m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!

Google Maps visar hur trångt det är i kollektivtrafiken
Går nu att följa i realtid

Google Maps har implementerat en ny funktion som kan visa hur trångt det är på bussar, tunnelbanor och annat i realtid, något som kanske kan vara intressant att ha koll på om man vill undvika att smittas av covid-19. Informationen som hämtas in jämförs med hur det sett ut historiskt under vissa tider på olika stationer och ombord på transportmedlen som synes på bilden här nedanför. Användarna själva kan även hjälpa till genom att skicka data om hur fullt till exempel tunnelbanetåget de befinner sig på bedöms vara. Google Maps nya realtidsfunktion för kollektivtrafiken förutsätter givetvis att det finns data tillgänglig på just den rutten som användaren planerar att åka. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk är i Sverige
Åkte från Skavsta direkt till discodans

I går kväll landade Teslas VD, Elon Musk, i Sverige via Skavsta flygplats. Han flög hit från Berlin med privatjet men vad han ska göra här är oklart. Hur som helst möttes han av ett tjugotal Tesla-entusiaster som hoppades på att få en glimt av Elon i höstmörkret. En av dessa entusiaster, Flightradar-grundaren Mikael Robertsson, följde efter Elon Musks bil hela vägen från Skavsta till ett slott där det var värsta discofesten. "Vi följde efter bilen på riksvägen som går från Katrineholm. Sen svängde Teslan in höger och in på en mindre väg, och då såg vi slottet som var upplyst på ett jättefint sätt i jättefina färger. Där utanför stod två hyrbussar och taxibilar åkte in och ut hela tiden. Där inne blixtrade det, som om det var disco eller att bilder togs. Det såg ut att vara en ordentlig tillställning." Det spekulerades dock att han är här för att besöka batterifabriken Northvolt men detta har Northvolt själva förnekat. Annars spekuleras det i att han är här för att besöka sin gamla PayPal-medgrundare samt vän Ken Howery som är ambassadör i Sverige och som nyligen fyllde 45 år. Tumnagel
41.9°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen ska göra om grekisk ö till elfordonsparadis
Alla fordon med förbränningsmotor ska bytas ut

Volkswagengruppen och Grekland meddelar nu att den lilla ön Astypalea ska "förvandlas" till ett paradis för eldrivna fordon. De 1500 stycken bilarna med förbränningsmotorer som idag finns där ska ersättas med omkring 1000 stycken eldrivna fordon istället. Och man ska dra igång en bildelningstjänst där dessa ingår. Förutom bilar ska det finnas eldrivna mopeder och elscootrar. På ön bor det 1300 stycken personer och varje år (kanske inte detta året) besöks den av 72.000 stycken turister. Även lokala bussar, polisbilar, ambulanser, brandbilar och liknande ska också bytas ut mot elfordon. Volkswagen ska installera 230 stycken laddstolpar runt om på ön. Och elen till dessa ska komma från förnybara energikällor. Tumnagel
68.8°
+
Bobby Green
0

Bussar i Stockholm testar att mäta luftkvalitet
Resultatet kan användas för att utöka dagens miljözoner

Bussbolaget Keolis har dragit igång ett samarbete med Senseable Stockholm som är ett samarbete mellan Massachusetts Institute of Technology (MIT), Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Stockholms stad, Stockholms handelskammare och fastighetsbolaget Newsec. Målet är att under en veckas tid mäta luftkvaliteten i Stockholm med hjälp av bussar utrustade med sensorer. Datan man får in skulle sedan kunna använda för att införa fler miljözoner där det behövs. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Västtrafik börjar visa hur lång tid det tar att gå vissa sträckor
Om du vill undvika kollektivtrafik

Västtrafik har uppdaterat sin app "Västtrafik To Go" så att denna nu även visar hur lång tid det tar att gå vissa sträckor istället för att hoppa på en spårvagn, buss eller annat kollektivtrafik-färdmedel. Tanken bakom den nya funktionen är att Västtrafiks resenärer kanske hellre föredrar att gå kortare sträckor istället för att åka kollektivt, bland annat för att undvika att bli smittade av det nya coronaviruset. Det här kan givetvis leda till att det blir mindre trängsel i kollektivtrafiken vilket ytterligare minskar risken för smittspridning. Lars Backström, vd, Västtrafik, säger om den nya funktionen i ett pressmeddelande: "Genom att snabbt kunna se när du är framme om du väljer att gå en kortare sträcka hoppas vi att fler väljer det istället för att vänta på nästa tur. Många kommer kanske att upptäcka att gång-alternativet ibland är det snabbaste, det har ju faktiskt avgång varje sekund." Västtrafik To Go hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är NASA:s nya rymdtoalett redo för avfärd till ISS
Är detta världens dyraste toalett?

Den här veckan kommer NASA att skicka sin nya rymdtoalett Universal Waste Management System (UWMS) till den internationella rymdstationen ISS där den på sikt ska ersätta rymdstationens nuvarande toalett-lösning. UWMS tar upp 65% mindre plats och väger 40% minde än den toalett som används på ISS idag. Den beskrivs ha samma storlek som de toaletter som återfinns i till exempel husbussar och husvagnar. Förutom att vara lite mindre har UWMS även försetts med lösningar som ska göra det lite smidigare för astronauter, framför allt kvinnliga astronauter, att göra en sittning på hemlighuset. Det har kostat NASA 23 miljoner dollar, motsvarande nästan 210 miljoner kronor, att utveckla UWMS sedan det arbetet påbörjades för några år sedan. Går allt enligt plan så kommer UWMS lämna jorden nu på lördag 3 oktober ombord på en Cygnus-farkos från Northrop Grumman. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

FHM: Fortsätt jobba hemma i höst
Om det är möjligt

Under en presskonferens idag så rekommenderade Folkhälsomyndigheten att de som kan arbeta hemma bör fortsätta med det i höst. Detta då Folkhälsomyndigheten räknar med att smittspridningen av coronaviruset kommer att fortsätta även under hösten och att risken för nya utbrott är stor. Under våren ökade andelen svenskar som arbetade hemifrån från 15 till 57 procent enligt en ny SIFO-undersökning skriver SVT. Anders Tegnell säger till SVT om de nya riktlinjerna: "Vi kommer att fortsätta rekommendera att man under hösten, om möjligt, jobbar hemma. Men de som måste åka till jobbet kan göra det." För att de som behöver åka till jobbet ska kunna göra det utan att smittas av covid-19 måste kollektivtrafiken anpassas till detta. Branschorganisationerna inom kollektivtrafiken kommer i nästa vecka att presentera ett detaljerat dokument för hur de ska möta hösten. Då kan det bli tal om att begränsa antalet passagerare till hälften av bussar och tågs maxkapacitet tror Anders Tegnell och säger: "Vi tror att kollektivtrafiken kan fortsätta även under hösten utan att det innebär en ökad risk för smitta. Men finns det andra möjligheter än kollektivtrafiken att ta sig till jobb ska man använda dem." Vidare tror Tegnell inte att vi kommer att kunna gå tillbaka till våra kontor som tidigare innan ett eventuellt vaccin finns tillgängligt. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dokumentär om tjejer som kör EPA-traktor i Västerbotten
Släpps i helgen

I dokumentären EPA får vi följa Elsa, Linnea, Julia, Josse, Johanna och Hilda som sommaren 2018 fick i uppgift att agera artistchaufförer på festivalen Midnight Light Festival i Vilhelmina. Majoriteten av de som kör EPA-traktor eller A-traktor i Västerbottens inland är tjejer vilket fick anordnarna av festivalen att börja fundera på om dessa kunde fungera som skjuts åt artisterna istället för taxi eller minibussar. I dokumentären får vi reda på tjejernas tankar om tillvaron, drömmarna och hur det är att leva som 16-årig tjej i Västerbotten inland. Dokumentären kommer finnas på SVT Play från och med söndag och sänds på SVT2 onsdagen den 22 juli klockan 20.00. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

Västtrafik börjar posta antal steg mellan stationer
Vill att fler ska gå

Sedan corona kom till Sverige har våra olika bolag som sköter kommunaltrafiken blivit de nya Systembolagen. Med det menar jag att de aktivt försöker få kunderna att inte använda deras tjänster, vilket ju är rätt unikt. Här i Stockholm uppmanar SL oss att inte använda bussar och tåg om vi inte behöver, vilket har fungerat fint tills värmen kom och alla ville åka och bada samtidigt. Västtrafik försöker i en ny kampanj att få folk att gå istället för att ta spårvagnen. Man har helt enkelt postat stortavlor med hur många steg det är mellan hållplatserna och då kanske folk tänker att det är bättre med 2000 steg i stegräknaren än att hångla med andra på spårvagnen. Kampanjen är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors. Tumnagel
62.7°
+
Roger Åberg
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

The Boring Company kanske får gräva tunnel i Norge
Från Oslo till Fornebu

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company (TBC) kanske får gräva den planerade norska tunnelbanelinjen Fornebubanen som ska gå mellan centrala Oslo och Fornebu. Norska Fremskrittspartiet menar att lösningen som TBC har kan spara bygget miljarder kronor och vara ett mer miljövänligt alternativ. Detta för att tunnelbanan kommer trafikeras av självkörande eldrivna bilar eller minibussar istället för traditionella tåg. Användningen av dessa fordon kan också enkelt anpassas till behovet och resenärer kan till exempel åka direkt till önskat mål utan att stanna vid mellanstationer. Detta kan innebära både kostnadsbesparingar och minskad energiförbrukning jämfört med många traditionella kollektivtrafiklösningar. Om det blir något av det här återstår så klart att se men det hade ju klart varit kul att se ett sådant här system i drift här i närheten. Tumnagel
48.7°
+
Frode Wikesjö
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Per Svantesson intar rollen som vd för Automobili Pininfarina
Har tidigare jobbat på Volvo Cars

Per Svantesson som tidigare har jobbat på Volvo Cars, Volvo bussar, ESAB och Nevs tar nu över rollen som vd på Automobili Pininfarina efter Michael Perschke. Per har sedan 2018 varit operativ chef på företaget men kliver alltså nu upp i ledarposition. Pandemin har skakat om mycket såklart men Per lovar ändå att de första leveranserna av den eldrivna superbilen Battista ska dra igång i år. Produktionen går enligt plan och målet är att tillverka 150 stycken exemplar. Varje bil kostar runt 17 miljoner kronor. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Karta visar om skånska bussar är fulla
Så folk i riskgrupper kan undvika dem

Skånetrafiken, som hanterar kollektivtrafiken i Skåne, har lanserat en ny tjänst där du som resenär kan se var bussen du väntar på är någonstans och om det är trångt ombord. Trängseln räknas med hjälp av sensorer som sitter i dörrarna som håller koll på hur många som stiger på och stiger av. En rödmarkerat buss visar till exempel att mer än 75 procent av sittplatserna är upptagna. Sensorerna finns dock inte på alla bussar eller tåg men Skånetrafiken kommer utöka systemet framöver så fler fordon i kollektivtrafiken får dessa räknare. Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson säger till TT att systemet triggades av den pågående coronasituation men att de har haft idén ganska länge. Tjänsten snabbutvecklades dock av Skånetrafiken efter att ha deltagit i eventet Hack the Crisis. Du hittar denna karta på Skånetrafikens webbplats via länken nedan. Tumnagel
50.3°
+
Frode Wikesjö
0

Studie visar att män farligare i trafiken än kvinnor
Orsakar fler olyckor med dödlig utgång för andra personer

SVT rapporterar om en brittisk studie som visar att män utgör en högre risk för dödsolyckor i trafiken än kvinnor. Studien fokuserade på olyckor med dödlig utgång för andra personer än den som orsakat olyckan. Forskarna studerade data från 14 425 olyckor med dödlig utgång i England mellan 2005 och 2015. Datan visade att män var överrepresenterade i statistiken i olyckor som skadade andra personer. Högst var risken hos män som kör motorcykel där de råkade ut för tio gånger fler olyckor jämfört med kvinnliga motorcykelförare. Av de sex fordonstyper (cyklar, bussar, bilar, taxi, skåpbilar, lastbilar och motorcyklar) som jämfördes var det endast bussar som visade sig hålla samma risknivå mellan könen för olyckor. Lastbilar stod för 16,5 procent av dödsfallen i studien och två tredjedelar av olyckorna orsakades av bilar samt taxibilar. Men när datan för risken per kilometer visar att lastbilar är inblandad i fem gånger fler dödsolyckor än bilar. En av rekommendationerna som forskningsrapporten lägger fram är att myndigheter bör försöka få in fler kvinnor i föraryrket. Detta för att de anser att en jämnare könsfördelning bland förarna skulle ha en positiv inverkan på den här typen av skador. Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger till SVT att ett liknande mönster kan ses här i Sverige trots att statistiken här mäter vilka som dör i trafiken och inte vem som orsakat en olycka. Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

SL fimpar biljettkontroller tills vidare
Låter väl rätt vettigt

Trots att vi är flera veckor in i en världsomspännande pandemi så har SL fram tills idag fortsatt låtit sina biljettkontrollanter glida omkring i kollektivtrafiken för att kontrollera biljetter. Det här har ställt många lite frågande då det är rätt svårt att kontrollera någons färdbiljett samtidigt som man håller avståndet till personen som ska kontrolleras. SVT skriver att en del resenärer till och med ska ha vägrat visa sina färdbevis för kontrollanter för att de vill hålla den sociala distansen mellan sig själva och andra. Idag meddelade dock SL att man nu pausar kontroller av biljetter i lokaltrafiken. De som fram tills nu har haft det som sin arbetsuppgift kommer istället att få andra arbetsuppgifter inom lokaltrafiken. Bland annat tänker man sig att kontrollanterna istället ska hjälpa till att informera resenärer om hur trafiken påverkas av pandemin och liknande. Skulle kontrollanterna se någon som uppenbart plankar, till exempel hoppar över en spärr, så kommer dessa personer att stoppas och kontrolleras. De generella kontrollerna på bussar, tåg och vid spärrar kommer däremot att pausas tillsvidare skriver SVT. Tumnagel
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Coffee & Kareem ute nu på Netflix
Och lite annat smått och gott

Funderar ni på vad ni ska kika på efter fredagstacosen? Då kanske nya actionkomedin Coffee & Kareem kan vara intressant. I filmen får vi möta ett sånt där klassiskt omaka par som genererar ett och annat komiskt ögonblick under filmens gång. Mer specifikt handlar filmen om polisen James Coffee, spelad av Ed Helms, vars flickväns son Kareem av misstag bussar ett gäng busar på James och tillsammans måste Coffee och Kareem jobba tillsammans för att överleva hotet från en av Detroits största knarkbusar. Faller inte Coffee & Kareem i smaken så har även hela Community släppts på streamingtjänsten samt en hyllningsshow till Dave Chappelle som kan generera ett fniss eller två. Och om man vill ha lite mer spänning har fjärde säsongen av Money Heist också släppts idag. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

SL tycker att Stockholmare ska stanna hemma
"Res bara om du verkligen måste"

För några dagar sedan levererade FHM (Folkhälsomyndigheten alltså, inte herrtidningen) nya allmänna råd som vi bör följa för att inte bidra till vidare spridning av coronaviruset. Råden handlade om att folk över 70 år skulle undvika butiker och att antalet kunder i butiken skulle hållas nere samt att arbetsgivare skulle be sina anställda att jobba hemifrån, om detta var möjligt. SL följer råden och tar detta ett steg längre och ber resenärer i Stockholm att inte resa i lokaltrafiken om de verkligen inte måste bege sig någonstans. SL skriver även att om du måste resa så bör du helst undvika rusningstrafik och vänta på nästa buss om din buss är knökfull. På sin hemsida har SL dessa tips: Överväga om jag kan resa en annan tid, till exempel utanför rusningstid. Överväg om jag helt enkelt kan avstå från en resa, till exempel genom att jobba hemifrån i högre grad. Vänta på nästa buss om den som kommer är full. Det finns fler bussar än vad som syns på sl.se eller i appen. Tumnagel
49.2°
+
André Stray
0

Lagförslag ska göra kameraövervakning enklare
I kollektivtrafiken och på flygplatserna

I ett pressmeddelande från Regeringen skriver de att de vill ta bort kravet på tillstånd när det gäller kameraövervakning i kollektivtrafiken och på flygplatserna. Lagförslaget gör att blir enklare att sätta upp kameror på tåg, bussar, hållplatser, stationer och flygterminaler. Lagändringen ska också ge apoteken samma förutsättningar att sätta upp kameror som andra butiker. Justitie- och migrationsminister, Morgan Johansson, menar att detta ger myndigheter fler verktyg för tryggheten samt brottsbekämpningen i hela landet. Detta för att de anser att kamerabevakningen både kan både förebygga brottslighet och underlätta utredningsarbetet när brott väl har begåtts. Utöver det så anser de att detta kan leda till en ökad trygghet och få fler människor att resa med kollektivtrafiken. Regeringen säger också att man inte ska vara orolig för den personliga integriteten då de anser att den allmänna dataskyddsregleringen fortsättningsvis kommer ge ett starkt skydd. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. Tumnagel
50.4°
+
Frode Wikesjö
0

Självkörande buss testas på flygplatsen Haneda
Kan spara in stora personalkostnader

Haneda är Tokyos internationella flygplats och där håller flygbolaget All Nippon Airways just nu på att utföra tester med självkörande bussar som ska ta passagerarna till och från flygplanen som inte stannar direkt vid någon gate. Att automatisera detta hade ju självklart sparat in pengar då man kan skära ned på personal. Den eldrivna testbussen är utvecklad tillsammans med SB Drive, Advanced Smart Mobility och BYD. Den kommer att köra runt på en sträcka som är 1,9 kilometer lång. Av säkerhetsskäl kommer det intialt att sitta en förare bakom ratten beredd att ingripa om något går snett. Testerna drog igång den 22 januari och pågår till och med den 31 januari. Går det hela bra är planen att sjösätta projektet skarpt i slutet av året. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Nästa vecka införs miljözon klass 2 i Stockholm
Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan

Den 15 januari, på onsdag nästa vecka, införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i centrala Stockholm. Det innebär att endast personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som minst uppfyller kraven för utsläppsklass Euro 5 får köra där. Äldre bensin- och dieselbilar förbjuds alltså för att luftkvaliteten ska förbättras och för att få ned nivåerna av kvävedioxid (NO2). Dock kan den nya zonen ge ett motsatt resultat. Stockholms stads miljöförvaltning har sammanställt mätningar från förra året och dessa visar att NO2-nivåerna redan har sjunkit mycket snabbare och kraftigare än vad både miljöförvaltningen och trafikkontoret tidigare förutspått. En fullständig rapport kring detta släpps under våren. Gunnar Söderholm som tidigare varit miljöchef i Stockholm säger till Sveriges Radio P4 Stockholm att miljözoner istället kan göra att människor väljer bensinbilar i stället för dieselbilar vilket enligt Gunnar skulle ge en negativ klimateffekt med en större klimatpåverkan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0
2019

Forskare presenterar koncept på koldioxidåtervinning
Sägs kunna återvinna 90 procent av koldioxidutsläpp från lastbilar

Forskare på schweiziska Swiss Federal Institute of Lausanne (EPFL) tagit fram ett koncept som man uppger skulle kunna återvinna 90 procent av koldioxidutsläpp som kommer från lastbilars och bussars avgaser. Det handlar om ett system som samlar upp koldioxiden från fordonens avgaser och sedan konverterar detta till flytande form. Därefter ska den flytande koldioxiden kunna tömmas och återvinnas vid speciella återvinningsstationer. Det finns idag bland annat tekniker för att omvandla koldioxid till traditionellt bränsle med hjälp av solenergi. Det föreslagna systemet är i dagsläget rätt så stort, cirka två meter långa tuber krävs bland annat för att omvandla och förvara den flytande koldioxiden. Det innebär att det hela än så länge passar bättre på lastbilar och bussar än traditionella bilar. Det här är som sagt bara ett koncept än så länge och forskarna tror att det skulle kunna ta flera år innan ett system som detta skulle kunna släppas på marknaden. Forskarna planerar nu att vidareutveckla konceptet till en prototyp och huruvida det hela faktiskt skulle fungera blir antagligen mera tydligt när man är klara med det. Tumnagel
65.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Självkörande Volkswagen ID.Buzz till Qatar
Ska rulla runt för på egen hand 2022

Volkswagen har meddelat att ett gäng av deras elminibussar ID Buzz kommer att börja transportera passagerare i Qatars huvudstad Doha om några år. Initialt handlar det om 35 stycken ID Buzz som ska förses med teknik för att de ska kunna rulla runt autonomt på Dohas gator. Det ska handla om trafik inom ett begränsat område i stadskärnan där rutterna är förutbestämda. Det kommer med andra ord inte att gå att beställa en självkörande minibuss hem till sig själv utan de kommer att stanna på bestämda hållplatser. Volkswagen hoppas kunna börja testa självkörande Volkswagen ID Buzz i Doha under nästa år och planerar att lansera tjänsten för passagerare 2022. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg fimpar planerna på en linbana
Högtflygande lösning för kollektivtrafik anses bli för dyr

I morgon har det gått sex år sedan vi för första gången rapporterade om att Göteborg ville bygga en linbana för kollektivtrafik i staden men nu kommer uppgifter att så antagligen inte kommer att bli fallet. Förslaget om att bygga linbana i Göteborg godkändes 2017 och sedan dess har man även tagit fram ett designförslag på hur denna skulle se ut och mellan vilka knutpunkter den skulle gå. Tanken var att det hela skulle stå klart 2021 men nu avbryter trafiknämnden i Göteborg arbetet med linbane-projektet skriver Göteborgs-Posten. Anledningen till att Göteborg nu lägger ner den planerade linbanan beror primärt på att det hela blir för dyrt. Göteborg hade budgeterat att en linbana skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Det alternativet som skulle passa kollektivtrafikens syfte med linbanan ska dock ha fått en prislapp på mellan 2,8 - 3,1 miljarder kronor. Huruvida de 138 miljoner kronor som utredningen om linbanan ska ha kostat ingår i den summan framgår inte. Då det inte blir någon linbana över Göteborg funderar man nu istället på att använda elhybridfärjor och elbussar där linbanan var tänkt att gå. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota e-Palette ska transportera OS-deltagare
Eldrivna minibussar till OS-byn i Tokyo

Nästa år arrangeras de olympiska sommarspelen i Tokyo och inför det har den japanska biltillverkaren Toyota utvecklat både fordon och robotar som ska vara behjälpliga under arrangemanget. Det senaste fordonet till Sommar-OS från Toyota är den här eldrivna bussen som man kallar för e-Palette. De små bussarna är tänkta att transportera atleter, funktionärer och andra i OS-byn i en maxhastighet på cirka 20 km/h. Bussarna är självkörande på området som innefattar OS-byn men det kommer alltid att finnas en säkerhetschaufför med på färden. Fordonet har plats för fyra passagerare sittande i rullstol och färgschemat i bussen ska vara anpassat för färgblinda. Toyota planerar att sammanlagt köra runt med 20 stycken e-Palette under OS och Paralympics i Tokyo nästa sommar. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Caradvice testar en Iveco Daily 4×4
En ganska extrem offroader

Ni känner säkert till den italienska tillverkaren Iveco. De tillverkar lastbilar och bussar och man ser de i trafiken säkert flera gånger varje dag. De har dock en modell som de flesta troligtvis inte har sett innan eller stött på i alla fall - Daily 4×4. Det är en ordentlig offroad-maskin för rejäla tag utrustad med en 182 hästar och 430 newtonmeter stark turbodiesel på 3,0 liter. Bilen går som väntat att få med alla möjliga tillval som gör den ännu bättre för terrängkörning och väljer man dessutom allt i svart får den en ganska så apokalypsig aura över sig. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen e-Up! får större batteripack
Och lägre pris

Volkswagen ska ha en facelift av modellen e-Up! på gång som de kommer att visa upp på mässan i Frankfurt. Förutom uppdaterad design kommer bilen även att få ett större batteripack och ett lägre pris än tidigare. Kapaciteten ska ha gått från 18,7 till 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 26 mil. Elmotorn ska också ha uppdaterats och ger 83 hästar. 0-100 km/h ska gå på 11,9 sekunder och toppfarten ska ligga på 130 km/h. Ingen raket men det är ju inte heller meningen med den här. Prislappen ska enligt uppgift ha droppat med nästan 1600 euro till runt 22.000 euro. Mer information får vi när bilen väl är officiell. En annan nyhet kring e-Up! är att ett företag som heter eClassics har börjat konvertera gamla Bubblor med up:ens drivlina. Delarna hämtar de från Volkswagens lagerhyllor och man kallar skapelsen för Volkswagen e-Käfer. Räckvidden ska ligga på runt 20 mil och batteripacket ska här istället vara på 36,8 kWh. Förutom ny maskin har även chassiet och bromsarna uppdaterats. Priset blir som väntat inte gratis, det snackas om runt en miljon kronor för en färdig bil. e-Käfer kommer också att visas upp i Frankfurt. Senare kommer företaget även att bygga om klassiska folkabussar och Porsche 356. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Tjuvlyssnat gör comeback
Vad snackar folk om i kollektivtrafiken?

Idag nåddes vi av uppgifter om att det börjat hända lite grejer på den svenska humorsajten Tjuvlyssnat igen efter att verksamheten där legat i träda sedan hösten 2015. På Tjuvlyssnat kan användare läsa och skicka in egna berättelser om roliga saker eller andra dråpligheter som de hör eller råkar ut för när de är ute och åker i kollektivtrafiken. Exakt vem det är som nu driver Tjuvlyssnat vidare framgår inte men enligt sajtens informationssida så verkar det vara fem privatpersoner som lägger in bidragen. Tjuvlyssnat startade ursprungligen 2006 och under 2006 - 2007 hade sajten ett samarbete med Feber och hamnade som en slags fristående tjänst under vårt paraply. Därefter gick vi skilda vägar och gänget bakom Tjuvlyssnat gav bland annat ut en bok med bästa från sajten. Därefter så förde sajten en någorlunda tynande tillvaro men 2013 skedde en nylansering. Inte heller den räckte för att hålla liv i sajten men det kanske det blir ändring på nu. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida