m

Jag har kört nya Porsche 911 GTS
Är det verkligen den perfekta Porschen?

Porsche 911 är ju en väldigt, väldigt klassisk modell och senaste versionen dök upp för två och ett halvt år sedan. Modellbeteckningen på denna är 992 och när den släpptes 2018 så började man med Carrera S och Carrera 4S. Sedan dess har det kommit en hög modeller till och nu är det alltså dags för den perfekta modellen, GTS. Men varför är detta den perfekta? Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Så gör man en dubbelgängad bult
Hmm, så ska det väl inte vara?

På en bult har man ju en mutter och den skruvar på åt ett bestämt håll och av åt det andra. Eller hur? Nja, man kan faktiskt göra bultar som man kan skriva i åt vilket håll man vill. Här får man se hur man kan göra en bult av brons och en mutter av aluminium. Snygg process och coolt resultat! Tumnagel
42.1°
+
Roger Åberg
0

Ny bantningsmetod låser fast käken
Verkar inte helt bekvämt

Att gå ner i vikt kräver oftast att man bara äter rätt och besöker gymmet några gånger i veckan. Men om det inte passar din livsstil så finns det nu en ny spännande bantningsmetod skapat av ett gäng forskare från University of Otago och Storbritannien. Metoden använder sig av en liten enhet som heter DentalSlim och det är mer eller mindre ett kyskhetslås för munnen. Denna enhet hindrar dig från att öppna munnen bredare än två millimeter genom att låsa käken via specialtillverkade låsbultar som hålles ihop md hjälp av magneter. Efter två eller tre veckor med stängd mun lossnar enhetens magnetiska gångjärn vilket gör att man då kan få en till en mer frikostig diet. Tanken med DentalSlim är man ska undvika kostnadskrävande operationer för att minska vikten och istället begränsa matintaget under en viss tid. Enligt forskarna kommer användaren fortfarande enkelt kunna konsumera vätskor och enheten ska inte begränsa andningen eller talförmågan. Tumnagel
0.5°
+
Frode Wikesjö
0

Det här är nya Porsche GTS!
Coupé, cabriolet eller Targa

Nu är det äntligen dags för en GTS-version av senaste generationens 911. Porsche räds inte att fylla på i modellförrådet för denna kommer i hela fem versioner. Du kan välja mellan 911 Carrera GTS som coupé eller cabriolet, 911 Carrera 4 GTS som coupé eller cabriolet och 911 Targa 4 GTS. Den senare är ser riktigt trevlig ut! Under ytan är det samma lika på alla modeller. En sexcylindrig boxermotor med turbo levererar 480 hästar (+30) och 570 Nm (+20) vilket tar bilen till hundra på 3,3 sekunder (911 Carrera 4 GTS Coupé med PDK) (-0,3 sekunder). Chassit och fjädringen är hämtade från 911 Turbo och ger en sänkning på 10 mm, dock inte i targan som har chassit från 911 Targa 4S som har lite mer komfort. Fälgarna med centrumbult (20" fram, 21" bak) och bromsarna hämtas från 911 Turbo. Man kan välja mellan åttastegad PDK eller sjuväxlad manuell. Vill man kan man också välja ett Lightweight Design-paket som lättar bilen 25 kilo. Då får man skalstolar, lättviktsglas på sidan och i bakfönstret, lättare batteri och så slipper man baksätet. Som vanligt är GTS-modellerna väldigt snygga med en massa svarta detaljer. Pris då? Från 1.415.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Ratchet & Clank: Rift Apart är ett visuellt mästerverk
Vi har spelat det nya äventyret

Ratchet & Clank-serien har alltid varit mig varm om hjärtat. Jag var lite sen på PS2-tåget, men när jag väl införskaffade mig Sonys andra stora spelkonsol blev Ratchet & Clank: Going Commando en av de första titlarna jag betade av. Kombinationen av teknisk framgång, mångsidigt gameplay med massvis med vapen och utmanande plattformshoppande kändes verkligen helrätt. Med Rift Apart var förhoppningarna skyhöga och efter ett par genomspelningar kan vi konstatera att Ratchet och Clanks nya äventyr är något som måste upplevas för alla med Playstation 5. TL;DR: Har du ett PS5 så måste du lägga vantarna på Ratchet & Clank: Rift Apart illa kvickt. Tumnagel
46.6°
+
André Stray
0

Morgan visar skisser på specialaren Plus 8 GTR
Endast nio stycken exemplar ska byggas

Biltillverkaren Morgan visar nu upp skisser på en kommande specialare av modellen Plus 8. Denna får tilläggsnamnet GTR och endast nio stycken exemplar kommer att bli till. Det som skiljer denna från en vanlig Plus 8 kommer vara stora fälgar med centrumbult, fetare skärmar, annan front med en splitter, en hardtop och ett överlag kaxigare utseende. Under huven kommer BMW:s N62-maskin sitta vilket är en V8:a utan överladdning på 4,8 liter. I standardutförande ger den 370 hästar men vad den kommer att bjuda på i GTR återstår att se. Till motorn kommer man att kunna få antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat från ZF. Drivningen sker på bakhjulen. Tillverkningen ska dra igång i sommar. Vad man kommer att få betala för ett exemplar framgår inte för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2020

Kolfiber-monocoquen till Gordon Murrays T.50
Väger bara 100 kilo

I det senaste klippet från Gordon Murrays YouTube-kanal om hur det går kring superbilen T.50 får vi oss en närmare titt på den väldigt lätta kolfiber-monocoquen. Den väger in på 100 kilo och är en viktig del i bilens konstruktion. Det färdiga resultatet när man bultat fast alla prylar visar bara 986 kilo på vågen så man har verkligen lyckats hålla nere vikten på alla komponenter i detta bygge. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Jonny kör en restomoddad Ferrari 250 GTO
Wow

För över 15 år sedan byggde Will Tomkins sin ultimata Ferrari 250 GTO genom att använda sig av sitt eget huvud och delar från kraschade Ferrari-bilar. Resultatet är en restomoddad version med 600 hästar som kanske sticker lite i puristernas ögon, men som i alla fall får mitt hjärta att bulta lite extra. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Säkerhetshål hittat i manligt kyskhetsbälte
Obehöriga kan låsa in användares penisar för alltid

Det brittiska säkerhetsföretaget Pen Test Partners har hittat en säkerhetslucka i det manliga kyskhetsbältet Cellmate Chastity Cage, något som kan ge obehöriga kontroll över vem som kan låsa in användarens penis. Tanken bakom Cellmate Chastity Cage är att en man ska kunna låta sin partner "låsa in" användarens penis. Detta kanske skulle vara intressant om användaren är notoriskt otrogen eller har andra problem med att kontrollera sin penis. Säkerhetsluckan som nu hittats låter obehöriga ta kontrollen över kyskhets-manicken via den tillhörande appen. Det innebär att en obehörig skulle kunna låsa in användarens penis. Än värre är så finns det inget sätt att åsidosätta det kommandot från tillverkaren, det kinesiska företaget Qiui. Det finns inga uppgifter om att säkerhetsluckan i Cellmate Chastity Cage än så länge har drabbat någon av deras användare. Skulle så bli fallet så måste användare klippa upp låset med en bultsax eller kortsluta batterierna i kuklåset. Två saker som man kanske helst undviker att göra i närheten av sin penis. Vi rekommenderar ingen att använda sig av manicker som Cellmate Chastity Cage. Skulle du trots det vara sugen så kostar de 130 dollar styck. Här nedan går Pen Test Partner igenom säkerhetsluckan i Cellmate Chastity Cage. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
71.8°
+
Bobby Green
0

Lanzante presenterar McLaren P1 GTR-18
Inspirerad av F1 GTR Longtail

Sommaren 2018 presenterade det förra McLaren-rejsteamet Lanzante P1 GT som är en gatlegal version av värstingen P1 GTR. Nu rullar man ut P1 GTR-18 som är en ännu vassare version av denna, inspirerad av legendaren F1 GTR Longtail och klädd i samma Gulf Team Davidoff-färger som Lanzante hade på sin McLaren F1 GTR när man körde racing. Bilen vi ser här är en av sex stycken P1 GTR som har konverterats på detta vis. Det är oklart vad konverteringen kostar men det snackas om sjusiffriga belopp, och det är utöver de 3,5 miljoner dollarna en P1 GTR kostar. För pengarna får man en förlängd bakdel, mega-vinge, takscoop, en ännu mer massiv frontsplitter, gälar på skärmarna och stora hjul med centrumbult. Och möjligheten att köra en supervass racerbil till mataffären. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Aston Martin V12 Speedster
Exklusiv sportbil för dig som vill köra med hjälm

Aston Martins Q-avdelning presenterar nu deras senaste skapelse - V12 Speedster. Det är en taklös sportbil med plats för två framtagen för den som har lite för mycket pengar och som gärna vill ha en speciell bil i sin samling. För pengarna får du förutom slank och snygg design även en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter under den långa huven. Den ger 700 hästar och har 752 newtonmeter i vrid. Det räcker för att ge bilen möjlighet att ta sig från stillastående till 100 km/h på 3,5 sekunder. Toppfarten är satt till 300 km/h. Karossen är helt i kolfiber och som bas har man utgått från en blandning av DBS Superleggera och Vantage som båda bygger på en aluminiumplattform. Runt om finns adaptiva dämpare och det finns tre stycken olika körlägen att välja mellan. Fälgarna som är 21 tum har centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Endast 88 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 765.000 pund. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Pininfarina släpper specialversion av Battista
Anniversario bjuder på mer kolfiber

Förra året presenterade Pininfarina superelbilen Battista på mässan i Genève. I år visar man upp en specialversion av bilen som man kallar för Anniversario. Endast fem stycken exemplar kommer att tillverkas och varje kostar från 2,6 miljoner euro. Anniversario ska byggas vid sidan av vanliga Battista när tillverkningen drar igång i slutet av året i fabriken i Turin. Så vad är det som är så speciellt med denna då? Jo den är utrustad med Furiosa-paketet som innefattar ny främre splitter, små vingar på sidokjolarna och en annan diffusor. Allt tillverkat i kolfiber såklart, här i exponerat och i två färgtoner. Specialversionen får också annan typ av vinge. Bilen är lackad i de tre färgerna Grigio Antonelliano, Iconica Blu och Bianco Sestriere. Färger som tar flera veckor att lägga för hand. I hjulhusen sitter även nya 21-tummare med centrumbult som sammanlagt är tio kilo lättare. Insidan av bilen går i svart läder och Alcantara med kontrastsömmar och säkerhetsbälten i blått. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt ger 1900 hästar och 2300 newtonmeter i vrid, Det ska räcka för att bilen ska ta sig från stillastående till 100 km/h på under två sekunder, 0-300 på under tolv sekunder och sen toppa ut vid 350 km/h. Batteripacket som är på 120 kWh ska vara tillräckligt för en räckvidd på över 50 mil. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

McLaren har byggt ännu en Longtail
Det här är 765LT

McLaren fortsätter sitt jobb med att erbjuda specialversioner av befintliga modeller och nu presenteras Longtail-behandling till 720S. Den här heter 765LT och det är en lättare, mer kraftfull och ännu bättre presterande version av den redan mycket potenta bilen. Modellen får ett helt nytt aerodynamik-paket i kolfiber runt om, större diffusor bak och en aktiv stor vinge på bakluckan som även fungerar som en luftbroms. Vingen ser även till att släppa ut massa varm luft från motorrummet. I hjulhusen sitter titanbultade smidda fälgar klädda med Pirelli P Zero Trofeo R-däck. Innanför dessa sitter keramiska bromsar och dessa har samma bromsok som modellen Senna. Som väntat har även dämpare och fjädring uppdaterats. Kraften hämtas ur den beprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Den har fått smidda aluminiumkolvar, en annan soppapump, en omarbetad oljepump och modifierad ECU. Effekten ligger på 765 hästar och vridet på 799 newtonmeter. Drivningen sker endast på bakhjulen och den sjustegade dubbelkopplingslådan har optimerats ytterligare för att kunna växla snabbare. 0-100 km/h ska gå på strax över 2,7 sekunder, 0-200 tar 7,2 och toppfarten anges till 330 km/h. Jämfört med 720S är 765LT 79 kilo lättare och vågen stannar därför på 1229 kilo. 18 kilo har sparats bara på att byta ut sportstolarna som finns i 720S till de kolfiberskal som sitter där nu. Bekvämligheter som AC och ljudsystem har också kastats ut. Sidoglasen och framrutan är tunnare medan bakrutan är tillverkad i polykarbonat. Interiören är fylld med Alcantara, kolfibergolv och en ny kul sak man kan välja till - en glaspanel bakom stolarna som gör att man kan få en liten glimt av motorn. Endast 765 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna ska ske i september. Vad bilen kostar framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.5°
+
Bobby Green
0

Novitec tjockar till McLaren 720S Spider
Ej för den blyge

Om du tycker att din McLaren 720S Spider ser lite för vek ut kan du alltid slå en signal till Novitec. De visar nu upp deras N-Largo-paket till modellen och det gör den riktigt fet. Bilen får en Senna-inspirerad front, betydligt bredare kaross med detaljer i "forged carbon" och smidda fälgar från Vossen med centrumbult - 20 tum fram klädda med 245/30-däck, 21 bak med 325/25. Måtten gällande bilens bredd ökas med sex centimeter framtill medan baken är hela 13 centimeter bredare än original. Andra fjädrar sänker hela ekipaget med 35 millimeter. Förutom kosmetisk förändring så ser man även till att boosta upp motorn med 85 extra hästar och 108 newtonmeter till vilket innebär 806 hästar och 878 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska klaras av på bara 2,7 sekunder, 0-200 på 7,5 och det roliga ska vara slut först vid 346 km/h. Vill man ha bättre lite flås ur piporna erbjuds även ett sportigare avgassystem tillverkat i Inconel. Endast 15 stycken exemplar kommer att byggas men vad man får betala för att få bilen att se ut som på bilderna framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2019

Så här ser Morgans nya chassi ut
Ut med stål - in med aluminium

Plattformen som Morgans modeller 4/4 och Plus 4 bygger på har rötter ända bak till 1936 men nu börjar det hända grejer. Här ser vi en bild som visar nya CX-Generation som ersätter det gamla stålet med modernt friskt aluminium istället. Det gör den bland annat lättare men även mer vridstyv - dubbelt så mycket som föregångaren faktiskt. Den är grunden för den senaste modellen Plus Six som presenterades i mars och det här är första gången vi får se den in på bara skinnet. Hela plattan väger bara in på 97 kilo innan man har bultat fast grejer på den, vilket bidrar till Plus Six torrvikt på bara 1075 kilo. Nästa modell att använda sig av CX-Generation presenteras någon gång nästa år. Det är också då man kommer att tillverka de sista modellerna på den gamla plattformen. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar VelosterRaptor N Concept
Beskrivs som en "Type R-dödare"

Om några dagar, den 5 november närmare bestämt, slår portarna till årets upplaga av SEMA-mässan upp i Las Vegas. Där kommer det att finnas allehanda olika specialbyggda bilar i massa olika smaker. Hyundai kommer bland annat att ha med sig en den här som man kallar för VelosterRaptor N Concept och beskriver som en "Type R-dödare". Bilen baseras på en Veloster N som original har 275 hästar, den här ska dock ha trimmats upp till över 320 hästar. Detta har gjorts möjligt genom ny mjukvara, vatteninsprutningskit, större intercooler, modifierad turbo, ett annat insug och ett annat avgassystem. I övrigt får den ett nytt kjolpaket, sänkt fjädring och hjul med centrumbult. Om man kommer att erbjuda några av uppgraderingarna som tillval senare återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Aston Martin DBS GT Zagato är nu här
Som ett konstverk

Efter teasers och renderingar är nu äntligen Aston Martins nya DBS GT Zagato här. Man visade upp den på Audrainx27s Newport Concours & Motor Week nu i helgen tillsammans med klassikern DB4 GT Zagato Continuation. Precis som vi tidigare har skrivit säljs dessa två endast ihop och på prislappen står det sex miljoner pund. Endast 19 stycken samlare med välfyllda plånböcker kommer att få ta del av dessa läckerbitar. DBS GT Zagato har samma maskin som Superleggera under huven vilket innebär en dubbelturbomatad V12:a på 5,2 liter som här ger 770 hästar. På vanligt Zagato-manér får bilen en unik ut- och insida med massa exklusiva specialdetaljer som man kan titta på i timmar. Linjen på framskärmarna är i 18-karats guld och som vi kan se går fälgarna med centrumbult i samma färgtema. Grillen består av 108 stycken diamantformade små kolfiberdelar som är stängda när bilen är avstängd men som öppnar upp sig när man startar den. Rätt läcker va? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar P80/C
Banracer baserad på 488 GT3

I fyra års tid har Ferrari utvecklat bilen de nu presenterar - P80/C. Det är en brutal maskin baserad på 488 GT3 för den som älskar att köra bana och som har lite för mycket pengar. Det är kunden "TK" som har beställt åket och Ferrari beskriver personen som "a great connoisseur of the Ferrari world". Den här får man som väntat endast köra med på banan och den får väl därmed ses som en väldigt dyr leksak. Tanken med bygget har varit att ta fram en modern maskin inspirerad av ikonerna 330 P3/P4 och 1966 Dino 206 S. Under skalet finns samma chassi som i 488 GT3. "Cockpiten" har dock flyttats fram en aning vilket bland annat har gett en mer utdragen bakdel som kunnat göras rätt så aggressiv. Kunden har valt att bilen kommer med två olika konfigurationer - en för strikt racing och en för utställningar. Den förstnämnda bjuder på kolfibervinge och 18-tummare med centrumbult. Utställningsversionen har istället 21-tummare och inga aerodynamiska extratillbehör. Hela karossen är i kolfiber och lacken kallas för Rosso Vero. Insidan är ganska lik en 488 GT3 men lite av instrumentbrädan, stolarna och dörrpanelerna har fått ny look. Förmodligen är motorn orörd. Vad den här specialversionen i ett exemplar kostade TK vet vi inte. Men det kanske är bäst så. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Lexus UX med Nike-inspirerade sulor
Men kan den börna?

Designern John Elliott och Lexus har tillsammans tagit fram en specialversion av den lilla suven UX. John som brukar designa skor har här tagit fram det bilen rullar på - ett par vita däck inspirerade av Nike Air Force 1. Man har velat få fram den klassiska siluetten av skon och nog ser det ut som om bilen har skor alltid. Vita hjulbultar är pricken över i:et. Självklart kallar man spektaklet för "The Sole of the UX" och bilen kommer nu att turnera runt på olika event under året. De här däcken är som väntat alltså inget som kommer att komma i produktion utan bara för show. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Begagnade hjul till Bugatti Veyron på eBay
Dina för strax över 900.000 kronor

Går du i tankarna att införskaffa ett par nya sommarsulor till din bil? Då kanske detta kan vara något för dig. Just nu finns det nämligen fyra stycken kompletta begagnade hjul till Bugatti Veyron ute till försäljning. 85 procent av gummit på däcken finns kvar och får du bara tag i rätt spacers eller bultmönsteromvandlare kanske du kan få på dem på din bil. Om den nu inte råkar vara en Veyron såklart. Priset är satt till 100.000 dollar vilket är 907.581 svenska riksdaler. Tumnagel
22.7°
+
Bobby Green
0

Mustangen med jättemunnen nu presenterad
Nya Shelby GT500 är vassaste Mussen hittills

Nu har Ford presenterat nya Mustang Shelby GT500 på North American International Auto Show i Detroit och det är som väntat något i hästväg (pun intended) vi har framför oss. Den här muskelkärran som hunnit fylla sex generationer är den starkaste och snabbaste man har tagit fram hittills. Det viktigaste i den här bilen är såklart vad som finns under huven och i det här fallet är det en V8:a på 5,2 liter som tvångsmatas av en Eaton-kompressor. Den är placerad mellan cylinderbankarna för att inte sticka upp för mycket och på så vis puta ut genom huven. Blocket är samma som det man använder i Shelby GT350 men allt på insidan har förändrats. Man har här en cross-plane-vevaxel istället för en flat-plane, kralligare cylinderväggar, annan längd på toppbultarna och omgjorda ventilsäten. Oljetråget har även aktiva baffel-väggar som ser till att G-krafterna när man kör bana inte gör att du helt plötsligt tappar tryck. Inte mindre än sex stycken värmeväxlare och ett extra oljekyl sitter i fronten för att hålla nere temperaturerna. Varje motor monteras ihop för hand av två stycken personer och signeras av båda när det är klart. Vad det är för effekt i maskinen avslöjar inte Ford just nu utan säger bara att den levererar över 700 hästar. Det ska vara tillräckligt för att den ska klara 0-100 km/h på omkring 3,5 sekunder och kvartsmilen under elva sekunder. Vad toppfarten ligger på framgår inte men bilen kommer att vara såpass snabb att Ford kände att det behövdes såna där coola pinnar till huven så att inte denna blåser iväg. Drivningen sker på bakhjulen och kraften hittar dit via en sjustegad dubbelkopplingslåda från Tremec. Något manuellt alternativ erbjuds ej. Bilen rullar på 20 tum stora fälgar klädda med Michelin Pilot Sport4-däck. Köper man kolfiberpaketet får man istället kolfiberfälgar tillverkade av Carbon Revolution med Michelin Pilot Sport Cup 2-gummi. Innanför hjulen sitter Brembo-bromsar som mäter 420 millimeter fram och dessa greppas av sexkolvsok. Bak sitter skivor på 370 millimeter med fyrkolvsok. De adaptiva elektroniska dämparna MagneRide är standard. Lanseringen sker i höst och när vi närmar oss detta kommer fler siffror som effekt och pris att släppas. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018

Porsche visar upp 911 Speedster Concept
Homage till 356 roadster

När Porsche slog upp dörrarna till specialutställningen för att fira 70 år passande man inte bara på att berätta om Taycan. Man visade också upp ett helt nytt koncept som man kallar för 911 Speedster Concept, en homage till Porsche 356 roadster och ännu mer specifik till den första tillverkade 356:an som fick sitt körtillstånd 8 juni, 1948. Grunden i konceptet är en 911 Carrera 4 Cabriolet men här är vingen, huv i fronten och bubblorna i kolfiber. Det finns heller inget tak i traditionell mening att fälla upp, istället finns ett enklare skydd när man har bilen parkerad. Vindrutan är kortare och har en annan vinkel och sidofönstrena är kortare. Fälgarna är 21 tum och i Fuchs-stil, om än rätt krystad sådan, för första gången med centerbult. Man har slitit ut navigation, aircon och radio och sätena är av kolfiber. Backspeglarna och vissa andra detaljer är fantastiska, men varför har man lagt till en röd ljusramp med Porsche-loggan? Motorn är en sexa som levererar 500 hästar och når 9000 varv. Till den finns en sexpetad manuell låda. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida