m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Cyber Monday-tips är här!

Henry Catchpole kör Ariel Nomad R
Vilket busfrö!

I somras rullade Ariel ut en ännu vassare version av modellen Nomad - Nomad R. Den har nu Henry Catchpole från Carfection fått ratta en sådan och han menar att det är en bil som verkligen ber om att få köras. Dock hade jag gärna sett att han körde den offroad istället för på asfalt. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Idag kan du reservera en Toyota GR Yaris
Från klockan 10:00

Idag klockan 10:00 öppnar Toyota möjligheten att reservera den nya busbilen GR Yaris. Priset börjar på 394.900 kronor och visst kan det kännas saftigt för en Yaris men du får också en mycket speciell bil med turbomatad trecylindrig maskin på 1,6 liter som ger hela 261 hästkrafter och 360 newtonmeter i vrid. Den skickar kraften vidare till alla fyra hjulen och systemet kan fördela upp till hundra procent av drivningen till fram- eller bakaxeln beroende på vilket körläge du har valt. Standard är 60:40 mellan fram och bak medan Sport-läget ger dig 30:70 istället. Väljer du Track är det 50:50 som gäller. 0-100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 230 km/h. Bilen har kolfibertak, sportstolar i läder och Alcantara och eluppvärmd ratt. Väljer du Circuit Pack-versionen som istället kostar 416.900 kronor får du dessutom smidda 18-tumsfälgar, diffbroms fram och bak, racinganpassade stötdämpare och ett stabiliseringsstag mellan fjäderbenstornen. För att reservera en GR Yaris måste man vara registrerad på MinToyota. Där väljer du version, färg och vilken återförsäljare som ska leverera bilen. Antalet exemplar är begränsat och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2021. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Nu är de här - Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm
Lättade busbilar för gata och bana

Efter lite teasers hit och dit är Alfa Romeos upphottade versioner av modellen Giulia Quadrifoglio nu presenterade. Som väntat blev det en GTA och en GTAm där den sistnämnda är betydligt mer anpassad för bankörning med bland annat skalstolar, bur, bortplockat baksäte och bakre rutor i lexan. Saker som sammanlagt ska göra GTAm 100 kilo lättare än Giulia Quadrifoglio som väger runt 1619 kilo. Bilarna bjuder på 540 hästar vilket är en ökning mot Quadrifoglios 510 hästar. Kraften hämtas ur samma dubbelturbomatade V6:a på 2,9 liter och drivningen sker som tidigare endast på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,6 sekunder. I hjulhusen sitter 20 tum stora fälgar i kolfiber med centrumbult och innanför dessa sitter rejäla keramiska bromsskivor. Spårvidden har ökat med 50 millimeter och det sitter nya fjädrar, dämpare och bussningar runt om. Aerodynamiken har förbättrats med en större splitter fram och en rejäl kolfibervinge på bakluckan gör GTAm. Avgassystemet som mynnar ut i två stycken pipor centralt placerade kommer från Akrapovic och är tillverkat i titan. Insidan har fått Alcantara överallt och matta kolfiberinlägg. Endast 500 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad GTA och GTAm kommer att kosta är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
2018

Ken Block har skaffat sig en pickis
Hoonitruck har 920 hästar

Ken Blocks senaste busbil är den här - en Ford F-150 från 1977 som han och hans team har byggt om helt. Givetvis har de hinkat ner en mycket potent maskin framför hytten och i detta fall handlar det om en EcoBoost-V6:a på 3,5 liter som man försett med dubbla turbo istället för bara en och trimmat till 920 hästar. Fullt rimligt som väntat. Namnet på ekipaget är inte helt oväntat Hoonitruck och i klippet nedan får vi lära känna bilen bättre. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2017

Första bilden på nya Suzuki Swift Sport
Har premiär i Frankfurt

Suzukis busiga modell Swift Sport är snart här i ett nytt utförande och här får vi se en första bild på hur den ser ut. Tyvärr medföljer ingen information för tillfället och Suzuki säger bara att mer kommer senare. Premiär blir det på bilmässan i Frankfurt den 12 september. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0
2016

Ryan Tuercks nya busbil har Ferrari-hjärta
Verkar pigg

Drift- och leksnubben Ryan Tuercks senaste projekt är en Toyota GT86 som fått motorn utbytt mot en sådan som sitter i Ferrari 458 Italia. Helt plötsligt har alltså motorn fått hitta till fronten på en bil och som vi kan se är det en tight fit det handlar om. I fredags kickade de igång snurran för första gången, och i helgen hann de med att filma klippet här ovan. Bilen kommer att stå utställd på SEMA-show i Las Vegas som öppnar i dag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Snabb världsmästare som känns något ansträngd
Jag har kört Mercedes-AMG A 45 4Matic

Våren 2013 presenterade Mercedes sin första lilla modell i AMG-familjen - A 45 AMG. Den hade inte mindre än 360 hästar och ett vrid på 450 Nm, dessutom drev den på alla fyra. Mercedes menade allvar och ville på riktigt utmana konkurrenter som Audis RS 3 och BMW med M135i. Förra sommaren fick bilen sig en liten facelift men det var inte enbart kosmetika det handlade om som det brukar göra, utan även mer pulver under huven. Nu lämnade istället den ettriga lilla tvålitersfyran hela 381 hästar och 475 Nm och därmed kunde tysken stoltsera med något unikt - världens mest kraftfulla fyrcylindriga motor. Den nedstoppad i Mercedes-AMG A 45 4Matic som den numera benämns resulterar även i världens mest kraftfulla kompakta serietillverkade prestandabil. Denna bil har jag testat och visst stämmer det Mercedes säger, men paketet känns tyvärr lite för ansträngt och även om bilen är ruskigt snabb får den kämpa på rätt bra för att leverera. Mercedes vill så mycket med den här bilen men hittar inte riktigt rätt där körglädjen är så viktig. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
2015

Sin Cars visar upp produktionsfärdiga R1
Busbil med V8:a för gatan

Sin Cars visar nu upp den produktionsfärdiga versionen av modellen R1 som är godkänd för gatbruk. Under skalet kan kunder välja mellan olika V8:or från Chevrolet. Instegsversionen har en LS3-V8:a på 430 hästar, LS7 bjuder på 530 och LS9 har hela 650. Till motorerna kopplas antingen en sekventiell låda med paddlar eller en sexpetad manuell. Kraften skickas till bakhjulen och sköter man sina kort rätt kan man ta sig till 100 km/h på 3.5 sekunder. Vågar man ska toppfarten ligga på 300 km/h. Bilen kommer att visas upp på bilmässan i Frankfurt i höst och försäljningen väntas dra igång i början på nästa år. Priserna sägs börja på 93 000 dollar. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0
2013

Fiesta ST så poppis att Ford rampar upp produktionen
Har sålt över förväntan

Fords lilla busbil Fiesta ST verkar omåttligt populär. Såpass att Ford missbedömt efterfrågan och nu tvingas rampa upp produktionen för att hinna få ut bilar till suktande kunder. Tillverkaren har fått dubbelt så många beställningar som de räknat med på bilen under de sex första månaderna och en tredjedel av försäljningen i Europa kommer från Storbritannien. Där har man redan sålt 3 000 bilar sedan introduktionen i slutet på mars i år. Förväntningarna var att sälja 5 000 stycken, om året. Produktionen i fabriken vrids därför nu upp till 60 stycken bilar om dagen. Billigt och kul verkar vara det man som tillverkare ska satsa på. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Så byggs Alfa Romeo 4C
Och så lite väger den

Här får vi en titt in i fabriken där Alfas nya lilla busbil 4C tillverkas. Mycket kolfiber och aluminium går åt när bilen tas fram och det är något som också syns på pappret, den här krabaten väger in på toklåga 895 kilo. 240 hästar på det och du har garanterat ett lyckat recept för en rolig bil. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Twin'Run hyllar både R5 Turbo och Clio V6

I mars i år smygfilmades något mycket märkligt med Renault-logga på. Bilen var helt omaskerad och deltog i en reklaminspelning och spekulationerna gick varmt. Vad var detta för en skapelse? Det ryktades om att den kallades för TwinFun och att den var en spirituell uppföljare till klassikern R5. Nu är bilen officiell, men den heter inte TwinFun utan Twinx27Run. Men visst är den en hyllning till legendaren R5 Turbo, men även till heta Clio V6. Bilen är en ordentlig tävlingsbil med ett rörramschassi och precis som Clio V6 har den en mittmonterad V6:a. I den här ger den 320 hästar och 380 Nm. Motorn kommer ursprungligen från det mer tama modellerna Laguna, Espace och Latitude men sitter även i tävlingsbilen Megane Trophy. Till motorn sitter det en sexväxlad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.5 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Chassiet som är utvecklat och tillverkat av Tork Engineering har teknik hämtad från både flygindustrin och racingvärlden. Dämparna kommer från Öhlins och både fram och bak sitter det kraftiga krängningshämmare som styvar upp. Karossen är tillverkad i kompositmaterial blandat med kolfiber och bilen ska väga in på 950 kilo och ha en viktfördelning på 43/57. Vad det kommer att bli av denna lilla busbil nu i framtiden är oklart, men vad som är klart är att jag vill testa en. Nu. Tumnagel
169kg
+
Bobby Green

Tiff Needell driftar med Jaguar F-Type
Ser kul ut

Tiff Needell har fått lägga vantarna på Jaguars nya busbil F-Type och eftersom Jaguar anser att den tävlar mot Porsche 911 så är ju ett test mellan dessa två bilar givet. Porschen är en vanlig Carrera Cab vilket alltså betyder att den levererar 350 hästar ur sin boxersexa. Här med den manuella sjuväxlade lådan. Jaggan är V6S-modellen vilket betyder V6:a med kompressor. Denna bil är utrustad med en åttastegad automat. Vilken bil är bäst? Titta för er själva. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Så låter Mercedes A 45 AMG
Brum brum

Mercedes har dunkat ut en video på hur deras nya lilla busbil A 45 AMG låter. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2012

Så busig blir Kia pro cee'd GT
1.6 liter, turbo, 201 hästar

Kia delar nu med sig lite av detaljerna kring den lilla busbilen pro ceex27d GT som inte har haft premiär ännu. Bilen får en ny turbomatad fyra på 1.6 liter på 201 hästar med ett vrid på 265 Nm. Den kopplas till en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 7.9 sekunder, vilket är en sekund långsammare än Golf GTI. Utöver motorn kommer bilen också att få en hel del förändringar på chassiet, fjädringen och upphängningen för att bjuda på en sportigare upplevelse. Bilen kommer också att få ett råare utseende med fetare front med större grill, unika 18-tummare, röda bromsok, en diffusor bak, LED-ljus och andra lackalternativ. På insidan sitter man i skålade Recaro-stolar, trycker på aluminium-pedaler och tittar på diverse roligare inlägg i instrumentpanelen. Premiären blir antagligen i Genève i mars nästa år och försäljningen kommer att dra igång senare i maj. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Kia visar skiss på pro cee'd GT
Vassare version av bilen med det krångliga namnet

En rappare version av modellen pro ceex27d från Kia kommer nästa år. Tilläggsnamnet GT bjuder på mer effekt och en roligare bil helt enkelt. Här är den första skissen. Under skalet sitter det en turbomatad fyra på 1.6 liter som enligt rykten ger 200 hästar. Den är kopplad till en sexväxlad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. Liknande siffror och utförande som de flesta andra busbilarna i den här klassen alltså. Förutom krutet får bilen ett tuffare utseende i form av ett annat kjolpaket, större fälgar och troligtvis även en sportigare interiör. I mars nästa år presenteras bilen i Genève och vid sommaren kommer den att finnas ute till försäljning. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Nya Seat Ibiza Cupra presenterad
Ser som väntat ut som konceptet

För ett tag sedan fick vi se nya Seat Ibiza Cupra som koncept, men nu har det projektet övergått till en produktionsfärdig vagn. Under locket där fram sitter en liten, men ettrig, 1.4-liters TSI-snurra på 180 hästar och 250 Nm. Den tar den lilla kojan från stillastående till 100 km/h på 6.9 sekunder och ger en toppfart på 228 km/h. Som en jämförelse kan jag nämna att föregångaren gjorde 0-100 på 7.2 sekunder så dessa siffror har alltså putsats en del. Förutom krut under huven får bilen övrig Cupra-behandling som sportigare kjolpaket, större fälgar och ett kaxigt avgasrör placerat i mitten bak. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Chris Harris ställer BMW M135i mot Audi RS3
Vilken busbil är bäst?

Audi har inte presenterat någon ny RS3:a än så det får bli den "gamla" som ställer upp här. Den sätts mot BMW:s M-preppade 135i som både är billigare och 150 kilo lättare. Kan RS3:an hänga med eller blir den frånåkt av den 20 hästar svagare BMW:n? Chris Harris testar. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Ariel Atom version 3.5
Lite nytt smått och gott

Ariel Motor Company släpper nu en uppdaterad version av sin lilla busbil Atom. 3.5 som den heter får uppdaterad fjädring, nya instrumentpanel med växlings-lampor, en annan huv och nya strålkastare, baklampor och blinkers med LED-teknik. Chassiet har också det uppgraderats en aning och är nu styvare. Stötdämparna är nya och så även motorfästena. Sugmotorn är oförändrad men den som har kompressor har uppdaterats lite. Fortfarande 2.0 liter där den förstnämnda bjuder på 240 hästar och den kompressormatade 315. Insuget, bränslesystemet och mappning har mixtrats med för att få bättre effekt i mellanregistret. Bilen går att beställa redan idag men vad den kostar är oklart. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Jaguar F-Type ut
Den läckra busbilen har läckt ut

Om ett par dagar är det dags för Jaguars nya sportbil F-Type att begå premiär men i dagsläget är det svårt att hålla tätt och någon har fått tag i den här bilden som nu cirkulerar på nätet. Här får vi se tre stycken F-Type helt avklädda på vad som garanterat är en officiell pressbild. Vad som rör sig under huven på den helt nya bilen kan ni läsa om i de inlänkade artiklarna. Jag tror att det här kommer att bli en dundersuccé för Jaguar, vad tror ni? Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på Mini John Cooper Works GP
Och lite mer fakta

Redan i Mars i år visade Mini upp nya John Cooper Works GP men då fick vi inte se några bilder på interiören. Vi fick heller inte all information kring den lilla busbilen. Men ordningen är nu återställd, för här får vi både fler bilder och smaskiga detaljer. Bilen kommer endast att tillverkas i 2 000 exemplar och får förutom ett hårt yttre en ganska så ball inredning. Som vanligt i GP-utförande kastas baksätet ut och ersätts med ett fett stag som stadgar upp hela bilen. Tjocka sportstolar kramar de två som får plats i bilen men i övrigt känner nog de flesta Mini-frälsta personerna igen sig. GP-märken, röda linjer på mattorna och en röd växelspaksknopp sticker dock ut. Under huven jobbar den turbomatade 1.6-literssnurran som skruvats upp från 208 till 215 hästar med ett vrid på 260 Nm. En ganska blygsam höjning från vanliga JCW-kitet men den lägre vikten lär göra en hel del skillnad. Till motorn sitter det som vanligt en sexpetad manuell låda som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6.3 sekunder (6.5 JCW) och toppfarten anges till 242 km/h (238 JCW). Förbrukningen sägs vara 0.71 liter per mil och utsläppen 165 gram per kilometer. Enligt Mini har man jobbat extra mycket med att få chassiet att lira så bra som möjligt. Bland annat genom justerbara coilovers som kan sänka bilen med 20 millimeter. Bilen har även andra cambers både fram och bak, fetare bromsar med sexkolvsok fram och lättare 17-tummare med däck speciellt framtagna för den här modellen. Priset är inte avslöjat än. Mer information finns på länken. Officiell avtäckning äger rum på mässan i Paris. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lilla Audi A1 Quattro testad på grus och asfalt
Ser ut att sköta sig riktigt bra

Den lilla busbilen A1 Quattro med 250 hästar från Audi testas här med fullt ös på både grus och asfalt av den tyska tidningen Sport Auto. Endast 333 exemplar kommer att byggas men få kommer säkerligen att köra rally med sin bil som denna journalist gör. Först lite brummande på grusväg och sen ut på landsvägen där plattan trycks i mattan tills mätaren visar 259 km/h. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Golf GTI Cabriolet
Roligare utan tak?

Jag har en fabless för cabbar. Sedan jag köpte en Mini utan tak finns liksom inte alternativet att köpa en bil med plåttak. Tyg är så mycket vackrare, så mycket trevligare och så går det ju framförallt att fälla ner. För det absolut bästa taket är himlen. Att en varm sommardag glida genom Stockholm med taket nedfällt är magiskt. Att sitta i bilkö en solig eftermiddag gör bara att man blir lite mer solbränd. Och blir det för varmt är det bara att dra på AC:n. Men ett barn har blivit två och den där Minin är fortfarande sinnessjukt charmig men så värst praktisk är den inte. Det finns många cabbar som är roliga och har en vettig prislapp - men de har alla bara plats för två. Vill man åka fyra utan tak - och inte plåga de i baksätet - har man två alternativ. Antingen blir man extremt fattig - så fattig att man måste råna banken innan - eller så tummar man på roligheten. Och det sista gör jag inte frivilligt. När Audi presenterade sin A3 cabriolet blev jag imponerad främst över sufflet-konstruktionen som inte tog upp allt för mycket bagageutrymme. Som väl är har trenden med plåtcabbar avtagit, det finns ingen anledning att fylla upp bagaget med tung plåt. Men gud vad tråkig den var, A3:an alltså. Sedan kom Golf som cab och de två bilarna är väldigt lika - både i hänseendet att de är bra bilar men också att de är rätt trista. Gör en GTI av den här, för tusan, tänkte jag och mitt ord är ju lag som alla vet så blev det precis så. Både på ut och insidan ser GTI Cabriolet ut som just en GTI, fälgar, lampor, det klassiska GTI-tyget på klädseln, allt känns igen från vanliga GTI:n. Och som med allt är smaken som baken, jag kan tycka att R-modellen av Golf är ännu mer lyckad, men GTI har ett arv som jag gillar. Förutom taket skiljer sig även framrutans vinkel mot originalet. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Säkerheten själv
Audi S6 och S7 är inte spännande men smooooth

Audi S7. S borde ju stå för Sportbil kan man tycka. V8 med 420 hästar borde också betyda fart, sport och glädje. Fart betyder det verkligen, det är inga problem att följa med de snabbaste tokdårarna på Autobahn, men så mycket sport - i form av svett och kämpa - och glädje - i form av motorljud - vet jag inte om det är varken i S6 eller S7. Schnelltåg är nog en bättre beskrivning, för bilen går verkligen som ett lok och loket är otroligt stabilt. Ju snabbare det går, ju stabilare känns bilen och även om det går i 250 knyck är allt lugnt som en filbunke. En del skulle säga att det är tråkigt, men är man ute efter en busbil ska man se sig om efter något annat - vilket kanske inte är så oväntat. Motorn är som sagt en V8 och inte en V10 som på förra generationen och ljudet från den är knappast något som tillfredställer motorljudsdårar. Går man ut och lägger örat vid avgasröret är ljudet finfint, men i kupéen är det snarare lugnt och tyst. Audi har jobbat mycket med att få bort vibrationer från motorn och ljudet har man också dödat effektivt. Inte så kul, men ruskigt skönt när man tuffar på mil efter mil. Anton Berggren kommenterade på förra posten om Audi S6/S7 att han gillade lacken så jag gick och plåtade den blåa. Det är svårt att fånga det på bild så klart men den är riktigt mysig... Tumnagel
41.0°
+
Roger Åberg
0

Febergaraget Mini Cooper S Coupé
Liten men naggande god

Jag är lite diskad när det kommer till Mini eftersom jag har en själv och verkligen gillar märket, men jag måste flika in med några ord innan Bobby får skriva om den här kärran. När Mini presenterade Coupén skrattade jag lite eftersom det är roligt att man gör konstiga koncept. När man satte den i produktion blev jag förbryllad. Vem tusan vill köpa en relativt dyr småbil som har två säten mindre men som inte tillför något? Oj vad fel jag hade. Eller, om den kommer sälja vette tusan men oj vad rolig den är. Att man har slängt ut baksätena gör inte så himla mycket för vikten (50 kilo försvann) eller prestandan (0.1 sekund snabbare) men desto mer för känslan. Istället för två baksäten har man nu istället ett skönt tak (som man kan ha sina åsikter om), en liten, liten vindruta och en vinge bakom ryggen. Känslan av sportbil i jämförelse med vanliga Minin är just 98% känsla men det struntar jag i - hade jag inte två ungar hade jag nog köpt den här istället för en vanlig och sett det som en ganska billig sportbil. För halva priset av en Porsche Boxter får du en bil som är sjukt rolig i stan som du faktiskt kan köra som en vilde i, garva hela tiden och inte bli av med plånbok eller körkort. Nu är jag cab-tokig och ser väldigt mycket fram mot att köra versionen utan tak och med John Cooper Works-trim. Men först över till Bobby och vad han tycker om bilen med keps. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg Bobby Green
0

Fords lilla Fiesta presenterad i ST-skrud
180 hästar stark busbil

Konceptet visades förra året och här är alltså produktionsversionen av Ford Fiesta ST. Inte helt olik bortsett från lite snällare strålkastare. ST blir den rappaste Fiestan av dem alla och har en turboladdad EcoBoost-fyra på 1.6 liter under huven. Motorn ger 180 hästar och har ett vrid på 240 Nm. Spisen är kopplad till en sexstegad manuell låda som som väntat snurrar framhjulen. 0-100 km/h ska avklaras på under sju sekunder och toppfarten anges till 219 km/h. Chassiet sitter i ST-versionen 15 millimeter närmare marken och kjolpaketet och de större fälgarna gör att modellen sticker ut. Vinge på taket och skålade sportstolar rundar av sportigheten. Börjar säljas i Europa i slutet på året till ett ännu okänt pris. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Den busigare TT RS:en är här
Plus betyder 20 hästar extra och ännu vassare

Precis som vi har skrivit tidigare presenterar Audi nu en vassare variant av modellen TT RS. Bilen får som väntat tillägget Plus och får 20 extra hästar under huven. TT RS var värst men nu kommer det något ännu hårigare, Plus. Plus betyder mer effekt i den underbara femman på 2.5 liter, nu 360 hästar istället för 340. Vridet ligger på 465 Nm (+15) och ljudet som innan var allt annat än tråkigt ska nu vara ännu bättre tack vare nya klaffar i piporna. Bilen driver som tidigare på alla fyra hjulen och att ta sig till 100 km/h ska gå på bara 4.1 sekunder om man kör med den sjustegade automatlådan S-Tronic. Denna version lyfter även toppfartsspärren till 280 istället för 250 km/h. Bilen väger som tidigare in på 1 525 kilo. Utseendemässigt är det inte så mycket som skiljer Plus från vanliga RS, men den skarpsynte noterar att det istället sitter diamantfortmat grillnät i matt aluminium i nosen och att fälgarna är samma 19-tummare som sitter på RS3. Backspeglarna är även de bytta från matt silver till kolfiberförstärkt polymerplast. Under huven sitter det även lite kolfiberpaneler och på insidan en ny växelspaksknopp. Bilen kommer både som cab och coupé. För den förstnämnda kommer man att få pröjsa 63 500 Euro med manuell låda och 60 650 Euro för den sistnämnda. När och om bilen kommer till Sverige är oklart. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Hur är Toyota GT 86 att köra?
Och går den att drifta med?

Enligt Chris Harris är det här bilen som han har sett fram emot mest detta året. Toyotas lilla busbil GT 86 som med sin bakhjulsdrift och 200 boxerhästar säkert är riktigt kul att köra. Men går den att drifta med? Chris testar. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
2011

YugoGrale - en Delta HF Integrale-kopia
Kroatiskt hemmabygge

Många utav oss minns säkert den feta Lancia-modellen Delta HF Integrale. En riktigt liten busbil med fyrkrafs och massa effekt, som skrämt livet ur en hel del. Både i verkligheten och i Sega Rally. Idag ser man sällan en Delta på vägarna, vilket är väldigt synd. Lika sällan ser man en Yugo, en liten biprodukt av Fiat 127. En kroat har byggt något helt eget, med de båda modellerna i tankarna och kommit fram med YugoGrale, i grund och botten en Yugo, men med Delta HF Integrale-look. Det sägs att motorn och fjädringen faktiskt kommer från en riktig Delta, vilket i så fall nästan gör att det bara är skalet som är från en Yugo. Motorn kommer definitivt inte därifrån. Kul att vissa orkar lägga ner tid, och pengar, på sina drömmar. Vad tycker ni om resultatet? Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ringen-preppad Corsa presenterad
Kaxigare attityd och mer krut

Corsa OPC är rätt tuff som den är, men mer effekt skadar ju aldrig. Den här specialversionen kallas för Nürburgring Edition, kommer i 500 exemplar och har fått lite mer effekt för att kunna slipa tiderna ännu mer runt den legendariska slingan. Den lilla motorn på 1,6 liter har fått en översyn både av turbon och av motorstyrningen. Bilen har även fått ett nytt avgassystem och tack vare dessa modifikationer har ingenjörerna lyckats locka fram några hästar till, från 192 kusar och 250 Nm till 210 respektive 280 Nm. En diffbroms har även monterats. Effekten slipar fartresurserna som nu säger 0-100 på 6,8 sekunder istället för 7,2. Nålen stannar först vid 230 km/h. Chassiet har fått sig en sänkning och nya fjädrar och dämpare från Bilstein. Fram har bromsarna bytts ut mot kraftigare diton från Brembo. Utanför bromsarna sitter det 18-tummare som är speciellt framtagna för just den här versionen. Fronten är lite förändrad jämfört med Corsa OPC och bak sitter det dubbla pipor istället för triangeln i mitten som tidigare. Den lille busbilen kommer i två olika lackalternativ, den som vi ser på bilderna heter Henna, och så finns det även en skrikgrön som kallas för Grasshopper. Sverigepremiär i höst, pris fortfarande oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Koncept 4C blir verklighet nästa år
Alfa Romeo visar nytt i Genève

Just nu visar Alfa Romeo upp 4C, en lillebror till 8C som det har varit snack om nu ett tag. Bilen som visas just nu är ett koncept, men den kommer att bli verklighet redan nästa år. Under skalet döljer sig en liten mittmonterad bensinfyra på 1,8 liter och runt 200 hästar. Kanske inte låter så våldsamt mycket, men så väger den lilla bilen bara 850 kilo också, mycket tack vare användandet av kolfiber. 0-100km/h ska ta 5 sekunder blankt och toppfarten sägs vara 250 km/h. Växellådan är samma dubbelkopplingslåda som MiTo har och kraften skickas till bakhjulen. Att 4C skulle få teknik från KTM X-Bow gick det rykten om för ett tag sedan, om detta stämmer vet vi inte riktigt än. Alfa säger att karossen är helt i kolfiber och att chassiet delvis är byggt i aluminium, men inget mer än så. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida