m

Det här är nya Bentley Continental GT Speed
Ska inte bara vara snabb rakt fram

Efter en dunkel smygtitt drar Bentley nu täcket av nya Continental GT Speed. Det här är alltså den mest fartfyllda versionen av Continental GT och den har en toppfart på 335 km/h. Det här är en stor och tung bil men Bentley lovar att den inte bara ska vara snabb rakt fram utan även när det svänger. Den har fyrhjulsstyrning som ska vara ännu mer aktiv än den i Flying Spur, elektronisk diff på bakaxeln och man kallar den här för "the most capable, performance-focused Bentley ever". Kraften kommer från en W12:a på 6,0 liter som har dubbla turbosnurror monterade på sig. Effekten anges till 659 hästar och vridet till 900 newtonmeter. Det räcker för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Växellådan är en åttastegad med dubbelkoppling och i Sport-läget ska den växla ned snabbare och hålla ut på de högre växlarna längre. Dubbelt så snabb här jämfört med en vanlig Continental GT. För att få stopp på åbäket sitter det keramiska skivor runt om. Dessa är 35 kilo lättare och har bromsok med inte mindre än tio stycken kolvar. Utseendemässigt skiljer sig Speed genom svart grill, andra sidokjolar, Speed-emblem och nya 22-tummare i hjulhusen. Insidan är draperad i läder och Alcantara, och givetvis finns det även emblem här inne. Nya Speed blir din för 274.900 dollar vilket är 50.000 dollar mer än vad en vanlig Continental GT kostar. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2020

Mercedes-AMG GT 63 S sätter nytt rekord på Ringen
Snabbare än ärkerivalen Porsche Panamera Turbo

Det var i augusti som Porsche snodde titeln som snabbast "executive car" på Nürburgring då man körde 7:29.8 med uppdaterade Panamera Turbo. Det ville Mercedes ordna till så man plockade ut en Mercedes-AMG GT 63 S och lyckades nyligen klocka 7.27.8 och är därmed den nya herren på täppan. Bakom ratten satt Demian Schaffert. Bilen man körde med var utrustad med aerodynamik-paketet och Michelin Pilot Sport Cup2-däck. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Sony spikar release för årets OLED-modeller
A8-serien kommer släppas under maj/juni

Sony presenterade, precis som många andra, nya TV-apparater under CES-mässan i januari och nu är det dags för enheterna att äntra diverse elektronikbutiker av olika slag. Sony har meddelat att A8-serien kommer att släppas under maj/juni och enheterna kommer finnas tillgängliga i 55 och 65 tum. A8-serien är utrustad med OLED-panel från LG samt den kraftfulla bildprocessorn X1 Ultimate, som tidigare endast hittats i flaggskeppsmodellerna. Med X1 Ultimate får användaren flådigheter som Pixel Contrast Booster som förbättrar färg och kontrast samt X-Motion Clarity som ska jämna ut rörelser. Enheten kommer även med stöd för Dolby Vision HDR, Dolby Atmos, Netflix Calibrated Mode samt är IMAX Enhanced-certifierad. Operativsystemet är Android TV och kommer med Google Assistant och Chromecast-funktionalitet. Enheten har även Apple AirPlay-stöd som låter dig strömma material från iOS-enheter. Precis som Sonys lite dyrare OLED-modeller används företagets Acoustic Surface Audio-lösning där praktiskt taget hela panelen agerar högtalare och det är lättare att höra var på bilden ljud kommer ifrån. Enheten är även utrustad med två extra bashögtalare på baksidan för att leverera ett fylligare ljud. A8-enheterna har stöd för HDMI eARC som låter dig använda externt ljudsystem, som en ljudlimpa, med Dolby Atmos. Något som saknas på dessa modeller är HDMI 2.1-ingång, men är förstås utrustad med tidigare versioner av HDMI. Sony A8-serien kommer finnas tillgänglig i två smaker: KD-55A8 (55”): 23.000 kronor KD-65A8 (65”): 34.000 kronor Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0
2019

UHD Alliance presenterar Filmmaker Mode
Snart vet din tv hur regissören vill att filmen ska visas

Branschorganisationen UHD Alliance meddelade igår att man utvecklat en ny slags "standard" avsedd för att automatiskt ställa in tv-apparater för att visa enskilda filmer så som regissören vill att filmen ska ses. Det hela kallas för "Filmmaker Mode" och ska fungera genom att framtidens tv-apparater ska kunna läsa inbäddad meta-data i filmen som ska visas på tv-apparaten. Därefter kalibreras och ställs tv:ns inställningar för filmen in automatiskt. Det här kan givetvis leda till att filmupplevelser på tv blir lite bättre generellt då jag misstänker att det är rätt få av oss som håller på och mixtrar med tv:ns inställningar manuellt när det är dags att kolla på film. Välkända regissörer som till exempel Rian Johnson, JJ Abrams, Christopher Nolan, Ryan Coogler och Martin Scorsese har redan ställt sig bakom "Filmmaker Mode". Bland tv-tillverkarna som än så länge hoppat på "standarden" finns bland andra LG. Panasonic och Vizio. Förra året presenterade Netflix något som man kallade för "Netflix Calibrated Mode" vilket var ett samarbete med Sony där Netflix-grejer kunde kalibreras efter filmskaparnas önskemål på vissa av Sonys tv-apparater. "Filmmaker Mode" verkar vara i stort sett samma sak fast i större skala på fler plattformar, något som givetvis är välkommet. Någon gång nästa år kommer Vizio att släppa sin första modell som har stöd för "Filmmaker Mode". Det finns inga uppgifter om när LG och Panasonic kommer med sina Filmmaker Mode-modeller men även det borde väl kunna ske 2020 eller 2021 antar jag. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sonys första 8K TV börjar säljas nästa månad
98-tummaren blir din för 825.000 kronor

Nästa månad kommer Sony att dra igång försäljningen av deras första 8K TV. Den finns som 85 tum (KD85ZG9BAEP) och 98 tum (KD98ZG9BAEP). Den förstnämnda blir din för 175.000 kronor vilket är väldigt mycket pengar. Men det är inget mot vad storebrodern som är åtta tum större kostar. Vill man bli ägare till den får man nämligen langa upp 825.000 kronor. TV-apparaterna har 16 gånger så hög upplösning som Full HD och är utrustade med bildbehandlingsprocessorn X1 Ultimate och 8K X-Reality PRO som ska se till att bilderna blir skarpare och förfinas i realtid, samtidigt som den skalar upp bildkvaliteten till nära på äkta 8K. Tekniken 8K X-tended Dynamic Range PRO ska garantera 20 gånger bättre kontrast än vanlig LED-TV. Mer info om nyheterna finns på länken nedan. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0
2018

Sony inleder samarbete med Netflix
Sonys TV-apparater återger Netflix-material mer exakt

Igår visade Sony upp lite kommande flaggskepps-modeller i deras Bravia-serie på ett event i New York och då meddelade man även att man inlett ett samarbete med Netflix. Samarbetet innebär att Sonys Bravia Master Series-modeller kommer att förses med något som man kallar för "Netflix Calibrated Mode". Enligt Sony och Netflix ska detta innebära att man kalibrerat saker som visas på Netflix för att de ska komma så nära hur filmskaparen hade tänkt sig att bilden skulle se ut när filmen eller tv-serien gjordes. Huruvida funktioner som "Netflix Calibrated Mode" kommer göra att vi lekmän faktiskt ser någon kvalitetsskillnad på bilden eller om det mest handlar om en pr-grej återstår att se. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Lamborghini uppdaterar Aventador
Får mer effekt och fyrhjulsstyrning

Precis som utlovat har Lamborghini nu visat upp en uppdaterad version av modellen Aventador. Och precis som ryktena tidigare har sagt heter den Aventador S. Nytt är att effekten ur den 6,5 liter stora V12:an lyfts från 700 till 740 hästar samt att bilen försetts med fyrhjulsstyrning. Utseendemässigt har man smackat på ett nytt kjolpaket runt om tillsammans med en helt ny diffusor som numera inkorporerar tre stycken avgaspipor i en triangelform istället för fyra stycken på en rad. Som vi kan se har även motorluckan där bak fått två upphöjda luftintag som i alla för mina tankar till de som vackert höjs upp på Murciélago när det blir lite hett. Fyrhjulsstyrningen bilen har fått såg vi första gången på den mycket exklusiva modellen Centenario. Det hela fungerar som det brukar göra i den här typen av bilar - i låga farter styr hjulen mot varandra för att på så vis ge en skarpare svängradie medan de i högre hastigheter styr åt samma håll för att förbättra stabiliteten. Allt är inställt för att ge en bakhjulsdriven karaktär. Vidare får bilen en uppdaterad fjädring och omkalibrerad ESC för ännu bättre grepp. Keramiska bromsar på 400 millimeter fram, 380 bak, är standard. 0-100km/h ska gå på 2,9 sekunder, toppfarten anges till 350 km/h. Insidan får en ny TFT-skärm, Apple CarPlay som standard och möjligheten att välja till ett telemetrisystem som kan visa varvtider, bandata och liknande. Ett nytt körläge har hittat in bredvid Strada, Sport och Corsa och det är Ego. På alla andra språk är det det som kallas för Individual vilket innebär att du själv kan ställa in vad som passar dig allra bäst. Alla körlägen har även kalibrerats om för att bli ännu lite vassare. Leveranserna drar igång nästa vår och på prislappen står det då 281 555 euro, innan skatt. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Bentley lyfter Mulsanne
Kommer nu även med förlängd hjulbas

Förra veckan rullade Bentley ut en vassare version av modellen Flying Spur och denna vecka bjuder man på ett lyft av storebror Mulsanne. Bjässen går nu att få i tre olika utföranden - Mulsanne, Mulsanne Speed och Mulsanne Extended Wheelbase. Vi börjar med den sistnämnda och den bjuder bland annat på 25 centimeter extra benutrymme för de som sitter i baksätet, och det är också här man vill sitta i den här typen av bil. Här kan man luta tillbaka sätet, lägga upp fötterna och låta det mjuka lädret ta hand om kroppen medan Fawlty Towers eller någon annan bra serie rullar på skärmarna framför. Motorn som sitter i både denna och i vanliga Mulsanne är en 6¾-liter stor dubbelturbomatad V8:a som ger 512 hästar och ett vrid på hela 1 020 Nm. Till den kopplas en åttastegad automatlåda från ZF. I LWD-utförande tar man sig från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder, annars är det 5,1 som gäller. Toppfarten anges till 296 km/h och trots cylinderavstängning vill motorn ha 1,46 liter per mil vid blandad körning. Mulsanne Speed har fokus på fart och den får istället 537 hästar, 1 100 Nm, en sprint till 100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Nytt för alla bilar är aktiva motorfästen och fjäderbensbussningar. Lyftet av Mulsanne har bland annat gett bilarna nya huvar, framskärmar, grillar, stötfångare och adaptiva led-strålkastare. Detaljer är viktiga, och det är också därför man hittar ett B både i kromet på framskärmen och i bakljusen. Insidan får nya stolar, ny armstöd, nya dekorlister och ett nytt infotainmentsystem med pekskärm. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa månad. Allt om nyheterna hittar ni i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida