m

CATL utvecklar också elbilsbatteri utan nickel och kobolt
Framsteg

Det kinesiska företaget Contemporary Amperex Technology (CATL) håller just nu på att utveckla en ny typ av elbilsbatteri som inte innehåller varken nickel eller kobolt. Panasonic och LG Chem är som vi tidigare har skrivit också inne på samma spår. Exakt hur det nya batteriet ska utformas och vad det kommer att innehålla är dock oklart för tillfället. I juni meddelade CATL att de nu är redo att börja tillverka ett batteripack som ska ha en livslängd på hela två miljoner kilometer. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Tesla vill dela med sig av mjukvara och drivlinor
Vill skynda på utvecklingen, inte krossa motståndet

Teslas vd Elon Musk meddelar att de är öppna för att både licensiera sin mjukvara och leverera drivlinor och batterier till andra biltillverkare. Detta för att skynda på utvecklingen kring elbilar och hållbar energi. Enligt Elon är man inte ute efter att krossa motståndet, utan ser gärna att alla hjälps åt att nå målen om en klimatsmartare värld. Tesla har sedan tidigare levererat batteripack till både Mercedes och Toyota. Annat nytt kring Tesla är att Elon tycker bilarna är för dyra och att begränsningen i att kunna skala upp produktionen ligger i batteritillverkningen. Man ska utöka sitt samarbete med Panasonic, CATL och LG Chem och bygga en ny batterifabrik i Kalifornien för att försöka råda bot på detta. Den 15 september väntas ett nytt batteripack ämnat för Model 3 presenteras, det ska vara billigare och ha ännu längre livslängd än det som finns på marknaden idag. Tesla is open to licensing software and supplying powertrains & batteries. We’re just trying to accelerate sustainable energy, not crush competitors!— Elon Musk (@elonmusk) July 29, 2020 Tumnagel
63.5°
+
Bobby Green
0

CATL tar fram bilbatteri som ska räcka 2 miljoner kilometer
Elbilsbatteri som ska räcka i 16 år

Det stora kinesiska batteriföretaget Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) uppger att de utvecklat ett batteri till elbilar som ska räcka i 16 år och kunna driva en elbil runt 2 miljoner kilometer. Det är betydligt mycket mer än vad dagens batteri till elbilar utlovar. Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att elbilsbatterier i dag brukar ha en garanti på 8 år eller 150.000 kilometer. Fördelen med CATL:s nya batteri är även att det skulle kunna gå att återanvända i en ny elbil om ägaren vill byta ut sin gamla kärra efter några år. Att elbilars batterier riskerar att ta slut och behöver bytas ska vara en av orsakerna till varför en del kunder fortsatt är tveksamma till att införskaffa sig elbilar. Enligt CATL ska deras nya batterityp kosta ungefär 10 procent mer än dagens elbilsbatterier. CATL förser bland annat Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen och Volvo med batterier till deras elbilar. Företaget säger sig vara redo att leverera den nya typen av batterier till dem som är intresserade av dessa men huruvida några av deras nuvarande kunder eller andra företag lagt beställningar på sådana är inget som nämns. Tumnagel
55.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Volvo skriver avtal om batterileveranser
Blir det lite fart nu?

Volvo må ha sitt Polestar, men med elektriska Volvos går det segt. Leveransen av en smått elektrifierad XC40 dröjde till exempel flera månader. Nu har man skrivit ett avtal med CATL och LG Chem som ska vara värt "flera miljarder dollar" och ska gälla det kommande årtiondet. – Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior vice president för upphandling på Volvo Cars. Volvo håller på och bygger en batterimonteringslinje i Ghent i Belgien och den ska vara klar i slutet av året. Sedan är planen att bygga en helt elektrisk version av XC40 där. Batterierna som man nu får tillgång till kommer att användas på SPA2-plattformen, uppföljaren till den plattform som V60, V90, S90 och XC90 byggs på och nuvarande CMA-plattformen som XC40, Polestar och Lynk & Co bygger på. Äntligen är väl ett ord som kommer i huvudet när jag hör detta. Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0
2018

Kinesisk batterijätte bygger fabrik i Tyskland
Ska förse BMW, VW och Daimler med elbils-batterier

Det kinesiska företaget CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd) kommer att bygga en fabrik i för elbilsbatterier i Tyskland skriver nyhetsbyrån AFP. Det var BMW som meddelade att CATL ska etablera en fabrik i Europa och BMW har redan förbundit sig att köpa elbils-batterier till sina elfordon för 4 miljarder euro från CATL:s fabriker i Tyskland och Kina. Tyska Volkswagen ska redan ha ett samarbete med CATL och även Daimler uppges fundera på att börja köpat elbils-batterier från CATL. Runt tusen nya arbetstillfällen tror man att CATL:s tyska batterifabrik kan komma att skapa. Tumnagel
45.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016
2015
2014
2012
2009