LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m
2019

Nya Corvette som cab hälsar på hos Jay Leno
Blir först med att köra bilen utanför GM

I början av förra månaden presenterade Chevrolet den cabbade versionen av nya Corvette. Nu har Jay Leno som den första personen utanför GM fått provköra bilen, och så här såg det ut. Bilen Jay fick ratta är en förserie-prototyp, produktionen drar igång först i början av nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Sciàdipersia i cabbat utförande
För när du tycker att Maserati GranTurismo är för vanlig

För ett år sedan visade Carrozzeria Touring Superleggera upp Sciàdipersia. Det är en Maserati GranTurismo som fått sig en ny ut- och insida. På mässan i Genève står den nu utställd tillsammans med en nyhet - cabriolet-versionen av samma bil. Den ser väl ut som man hade väntat sig och har ett tygtak som kan fällas bort när man vill släppa in omgivningen ytterligare. Tyvärr får vi inte se hur bilen ser ut med taket på. Initialt var planen att bygga tio stycken Sciàdipersia Coupé men kunder efterfrågade också en cab. På grund av detta har man bestämt sig för att bygga totalt 15 stycken Sciàdipersia och det är alltså bara att välja vilken version du vill ha. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nu finns Lamborghini Aventador SVJ även som cab
Äntligen!

Lamborghini Aventador SVJ är det värsta du kan få från tillverkaren och nu presenteras monstret även i cabbat utförande, eller Roadster som man kallar det. Under skalet är allt som vanligt vilket innebär V12:a på 6,5 liter som utvecklar hela 770 hästar och 720 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en sjustegad ISR-växellåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,9 sekunder, 0-200 på 8,8 och toppfarten ska ligga på över 350 km/h. Allt detta kan du nu alltså uppleva med taket bortplockat. Den här versionen adderar 50 kilo på vikten men det är troligtvis inget som så många kommer att märka av. Taket är i kolfiber och består av två stycken separata paneler som du när du tagit bort dem kan förvara under huven fram. Endast 800 stycken exemplar kommer att tillverkas och de första leveranserna drar igång nu i sommar. Priset börjar på 573.966 dollar. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Evo nu även i cabbat utförande
Det här är Spyder

I början av året rullade Lamborghini ut ännu en version av modellen Lamborghini Huracán kallad Evo. Nu presenteras samma bil fast med tygtak som man kan fälla bort - en Spyder alltså. På 17 sekunder kan man släppa in ljuset och höra tonerna bättre från den 640 hästar starka V10:an som är placerad bakom ryggen. Regnar det och man ändå vill släppa in lite mer ljud går det bra att sänka bakrutan. Torrvikten anges till 1 542 kilo och till 100 km/h kommer man på 3,1 sekunder från stillastående. När klockan passerat 9,3 sekunder är man uppe i 200 och det hela är slut först vid 325 km/h. Premiär blir det nu i Genève. De första kunderna kommer att få sina bilar levererade i vår och för att bli ägare till en får man betala strax över 200.000 euro. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Nu finns det även en cab-version av McLaren 600LT
Spider är presenterad

För en vecka sedan släpptes första teasern och nu är bilen presenterad. Det här är cab-versionen av McLarens modell 600LT och den bjuder på samma sak som sitt syskon med skillnaden att man kan fälla bort taket. Detta är i två delar och med det på behålls mycket av coupé-profilen. Går att fälla i hastigheter upp till 40 km/h men hur lång tid det tar får vi inte reda på. Maskinen är den beprövade V8:an på 3,8 liter med dubbla turbo. Effekten är 600 hästar och 620 newtonmeter. Växellådan har sju steg och 0-100 km/h ska gå på raska 2,9 sekunder, toppfarten ligger på 324 km/h. Kör man nedcabbat får man dock nöja sig med 315 km/h. Vågen stannar på 1.297 kilo vilket innebär att den bara är 50 kilo tyngre än coupén. På prislappen står det från 250.000 euro. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Cabriolet är redan här
Snabba puckar

I slutet av november rullade Porsche ut nya 911 och nu är det redan dags för cabriolet-versionen att göra entré. Ett perfekt sätt att se fram mot våren alltså. Bilen ser ut som väntat och det man lyfter fram mest är att taket går att öppna och stänga snabbare än någonsin tidigare - tolv sekunder ska det ta. Taket är i tyg och har en bakruta i glas. I strukturen på taket finns magnesiumbågar som hindrar att det blåser upp när man kör fort. Öppning och stängning kan ske i upp till 50 km/h. Inledningsvis erbjuds bilen som Carrera S och Carrera 4S som har fyrhjulsdrift. Motorn är en turbomatad boxersexa på 3,0 liter och den ger 450 hästar och har ett vrid på 530 newtonmeter. Till denna kopplas en nyutvecklad dubbelkopplingslåda med åtta steg. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder och detta kan kapas till 3,7 om man väljer till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 306 km/h. På tillvalslistan finns bland annat sportchassit Porsche Active Suspension Management (PASM) för första gången även till Cabriolet. Det ger en hårdare fjädring, sänkt chassi med tio millimeter och grövre krängningshämmarna både fram och bak. Båda versionerna går att beställa nu och för Carrera S Cabriolet får du betala 1.285.000 kronor medan 911 Carrera 4S kostar från 1.355.000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2018

McLaren 720S Spider är här
Har snabbaste taket

McLarens avdelning Super Series rullar nu ut sitt senaste bygge som är en cabriolet-version av modellen 720S. Den har tilläggsnamnet Spider och precis som väntat har den en hardtop som snabbt viker ihop sig och gömmer sig bakom stolarna när man vill släppa in solen lite extra. Enligt McLaren har den här det snabbaste taket i superbilsbklassen och på bara elva sekunder går det att fälla upp eller ner i upp till 50 km/h. Taket är i kolfiber och vill man går det att beställa det med en glaspanel i sig som har ett sånt där "smart" glas som med ett knapptryck kan tona sig självt. I övrigt har modellen en aktiv bakvinge som automatiskt justerar sig beroende på om taket är på eller av. Den får även unika 19 och 20-tumsfälgar. Inga förändringar har behövts göras på bilens konstruktion då denna är såpass stabil sedan tidigare. Dock har den fått två torn i kolfiber som ska se till att skydda dig om du voltar. Vågen stannar på 1.332 kilo vilket gör den här 49 kilo tyngre än vanliga 720S. Motormässigt är det oförändrat vilket innebär en V8:a med dubbla turbo på 4,0 liter som ger 720 hästar och 769 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på 2,9 sekunder. Till 200 km/h tar det bara 7,9 sekunder och toppfarten anges till 341 km/h. Skulle du köra nedcabbat är dock den begränsad till 325. Bilen går att beställa nu och de första leveranserna sker i mars nästa år. Priset börjar på 273.000 euro. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Lamborghini Huracán Performante nu med tygtak
Här är Spyder-versionen

För ett år sedan fick vi Performante-versionen av Lamborghini Huracán. Nu kommer samma bil fast i cabbat utförande, och då får den tilläggsnamnet Spyder. Annars är receptet samma som Coupé-syskonet - 30 hästar till 40 newtonmeter mer i vrid vilket i sin tur innebär 640 hästar och 600 newtonmeter. Motorn är som vanligt en V10:a på 5,2 liter utan överladdning. Jämfört med LP610-4 Spyder är Performante 35 kilo lättare. 0-100 km/h ska gå på 3,1 sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Taket tar 17 sekunder att öppna eller stänga och ska inte ha någon negativ inverkan på den aktiva aerodynamiska tekniken ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva). I övrigt har bilen vassare fjädring, mer responsiv styrning och en omkalibrerad ECU. Beställa går bra att göra nu om du har 219.585 euro som vill lätta från kontot. De första leveranserna väntas ske i sommar. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2017

Mercedes-Maybach 6 Convertible visas på Pebble Beach
Här är en första teaser

I augusti förra året fick vi ta del av Mercedes lyxiga Maybach-koncept 6. Nu visas snart bilen i ett cabbat utförande, och det här är det första som vi får se av den. Videon avslöjar inte så mycket förutom att bilen är lackad i en blå färg, i övrigt ser den ut att vara minst lika lyxig som sitt coupé-syskon. Troligtvis får bilen även samma drivlina under skalet, vilket innebär fyra stycken elmotorer som sammanlagt levererar 750 hästar. Pebble Beach Concours d’Elegance drar igång den 17 augusti. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Första teasern på BMW i8 Roadster
Produktionsversion visas i höst

BMW har snackat om den ända sedan 2015 - i8 i cabbat utförande. Då visades den upp som koncept och förra året uppdaterades detta koncept ytterligare. Men snart är det dags för produktionsversionen, och nu får vi en första teaser på bilen som kommer att ha sin premiär på bilmässan i Frankfurt i september. I samma veva kommer modellen att få sig ett ansiktslyft och lite vassare prestanda. Ryktena säger att både coupén och roadstern får en hybriddrivlina med 420 hästar och att batteripacket är på 10 kWh. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Audi R8 V10 Spyder får Plus-meny
Klart även cabben ska ha 610 hästar

Sommar och sol, klart man ska åka nedcabbat! Det tar Audi fasta på och skickar nu ut en Plus-version av R8 Spyder. Det betyder att man kramat ur 610 hästar och 560 newtonmeter ur den 5,2 liter stora V10-motorn. Precis lagom med effekt för när man vill glida runt med vinden i håret alltså. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda och 0-100 km/h ska gå på raska 3,3 sekunder. Toppfarten är hela 328 km/h. Vikten anges till 1 587 kilo vilket är 25 kilo mindre än den vanliga cab-versionen som inte har Plus i namnet. Bilen får en exklusiv lack som man kallar för Micrommata green. Till det får man 19-tumsfälgar, antracit-grå grill, svarta avgaspipor och en svart interiör. Sportstolar är standard och så även keramiska bromsar. De första bilarna kommer att levereras i slutet av sommaren och på prislappen står det 207 500 euro. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ford visar nya Mustang i cabbat utförande
Snyggare än coupén?

Tidigare i veckan drog Ford täcket av uppdaterade Mustang och redan nu är det dags att även visa upp bilen i cabrioletutförande. Jag ska erkänna att jag inte tyckte att faceliften gjorde bilens utseende bättre men på dessa bilder ser den faktiskt inte så dum ut. I övrigt blir det samma specifikationer som coupé-versionen även om den här troligtvis kommer att väga lite mer. Tre nya lackalternativ tillkommer och det finns inte mindre än tolv stycken olika fälgar att välja mellan. Lansering sker till hösten. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2016

Som att segla med en motorbåt på land
Jag har kört Mercedes SL 500

Är det en silverlackerad färja som strandat eller en zeppelinare som inte har lyft än? Frågorna är många när man närmar sig senaste Mercedes SL 500 men till slut inser man att det bara är en bil det handlar om. Dock en stor bil, som ändå bara har plats för två? Hur kan det komma sig? Jo, ni förstår, vissa människor vill helt enkelt bara ha en stor och vräkig bil som säger något om hur tjockt läder man har i bakfickan. Så har det alltid varit med SL. De som har det lite tunnare ställt väljer istället en SLK, men ska man gå all in är det SL som gäller. En vräkkärra av rang med jättelång motorhuv, tak som går att fälla bort och lyx i överflöd. Självklart ska det även låta när man kommer, och då menar jag inte ur stereoapparaten utan ur avgasrören. Modellen finns med V6:a men det är på tok för litet och för bränslesnålt, det ska vara minst V8:a. Då finns SL 500, eller SL 63 AMG. Vill man spåra ur fullständigt väljer man SL 65 AMG med V12:a. Men då den här bilmodellen är väldigt långt från en sportbil känns ändå SL 500 som det vettigaste alternativet. Vettigt i denna värld alltså, där man lägger över 1,2 miljoner kronor på en bil. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

En öppen version av Ferrari LaFerrari är här
Men du kan inte köpa den

Det har snackats om den ett tag nu och det var helt klart att den var på gång, och nu är den äntligen här - den öppna versionen av Ferraris toppmodell LaFerrari. En oerhört dyr men trevlig hårfön som endast säljs i en begränsad upplaga, och alla är redan sålda. Potentiella kunder kontaktades för längesedan eller lämnade själva in önskemål om att få köpa ett exemplar, så tyvärr finns det inga kvar till oss. Den lilla takbiten man kan plocka bort kommer i två utföranden - en hard top i kolfiber och en soft top i tyg. Bilen ska ha samma prestanda och effekt (totalt 963 hästar ur en V12:a och en elmotor) som sitt syskon. Ingenjörerna har moddat chassiet så att det ska vara lika styvt som bilen med fast tak och aerodynamiken har finslipats ytterligare för att även denna ska ha samma luftmotstånd när man kör avcabbat. Premiärvisning blir det på Paris International Motor Show i september, och då kommer vi även få reda på bilens exakta specifikationer. Och namn, eftersom det är något Ferrari inte delar med sig av för tillfället. Den kan heta LaFerrari Spider, men även LaFerrari Aperta. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Auto Express testar Huracán Spyder
Nedcabbat i Miami

Steve Sutcliffe från Auto Express åkte till Miami för att provköra Lamborghinis senaste modell Huracán Spyder och så här såg det ut. Testet i textform hittar ni på länken nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mini John Cooper Works i cab-utförande är här
Låt 231 hästar torka ditt hår

Mini presenterar nu toppversionen John Cooper Works i cabriolet-utförande. Receptet undertill är likadant som bilen med hårt tak, det vill säga en ettrig turbomatad fyra på 2.0 liter och 231 hästar som driver framhjulen. 0-100 km/h ska gå på 6.1 sekunder med den manuella lådan, väljer man istället den sexstegade automatlådan får man ner tiden till 5.9. JCW-receptet innebär förutom piggare motor även ett komplett kjolpaket, nya fälgar och en sportigare inredning med lite vassare säten och material. Taket öppnar och stänger man på 18 sekunder och det ska gå att göra i hastigheter upp till 30 km/h. I bagagerummet ska man få in 215 liter med taket uppfällt, 161 liter när man cabbat ned. Bilen börjar säljas i april och på prislappen står det då 35 600 dollar. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2015

Nya Chevrolet Camaro i cabbat utförande officiell
Fick sig en rätt trevlig taklinje

För några dagar sedan läckte ett par pressbilder på nya Chevrolet Camaro ut och nu är det dags för en officiell presentation. Camaro har hunnit fylla sex generationer och för en gångs skull verkar det ändå som att de har fått till taklinjen även på cabben, den här ser faktiskt inte så dum ut. Nya cabben ska vara 91 kilo lättare än föregångaren och givetvis förbättrad på alla möjliga vis. Mycket är likadant som hos coupén och precis som där erbjuds det tre olika motoralternativ till cabben. Dessa är en turbomatad fyra på 2.0 liter som ger 275 hästar, en V6:a på 3.6 liter som ger 335 hästar och en V8:a på 6.2 liter som bjuder på 455 hästar. Till motorerna kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Drivningen sker som vanligt på bakhjulen. Cabben går att fälla i hastigheter upp till 48 km/h, men hur lång tid det tar framgår inte. När den nya bilen kommer till Europa och vad den då kommer att kosta finns tyvärr inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2014

Audi visar nya TT i cabbat utförande
Sommaren är lång

Nu när bilmässan i Paris börjar närma sig ploppar det upp mängder av nyheter på bilfronten. Audi bekräftade för ett tag sedan att en roadsterversion av nya TT skulle visas upp på mässan och nu så här ett par dagar innan portarna slår upp får vi bilder och fakta på den nya bilen. "Baksätet" får stryka på foten och istället sitter där ett par rulla-runt-bågar och en mekanism för cabben. Tygcabben öppnas och stängs på tio sekunder och man kan manövrera den i upp till 50 km/h. Hela taket väger in på 39 kilo vilket enligt Audi ska vara tre kilo mindre än föregångaren. Bagageutrymmet påverkas inte utan är faktiskt 50 liter större än tidigare, totalt 280 liter. Under huven finns till en början tre olika motoralternativ, en diesel och två bensinare. Framhjulsdrivna TDI Ultra är den snålaste med sin 2-litersfyra på 181 hästar och 380 Nm. Den ska nöja sig med 0.43 liter per mil och ett utsläpp på 114 gram CO2 per kilometer. Starkast blir fyrhjulsdrivna TTS med sin 2.0 TFSI på 310 hästar och 380 Nm. Den gör 0-100 km/h på 4.9 sekunder och toppar 250 km/h. Bensinarna erbjuds med antingen sexpetad manuell låda eller sexstegad S-Tronic med dubbelkoppling. Bilarna kommer att gå att beställa i november och leverans blir det lagom till nästa vår. Några priser för Sverige är inte klara än. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Aston Martin V12 Vantage S Roadster
Njut av monstret nedcabbat

För inte så längesen körde jag Aston Martin V12 Vantage S och det var en upplevelse jag sent kommer att glömma. Och jag kan bara föreställa mig hur mycket upplevelsen förstärks om tar samma bil och kapar av taket. Det har Aston Martin nu gjort och idag presenteras V12 Vantage S Roadster. Det här blir tillverkarens absolut snabbaste cab hittills med sin toppfart på 323 km/h. Under huven lurar samma V12:a på 6.0 liter som i det takförsedda syskonet. Den ger 573 hästar och 620 Nm och tar bilen från 0 till 100 km/h på 4.1 sekunder. Kraften skickas till bakhjulen via en sjustegad automatisk robotlåda. Här finns också den adaptiva stötdämparinställningen och keramiska skivor runt om. Utseendemässigt hämtar bilen samma saker som finns på Coupén och det som sticker ut mest är väl den fetare fronten och de fyra luftutsläppen på huven. Pris och när bilen lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0
2013

Första gången RS känns overkill

Visst är det trevligt att trots att man åker cabriolet sitta i en bil med massa effekt, avancerad teknik anpassad för bankörning och ett uppkäftigt utseende som talar om för alla andra på vägen att den här bilen bråkar man inte med ostraffat? Det är just det Audi RS5 Cabriolet handlar om. Problemet är bara att det inte fungerar i verkligheten. Där RS5 Coupé är en riktigt stygg bansmiskare förmedlar cabriolet-versionen den direkta motsatsen. Man inbjuds inte till att klippa apex eller sätta varvtider, utan istället till att njuta av brännan man får av att köra med taket nere och cruisa längs trevliga kustvägar. Till tonerna av ett alldeles för dämpat V8:a-ljud. RS-cabriolet har aldrig känts mer overkill än i detta fall. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Aaron Twite och Rafal Pasierbek stuntar på bågar

I vad som känns som ett evigt snö/slask/regn/rusk-land just nu känns det ändå rätt bra att vi är på väg mot ännu en sommar. På sommaren kan man bada, sola, köra nedcabbat, äta glass och stunta på bågar. Det sistnämnda är precis vad Aaron Twite och Rafal "Stunter13" Pasierbek gör, och de gör det bra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2012

Panoramatak till Ferrari FF
Nytt tillval

På mässan i Paris har Ferrari precis visat ett nytt tillval till modellen FF, ett panoramaglastak som öppnar upp hela bilen mot himlen. Nästan som att köra nedcabbat fast utan de tråkiga bitarna som förstörd frisyr och jobbigt vindbrus. Vad kalaset kostar extra utöver bilköpet är dock oklart för tillfället. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Audi R8 GT Spyder - hårdast av dem alla
Garanterat träsmak, men så värt det

Grande finale för gamla R8. Hur firar man det på bästa sätt? Givetvis genom att bygga en råbarkad racer som är ännu galnare än tidigare. Lättare, fetare, argare, uppkäftigare och mycket mycket hårdare. 333 stycken i coupéutförande och lika många cabbar. Men att banta en bil massa kilo och sedan såga av taket och göra en racer av den, är det så smart? Kanske inte. Skitsamma säger jag, för det här är lätt den roligaste råttan jag har kört hittills. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen E-Bugster i cabbat utförande
Visas upp i Peking idag

Nya bubblan eller Beetle som den numera heter ska snart presenteras som cabriolet. Innan dess visar Volkswagen dock upp en cabbad version av elbilen E-Bugster som vi har sett tidigare. Precis som i sitt takförsedda syskon är det en elmotor på 85 kW (115 hästar) under skalet. På en laddning, som bara ska ta 35 minuter, kommer man 18 mil och 0-100 km/h ska gå på 10.8 sekunder. Baksätet har slopats för att få plats med batteripacket så bilen blir strikt tvåsitsig. Konceptbilen visas upp på bilmässan Auto China 2012 som öppnar idag. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ny sportbil från Jaguar - F-Type
Presenteras senare i år

I september förra året visade Jaguar upp den i mina ögon oerhört vackra konceptbilen C-X16. Den togs emot med öppna armar vilket fick Jaguar att dra igång utvecklingen rejält gällande en ny sportbil. C-X16 kommer att bli F-Type och presenteras senare i år, och idag på bilmässan i New York visades den upp med maskering på. Bilen kommer att byggas i aluminium och kommer endast i cabbat tvåsitsigt utförande. Flera olika bensinmotorer kommer att erbjudas, bland annat några helt nya motorer. Fokus kommer att ligga på körglädje och att få fram en så potent sportbil som möjligt. Toppfarten kommer att ligga på 290 km/h. Försäljningen väntas dra igång i mitten på nästa år. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

EVO testar Morgan Plus 8
V8:a och nedcabbat, blir inte mycket bättre

Roger Green från EVO plockar ut en helt ny Morgan Plus 8 på vägarna för ett litet test. Det här är den mest kraftfulla roadstern som Morgan någonsin har byggt och under huven sitter det en V8:a på 4.8 liter och 360 hästar hämtad från BMW. Ta en titt på klippet för att se vad Roger tycker om åket. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida