kina. Företaget har sitt säte i Los Angeles och chefar gör Stefan Krause, Ulrich Kranz och Richard Kim som innan de kom till Faraday Future alla jobbade på BMW. Richard ska ansvara för design medan Stefan och Ulrich tar hand om det operativa och tekniken. Tanken är att man designar och marknadsför sin produkt inhouse men outsourcar produktionen. Man ska även börja med att ta fram elbilar folk har råd med, och inte börja i andra änden med lyxversioner. Det första fokuset kommer att ligga på små stadsbilar, budbilar och samåkningsbilar. Den första bilen ska presenteras 2021 och den ska då ha 40 mils räckvidd. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Före detta Google-ingenjörer visar självkörande budbil
Framtagen för mindre transporter

Hösten 2016 gick de båda före detta Google-ingenjörerna Jiajun Zhu och Dave Ferguson ihop och startade företaget Nuro.ai. Tanken var att ta fram en självkörande bil och det har man typ gjort nu, eller i alla fall ett litet rullande skåp som ska kunna transportera varor. Detta ska kunna köra kortare sträckor med något som inte är så skrymmande, och det är alltså inget som ska ut och härja på motorvägen med 40 lastpallar ombord. Dave säger följande: "Wex27ve built the full software stack from scratch. There are a lot of components that are shared with general self-driving, and some things that are a bit different. Wex27ve been able to architecture this thing from scratch, geared toward this passenger-less, goods-only transportation." Företaget har fått godkänt från myndighetsinstitution California Department of Motor Vehicles att köra på allmänna vägar och planen är att rulla ut en testflotta senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

CES2018 Pizza Hut visar en självkörande budbil
Som även gräddar pizzorna

Toyota har tagit fram den självkörande budbilen e-Palette och Pizza Hut är ett av företagen som kommer att använda sig av den. Förutom att utan förare kunna leverera pizzor ska den även kunna grädda dem under färden. Redan i år planerar man att dra igång tester med detta transportmedel men exakt hur det kommer fungera och var man kommer köra är oklart för tillfället. Toyota kommer även tillsammans med andra företag att erbjuda e-Palette och det sägs att Amazon, Uber och den kinesiska samåkningstjänsten Didi är med på tåget. Det är möjligt att en eller flera av dessa kommer att finnas på de olympiska spelen i Tokyo som hålls 2020. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0
2017

Det här är Workhorses eldrivna budbil
Har drönare som kan leverera paket

I maj presenterade Workhorse en hybriddriven pickup och nu visar de upp nästa grej. Den här heter N-Gen och det är en helt eldriven liten lastbil tänkt för bud. Den ska ha ett lågt golv för att det ska vara enkelt att lasta in grejer och även om man inte säger hur mycket just den här sväljer ska det komma större versioner senare som tar 19 respektive 28 kubik. Bilen har även en liten drönare inbyggd i taket som ska kunna hjälpa till med leveransen av paket. Drönaren är samma "HorseFly" som de utrustat vissa UPS-bilar med. Den klarar av att transportera paket på upp till 4,5 kilo. På en laddning ska bilen kunna ta sig strax över 16 mil. Det ska precis som hos pickupen gå att få den med en range extender vilket ger ytterligare 12 mils räckvidd. Officiell avtäckning för bilen blir på CES i Las Vegas i januari nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Daimler presenterar ellastbilen e-FUSO
Budbil för stadstrafik

Daimler AG har nu presenterat ellastbilen E-Fuso Vision One som tillverkas av Daimlers dotterbolag Mitsubishi Fuso Truck and Bus. E-Fuso Vision One ska kunna frakta upp till 11 ton gods i cirka 350 kilometer på en laddning batterier. Den kommer med andra ord antagligen inte att kunna ersätta traditionella lastbilar som har lite högre kapacitet men funkar antagligen bra för kortare leveranser i eller mellan två städer som inte ligger för lång ifrån varandra. Mitsubishi Fuso Truck and Bus tillverkar även den lite mindre ellastbilen eCanter som vi förra veckan skrev om bland annat kommer att användas av 7-11 Japan för att leverera varor till deras servicebutiker i Tokyo. Vad E-Fuso Vision One kommer att kosta är än så långe okänt. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Schweiz första drönarleverans genomförd
Drönare och budbil i symbios

I Schweiz har Mercedes-Benz tillsammans med Matternet och ehandlaren Siroop genomfört den första leveransen med det nätverk av drönare som man har tagit fram och just nu testar. Mercedes-Benz och Matternet har sedan 2015 utforskat möjligheten att använda skåpbilar från Merceds som rullande distributionscentraler från vilka man kan leverera mindre paket med hjälp av drönare eller rullande robotar. I det schweiziska fallet har man testat att flyga paket från Siroops centrallager till en budbil som kör den sista biten och även levererar varorna till kundens dörr. Det amerikanska företaget Matternet har tidigare tagit fram drönare som bland annat levererat sjukvårdsmaterial i det lite otillgängliga landet Bhutan. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gräs-leveranser via drönare förbjuds i Kalifornien
Sätter pinnar i hjulet för en del startup-företag

Den amerikanska delstaten Kaliforniens "Bureau of Cannabis Control" har presenterat lite nya regler för hur den legala cannabis-hanteringen i delstaten ska fungera. Bland annat framkommer det att cannabis-försäljare inte får leverera sina varor med hjälp av drönare. I avsnittet som gäller transport av cannabis framkommer det att dessa måste ske i kommersiella budbilar. Det är inte tillåtet att transportera cannabis via flygplan, båtar, järnvägar, drönare, cyklar (och andra människodrivna fordon) samt obemannade fordon. Vidare framgår att bilarna som transporterar gräs måste vara försedda med GPS-sändare så att det går att följa var de är samt att chaufförerna av fordonen inte får konsumera varorna de transporterar. Ars Technica skriver att drönarförbudet för gräsleveranser antagligen kommer att påverka vissa startup-företag negativt. Man nämner bland annat företagen MDeliver, Eaze samt Trees Delivery vilket är företag vars idé till affärsidé till viss del går ut på att genomföra snabba cannabis-leveranser med hjälp av drönare. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fackföreningar vill förbjuda självkörande lastbilar
Var väl inte helt oväntat

I USA, precis som på flera andra håll i världen, håller lagstiftarna som bäst på att skapa nya lagar som ska reglera framförandet av självkörande bilar på allmänna vägar i framtiden. Några som verkar lite oroade över självkörande bilar är, kanske med all rätt, en del amerikanska fackföreningar som är oroliga för att deras medlemmar kommer att bli av med sina jobb i framtiden då taxibilar, lastbilar, budbilar och liknande kan navigera sig fram på egen hand. I USA har den amerikanska kongressen precis röstat igenom en förslag som innebär att man nu kan påbörja förändringarna av de lagar och regleringar som krävs för att självkörande fordon ska bli tillgängliga för allmänheten. En koalition av flera amerikanska fackföreningar lyckades dock lobba igenom att de eventuella förändringarna i lagstiftningen ska begränsas till självkörande fordon som väger mindre än 4.535 kilo. Det innebär med andra ord att de kommande lagarna inte kommer att gälla självkörande lastbilar. Enligt en amerikansks studie från Center for Global Policy Solutions skulle självkörande fordon göra att cirka 4 miljoner arbetstillfällen skulle försvinna i USA. De som skulle drabbas hårdast av detta skulle givetvis bli taxichaufförer, långtradarchaufförer, busschaufförer och budbilschaufförer. Tumnagel
7.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in när UPS testar leveranser med drönaren
Kommer leverera paket till din dörr i framtiden

Det är många bud- och ehandels-företag som planerar att leverera varor med hjälp av drönare i framtiden och här kan ni kolla in när det globala fraktföretaget UPS testar det i Tampa, Florida. Det handlar om en octocopter som lyfter från en eldriven budbils tak och tanken är att drönaren ska leverera varor kunden de sista en till två kilometerna av sträckan. UPS kallar den här lösningen för HorseFly och den ska kunna leverera paket på upp till cirka 4,5 kilo. Tanken är att drönaren ska ta sig helt autonomt till kunden men skulle något gå fel så ska en mänsklig operatör kunna ta kontrollen över drönaren och styra den rätt. UPS HorseFly behöver nog dock testas ytterligare innan det är dags att börja använda det vilket ni kan kolla in om ni hoppar fram till 2:30 i videon ovan. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Charge är en självkörande budbil
Som ska kunna monteras ihop på fyra timmar

Under Wired 2016-konferensen i London presenterade företaget Charge sina planer på att ta fram en självkörande budbil som ska kunna byggas ihop på fyra timmar. Det hela verkar än så länge vara på konceptstadiet men Charge uppger att man ska öppna i fabrik i Storbritannien som ska kunna producera 10.000 budbilar om året. Man säger att den första av dessa kan komma att börja rulla på gatorna i Storbritannien redan nästa år. Då kommer bilen givetvis vara tvungen att köras av en människa då det än så länge inte är tillåtet att framföra självkörande bilar i Storbritannien. Charge säger dock att den dagen det blir tillåtet så kommer man med ett knapptryck kunna göra budbilen helt autonom. Det är tack vare budbilarnas avskalade design och att man bygger bilarna i väldigt lätt material, okänt vilket, som det ska gå att bygga ihop dem så snabbt. Charge uppger att man har planer på att ta fram budbilar i storlekar från 3,5 till 26 ton. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart är budbilen elektrisk
VW e-Crafter kommer redan nästa år

Transportbilar körs ju hela dagarna och att få dem rena är ju inte direkt någon förlust för städerna och folk som bor i dem. Redan nästa år kommer VW att släppa den här rackaren på marknaden, en elektrisk variant av Crafter. Fordonet kan lasta upp till 1,7 ton och ett fulladdat batteri ska kunna ta den 20 mil. Det låter kanske inte så jättemycket men ett transportfordon åker inte så långa sträckor på en dag. Batteriet är "bara" på 43 kWh i konceptet, men jag antar att någon på VW har kliat sig i huvudet och tänker att 20 mil räcker för de flesta. Det ska dock finnas möjlighet att klämma in mer batterier i konstruktionen. Sedan tidigare finns lite mindre elektriska transportfordon, som Renault Kangoo och Nissan E-NV200 men de får inte lasta alls lika mycket. Nissan E-NV200 får tex lasta 645 kilo. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Picko "Sveriges snabbaste mustasch" Troberg har lämnat oss
Legendarisk svensk racerförare blev 78 år gammal

Den legendariske svenska racerföraren Picko Troberg har i dag somnat in efter en tids kamp mot cancer. Picko hade stora framgångar inom racing på 60-talet då han körde nio svenska mästerskap med sin klassiska Mini Cooper. Han fick under den perioden smeknamnet "Sveriges snabbaste mustasch". Efter den mest intensiva racingperioden grundade han budfirman Pickos budbilar som senare blev Adena Pickos. Han var även vd för Picko Troberg Racing och har varit manager för bland annat Rickard Rydell. Sina sista år har han spenderat på Lidingö i Stockholm där han varit delägare i en fiskaffär. Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0
2015

Mekonomen börjar leverera reservdelar med drönare
Börjar testa quadrokoptrar

Bilservicekedjan Mekonomen har nu börjat använda sig av quadrokoptrar för att leverera bilreservdelar. Det hela startade på initiativ av en anställd på Mekonomen Värmdö och än så länge har man testat drönarleverans från butik till bilverkstad. Det finns än så länge ingen möjlighet att få reservdelar levererade via drönare för privatpersoner. Alexander Rantzow, affärschef på Mekonomen Värmdö, säger till Nyhetsbyrån Direkt: "Drönarleveranserna ersätter ännu inte leveranser via budbil men på sikt ser vi möjligheter med att våra säljare kan stanna lite längre hos varje kund eller finnas tillgänglig för våra kunder i butik när leveranser inte längre kräver förare." Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Twizy för budfirman
Väck med baksätet

Idag hämtade vi en Renault Twizy som vi testar att leva med i ett par dagar. Jag ska inte babbla om den just nu utan det kommer senare, men det var lite lustigt att Renault också just idag avtäckte en ny version av modellen, Twizy Cargo. Den här är istället inriktad mot budfirmor och dylikt och istället för det lilla baksätet får man istället ett litet lastutrymme. Baktill får man en lucka och innanför denna kan man lasta 180 liter. Inget monsterbagage alltså, men ett par lådor går in som vi kan se på bilderna. Vikten på det man stoppar in får dock inte överstiga 75 kilo. Precis som innan erbjuds modellen i två versioner, en som gör 45 km/h och en starkare som gör 80 km/h. När denna version kommer till Sverige är oklart. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Visst fungerar en Morris Minor fortfarande som budbil
Snygg är den dessutom

Företaget Frank Monise Motors jobbar med att renovera och restaurera gamla Morris Minis. I företaget har de en mycket vacker Morris Minor Panel Van som de både använder som utställningsbil och som daglig budbil när saker behöver hämtas upp eller lämnas. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2012

Romet E4 - ny elbil från Polen
Är egentligen en ombyggd Citroën C1

Om man tar en Citroën C1, river ut förbränningsmotorn och stoppar ner en elmotor plus ett gäng batterier får man den här, Romet E4. Det är en ny helt eldriven bil från Polen. Den lilla stadsbilen ska ha en räckvidd på upp till 18 mil, helt beroende på hur man kör givetvis. Toppfarten är 65 km/h. Bilen är tänkt som en budbil inne i stan då den dels inte går så fort och då den inte har något baksäte, utan där istället plats för att lägga prylar. Priset, inklusive bly-batteriet, ligger på 8 500 Euro. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2011

Elbil med plats för last
Klarar 16 mil på en laddning

Navistar presenterar nu sin eStar EV. En transportbil som klarar 16 mil på en åttatimmarsladdning genom vägguttaget och som kan lasta 1800 kilo. Bilen är byggd från grunden och har därför batterierna inkapslade på ett smart och oskrymmande sätt för att kunna få plats med så mycket last som möjligt. Perfekt budbil, men helst då bara inne i stan. eStar EV gör nämligen bara 80 km/h. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida