m

Spotify lanserar verktyg för att enkelt göra podcasts om musik
För de som gillar att snacka om musik

Spotify och deras dotterföretag Anchor lanserar nu ett verktyg på den svenska marknaden som gör det möjligt för i stort sett vem som helst att enkelt snickra ihop en podcast om musik. Verktyget kallas för "Music + Talk" och tanken är att podcastaren ska använda funktionen för att till exempel diskutera musik som hämtas in i podcasten från Spotify. På det sättet får podcastaren möjlighet att använda musik i sin podcast utan att behöva betala royalties. Samtidigt får artisterna vars musik spelas i podcasten en möjlighet att kanske dra in lite extra deg och skapa intresse runt sin musik. För att kunna använda Music + Talk krävs det att podcastaren registrerar ett konto på Anchor. Här ovanför presenteras Music + Talk lite närmare och här nedan kan ni se några exempel från podcast som redan idag använder verktyget. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotifys Clubhouse-utmanare heter Spotify Green Room
Locker Room byter namn

Spotify är som bekant på väg att skapa en slags konkurrent till Clubhouse och denna kommer att heta "Spotify Green Room". Det var Spotifys grundare Daniel Ek som avslöjade det nya namnet i Spotifys egen podcast "For the Record" som ni hittar en länk till här nedanför. Den kommande tjänsten Spotify Greenroom baseras på den teknik som byggt upp den liknande tjänsten "Locker Room" från företaget Betty Labs, ett företag som Spotify köpte upp tidigare i år. Exakt hur Spotify Green Room kommer att fungera finns det än så länge inga uppgifter om. Av namnet att döma är det väl inte helt omöjligt att artister och podcastare kommer att kunna dra igång olika sändningar där de bjuder in sina fans för att lyssna och delta i diskussionerna. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify lanserar podcast-abonnemang
Ryktet stämde

Tidigare idag skrev vi om ett rykte som gjorde gällande att Spotify skulle lansera podcast-abonnemang, något som vi precis fick reda på faktiskt var fallet. Spotify skriver i ett blogginlägg att man nu lanserar en plattform via Anchor där podcastare kan börja ta betalt för sina sändningar. Genom plattformen kommer skaparna att kunna publicera sina podcasts på Spotifys och andra podcast-plattformar och enbart göra dem tillgängliga för dem som betalar för att lyssna på dem. Under de första två åren kommer plattformen att vara gratis för podcast-skaparna vilket innebär att de kan behålla intäkten från abonnemangen själva. Under 2023 kommer Spotify att införa en avgift på 5 procent av intäkterna från de som vill använda deras plattform för betalda podcast-abonnemang. Spotifys betaltjänst för podcast-abonnemang börjar rulla ut i USA idag och kommer att introduceras på fler marknader de kommande månaderna. Tumnagel
20.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify ryktas dra igång podcast-prenumerationer
Där podcastarna får behålla 100 procent av intäkten

Wall Street Journal uppger att Spotify kommer att presentera någon typ podcast-abonnemang under nästa vecka. Även Spotifys konkurrent Apple presenterade häromveckan podcast-abonnemang på sin tjänst. Till skillnad från Apple så planerar dock inte Spotify att ta någon del av avgiften för sina podcast-abonnemang enligt WSJ. Apples podcast-abonnemang lanseras nästa månad och de kommer att ta upp till 30 procent av avgifterna för intäkterna från abonnemanget. Spotifys podcast-abonnemang kommer inte att vara möjliga att köpa direkt i Spotifys appar till iOS och Android, något som innebär att Apple och Google inte heller kommer att kunna ta ut de sedvanliga avgifterna de brukar göra för sådana köp. Tumnagel
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Även Spotify sätter ner foten mot QAnon
Fyra av gruppens podcasts har tagits bort från tjänsten

Digital Music News rapporterar att Spotify ser ut att ha blockerat flera podcasts som sprider hatgruppens QAnons konspirationsteorier. Enligt DMN så är de fyra QAnon-kopplade pocastarna "X22 Report", "Praying Medic", "Indigenous Mike" samt "Pardon My American" nu bortplockade från Spotifys podcast-tjänst. Det är oklart om Spotify portar alla podcasts som sprider QAnons budskap eller om de fyra podcasts som nu försvunnit från Spotify har blivit bortplockade av något annat specifikt skäl. Sedan tidigare har bland andra Twitter, Facebook och YouTube portat eller blockerat material från QAnons medlemmer i mer och mindre omfattande utsträckning. Tumnagel
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Spotify som widget till iOS och iPadOS
Men det går inte att göra så mycket med den

Spotify har uppdaterat sin app till iOS samt iPadOS och denna har nu försetts med möjligheten att lägga till widgets för Spotify på iOS och iPadOS startskärm. Widgeten finns tillgänglig i två storlekar där den mindre visar vilken låtlista eller podcast som är aktiv för tillfället medan den större även inkluderar de fyra spellistor eller podcastar som man senast lyssnat på. Klickar man på någon av ikonerna i widgeten så tas man direkt till den aktuella låtlistan eller podcasten. Det finns tyvärr inga möjligheter att byta låtar, justera volymen eller göra något annat från widgeten. Vill du ha en widget för Spotify på iOS eller iPadOS så är det bara att ladda hem den senaste versionen av Spotify och sedan starta om appen. För att lägga till en widget så tryck på en fri yta på startskärmen och lägg sedan till valfri widget med hjälp av "+"-ikonen som då dyker upp i startskärmens övre högra hörn. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Författare polisanmäler Bauer Media och podcastare
Efter plagiat i podcasten Svenska mordhistorier

Författaren Anders Svensson som tidigare anklagat podcastaren Sebastian Krantz och företagen bakom podcasten "Svenska Mordhistorier" för plagiat polisanmäler nu podden för upphovsrättsbrott rapporterar SVT:s kulturnyheterna. Det var i samband med att "Svenska Mordhistorier" blev bok förra året som det uppmärksammades att delar av podcasten var material som tagits från andra utan tillåtelse. En av de drabbade var författaren Anders Svensson vars texter kopierades utan tillstånd. Svensson uppger att han fortfarande inte fått någon ersättning för att hans texter använts olovligen och anmäler nu podcastaren Sebastian Krantz som gjort "Svenska Mordhistorier", Bauer Media som sänder podcasten, de båda förlagen Pagina och Bookmark som tidigare gav ut boken "Svenska Mordhistorier" samt personen som hjälpte Krantz att skriva boken. Sedan plagiaten i Svenska Mordhistorier uppmärksammats har boken dragits tillbaka från marknaden och Bauer Media ska ha raderat över 100 avsnitt av den populära podden. Efter polisanmälningen uppger både Både Bauer Media och Bookmark att det är Sebastian Krantz som har ansvarat för innehållet i podcasten. Krantz säger till SVT att han sålt podcasten vidare och att han inte vill medverka i någon intervju. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify satsar ännu mer på serietidnings-poddar
Har tecknat avtal med Archie Comics

Spotify ser ut att fortsätta sin storsatsning på att producera exklusiva poddar till sin tjänst. Nu rapporterar Deadline att företaget har tecknat ett avtal med serietidnings-förlaget Archie Comics om att utveckla podcasts baserat på förlagets titlar. I Archie Comics så kallade "Archieverse" ingår givetvis Archie (Acke) och hans vänner, som bland annat går att se tv-serien Riverdale, samt Tonårshäxan Sabrina och Josie and the Pussycats. Exakt vilka karaktärer från Archieverse som kommer att dyka upp som podcastar på Spotify finns det än så länge inga uppgifter om. Så sent som förra månaden tecknade Spotify avtal med DC Comics om att göra podcast baserat på vissa av deras karaktärer. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Joe Rogans podcast blir exklusiv för Spotify
Spotify satsar vidare på podcasts

Joe Rogan Experience (JRE) är en av världens mest populära podcast och framöver kommer den bara att gå att lyssna på via Spotify meddelade Joe Rogan i sin videopodcast i går. JRE hade förra månaden runt 190 miljoner lyssnare och det får väl ses som en fjäder i hatten för Spotify att nu kunna erbjuda denna exklusivt för sina lyssnare. JRE är ytterligare en av Spotifys satsningar på podcast där man tidigare knutit andra podcastare till sig såväl som köpt upp ett gäng med företag som pysslar med podcast-produktioner. Vad Spotify betalade för att JRE skulle bli exklusiv för tjänsten finns det inga uppgifter om. JRE kommer att börja sändas på Spotify 1 september och kommer att bli tillgänglig för alla Spotify-användare, betalande såväl som de som lyssnar via den reklamfinansierade versionen av tjänsten. Visa det här inlägget på Instagram Announcement: the podcast is moving to @spotify! Starting on September 1 the podcast will be available on Spotify as well as all platforms, and then at the end of the year it will move exclusively to Spotify, including the video version. It will remain FREE, and it will be the exact same show. It’s just a licensing deal, so Spotify won’t have any creative control over the show. They want me to just continue doing it the way I’m doing it right now. We will still have clips up on YouTube but full versions of the show will only be on Spotify after the end of the year. I’m excited to have the support of the largest audio platform in the world and I hope you folks are there when we make the switch! Ett inlägg delat av Joe Rogan (@joerogan) 19 Maj 2020 kl. 11:30 PDT Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Midnight Gospel ute nu på Netflix
Bara att börja bingea

Är du sugen på att se lite trippig tecknad serie från Adventure Time-skaparen Pendleton Ward? Då har vi goda nyheter då hans nya serie The Midnight Gospel nu har släppts på Netflix. I serien får vi träffa rymdpoddcastaren Clancy som reser runt i olika simulerade världar för att intervjua diverse väsen. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0
2019

Hitta nya podcast att lyssna på Spotify med Daily Podcasts
Få rekommendationer baserat på podcastar du lyssnat på tidigare

Spotify släpper idag en ny funktion som man kallar för "Daily Podcast" där man börjar rekommendera podcast till lyssnare baserat på de podcast de lyssnat på Spotify tidigare. Alla användare som har lyssnat på minst fyra podcasts på Spotify de senaste tre månaderna kommer nu att hitta en ny sektion för "Your Top Podcasts" som hittas på Spotifys hemskärm eller under "Skapat för dig" i utforska-vyn. Spotify skriver i ett pressmeddelande att rekommendationerna både kan handla om avsnitt man inte lyssnat på i en podcast-serie man tidigare lyssnat på eller helt fristående avsnitt från poddar som inte är handlingsdrivna. Spotifys Daily Podcasts-funktion släpps i USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Mexiko, Brasilien, Kanada, Australien och Nya Zeeland idag. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mordpodden kan komma att åtalas för plagiat
Podcast anklagas för att ha snott grejer från boken Kakelugnsmordet

Förra månaden skrev vi om en härva där en professionell svensk podcastare anklagades för att stulit material till sina podcasts och nu har ännu ett sådant plagiat uppmärksammats skriver SVT Nyheter. Det handlar om den populära Mordpodden som ges ut av Bauer Media, samma företag som står bakom de podcasts som anklagades för plagiat som vi skrev om förra månaden. Det är författaren Lars Ohlson som redan 2017 ska ha anmält Mordpodden för plagiat på hela 80 stycken punkter. Ohlson anser att Mordpodden mer eller mindre kopierat delar av hans bok Kakelugnsmordet ordagrannt. Till SVT säger Ohlson: "Jag kände inte till Mordpodden över huvud taget, men sen lyssnade jag och tänkte ”herregud, det är ju Kakelugnsmordet rakt upp och ned!" När Ohlson kontaktade Mordpodden erbjöds han 30.000 kronor om han förband sig att inte yppa något om avtalet för all framtid, och att om han skriver under avtalet också blir rättsligt ansvarig för innehållet i avsnittet skriver SVT. Detta var något Ohlson inte kände för att göra och istället polisanmälde han Mordpodden för plagiat. Förundersökningen inleddes redan 2017 och inom kort kommer åklagaren meddela om det blir åtal för plagiat mot Mordpodden. SVT har varit i kontakt med Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson, journalisterna som producerar Mordpodden, samt Bauer Media men ingen av dem har velat ställa upp på en intervju. Det aktuella avsnittet av ska ha plockats ner från nätet efter det att kritiken från Lars Ohlson blev känd. Mordpodden är en av Sveriges största podcasts och har enligt Poddindex 250 000 lyssningar varje vecka. Tumnagel
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tilt Five fixar augmented reality till brädspel
Det här kan nog bli rätt ballt

Här kan ni kolla in en kommande AR-plattform där man introducerar augmented reality-moment i traditionella brädspel. Tanken är att spelarna med hjälp av de tillhörande AR-brillorna och en handkontroll som man kallar för "trollspö" ska kunna uppleva ytterligare en dimension av spelen där man lagt till diverse digtiala effekter. Spelan kommer att gå att spela både "lokalt", det vill säga att alla spelare fysiskt befinner sig runt samma bord, eller online om brädspels-polarna inte orkar förflytta sig. Företaget bakom det hela heter Tilt Five och tekniken bakom har man utvecklat under flera år. Nu är det dock snart dags för lansering och inför det har företaget dragit igång en Kickstarter-kampanj där man kan få ett startpaket för Tilt Five för cirka 300 dollar. I skrivande stund har man fått in lite över hälften av den summan som man hoppas kunna få in via förbeställningar av Tilt Five på Kickstarter. Tycker ni idén känns igen så kan det bero på att vi tidigare skrivit om företaget Technical Illusions och deras AR-brädspelslösning CastAR, en produkt som presenterades 2013 men lades ner 2017. Technical Illusions startades av den före detta Valve-utvecklaren Jeri Ellsworth 2013 och det är hon och ett litet gäng utvecklare som ser ut att ha fortsatt med att utveckla sin pryl efter det att Technical Illusions och CastAR fick kasta in handduken 2017. Ni kan kolla in en presentationsfilm av Tilt Five här nedanför där Ellsworth snackar lite mer AR-brädspel i slutet av videon. Personligen blev jag rätt sugen på att testa det och hoppas att det går bättre för Tilt Five än vad det gjorde för CastAR och Technical Illusions. I det andra videoklippet nedan hittar ni ett lite längre test där Tested kollar om Tilt Five är något att ha. Tumnagel
47.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue presenterar Yeti X
Med LED-indikator

Numera Logitech-ägda Blue har presenterat en ny mikrofon som kan vara rätt användbar för streamers, podcastare och gamers i allmänhet. Den nya enheten går under namnet Yeti X och är en vidareutveckling av deras klassiska USB-mic Yeti. Den stora nyheten i Yeti X är LED-indikatorer på mikrofonens framsida som låter användaren hålla koll på ljudnivåerna under. Yeti X kommer även med ett vridreglage på framsidan som låter dig mer eller mindre göra alla möjliga sorters justeringar på studs. Genom att vrida reglaget justerar du gain och trycker du in reglaget mutear du mikrofonen. Håller du in reglaget i två sekunder skiftar du mellan Gain-reglage och Blend Mode. I Blend Mode kan du vrida på reglaget för att justera om du vill ha mer eller mindre spelljud under inspelningen. Yeti X kommer med en rad olika förinställningar och mjukvaran Logitech G Hub låter dig välja mellan olika inställningar, samt låter dig pilla helt fritt. Blue Yeti X kommer släppas i oktober och rekommenderat pris ligger 2099 kronor. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Soundtrap släpper gratisversion med obegränsad lagring
Spotifys onlinestudio för musik blir frikostigare

Spotify-ägda Soundrap har lanserat en gratisversion av sin tjänst som riktar sig till alla musiker som vill spela in sin musik i Soundtraps online-studio. Soundtrap har även tidigare haft en gratisversion men då var användarna begränsade till att lagra max fem stycken låtar. Nu lyfts den restriktionen och gratisanvändarna kommer nu att kunna lagra hur många låtar de vill. Per Emanuelsson, Managing Director och medgrundare av Soundtrap säger i ett pressmeddelande om Soundtrap Basic: "Den nya gratisversionen är en del av vår ambition att demokratisera musikskapande och historieberättande. Fler kreatörer kommer kunna spara sina idéer, dela samarbetsprojekt med vänner och arbeta vidare när det passar dem bäst. Vi ser verkligen fram emot att se vad våra användare gör med allt gratis utrymme som versionen erbjuder." Sedan tidigare finns även abonnemangen Soundtrap Premium för 79 kr/mån, Soundtrap Supreme för 119 kr/mån samt Soundtrap Storytellers, en tjänst för podcastare, för 119 kr/mån. Vad dessa inkluderar kan ni kolla in här nedanför. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify-företaget Soundtrap startar podcast-skola
Där Alex Schulman blir lärare

Spotify fortsätter sin satsning på podcast och nu skriver DI Digital att deras dotterföretag Soundtrap planerar att dra igång en slags podcast-skola där aspirerande podcastare kan få lära sig lite tips och trix angående det. Förutom det så lanserar Soundtrap även ett nytt verktyg för att skapa pocdast. Soundtrap var ursprungligen en tjänst där användare kunde skapa musik i ett webbaserat verktyg som Spotify köpte upp 2017. Under åren som gått så har man dock upptäckt att det finns användare som använder Soundtraps tjänst för att spela in podcasts. Därför går man nu all in på detta och lanserar "Soundtrap for Storytellers" som bygger på Soundtraps ursprungliga plattform. Soundraps podcast-skola ska ge användare "Soundtrap for Storytellers" stöd och hjälp när de spelar in sina podcast. Podcast-skolan kommer att ledas av podcast-veteranener som till exempel Alex Schulman från podcasten "Alex & Sigges podcast" och Anton Berg från kriminalpodcasten "Spår". Initialt kommer 30 stycken podcastare att väljas ut till Spotifys och Soundratps podcast-skola "Stockholm Institute of Storytelling". Första utbildningstillfället kommer att ske på Spotifys huvudkontor i Stockholm 13 - 14 juni skriver DI Digital. Tumnagel
21.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

BBC släpper dokumentär om The Clash på Spotify
Podd-dokumentär om legendariskt punkband

Spotify fortsätter sin satsning på podcastar och kommer snart att börja sända en podd-dokumentär om det brittiska punkbandet The Clash skriver DN. Podd-dokumentären är framtagen av det brittiska mediabolaget BBC och Chuck D från rapgruppen Public Enemy kommer att fungera som programledare. I den åtta avsnitt långa serien kommer lyssnarna att få göra en djupdykning i The Clash historia, lyssna på intervjuer från människor som var med när det begav sig samt ta de del av en mängd arkivmaterial om det legendariska punkbandet. Stay Free: The story of The Clash kommer att börja sändas på Spotify 28 februari. Tumnagel
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Blue släpper mikrofonen Yeti Nano
Mindre version av klassikern

Blues mikrofonen är populära bland podcastare och nu släpper man en lite mindre version av sin klassiker Yeti. Nano-versionen är så klart mindre men själva formen känner vi ändå igen. Man kopplar in den med USB och den ska lira direkt med PC och Mac utan extra jobb. Yeti Nano spelar in i 48kHz/24bit och kan antingen spela in i omnidirektionellt eller kardioidläge. Den finns i fyra färger och prislappen ligger på 100 dollar, vanliga Yeti ligger på 130 dollar. Tumnagel
38.1°
+
Roger Åberg
0
2017

Apple släpper statistikverktyg för podcasts
Kommer underlätta för branschen

Under årets WWDC-konferens tidigare i år så meddelade Apple att man höll på att utveckla ett analysverktyg för podcast och detta verktyg ska nu vara släppt i en beta-version. Den innebär att podcastare, annonsörer och andra nu ska kunna få tillförlitlig statistik över hur många som lyssnar på specifika podcastar via Apples podcast-app. Detta är något som branschen har efterlyst länge då det har varit rätt mycket vilda västern när det kommer till att redovisa statistik på hur många lyssnare vissa podcasts faktiskt har. Tidigare i år drog Sveriges Annonsörers KIA-index igång en tjänst som de kallar för Poddindex där det redovisas räckvidd och lyssnarsiffror för svenska podcasts. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tut i luren - Podcasten Värvet fyller 300 avsnitt
Firar detta med att spela in live på Cirkus

En av Sveriges mest hyllade podcastar firar i morgon 300 avsnitt och det gör man genom att spela in podcasten live på Cirkus i Stockholm i morgon torsdag 23 november. Under inspelningen av jubileumsavsnittet kommer programledaren Kristoffer Triumf att intervjua Little Jinder, Henrik Dorsin och Henrik Berggren. Podcasten Värvet drogs igång av Kristoffer Triumf 2012 och idag har de än så länge 299 avsnitten laddats ner närmare 70 miljoner gånger. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify ska satsa mer på podcasts
Vill ta marknadsandelar från Apple

Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att Spotify kommer att satsa mer på marknadsföra några amerikanska podcasts i utbyte mot att dessa gör reklam för Spotify under sina sändningar. Det handlar om de tre podcastarna "Reply All", "Pod Save America" samt "The Bill Simmons Podcast" vilka täcker in ämnen som subkulturer på nätet, sport och politik. Tanken verkar vara att Spotify ska uppmärksamma dessa podcasts på sin tjänst samt i Spotifys reklamkampanjer och i utbyte kommer Spotify att nämnas i respektive podcast. I dagsläget dominerar podcast-marknaden av Apple som har 55 procent av marknaden för dessa enligt Bloomberg men även SoundCloud och Pandora har en viss närvaro på podcast-marknaden. Enligt Bloombergs källor kommer Spotify även att satsa mer på att ta fram helt egna podcasts framöver. Tumnagel
55.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rapport CastAR har lagts ner
För att pengarna tog slut

De före detta Valve-anställda Jeri Ellsworth och Rick Johnson lanserade 2013 CastAR-projektet genom Kickstarter. Lite senare fick de istället in pengar från investerare och betalade då pengarna tillbaka till alla som backade projektet på Kickstarter. Sedan dess har det inte gjorts allt för mycket väsen kring produkten och nu rapporterar Polygon att CastAR inte lyckats få någon ny finansiering, något som resulterade i att man nu lagt ner alltihop. Runt 70 anställda sägs ha fått gå i samband med detta. Ett fåtal personer har dock fått stanna kvar för att försöka sälja av tekniken de har tagit fram. CastAR började sitt liv som ett internt projekt för Valve men när Valve bestämde sig för att satsa alla kort på SteamVR så valde Ellsworth och Johnson att lämna Valve för att bygga produkten på egen hand. CastAR delade upp en stereoskopisk 3D-bild mellan dubbla 720p mikroprojektorer som satt på glasögonen. Bilden projiceras på en yta som sedan gav en hologramlik effekt. Då ytan skulle reflektera mycket ljus så skulle det hela fungera med lågströmsprojektorer. Via en kamera som satt på mitten av glasögonen kunde den då läsa av ytan och bilda virtuella miljöer. Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Nu till helgen håller Level Up ett spelmarathon
I välgörenhetens namn

Nu till helgen kommer spelföreningen Level Up ett spelmaraton för välgörenhet där donationer kommer gå till BRIS. De kommer spela diverse spel i 56 timmar och under denna tid kommer man även husera gäster från olika delar i spelbranschen som podcastare, utvecklare, speedrunnare samt journalister. Man kommer även tävla ut priser under detta jippo så om allt det låter intressant så kan man spana in hålltiderna för årets Level Up via länken nedan. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Veckans snabblänkar
Ny vecka, nya länkar, ny skärmdump

* Spela spelet på bilden * Forza Motorsport on Scorpio: the full story * Here’s a full recap of the entire story of Destiny * 13-Year-Old Prodigy Wins Pinball World Championships * Handelsbanken köper in sig i Paradox * "Holy Copyright Infringement, Batman!" * This Dark Souls 3 video is bananas, literally * From hacker to Valve and back again * New Basketball Game Is Basically NBA Jam 2017 * Ghost Recon Wildlands Narco Road DLC Out on April 18 for Season Pass Owners * The Famous Super Mario 64 Trick Involving Parallel Universes Finally Became Real * Rallycross Is Coming To Project Cars 2 And It Looks Ace * Anyone still doubting Planet Coaster’s almost limitless sandbox possibilities, look at this Tron ride * Dylan Cuthbert: Star Fox characters were totally based on the dev team Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Uppdaterat Spotify börjar göra egna podcasts
En hade premiär igår

Spotify meddelar att man nu drar igång en podcast-satsning där man kommer att producera och sända sina egna podcast via sin tjänst. Initialt handlar det om tre stycken pocasts där den första, Showstoppers, lanserades igår. Showstoppers kommer att ledas av Naomi Zeichner som är chefredaktör för Fader Magazine och i podcasten kommer man att snacka om tv-serier och musik. Podcasten Unpacked kommer att premiär 14 mars och där kommer Matt FX från Comedy Central samt Michele Santucci från Spotify Studios vara programledare. I Unpacked kommer de båda programledarna resa runt på diverse festivaler och intervjua musiker, filmskapare, app-utvecklare och andra. Podcasten kommer att sända sitt första program från musik/film/tech-festivalen South By Southwest (SXSW). I den tredje, och än så länge namnlösa podcasten, kommer man att berätta om den numera bortgångne skivbolagschefen Chris Lighty som hjälpt till att skapa många av världens största hiphop-artister. Den podcasten kommer att ha premiär i april. Uppdaterat Tyvärr verkar det om det bara är på den amerikanska marknaden som ovanstående podcastar sänds för tillfället men Spotify säger att de "ser fram emot att rulla ut dem till fler marknader framöver." Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Disney Infinity-skapare satsar på spel med förstärkt verklighet
Företaget castAR expanderar och öppnar ny studio

Under våren, närmare bestämt i maj, meddelade Disney att de stänger ner utvecklingen av Disney Infinity. I augusti stängdes servrarna ner. Folket bakom spelet, som jobbat för studion Avalanche Software, är dock fortfarande aktiva inom branschen och ska nu arbeta för en ny studio startad av AR-företaget castAR. Fokus ligger på att ta fram spel med förstärkt verklighet. I och med den nya studion, som ligger i Salt Lake City, kommer utvecklingskapaciteten inom castAR minst att fördubblas. Än så länge har dock inga spel presenterats men det lär komma under 2017. Tumnagel
38.4°
+
Emmy Zettergren
0

Acast drar igång premiumtjänsten Acast+
Ska hjälpa poddare att tjäna mer kosing

Podcast-plattformen Acast har dragit igång en ny satsning som ska göra det lättare för diverse podcastare att tjäna pengar. Detta genom premiumtjänsten Acast+ där poddproducenter kan lägga exklusivt material, som intervjuer eller osläppta avsnitt, som endast är tillgängligt för folk som betalar extra kosing. Användarna kommer kunna få tillgång till Acast+-material genom att antingen betala för Show Pass eller Season Pass. Show Pass betalar man en summa pengar, mellan 20 och 60 kronor, varje månad och får då tillgång till allt extramaterial. Season Pass kommer kosta mellan 30 och 70 kronor och användaren får då tillgång till extramaterial som kreatören valt ut. Pengarna kommer delas upp mellan Acast och poddproducenterna. Tumnagel
32.8°
+
André Stray
0

Apple släpper filmer som belyser autism
Hur kan tekniska hjälpmedel hjälpa autistiska personer att kommunicera

I samband med att man i USA den här månaden uppmärksammar autism genom "Autism Acceptance Month" har Apple släppt två filmer där vi får en liten inblick i den 16-årige pojken Dillan Barmaches liv. I filmerna visar man på hur tekniska hjälpmedel, i det här fallet en iPad med apparna Proloquo4Text, Assistive Express samt Keeble, kan göra det möjligt för personer med autism att kommunicera med sin omvärld. På länken nedan har Apple samlat ihop lite appar, böcker och podcastar om autism. Tumnagel
53.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS Podpolly vill göra podcastar mer sociala
Diskutera om podcasten du lyssnar på

Podpolly är en svenskutvecklad app vars mål är att göra podcastlyssnandets mer socialt. Tanken bakom appen är att man dels ska kunna följa och lyssna på podcast men även kunna kommentera och samtala om podcastarna. Man kan även spela in egna podcasts med hjälp av Podpolly som man sedan kan dela med sig av till sina kontakter. Podpolly hittas gratis till iOS i App Store här. Här nedan hittas en introduktionsvideo till appen. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Acast har nu 30 miljoner lyssnare i månaden
Svenska podcast-plattformen växer snabbt

Den svenska podcast-plattformen Acast som lanserades i april 2014 uppger att man nu har 30 miljoner lyssnare i månaden vilket är en rätt rejäl uppgång från de 12 miljoner lyssnarna i månaden man hade förra året. Acast finns för tillfället i Sverige, Storbritannien samt USA och USA är deras största marknad med 37 procent av lyssnarskaran uppger medgrundaren Karl Rosander till DI Digital. Vidare säger Rosander: "Vi har haft tur med tajmingen. Podcasting som fenomen växer otroligt snabbt på grund av att det kommer bättre och bättre innehåll. I början på förra året lyssnade 17 procent av befolkningen i USA på podcasts. Nu är det 21 procent." I Acast stall av podcastare hittas bland annat "The Filip & Fredrik Podcast", "Serial", "Fotball Weekly" samt givetvis vår egen "Feberpodden". Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida