LIVE 11:00 Guldbron invigs!
m
2019

Här är priset för laddhybrid-versionen av Volvo XC40
Blir din för 459.900 kronor

För tre veckor sedan kunde man börja beställa Volvo XC40 som laddhybrid men då bara genom tjänsten Care by Volvo där man prenumererar på bilen - något som kostar 7 995 kronor i månaden. Nu får vi reda på vad den kostar om man vill slanta upp allt på en gång, och prislappen börjar på 459.900 kronor. För den pengen får man versionen som kallas för Momentum och som väntat går det att klättra uppåt i pris genom att klicka på sig massa extra godis. Inscription börjar på 503.900 kronor medan R-Design kostar från 506.900 kronor. Tumnagel
25.1°
+
Bobby Green
0

Nu kan du beställa Volvo XC40 som laddhybrid
Leverans efter sommaren

Volvo drar nu igång försäljningen av XC40 som laddhybrid. De första bilarna som är versionen Intro Edition R-design finns att prenumerera på via Care By Volvo. Tillverkningen drar igång nu i vår och de första kunderna beräknas få sina bilar någon gång efter sommaren. Under skalet sitter en trecylindrig bensinmotor parad med en elmotor och den totala effekten anges till 262 hästar. Till paketet kopplas en automatlåda och drivningen sker endast på framhjulen. På bara el ska man komma strax under fyra mil. Förbrukningen enligt WLTP-cykeln landar på 0,25 liter per mil. Utsläppen enligt samma cykel säger 57 gram per kilometer. Att prenumera på bilen kostar 7 995 kronor i månaden. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0
2018

Volvo XC40 som laddhybrid börjar tillverkas vid årsskiftet
Tidigare än väntat

I slutet av oktober skrev vi om att laddhybrid-versionen av Volvo XC40 skulle bli försenad med ett halvår. Tanken var att den skulle börja tillverkas under hösten men så blev det alltså inte och förseningen är ett faktum. Men, nu visar det sig att det inte blir så länge som vi först hade trott. Vid årsskiftet kommer tillverkningen nämligen att dra igång och det är modellår 2019 det handlar om då. Bilarna är i First Edition-utförande och de går endast att få tag i om man abonnerar på bilen via tjänsten Care by Volvo. Senare under våren kommer modellår 2020 att börja tillverkas, och dessa borde gå att få tag i utanför tjänsten. Beställer man tidigt ur denna batch ska man få sin bil när semestrarna drar igång vilket borde innebära juni-juli. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Nästa Volvo XC90 kommer att uppdateras över nätet
Bekräftat av Volvo-VDn Håkan Samuelsson

I går öppnade Volvo upp sitt showroom i Kungsträdgården i Stockholm efter lite ombyggnad. Men det viktiga här är inte att inredningen har bytts ut utan att Stockholm och Sverige nu har vad man kallar för Volvo Studio. Konceptet finns sedan tidigare i Tokyo, Milano , New York, Warszawa, Beijing och Shanghai. Men vad är skillnaden? Tidigare har man kunnat gå in och kolla på några av Volvos modeller för att sedan åka ut till en återförsäljare och provköra och beställa sin bil. Det har Volvo äntligen förstått att alla inte vill, så nu kan man istället beställa sin bil på plats i innerstan istället. Till en början går det bara att beställa bil på prenumeration, det som på Volvo-språk kallas för Care by Volvo. Om detta kommer att utökas så att bilar som köps även går att köpa i Volvo Studio återstår att se, Volvo vill ju helst att man prenumererar. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Volvo rullar ut V60 i Cross Country-kostym
Ut i leran och busa!

En något förhöjd markfrigång, plast runt hjulhusen och en hasplåt som skyddar lite grann är något vi svenskar gillar. Volvo har alltid varit i framkant när det kommer till detta och nu får nya V60 också behandlingen. Då kallar man den för Cross Country och med den här ska man alltså våga sig några centimeter utanför asfaltskanterna. Vdn Håkan Samuelsson säger följande om nyheten: "Med nya V60 Cross Country tar vi vår svenska familjekombi från en naturlig livsmiljö till en annan. Vi uppfann Cross Country-segmentet för mer än 20 år sedan och med den här bilen förstärker vi vår mångåriga stamtavla inom säkra och mångsidiga familjebilar med hög prestanda." Markfrigången har höjts 60 millimeter jämfört med vanliga V60 och bilen har ett unikt Cross Country-chassi och fjädring. Fyrhjulsdrift är givetvis standard och så även Hill Descent Control, elektronisk stabilitetskontroll, Corner Traction Control och ett speciellt Off-Road-körläge. Andra saker på tekniksidan är City Safety med autobroms och Pilot Assist-systemet som hjälper till med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. På tillvalslistan finns bland annat Cross Traffic Alert med autobroms. V60 Cross Country kan fås antingen som T5 AWD eller D4 AWD. Mildhybrid- och plug-in hybrid-versioner kommer längre fram. Det går att prenumerera på bilen med en fast månadsavgift via tjänsten Care by Volvo. Roger är på plats vid avtäckningen så en artikel om hur den upplevelsen var kommer senare. Tumnagel
47.0°
+
Bobby Green
0

USA får bara 20 Volvo S60 Polestar Engineered
Kommer att kosta 1100 dollar i månaden

Vi har inte fått några priser på Volvo S60 som gäller här i Sverige, men priserna för den amerikanska marknaden är nu klara. Billigaste versionen kostar 35.800 dollar och sedan går det uppåt. För en T8 får man betala 55.400 dollar med inscription-paketet. Att bara konvertera dollarpriserna till svenska kronor på bilar går tyvärr inte, men i Volvo-fallet fungerar det faktiskt ok. En Volvo V60 T5 Momentum kostar 379.900 kronor i Sverige och 42.500 dollar i USA, översätter man dollarn till kronor 383.000 kronor. Det är faktiskt rätt billigt att köpa en Volvo i Sverige, så det finns hopp och ganska bra pris på S60. En V60 kostar 337.900 kronor med T5-motorn och översätter man dollarpriset rakt av blir det 322.000 kronor. Någonstans där kommer det nog att landa. Men det viktigaste är ändå S60 Polestar Engineered, den lite roligare versionen. Denna kommer endast att gå att köpa via deras prenumerationstjänst Care By Volvo och kommer att kosta 1100 dollar i månaden. En vanligt S60 kostar från 775 dollar i månaden. Det sjuka är att man endast kommer att leverera 20 stycken bilar i USA. Varför är lite oklart. Specialmodeller säljs av naturliga skäl i små upplagor och det kan vara så att Volvo vill göra modellen eftertraktad istället för att sälja få bilar och riskera en flopp. Hur tillgången blir till Sverige är ännu oklart. Vi får hoppas på fler än 20 bilar i alla fall. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA

Precis som vi tidigare har skrivit har Volvo idag premiär för nya S60 - en mellanstor sportsedan i premiumsegmentet. Det här blir den första Volvon som tillverkas i USA och den nya fabriken i Charleston invigs idag. "Nya S60 är en av de mest spännande Volvo-bilar vi någonsin har tillverkat. Den är verkligen en bil för föraren som ger oss en stark position på sedanmarknaderna i Kina och i USA. Därmed skapar den också ytterligare tillväxtmöjligheter för Volvo Cars." Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars Bilen kommer inte att erbjudas med dieselmotor och det är en del i satsningen på att istället elektrifiera bilarna. Från och med nästa år kommer alla Volvos nya modeller att ha någon form av elmotor i sig. Nya S60 erbjuds med två olika turbo- och kompressormatade bensindrivna laddhybrider - T6 Twin Engine AWD (340 hästar) och T8 Twin Engine AWD (390 hästar). Den sistnämnda går även att få som Polestar Engineered vilket innebär att effekten höjs till 405 hästar samtidigt som man uppgraderar hjul, bromsar (Brembo), hjulupphängning (Öhlins) och motorstyrningen. Utöver dessa finns även versionerna T5 och T6 vid lanseringen. S60 bygger som väntat också på SPA-plattformen och har samma prylar under skalet som V60. Den har givetvis säkerhetssystemet City Safety och detta aktiverar nu även autobromsfunktionen för att mildra en kollision med mötande trafik. Pilot Assist-systemet som är tillval har också fått bättre prestanda vid kurvtagning. Precis som för XC40 ska nya S60 gå att prenumerera på via tjänsten Care by Volvo. Produktionen drar igång vecka 20 nästa år. Från vecka 5 ska det gå att lägga en beställning så det är en stund kvar. Några svenska priser har vi dock inte fått än. I USA kostar bilen följande: T5 FWD 35.800 dollar med Momentum, 41.900 dollar med R-Design och 42.900 dollar med Inscription. T6 AWD 40.300 dollar med Momentum, 45.400 dollar med R-Design och 47.400 dollar med Inscription. T8 Twin Engine finns inte med Momemtum. R-design kostar 54.400 dollar och Inscription kostar 55.400 dollar. Tumnagel
56.0°
+
Bobby Green
0

Volvo S60 kommer i prestandaversion signerad Polestar
Guld är nya Polestar Engineered-färgen

Resan för Polestar inom Volvo börjar nu sätta sig. Det egna märket Polestar kommer också att leverera komponenter och lösningar till Volvos vanliga bilar under beteckningen Polestar Engineered. Först ut är en specialversion av S60 som baserar sig på T8 Twin Engine. S60 kommer att visas upp för första gången på riktigt i deras nya fabrik i Charleston, South Carolina. Det gör att man också kan släppa prestandaversionen som petar lite extra liv i plugin-hybriden. Köper man Polestar-versionen får man 415 istället för 400 hästar och 680 istället för 670 Nm i vridmoment. Men det är inte det enda man gör. Nya fälgar presenteras och bilen får fetare bromsar som har tagits fram tillsammans med Brembo. Polestar Egineered har tagit fram en multi-länk-fjädring både fram och bak som har premium-dämpare från Öhlins med dual-flow-ventil. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen kommer från Polestar 1. Utväxlingsintervallen i automatlådan kommer även att förfinas. Trots mer kraft ska man leverera en bil som ger samma utsläpp som den vanliga modellen. Polestar Engineered kommer som sagt till S60 men också till V60 och XC60, men först nästa år. Alla modellerna kommer att säljas i begränsad upplaga hos handlarna men kommer också att kunna beställas via deras prenumerationstjänst Care by Volvo. Tumnagel
54.2°
+
Roger Åberg
0

Välj fritt bland BMWs toppmodeller med ny leasing
Kostar svettiga 3700 dollar i månaden

Biltillverkarna fortsätter att testa olika mer eller mindre lyxiga leasing-alternativ. Senaste ut är BMW som i ett försök i Nashville, USA, har två alternativ för de med feta plånböcker. Har du bra med pengar kan du betala 3700 dollar i månaden och kan då välja mellan nästan vilken BMW-modell som helst. Vi pratar M3, M4, M5 eller X5M men tyvärr inte 7-serien. Om man blir kund kan man byta bil hur ofta man vill och får då bilen levererad med full tank och ens egna inställningar fixade. Man får den bil som för tillfället finns och som närmast stämmer överens med ens vilja. För 2000 dollar i månaden får man välja bilar bland 5-serien och X5-serien inklusive deras hybrider, men inte dyrare versioner. “The reason why we went with the upper tier, especially the ‘M’ tier, is we think we can learn an awful lot more with that clientele,” säger Ian Smith som är chef för BMWs finansdel i USA. “This is about learning and ensuring with our dealer partners that we’re building a business model that’s sustainable for the longer term and not something that’s going to be a fad for this year.” Det här är alltså ett test. Även Mercedes är på gång med liknande tester, Porsche kör redan tester och Volvo har sin lite mer rimligt prissatt Care by Volvo. Överlag är detta en testverksamhet för alla inblandade. Tumnagel
35.1°
+
Roger Åberg
0

Vi har pratat med Alain Visser om framtiden för Lynk & Co
Han verkar, minst sagt, tro på det han gör

När vi sätter oss ner med Alain och Andreas från Lynk & Co är humöret på topp, speciellt hos Alain. Jag inbillar mig att jag är en person kan läsa andra i alla fall en smula och så där glad är man inte utan anledning. Så vad är Alain så glad för? Han är i Amsterdam. Själv är han belgare, ett stängt folk enligt honom själv. Amsterdam är open minded. Perfekt att lansera Lynk & Co 02 här, trots att bilmärket inte kommer till Europa på två år. Men i dag så tillkännager man att man kommer att tillverka de Lynk & Co-bilar som ska säljas i Europa i Volvos fabrik i Genth i Belgien. Det är väl inte någon högoddsare att det blir så, men man är noga att påpeka att man tittat på olika alternativ och valt det här alternativet själva. Lynk & Co är ett experiment som på många sätt känns oerhört självklart men som inte är en solklar succé. Det är ju inte någon som har gjort detta innan. Tesla gör på sätt och vis samma sak som Lynk & Co men Alain är noga med att det också finns många olikheter. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Volvo presenterar nya V60
Får nytt motoralternativ - T6 Twin Engine AWD

Som utlovat presenterar Volvo idag nya V60. Bilen anammar de övriga nyheternas formspråk och blir som väntat en baby-V90. Den är byggd på SPA-plattformen och en nyhet den får som de andra inte haft tidigare är motoralternativet T6 Twin Engine AWD. Det är en plug in-hybrid som kombinerar en fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor. Den totala effekten anges till 340 hästar. Vill man ha något lite vassare väljer man T8 Twin Engine AWD som totalt bjuder på 390 hästar. Utöver dessa finns T5, T6 och för den som vill köra diesel D3 och D4. Nya V60 får självklart massa smarta säkerhetsfunktioner och flera av dessa är standard. En av dessa är City Safety med autobromsteknik. En världsnyhet är att systemet nu även aktiverar autobromsfunktionen för att mildra en kollision med mötande trafik. Ett annat system är Pilot Assist-systemet som hjälper föraren med styrning, acceleration och inbromsning på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp till 130 km/h. Detta har nu uppdaterats så att det ska vara bättre även vid kurvtagning. Bilen mäter 4,76 meter på längden vilket innebär att den är 13 centimeter längre än föregångaren. Hjulbasen anges till 2,87 meter. Med baksätet uppfällt ska man få in 529 liter bagage, fäller man hela raden ska det upp till taket gå in 1.364 liter. Orderböckerna öppnar nu och du får ett exemplar från 317.000 kronor. Inledningsvis finns motoralternativen D3 FWD, D4 FWD och T6 AWD att välja mellan. T6 Twin Engine och T8 Twin Engine kommer senare i höst och börjar säljas i sommar. D3 AWD, D4 AWD och T5 FWD börjar tillverkas i höst. Precis som hos XC40 kan man prenumerera på nya V60 genom tjänsten Care by Volvo. D3 FWD 150 hk Momentum manuell och automat kostar från 317.000 kronor. D4 FWD 190 hk Momentum manuell och automat kostar från 337.000 kronor. T6 AWD 320 hk Momentum automat kostar från 397.900 kronor. T6 Twin Engine Inscription kostar från 518.900 kronor. T8 Twin Engine Inscription kostar från 548.900 kronor. Tillägg för automatlåda är 19.900 kronor. Tillägg för Inscription är 49.000 kronor. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0
2017

Köp din nya Volvo online
Tjänsten Care By Volvo utvecklas

Care By Volvo var något Volvo presenterade i oktober 2016. Det är en tjänst som bland annat gjorde det möjligt att beställa en bil på Volvo Studio i Stockholm och sedan få den levererad på önskad ort och hos önskad Volvohandlare. Nu tar man denna tjänst vidare och gör den tillgänglig för alla oavsett var i landet man bor - genom att allt sker online. Du beställer alltså bilen via din dator, mobil eller surfplatta och kan på så vis befinna dig i princip var som helst. I konceptet ingår valfri bilmodell och specifikation, finansiering, försäkring, serviceavtal, förlängd nybilsgaranti, tillgång till bilpoolen Sunfleet och rabatt på hyrbilar från Hertz. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0
2016

Nu kommer Care by Volvo
Slipp serva, tvätta och byta däck på bilen

Vill du äga en bil, kan betala och orkar inte med allt arbete runt bilägandet? Nya tjänsten Care by Volvo kanske är något för dig då. Det handlar om ett nytt sätt att äga bil. Förutom själva bilen så ingår försäkring, service- och reparationsavtal, förlängd garanti, assistans, däck och däckhotell, in- och utvändig tvätt samt hyrbil vid service, medlemskap i bilpoolsföretaget Sunfleet - Volvo Car Sharing med ett antal fria resor och hyresdygn hos Hertz. En hel del med andra ord. Tanken med Sunfleet och Hertz är att kunderna ska använda dessa tjänster när det behövs en extra bil. Tjänsten kommer att säljas i Volvo Studio i Kungsträdgården i Stockholm från 1 november. Anledningen är att man just nu bara erbjuder tjänsten just i centrala Stockholm, men med tiden ska tjänsten erbjudas via de vanliga återförsäljarna. Det intressanta är ju vad det kommer att kosta, men det är Volvo än så länge hemliga med. Tumnagel
54.0°
+
Roger Åberg
0
2014
2013