18 i dag 34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Jaguar släpper lös F-Type SVR
Den starkaste av dem alla

I dag öppnade Jaguar fördämningarna till den senaste modellen - F-Type SVR. Den här bilen har masserats och preppats av divisionen Special Vehicles Operations och det är de som gör de redan bra bilarna ännu bättre. På vanligt manér är det prestanda som ligger i fokus, och den här blir faktiskt den starkaste serieproducerade bilen Jaguar någonsin har skickat ut. Den mustiga V8:an med kompressor på 5,0 liter finns kvar under huven och effekten på denna har lyfts från R:ens 550 till 575 hästar och vridet ligger nu på 700 Nm. Kraften går till alla fyra hjulen och effekten räcker för att ta sig från 0-100 km/h på bara 3,7 sekunder och sedan vidare till en toppfart på 322 km/h (Coupé). Växellådan, fyrhjulsdriften, de adaptiva dämparna och den elektroniska styrningen har alla kalibrerats ytterligare för ett mer sportigt intryck. Förutom mer effekt har man även finslipat chassiet genom att montera nya dämpare och krängningshämmare. Man har även smackat på ett mer aerodynamiskt kjolpaket som avslutas med en aktiv vinge på bakluckan och bredare däck kring smidda lättviktsfälgar. Ett avgassystem i titan och inconel-legering ska ge bilen ett ännu vassare ljud än den hade tidigare och dessutom väger det mindre - hela 16 kilo. Totalt har man bantat hela ekipaget med 25 kilo om man jämför med F-Type R AWD, denna siffra kan bli hela 50 kilo om man väljer keramiska bromsar, kolfiberpaketet och kolfibertaket. Coupén väger in på 1 705 kilo, cabben är något tyngre med sina 1 720 kilo. De första kunderna får sina bilar nu i sommar och som ni kan se på bilderna så erbjuds modellen både som coupé och cabriolet från start. Priserna börjar på 126 945 dollar för coupén, 129 795 dollar för cabben. Premiärvisning blir det på bilmässan i Genève och i samband med detta öppnar även orderböckerna. Tumnagel
45.0°
0

Lotus släpper ännu snabbare Elise
Cup 250 ersätter Cup 220

Lotus fortsätter att finslipa modellen Elise och i dag presenterades den snabbaste av dem alla. Bilen kallar man för Elise Cup 250 och precis som namnet avslöjar bjuder den på 250 hästar. Förutom mer effekt än i Elise Cup 220 som den ersätter har fokus även legat på lägre vikt, mer aerodynamik och ännu bättre köregenskaper. 0-100 km/h ska gå på snabba 3,9 sekunder, toppfarten anges till 247 km/h och tack vare bantningen på 21 kilo stannar vågen på 931 kilo. Viktbesparingarna har gjorts genom ett stoppa i ett lättare batteri, stolar i kolfiber och lättviktshjul. Vill man ha ner vikten ytterligare köper man till Carbon Aero Pack som kapar ytterligare tio kilo. För första gången är också bilen cab som standard, en hard top finns på tillvalslistan. 200 stycken exemplar kommer att tillverkas om året och på prislappen står det 45 600 pund. Försäljningen drar igång i april. Tumnagel
40.5°
0
2015

Nya Ford Focus RS är här och den är fyrhjulsdriven
Trevlig överraskning

Tidigare i dag läckte bilder på nya Ford Focus RS ut och nu kommer den tillhörande informationen. Effekten hamnar på 320 hästar men det är inte den som är det viktigaste här utan det är att bilen blir fyrhjulsdriven. Sedan en lång tid tillbaka har det gått rykten om att bilen skulle driva på alla fyra, samtidigt som flera hävdade att den skulle förbli endast framhjulsdriven. Teaserklippet Ford delade med sig av för ett tag sedan drog igång spekulationerna igen och en del började nog hoppas på att bredställen i den filmen inte bara var handbromssladdar. Och så var det alltså. Motorn är en turbomatad EcoBoost-fyra hämtad från storebror Mustang. Den är på 2.3 liter och ska ge över 320 hästar och 446 Nm. Till snurran kopplas en manuell sexpetad låda med täta steg. Kraften skickas som sagt till alla fyra hjul och med hjälp av ett så kallat "Dynamic Torque Vectoring"-system kan 100 procent av krutet skickas till det hjulet som behöver det mest. Bilen får hårdare dämpare än föregångaren och en styvare fjädring som är justerbar. Den har också elservo. På insidan sitter man i skalstolar från Recaro där fram och vana Ford-förare lär definitivt känna igen sig. Utsidan bjuder på det man kan vänta sig - kjolpaket, större fälgar och en vinge på bakluckan. Premiär blir det på Genève i mars. Tumnagel
57.3°
0
2014

Megascans är ett bibliotek för 3D-artister
Hitta grejer för att använda i 3D-filmer

Det svenska företaget Quixel släpper nu något som man kallar för "Megascans" vilket är ett slags bibliotek med 2D-resurser som 3D-konstnärer och 3D-filmare kan ladda hem och använda i sina produktioner. Man skriver själva om Megascans: "Every material scan is seamlessly tiled, 2x2 meters, 4-16K, HDR, and calibrated for all common BRDFs. An unprecedented range of fully separated material components have been scanned for each material, with consistent calibration across the entire library. Every asset is tiered for VFX as well as real-time use, for maximum ease of use. " Megascans kommer att öppna för en liten skara betatestare i januari 2015 för att senare, oklart exakt när, släppa tjänsten för alla. Under betafasen kommer man även att presentera sin prismodell men redan nu framgår det att det kommer att finnas flera olika licenser för Megascans. Tumnagel
43.8°
0

Holy FXXK! Ferrari presenterar superversion av LaFerrari
Banbilen bjuder på 1 036 hästar

Man kunde väl kanske inte vänta sig något annat än att banversionen av Ferrari LaFerrari skulle bli galen. Och nu är den här, och den kallas för FXX K. Superbilen har blivit ännu mera super och bjuder nu på hela 1 036 hästar. Men både hästarna och bilen får som sagt endast tyglas på bana. Grunden är samma som hos vanliga LaFerrari vilket innebär en V12:a på 6.3 liter kopplad till en elmotor. Men här har alltså effekten skruvats upp med 101 hästar, och ligger nu på 1 036. Det totala vridet ska ligga på över 900 Nm. Förbränningsmotorn har givetvis setts över och preppats så mycket det bara går för att palla med tung och påfrestande bankörning. Ljuddämparna har man valt att strunta i helt, så det här lär bli en helt sjuk upplevelse även när det kommer till ljudet. Elmotorn har också modifierats en aning och det ska finnas fyra olika inställningsmöjligheter att välja mellan - Qualify (maxeffekt), Long Run, Manual Boost och Fast Charge. Några siffror kring bilens prestanda får vi inte för tillfället, men dessa lär också vara galna. I övrigt förses bilen med en del extra prylar för att säkra optimal downforce i alla lägen. Något som får den att se ut som Batmans senaste åk. Totalt har ingenjörerna lyckats ge FXXK hela 50 procent mer downforce jämfört med vanliga LaFerrari - och då skäms knappast den bilen för sig. Namnet då? FXX har vi hört sedan tidigare men k:et är nytt. Det symboliserar helt enkelt att det finns ett kinetic energy recovery system ombord, och är alltså inte en rolig skrivning av det där engelska ordet som vissa ibland använder sig av när de vill uttrycka ilska. Det ryktas om att prislappen kommer att ligga på tre miljoner dollar och att det endast kommer att byggas 30 stycken exemplar. Bilens tekniska specifikation hittas under "Läs mer". Tumnagel
62.6°
0

Bentley Continental GT3-R
Lättad, trimmad och med racearv

Bentley har låtit sig inspireras av racingbilen Continental GT3 och släpper nu en gatlegal version kallad Continental GT3-R. Här har man kastat ut baksätena, bytt ut saker mot kolfiber och trimmat motorn ännu mer. Bilen som endast byggs i 300 exemplar är 100 kilo lättare än Continental GT V8 S. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 4.0 liter ger nu 580 hästar och 700 Nm vilket i kombination med bantningen gör det här till den snabbast accelererande Bentleyn någonsin - från 0-100 km/h på bara 3.8 sekunder. Växellådan kommer från ZF och den har åtta steg. Fyrhjulsdriften har omarbetats och för första gången har bilen nu torque vectoring-teknik. Till det har man även moddat ESC:n och ställt in chassiet för att bilen ska bli så rapp som möjligt. Beställa går bra att göra nu och de första leveranserna drar igång i slutet på året. Tumnagel
40.3°
0

Corvette Z06 nu även som cab
Snabb hårtork

Folket behöver en cab med över 600 hästar. Chevrolet levererar och visar nu upp värstingen Z06 med tygtak. Det här blir tillverkarens absolut snabbaste cab och en maskin som torkar ditt nytvättade hår på två röda. Under den långa huven sitter en V8:a på 6.2 liter som får konstgjord andning via en kompressor. Effekten anges till 634 hästar och vridet till 861 Nm. Till motorn kopplas en manuell låda med sju kuggar eller en åttastegad automat. Trots avsaknaden av stabiliserande tak ska bilen uppföra sig bra och den ska faktiskt vara 20 % styvare än förra Z06 med hårt tak. Bilen visas upp på bilmässan i New York men börjar inte säljas förrän nästa år. Tumnagel
41.0°
0

Aston Martin ställer ut specialversioner i Genève
V8 Vantage N430 och DB9 Carbon Black & White

Aston Martin slipar vidare på modellerna V8 Vantage och DB9 och kommer i Genève att visa upp specialversioner av de bägge - V8 Vantage N430 and DB9 Carbon Black & White. V8 Vantage N430 kommer både som coupé och cab och under skalet sitter en uppiffad version av V8:an på 4.7 liter. Den ger 436 hästar och tar bilen från 0-100 km/h på 4.6 sekunder och vidare till en toppfart på 306 km/h. Som vanligt är bilen bakhjulsdriven och kraften dit skickas via en sexpetad manuell låda eller den sjustegade automatlådan SportShift II. Utseendemässigt får bilen svärtade strålkastare, specialfälgar, svart grill och som tillval finns även ett par detaljer som hämtar inspiration från konceptet CC100 Speedster. Insidan smyckas även den med lite specialgrejer i form av paddlar i svart magnesium, växelsarg i kolfiber och mera läder överallt. Börjar levereras i september och kostar från 89 995 pund. DB9 Carbon Black & Carbon White utförs precis som väntat i svart och vitt tillsammans med mängder av kolfiber. Motormässigt handlar det om samma V12:a på 6.0 liter som hängt med länge nu, den ger 517 hästar och har ett vrid på 620 Nm. Pris för dessa specialare fås endast på begäran. Allt om bilarna finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.7°
0

McLaren 650S nu officiell
0-100 på tre sekunder blankt

I helgen läckte bilder på McLaren 650S ut och idag har det blivit dags för bilen att presenteras officiellt. Och det kunderna får är i princip en kraftigt faceliftad version av 12C. 650S ska dock inte enbart vara en uppsminkad bil och det sägs att 25% av delarna är nya. Det nya utseendet ska ge bilen ytterligare 40% downforce och eftersom kylningen har förbättrats har man kunnat skruva upp effekten ur den dubbelturbomatade V8:an på 3.8 liter med 25 hästar - till 650. Vridet ökar även det med 80 Nm och ligger i den här på 678. Växlingarna ska gå snabbare och gasresponsen ska vara rappare. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt och till 200 ska man komma på bara 8.4 sekunder. Toppfarten anges till 333 km/h och skulle man vilja bromsa ner till noll när man befinner sig i den hastigheten står man still efter 271 meter tack vare de keramiska bromsarna. I övrigt har modellen 22% styvare fjädring än 12C, uppdaterade dämpare och en ny och smartare Airbrake. Mängder av livebilder från en privat visning och mer information finns på länken. Tumnagel
40.6°
0

Nya Corvette Z06 nu officiell
Ett 634 hästar starkt banracingmonster

Chevrolets nya bansmiskare heter Corvette Z06. Den tar vid där föregångaren lämnade av och blir betydligt vassare på alla punkter. En Z06 som är som förra ZR1 i princip, fast bättre. Under den böljande huven ruvar en ny LT4-V8:a på 6.2 liter. Den får till skillnad mot förra Z06 en kompressor och levererar 634 hästar och ett vrid på 860 Nm. Till motor kopplas antingen en sjupetad manuell låda eller ny åttastegad automat. Vad det rör sig om för prestandasiffror får vi dock inte reda på än. Bilen går att få i tre olika utföranden, allt beroende på hur mycket du vill lätta på lädret. Från standardutrustning till mer avancerade grejer som ställbar bakvinge med mera. I hjulhusen sitter det 285/30 ZR19 fram och innanför dessa bromsar från Brembo med sexkolvsok. Där bak fläskas det på med 335/25 ZR 20. Väljer du till Z07-paketet får du Pilot Sport Cup-däck och keramiska bromsskivor som sparar tio kilo i vikt. På insidan får man en sportigare ratt med platt botten att hålla i, och sitter gör man i sport- eller skalstolar. I kupén samsas nappaläder med aluminium, kolfiber och mocka på sina ställen. För första gången i en Z06 ska du även kunna plocka bort en bit av taket och njuta av solen när den är framme. Med taket bortplockat är bilen fortfarande 20 % styvare än ZR1, med det på 60 %. Nya Corvette Z06 börjar levereras i januari nästa år. Tumnagel
47.7°
0
Nästa sida